Wonen op water is wettelijk erkende woonvorm Gemeenten verrijken zich aan bouwleges Zelf energiebedrijfje spelen Vierde golf Welkom in Zeeland KORT KORT KORT KORT KORT KORT Woensdag 26 februari 2003 Wonen op het water is nog steeds aantrekkelijk. In 1918 kwam al de Wet op de woonwagens en woonschepen, omdat de overheid zag dat deze woonvormen een permanent karakter kregen. Wonen in een drijvend huis staat gelijk met wo nen in een vrijstaand huis. Voor weinig geld kon een oud schip worden verbeterd tot een huis met veel wooncomfort. De overheid stelde steeds strakkere regels op. Nu heeft de woonboot eigenaar te maken met vergunningen en moe ten zij rekening houden met de kleur van de woonboot, maximale afmetingen, afmeersituatie en dergelijke. Kortom, wonen op het water werd een wettelijk erkende woonvorm. Maar tegelijkertijd leek het voor vele ambtenaren een ongewenste manier van wonen te zijn. Zij probeerden op veel locaties het aantal woonschepen te verminderen door minder ligplaatsen af te geven of zelfs geheel te laten verdwijnen. Nu is er een landelijke tendens van het behouden van het huidige aantal ligplaat sen, zonder verdere uitbreiding. Ligplaats WOZ-waarde Projectontwikkelaars en particulieren moeten dit jaar aanzienlijk meer leges voor bouwver gunningen betalen. Dit jaar zullen gemeenten naar verwachting hun gemeentekas met 10,2 procent verrijken met bouwleges. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek over de stijging van lokale lasten. Een energiebedrijf dat door leden zelf opgewekte elektriciteit levert en waarbij de leden zelf bepa len hoeveel er voor de energie betaald wordt, in welke middelen er wordt geïnvesteerd en waar aan de eventuele winsten worden besteed. Dat is de opzet van de coöperatieve vereniging Het Groene EnergieBedrijf (GEB). MIDDELBURG - De vierde golf van de imago campagne 'Welkom in Zeeland'is vorige week be gonnen. Deze sluit het in maart vorig jaar ge starte campagnejaar af. Inmiddels hebben ruim dertigduizend bezoekers de speciaal ontwikkelde website www.welkominzeeland.nl. bezocht. Er zijn in totaal circa dertienhonderd informatie mappen over wonen en werken in Zeeland ver zonden. Zelf een hypotheek samenstellen Huizenprijs daalt in laatste kwartaal 2002 Funda trekt meer bezoekers Handig hulpje voor verhuizing Verbod op hout met creosoten Minder uitgaven woninginrichting Recordbedrag hypotheken in 2002 Rabobank verlaagt opnieuw rente De Wet op woonwagens en woonboten regelde men een aantal zaken. Aan de basis van de wet lag er de angst voor ne gatieve ontwikkelingen. De wet is sinds 1999 niet meer van kracht. Dus ook niet meer het artikel dat iedere gemeente met water binnen de gemeente grenzen aan tenminste één woonboot een ligplaats moest verstrekken. In de praktijk bete kende het dat mensen met een woonboot zonder ligplaats op zoekgingen naareen gemeente die nog geen ligplaats had af gegeven. Daar konden ze dan een permanente ligplaats voor hun schip afdwingen. In de hui dige Huisvestingwet is een ver gelijkbaar principe overgeno men. In het artikel staat dat ge meentes geen regels mogen stellen die het ligplaatsen voor woonschepen onmogelijk ma ken. De eigenaar van een woonboot betaalt huur voor de ligplaats. Eigenlijk betaalt hij geld voor het gebruik van de grond waar boven de woonboot drijft. De huur wordt betaald aan de ei genaar van de grond waar boven zich water bevindt. De eigenaar van de grond bepaalt de hoogte van de huur en legt dat vast in een huur overeenkomst. Is een overheid eigenaar van de grond, dan kan er sprake zijn van precario. Dit is het recht dat wordt verleend om boven openbare grond woonboten te hebben. Het geld wordt geïnd in de vorm van precariobelasting, waarbij twee vormen mogelijk zijn. Bij één vorm kan sprake zijn van een door de overheid bepaald be drag, wat hoger kan zijn dan de kosten die men maakt voor de betreffende ligplaats. Bij de an dere vorm van precario is de hoogte van het te betalen be drag gelijk aan de kosten die de overheid heeft aan de ligplaats. In het laatste geval wordt ook wel gesproken over retributie. Het kan ook zijn dat er een si tuatie met erfpacht is. Dit is een situatie die ligt tussen eigen dom en huur. Het gebruik van de ligplaats is op verschillende manieren ge regeld. Ten opzichte van de ei genaarvan de ligplaats bestaat er een privaatrechtelijke status. Ten opzichte van overheden is er een bestuursrechtelijke sta tus. Als woonbootbewoner (ligplaatshuurder) kan je te maken krijgen met diverse par tijen. Met een ligplaats in water van het rijk kan Rijkswaterstaat de beheerder zijn die toestemming verleent (een vergunning of overeenkomst) waarbij zij het nautische gebruik van het wa ter regelt (inclusief lig plaatsvergunningen),terwijl de Provincie een vergunning ver leent waarbij gelet wordt op het uiterlijk (de hoogte en derge lijke) en Domeinen optreedt als eigenaar die de huur in ont vangst neemt. Heeft de woonbootbewoner dan ook nog een tuin op gemeente grond, dan is daar weer de ge meente de verhuurder van. De Belastingdienst Woonboten worden door de Belastingdienst steeds meer gelijkgesteld met huizen. Sinds 1 januari 2001 hebben de eige naars bij de aangifte Inkom stenbelasting ook te maken met het eigenwoningforfait. Ten minste als de boot als hoofd verblijf in gebruik is op een vaste ligplaats. Voor het bepa len van het bedrag van het eigenwoningforfait moet de WOZ-waarde (Wet waardering onroerende zaken) van de wo ning als uitgangspunt worden genomen. Een woonboot is let terlijk een roerende zaak. Ech ter formeel worden woonboten in dergelijke situaties vaak ge lijk getrokken met onroerende zaken. De gemeente van de ligplaats van de boot geeft de geschatte waarde op via de WOZ-beschik- king. Als de woonboot (die een vaste ligplaats heeft en als hoofdverblijf dient) door de ge meente als roerend goed wordt beschouwd, heeft de gemeente een mogelijkheid een 'roerende- ruimteheffing' op te leggen. Ook in dat geval geeft een gemeente een geschatte waarde. Deze waarde kan als uitgangspunt worden gebruikt voor het bepa len van de waarde van het eigenwo-ningforfait. Indien de waarde van de woonboot niet bepaald is, kan bijvoorbeeld de verzekerde waarde als alterna tief voor de WOZ-waarde wor den gebruikt. De verzekerde waarde moet dan wel overeen komen met 'de vrije verkoop prijs' op 1 januari 1999. De stijging van de bouwleges is voor een be langrijk deel een gevolg van tariefsverhogingen. Een klein deel komt door dat gemeenten verwachten meer bouwvergunningen af te geven, meldt het CBS. Met de verhoging, die ver uitstijgt boven de bouw kostenstijging, laait de dis cussie weer op over de ma nier waarop gemeenten de tarieven vaststellen. Wette lijk mogen de leges niet an ders dan kostendekkend zijn. Niemand kan echter vertellen hoe de kosten worden berekend. In augustus vorig jaar nog berekende de Kamer van Koophandel in Rot terdam dat de bouwleges in de gemeenten binnen haar werk gebied soms meer dan een factor acht verschillen. Naar aanleiding van rapporten twee jaar geleden, waaruit bleek dat gemeenten nauwelijks iets doen voor hun geld als het gaat om controle van bouw- aanvragen, zegde toenmalig staatssecretaris Remkes van VROM de gemeenten de wacht al aan. Behalve dat hij zijn inspectiedienst beter zou laten kijken naar de manier waarop gemeenten omgaan met aanvragen voor bouwver gunningen, wilde hij ook de wijze van berekening aan een kritisch onderzoek laten onderwerpen. Het was een jaar waarin gemeenten zo'n 17 procent meer vingen aan bouwleges. Volgens de CBS-cijfers stij gen de heffingen van de la gere overheden dit jaar ge middeld met 7,5 procent. Daarmee is dan een bedrag gemoeid van 8,8 miljard euro. Met 6,1 miljard pak ken gemeenten daar het leeuwendeel van. Vooral de onroerende zaakbelasting en parkeerbelasting stijgen fors. Het GEB investeert in twee fondsen, namelijk Het GEB fonds en Het Klimaatfonds. Met het GEB Fonds financiert Het GEB duurzame energie projecten, windmolens en zonnepanelen, in Nederland. Naast plaatsing van grote wind molens, waarbij het vijf tot ne gen jaar duurt voordat tot plaat sing overgegaan kan worden, worden ook kleinschalige pro jecten gerealiseerd. Hierbij wor den kleine windmolens van ongeveer 7 meter hoog en zonnepanelen geplaatst. Plaat sing hiervan is vaak binnen drie maanden gerealiseerd. Deelne mers aan Het GEB fonds krijgen een certificaat waarvan de waarde groeit naar gelang het aantal kWh dat men afneemt. Afhankelijk van de opbrengsten wordt jaarlijks een rentebedrag bijgeschreven. Het Klimaatfonds is een fonds dat op initiatief van de geza menlijke kerken in Nederland in het leven is geroepen. Met de gelden uit dit fonds worden energieprojecten in de Derde Wereldlanden gefinancierd. In breng in dit fonds wordt gezien als gift en is daardoor aftrek baarvan de belasting. Bij realisatie van projecten wordt onder andere samenge werkt met studenten van de TH Rijswijk, die een specialistische opleiding voor duurzame energieprojecten volgen. Het GEB zet zich niet alleen in om het gebruik en het opwekken van groene elektriciteit zoveel mogelijk te promoten, ook energiebesparing staat hoog op de agenda. Veel mensen weten niet precies hoe ze nou echt het energieverbruik moe ten terugdringen. Alle leden van Het GEB worden daarin vanuit de landelijke ener giebesparingscampagne Energy Saver (www.energysaver.nl) onder steund. Meer informatie op de website www.hetgeb.nl. De vierde campagnegolf be staat uit advertenties en radiocommercials. Muziek speelt hierin een hoofdrol. De vijf nieuwe radiocommercials bevatten verschillende, door Zeeuwen gekozen, muziek stijlen. Deze geven uitdrukking aan de balans tussen wonen en werken in Zeeland. Zeeuwen vertellen in de radio spotjes welke Zeeuwse waar den voor hen belangrijk zijn: weinig files, meer tijd, na het werk naar het strand, ruimte, natuur en frisse lucht. Het bij zondere van Zeeland in verge lijking met de drukke Randstad is dat bij veel inwoners de ba lans tussen wonen en werken meer op orde is dan elders. Deze uitspraken worden opge volgd door een korte bood schap over Zeeland en de aftiteling: 'Welkom in Zeeland'! Verder verschijnen ook in lan delijke kranten en Zeeuwse huis-aan-huisbladen adverten ties. De provincie wil Zeeland laten zien zoals het is: een mooie, ruime en eigentijdse provincie, waar het goed wonen en wer ken is. Een provincie waar aan trekkelijke initiatieven worden gerealiseerd, waaronder de feestelijke opening van de Westerschelde Tunnel op 14 maart (die in gebruik wordt ge nomen op 15 maart) en de op richting van de Roosevelt Academy in Middelburg in 2004. De provincie wil met deze cam pagne nieuwe, reële waarden toevoegen aan de beelden die de gemiddelde Nederlander van de provincie heeft. De cam pagne richt zich vooral op 25- tot 45-jarigen, voor wie zowel een leuke baan als rust, ruimte en veiligheid van belang zijn. De eerste drie campagnegolven vonden plaats in maart, juni en november 2002. De imago campagne 'Welkom in Zeeland' krijgt dit jaar een vervolg. (advertentie) Grote hypotheekverstrekkers als Nationale Nederlanden, Zürich en Hooge Huys bundelen hun krachten in de virtuele marktplaats www.hypotheek.nl. Consumenten kunnen op de site 'een groot scala aan voordelige hypotheken bekijken, vergelijken en afsluiten', aldus de initiatiefnemers. Volgens de deelnemende geldverstrekkers is er in Nederland een groeiende groep consumenten die zelf de hypotheek van hun keuze wil samenstellen, zonder tussenkomst van een hypotheekadviseur. De prijs van een koopwoning is in het vierde kwartaal van 2002 met ruim een procent gedaald ten opzichte van het kwar taal daarvoor. Een huis 'deed' in het laatste kwartaal gemid deld 201.163 euro. De gemiddelde verkoopprijs over het hele jaar 2002 was 199.754, zes procent meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster. Het gemiddeld hypotheekbedrag dat bij aankoop van een eengezinswoning werd opgenomen, bedroeg in het vierde kwartaal van 2002 230.664 euro. In het derde kwartaal was dat 231.732 euro, een daling van 0,5 procent. Voor appartementen bedroeg het hypotheekbedrag in het vierde kwartaal 161.298 euro. In het derde kwartaal van 2002 was 161.161 euro. Dit is een stijging van 0,1 procent. Het totaal aantal woonhuizen dat is verkocht in het vierde kwartaal van 2002 is 53.304. Dit is een stijging van 1,3 pro cent ten opzichte van het derde kwartaal. In heel 2002 wer den 198.362 woonhuizen verkocht. Ten opzichte van 2001 is dat een stijging van een procent. Steeds meer internetters weten de weg te vinden naar Funda, de website met het aanbod van de NVM-makelaars. Vorige maand werden de cijfers van oktober 2002 bekend. Die maand werd de site ruim twee miljoen keer bezocht en werden ruim 22 miljoen huizen bekeken. Het actuele woningaanbod van makelaars aangesloten bij de NVM is te vinden op www.funda.nl. Bevolkingsgroei neemt af De bevolking is vorig jaar minder hard gegroeid dan in 2001. Het bevolkingsaantal nam toe met 88 duizend, waarmee het totaal aantal inwoners op 1 januari 2003 uitkomt op 16,2 mil joen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek verwacht dat de bevolkingsgroei de komende jaren verder afneemt. Het duurt nog tot 2015 voor het aantal van 17 miljoen inwoners wordt bereikt. Belangrijkste oorzaak voor de afvlakkende groei is de afge nomen immigratie en de toenemende emigratie. Verhuisplannen? Verhuizen is een enorme klus, maar met een goede voorbereiding hoeft het geen stress situatie te wor den. Zo'n goede voorbereiding is bijvoorbeeld te vinden op www.verhuiswereld.nl. Daar is namelijk de zogenaamde volumemeter te vinden, waarmee- door het simpel invullen van de aanwezige meubels - de omvang van de inboedel in kubieke meters vastgesteld kan worden. Met dit getal kan er vervolgens duidelijkere afspraken gemaakt kunnen worden met een verhuisbedrijf of om te bepalen hoe groot de te hu ren verhuiswagen moet zijn. Ook als de inboedel om wat voor reden dan ook moet worden opgeslagen is het handig om de omvang van de inboedel op papier te hebben. Het is wel belangrijk om ook in te schatten hoeveel verhuis dozen er bij zullen worden gezet, om de eindomvang zo rea listisch mogelijk te houden. Import, handel en het gebruik van hout dat behandeld is met steenkoolteerdestillaat, zogenoemde creosoten, wordt verboden.Het verbod geldt voor gecreosoteerd hout dat in contact komt met water of grondwater, zoals in de waterbouw. Ook wordt om gezondheidsredenen een aantal andere toe passingen verboden, zoals in bijvoorbeeld speelgoed, speel plaatsen, tuinmeubilair, stallen en opslagplaatsen voor levens middelen. Creosoten zijn giftig en kankerverwekkend en kunnen scha delijk zijn voor het milieu wanneer ze in het grondwater en het oppervlaktewater terechtkomen. Het verbod gaat begin maart in. De Nederlander heeft vorig jaar fors bezuinigd op de inrich ting van zijn huis. De consument besteedde in de woning inrichtingbranche 1,7 procent minder dan in 2001, terwijl in dat jaar de omzet nog met zes procent steeg. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Over de hele linie deed de detailhandel het vorig jaar minder. Er was zelfs sprake van de eerste omzetdaling sinds 1994. Alleen de supermarkten wisten meer geld in het laatje te bren gen. De omzet van de speciaalzaken in voedingsmiddelen, zoals slagers en groentewinkels, bleef gelijk. Vorig jaar is een half miljoen nieuwe woninghypotheken in geschreven, voor een recordbedrag van in totaal 82 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek. Na twee jaren van daling is het aantal afgesloten hy potheken in 2002 weer licht gestegen. De toename van het aantal woninghypotheken vond in het eerste halfjaar plaats. In het tweede halfjaar is sprake van stabilisatie. Gestimuleerd door de lage hypotheekrente hebben meer mensen hun be staande hypotheek overgesloten of een tweede hypotheek afgesloten. Het aantal woningtransacties is in 2002 vrijwel gelijk gebleven aan het aantal in 2001 De gemiddelde verkoopprijs van een woning was vorig jaar 200 duizend euro, 6 procent hoger dan in 2001. Deze prijsstij ging is minder sterk dan in voorgaande jaren. De Rabobank heeft met ingang van 12 februari 2003 opnieuw de hypotheekrente verlaagd. De tarieven voor de 4 jaar en 5 jaar vaste rente worden met 0,30 procent verlaagd. Het tarief voor de 6 maands repeterende, 1 jaar en 13 tot en met 15 jaar vaste rente gaat met 0,10 procent omlaag. De tarieven voor 2 en 3 jaar vaste rente en 6 tot en met 12 jaar vaste rente gaan met 0,20 procent omlaag. Marktontwikkelingen, waaronder de gedaalde kapitaalmarktrente, geven volgens 's lands groot ste hypotheekverstrekker aanleiding tot deze verlaging.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2003 | | pagina 21