Legervoertuigen bezetten Middelburg
'Geen tonnetje om z'n nek'
Hoogaarzen aan de Kade
Marine promoot zich
Champagne Charlie:
blues uit
de Zeeuwse Delta
zeekadetkorps geeft
schip'tweede leven'
Tolerant
spoort schepen op
dv
Verleden tot heden
VAN VERLEDEN TOT HEDEN
DELTA REDDINGSHONDEN GROEP
woensdag 14 mei 2003
pagina 23
MIDDELBURG - Het evenement 'Van Verleden tot He
den' komende vrijdag en zaterdag (16 en 17 mei) in
Middelburg, is een samensmelting van de in voor
gaande jaren succesvol gehouden Defensiedagen en
VOC-spektakel. Op en bij de Loskade kunnen bezoe
kers beide dagen herinneringen ophalen aan hun ei
gen diensttijd en/of zich laten informeren over de he
dendaagse werkwijze van defensie.
...bootjes
scheren
over het
water...
Bij reddingshonden wordt over het algemeen gedacht
aan een grote St. Bernhard met een vaatje sterke drank
om zijn nek die verdwaalde bergbeklimmers opspoort.
Het beeld is niet helemaal onjuist, maar bij de 'mo
derne' reddingshond gaat het toch iets anders in z'n
werk.
...Orions
vliegen laag
over...
De Koninklijke Marine is altijd spectaculair aanwezig
bij demonstraties. Voor de mariniers een 'normale' be
zigheid, voor toeschouwers een genot om te zien hoe
die jongens en meiden met hun werk omgaan.
f
Mm
mrnm
Champagne Charlie is een roots- bluesformatie uit
de Zeeuwse delta. De vijf geroutineerde muzikanten
spelen met veel enthousiasme een bruisende mix van
Amerikaanse stijlen uit de jaren 20 tot 50.
De Zaandam, voormalig betonningsvaartuig, is nu de
trots van het Zeekadetkorps Vlissingen. Het schip is de
komende dagen in Middelburg te zien.
De defensieonderdelen laten
met hedendaags materieel en
moderne technieken zien waar
toe ze, met name in vredestijd,
allemaal in staat zijn. Ook lief
hebbers van (oude) schepen en
voertuigen kunnen hun hart op
halen. Voor velen viert de nostal
gie natuurlijk hoogtij als oude
schepen, voertuigen en ambach
ten van vroeger bekeken kunnen
worden. Voor jongeren is het wel
licht een nieuwe en
leerzame kennisma
king. Er zijn demon
straties op allerlei ge
bied en optredens zor
gen voor actie. Belang
stellenden kunnen ove
rigens ook zelf hun behen
digheid laten zien.
Op donderdag 15 mei is er op de
Loskade waarschijnlijk al volop
bedrijvigheid als met de opbouw
van het evenement wordt ge
start.
Op vrijdag 16 mei beginnen de
bouwers al vroeg als diverse
krijgsmacht voer tuigen hun
plaats op de kade innemen. Ook
hier is een combinatie van ver
leden en heden te zien, want de
vereniging tot instandhouding
van oude legervoertuigen 'Keep
Them Rolling' geeft eveneens
acte de présence. Bovendien ligt
er een oude onderzeeër, de Bib
ber, op de kade. Marine en land-
macht zijn er met hun
promotietrailers om de vele kan
ten van hun werk in deze tijd te
laten zien. Bezoekers kunnen
daarin ook zelf actief aan de slag.
In het Kanaal door Walcheren
komen onder andere de mijnen
veger Schiedam, de Zaandam
van de Zeekadetten en klippers,
kotters, boeiers en hoogaarzen te
liggen. De meeste schepen zijn
door het publiek te bezichtigen.
Een tiental oude ambachtslie
den, verenigd in het Gulden Am
bacht, is op de kade aan het werk.
Gezocht is naar ambachten met
een binding met de scheepvaart
of zee. Als er voldoende
voorraad te krijgen is,
rijgt de palingroker ter
plekke zijn palingen aan
de pennen om ze te ro
ken. Ook staat er een
ouderwetse'petrol iekar'
en draait de orgelman aan zijn
nostalgische mini-orgeltje.
Een aantal keren verzorgt een
Lynxhelikopter een spectaculaire
reddingsdemonstratie boven het
Kanaal. Als het verkennings
vliegtuig Orion niet voor andere
doeleinden nodig is, wijkt het in
de loop van de morgen en mid
dag afvan de reguliere route voor
een vlucht in de lengterichting
van het Kanaal en terug. De
Orion wordt vanaf de kade (via
de luidsprekers hoorbaar voor
het publiek) naar binnen 'ge
praat'. De hele dag zijn er de
monstraties van de genie met
pontons en snelle boten. Aan dit
evenement werkt ook de Van
Dixhoorn Reddingsbrigade mee.
Zij zijn voortdurend stand-by en
laten door middel van demon
straties zien wat ze doen en kun
nen.
Veel publiek vorig jaar op de Loskade.
FOTO: FIRI DEN HOEDT, RECLAMEontwerpstudiO.
De leden van de scheepsmodel-
bouwvereniging laten hun, pre
cies op schaal nagemaakte, sche
pen varen in een groot bassin.
Om 12.00 uur is de officiële ope
ning door burgemeester
Schouwenaar, muzikaal onder
steund door djembegroep
Mzungu uit Middelburg.
Vanaf 12.00 uur kan het publiek
meevaren op één van de oude
zeilschepen. Volwassenen beta
len 5 euro, kinderen tot 12 jaar de
helft. Aanmelden bij de kraam
van de slichting Behoud Hoog
aars en stichting Tolerant.
's Avonds is er van 19.30 - 21.00
uur een optreden van Cham
pagne Charlie. Deze bekende
formatie heeft de laatste maan-
Muiterij Kantje Boord zingt Nederlandse en Engelse zeemansliederen. FOTO: HANS WERTHER DUSSEN
Vraag het de Delta Reddings-
hondengroep. De komende 'Ver
leden en ITedendagen' in
Middelburg laten de leden zien
wat er tegenwoordig zoal bij
komt kijken om met een goede
hond mensen te redden. Er zijn
verschillende disciplines. In vak
kringen wordt gesproken over:
puin, vlakte, water, lawine en
speuren. Een hond is in principe
in staat om alle soorten te be
heersen, maar er is vrijwel altijd
sprake van specialisme. Puint,
vlakte en water komen in Neder
land het meest voor. Bijvoor
beeld bij aardbevingen en instor
tingen na explosies. Velen dan
ken dan ook hun leven aan een
hondenneus. Het superieure
reukvermogen is nog immer het
meest zekere middel om slacht
offers onder het puin vandaan te
kunnen halen.
De Amerikaanse Marine ont
dekte dat honden zelfs in staat
zijn om mensen onder water te
traceren.
Honden zijn dus wel degelijk in
staat om geurstolïen waar te ne
men die zich onder water bevin
den. Vanuit die wetenschap is het
'waterwerk' ontwikkeld. Honden
worden niet zo maar reddings
honden, daar komt nogal wal bij
kijken. Eigenlijk is wel elke hond
er geschikt voor, maar in de prak
tijk vallen extreem grote of heel
kleine rassen af. Honden met
korte neus of kromme poten ha
len meestal de limiet niet.
Een geliefd speelvoorwerp ver
stoppen is de aanzet voor het la
ten gebruiken van het reukor
gaan van de hond.
Daarna gaat het spel beginnen.
Liefhebbers die zich er mee be
zighouden hebben zich verenigd
in de DRG (Delta" Reddings
honden Groep).
Aan het einde van de rit worden
examens afgenomen en diplo
ma's uitgereikt. Maar over het al
gemeen wordt recreatief ge
traind, voor het plezier dus en
dat laten de DRG'ers in Middel
burg zien.
Aan de Kade komen vrijdag en
zaterdag hoogaarzen en zeil
schepen ie liggen. Onder meer
de hoogaars De Bruinen. Vier
jaar geleden aangekocht door de
Stichting Tolerant en toen drin
gend aan een opknapbeurt toe.
In een droogdok van de scheeps
werf Reimerswaal in Hansweert
door vrijwilligers flink onder
handen genomen. Een vvinter-
ligplaats werd in Steenbergen
gevonden.
Verder zijn er oude zeilschepen:
De Anna Katharina, een Zeeuwse
klipper van 27 bij 5 meter;
Leonard, een Belgische klipper
van 32 bij 5; de kotter Timshell
van 20 x 4 en tjalk Nicole van 23
x 4. Jans B is er en Hoop op Ze
gen een skutse tjalk.
den erg in de belangstelling ge
staan dankzij hun liederen over
de opheffing van de PSD.
Ook aan de kinderen is gedacht.
Voor hen is er onder andere een
kermis met draaimolen.
De activiteiten op deze eerste
dag duren van 11.00 tot 21.00
uur.
Zaterdag 17 mei: Vanaf 10.00 uur
staan tanks en andere voertuigen
weer opgesteld op de Loskade.
De trailers van marine en land
macht laten hun zijkant open
klappen waardoor de mobiele
informatiecentra van zo'n 75
vierkante meter weer toeganke
lijk zijn voor het publiek. Zelf er
varen hoe het is om een snel
fregat of groot transportschip te
besturen op de brugsimulator.
Bezoekers ondervinden hoe in
gewikkeld de techniek aan boord
van schepen is en ook kan inter
actief kennis gemaakt worden
met de vele kanten van de krijgs
macht.
De voertuigen van Keep Them
Rolling, waarvan de eigenaren
soms met hun benzineslurpers
van ver komen, staan er die dag
ook weer. Ongetwijfeld willen
velen in of bij zo'n voertuig op de
foto gezet worden, en dat kan.
De ambachtslieden demonstre
ren hoe in vroeger tijden gewerkt
werd en van de moesten zijn de
producten te koop.
Ook op deze dag worden het Ka
naal en de brug enkele malen af
gesloten voor het
(scheepvaart)verkeer als
vanuit de Lynxhelikopter
een lange kabel wordt
neergelaten en de
reddingsdemonstratie
wordt uitgevoerd.
De Orion vliegen dan zowel in de
ochtenduren als 's middags zo
laag over kan vliegen dat de be
manning vanaf de grond te zien
is. De bootjes van de genie sche
ren over het water en ook de red
dingsboot en de vletten van de
zeekadetten varen regelmatig
uit.
In de kraam van de Stichting Be
houd Hoogaars en de Stichting
Tolerant is alle informatie voor
handen over de restauratie van
deze oude zeilschepen, waarvan
er een aantal aan de kade ligt. In
het begin van de middag laten
leden van de Delta Reddings-
hondengroep zien hoe hun hon
den getraind worden in het op
sporen van slachtoffers.
(Muzikale) optredens:
10.00 uur: Show muziekkorps
Johan Friso; 11.00 uur:
Shantykoor: Muiterij Kantje
Boord uit Dussen (Nederlandse
en Engelse zeemans
liederen); 11.30 uur:
Juliana muziekkorps;
14.00 uur: Big Band
Zeeuwse Muziek
school; 15.15 uur:
Shandykoor: Muiterij Kantje
Boord; 16.15 uur: Shantykoor
Het Veerse Scheepstuig.
Dit koor bestaat uit een man of
veertig en wordt begeleid door
twee accordeons, contrabas en
gitaar.
Ze zingen meerstemmig Neder
landse, Duitse en Engelse
zeemansliederen onder leiding
van hun Russische dirigente die
het koor ook liederen in haar ei
gen taal heeft geleerd. Om 17.00
uur is de sluiting van het evene
ment.
Marinevoorlichters zorgen daar
bij voor de nodige tekstuele be
geleiding. Er staal onder meen
promotietrailer waarin de vele
kanten van de Marine belicht
worden. Daar is te zien dat het
korps zich bij vele activiteiten
inzet. Bijvoorbeeld tijdens de
bekende NationaleVlooldagen in
Den Helder en de Wereldhaven
dagen in Rotterdam. Tijdens een
binnenlands vlagvertoon kunnen
vele middelen worden ingezet:
van schepen tot helikopters, een
promotieteam en de trailer.
Schepen kunnen namelijk niet
overal komen, dan wordt de
trailer ingezet. Kennismaken met
de wereld van de Marine. Zelf er
varen hoe het is om een snel
fregat, een behendige mijnen-
jager of een groot transportschip
bestuurd moet worden. Middels
de brugsimulator is het allemaal
mogelijk. Mocht het echt goed
lukken, dan ligt een vaarbewijs
gereed.
Voor de deskundigen onder ons
is het een uildaging om een 'de
fecte' radar weer te laten werken.
Even de storing verhelpen en op
die manier de ingewikkelde tech
niek aan boord van schepen 'be
kijken'. Uiteraard zijn er video
presentaties van de Marine en
drie mariniers zorgen er voor de
nodige uitleg bij. Er zijn namelijk
nogal wat disciplines aan boord:
matrozen, een korporaal en een
sergeant. Daarnaast ene mede
werker van personeelsvoorzie
ning. Om iedereen van alles op de
hoogte te brengen, zijn er folders,
posters en stickers beschikbaar.
In Middelburg is water voldoende
om daadwerkelijk te laten zien
wat de Marine inhoudt. Natuur
lijk zijn er demonstraties en is de
mijnenveger Schiedam in hel
echt te zien. Lynxheli-kopters la
ten spectaculaire reddings
demonstraties zien boven hel
Kanaal en de genie legt pontons
aan. De Van Dixhoorn Reddings
brigade werkt daar aan mee. Dat
is een groep enthousiastelingen
die als doel heeft om mensen te
redden van de verdrinkingsdood.
Dat doet men onder meer door
het bewaken en beveiligen van
evenementen en hel geven van
voorlichting, opleiding en in-
.structie. Destijds, in 1972, opge
richt en kort daarna al aangeslo
ten bij de Reddingsbrigades Ne
derland, ook bekend als de Ko
ninklijke Nederlandse Bond tot
het Redden van Drenkelingen,
kortweg KNBRD. Zwemmen is
belangrijk, zeker in een waterrijk
landje zoals Nederland. De Van
Dixhoornbrigade zorgt daarbij
dat z'wemmen ook leuk is'. Dat
•wordt de komende dagen nog
eens extra benadrukt.
v'
De combinatie van diverse
snaarinstrumenten, zang en de
mix van rootsstijlen, maakt het
geluid van deze band uniek.
De band brengt ook eigen num
mers ten gehore, die
naadloos aansluiten bij het tra
ditionele werk. Champagne
Charlie heeft met een aantal
grootheden op hel podium ge
staan: vorig jaar speelde de band
op het Northsea Jazzfestival. Be
zetting: Sjef Hermans: zang,
gitaar en kazoo;Theo de Koning:
zang, (slide)gitaren, harmonica;
Geert de Heer: gitaar,
mandoline, banjo, lapsteél,
dobro; Rene Verhage:
(contra)bas,jug, zang Beter
Lenselink: drums/
percussie,wasbord, zang.
Cd's: Live in Razzmatazz - 1994;
No less than wireless - 1995 (ver
zamel cd); Round Round -
1997; Volle maan - 2001
(Nederlandstalig); Laatste Af
vaart. Info: Theo de Koning; tel.
0032-115-694456;
theoking@zeelandnet.nl
www.champagnecharlie.nl
De Marine, altijd spectaculair aanwezig als er gedemonstreerd wordt.
FOTO: Centrum voor audiovisuele dienstverlening Koninklijke Marine.
Een stukje geschiedenis: In 1953
besloot de toenmalige staf van de
Koninklijke Marine, dat er voor
de uitbreiding van het aantal be
schikbare betonningsvaartuigen
een aantal schepen kon worden
besteld. De Scheepswerf N.V.
Haarlemsche Scheepsbouw Mij
in Haarlem kreeg de opdracht
onder andere een beton
ningsvaartuig te bouwen dat kon
worden ingezet tot 15 zeemijl
buiten de kust.
Onder nummer 511 werd in juli
1953 begonnen met de bouw van
een vaartuig dat later Zaandam
gedoopt werd en onder die naam
in de vaart kwam. Medio 1954
werd de Zaandam in dienst ge
steld, om vervolgens ingezet te
gaan worden vanuit Den Helder
om daar te zorgen voor de
bebakening van de Waddenzee,
maar ook als invalschip op de
andere stations.
Na een lange carrière binnen het
Directoraat Generaal der
Scheepvaart en Maritieme mid
delen werd de Zaandam ingezet
ais bevoorradingsschip voor de
lichtschepen. Vanaf begin jaren
80 is de Zaandam ingezet als
loodsopleidingsvaartuig voor het
opleiden van aspirantloodsen.
Het eerste deel van haar geschie
denis eindigde bij de scheeps
werf Damen te Gorkum, alwaar
de Zaandam tot betere tijden
werd opgeslagen.
Totdat het hoofdbestuur van het
Zeekadetkorps Nederland er
achter kwam dat de Zaandam
daar lag en het schip overnam
van de werf.
Na overleg werd uiteindelijk be
sloten dat de Zaandam naar het
Zeekadetkorps Scheldemond in
Vlissingen zou gaan. Dit korps
was aan een ander, nieuwer,
schip toe en na inlevering van
het vorige korpsschip m.s.
Scheldemond.
Het Zeekadetkorps Schelde
mond kocht de Zaandam van het
hoofdbestuur en die begon daar
mee haar tweede leven, nu als
Zeekadetschip. Dit hield wel in
dat er verbouwd moest gaan
worden. De Zaandam is zee
waardig en heeft een volledige
nautische uitrusting, met onder
andere radar, gyro-, magneti
sche- en elektrische kompassen,
DECCA- en GPS navigator, kaart-
plotter en een dieptemeter. De
zenduitrusiing bestaal uit een
VHF installatie, een MF/11F zen
der-ontvanger, een luisterwacht
ontvanger, een 27 Mc installatie
en een autotelefoon.
De laadboom heeft een SWl. van
10 ton bij een vlucht van 10 me
ter. In de machinekamer zijn de
volgende hulpmotoren geïnstal
leerd: 2 x 98 kW Stork-Ricardo
diesel (type R203), 1 x 23 kW
Samofa diesel (type 2s 108) en 1
2-cilinder Lister generator voor
3-fase 380 volt.
Hel Zeekadetkorps Schelde
mond beschikt naast het korps
schip over de volgende kleine
vaartuigen: 1 werkvlet met
buitenboord motor 15 pk; 1 rub
berboot met buitenboord motor
20 pk; 3 Beenhakkervletten: de
Orion, Gemini en Leo; 1 polyes
ter bootje met buitenboord mo
tor 15 pk. Meer informatie:
info@zkk.nl.
De Orion, in het dagelijks leven verkenningsvliegtuig, wijkt voor
deze keer af van de gebruikelijke route en vliegt in de lengterich
ting van het Kanaal, vanaf de Kade wordt het vliegtuig 'binnen-
gepraat' en voor het publiek is het allemaal op de voet te volgen.
De Stichting Tolerant, uiteraard
de komende dagen met een
stand aanwezig bij Van Verleden
tot Lieden, heeft als voornaam
ste doel nog bestaande schepen
op te sporen en eventueel klas
sieke schepen opnieuw te bou
wen. Het zijn slechts een paar
doelstellingen van een uiterst
actieve stichting. Zo werd in 1980
in een Hollands slootje een
Pegasus 'gevonden'. Flet lag er
compleet verwaarloosd in een
grachtje in Leiden. Een 'hengst'
gebruikt om op de Wadden
mosselzaad te halen. Het restau
reren heeft twintig jaar geduurd.
maar er is wel een authentiek
scheepje bewaard gebleven. Van
de originele houten hengsten
zijn er, volgens de stichting, nog
over: DrieGebroeders-TI I 49, ei
gendom van de Stichting Be
houd Hoogaars; Pegasus, eigen
dom van de Stichting Tolerant;
Jonge Josef, eigendom van F.
Marckman, Jan Korneel, eigen
dom van R. Bringmann en d'n
Bruinen, eveneens van Tolerant.
De stichting zetelt in St. Job in 't
Goor op het adres Brugstraat 16
en kan via internet benaderd
worden:
http://users.pandora.be/lorrentop.
I