2002 - 2003
NIEUW
kleintje
Bron van inspiratie en informatie
Waterschapsgeschiedenis van
Schouwen en Duiveland te
boek gesteld
CAMPERS
Algemene vergadering
op 18 november
Bestel nu tegen intekenprijs!
Bestelbon
25-30 oktober
assortiment
kado artikelen
u scoort
met een
in de
Avento - Caravelair - Sprite
Woensdag 23 oktober 2002
FAAM/VLISSINGER
AMSTERDAM RAI
HampEErfi.
Caravan 1^11
ran AM
Naast de vertrouwde handwerk-
artikelen verkopen wi] nu ook
verschillende kadoartikelen
KAMPEER CARAVAN RAI
De eerste 2003-modellen staan in de showroom.
Avento geheel vernieuwd, Sprite nog completer!
Tevens nog enkele 2002-modelien tegen
aantrekkelijke korting.
Ook enkele kortverhuurde caravans voordelig geprijsd!
Uitgestelde betaling,
nu kopen in 2004 betalen.
Ook voor onderhoud en schadereparatie.
Kamperen is in Nederland nog steeds de populairste manier van vakantievieren. Elk jaar weer trek
ken honderdduizenden er op uit met tentvouwwagen en caravan of kampeerauto. De kampeer-
branche is dan ook volop in beweging. Dat is terug te zien op de Kampeer Caravan RAI 2002, van
25 tot en met 30 oktober. Meer dan 200 exposanten tonen er hun nieuwtjes, ontwikkelingen en
trends.
EECEEAT/Eó.v.
Wat daarbij direct opvalt is dat eerder ingezette
trends, zoals de toepassing van polyester en an
dere kunststoffen voor daken of wanden, steeds
meer gewoon wordt. Ook lichtmetalen velgen, een
groter dakluik en een warmwaterboiier behoren
meer en meer tot de standaarduitrusting. Bij
kampeerauto's wordt de inbouw van magnetron,
airco of zelfs vloerverwarming niet langer ge
schuwd.
De Kampeer Caravan RAI valt
dit jaar opnieuw in de herfst
vakantie. Een mooie gelegenheid
om met het hele gezin naar de
beurs te trekken.
Een gezinsbezoek is extra aantrek
kelijk omdat kinderen tot en met
elf jaar gratis naar binnen mogen.
En terwijl pa en ma al het nieuws
tot zich nemen kunnen zij zich ver
maken in de speciaal voor hen in
gerichte Camp-Zone.
De beurs is van 25 tot en met 30 oktober dagelijks
geopend van 11 tot 18 uur.
De toegang bedraagt 11.50 euro. Jongeren tot en
met 17 jaar, houders van de Pas 65 en schriftelijk
aangemelde groepen van minimaal twintig perso
nen betalen 9 euro.
Meer informatie over de beurs is via internet te vin
den (www.kampeercaravanrai.nl).
Hoofdkantoor
Postbus 114, 4460 AC Goes
Piet Heinstraat 77,
4461 GL Goes
Telefoon (0113)241000
Telefax (0113)227528
Internetadres www.wze.nl
De stand van zaken in waterschap Zeeuwse Eilanden
Rampeiland Schouwen
Moderne technieken
1953
i
Beeldend boek
INTERNATIONAL EXHIBITION
CONGRESS ORGANIZERS
Kampeer Caravan Rai
2002
dagelijks van
11.00 tot 18.00 uur
www.kampeercaravanrai.nl
STERDAM RAI
voorheen de Wolboog
Langeviele 65 Middelburg
0118-613904
DEALER van RIMOR en MIRAGE
Mirage; uniek in design en handgemaakte kwaliteit
de enige Europese camper voor temp. van -30 tot +40
Grootste keuze van 't Zuiden in mooie occasions
Alle prijsklasse's en modellen
Inruil en financiering mogelijk
Goede service en prima garantie
Mobiledröme B.V. tel.:0165-570625
Leemstraat 9 www.mobiledrome.nl
4705 RT Roosendaal e-mail; mdrome04@worldonline.nl
Laneasterstrsat 1
4651 SR Steenbergen
Tel. 0167-567805
Fax; 0167-56! 563
Dealer van:
Alle nieuwtjes
op gebied van kamperen.
FOTO PR
Op maandag 18 november a.s. vergadert
de algemene vergadering van het water
schap. Op de agenda o.a. de begroting
van 2003.
De vergadering begint om 19.30 uur en
vindt plaats in de av-zaai van het hoofd
kantoor in Goes. De vergaderbundel ligt
vanaf maandag 4 november ter inzage op
het hoofdkantoor in Goes. Ook op de dis
trictskantoren in Zierikzee en Grijpskerke
en op het steunpunt Thoien kunt u. na
telefonische afspraak, de stukken inzien.
aterstand
De intrigerende waterschapsgeschiedenis
van Schouwen en Duiveland was nog
niet in één overzichtelijk boek beschre
ven. Daarin komt nu verandering, in De
rand van 't land van dr. j.L. Kool-Blokland
komt de 'natte geschiedenis' van wat nu
Schouwen-Duiveland heet tot leven. En
omdat het water en de strijd daartegen
zo met Schouwen-Duiveland verweven
zijn, biedt dit kleurrijke, kloeke boek veel
meer dan 'alleen maar' waterschapsge
schiedenis; een compleet eiland komt tot
leven...
Weinig waterschappen zijn zo zwaar door
rampen, stormen en dijkvallen getroffen
als het waterschap Schouwen. Het is
vaak bestempeld ais een rampwater
schap, een gevaar voor Zeeland. Het
werd een 'onbetrouwbare dijkagie'
genoemd of ook wel een 'cranke dijka
gie', die met veel meer moeite dan de
andere waterschappen in Zeeland over
eind gehouden moest worden. In het
boek is dat gevecht tegen de zee de
rode draad. Tot in de twintigste eeuw
werd regelmatig het idee geopperd om
het eiland maar prijs te geven. Zelfs na
J 953 waren er mensen die vonden dat
herstel van het 'rampeiland' niet de
moeite waard was. Natuurlijk heeft
Schouwen zelf zich daartegen altijd ver
weerd. Het was een 'voormuur' voor
heel Zeeland. Als Schouwen werd prijs
gegeven, dan betekende dat de onder
gang voor aiie andere Zeeuwse en Zuid-
Hollandse eilanden.
Toch is Schouwen lange tijd een vooraan
staand waterschap in Zeeland geweest.
Keer op keer wisten de heemraden de
gevaarlijke dijken te versterken met de
nieuwste en modernste technieken. Zo
werden in de achttiende eeuw de dijken
hoger en robuuster gemaakt met extra
brede bermen, stortsteen op de gevaarlij
ke plaatsen en rijshouten zinkstukken op
de vooroever. De dijkbekiedingen van
Dreischor golden als de mooiste van heel
Zeeland. In de negentiende eeuw liep
Schouwen voorop in een verbetering van
de afwatering. Het eerste Zeeuwse
stoomgemaal werd bij Flaauwers
gebouwd, waarna de polders Dreischor,
de Vierbannen en Ooster- en Sirjansiand
binnen zes jaar volgden. Tegelijkertijd
Waterstand is de informatierubriek
van waterschap Zeeuwse Eilanden.
Elke maand kunt u deze rubriek in dit
blad vinden. Voor vragen over de
beschreven onderwerpen kunt u
terecht bij afdeling Communicatie:
René van Broekhoven (0113-24(209)
of Sandra Minneboo (0113-241422).
E-maii: communicatie@wze.nl
werd het eiland gevat In een gordel van
basalt, aangevoerd uit de eigen basalt-
groeve. Aan het begin van de twintigste
eeuw heeft waterschapsingenieur jonk
heer De Murait er zijn betonnen dijkver
sterkingen uitgevoerd. Niet alleen de
muraltmuren zijn voor het eerst op
Schouwen geplaatst, maar ook de eerste
betonnen dammen, betonzinkwerken,
betonnen duinversterkingen en betonnen
trapglooiingen werden op dit eiland aan
gelegd.
Bij de watersnoodramp van 1953 Is het
laaggelegen eiland dramatisch over
stroomd. Het herstel van het 'rampei
land' werd het moeilijkste karwei dat de
Dienst Dijkherstel ooit heeft aangepakt.
Uiteraard komen de ramp en de rol van
de waterschappen daarbij In dit boek aan
bod. Na de droogmaking was een fusie
van alie waterschappen op Schouwen en
Duiveland onontkoombaar. Het eiland
veranderde drastisch: het kreeg meer
verkeer en toerisme en werd door betere
verbindingen over de Deltadammen en
de Zeelandbrug beter toegankelijk. Het
jonge waterschap Schouwen-Duiveland
bracht een hele nieuwe ontwikkeling op
het eiland: het onderhoud werd geme
chaniseerd en de zeeweringen werden
grootschalig aangepakt. Ook kreeg het
nieuwe waterschap te maken met de ver-
j Te zenden naar: Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen,
Kousteensedijk 7, 4331 JE Middelburg. Tel: 01 18-654347; fax 01 18-654439;
j e-mail KZGW@zebi.nl
I
i Naam:
i
Adres:
Postcode: Woonplaats:
I
i Besteltx De rand van 't land a 37,50 per stuk intekenprijs
1
I
1
J Wenst: O af te halen op het Genootschapskantoor. Kousteensedijk 7. Middelburg
O toezending per post (verzendkosten worden in rekening gebracht)
(s.v.p. aankruisen wat van toepassing is)
J Datum:Handtekening:
waardigheden aan de vergetelheid wor
den ontrukt. Het 304 pagina's tellende
boek wordt ruim geïllustreerd met unieke
afbeeldingen, onder meer afkomstig uit
de collecties van het Zeeuws Archief, het
Zeeuws Documentatie Centrum, het
Zeeuws Genootschap en de verzameling
kaarten en kunstvoorwerpen van het
waterschap 5chouwen-Duiveland.
De rand van 't land verschijnt eind januari
2003 en zal in de boekhandel 42,50
kosten. Bij voorintekening voor 15
november bedraagt de prijs 37.50
exclusief verzendkosten.
werking van afvalwater en andere milieu
vraagstukken.
Waterschapshistorica dr. j.L. Kool-
Blokland is erin geslaagd een beeldend
boek te schrijven, waarin tal van waters
taatkundige gebeurtenissen en wetens-