VLISSINGEN WIL BETERE DRUGSOPVANG u SLOOP MIDDENGEBIED Samen naar de toekomst kijken UW FOTO ALS E-CARD UW GEMEENTE BEREIKBAAR: ALS VIP BIJ DE GEMEENTERAAD OPHALEN OUD PAPIER APRIL: CONFERENTIE GEZONDHEIDSBELEID Informatiepagina van de gemeente Vlissingen Redactie: bureau Communicatie, Stadhuisplein 20 telefoon (0118) 487335 R Together I Ensemble I I Birlikte I I Huntu Makandra I Skupa I Bersama I I Agahdari EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER POPPE-DE LOOFF BON VOOR VIPS Woensdag 10 maart 2004 De Faam Pagina 7 KIEL Burgemeester en wethou ders van Vlissingen willen betere zorg bieden aan drugsverslaafden in een accommodatie waarin ook dagbesteding mogelijk is. Ter voorkoming van over last op straat moet in het gebouw ook een gebruiks ruimte komen waar ver slaafden drugs kunnen gebruiken. Het huidige Huis Kamer Project Druggebruikers (HKPD) in de Coosje Buskenstraat is hiervoor niet geschikt. Het HKPD zal efaers in de gemeente moeten worden gevestigd. In de zomer van 2004 wordt de keuze voor een nieuwe locatie bekendgemaakt en besproken met belangheb benden. Om de huidige drugsoverlast in de binnenstad van Vlissingen te beperken, worden nu reeds diverse maatregelen genomen. het HKPD in Vlissingen bestaat puim 25 jaar en wordt door het gemeentebestuur erkend als een gewenste vorm van drughulpver lening. Sinds een jaar wordt in Vhssingen gesproken over het verbeteren van de drugsopvang en over het maken van een gebruiksruimte in het HKPD. Dat is een ruimte waar harddrugsver- slaafden hun middelen in een rustige en ongestoorde ruimte kunnen gebruiken ter voorkoming van overlast op straat. GEÏNTEGREERDE VERSLA- Ziektekosten (Awbz). VINGSZORG Het dagelijks bestuur van de gemeente wil het HKPD omvormen tot een instelling voor meer geïnte greerde verslavingszorg met een breder pakket van zorg en dienst verlening. Een gebruiksruimte is daarin een belangrijk element. Deze voorkomt het spuiten op straat. Voor de gebruiksruimte gaan strenge regels gelden ten aanzien van de toelating. Alleen wie deelneemt aan een hulpverle ningsprogramma krijgt er toegang met een pasje. Er mag niet gedeald worden. Nieuw binnen de keten van versla vingszorg wordt de aanwezigheid van een Intramuraal Motivatie Centrum (IMC) gewenst. Hier wer ken verslaafden onder begeleiding aan stabilisatie, ontgiften en even tueel ontwennen. Het IMC is een 24-uurs voorzie ning met een intensieve begelei ding waar verslaafden drie maanden verblijven. Dit project is verbonden aan 'De Reilof', een onderdeel van Emergis. Het HKPD wil ook een beschermde woonvorm aanbie den waarin maximaal 18 ver slaafden kunnen worden gehuis vest. Hier kunnen mensen wonen die 24 uurs zorg nodig hebben. Deze zorg richt zich op psycho sociaal- en psychiatrisch terrein en op de dagelijkse activiteiten als verzorging. Dit project wordt uitgevoerd door Emergis. Deze zorg wordt gefinancierd door de Algemene wet bijzondere JUSTITIE WERKT MEE Naast een betere zorg voor ver slaafden wil men ook werken aan de beperking van overlast. Het ministerie van Justitie draagt haar steentje bij aan het voorkomen van drugsoverlast in Vlissingen, Een root deel van de gebruikers van harddrugs in Vlissingen is bekend bij justitie. Tot op heden hanteerde justitie een aanpak waarbij elke proces-verbaal apart werd voor geleid aan de rechter. Justitie kiest nu voor een andere aanpak, het zogenoemde veelplegersbeleid. Hierbij maakt justitie een dossier van zaken per individu waardoor strengere straffen kunnen worden opgelegd en de gestrafte langer uit de samenleving is. De gemeente zet ook de nieuwe Wet werk en bijstand (Wwb) in om verslaafden te helpen en om overlast voor omwonenden te voorkomen. In het kader van reïn tegratie van werklozen kiest Sociale Zaken van de gemeente voor 'work first'. Dit betekent dat een verslaafde met een uitkering die iets kan doen, dat ook zal moeten doen voordat een uitke ring wordt uitbetaald. Ook zullen verslaafden activiteiten moeten gaan verrichten. Een deel van de groep gebruikers is zeer wel in staat om dit onder begeleiding te doen. Voor de groep verslaafden die niet kan deelnemen aan reïntegratie worden sociaal-culturele activitei- De gemeente Vlissingen haalt regelmatig huis-aan- huis oud papier op. Wilt u weten wanneer er in uw straat oud papier wordt opgehaald? Raadpleegt u dan de groene pagina's in de gemeentegids "Kijk op Vlissingen" (2003), of kijk op www.vlissingen.nl/afval ten mogelijk gemaakt. Het uitbrei den van de openingstijden van het HKPD van de morgen met de mid dag biedt goede mogelijkheden voor sportieve, sociale, culturele of educatieve activiteiten. Door de vorming van dit 'HKPD nieuwe stijl' moet naar een andere vestigingslocatie dan de Coosje Buskenstraat worden omgezien. De huidige locatie biedt hiervoor onvoldoende ruimte. De besluit vorming over de nieuwe vesti gingslocatie zal zorgvuldig plaats vinden in overleg met alle betrok kenen. In de zomer van 2004 wordt de keuze voor een nieuwe locatie bekendgemaakt en in pro cedure gebracht. Uiteindelijk zal de gemeenteraad van Vlissingen hierover een beslissing nemen. AANSCHERPING APV Om de huidige drugsoverlast in de binnenstad van Vlissingen te beperken, worden nu reeds diver se maatregelen genomen. Zo zal verbod op het dealen en hangen van verslaafden op straat in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) worden aan gescherpt. De burgemeester krijgt ook de mogelijkheid om gebieden aan te wijzen waarbinnen een verzame lingsverbod van groepen mensen gelat. Praktische maatregelen die kunnen worden genomen zijn het snoeien van struiken in de buurt van het HKPD en het plaatsen van extra lampen bij donkere plaatsen. In het kader van het lokaal gezondheidsbeleid organi seren de Walcherse gemeenten op 6 april 2004 van 17.00 uur tot 21.30 uur een werkconferentie in het gemeentehuis van Veere te Domburg. Hiervoor zijn ook Walcherse bewoners van harte uitgenodigd. De conferentie wordt georgani seerd in het kader van de ontwik keling van een nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid Walcheren 2005-2008. De stuurgroep lokaal gezondheidsbeleid voert ae regie van dit proces. De stuurgroep bestaat uit de drie portefeuillehou ders volksgezondheid, de direc teur van de GGD, een huisarts en een vertegenwoordiger van het Zorgkantoor. Ter voorbereiding van de nota worden er op dit moment gesprek ken gevoerd met een aantal 'sleu telfiguren'. Daarnaast heeft de GGD in opdracht van de Walcherse gemeenten een gezondheidsenquête uitgevoerd. Tijdens de conferentie worden de belangrijkste uitkomsten van de enquête gepresenteerd. Aangezien de gemeenten ook de opinie van bewoners van Walcheren waardevol achten, krijgen zij de mogelijkheid om in een aantal workshops mogelijke oplossingen aan te dragen voor de thema's. Hierbij worden ook de sleutelfiguren en raadsleden betrokken. Indien u interesse heeft kunt u zich voor 19 maart 2004 opgeven via het deelnameformulier op www.vlissingen.nl/gezond heidsbeleid of via telefoon nummer 0118-487356 (mevr. Jobse) of 0118- 487102 (mevr. Prinsen). Vervolgens krijgt u een omschrijving van het pro gramma toegezonden met aaarbij een overzicht van de workshops. De winnende foto's van de fotowedstrijd Souburg Anders kunnen via de rubriek Toerisme van www.vlissingen.nl als e- card worden verstuurd. Wilt u uw eigen foto ook als digi tale ansichtkaart laten verzen den? Doe dan mee aan de e- card wedstrijd. Kijk voor meer informatie op www.vlissingen.nl/e-card. HERINRICHTING OMGE VING VISSERSHAVEN Voor de herinrichting van dit gebied is een nieuwe planning gemaakt. Hierin is rekening gehou den met de herinrichting van de Spuistraat. In april zal er een nieuwe editie van onze nieuwsbedrief Oude Stad Nieuw uitkomen. Daarin zal de planning uitgebreid worden belicht. HERINRICHTING NIEUW- ENDIJK In de planning blijft de Nieuwendijk het eerste gebied, dat aangepakt zal worden. De plan ning gaat er van uit, dat de Nieuwendijk eind dit jaar opnieuw zal worden ingericht. Daarvoor zal eerst een inrichtings plan gemaakt worden. De uitkom sten van eerder overleg worden daarbij uiteraard gebruikt. Het plan zal samen met alle bewo ners van en ondernemers aan de Nieuwendijk worden gemaakt. Daarvoor nodigen wij de belang hebbenden deze maand uit voor informatie-avonden over de Nieuwendijk. Deze week wordt begonnen met het aanleggen van tijdelijke terrassen op de Nieuwendijk, zodat de onder nemers tijdens het a.s. seizoen daar gebruik van kunnen maken. CENTRUMPLAN BINNENSTAD U heeft het mij al eerder horen zeggen: de binnenstad van Vlissingen gaat op de schop. En ik verzeker u dat het mooi zal wor den. Maar voor hef zover is, moet er eerst hard gewerkt worden. De bewoners en ondernemers in de binnenstad zijn hierover al geïn formeerd, o.a. via onze nieuws brief Centrumpfon Vlissingen. Toch blijken er vragen te zijn over de aanpak van eventueel ontstane schade door werkzaamheden. Hierover wil ik samen met de pro jectontwikkelaar BAM Vastgoed nogmaals een informatie-avond organiseren. De belanghebben den ontvangen deze maand een uitnodiging. wi&ti mi bon pure v.eoMiijnek Er is veel belangstelling vooir het symposium over het allochtonenbeleid "Samen naar de toekomst kijken" dat op zaterdag 13 maart 2004 in Scholengemeenschap Scheldemond plaatsvindt. Het maximum aantal deel nemers heeft zich al aan gemeld!! De gemeente Vlissingen organi seert het symposium in samen werking met een aantal allochto nen organisaties. Dagvoorzitter is de heer Hamid El Madkouri van Stichting Forum (mevrouw Fatma Özaümüz kon door omstandig- he den niet aanwezig zijn). Onderwerpen die op het sympo sium aan de orde komen zijn: Gemeente Vlissingen Postbus 3000 4380 GV Vlissingen Telefoon (0118) - 48 70 00 fax (0118) - 41 02 18 email: gemeente@vlissingen.nl internet: www.vlissingen.nl STADHUISPLEIN 20 burgemeester en wethouders, directies en bedrijfsvoering ma. t/m vr. 8.30 - 17.00 uur. PUBLIEKSZAKEN (COOSJE BUSKENSTRAAT 200) paspoorten en rijbewijzen, loketten directie grondgébted, huursubsidie, vang netregeling, kwijtschelding, invordering en ozb, kassier/ter inzage stukken (bouwacmvragen, bestemmingsplannen e.d.) ma. t/m vr. 09.00 - 16.00 uur; do. tof 19.00 uur. SOCIALE ZAKEN (DR. GAILANDATSTRAAT 1) ma. f/m do. 08.30 - 12.30 uur en 13.30 - 16.00 uur; vr 08.30 - 12.30 uur., tel. 441700. Telefonisch spreekuur; ma. t/m vr. 09.00 - TO.OO uur. Tel. 0800 - 7667000 (gratis,niet met GSM). GEMEENTELIJKE KREDIETBANK (DR. STAVERMANSTRAAT 59) Ook meldpunt schuldhulpverlening ma. t/m vr. 09.00 - 12.30 uur; 's middags alleen op afspraak. Telefonisch spreekuur: ma. t/m vr. 09.Q0 - T0.30 uur tel. 487542. BUREAU NIEUWKOMERS (DR. GALLANDATSTRAAT 1 AFVALVERWIJDERING (EDISONWEG 9), TEL. 487452 ma. t/m vr.: 07.30 - 12.00 uur en 12.30- 16.00 uur GLACISSTRAAT 165. TEL 487000 (Scheldeterrein, gebouw 58) Financiële administratie, Logistiek/'Archief, Grondgebied, Samenleving, Milieu. (Scheldeterrein, gebouw 38) Repro, Centrale inkoop. VREDEHOFLAAN 50. Tel. 487000 Beplantingen, Riolering Wegén, Sportbelangen ma. t/m vr. 08.00 - 16.30 uur Alle gebouwen zijn toegankelijk voor gehandicapten. onderwijs en ontwikkelingskan sen voor kinderen, mentoren- raad, werk en scholing voor vol wassenen, activiteiten voor vrou wen, vrijetijdsbesteding, oude ren en zorg, wonen. Er zijn twee workshops speciaal en alleen voor vrouwen. Voor de kleintjes is er kinderop vang en er zijn sport- en spelacti viteiten voor de jeugd. Er is een informatiemarkt met verschillende kraampjes. De Forum campagnebus "Een goede start" (Op weg naar de voorschool) is aanwezig om voorlichting te geven over voor- vroegschoolse educatie. se optredens van allochtone groepen. De dag wordt afgeslo ten met een internationaal buffet en muzi iek. en Gedurende de dag zi|n er diver- Tijdens het symposium zullen we ook stilstaan bij de ramp in Marokko. Voor mensen van Marokkaanse afkomst is het een ongelukkig moment om aan het symposium deel te nemen. We hebben in samenspraak met hen toch besloten het symposium door te laten gaan. Er is wel besloten om een collecte te hou den voor de getroffenen van de aardbeving. De gemeente Vlissingen zal de opbrengst van de collecte verdubbelen tot een maximum van 5.000,-. Elke maand bespreekt de gemeenteraad van Vlissingen belangrijke onderwerpen. Vindt u net interessant om er eens een kijkje te nemen? Bezoek dan donderdag 25 maart 2004 de raadsvergadering in het Arsenaaltheater. Vul onderstaande BON in en bezoek de raad als specia le gast (VIP) van het gemeentebestuur. Als VIP wordt u ontvangen door enkele raadsleden en door de bur gemeester. In de raad mag u - als u dat wilt - zelf ook vragen stellen. U krijgt uitleg over de agenda van de raad en u maakt kennis met alle raadsleden van de politieke partij en. Na afloop van de vergadering bent u welkom om nog even waf na te praten met een drankje. Op 27 november 2003 heeft de gemeenteraad de nieuwe stedenbouwkundi ge uitgangspunten vastge steld voor de herontwikke ling van het gebied dat glo baal wordt begrensd door de Hogeweg Schuitvaart- gracht Keldermansstraat Bonedijkestraat. In dit gebied komen circa 172 nieuwe woningen en een Open Wijkschool. Voordat het zover is moet er gesloopt worden, wonina- oouwplannen ontwikkeld worden en de gronden bouwrijp worden gemaakt. In de afgelopen twee maanden zijn de leegstaande panden geïnventa riseerd en beoordeeld op asbest houdende materialen. Op 1 maart jl. is de sloopvergunning verleend onder een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden hebben onder andere betrekking op de veilig heid, de wijze van slopen en de afvoer en scheiding van sloopmate rialen. Deze sloopvergunning ligt voor u ter inzage in de Wijkwinkel in de Keldermansstraat. Ter voorkoming van misverstanden en om belanghebbenden gerust te stellen, moet worden opgemerkt dat de woningen en de bedrijfs panden die per 1 maart 2004 nog bewoond worden en in gebruik zijn, uiteraard niet gesloopt wor den! De adressen van deze betreffende panden zijn bekend bij de sloop- aannemer en bij de coördinator van de sloop (zie slot van dit artikel). U moet daarbij denken aan asbest houdende afvoerpijpen en asbest houdende plafonaplaten e.d.. In de verleende sloopvergunning zijn hiervoor speciale voorwaarden opgenomen om de veiligheid te waarborgen. Hoe zit het met eventuele schade aan bestaande woningen als gevolg van de sloopwerkzaamheden? De sloopaannemer heeft een erkend taxatiebureau ingeschakeld, nl. Geschiere en Josiasse Taxatie en adviesbureau te Middelburg. Dit bureau zal een groot aantal wonin gen die grenzen aan het terrein van ae te slopen woningen, inspecteren en van die inspectie een rapport opmaken. Binnenkort krijgen omwonenden hierover bericht. Indien er onverhoopt toch schade ontstaat hebben wij de aannemer verplicht hiervoor een verzekering af te sluiten. Waar begint de sloop? De werkzaamheden zullen in fases worden uitgevoerd. Nadat hef asbest is verwijderd, wordt daad werkelijk begonnen met de sloop van de gebouwen. Deze sloopwerk zaamheden beginnen bij de wonin gen aan het Rozenhorje aan de Hogeweg. Gelijktijdig komen de woningen aan de Bonedijkestraat - westzijde aan de beurt (complex: Bonedijkestraat 171-273, Min. Lelystraat 7 en Pres. Rooseveltlaan 98 t/m 116). Daarna volgt het appartementen complex aan de Bonedijkestraat - oostzijde, gelijktijdig met appar tementencomplex aan de Schuitvaartgracht. De leegstaande bedrijfspanden worden rond de zomer 2004 gesloopt. Wordt de Ravesteinschool ook gesloopt? Jazeker. Oók de school wordt gesloopt. Maar eerst gaan wij een plan ontwikkelen voor de bouw van een nieuwe school. Tijdens de zomervakantie van 2004 zal het appartementencom plex (ten noorden van de school) aan de Hogeweg worden gesloopt. Tot die tijd blijven deze woningen staan en vormen deze woningen een soort buffer voor de school. De school zal naar verwachting pas in 2005 verhuizen naar een tijdelijke huisvesting in de directe omgeving van de Bonedijkestraat. Worden er ook straten afgesloten? Nee, op basis van de huidige inzichten blijven alle straten en verbindingswegen toegankelijk, tenzij tijdens de sloopwerkzaam heden de veiligheid van de weg gebruikers in het geding komt. Op welke wijze wordt het sloopafval afgevoerd? Op grond van de milieuwetgeving moeten de verschillende soorten materialen afkomstig uit de woningen en bedrijfspanden wor den gescheiden. De aannemer is daartoe verplicht op grond van de verleende sloopvergunning. De gesloopte materialen zullen zoveel als mogelijk worden afgevoerd langs de President Rooseveltlaan. Is het allemaal wel veilig tijdens de sloop? Ja. De sloopaannemer heeft een sloopveiligheidsplan ingediend. Tijdens de sloopwerkzaamheden zal hef sloopterrein met een hek werk worden afgezet. Hoe lang gaat het duren? De verwachting is dat de sloop tegen het einde van het jaar 2004 wordt afgerond. Is de winkel onder de Harlekijn bereikbaar? Ja, de winkel blijft tijdens de werkzaamheden gewoon bereik baar. UW CONTACTPERSOON TIJDENS DE SLOOP De gemeente en de woningbouw vereniging hebben één contact persoon/coördinator aangewe zen voor de uitvoering van de sloopwerkzaamheden. Uw contactpersoon is de heer J. Rijk, medewerker van l'escaut. Hij is tijdens de kantooruren telefonisch bereikbaar tussen 09.00 uur en 11.00 uur, voor al uw vragen over de sloop op het telefoonnummer: 0118-422300. VEELGESTELDE VRAGEN 1 Wie gaat er slopen? Bon voor het bijwonen als Very Important Person (VIP) van de ver- J De sloop van de woningen en gadering van de gemeenteraad op donderdag 25 maart 2004. bedrijfspanden is wij gegund aan Ja, ik wil als speciale gast behandeld worden in de gemeente- oltMle raadsvergadering van Vlissingen op 25 maart 2004 vanaf 18.45 j uur. 0 Wanneer start de sloop? Naam en voorletters: j tiïZ Straat en huisnummer: D starten met de sloopwerkzaamhe- j den. De aannemer werkt van maan- Postcode en woonplaats:g dag tot en met vrijdag. Vóór 07.00 Tel foon- I uur en wordt er niet g gewerkt. Invullen en vóór 19 maart 2004 inzenden in portvrije envelop (post- zegel niet nodig) aan: gemeente Vlissingen, bureau Communicatie, Wat gaaf ae sloopaan- Antwoordnummer 2, 4380 WB VLISSINGEN. nemer als eerste doen? De aannemer begint met hef inpan dig verwijderen van alle asbesthou- J dende materialen uit de woningen. Midden gebied in de tijd dat de Harlekijn werd gebouwd (foto: Slagboom Peeters Luchtfoto grafie).

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2004 | | pagina 7