UW IDEE OVER INRICHTING NIE U WE N DIJ K-BE LLAMYPARK UW GEMEENTE BEREIKBAAR: OPHALEN OUD PAPIER BESTEDING FRANS NAEREBOUTPRUS VANAVOND UITSLAGEN AVOND HET KAN NOG TOT 21.00 UUR EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER VAN DER MADEN FORMULIER INLEVEREN ALS VIP BIJ DE RAAD BON VOOR VIPS ERKIEZINGËNl VEILIG WONEN IN OOST-SOUBURG MORGEN PRESENTATIE BEELDREGIEPLAN BOULEVARDS Informatiepagina van de gemeente Vlissingen Redactie: bureau Communicatie, Stadhuisplein 20 telefoon (0118) 487335 Woensdag 22 januari 2003 de FAAM 5 immm kamer 1 ...u komt toch weer? N DEN VV GE RUI TEN KIEL De gemeente Vlissingen gaat een plan maken voor een nieuwe inrichting van het Bellamypark en de Nieuwen- dijk en omgeving. Bewoners en ondernemers Kunnen mee praten en ideeën aandragen. Hoe zouden volgens u de stra ten en pleinen er uit kunnen zien? Zondag- en maandagmiddag jl. werd hierover in het Arsenaaltheater gesproken door ondernemers en bewo ners van het plangebied. De gemeente organiseerde voor hen twee bijeenkomsten waarop zij ideeën konden aandragen. Zo'n 80 deelne mers maakten hiervan ge bruik. HET PLANGEBIED Tot het plangebied behoren het Arsenaalplein en omgeving, de Zeil- markt, de Nieuwendijk, het De Ruyterplein, het Bellamypark, het Keizersbolwerk en de Walsfraat- zuid en omgeving B en w en de gemeenteraad vinden de inrichting van deze straten en pleinen zoals die nu is, gedateerd. Daarom is er geld beschikbaar gesteld voor een nieuwe inrichting van deze 'buiten ruimte'. MEER SAMENHANG Het gaat om een aantrekkelijk en historisch gebied dat veel mooier gemaakt kan worden door meer samenhang te brengen in de inrich ting. Dat is mogelijk met behoud van de eigen sfeer en het (maritieme)' karakter van de verschillende stra ten Een inrichting van hoge kwali teit, daar gaat het om. VERKEER EN GEBRUIK Het herinrichtingsplan kan worden uitgevoerd ongeacht de manier waarop het verkeer van en naar de binnenstad zich zal gaan afwikke len (tweede binnenstadsontsluiting). Bellamy park: nart van de Vlissingse binnen stad (foto: Ruben Oreel). Deze week start in Oost- Souburg het inbraak preventieproject 'Samen werken aan veilig wonen'. Alle Souburgers ontvangen een gezamenlijke brief van de gemeente, de politie en de Stichting Stadstoezicht. Het project heeft als doel het ver minderen van hef aantal inbraken in woningen. Dat is nodig want het aantal woninginbraken in Oost-Souburg was in de periode van 1 juli 2002 tot 1 januari 2003 maar liefst 84. Ter vergelijking: dit cijfer was voor Vlissingen (dus zonder Oost-Souburg) 105 en voor de gehele gemeente Middel burg 85 (cijfers politie Zeeland). GRATIS Wie mee doet kan een aan- meldingskaart insturen en krijgt vervolgens bezoek van een pre ventie-adviseur die tips geeft en o.a. adviseert over goedgekeurd hang- en sluitwerk. Het advies is gratis, net als het certificaat 'Veilige woning' dat u krijgt na opvolging van net ad vies. Nadere informatie is ver krijgbaar bij de heer R.R. van Dommelen van de Stichting Stadstoezicht, tele foon 41 31 28. Gemeente Vlissingen Postbus3000 4380 GV VLISSINGEN telefoon (0118) - 48 70 00 fax (0118) - 41 02 18 email: gemeente@vlissingen.nl internet: www.vlissingen.nl STADHUISPLEIN 20 burgemeester en wethouders, directies en bedrijfsvoering, ma t/m vr 8.30-17.00 uur. PUBLIEKSZAKEN (C0OSJE BUSKENSTRAAT 200} paspoorten en rijbewijzen, loketten directie grondgebied, huur subsidie/vangnetregeling, kwijtschelding, invordering en ozb, kassier, ter inzage stukken (bouwaanvragen, bestemmingsplannen e.d.j. ma t/m vr 09.00 - 16.00 uur; do tot 19,00 uur. SOCIALE ZAKEN (DR. GALLANDATSTRAAT 1 ma t/m do 08.30 - 12.30 uur en 13.30 -16.00 uur; vr 08.30 -12.30 uur, fel. 441700. Telefonisch spreekuur: ma t/m vr 09.00 - 10.00 uur tel. 0800 - 7667000 (gratis, niet met GSM). GEMEENTELIJKE KREDIETBANK (DR. STAVERMAN- STRAAT 59) Ook meldpunt schuldhulpverlening. ma t/m vr 09.00 - 12.30 uur; 's middags alleen op afspraak. Telefonisch spreekuur: ma t/m vr 09.00 - 10.30 uur fel. 487542. BUREAU NIEUWKOMERS (BROUWENAARSTRAAT 2) Theo van Doesburgcentrum AFVALVERWIJDERING (EDISÖNWEG 9). TEL. 487452 ma t/m vr: 07.30 -12.00 uur en 12.30 - 16,00 uur GLACISSTRAAT 165. TEL. 487000 (Scheldeterrein, gebouw 58) Financiële administratie, Logistiek/Archief, Grondgebied, Sa menleving, Milieu. (Scheldeterrein, gebouw 38) Repro,Centrale inkoop. VREDEHOFLAAN 50. TEL. 487000 Beplantingen, Riolering Wegen, Sporfbelangen. ma t/m vr 08.00p 16.30 uur Alle gebouwen zijn toegankelijk voor gehandicapten. Wel zullen de mogelijke scenario's voor de binnenstadsontsluiting in de planvorming worden betrokken. Er wordt ook rekening gehouden met het gebruik van het gebied. Zo zal er onder andere aandacht zijn voor de verschillende verkeersgebruikers, voor parkeren, voor evenementen en voor terrassen en uitstalruimte Tot de aard van het plan behoren in elk geval het bestratingsmateriaal, het straatmeubilair, de verlichting en hef groen en de bomen. TIJDPLANNING De gemeente wil vanaf de eerste helt van 2003 starten met gefaseerde uitvoering van hef plan Het deel van de Nieuwendijk langs de kade moet als eerste aan de beurt komen. In de werkvolgorde volgen dan logisch het Arsenaalplein en de Zeilmarkt. UW MENING De inwoners van Vlissingen - en met name de bewoners en ondernemers in het gebied - worden nadrukkelijk betrokke worden "oi i vi o v^ii wi ivjoi i ioi noi u 5t gebied - worden nadrukkelijk skken bij de planvorming. Er Jen nu gedachten en opvattin gen geworven die voor de verdere planvorming van belang zijn. De bewoners en ondernemers van het plangebied hebben dat afgelopen weekend gedaan. Nu is hetae beurt aan de overige inwoners en onder nemers uit de binnenstad, de overige Nieuwen dijk: verblijfs- gebiea maar ook toe gangs weg (foto: Ruben Oreel). inwoners en bezoekers van de ge meente en consumenten om hun mening kenbaar te maken. De gemeente hoort graag uw me ning! Tekst, foto's, tekeningen, beeld materiaal; alles is welkom! ledereen die reageert ontvangt persoonlijk bericht over de behandeling van zijn reactie. U kunt tot 12 februari 2003 reageren. U kunt schrijven naar: gemeente Vlissingen, afdeling Ontwikkeling, antwoordnummer 2, 4380 WB VLISSINGEN (postzegel niet nodig). U kunt e-mailen naar: JCS@vlissingen.nl Nadere informatie is verkrijg baar bij de heer J. Schroevers, telefoon 48 73 17. De gemeente Vlissingen heeft een zogenoemd beeldregieplan voor de boulevards laten maken. Dat is een visie op de toe komst van de boulevards. De presentatie van het plan is morgen, donderdag 23 januari 2003 (aanvang 20.00 uur) in bioscoop CineCity, Spuikomweg 1. Alle Vlissingers met hart voor de boulevards zijn welkom! De presentatie is een vervolg op een eerdere discussie-avond over dit onderwerp voor onder nemers en bewoners van Boule vard Bankert op 5 februari 2001 in CineCify. Naar aanleiding van deze avond hebben burgemees ter en wethouders de neer ir. Wytze Patijn, ex-rijks bouwmeester en directeur van het stedenbouwkundige bureau Kuiper Compagnons, opdracht verstrekt om een beeldregieplan te maken voor dit unieke deel van Vlissingen. WELKOM! Voor de presentatie van het beeldregieplan zijn alle bewo ners en ondernemers van de Bou levards Evertsen, Bankert en De Ruyfer schriftelijk uitgenodigd. Maar ook andere belangstellen den en betrokkenen zijn morgen avond van harte welkom! De skyline van Boulevard Bankert (foto: Ruben Oreel). Vrijdagmorgen 24 januari 2003 naait de gemeente oud papier op in de zeestratenbuurt van Oost- Souburg. Er wordt vanaf 08.00 uur opgehaald in de volgende straten: Bermweg, Zuiderzeestraat, Waddenstraat, lersezeestraat, Zwartezeestraat, Wittezeestraat, Oostzeesfraat, A.Zeestraat, S. Makkerstraat, Padweg, Zeewijk singel, C. v. Perestraat, v. Stevenicnckstraat, Dijkstraat, J. de Priesterstraat, Braamstraat, J.I.Sandersestraaf, P Louwersestraat. Kromme Nieuw- sfraat. V. Tei jlingenstraat, Buteuxstraat, Hudsondwarsstraat, Everastraat, van Visvlietstraat. Het oud papier moet gebundeld zijn, verpakt in kartonnen dozen of papieren zakken. De pakketten mogen maximaal 15 kilo wegen U kunt het oud papier neerzetten op de plaats waar u ook de huisvuilcontainers aanbiedt. Wilt u weten wanneer in uw straat oud papier wordt op gehaald? Bel dan met de afdeling Afvalverwijdering van de gemeente, de neer R. Kooger, telefoon 48 74 52. Zaterdag 9 december 2002 heeft wethouder L.C. Poppe-de Looff de Frans Naereboutprijs 2002 uitge reikt aan mevrouw M.J. Lokker-ldsinga vanwege haar jarenlange inzet als vrijwilliger, onder andere voor het Rode Kruis en de Protestants Christelijke Ouderen Bond. Aan deze prijs is een geldbedrag van 2.300,euro verbonden. De prijswinnaar mag dit be drag schenken aan één of meerdere goede doelen. Mevrouw LokTer-ldsinga heeft be sloten het bedrag te verdelen over drie organisaties. Zij kent 1.300,euro toe aan het Rode Kruis afdeling Oost- en West- Souburg, specifiek te besteden voor het vakantieprojecf. Daar naast heeft ze bepaald dat 500,euro moet worden over gemaakt naar de Protestants Christelijke Ouderenbond afde ling Souburg/Rifthem in te zetten voor zieken. De resterende 500,euro wordt overgemaakt naar Stichting Palazzoli aie steun Vandaag, 22 januari 2003, de dag van de Tweede Kamerverkiezingen, wor den de uitslagen van de stembureaus in de ge meente Vlissingen bekend gemaakt in het Arsenaal theater tijdens de zoge noemde 'uitslagenavond'. Deze avond wordt georga niseerd door de gemeente. Elke inwoner is hier van harte welkom vanaf 20.00 uur. U kunt de uitslagen ook volgen op de website van de gemeente www.vlissingen.nl. Een echt avondvullend pro gramma lijkt het niet te worden, want de moderne techniek maakt het mogelijk de uitslag spoedig na 21.00 uur - als de stem bureaus sluiten - bekend te ma ken. Wat zullen de resultaten van de verkiezingen zijn? UITSLAG TUSSEN NEGEN EN TIEN Omdat er in alle stembureaus wordt gewerkt met stem computers, kan de uitslag snel bekend zijn. De computer telt in elk stembureau de stemmen au tomatisch. De uitslag per stem bureau rolt er met een druk op de knop uit. De voorzitter van elk stembureau brengt vervolgens deze uitslag naar het kantoor van de gemeente in de Coosje Bus- kenstraat 200. Daar wordt de zaak gecontroleerd, worden de Van avond van 20.00 tot circa 22.00 uur in het Arsenaal theater: UITSLA- GEN AVOND! zetelverdeling. Uiteraard zijn ook de landelijke ontwikkelin gen op deze avond te volgen. Behalve in het Arsenaal theater kunt u de uitslagen ook 'live' op de website van de gemeente volgen! UITSLAG OP PAPIER Natuurlijk zullen de diverse uit slagen en gegevens ook op pa pier beschikbaar zijn. Daarvoor is wel enige ti|d nodig om te printen en te kopiëren. Naar ver wachting zal de uitslag op pa pier rond 22.00 uur voor belangstellenden in het Arsenaaltheater beschikbaar zijn. Tot die tijd kunt u onder hef genot van een drankje de sfeer proeven of uw eigen prognose vergelijken met de werkelijk heid. U bent van harte welkom' biedt aan mensen met kanker en hun omgeving. Doel van de stichting is om in de provincie Zeeland mensen die met kanker worden geconfronteerd psycho sociale hulp te bieden. Zij doen dit door aandacht en tijd te heb ben voor mensen die met kan ker zijn geconfronteerd en een ontmoetingsplaats te bieden voor patiënten en patiënten verenigingen De stichting biedt ook informatie en documentatie over de ziekte in het algemeen en advies en consultatie op aan verwante zaken, als voeding en prothesen en maakt wegwijs en verwijst door naar zorg en hulp verlening. Meer informatie over Stichting Palazzoli is te vinden op hun website www.stichtingpalazzoli.nl Hebt u vragen over dit arti kel of wilt u meer weten over de Frans Naereboutprijs dan kunt u contact opnemen met me vrouw J. Kelholt van de af deling welzijn (487439 of jkt@vT resultaten van alle stembureaus bij elkaar geteld en wordt de uit slag naar het Arsenaaltheater gezonden waar de uitslag op het scherm te zien is Naar ver wachting is het dan nog geen 22.00 uur! TUSSENSTANDEN In het Arsenaaltheafer zullen de uitslagen via de computer op een groot scherm worden ver toond U krijgt overzichten te zien van de uitslagen per stem bureau, de tussenstanden na verwerking van de eerste resul taten, de voorkeurstemmen en natuurlijk de einduitslag en de AFVAL UIT ZEE Als wethouder van visserij zaken mocht ik op 6 decem ber jl. de eerste grote zak met afval uit de netten van vissers ontvangen. Dit 'vuilvisproject', dat Vlissingen financieel onder steunt, startte op V december jl en is nu al succesvol te noe men. In totaal nemen er in Zeeland 13 viskofters aan deel Deze 1 3 vissersschepen ver zamelen over een periode van minimaal drie jaar het afval dat zij tijdens hetvissen in hun netten krijgen, in grote 'big- bags' en nemen dit mee naar de wal. Aan de wal wordt hef door een erkende inzamelaar in ontvangst genomen en voor vernietiging afgevoerd. Bij hef aanvoeren van de eer ste 'big-bag, kon ik persoon lijk constateren dat er blijk baar heel waf uit zee gevist wordt, en daarmee bedoel ik geen vis... Autobanden, plas tic handschoenen, verfblikken leeg en vol, houf... Er wordt in zee simpelweg veel afval en materiaal 'over de muur gezet' Bovendien wordt materiaal met de stromingen vanaf het land in zee meegenomen, waar het in rustiger water - en dat zijn vaak visgronden! - bezinkt Vissers met liefde voor hun vak en hart voor de natuur zien het belang van het project. Maar er kunnen altijd meer deelne mers aansluiten! Om dat te stimuleren, betaalt de gemeente het lidmaatschap van de initiatiefnemer van het project, de Noorse milieu organisatie K1MO. KIMO is een internationale milieuorganisatie van lokale overheden die in 1990 is op gericht door gemeenten in Schotland, Denemarken en Noorwegen. KIMO levert de 'big-bags'. Overigens is er sinds 1 januari 2003 een nieuwe regel van kracht waarbij schepen ver plicht zijn hun eigen afval aan land aan te bieden. Het is bekend dat vooral sche pen die onder een 'goedkope vlag' varen zich daar soms weinig aan houden. Dit wordt nu wettelijk aange pakt. Ik wil dan ook langs deze weg mijn erkentelijkheid uitspreken voor de Zeeuwse vissers uit Vlissingen, Breskens en Stellen dam die bereid zijn om via dit project de visgronden stukje bij beetje schoner te maken. Cliënten van de afdeling Sociale Zaken moeten deze maand het 'rechtmatig- heidsonderzoeksformulier' (ROF) inleveren op maan dag 27 januari 2003. Wanneer de gemeente het ROF niet op tijd ontvangt, stopt de be taling automatisch. Herstel kan een paar weken du ren en voorschotten kunnen in de tussentijd niet worden gegeven. Hebt u het ROF niet op tijd ont vangen? Vul dan snel een nieuw formulier in bij de afdeling Sociale Zaken (Dokter Gallandatstraat 1). Op tijd inleveren van het ROF zorgt voor een vlotte betaling! Elke maand bespreekt de gemeenteraad van Vlissingen belangrijke on derwerpen. Vindt u het interessant om er eens een kijkje te ne men? Bezoek dan donder dag 30 januari 2003 de raadsvergadering in het Arsenaaltheater (aanvang 19.30 uur). De onderwer pen vindt u volgende week woensdag 29 januari op deze pagina en op onze website. Wilt u meer? Vul dan onderstaande BON in en bezoek de raad als speciale gast van het ge meentebestuur. U krijgt als bezoeker een heuse VIP- behandeling! lag I voor de Tweede Kamer. Nog niet geweest? Maak dan alsnog gebruik van uw stem recht! Hef kan nog, want de stem bureaus zijn vandaag geopend tot 2 1 00 uur. U komt toch weer? BON voor het bijwonen als Very Important Person (VIP) van de vergadering van de gemeenteraad op donderdag 30 januari 2003 in het Arsenaaltheater (aanvang voor VIP's 18.45 uur). Naam en voorletters: Straat en huisnummer: Postcode en woonplaats: Telefoon: Invullen en uiterlijk deze week inzenden in portvrije envelop (postzegel niet nodig) oan: gemeente Vlissingen, bureau Communicatie, Antwoordnummer 2, 4380 WB VLISSINGEN.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2003 | | pagina 5