Wonen op water is wettelijk erkende woonvorm
Gemeenten verrijken
zich aan bouwleges
Zelf energiebedrijfje
spelen
Vierde golf Welkom
in Zeeland
KORT KORT KORT
KORT KORT KORT
Woensdag 26 februari 2003
Wonen op het water is nog steeds aantrekkelijk.
In 1918 kwam al de Wet op de woonwagens en
woonschepen, omdat de overheid zag dat deze
woonvormen een permanent karakter kregen.
Wonen in een drijvend huis staat gelijk met wo
nen in een vrijstaand huis. Voor weinig geld kon
een oud schip worden verbeterd tot een huis met
veel wooncomfort. De overheid stelde steeds
strakkere regels op. Nu heeft de woonboot
eigenaar te maken met vergunningen en moe
ten zij rekening houden met de kleur van de
woonboot, maximale afmetingen, afmeersituatie
en dergelijke.
Kortom, wonen op het water werd een wettelijk
erkende woonvorm. Maar tegelijkertijd leek het
voor vele ambtenaren een ongewenste manier
van wonen te zijn. Zij probeerden op veel locaties
het aantal woonschepen te verminderen door
minder ligplaatsen af te geven of zelfs geheel te
laten verdwijnen. Nu is er een landelijke tendens
van het behouden van het huidige aantal ligplaat
sen, zonder verdere uitbreiding.
Ligplaats
WOZ-waarde
Projectontwikkelaars en particulieren moeten
dit jaar aanzienlijk meer leges voor bouwver
gunningen betalen. Dit jaar zullen gemeenten
naar verwachting hun gemeentekas met 10,2
procent verrijken met bouwleges. Dit blijkt uit
cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek over de stijging van lokale lasten.
Een energiebedrijf dat door leden zelf opgewekte
elektriciteit levert en waarbij de leden zelf bepa
len hoeveel er voor de energie betaald wordt, in
welke middelen er wordt geïnvesteerd en waar
aan de eventuele winsten worden besteed. Dat
is de opzet van de coöperatieve vereniging Het
Groene EnergieBedrijf (GEB).
MIDDELBURG - De vierde golf van de imago
campagne 'Welkom in Zeeland'is vorige week be
gonnen. Deze sluit het in maart vorig jaar ge
starte campagnejaar af. Inmiddels hebben ruim
dertigduizend bezoekers de speciaal ontwikkelde
website www.welkominzeeland.nl. bezocht. Er
zijn in totaal circa dertienhonderd informatie
mappen over wonen en werken in Zeeland ver
zonden.
Zelf een hypotheek samenstellen
Huizenprijs daalt in laatste kwartaal 2002
Funda trekt meer bezoekers
Handig hulpje voor verhuizing
Verbod op hout met creosoten
Minder uitgaven woninginrichting
Recordbedrag hypotheken in 2002
Rabobank verlaagt opnieuw rente
De Wet op woonwagens en
woonboten regelde men een
aantal zaken. Aan de basis van
de wet lag er de angst voor ne
gatieve ontwikkelingen. De wet
is sinds 1999 niet meer van
kracht. Dus ook niet meer het
artikel dat iedere gemeente met
water binnen de gemeente
grenzen aan tenminste één
woonboot een ligplaats moest
verstrekken. In de praktijk bete
kende het dat mensen met een
woonboot zonder ligplaats op
zoekgingen naareen gemeente
die nog geen ligplaats had af
gegeven. Daar konden ze dan
een permanente ligplaats voor
hun schip afdwingen. In de hui
dige Huisvestingwet is een ver
gelijkbaar principe overgeno
men. In het artikel staat dat ge
meentes geen regels mogen
stellen die het ligplaatsen voor
woonschepen onmogelijk ma
ken.
De eigenaar van een woonboot
betaalt huur voor de ligplaats.
Eigenlijk betaalt hij geld voor
het gebruik van de grond waar
boven de woonboot drijft. De
huur wordt betaald aan de ei
genaar van de grond waar
boven zich water bevindt. De
eigenaar van de grond bepaalt
de hoogte van de huur en legt
dat vast in een huur
overeenkomst. Is een overheid
eigenaar van de grond, dan kan
er sprake zijn van precario. Dit
is het recht dat wordt verleend
om boven openbare grond
woonboten te hebben. Het geld
wordt geïnd in de vorm van
precariobelasting, waarbij twee
vormen mogelijk zijn. Bij één
vorm kan sprake zijn van een
door de overheid bepaald be
drag, wat hoger kan zijn dan de
kosten die men maakt voor de
betreffende ligplaats. Bij de an
dere vorm van precario is de
hoogte van het te betalen be
drag gelijk aan de kosten die de
overheid heeft aan de ligplaats.
In het laatste geval wordt ook
wel gesproken over retributie.
Het kan ook zijn dat er een si
tuatie met erfpacht is. Dit is een
situatie die ligt tussen eigen
dom en huur.
Het gebruik van de ligplaats is
op verschillende manieren ge
regeld. Ten opzichte van de ei
genaarvan de ligplaats bestaat
er een privaatrechtelijke status.
Ten opzichte van overheden is
er een bestuursrechtelijke sta
tus. Als woonbootbewoner
(ligplaatshuurder) kan je te
maken krijgen met diverse par
tijen.
Met een ligplaats in water van
het rijk kan Rijkswaterstaat de
beheerder zijn die toestemming
verleent (een vergunning of
overeenkomst) waarbij zij het
nautische gebruik van het wa
ter regelt (inclusief lig
plaatsvergunningen),terwijl de
Provincie een vergunning ver
leent waarbij gelet wordt op het
uiterlijk (de hoogte en derge
lijke) en Domeinen optreedt als
eigenaar die de huur in ont
vangst neemt. Heeft de
woonbootbewoner dan ook
nog een tuin op gemeente
grond, dan is daar weer de ge
meente de verhuurder van.
De Belastingdienst
Woonboten worden door de
Belastingdienst steeds meer
gelijkgesteld met huizen. Sinds
1 januari 2001 hebben de eige
naars bij de aangifte Inkom
stenbelasting ook te maken met
het eigenwoningforfait. Ten
minste als de boot als hoofd
verblijf in gebruik is op een
vaste ligplaats. Voor het bepa
len van het bedrag van het
eigenwoningforfait moet de
WOZ-waarde (Wet waardering
onroerende zaken) van de wo
ning als uitgangspunt worden
genomen. Een woonboot is let
terlijk een roerende zaak. Ech
ter formeel worden woonboten
in dergelijke situaties vaak ge
lijk getrokken met onroerende
zaken.
De gemeente van de ligplaats
van de boot geeft de geschatte
waarde op via de WOZ-beschik-
king. Als de woonboot (die een
vaste ligplaats heeft en als
hoofdverblijf dient) door de ge
meente als roerend goed wordt
beschouwd, heeft de gemeente
een mogelijkheid een 'roerende-
ruimteheffing' op te leggen. Ook
in dat geval geeft een gemeente
een geschatte waarde. Deze
waarde kan als uitgangspunt
worden gebruikt voor het bepa
len van de waarde van het
eigenwo-ningforfait. Indien de
waarde van de woonboot niet
bepaald is, kan bijvoorbeeld de
verzekerde waarde als alterna
tief voor de WOZ-waarde wor
den gebruikt. De verzekerde
waarde moet dan wel overeen
komen met 'de vrije verkoop
prijs' op 1 januari 1999.
De stijging van de
bouwleges is voor een be
langrijk deel een gevolg
van tariefsverhogingen.
Een klein deel komt door
dat gemeenten verwachten
meer bouwvergunningen
af te geven, meldt het CBS.
Met de verhoging, die ver
uitstijgt boven de bouw
kostenstijging, laait de dis
cussie weer op over de ma
nier waarop gemeenten de
tarieven vaststellen. Wette
lijk mogen de leges niet an
ders dan kostendekkend
zijn. Niemand kan echter
vertellen hoe de kosten
worden berekend. In augustus
vorig jaar nog berekende de
Kamer van Koophandel in Rot
terdam dat de bouwleges in de
gemeenten binnen haar werk
gebied soms meer dan een
factor acht verschillen. Naar
aanleiding van rapporten twee
jaar geleden, waaruit bleek dat
gemeenten nauwelijks iets
doen voor hun geld als het
gaat om controle van bouw-
aanvragen, zegde toenmalig
staatssecretaris Remkes van
VROM de gemeenten de wacht
al aan. Behalve dat hij zijn
inspectiedienst beter zou laten
kijken naar de manier waarop
gemeenten omgaan met
aanvragen voor bouwver
gunningen, wilde hij ook de
wijze van berekening aan
een kritisch onderzoek laten
onderwerpen. Het was een
jaar waarin gemeenten zo'n
17 procent meer vingen aan
bouwleges.
Volgens de CBS-cijfers stij
gen de heffingen van de la
gere overheden dit jaar ge
middeld met 7,5 procent.
Daarmee is dan een bedrag
gemoeid van 8,8 miljard
euro. Met 6,1 miljard pak
ken gemeenten daar het
leeuwendeel van. Vooral de
onroerende zaakbelasting
en parkeerbelasting stijgen
fors.
Het GEB investeert in twee
fondsen, namelijk Het GEB
fonds en Het Klimaatfonds. Met
het GEB Fonds financiert Het
GEB duurzame energie
projecten, windmolens en
zonnepanelen, in Nederland.
Naast plaatsing van grote wind
molens, waarbij het vijf tot ne
gen jaar duurt voordat tot plaat
sing overgegaan kan worden,
worden ook kleinschalige pro
jecten gerealiseerd. Hierbij wor
den kleine windmolens van
ongeveer 7 meter hoog en
zonnepanelen geplaatst. Plaat
sing hiervan is vaak binnen drie
maanden gerealiseerd. Deelne
mers aan Het GEB fonds krijgen
een certificaat waarvan de
waarde groeit naar gelang het
aantal kWh dat men afneemt.
Afhankelijk van de opbrengsten
wordt jaarlijks een rentebedrag
bijgeschreven.
Het Klimaatfonds is een fonds
dat op initiatief van de geza
menlijke kerken in Nederland in
het leven is geroepen. Met de
gelden uit dit fonds worden
energieprojecten in de Derde
Wereldlanden gefinancierd. In
breng in dit fonds wordt gezien
als gift en is daardoor aftrek
baarvan de belasting.
Bij realisatie van projecten
wordt onder andere samenge
werkt met studenten van de TH
Rijswijk, die een specialistische
opleiding voor duurzame
energieprojecten volgen. Het
GEB zet zich niet alleen in om
het gebruik en het opwekken
van groene elektriciteit zoveel
mogelijk te promoten, ook
energiebesparing staat hoog
op de agenda. Veel mensen
weten niet precies hoe ze nou
echt het energieverbruik moe
ten terugdringen. Alle leden
van Het GEB worden daarin
vanuit de landelijke ener
giebesparingscampagne
Energy Saver
(www.energysaver.nl) onder
steund.
Meer informatie op de website
www.hetgeb.nl.
De vierde campagnegolf be
staat uit advertenties en
radiocommercials. Muziek
speelt hierin een hoofdrol. De
vijf nieuwe radiocommercials
bevatten verschillende, door
Zeeuwen gekozen, muziek
stijlen. Deze geven uitdrukking
aan de balans tussen wonen en
werken in Zeeland.
Zeeuwen vertellen in de radio
spotjes welke Zeeuwse waar
den voor hen belangrijk zijn:
weinig files, meer tijd, na het
werk naar het strand, ruimte,
natuur en frisse lucht. Het bij
zondere van Zeeland in verge
lijking met de drukke Randstad
is dat bij veel inwoners de ba
lans tussen wonen en werken
meer op orde is dan elders.
Deze uitspraken worden opge
volgd door een korte bood
schap over Zeeland en de
aftiteling: 'Welkom in Zeeland'!
Verder verschijnen ook in lan
delijke kranten en Zeeuwse
huis-aan-huisbladen adverten
ties.
De provincie wil Zeeland laten
zien zoals het is: een mooie,
ruime en eigentijdse provincie,
waar het goed wonen en wer
ken is. Een provincie waar aan
trekkelijke initiatieven worden
gerealiseerd, waaronder de
feestelijke opening van de
Westerschelde Tunnel op 14
maart (die in gebruik wordt ge
nomen op 15 maart) en de op
richting van de Roosevelt
Academy in Middelburg in
2004.
De provincie wil met deze cam
pagne nieuwe, reële waarden
toevoegen aan de beelden die
de gemiddelde Nederlander
van de provincie heeft. De cam
pagne richt zich vooral op 25-
tot 45-jarigen, voor wie zowel
een leuke baan als rust, ruimte
en veiligheid van belang zijn.
De eerste drie campagnegolven
vonden plaats in maart, juni en
november 2002. De imago
campagne 'Welkom in Zeeland'
krijgt dit jaar een vervolg.
(advertentie)
Grote hypotheekverstrekkers als Nationale Nederlanden,
Zürich en Hooge Huys bundelen hun krachten in de virtuele
marktplaats www.hypotheek.nl. Consumenten kunnen op de
site 'een groot scala aan voordelige hypotheken bekijken,
vergelijken en afsluiten', aldus de initiatiefnemers.
Volgens de deelnemende geldverstrekkers is er in Nederland
een groeiende groep consumenten die zelf de hypotheek van
hun keuze wil samenstellen, zonder tussenkomst van een
hypotheekadviseur.
De prijs van een koopwoning is in het vierde kwartaal van
2002 met ruim een procent gedaald ten opzichte van het kwar
taal daarvoor. Een huis 'deed' in het laatste kwartaal gemid
deld 201.163 euro. De gemiddelde verkoopprijs over het hele
jaar 2002 was 199.754, zes procent meer dan het jaar ervoor.
Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster.
Het gemiddeld hypotheekbedrag dat bij aankoop van een
eengezinswoning werd opgenomen, bedroeg in het vierde
kwartaal van 2002 230.664 euro. In het derde kwartaal was
dat 231.732 euro, een daling van 0,5 procent.
Voor appartementen bedroeg het hypotheekbedrag in het
vierde kwartaal 161.298 euro. In het derde kwartaal van 2002
was 161.161 euro. Dit is een stijging van 0,1 procent.
Het totaal aantal woonhuizen dat is verkocht in het vierde
kwartaal van 2002 is 53.304. Dit is een stijging van 1,3 pro
cent ten opzichte van het derde kwartaal. In heel 2002 wer
den 198.362 woonhuizen verkocht. Ten opzichte van 2001 is
dat een stijging van een procent.
Steeds meer internetters weten de weg te vinden naar Funda,
de website met het aanbod van de NVM-makelaars. Vorige
maand werden de cijfers van oktober 2002 bekend. Die maand
werd de site ruim twee miljoen keer bezocht en werden ruim
22 miljoen huizen bekeken.
Het actuele woningaanbod van makelaars aangesloten bij de
NVM is te vinden op www.funda.nl.
Bevolkingsgroei neemt af
De bevolking is vorig jaar minder hard gegroeid dan in 2001.
Het bevolkingsaantal nam toe met 88 duizend, waarmee het
totaal aantal inwoners op 1 januari 2003 uitkomt op 16,2 mil
joen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek verwacht dat de
bevolkingsgroei de komende jaren verder afneemt. Het duurt
nog tot 2015 voor het aantal van 17 miljoen inwoners wordt
bereikt.
Belangrijkste oorzaak voor de afvlakkende groei is de afge
nomen immigratie en de toenemende emigratie.
Verhuisplannen? Verhuizen is een enorme klus, maar met een
goede voorbereiding hoeft het geen stress situatie te wor
den. Zo'n goede voorbereiding is bijvoorbeeld te vinden op
www.verhuiswereld.nl. Daar is namelijk de zogenaamde
volumemeter te vinden, waarmee- door het simpel invullen
van de aanwezige meubels - de omvang van de inboedel in
kubieke meters vastgesteld kan worden. Met dit getal kan er
vervolgens duidelijkere afspraken gemaakt kunnen worden
met een verhuisbedrijf of om te bepalen hoe groot de te hu
ren verhuiswagen moet zijn. Ook als de inboedel om wat voor
reden dan ook moet worden opgeslagen is het handig om de
omvang van de inboedel op papier te hebben.
Het is wel belangrijk om ook in te schatten hoeveel verhuis
dozen er bij zullen worden gezet, om de eindomvang zo rea
listisch mogelijk te houden.
Import, handel en het gebruik van hout dat behandeld is met
steenkoolteerdestillaat, zogenoemde creosoten, wordt
verboden.Het verbod geldt voor gecreosoteerd hout dat in
contact komt met water of grondwater, zoals in de waterbouw.
Ook wordt om gezondheidsredenen een aantal andere toe
passingen verboden, zoals in bijvoorbeeld speelgoed, speel
plaatsen, tuinmeubilair, stallen en opslagplaatsen voor levens
middelen.
Creosoten zijn giftig en kankerverwekkend en kunnen scha
delijk zijn voor het milieu wanneer ze in het grondwater en
het oppervlaktewater terechtkomen. Het verbod gaat begin
maart in.
De Nederlander heeft vorig jaar fors bezuinigd op de inrich
ting van zijn huis. De consument besteedde in de woning
inrichtingbranche 1,7 procent minder dan in 2001, terwijl in
dat jaar de omzet nog met zes procent steeg. Dat blijkt uit
cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Over de hele linie deed de detailhandel het vorig jaar minder.
Er was zelfs sprake van de eerste omzetdaling sinds 1994.
Alleen de supermarkten wisten meer geld in het laatje te bren
gen. De omzet van de speciaalzaken in voedingsmiddelen,
zoals slagers en groentewinkels, bleef gelijk.
Vorig jaar is een half miljoen nieuwe woninghypotheken in
geschreven, voor een recordbedrag van in totaal 82 miljard
euro. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek. Na twee jaren van daling is het aantal afgesloten hy
potheken in 2002 weer licht gestegen. De toename van het
aantal woninghypotheken vond in het eerste halfjaar plaats.
In het tweede halfjaar is sprake van stabilisatie. Gestimuleerd
door de lage hypotheekrente hebben meer mensen hun be
staande hypotheek overgesloten of een tweede hypotheek
afgesloten. Het aantal woningtransacties is in 2002 vrijwel
gelijk gebleven aan het aantal in 2001
De gemiddelde verkoopprijs van een woning was vorig jaar
200 duizend euro, 6 procent hoger dan in 2001. Deze prijsstij
ging is minder sterk dan in voorgaande jaren.
De Rabobank heeft met ingang van 12 februari 2003 opnieuw
de hypotheekrente verlaagd. De tarieven voor de 4 jaar en 5
jaar vaste rente worden met 0,30 procent verlaagd. Het tarief
voor de 6 maands repeterende, 1 jaar en 13 tot en met 15 jaar
vaste rente gaat met 0,10 procent omlaag. De tarieven voor 2
en 3 jaar vaste rente en 6 tot en met 12 jaar vaste rente gaan
met 0,20 procent omlaag. Marktontwikkelingen, waaronder
de gedaalde kapitaalmarktrente, geven volgens 's lands groot
ste hypotheekverstrekker aanleiding tot deze verlaging.