mmt m Convenant over woonservicezones 612004 ai i Spiegeltje, spiegeltje Weg met de bejaarden huizen oude stijl Leve het zelfstandige leven onder eigen regie Ko Abrahamse, voorzitter Seniorenraad: Fred Verduin, voorzitter SWOM Toekomstige ouderenzorg gebaat bij Convenant? Jan Lauret, voorzitter Anbo Middelburg Jan de Graaf, directeur Stichting Werkt voor Ouderen Informatief Huisbezoek Verkeers opfriscursus Albert de Vries, wethouder van Middelburg Peter de Boevere, lid van de raad van bestuur van Zorgstroom Cliëntenraden, serieuze zaak? VRIJWILLIGE BEZORGER GEVRAAGD 24e JAARGANG NUMMER 136 Verdeling woonservicezones Twee fasen Veertien partijen Onzekerheid Keuzevrijheid Financiën Knelpunten Meldpunt Bereikbaar op werkdagen van 9.30 tot 14.00 uur invloed Platform Woensdag 18 februari 2004 De Faam Pagina 23 De Seniorenkrant is een uitgave van de Stichting Welzijn Ouderen Middelburg, Molstraat 13, 4331 SM Middelburg Tel.(0118) 627537 internet: www.swom.nl emailinfo@swom.nl redactie: Gerard Baijens Rien Mondeel Margot Piscaer Pieter Porreij Ivo Sekhuis Chris Stronks (Een persoonlijke mening, buiten verantwoordelijkheid van de redactie. Ook voor uw mening is plaats op de ze pagina.) In Middelburg woon ik nu 70 jaar. Daarvoor heb ik - met en kele kleine onderbrekingen - vanaf mijn geboorte uit Zeeuws-Vlaamse ouders in Rot terdam gewoond. Ik ken dus de "grote stad" uit ervaring en wonen daar heeft vele goede kanten, maar ook slechte. In Middelburg heb ik eigenlijk al leen goede kanten gevonden: het is een prettige stad, over zichtelijk, met goede voorzie ningen, een prachtige biblio theek (vooral zo houden en geen klantvriendelijke onzin er bij, want het is al klantvriende lijk genoeg)en een prachtige boekhandel. Er wordt volop muziek gemaakt, er is film, to neel, cabaret. Er is de Vismarkt, een van de mooiste pleintjes, die ik ken. En niet te vergeten het Bolwerk, een schitterend wandelpark, waar je bovendien je hondjes vrij kunt laten lopen. Toch ontkomt deze stad niet aan sommige modernismen, die niet altijd goed zullen uit pakken. De scheiding van Wo nen en Welzijn bijvoorbeeld. Door de veel besproken droom van een wethouder worden de senioren gedwongen in clus ters te gaan wonen, om dan daarvandaan in busjes naar het WELZIJN gebracht te worden. Dat wil ik helemaal niet! Ik wil gewoon thuis en in de stad ge- lukkig kunnen zijn, zonder dat er allerlei mensen mij gaan ver tellen wat ik zo nodig moet gaan welbevinden. Geachte bestuurders en wel- zijnverkopers van deze stad: ik ben er al gelukkig, ik hoef niet van alles. Als jullie nu maarzor gen voor goed en veilig open baar vervoer, voor aangename instellingen, waar ik naar toe kan als er bij mij draadjes gaan loszitten kan ik gerust ouder worden. Wat dit betreft heeft Rotterdam het voor mij beter gedaan: in Acropolis (een Hu- manitas project) kun je heel oud worden en toch binnens huis veel plezier beleven! Pieter Porrey seniorenkrant In het nieuwe denken over de zorg voor ouderen is landelijk sprake van een omslag. Dat betekent dat de bejaardenhuizen oude stijl, zoals het Roggeveenhuis en Sint Willibrord, hun langste tijd hebben gehad. De functies wonen, zorg en wel zijn, die in dat soort instellingen onder één dak worden aan geboden, worden uit elkaar gehaald. Dat is nodig om het mo gelijk te maken dat ouderen zo lang mogelijk in eigen wijk op eigen benen kunnen blijven staan. Zij moeten volgens de nieuwe inzichten aan de maatschappij blijven deelnemen en zo lang mogelijk de regie over het eigen leven voeren, al dan niet met ondersteuning. Dus geen grote huizen meer waarin wonen, zorg en welzijn worden gecombineerd. Daar voor in de plaats komen, ver spreid over de gehele gemeen te, ruim dertig locaties met klei ne huizengroepen (clusters). In die clusters komen verschillende typen woningen met voorzienin gen die aansluiten bij de behoef ten van de zelfstandige of niet zelfstandige bewoners. Een clus ter bestaat in beginsel uit vier A- woningen met elk zes plaatsen en/of 24 B-woningen en een zorgkruispunt (een uitvalsbasis voor de 24-uurs zorgverlening op clusterniveau). Zorg wordt zo nodig aan huis gebracht. Voor het welzijn van de ouderen (lees ontspannende/leerzame activi teiten, informatie en advies) zijn of worden voorzieningen getrof fen in de vorm van wijkgebou- wen en ruimten in brede scho len. Die voorzieningen komen verspreid over de diverse wij ken, of delen daarvan. Zo'n wijk of een deel daarvan wordt een woonservicezone genoemd. In het jaar 2010 zullen, uitgaande van de huidige situatie, negen van die woonservicezones ver wezenlijkt moeten worden. Zui ver rekenkundig gezien zou je dus kunnen zeggen dat een woonservicezone gemiddeld een stuk of vier clusters omvat. De gemeente wordt verdeeld in de volgende woonservicezones: Middelburg Centrum, Middel burg Noord-Oost, Sint Laurens, Middelburg West, Stromenwijk, Middelburg Zuid, Dauwendae- le/Mortiere, Arnemuiden en Nieuw- en Joosland. In de vorm van Wijkcentra of brede scholen zijn in bepaalde zones al bepaal de voorzieningen aanwezig. Bin nen de woonservicezones zijn plaatsen aangegeven, waar woonclusters komen. Te noe men zijn: Maisbaai, Van de Per- restraat, Goudend, Bachtenstee- ne, Molenwater, Olmenlaan, Churchilllaan, Sint Pieterstraat, Veersepoort, Naussaulaan. Daarnaast zijn in dit verband zo genaamde zoeklocaties ver meld. Dat betekent dat voor die locaties nog niet precies bekend waar de clusters komen. Daarbij gaat het onder andere om Sint Laurens, Arnemuiden Nieuw- en Sint Joosland, Mortiere en Dau- wendaele. Deze vernieuwingsoperatie zal in twee fasen gebeuren. In fase I wordt vervangende huisvesting voor de bewoners van de huidi ge intramurale zorginstellingen, zoals Roggeveen en Sint Willi brord, gerealiseerd. Fase 2 voor ziet in de uitbreiding van het aantal woningen dat geschikt is voor 24-uurs zorg. In dit kader moeten tot 2010 de volgende aantallen woningen worden ge bouwd: 48 woningen type A voor 290 ouderen, 24-uurs (on planbare) zorg, onzelfstandig; 510 woningen type B voor 510 ouderen 24-uur (onplanbare) zorg, zelfstandig; 1000 wonin gen type C voor 1440 ouderen, intensieve (planbare) thuiszorg. Daarnaast zijn er in 2010 nog 244 plaatsen intramuraal op de locaties Gasthuis, Eben Haëzer en Buitenrust voorzien. Voor een groot gedeelte zijn die er al. Van de woningen type C, de zoge naamde levensloopbestendige woningen, zijn er in Middelburg momenteel rond 600. Dat aantal moet de komende jaren worden uitgebreid tot 1000. Bij het verwezenlijken van deze plannen zijn niet minder dan veertien partijen betrokken. Het zijn de gemeente Middelburg, de provincie Zeeland, Stichting Woongoed (de woningbouwver eniging), Stichting Sociaal Kultu- reel Werk Middelburg, Stichting Welzijn Ouderen Middelburg, Stichting Arduin, Stichting Pro testantse Ouderenzorg op Wal cheren, Stichting Zorgstroom, Stichting Werkt voor Ouderen, Stichting voor Regionale Zorg verlening, Zorgkantoor Zeeland, Stichting Het Klaverblad Zee land, Stichting Emergis en de Stichting Zorgverlening van de Gereformeerde Gemeente in Zeeland. "Ik wil mijn waardering uitspre ken voor het initiatief van de ge meente om een duidelijk beleid uit te stippelen en daarbij alle be langhebbende partijen te betrek ken. Je moet een convenant zien als een stuk dat in hoofdlijnen de richting aangeeft. Je moet ook niet teveel in detail willen rege len. Als Seniorenraad zijn wij niet zo nauw bij de ontwikkeling van de plannen betrokken geweest. Dat heeft als voordeel dat je een zekere vrijheid hebt om op be paalde punten kritiek te kunnen geven. Zo zetten wij een groot vraagteken bij de betaalbaarheid van deze hele operatie. Ook vra gen wij ons af hoe het met het welzijnsaspect zal gaan. Verder willen wij dat er een keuzemoge lijkheid blijft. Wij denken name lijk dat er toch heel wat ouderen zijn, die de voorkeur geven aan het wonen in een grote accom modatie waarin men een zekere mate van zelfstandigheid geniet, maar waar men zich ook gebor gen weet onder een grotere in terne zorgparaplu." Het artikel bekijkt mijns inziens één en ander vanuit een verkeerde ge- zichtshoek.De welzijnsvoorzienin gen die thans in de verzorgingshui zen aanwezig zijn, zijn handwerken, spelmiddagen, bewegen voor ou deren, yoga, volksdansen, enz. De meeste hiervan zullen ook weer in de zorgclusters (wat een lelijk woord!) te vinden zijn, naast de voorzieningen in het activiteiten centrum. De bewoners van de zorgclusters zullen daar dus rond weg even ver vandaan wonen als dat in het verzorgingshuis het ge val zou zijn geweest. Bovendien zullen meer ouderen uit de naaste omgeving gebruik van deze voor zieningen kunnen maken; voor hen was tot nu toe de weg naar het acti viteitencentrum vaak te ver. Ook nu moet er dikwijls vervoer (vaak door vrijwilligers) worden ingeschakeld om een bepaalde activiteit te kun nen meemaken. In hoeverre de plannen geëffectueerd kunnen worden hangt grotendeels af van de in de naaste toekomst beschik baar komende geldmiddelen. Als je nuchter bent, zie je dat hier in de huidige tijd de meeste problemen zullen liggen. Als er geld is, zal de benodigde menskracht ook wel ge vonden worden. De gemeente Middelburg heeft grootse plannen met de toekomstige ouderenzorg. Ze worden elders op deze pa gina kort beschreven. Als alles verloopt zoals de ge meente het zich voorstelt, dan is op het moment dat u dit leest een convenant getekend, een overeenkomst tussen een aantal instanties die de plannen moeten uit voeren. Behalve de gemeente Middelburg zijn dat bij voorbeeld directies van verzorgingstehuizen (zorgaan bieders) het Zorgkantoor Zeeland en de provincie. Fundamentele kritiek op wat bekend is geworden als de droom van wethouder De Vries heeft tot nu nauwelijks geklonken; wel protesten te gen de gevolgen van die droom voor bestaande oude renzorg. Zo kan niet iedereen zich vinden in het sluiten van een tehuis om er vervolgens studenten in te huisvesten. Het ontbreken van fundamen tele kritiek is begrijpelijk: wie durft bezwaar aan te tekenen tegen wat wordt afgeschilderd als iets heel moois voor toe komstige ouderen, met verve gebracht door een wethouder die blijk geeft van persoonlijke betrokkenheid. En als diens plannen ook nog sporen met wat de rijksoverheid wil, wie zou dan z'n stem durven ver heffen? Toch is een aantal kritische opmerkingen over de ge meentelijke plannen, zoals die nu in het Convenant zijn weer gegeven, op z'n plaats. Een eerste opmerking betreft de suggestie die uitgaat van het l-have-a-dream uitgangs punt. Is de situatie in de hui dige ouderenzorg (en dan met name in de verzorgings- en verpleegtehuizen) nu werkelijk zo abominabel dat het hoog tijd wordt de ouderen die daarvan gebruik maken, te be vrijden uit het diensthuis van betutteling en verzorging van a tot z? Is het juist te suggere ren dat ze op één lijn staan met de zwarte bevolking van de V.S. voor wie Martin Luther King het opnam? Natuurlijk, aan het huidige zorgstelsel valt zeker wat te verbeteren en dat gebeurt ook her en der. Maar is het verstandig dat, wat ook zoveel goeds in zich heeft, radicaal te veranderen, in te ruilen voor plannen die tal van onzekere factoren be vatten? Zorg en welzijn op maat worden ook nu al gere aliseerd en gaan soms ge paard met een bureaucrati sche rompslomp die ouderen dol maakt. Te vrezen valt dat bij uitvoering van de gemeen telijke plannen die bureaucra tie alleen maar zal toenemen? Een tweede opmerking betreft de keuzevrijheid die in het Convenant aan toekomstige ouderen wordt toegekend. Ze behouden het recht in aan merking te blijven komen voor Het Convenant inzake de woon- service-zones in Middelburg zal naar ons oordeel weinig keuze vrijheid aan toekomstige ouderen bieden. Het aandeel "intramu raal" in de toekomstige woon/zorgvoorziening is daar voor veel te gering. De bestuur ders/beslissers gaan er, voor een deel ten onrechte vanuit dat ou deren (en vooral hoogbejaarden) het "leuk" vinden om in woon-ser- vice-zones (of hoe ze verder mo gen heten) te wonen. Met name voor hun "welzijn" moeten die mensen de straat op naar wijk centra. Infrastructuur geheel in or de in die wijken? Trottoirs zonder obstakels? Op de minuut afge stemd vraagafhankelijk vervoer goed geregeld? (Je zult maar elke keer een kwartier te laat komen voor de bingo of de toneelvoor stelling!). Kortom: voor bepaalde categorieën senioren biedt het convenant goede perspectieven. Voor weer andere categorieën weer niet. Zorg er dus voor, dat er daadwerkelijk wat te kiezen valt. Scoren met nieuwe plannen is leuk, maar het mag niet ten koste gaan van de mensen voor wie die plannen bedoeld zijn. 'Zorg aan huis' in de wijk en 'woonzorg' gaan uit van zelfstan dig wonen in een ruime meerka- mer woning met aan huis gelever de zorg. Dit is het moderne ideaal beeld van ieder die zich voorstelt hoe je met een chronische zorg vraag wilt leven. Immers je verblijft in je eigen vertrouwde omgeving waar de zuster aan huis komt. Is dit nu voor alle ouderen haalbaar? In deze moderne zienswijze ligt een optimisme besloten dat toekomsti ge ouderen met een hogere le vensverwachting meer kunnen dan nu. Dit is helaas nérgens be wezen. Zeer oude mensen kunnen een kwetsbaarheid ontwikkelen (geen dementie!) die zelfstandig regie voeren over huishouden, zorgverlening, financiën e.d. tot een dagelijkse last kan maken. Juist dit fenomeen verklaart de po sitieve uitslag van tevredenheids- onderzoek onder huidige bewo ners van verzorgingshuizen. Is de afkeuring van burgers over het ver zorgingshuis dan toch een "gepro jecteerde angst" voor het leven op zeer hoge leeftijd met veel beper kingen. Immers de beleidsmakers zijn in vergelijking tot de doelgroep alle jonge mensen voor wie het moeilijk is zich een goede voorstel ling te maken van het leven op zeer hoge leeftijd met gebreken. een intramurale plaats, zeg maar een plaats in wat nu een verzorgingstehuis heet. Wat ze nodig hebben aan zorg, wat ze wensen aan activiteiten, het is daar voor hen heel dicht bij. Ook in de toekomst hoeven ze dus b.v. niet te kiezen voor een woongroep van 6 oude ren in een zogenaamde A-wo ning. Maar let op de voorzich tige formulering in het Conve nant: in aanmerking komen voor., wat niets anders bete kent dan: een commissie gaat bepalen of iemand voor intra murale zorg in aanmerking komt. Net als nu het geval is, maar wat zeker niet ervaren wordt als toppunt van keuze vrijheid. Bij dit alles komt dat er volgens het Convenant in Middelburg maar 244 tehuis plaatsen zullen overblijven. Dat zijn dan nog vooral ver pleeghuisplaatsen, in Buiten rust en het Gasthuis. Daarmee lijkt op voorhand de keuzevrij heid van ouderen zeer be perkt. Een derde kritische opmerking betreft een nu al dreigende kloof tussen een zeer verfijnd stelsel van zorg en welzijn op maat en het beschikbaar zijn van voldoende financiën. Ze ker, als er in de toekomst heel veel geld is voor ouderenzorg zoals de gemeente Middel burg die voor ogen staat, dan, ja dan worden alle dromen werkelijkheid. Maar nu staat al vast dat dit geld er niet zal zijn, dat er straks op allerlei, manieren geknutseld moet worden om de financiële eind jes aan elkaar te knopen. We zijn daarom bang dat de dro men uiteen zullen spatten Natuurlijk moet er een beroep gedaan kunnen worden op het ministerie van Volkshuisves ting, Welzijn en Sport. Wat vanuit die hoek in de toe komst is te verwachten, daar over is het Convenant wel heel erg vaag. Het begint er eigenlijk al mee, dat dit minis terie het niet ondertekent en dus ook niet gehouden kan worden aan iets als een in spanningsverplichting (waar over hieronder meer) Een vierde bezwaar geldt het element welzijn in de plannen, nu al gezien als de achilleshiel ervan. Welzijn (en zorg) wor den naar de mensen toege bracht in plaats van dat de mensen er naar toe gaan. Ho, ho, voor een groot aantal wel- zijnsactiviteiten zullen de seni oren toch echt op pad moe ten. Niet verkeerd op zich, maar ze moeten het wel kun nen. Misschien is een voorzie ning om de hoek te vinden, maar vaak zal vervoer per au to eraan te pas komen. Het grote gesleep met een bepaal de bevolkingsgroep, nu al zichtbaar in het straatbeeld, gaat dan pas echt beginnen. Een laatste opmerking. Opval lend in het Convenant is dat knelpunten worden voorzien (er is een paragraaf voor), maar nog niet aangegeven. Ook staat er dit: Bij constate ring dat afspraken niet wor den nagekomen of prestaties niet worden gehaald, spreken partijen de intentie uit om in goed overleg tot oplossingen te komen" Het lijkt juridische gezien een flinterdunne for mulering. Hoever moet een zorgaanbieder bijvoorbeeld gaan wanneer, naar zijn stelli ge overtuiging, het bedrijfs economisch gezien niet ver antwoord is een bepaald zorg- pakket te verlenen? En in hoe ver zijn (concurrent)-zorgaan- bieders dan bereid tot onder steuning? We zetten bij dat "goed overleg" uit het Conve nant een groot vraagteken. Er is naèr onze mening alle re den de uitwerking van het Convenant zeer kritisch te volgen. Dat verdienen plan nen die erop gericht zijn dat ouderen zo lang mogelijk de regie voeren over hun leven. Daarom ook laten we het niet bij het naar voren brengen van onze bezwaren. We heb ben ze voorgelegd aan enkele direct betrokkenen. U vindt hun antwoorden eveneens op deze pagina. Onlangs hebben bewoners vanaf 75 jaar, die in het cen trum van Middelburg of Nieuw- en Sint Joosland wo nen, van de Stichting Welzijn Ouderen Middelburg (SWOM)een enquêteformulier toegezonden gekregen, met als onderwerp 'Wonen, zorg en welzijn'. Meer dan de helft van deze formulieren zijn in gevuld terugontvangen, waar voor onze dank. Er is echter een aantal formulieren terug gekomen zonder naam en adres van de afzender, maar wel met een vraag om bepaal de informatie. Door het ont breken van deze gegevens kunnen wij helaas de gestelde vragen niet beantwoorden. Om alsnog een reactie op uw vraag of opmerking te krijgen kunt u bellen naar de SWOM, tel. 627537. De Stichting Welzijn Oude ren Middelburg (SWOM) or ganiseert in samenwerking met 3xVo afdeling Middel burg e.o. (bij voldoende deelname) een verkeersop- friscursus voor voetgan gers, fietsers en automobi listen vanaf 55 jaar. De cursus wordt gehouden in het dienstencentrum van de SWÖM, Molstraat 13 op de volgende data: 8, 15, 22 en 29 maart en 5 april van 9.15 tot 11.30 uur. U kunt zich opgeven bij Jopie Tevel van de SWOM Molstraat 13, 4331 SM Middelburg, tel. 627537. Toen ik wethouder werd had den alle zorginstellingen be sloten hun verzorgingshuis af te breken. Eben Haëzer, Rog geveenhuis, Swerfrust, Willi brord en Rustenburg. Let op: Ik heb dit dus niet bedacht Dat was een gegeven. Maar ook een enorme kans. Waar ik voor knok, gesteund door een unanieme gemeen teraad, is het benutten van de ze kans. Verbeteren van de woonsituatie van ouderen en van andere mensen die inten sieve ondersteuning nodig hebben. Hen waar dat nog kan de regie laten houden over hun eigen leven. De zorg en ondersteuning naar de men sen toe brengen. Ze dus niet langer weghalen uit hun eigen omgeving en naar een groot huis brengen aan de rand van de stad met hun bed op een klein kamertje. Een huis waar alles (met de beste bedoelin gen overigens) voor je gere geld wordt en je uitsluitend tussen lotgenoten verkeert. Daar is visie, moed en durf voor nodig. Visie op de toe komst: Als je bouwt dan moet je lange tijd vooruit kijken. De toekomstige generatie stelt andere eisen dan de huidige. En: is slopen wel verstandig als de gebouwen geschikt zijn voor andere doelgroepen zo als studenten en jongeren. We moeten toch niet onnodig ka pitaal vernietigen Dromen mag dan. Moet mis schien zelfs wel. Maar ik kan u verzekeren dat ik weer klaar wakker ben. Want als je een visie neerlegt krijg je veel te genwind. Daar moet je goed naar luisteren. Plannen kun nen alleen uitgevoerd worden als er draagvlak is. Maar je moet ook knokken tegen aller lei belangen. Er zijn altijd re denen (risico's) die er voor pleiten om iets niet te doen. Ik ben er trots op dat er nu een convenant ligt dat alle be trokken partijen willen teke nen. En er is geluisterd naar de kritiek. Er valt straks iets te kiezen: - Er komt ook intramurale ca paciteit; er komen ook een paar grotere clusters; - Er komen grote aantallen nieuwe levensloopbestendige woningen - Er komen in alle wijken loca ties dicht bij voorzieningen ook in de Binnenstad - Er komen wijk welzijnsvoor zieningen in/bij de zorgclus ters - De grondprijzen zijn uiterst laag om de betaalbaarheid te bevorderen - Voor de laagste inkomens komt er een woonlastenfonds - We doen de uitvoering stap voor stap Tegen mensen die nog twij felen zeg ik: pak die enorme investering in het verbeteren van wonen zorg en welzijn met beide handen aan; blijf opkomen voor de belangen van de klanten; blijf eisen stel len aan keuzemogelijkheden, betaalbaarheid en een goede invulling van het welzijn. Maar doe mee. Niet tegen elkaar maar met elkaar. Want het is een enorme kans voor Middel burg. Het Zorgstelsel op zich wordt veranderd door de landelijke overheid. De Algemene Wet Bij zondere Ziektekosten (AWBZ) wordt drastisch verkleind. De huishoudelijke zorg komt onder regie van de gemeenten in 2006, de tijdelijke verzorging en ver pleging thuis gaan over naar de Ziektekostenverzekeraars en al leen de chronische en langduri ge verzorging en verpleging blij ven binnen de AWBZ. De regel geving omtrent de grootte van de kamers in verzorgingshuizen is veranderd, waardoor alle ka mers Meer ruimte dan de 25 m_ die men nu in een verzor gingshuis kan krijgen. De zorg zwaarte neemt toe, waardoor de huidige verzorgingshuizen func tioneel niet meer voldoen. De landelijke overheid keurt een aanvraag voor de bouw van een verzorgingshuis "oude stijl" niet of nauwelijks meer goed. Er wordt gekoerst op een schei ding van wonen, zorg en wel zijn/dienstverlening. Om in de pas te blijven met deze maatschappelijke ontwikkelin gen is verandering dus nood zaak! De vraag of het verstandig is, is niet meer aan de orde. Die keus is door de landelijke over heid ai lang gemaakt. Wat wel van belang is, is de vraag op welke manier we deze verande ring het beste vorm kunnen ge ven. Om die vraag goed te kunnen beantwoorden is overleg tussen verschillende partijen nodig. Dat de gemeente Middelburg hierin een regierol opeist is een goede zaak. Veranderen houdt altijd onzeker heden in. Je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt. Als veranderen dan toch moet, is het van groot belang een plan te maken en uit te voeren waar van alle partijen - en niet in de laatste plaats de (toekomstige) ouderen - vinden dat het zal vol doen aan de wensen van deze tijd en die van de komende 30 jaar. Dromen is hierbij toegestaan, zolang de dromer(s) af en toe wakker worden en de realiteit onder ogen zien. vrijwillige thuishulp Middelburg Vrijwel elke zorginstelling (zieken huizen, verzorgingshuizen, thuis zorg e.d.) heeft tegenwoordig een cliëntenraad. Daarin zitten men sen, die de belangen van de cliënten behartigen door aan de Directie, Raad van Bestuur of hoe het management van een zorgin stelling ook mag heten adviezen te geven over allerlei onderwer pen. In de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen is vast gelegd dat zorgaanbieders (dus verzorgingshuizen, thuiszorgor ganisaties) over een aantal zaken advies moeten vragen aan de cliëntenraad. Zo kunnen cliënten invloed uitoefenen op het beleid van de zorgaanbieder. Het advies moet bijvoorbeeld gevraagd wor den bij het opstellen van een klachtenregeling voor cliënten, of bij het aanstellen van afdelings hoofden. Maar ook ongevraagd kunnen cliëntenraden adviezen uitbrengen. Een verstandige di rectie van een instelling zal veel onderwerpen die de cliënten be treffen voorleggen aan de cliën tenraad. Zeker nu ze een wettelij ke status hebben gekregen, zijn cliëntenraden zeker geen zoet houdertje of fopspeen meer. Het is in het belang van de cliën ten om een stevig in de schoenen staande vertegenwoordiging te hebben. Enerzijds om invloed te kunnen uitoefenen op het beleid binnen een zorginstelling, en zo nodig de directie tegenspel te ge ven, anderzijds om de cliënten het gevoel te geven, dat ze echt gehoord worden. Niet altijd werkt een directie goed samen met een cliëntenraad. Het is daarom zaak, dat de leden van zo'n raad een aantal aandachtspunten in de ga ten houden om een stevige posi tie te verwerven: 1. contact met de achterban 2. representativiteit van de cliën tenraad 3. bekendheid van de raad (PR) 4. positiebepaling binnen de in stelling 5. taakafbakening Zoals altijd in Nederland, is er na tuurlijk een landelijk platform, de LOC (Landelijke Organisatie Cliëntenraden), waarin Cliënten raden samenwerken. In de Gees telijke Gezondheidszorg is er een samenwerkingsproject, Kwa- draad geheten, (kwaliteit vanuit cliëntenperspectief) tussen de Cliëntenbond en de Stichting LPR voor kwaliteitstoetsing vanuit cliëntenperspectief. Dit samen werkingsproject heeft een Hand reiking geschreven voor een kwa liteitstoetsing vanuit cliëntenper spectief. Te vinden op Internet, zoek op "cliëntenraden". Een soort plan van aanpak, om het een cliëntenraad mogelijk te ma ken binnen de eigen instelling de kwaliteit van de zorg te toetsen. Die handreiking zou ook heel goed toegepast kunnen worden binnen de ouderenzorg. In deze tijd van zogenaamde "pyjamada- gen" is kwaliteitstoetsing nuttig. Zoals voor veel vrijwilligerswerk binnen onze samenleving geldt, is goed functioneren ingewikkeld en niet voor iedereen weggelegd. Het werven van leden, die met bovenstaande zaken kunnen om gaan,is dus van cruciaal belang. De leden moeten bereid zijn om zich te verdiepen in de onderwer pen, die van belang zijn voor het functioneren. Het is vaak moeilijk om binnen de instelling mensen te vinden, die dat kunnen opbren gen. Cliënten hebben niet voor niets een indicatie gekregen voor verzorging of thuiszorg. Ik pleit daarom voor werving van leden, ook buiten de kring van de zorg instelling, mits die bereid zijn om aan bovenstaande vijf punten aandacht te geven. Dat zou bijvoorbeeld kunnen via de plaatsing van een advertentie, maar ook door inschakeling van bureaus, die bemiddelen in het zoeken naar leden van besturen, zoals bijvoorbeeld de Stichting Bestuursregister te Zeist. Een goede cliëntenraad is niet alleen een vreugde voor de cliënten, maar ook voor het bestuur van de instelling. Pieter Porrey Herhaalde oproep Er wordt een vrijwilliger gezocht voor het bezorgen van war me maaltijden op de vrijdagen tussen de middag. De maaltijden moeten vanuit "Rustenburg" worden rondge bracht in de wijk Middelburg Zuid. V 1

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2004 | | pagina 23