Legervoertuigen bezetten Middelburg 'Geen tonnetje om z'n nek' Hoogaarzen aan de Kade Marine promoot zich Champagne Charlie: blues uit de Zeeuwse Delta zeekadetkorps geeft schip'tweede leven' Tolerant spoort schepen op dv Verleden tot heden VAN VERLEDEN TOT HEDEN DELTA REDDINGSHONDEN GROEP woensdag 14 mei 2003 pagina 23 MIDDELBURG - Het evenement 'Van Verleden tot He den' komende vrijdag en zaterdag (16 en 17 mei) in Middelburg, is een samensmelting van de in voor gaande jaren succesvol gehouden Defensiedagen en VOC-spektakel. Op en bij de Loskade kunnen bezoe kers beide dagen herinneringen ophalen aan hun ei gen diensttijd en/of zich laten informeren over de he dendaagse werkwijze van defensie. ...bootjes scheren over het water... Bij reddingshonden wordt over het algemeen gedacht aan een grote St. Bernhard met een vaatje sterke drank om zijn nek die verdwaalde bergbeklimmers opspoort. Het beeld is niet helemaal onjuist, maar bij de 'mo derne' reddingshond gaat het toch iets anders in z'n werk. ...Orions vliegen laag over... De Koninklijke Marine is altijd spectaculair aanwezig bij demonstraties. Voor de mariniers een 'normale' be zigheid, voor toeschouwers een genot om te zien hoe die jongens en meiden met hun werk omgaan. f Mm mrnm Champagne Charlie is een roots- bluesformatie uit de Zeeuwse delta. De vijf geroutineerde muzikanten spelen met veel enthousiasme een bruisende mix van Amerikaanse stijlen uit de jaren 20 tot 50. De Zaandam, voormalig betonningsvaartuig, is nu de trots van het Zeekadetkorps Vlissingen. Het schip is de komende dagen in Middelburg te zien. De defensieonderdelen laten met hedendaags materieel en moderne technieken zien waar toe ze, met name in vredestijd, allemaal in staat zijn. Ook lief hebbers van (oude) schepen en voertuigen kunnen hun hart op halen. Voor velen viert de nostal gie natuurlijk hoogtij als oude schepen, voertuigen en ambach ten van vroeger bekeken kunnen worden. Voor jongeren is het wel licht een nieuwe en leerzame kennisma king. Er zijn demon straties op allerlei ge bied en optredens zor gen voor actie. Belang stellenden kunnen ove rigens ook zelf hun behen digheid laten zien. Op donderdag 15 mei is er op de Loskade waarschijnlijk al volop bedrijvigheid als met de opbouw van het evenement wordt ge start. Op vrijdag 16 mei beginnen de bouwers al vroeg als diverse krijgsmacht voer tuigen hun plaats op de kade innemen. Ook hier is een combinatie van ver leden en heden te zien, want de vereniging tot instandhouding van oude legervoertuigen 'Keep Them Rolling' geeft eveneens acte de présence. Bovendien ligt er een oude onderzeeër, de Bib ber, op de kade. Marine en land- macht zijn er met hun promotietrailers om de vele kan ten van hun werk in deze tijd te laten zien. Bezoekers kunnen daarin ook zelf actief aan de slag. In het Kanaal door Walcheren komen onder andere de mijnen veger Schiedam, de Zaandam van de Zeekadetten en klippers, kotters, boeiers en hoogaarzen te liggen. De meeste schepen zijn door het publiek te bezichtigen. Een tiental oude ambachtslie den, verenigd in het Gulden Am bacht, is op de kade aan het werk. Gezocht is naar ambachten met een binding met de scheepvaart of zee. Als er voldoende voorraad te krijgen is, rijgt de palingroker ter plekke zijn palingen aan de pennen om ze te ro ken. Ook staat er een ouderwetse'petrol iekar' en draait de orgelman aan zijn nostalgische mini-orgeltje. Een aantal keren verzorgt een Lynxhelikopter een spectaculaire reddingsdemonstratie boven het Kanaal. Als het verkennings vliegtuig Orion niet voor andere doeleinden nodig is, wijkt het in de loop van de morgen en mid dag afvan de reguliere route voor een vlucht in de lengterichting van het Kanaal en terug. De Orion wordt vanaf de kade (via de luidsprekers hoorbaar voor het publiek) naar binnen 'ge praat'. De hele dag zijn er de monstraties van de genie met pontons en snelle boten. Aan dit evenement werkt ook de Van Dixhoorn Reddingsbrigade mee. Zij zijn voortdurend stand-by en laten door middel van demon straties zien wat ze doen en kun nen. Veel publiek vorig jaar op de Loskade. FOTO: FIRI DEN HOEDT, RECLAMEontwerpstudiO. De leden van de scheepsmodel- bouwvereniging laten hun, pre cies op schaal nagemaakte, sche pen varen in een groot bassin. Om 12.00 uur is de officiële ope ning door burgemeester Schouwenaar, muzikaal onder steund door djembegroep Mzungu uit Middelburg. Vanaf 12.00 uur kan het publiek meevaren op één van de oude zeilschepen. Volwassenen beta len 5 euro, kinderen tot 12 jaar de helft. Aanmelden bij de kraam van de slichting Behoud Hoog aars en stichting Tolerant. 's Avonds is er van 19.30 - 21.00 uur een optreden van Cham pagne Charlie. Deze bekende formatie heeft de laatste maan- Muiterij Kantje Boord zingt Nederlandse en Engelse zeemansliederen. FOTO: HANS WERTHER DUSSEN Vraag het de Delta Reddings- hondengroep. De komende 'Ver leden en ITedendagen' in Middelburg laten de leden zien wat er tegenwoordig zoal bij komt kijken om met een goede hond mensen te redden. Er zijn verschillende disciplines. In vak kringen wordt gesproken over: puin, vlakte, water, lawine en speuren. Een hond is in principe in staat om alle soorten te be heersen, maar er is vrijwel altijd sprake van specialisme. Puint, vlakte en water komen in Neder land het meest voor. Bijvoor beeld bij aardbevingen en instor tingen na explosies. Velen dan ken dan ook hun leven aan een hondenneus. Het superieure reukvermogen is nog immer het meest zekere middel om slacht offers onder het puin vandaan te kunnen halen. De Amerikaanse Marine ont dekte dat honden zelfs in staat zijn om mensen onder water te traceren. Honden zijn dus wel degelijk in staat om geurstolïen waar te ne men die zich onder water bevin den. Vanuit die wetenschap is het 'waterwerk' ontwikkeld. Honden worden niet zo maar reddings honden, daar komt nogal wal bij kijken. Eigenlijk is wel elke hond er geschikt voor, maar in de prak tijk vallen extreem grote of heel kleine rassen af. Honden met korte neus of kromme poten ha len meestal de limiet niet. Een geliefd speelvoorwerp ver stoppen is de aanzet voor het la ten gebruiken van het reukor gaan van de hond. Daarna gaat het spel beginnen. Liefhebbers die zich er mee be zighouden hebben zich verenigd in de DRG (Delta" Reddings honden Groep). Aan het einde van de rit worden examens afgenomen en diplo ma's uitgereikt. Maar over het al gemeen wordt recreatief ge traind, voor het plezier dus en dat laten de DRG'ers in Middel burg zien. Aan de Kade komen vrijdag en zaterdag hoogaarzen en zeil schepen ie liggen. Onder meer de hoogaars De Bruinen. Vier jaar geleden aangekocht door de Stichting Tolerant en toen drin gend aan een opknapbeurt toe. In een droogdok van de scheeps werf Reimerswaal in Hansweert door vrijwilligers flink onder handen genomen. Een vvinter- ligplaats werd in Steenbergen gevonden. Verder zijn er oude zeilschepen: De Anna Katharina, een Zeeuwse klipper van 27 bij 5 meter; Leonard, een Belgische klipper van 32 bij 5; de kotter Timshell van 20 x 4 en tjalk Nicole van 23 x 4. Jans B is er en Hoop op Ze gen een skutse tjalk. den erg in de belangstelling ge staan dankzij hun liederen over de opheffing van de PSD. Ook aan de kinderen is gedacht. Voor hen is er onder andere een kermis met draaimolen. De activiteiten op deze eerste dag duren van 11.00 tot 21.00 uur. Zaterdag 17 mei: Vanaf 10.00 uur staan tanks en andere voertuigen weer opgesteld op de Loskade. De trailers van marine en land macht laten hun zijkant open klappen waardoor de mobiele informatiecentra van zo'n 75 vierkante meter weer toeganke lijk zijn voor het publiek. Zelf er varen hoe het is om een snel fregat of groot transportschip te besturen op de brugsimulator. Bezoekers ondervinden hoe in gewikkeld de techniek aan boord van schepen is en ook kan inter actief kennis gemaakt worden met de vele kanten van de krijgs macht. De voertuigen van Keep Them Rolling, waarvan de eigenaren soms met hun benzineslurpers van ver komen, staan er die dag ook weer. Ongetwijfeld willen velen in of bij zo'n voertuig op de foto gezet worden, en dat kan. De ambachtslieden demonstre ren hoe in vroeger tijden gewerkt werd en van de moesten zijn de producten te koop. Ook op deze dag worden het Ka naal en de brug enkele malen af gesloten voor het (scheepvaart)verkeer als vanuit de Lynxhelikopter een lange kabel wordt neergelaten en de reddingsdemonstratie wordt uitgevoerd. De Orion vliegen dan zowel in de ochtenduren als 's middags zo laag over kan vliegen dat de be manning vanaf de grond te zien is. De bootjes van de genie sche ren over het water en ook de red dingsboot en de vletten van de zeekadetten varen regelmatig uit. In de kraam van de Stichting Be houd Hoogaars en de Stichting Tolerant is alle informatie voor handen over de restauratie van deze oude zeilschepen, waarvan er een aantal aan de kade ligt. In het begin van de middag laten leden van de Delta Reddings- hondengroep zien hoe hun hon den getraind worden in het op sporen van slachtoffers. (Muzikale) optredens: 10.00 uur: Show muziekkorps Johan Friso; 11.00 uur: Shantykoor: Muiterij Kantje Boord uit Dussen (Nederlandse en Engelse zeemans liederen); 11.30 uur: Juliana muziekkorps; 14.00 uur: Big Band Zeeuwse Muziek school; 15.15 uur: Shandykoor: Muiterij Kantje Boord; 16.15 uur: Shantykoor Het Veerse Scheepstuig. Dit koor bestaat uit een man of veertig en wordt begeleid door twee accordeons, contrabas en gitaar. Ze zingen meerstemmig Neder landse, Duitse en Engelse zeemansliederen onder leiding van hun Russische dirigente die het koor ook liederen in haar ei gen taal heeft geleerd. Om 17.00 uur is de sluiting van het evene ment. Marinevoorlichters zorgen daar bij voor de nodige tekstuele be geleiding. Er staal onder meen promotietrailer waarin de vele kanten van de Marine belicht worden. Daar is te zien dat het korps zich bij vele activiteiten inzet. Bijvoorbeeld tijdens de bekende NationaleVlooldagen in Den Helder en de Wereldhaven dagen in Rotterdam. Tijdens een binnenlands vlagvertoon kunnen vele middelen worden ingezet: van schepen tot helikopters, een promotieteam en de trailer. Schepen kunnen namelijk niet overal komen, dan wordt de trailer ingezet. Kennismaken met de wereld van de Marine. Zelf er varen hoe het is om een snel fregat, een behendige mijnen- jager of een groot transportschip bestuurd moet worden. Middels de brugsimulator is het allemaal mogelijk. Mocht het echt goed lukken, dan ligt een vaarbewijs gereed. Voor de deskundigen onder ons is het een uildaging om een 'de fecte' radar weer te laten werken. Even de storing verhelpen en op die manier de ingewikkelde tech niek aan boord van schepen 'be kijken'. Uiteraard zijn er video presentaties van de Marine en drie mariniers zorgen er voor de nodige uitleg bij. Er zijn namelijk nogal wat disciplines aan boord: matrozen, een korporaal en een sergeant. Daarnaast ene mede werker van personeelsvoorzie ning. Om iedereen van alles op de hoogte te brengen, zijn er folders, posters en stickers beschikbaar. In Middelburg is water voldoende om daadwerkelijk te laten zien wat de Marine inhoudt. Natuur lijk zijn er demonstraties en is de mijnenveger Schiedam in hel echt te zien. Lynxheli-kopters la ten spectaculaire reddings demonstraties zien boven hel Kanaal en de genie legt pontons aan. De Van Dixhoorn Reddings brigade werkt daar aan mee. Dat is een groep enthousiastelingen die als doel heeft om mensen te redden van de verdrinkingsdood. Dat doet men onder meer door het bewaken en beveiligen van evenementen en hel geven van voorlichting, opleiding en in- .structie. Destijds, in 1972, opge richt en kort daarna al aangeslo ten bij de Reddingsbrigades Ne derland, ook bekend als de Ko ninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen, kortweg KNBRD. Zwemmen is belangrijk, zeker in een waterrijk landje zoals Nederland. De Van Dixhoornbrigade zorgt daarbij dat z'wemmen ook leuk is'. Dat •wordt de komende dagen nog eens extra benadrukt. v' De combinatie van diverse snaarinstrumenten, zang en de mix van rootsstijlen, maakt het geluid van deze band uniek. De band brengt ook eigen num mers ten gehore, die naadloos aansluiten bij het tra ditionele werk. Champagne Charlie heeft met een aantal grootheden op hel podium ge staan: vorig jaar speelde de band op het Northsea Jazzfestival. Be zetting: Sjef Hermans: zang, gitaar en kazoo;Theo de Koning: zang, (slide)gitaren, harmonica; Geert de Heer: gitaar, mandoline, banjo, lapsteél, dobro; Rene Verhage: (contra)bas,jug, zang Beter Lenselink: drums/ percussie,wasbord, zang. Cd's: Live in Razzmatazz - 1994; No less than wireless - 1995 (ver zamel cd); Round Round - 1997; Volle maan - 2001 (Nederlandstalig); Laatste Af vaart. Info: Theo de Koning; tel. 0032-115-694456; theoking@zeelandnet.nl www.champagnecharlie.nl De Marine, altijd spectaculair aanwezig als er gedemonstreerd wordt. FOTO: Centrum voor audiovisuele dienstverlening Koninklijke Marine. Een stukje geschiedenis: In 1953 besloot de toenmalige staf van de Koninklijke Marine, dat er voor de uitbreiding van het aantal be schikbare betonningsvaartuigen een aantal schepen kon worden besteld. De Scheepswerf N.V. Haarlemsche Scheepsbouw Mij in Haarlem kreeg de opdracht onder andere een beton ningsvaartuig te bouwen dat kon worden ingezet tot 15 zeemijl buiten de kust. Onder nummer 511 werd in juli 1953 begonnen met de bouw van een vaartuig dat later Zaandam gedoopt werd en onder die naam in de vaart kwam. Medio 1954 werd de Zaandam in dienst ge steld, om vervolgens ingezet te gaan worden vanuit Den Helder om daar te zorgen voor de bebakening van de Waddenzee, maar ook als invalschip op de andere stations. Na een lange carrière binnen het Directoraat Generaal der Scheepvaart en Maritieme mid delen werd de Zaandam ingezet ais bevoorradingsschip voor de lichtschepen. Vanaf begin jaren 80 is de Zaandam ingezet als loodsopleidingsvaartuig voor het opleiden van aspirantloodsen. Het eerste deel van haar geschie denis eindigde bij de scheeps werf Damen te Gorkum, alwaar de Zaandam tot betere tijden werd opgeslagen. Totdat het hoofdbestuur van het Zeekadetkorps Nederland er achter kwam dat de Zaandam daar lag en het schip overnam van de werf. Na overleg werd uiteindelijk be sloten dat de Zaandam naar het Zeekadetkorps Scheldemond in Vlissingen zou gaan. Dit korps was aan een ander, nieuwer, schip toe en na inlevering van het vorige korpsschip m.s. Scheldemond. Het Zeekadetkorps Schelde mond kocht de Zaandam van het hoofdbestuur en die begon daar mee haar tweede leven, nu als Zeekadetschip. Dit hield wel in dat er verbouwd moest gaan worden. De Zaandam is zee waardig en heeft een volledige nautische uitrusting, met onder andere radar, gyro-, magneti sche- en elektrische kompassen, DECCA- en GPS navigator, kaart- plotter en een dieptemeter. De zenduitrusiing bestaal uit een VHF installatie, een MF/11F zen der-ontvanger, een luisterwacht ontvanger, een 27 Mc installatie en een autotelefoon. De laadboom heeft een SWl. van 10 ton bij een vlucht van 10 me ter. In de machinekamer zijn de volgende hulpmotoren geïnstal leerd: 2 x 98 kW Stork-Ricardo diesel (type R203), 1 x 23 kW Samofa diesel (type 2s 108) en 1 2-cilinder Lister generator voor 3-fase 380 volt. Hel Zeekadetkorps Schelde mond beschikt naast het korps schip over de volgende kleine vaartuigen: 1 werkvlet met buitenboord motor 15 pk; 1 rub berboot met buitenboord motor 20 pk; 3 Beenhakkervletten: de Orion, Gemini en Leo; 1 polyes ter bootje met buitenboord mo tor 15 pk. Meer informatie: info@zkk.nl. De Orion, in het dagelijks leven verkenningsvliegtuig, wijkt voor deze keer af van de gebruikelijke route en vliegt in de lengterich ting van het Kanaal, vanaf de Kade wordt het vliegtuig 'binnen- gepraat' en voor het publiek is het allemaal op de voet te volgen. De Stichting Tolerant, uiteraard de komende dagen met een stand aanwezig bij Van Verleden tot Lieden, heeft als voornaam ste doel nog bestaande schepen op te sporen en eventueel klas sieke schepen opnieuw te bou wen. Het zijn slechts een paar doelstellingen van een uiterst actieve stichting. Zo werd in 1980 in een Hollands slootje een Pegasus 'gevonden'. Flet lag er compleet verwaarloosd in een grachtje in Leiden. Een 'hengst' gebruikt om op de Wadden mosselzaad te halen. Het restau reren heeft twintig jaar geduurd. maar er is wel een authentiek scheepje bewaard gebleven. Van de originele houten hengsten zijn er, volgens de stichting, nog over: DrieGebroeders-TI I 49, ei gendom van de Stichting Be houd Hoogaars; Pegasus, eigen dom van de Stichting Tolerant; Jonge Josef, eigendom van F. Marckman, Jan Korneel, eigen dom van R. Bringmann en d'n Bruinen, eveneens van Tolerant. De stichting zetelt in St. Job in 't Goor op het adres Brugstraat 16 en kan via internet benaderd worden: http://users.pandora.be/lorrentop. I

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2003 | | pagina 23