ONDERTEKENING INTENTIEVERKLARING gemeenteraad vergadert VOOR SAMENWERKING INSPRAAK TER REEDE OPHALEN VAN OUD PAPIER IN DE KOMENDE WEEK EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER DE KEIJZER ONTVANGST NIEUWE INWONERS woensdag 28 mei gezocht: hulpverleners van de watersnood ramp 1953 rioolreiniging diverse locaties vlissingen dienstverlening gemeente rond hemel vaart en pinksteren Informatiepagina van de gemeente Vlissingen Redactie: bureau Communicatie, Stadhuisplein 20 telefoon (01 18) 487335 woensdag 21 mei 2003 de FAAM 5 LAUW L mm Op vrijdag 9 mei jongstleden hebben zeventien partners de intentieverklaring onderte kend voor de samenwerking in en om de nieuw te bouwen brede school of Open Wijk- school in het Middengebied. Samenwerken om de jeugd opti male ontwikkelingskansen te bieaen en daarnaast de sociale infrastruc tuur van het Middengebied te ver sterken en voor alle bewoners een meerwaarde te creëren. Hoe mooi de buitenkant van de nieuwe school ook wordt: van groter belang is wat er binnen gebeurt, wat kinderen en ouders van die samenwerking mer ken en of hun ontwikkelingsmoge lijkheden groter worden. Samenwerken moet worden gezien als middel, niet als doel. Het om kun nen gaan met verschillen is heel be langrijk. Er moet ruim voldoende draagvlak zijn voor de goede be doelingen, gebaseerd op de ge meenschappelijke visie. Samenwer ken kun je vorm geven door middel van een ketenbenadering. Vaak wordt gedacht dat met een keten benadering, iedereen alles op de zelfde tijd zou moeten doen, maar dat is absoluut geen noodzaak. Je kunt ook opeenvolgend in de tijd samenwerken, in een soort estafette: de ene organisatie doet dit, daarna neemt de andere het over Een an der voorbeeld is het wielrennen in bijvoorbeeld de Tour de France. Om de beurt rijdt er iemand voorop en zorgt dat de anderen uit de wind fietsen. En steeds wordt deze inspan nende taak door een ander lid gedaan. Daarbij is de keten verantwoordelijkheid heel belang rijk. Partners moeten op elkaar kun nen rekenen om onderdelen van de keten te leveren en ook de kwaliteit die dit vraagt. De gemeente heeft bemoeienis met uiteenlopende terreinen als onder wijs, welzijn, cultuur, sport, gezond heid, opvang, hulpverlening, arbeid, veiligheid, vrije tijd en ruimtelijk be leid. Deze terreinen leveren samen de bouwstenen voor de sociale in frastructuur in en rond de Open Wijk- school. Vanuit die gemeentelijke regierol zullen wij de kaders van de samenwerking helder maken en de samenwerking in de uitvoering on dersteunen. We moeten investeren in elkaar leren kennen, in begrip voor eikaars taken, mogelijkheden en natuurlijk ook eikaars onmogelijkhe den. Daar waar het gaat om de sa menwerking tussen instellingen moe ten ook werkprocessen op elkaar af gestemd worden. Tenslotte is geduld vereist omdat het opbouwen van een sociale infrastructuur ten behoeve van de jeugd en de wijk een kwestie is van doorzetten en een lange adem. Naast het onderwijs zijn de uitvoeringspartners de jeugd gezondheidszorg, de peuter speelzalen, kinderopvang, buiten schoolse opvang en tal van sport-, cultuur-en welzijnsvoorzieningen. In het verlengde komt ook de thuis situatie van onze jeugd in beeld waar het gaat om opvoedings ondersteuning en vormen van maat schappelijk werk en jeugd(gezondheids)zorg. In het schooljaar 1999-2000 hebben de basisscholen 'Het Vlot', 'St. Jozef' en 'Ravenstein' in het Middengebied het initiatief genomen voor de eerste samenwerking met andere maat schappelijke organisaties in het Middengebied. Nu is deze samen werking uitgebreid en hebben zeven tien partners samen met de aanwe zigen getoast op het netwerk in en om de Open Wijkschool in het Middengebied. Het projectbureau Delta 2003 in Zeeland is op zoek naar hulpverleners die zich hebben ingezet tijdens en na de watersnoodramp van 1953. Het gaat om mensen die zich on baatzuchtig en volledig hebben ingezet om de nood te lenigen, hetzij op eigen initiatief, hetzij via hulporganisaties zoals het Rode Kruis of de krijgsmacht, in de ei gen omgeving of in het ramp gebied. Het projectbureau denkt daarbij aan redders van mensen en dieren, mensen die evacués hebben opgevangen en mensen die hebben geholpen bij het dich ten van dijken en de wederop bouw. In opdracht van het Bestuur lijk Overleg Delta 2003, organi seert de projectgroep Hulpverle ning watersnood 1 953 op donder dag 1 8 september 2003 in Tholen en Bergen op Zoom een bijeen komst voor hulpverleners Schrif telijke aanmeldingen met daarin naam, geboortejaar, adres en te lefoonnummervan de hulpverlener en de aard van de inzet kunnen worden gestuurd naar het Project bureau Delta 2003, Antwoord nummer 75, 4330 VB Middel burg, e-mailadres: am.vinke- vermazen@zeeland.nl, ter attentie van mevrouw A.M. Vinke. Aan melden is mogelijk tot vrijdag 6 juni 2003. Gemeente Vlissingen Postbus 3000 4380 GV VLISSINGEN telefoon (0118) - 48 70 00 fax (0118) - 41 02 18 email: gemeente@vlissingen.nl internet; www.vlissingen.nl STADHUISPLEIN 20 burgemeester en wethouders, directies en bedrijfsvoering, ma t/m vr 8.30-17.00 uur. PUBLIEKSZAKEN (COOSJE BUSKENSTRAAT 200) paspoorten en rijbewijzen, loketten directie grondgebied, huur subsidie, vangnetregeling, kwijtschelding, invordering en ozb, kassier, ter inzage stukken (bouwaanyragen, bestemmingsplannen e.d.]. ma t/m vr 09.00 - 16.00 uur; do tot 19.00 uur. SOCIALE ZAKEN (DR. GALLANDATSTRAAT 1) ma t/m do 08.30 - 12.30 uur en 13.30 - 16.00 uur; vr 08.30 -12.30 uur, tel. 441700. Telefonisch spreekuur: ma t/m vr 09.00 - 10.00 uur tel. 0800 - 7667000 (gratis, niet met GSM). GEMEENTELIJKE KREDIETBANK (DR. STAVERMAN- STRAAT 59) Ook meldpunt schuldhulpverlening. ma t/m vr 09.00 - 12.30 uur; 's middags alleen op afspraak. Telefonisch spreekuur: ma t/m vr 09.00 - 10.30 uur tel. 487542. BUREAU NIEUWKOMERS (DR. GALLANDATSTRAAT 1) AFVALVERWIJDERING (EDISONWEG 9). TEL. 487452 ma t/m vr: 07.30 -12.00 uur en 12.30 - 16.00 uur GLACISSTRAAT 165. TEL. 487000 (Scheldeterrein, gebouw 58) Financiële administratie, logistiek/Archief, Grondgebied, Sa menleving, Milieu. (Scheldeterrein, gebouw 38) Repro,Centrale inkoop. VREDEHOFLAAN 50. TEL. 487000 Beplantingen, Riolering Wegen, Sportbelangen. ma t/m vr 08.00-16.30 uur Alle gebouwen zijn toegankelijk voor gehandicapten. In 2000 kwam de Stichting Werkt voor Ouderen met het plan om 66 apparte menten te bouwen aan de Vredehoflaan. Gelijktijdig is er toen een totaalvisie ge presenteerd door de Stich ting tijdens een door B&W georganiseerde inspraak- ijeenkomst, voor de her ontwikkeling van het terrein begrensd door de Vredehof- laan - Vondellaan Koudekerkseweg - Pres. Rooseveltlaan. Op de plannen zijn in de in spraakprocedure veel reacties gekomen wat de procedure enigs zins heeft vertraagd. De laastste onderzoeken zijn pas eind 2002 afgerond In december 2002 is toen gelijk een nieuwe inspraak bijeenkomst gehouden. Op de aangepaste plannen zijn vervolgens maar een paar reac ties geKomen. Deze zijn bekeken en beargumenteerd. Naar aanlei ding hiervan heeft de gemeente besloten het ingediende plan van 66 appartementen nu ongewij zigd verder in procedure te bren gen. Dit houdt het volgende in. Vanaf 22 mei tot en met 19 juni 2003 (vier weken) kunt u schriftelijk een reactie indienen bij het college van Vlissingen. De reactie moet betrek king hebben op het voornemen van de gemeente medewerking te verlenen aan het plan met toepas sing van artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. In het gemeentelijk kantoorpand aan de Coosje Buskenstraat 200, alsmede in de openbare biblio theek 't Spui aan ae Spuistraat, ligt ter inzage: - het plan voor de bouw van 66 appartementen geschikt voor ouderen aan de Vredehoflaan op de locatie van "Ter Reede" (tussen de twee bestaande woonblokken); - de ruimtelijke onderbouwing met bijbehorende ontwerp-plankaart; - de verantwoording van de in spraakprocedure (inspraakschrift). Als u gebruik maakt van de moge lijkheid om een schriftelijke reac tie in te dienen worden uitgeno digd om die reactie mondeling toe te lichten op 9 juli 2003, tijdens de openbare vergadering van de Commissie Grondgebied. Deze vergadering vindt plaats in het Theo van Doesburgcentrum aan de Brouwenaarstraat 2 (aanvang 19.30 uur). De komende week haalt de gemeente Vlissingen huis- aan-huis oud papier op in de volgende wijken: OOST-SOUBURG ZEESTRATENBUURT Vrijdagmorgen 23 mei 2003 vanaf 8.00 uur. Informatie: gemeente, telefoon 48 74 52. Bermweg, Zuiderzeestraat, Waddenstraat, lersezeestraat, Zwartezeestraat, Wittezeestraat, Oostzeestraat, A.Zeestraat, S. Makkerstraat, Padweg, Zeewijk singel, C. v. Perestraat, v. Steveninckstraat, Dijkstraat, J. de Priesterstraat, Braamstraat, J.I.Sandersestraat, P. Louwersestraat. Kromme Nieuw- straat. V. Tei jlinaenstraat, Buteuxstraat, Hudsondwarsstraat, Everastraat, van Visvlietstraat. ROSENBURG Woensdagmiddag 28 mei 2003 vanaf 13.30 uur. Informatie: gemeente, telefoon 48 74 52. Rosenburglaan, A. Jacobslaan, J. Smitlaan, M. Klompélaan, W. Drückerlaan, M. Krusemanlaan, H.R. Holstlaan, S. Groeneweg- laan, A. Romeinlaan, R. Voslaan, R. Manuslaan, A. Blamanlaan, N. Engelschmanlaan, H. Diekman- laan, N. van Hichtumlaan, J. Reulinglaan. Het oud papier moet gebundeld zijn, verpakt in kartonnen dozen of papieren zakken. De pakketten mogen maximaal 15 kilo wegen. U kunt oud papier in de aangege ven wijken, op de aangegeven tijd stippen op de plaats aanbieden waar ook het huisvuil wordt aan geboden. Wilt u weten wanneer in uw straat oud papier wordt op gehaald? Bel dan met de afdeling Afvalverwijdering van de gemeente, de neer R. Kooger, telefoon 48 74 52. Woensdag 28 mei vergadert de gemeenteraad in het Arsenaaltheater, Arsenaal plein 1In verband met Hemel vaart vergadert de raad één dag eerder dan normaal. De vergadering is openbaar en begint om 19.30 uur. De agenda en de te behandelen voor stellen vindt u in de gemeentelijke informatiehoeken in het wijkcentrum 'Open Hof' in Paauwenburg, in het wijkbureau Noord, Blikkenburg 13 in Bossenburgh, de bibliotheek Oost- Souburg aan de Kanaalstraat, de bibliotheek "t Spui' aan de Spuistraat en in het gemeente gebouw aan het stadhuisplein 20 op de begane grond bij de receptie De agenda is nadrukkelijk onder voor behoud. Doordat de raad één dag eerder vergadert dan normaal, ver schijnt de publicatie ook één week eerder. Er kunnen nog wijzigingen plaatsvinden. De te bespreken pun ten zijn: -OPENING -VASTSTELLEN VAN DE AGENDA -SPREEKRECHT BURGERS, OVER PUNTEN DIE OP DE RAADSAGENDA STAAN VAN 28 MEI 2003. -VRAGENHALFUUR RAADSLE DEN -VASTSTELUNG BESLUITEN LIJST van de vergadering 24 april 2003 -MEDEDEUNGEN -OVER TE LEGGEN STUKKEN -TE BEHANDELEN PUNTEN ALGEMEEN BESTUUR 1Renovatie stadhuistoren en revisie werkzaamheden beiaard OPENBARE ORDE EN VEILIG HEID 1. Kadernota integraal hand havingsbeleid ECONOMISCHE ZAKEN 1. Revitalisering bedrijventerrein Baskensburg 2 Jaarrekening 2002 en begroting 2004 Zeeland Seaports 3. Onderzoek exploitatie ESM II ONDERWIJS 1Realisering provinciaal steunpunt van de Open Universiteit Nederland in Vlissingen 2. Benoeming bestuurslid van de Openbare Rechtspersoon Openbaar Primair Onderwijs Walcheren. CULTUUR EN RECREATIE 1Rekening-courant overeenkomst St. Maritiem Museum Zeeland 2. Renovatie vloerconstructies De Zwaan. 3. Aanleg kunsfgrasvelden Souburg en Vlissingen SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELUK WERK 1Gemeentelijk beleid gesubsidi eerde arbeid RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING 1Voorbereidingsbesluit Buitenhaven 2. Verzoeken om planschade door aanleg S14 op grond van artikel 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening 3. Verzoek om toekennen van plan- schade bestemmingsplan Vrijburg, stadsgewestelijk zwembad 4. Aanvragen van een verklaring van geen bezwaar aan Gedeputeerde Staten van Zeeland voor ae bouw van een supermarkt aan het Oranje plein te Oost-Souburg FINANCIERING EN ALGE MENE DEKKINGSMIDDELEN 1Eerste begrotingswijziging 2003 RONDVRAAG VRIJBURGBAD Vorige week donderdag hebben wethouder De Vries van Middel burg en ik op deze manier de naam voor het nieuwe stads gewestelijke zwembad bekend gemaakt. Het stadsgewestelijk zwembad van Vlissingen en Middelburg heet vanaf nu hef Vrijburgbad, De naam hebben we gekozen uit 165 inzendingen voor de prijsvraag. Onder de in zendingen zalen veel verschil lende, orginele leuke namen zoals Unicum, Dolfijn, Plons er in en Waterworld. Wij waren echter toch op zoek naar een naam die kort en krach tig is, makkelijk in de mond ligt en bij de omgeving past. Aan gezien het omliggende terrein ook al Vrijburg heef, is het zwem bad makkelijk te vinden. Mevrouw M. Wisse u Koudekerke is de bedenker va:: de naam en ze heeft daarme een jaar gratis zwemmen ge wonnen. Momenteel wordt er nog hard gewerkt aan de afbouw van hr zwembad. Het is de bedoelin om het bad rond 1 iuli open te stellen voor het publiek, omdai dan de grote stroom toeristen op gang komt. Het is namelijk ver velend om toeristen eerst nac het ene bad te moeten verwi zen en halverwege de vakanli ze door te verwijzen naar hel nieuwe zwembad. Daarom wordt nu alles op alles gezet om toch op 1 juli open te gaan. Eind juni wordt er een open dag georganiseerd, zodat de burger voordat het startsein wordt ge geven het zwembad kan bekij ken. De officiële opening van het zwembad vindt pas na de zo mervakantie plaats, ledereen is dan weer terug van vakantie, de scholen zijn weer begonnen en schoolzwemmen is aan ook in het nieuwe zwembad van start gegaan. Eén ding kan ik u al vast ver klappen, het wordt een schitte rend zwembad, waar u als in woner van de gemeente Vlissingen en natuurlijk ook de inwoners van de gemeente Middelburg trots op kunnen zijnl! Vanaf dinsdag 20 mei 2003 wordt de hoofdriolering ge legen in de navolgende stra ten gereinigd ten behoeve van riool-inspectiewerk- zaamheden. Deze reiniging duurt circa 10 dagen of zo veel korter als mogelijk dan wel langer als noodzakelijk zal blijken te zijn. Het betreft de volgende straten: Bellamypark - Noordzijde, Spui straat - Oostzijde, Lange Zelke, Paspoortstraat en Vlissingsestraat tot Buteuxstraat. Vervolgens komt het gehele gebied Baskensburg aan de orde. Het is niet uitgesloten dat de bewo ners tijdelijk enige stankoverlast in hun woning zullen ondervinden, dit ten gevolge van vacuüm trekken van ae riolering. Dit kan verholpen worden door naderhand alle kra nen even open te draaien. Hoewel weinig voorkomend is het niet uitgesloten dat door de over druk in de riolering tijdelijk enig rioolwater terugvloeit en kan leiden tot verontreiniging van het toilet. Ver standig is het om het toilet gedu rende de reinigmgswerkzaam-he- den af te sluiten met de deksel. Voor nadere informatie kunt u con tact opnemen met de heerJ.CJ. van Maldegem van de Afdeling Beheer, tel. 487457. GEMEENTE De gemeente is in verband met hemelvaart donderdag 29 mei en vrijdag 30 mei, gesloten. Er is dan geen ge meentelijke dienstverlening. Op maandag 9 juni en dins dag 10 juni is ae gemeente gesloten in verband met pinksteren. Ook dan is er geen gemeentelijke dienst verlening. HUISVUIL Vrijdag 30 mei wordt het huisvuil gewoon opgehaald. Op donder dag wordt er geen huisvuil opge haald. In deze wijken wordt net huisvuil één dag later opgehaald, namelijk op vri|dag 10 mei. Ook het bedrijfsafval wat normaal op rdc donderdag wordt opgehaald wordt, zal één dag later haald worden, op 1 0 mei. Dinsdag 10 juni wordt het huis vuil gewoon opgehaald. Op maandag 9 juni wordt er geen huisvuil opgehaald. In deze wij ken wordt net huisvuil één dag later opgehaald, namelijk op dins dag 10 juni. Ook het bedrijfsafval wat normaal op maandag wordt opgehaald wordt, zal één dag later opgehaald worden, op 1 0 juni. Voor de dertiende keer or ganiseert het gemeentebe stuur van Vlissingen op maandagavond 26 mei a.s. een kennismakings bijeenkomst voor inwoners die zich in het laatste ander half jaar in de stad hebben aevestigd. Afgelopen week hebben deze bewoners een uitnodigingskaart daarvoor ontvangen. Het doel van de bijeenkomst is om op een ontspannen wijze de nieuwe inwoners kennis te laten maken met de gemeente als organisatie, de burgemees ter en wethouders en haar raadsleden. Vanwege de renovatie van hef stadhuis wordt de ontvangst dit maal gedaan in hef Arsenaal theater aan het Arsenaalplein 2. PRESENTATIE De nieuwe inwoners zijn welkom vanaf 19.45 uur. Het 'daadwer kelijke' programma begint om 20.00 uur met een welkomst woord van de burgemeester. De gemeentelijke organisatie en de raad c.q. net bestuur geven in grote lijnen aan wat zi| zo al doen. Er wordt onder meer aandacht besteed aan 'hoe het geld' in de gemeente verdeeld wordt, maar ook wordt de bewoners ge vraagd -aan de hand van the ma's- 'de knikkers' te verdelen Daarnaast wordt in een tijdsbe stek van 20 minuten met 'pu bliek' een commissie vergadering nagespeeld. Bo vendien staat een 'lagerhuis- debatje' onder leiding van de burgemeester op net pro gramma. Naast de medewerkers van de organisatie zal het college en de raadsleden met plezier aller lei vragen beantwoorden. Nieuwe inwoners - nog in het oude stad huis- luisteren aandachtig naar de uitleg van een beleids medewerker van Grondge bied over nieuw te ontwikkelen woongebie den (foto: Ruben Oreel). wmmm: tmmsi

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2003 | | pagina 5