Colofon
H
Nieuw natuurgebied in Ellewoutsdijkpolder
Mammoet gevonden op
bouwlocatie Ellewoutsdijk
wat kost dat nou?
Jorritsma wilde af van ge-wov
Woensdag 5 februari 2003
pagina 22
Iedere 50 meter zit er aan de rechterkant van de weg
in de tunnel een hulppost. Daarin vindt de ge
strande automobilist een telefoon, rechtstreeks
verbonden met de controlekamer op het tolplein,
om zijn probleem aan de tunneloperator kenbaar
te maken en daarnaast een sproeischuimblusser en
een brandslang op een haspel om een beginnende
brand te blussen.
Krijgt de rijsimulator gelijk? De komende weken zul
len we het antwoord weten.
Om de verkeersveiligheid van de Westerscheldetunnel
in geval van een calamiteit te onderzoeken, is in de
computer van de rijsimulator van TNO Technische
Menskunde in Soesterberg op basis van de ontwerp
tekeningen een model van de tunnel gemaakt.
In en om de in het tunneltracé aangelegde biotopen
bij de op- en afritten ontwikkelt de natuur zich al aar
dig. Bij de kruising Dowweg - tunnelweg signaleert
een tunnelmedewerker, die tevens natuurkenner is,
regelmatig allerlei vogels, zoals de strandloper, de
Canadese gans, bergeenden en de zeldzame koe
reiger, een 50 cm grote witte reiger.
Tijdens het afzinken van de caisson in
Ellewoutsdijk zijn op een diepte van ongeveer 19
meter beneden NAP fossiele resten gevonden van
een wolharige mammoet.
Het betreft hier een onderkaak én een onderarm
(ellepijp) van de Mammuthus Primigenius
(Blumenbach). Geschat wordt dat deze botten
20.000 tot 30.000 jaar oud zijn.
hh 'K- w&y /-'w/f. vmcws&%xc!s&
Teksten
Inge Adriaansen
Ellen de Dreu
Jan Kabus
Peter Verdunnen
Foto's
Peter Verdunnen
Anton Dingemanse
RVD
Bronnen
Tunnelinziclit
Website NV Westerse,heldetunnel
Kamer van Koophandel Zeeland
Rijkswaterstaat
De Tunnelbode is een uitgave van Weg
ener Hu is-aan - huiskrant ten BV
Enschede en kwam lot stand in samen
werking met bet Zeeuws Vlaams
Advertentieblad en de NV Wester-
scbeldetunnel.
Op al onze advertentiecontracten en
aanbiedingen daartoe zijn van toepas
sing de Algemene Advertentie
voorwaarden litiis-aan-huiskranten
Wegener NV. Een exemplaar van de Al
gemene Advertentievoorwaarden
wordt op uw verzoek kosteloos toege
zonden.
Wegener Httis-aait-l iu is kranten UV is
een onderdeel van bet Wegener-con-
cern. De door u aan ons verstrekte ge
gevens hebben wij opgenomen in een
bestand, dat wordt gebruikt door onze
administratie en om u te (laten) infor
meren over voorn relevante diensten en
producten van de titels en de werk
maatschappijen van Wegener of door
ons zorgvuldig geselecteerde derden.
Als u op deze informatiegeen prijsstelt
dan kunt u dit schriftelijk melden bij
Wegener Hu is-aan-hu iskrafi ten BV,
t.a.v. de heer A. T. Kooij Hoofd Marke
ting, postbus 28. 75Q0AA Enschede.
'U*C'
Hulpposten in de tunnel Kri|jtde rijsimulator gelijk?
De professionele brandweer
kan in de hulppost aansluiten
op een brandkraan met een
capaciteit van 2000 liter per
minuut. De hulpverleners
kunnen er hun elektrische ap
paratuur aansluiten op een
stopcontact.
De sproeischuimblusser met
een mengsel van water en een
schuimvormend middel heeft
een capaciteit van 100 liter per
minuut en is geschikt voor het
blussen van olie- en benzine
branden.
De brandslang heeft een
lengte van 50 meter om ook
als een hulppost onbereikbaar
is door een brand, toch bij de
brand te kunnen komen.
Automatische start
Dit bluswater wordt gedurende
25 minuten automatisch ge
mengd met een schuim
vormend middel. Daarmee wor
den brandende vloeistoffen zo
als benzine en dieselolie afge
dekt en bestreden.
Na die tijd is blussen met al
leen water nog steeds moge
lijk.
Binnen die tijd moet de
brandweer al aanwezig zijn
en dan begint het échte werk.
Het brandblussysteem wordt
gevoed vanuit de land-
hoofden van de tunnel met
aan beide kanten een water
reservoir van 120 m3 en een
pompinstallatie.
Het systeem werkt automa
tisch: door het uitnemen van
de spuitmond starten de
brandbluspompen en komt
het systeem op werkdruk.
Bij het openen van een hulp
post wordt automatisch een
signaal gegeven in de contro
lekamer en wordt de camera
gericht op de hulppost inge
schakeld.
De operator ziet daardoor di
rect wat er aan de hand is.
Aan 64 proefpersonen werd ge
vraagd plaats te nemen in een
(levensechte) cabine van een
auto, waarna ze via de com putei-
verscheidene Fictieve ritjes dooi
de tunnel moesten maken. Daar
bij werden ze in sommige geval
len geconfronteerd met een aan
tal verkeersmaatregelen in de
tunnel om het effect daarvan op
hun gedrag te bepalen.
Het doel was om te bekijken
welke maatregelen een zo veilig
mogelijke verkeerssituatie tij
dens calamiteiten opleveren.
Achteraf werd de proefrijders
een aantal vragen gesteld over
hoe ze het ritje ervaren had
den. Er kwamen zowel posi
tieve en negatieve aspecten
naar voren. Zo werd als positief
genoemd: de gescheiden rijst
roken, voldoende ruimte en
minder afleiding door de om
geving dan buiten de tunnel.
Als negatief werd onder meer
ervaren de afwezigheid van een
vluchtstrook, de grote lengte
en het continu moeten richten
van de aandacht op de tunnel-
wand.
Op verschillende manieren is
aandacht besteed aan de eco
logische inpassing van de
tunnelweg.
Op Zuid-Beveland kruist de
weg op enkele plaatsen de
Paardegatsche watergang.
Om de barrièrewerking op te
heffen zijn onder de Monster-
weg droge duikers aange
bracht. Bij de kruising van de
weg met de watergang zijn
looprichels onder het viaduct
aangebracht zodat dieren de
weg niet over hoeven te steken.
In het kader van de API
(aanpassingsinrichting)
Borssele zijn ook de oevers
door een natuurvriendelijker
inrichting beter geschikt ge
maakt voor trekkende die
ren.
Verschralingsbeheer
De inrichting binnen de
verkeerslussen bij de
Dowweg en de aansluiting
Sloegebied heeft naast een
belangrijke visueel-land-
schappelijke functie ook
ecologisch nut. Door de
waterrijke inrichting ont
staan overgangen van hoog
(droog) naar laag (nat), die
interessant zijn voor allerlei
kleine zoogdieren en vogels.
Door de variatie in bodem
gesteldheid, vochtigheids
toestand, et cetera zijn deze
overhoeken niet alleen voor
de fauna maar ook voor de
flora interessant. Veel ver
schillende plantensoorten
zijn hier te verwachten. Ook
de wegbermen, kleine over
hoeken en geluidswallen kun
nen door het voeren van een
verschralingbeheer (maaien
en afvoeren) in de toekomst
een grote diversiteit aan soor
ten bevatten.
Het meest in het oog sprin
gend is het 40 ha grote natuur
gebied in de Ellewoutsdijk
polder op Zuid-Beveland. Dit
nieuwe natuurgebied ligt
dichtbij het zoutbrakke kwel-
gebied Inlaag 1887. Deze
inlaag is ontstaan in een pe
riode waarin de grond werd
weggehaald voorde aanleg van
dijken. Door het afgraven van
de grond was het gebied niet
meer geschikt voor landbouw
en ontstond een natuurgebied.
Het nieuwe natuurgebied in de
Ellewoutsdijkpolder wordt
geen kopie van de Inlaag 1887
maar zal een eigen karakter
krijgen. In de winter lopen
stukken grond gedeeltelijk on
der water.
Hierdoor ontstaan verschil
lende leefgebieden voor plan
ten en dieren. Het nieuwe na
tuurgebied vormt tevens een
ideale voedsel-, broed- en rust
plaats voor allerlei overwinte
rende en doortrekkende water
vogels.
I 5 -mjm
m m m m
harige neushoorn, o er-
runderen en bizons. Deze die
ren kwamen vaak in kuddes
In het laat- Pleistocene tijd
perk leefden in het stroomge
bied van de Schelde naast de
wolharige mammoet andere
planteneters zoals het reuzen-
hert, de muskusos, de wol
voor die graasden op de toen
dra's en steppen waaruit Zee
land toen bestond. De fossiele
Mammoetresten die in de bo
dem onder de caisson in
Ellewoutsdijk door werkne
mers werden aangetroffen, leg
gen een deel van het prehisto
rische leven in dit deel van
Zeeland bloot. Dierenarts en
deskundige A. Bil van het Ko
ninklijk Zeeuws Genootschap
der Wetenschappen sprak over
een boeiende vondst van
goede kwaliteit. Nadat de ver
steende botten waren schoon
gemaakt, ontzilt en geconser
veerd kregen zij een plaatsje in
de expositieruimte van het
Tunnelcentrum in Terneuzen.
De aanlegkosten van de Wester
scheldetunnel werden voor
aanvang van de bouw begroot
op 1659 miljoen gulden inclu
sief 236 miljoen BTW, 73 mil
joen onvoorzien, 108 miljoen
voor indexering tot 2002, 30
miljoen voor verzekeringen en
10 miljoen voor doortrekking
tot de N61 in Zeeuwsch-Vlaan-
deren. Anno 2003 kan de balans
worden opgemaakt. Hebben de
rekenaars het bij het juiste eind
gehad of is het oorspronkelijke
bouwbudget flink overschre
den? Met meerkosten was reke
ning gehouden, maar die vallen
relatief mee, naar nu blijkt. ,,De
reserve van vijf procent is op
genomen. Dal heeft te maken
met de loon- en prijsstijgingen
en inflatie.
De effecten daarvan op de
totaalprijs heb je niet in de
hand", zegt Ingo de Moor van
NV Westerscheldetunnel. Te
genvallers hebben het project
niet extra duur gemaakt. Daar
werd in de begroting rekening
mee gehouden.
Vroeger had iedereen het over
WOV (Westerschelde Oever
binding). Die benaming is vol
ledig uit beeld verdwenen. Dit is
waarschijnlijk te danken aan
minister Jorritsma, de bewinds
vrouw van Verkeer en Water
staat.
Op 22 mei 1996 ondertekenden
minister Jorritsma en Commissa
ris van de Koningin in Zeeland
het bestuurlijk akkoord over de
Westerscheldetunnel. In haar toe
spraak stelde de minister uitdruk
kelijk dat het uit moest zijn met
het ge-WOV. „Dat is achterhaald,
het is gewoon een tunnel; de
Westerscheldetunnel dus."
'Wij komen maar sporadisch aan de overkant om een dagje
te winkelen, maar van de zomer zullen we zeker de tunnel
wel een keer uitproberen.' Mevrouw Zuidhof (55) uit
Oostkapeile
'Met de kinderen erbij is de boot toch leuker'. Lucy de Geus
(34) uit Kwadendamme.
'De tunnel is een voldongen feit. Het heeft geen zin om er
negatief over te doen. We zullen er mee moeten leren le
ven.' Piet Verduin uit Aardenburg.
'Ik ga één keer per jaar naar mijn broer in Hoek. Van mij
mag die tunnel er wezen'. W. Remeeus (85) uit Goes.