Colofon H Nieuw natuurgebied in Ellewoutsdijkpolder Mammoet gevonden op bouwlocatie Ellewoutsdijk wat kost dat nou? Jorritsma wilde af van ge-wov Woensdag 5 februari 2003 pagina 22 Iedere 50 meter zit er aan de rechterkant van de weg in de tunnel een hulppost. Daarin vindt de ge strande automobilist een telefoon, rechtstreeks verbonden met de controlekamer op het tolplein, om zijn probleem aan de tunneloperator kenbaar te maken en daarnaast een sproeischuimblusser en een brandslang op een haspel om een beginnende brand te blussen. Krijgt de rijsimulator gelijk? De komende weken zul len we het antwoord weten. Om de verkeersveiligheid van de Westerscheldetunnel in geval van een calamiteit te onderzoeken, is in de computer van de rijsimulator van TNO Technische Menskunde in Soesterberg op basis van de ontwerp tekeningen een model van de tunnel gemaakt. In en om de in het tunneltracé aangelegde biotopen bij de op- en afritten ontwikkelt de natuur zich al aar dig. Bij de kruising Dowweg - tunnelweg signaleert een tunnelmedewerker, die tevens natuurkenner is, regelmatig allerlei vogels, zoals de strandloper, de Canadese gans, bergeenden en de zeldzame koe reiger, een 50 cm grote witte reiger. Tijdens het afzinken van de caisson in Ellewoutsdijk zijn op een diepte van ongeveer 19 meter beneden NAP fossiele resten gevonden van een wolharige mammoet. Het betreft hier een onderkaak én een onderarm (ellepijp) van de Mammuthus Primigenius (Blumenbach). Geschat wordt dat deze botten 20.000 tot 30.000 jaar oud zijn. hh 'K- w&y /-'w/f. vmcws&%xc!s& Teksten Inge Adriaansen Ellen de Dreu Jan Kabus Peter Verdunnen Foto's Peter Verdunnen Anton Dingemanse RVD Bronnen Tunnelinziclit Website NV Westerse,heldetunnel Kamer van Koophandel Zeeland Rijkswaterstaat De Tunnelbode is een uitgave van Weg ener Hu is-aan - huiskrant ten BV Enschede en kwam lot stand in samen werking met bet Zeeuws Vlaams Advertentieblad en de NV Wester- scbeldetunnel. Op al onze advertentiecontracten en aanbiedingen daartoe zijn van toepas sing de Algemene Advertentie voorwaarden litiis-aan-huiskranten Wegener NV. Een exemplaar van de Al gemene Advertentievoorwaarden wordt op uw verzoek kosteloos toege zonden. Wegener Httis-aait-l iu is kranten UV is een onderdeel van bet Wegener-con- cern. De door u aan ons verstrekte ge gevens hebben wij opgenomen in een bestand, dat wordt gebruikt door onze administratie en om u te (laten) infor meren over voorn relevante diensten en producten van de titels en de werk maatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze informatiegeen prijsstelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij Wegener Hu is-aan-hu iskrafi ten BV, t.a.v. de heer A. T. Kooij Hoofd Marke ting, postbus 28. 75Q0AA Enschede. 'U*C' Hulpposten in de tunnel Kri|jtde rijsimulator gelijk? De professionele brandweer kan in de hulppost aansluiten op een brandkraan met een capaciteit van 2000 liter per minuut. De hulpverleners kunnen er hun elektrische ap paratuur aansluiten op een stopcontact. De sproeischuimblusser met een mengsel van water en een schuimvormend middel heeft een capaciteit van 100 liter per minuut en is geschikt voor het blussen van olie- en benzine branden. De brandslang heeft een lengte van 50 meter om ook als een hulppost onbereikbaar is door een brand, toch bij de brand te kunnen komen. Automatische start Dit bluswater wordt gedurende 25 minuten automatisch ge mengd met een schuim vormend middel. Daarmee wor den brandende vloeistoffen zo als benzine en dieselolie afge dekt en bestreden. Na die tijd is blussen met al leen water nog steeds moge lijk. Binnen die tijd moet de brandweer al aanwezig zijn en dan begint het échte werk. Het brandblussysteem wordt gevoed vanuit de land- hoofden van de tunnel met aan beide kanten een water reservoir van 120 m3 en een pompinstallatie. Het systeem werkt automa tisch: door het uitnemen van de spuitmond starten de brandbluspompen en komt het systeem op werkdruk. Bij het openen van een hulp post wordt automatisch een signaal gegeven in de contro lekamer en wordt de camera gericht op de hulppost inge schakeld. De operator ziet daardoor di rect wat er aan de hand is. Aan 64 proefpersonen werd ge vraagd plaats te nemen in een (levensechte) cabine van een auto, waarna ze via de com putei- verscheidene Fictieve ritjes dooi de tunnel moesten maken. Daar bij werden ze in sommige geval len geconfronteerd met een aan tal verkeersmaatregelen in de tunnel om het effect daarvan op hun gedrag te bepalen. Het doel was om te bekijken welke maatregelen een zo veilig mogelijke verkeerssituatie tij dens calamiteiten opleveren. Achteraf werd de proefrijders een aantal vragen gesteld over hoe ze het ritje ervaren had den. Er kwamen zowel posi tieve en negatieve aspecten naar voren. Zo werd als positief genoemd: de gescheiden rijst roken, voldoende ruimte en minder afleiding door de om geving dan buiten de tunnel. Als negatief werd onder meer ervaren de afwezigheid van een vluchtstrook, de grote lengte en het continu moeten richten van de aandacht op de tunnel- wand. Op verschillende manieren is aandacht besteed aan de eco logische inpassing van de tunnelweg. Op Zuid-Beveland kruist de weg op enkele plaatsen de Paardegatsche watergang. Om de barrièrewerking op te heffen zijn onder de Monster- weg droge duikers aange bracht. Bij de kruising van de weg met de watergang zijn looprichels onder het viaduct aangebracht zodat dieren de weg niet over hoeven te steken. In het kader van de API (aanpassingsinrichting) Borssele zijn ook de oevers door een natuurvriendelijker inrichting beter geschikt ge maakt voor trekkende die ren. Verschralingsbeheer De inrichting binnen de verkeerslussen bij de Dowweg en de aansluiting Sloegebied heeft naast een belangrijke visueel-land- schappelijke functie ook ecologisch nut. Door de waterrijke inrichting ont staan overgangen van hoog (droog) naar laag (nat), die interessant zijn voor allerlei kleine zoogdieren en vogels. Door de variatie in bodem gesteldheid, vochtigheids toestand, et cetera zijn deze overhoeken niet alleen voor de fauna maar ook voor de flora interessant. Veel ver schillende plantensoorten zijn hier te verwachten. Ook de wegbermen, kleine over hoeken en geluidswallen kun nen door het voeren van een verschralingbeheer (maaien en afvoeren) in de toekomst een grote diversiteit aan soor ten bevatten. Het meest in het oog sprin gend is het 40 ha grote natuur gebied in de Ellewoutsdijk polder op Zuid-Beveland. Dit nieuwe natuurgebied ligt dichtbij het zoutbrakke kwel- gebied Inlaag 1887. Deze inlaag is ontstaan in een pe riode waarin de grond werd weggehaald voorde aanleg van dijken. Door het afgraven van de grond was het gebied niet meer geschikt voor landbouw en ontstond een natuurgebied. Het nieuwe natuurgebied in de Ellewoutsdijkpolder wordt geen kopie van de Inlaag 1887 maar zal een eigen karakter krijgen. In de winter lopen stukken grond gedeeltelijk on der water. Hierdoor ontstaan verschil lende leefgebieden voor plan ten en dieren. Het nieuwe na tuurgebied vormt tevens een ideale voedsel-, broed- en rust plaats voor allerlei overwinte rende en doortrekkende water vogels. I 5 -mjm m m m m harige neushoorn, o er- runderen en bizons. Deze die ren kwamen vaak in kuddes In het laat- Pleistocene tijd perk leefden in het stroomge bied van de Schelde naast de wolharige mammoet andere planteneters zoals het reuzen- hert, de muskusos, de wol voor die graasden op de toen dra's en steppen waaruit Zee land toen bestond. De fossiele Mammoetresten die in de bo dem onder de caisson in Ellewoutsdijk door werkne mers werden aangetroffen, leg gen een deel van het prehisto rische leven in dit deel van Zeeland bloot. Dierenarts en deskundige A. Bil van het Ko ninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen sprak over een boeiende vondst van goede kwaliteit. Nadat de ver steende botten waren schoon gemaakt, ontzilt en geconser veerd kregen zij een plaatsje in de expositieruimte van het Tunnelcentrum in Terneuzen. De aanlegkosten van de Wester scheldetunnel werden voor aanvang van de bouw begroot op 1659 miljoen gulden inclu sief 236 miljoen BTW, 73 mil joen onvoorzien, 108 miljoen voor indexering tot 2002, 30 miljoen voor verzekeringen en 10 miljoen voor doortrekking tot de N61 in Zeeuwsch-Vlaan- deren. Anno 2003 kan de balans worden opgemaakt. Hebben de rekenaars het bij het juiste eind gehad of is het oorspronkelijke bouwbudget flink overschre den? Met meerkosten was reke ning gehouden, maar die vallen relatief mee, naar nu blijkt. ,,De reserve van vijf procent is op genomen. Dal heeft te maken met de loon- en prijsstijgingen en inflatie. De effecten daarvan op de totaalprijs heb je niet in de hand", zegt Ingo de Moor van NV Westerscheldetunnel. Te genvallers hebben het project niet extra duur gemaakt. Daar werd in de begroting rekening mee gehouden. Vroeger had iedereen het over WOV (Westerschelde Oever binding). Die benaming is vol ledig uit beeld verdwenen. Dit is waarschijnlijk te danken aan minister Jorritsma, de bewinds vrouw van Verkeer en Water staat. Op 22 mei 1996 ondertekenden minister Jorritsma en Commissa ris van de Koningin in Zeeland het bestuurlijk akkoord over de Westerscheldetunnel. In haar toe spraak stelde de minister uitdruk kelijk dat het uit moest zijn met het ge-WOV. „Dat is achterhaald, het is gewoon een tunnel; de Westerscheldetunnel dus." 'Wij komen maar sporadisch aan de overkant om een dagje te winkelen, maar van de zomer zullen we zeker de tunnel wel een keer uitproberen.' Mevrouw Zuidhof (55) uit Oostkapeile 'Met de kinderen erbij is de boot toch leuker'. Lucy de Geus (34) uit Kwadendamme. 'De tunnel is een voldongen feit. Het heeft geen zin om er negatief over te doen. We zullen er mee moeten leren le ven.' Piet Verduin uit Aardenburg. 'Ik ga één keer per jaar naar mijn broer in Hoek. Van mij mag die tunnel er wezen'. W. Remeeus (85) uit Goes.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2003 | | pagina 22