BOUWSTOFFENBESLUIT OUD PAPIER AANVULLENDE ZIEKTEKOSTEN VERZEKERING GEMEENTEN UW GEMEENTE BEREIKBAAR: EEN EVENEMENT ORGANISEREN IN 2003? SPREEKRECHT RAAD EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER DE KEIJZER ROF FORMULIER INLEVEREN WIJKRAAD PAAUWENBURG IN OPRICHTING Informatiepagina van de gemeente Vlissingen Redactie: bureau Communicatie, Stadhuisplein 20 telefoon (0118) 487335 Woensdag 23 oktober 2002 FAAM/VLISSINGER 5 Sinds 1 juli 1999 is het Bouwstoffenbesluit bodem en oppervlaktewater bescherming in werking getreden. Het is een milieubeschermings- maatregel die als doel heeft de bodem en het wa ter te beschermen tegen verontreiniging uit steenachtige materialen en grond. Het Bouwstoffenbesluit moet on der de aandacht van bedrijven en de inwoners van de gemeente gebracht worden. Want: ook al wordt een bepaald werk uit besteed aan een gespecialiseerd bedrijf, als eigenaar van de grond blijf je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de materi alen die toegepast zijn en de wijze waarop. Als men grond en of bouwstoffen wil gebruiken in een bouwwerk op of in de bo dem, moet men dit in bepaalde gevallen melden aan de ge meente en moet men kunnen aan tonen dat ze voldoen aan de kwaliteitseisen van het Bouwstoffenbesluit. Er is een checklist verkrijgbaar waarmee snel gezien kan wor den of het besluit op de eigen situatie van toepassing is. Zo ja dan dient u contact op te nemen met de gemeente, waterschap of Rijkswaterstaat. WAT ZIJN BOUWSTOF FEN? Het Bouwstoffenbesluit stelt voor schriften voor het toepassen van primaire en secundaire bouwstof fen in een werk. Primaire bouw stoffen komen voort uit de natuur, zoals grond, grind, kalksteen en daaraan verwante producten. Secundaire bouwstoffen worden niet uit de natuur gewonnen, zoals: bakstenen, puingranulaat, bouw- en sloopafval, zeef- en brekerzand. WANNEER IS HET VAN TOEPASSING? Het Bouwstoffenbesluit is van toe passing op alle werken die in contact komen met hemelwater en grondwater. Een voorbeeld hiervan is: de aanleg van een weg of opslagterrein. Inwoners (particulieren) moeten alert zijn op het Bouwstoffen besluit bij het bijvoorbeeld ophogen van de tuin. VOLDOET AAN EISEN Als bedrijven of particulieren van plan zijn grond en of bouwstof fen toe te passen in een werk, moeten zij dit in bepaalde ge vallen melden en moeten zij kun nen aantonen dat de toegepaste grond en/of bouwstoffen vol doen aan de eisen van het Bouwstoffenbesluit. Dat wil zeg gen dat men 'bewijzen' moet kunnen overhandigen dat de grond en/of bouwstoffen vol doen aan een bepaalde kwali teit. Deze bewijsmiddelen kun nen zijn: een erkende kwaliteits verklaring, een partijkeuring, bodemonderzoek. Wanneer men materialen koopt, moet men dus zorgen dat bij de materialen kwaliteitscertificaten zijn bijgevoegd. Belangrijk is dat iedereen zich realiseert dat aan het gebruik van grond- en bouwstoffen die in contact met grond- en/ of he melwater komen, voorschriften verbonden zijn en dat men daar over gedetailleerde informatie bij de gemeente kan krijgen. BOUWSTOFFENBESLUIT NIET VAN TOEPASSING Het bouwstoffenbesluit is niet al tijd van toepassing: bij het tij delijk verplaatsen of wegnemen van grond en of bouwstoffen en deze vervolgens op of nabij dezelfde plaats terugbrengen. Of bij het toepassen van bouw stoffen binnen een gebouw, gelden de eisen van het Bouwstoffenbesluit niet. Dit geldt ook voor het toepas sen van aantoonbaar schone grond en categorie 1 bouwstoffen (die zijn aantoonbaar 'schone' bouwstoffen). BROCHURE Er is een speciale brochure 'Het bouwstoffenbesluit' bij de gemeente verkrijgbaar waarin uitgebreide in formatie staat. Een checklist is een eerste hulpmid del om te kijken of het Bouwstoffen besluit van toepassing is. Die is ver krijgbaar bij de gemeente. Op de website van het Ministerie van VROM www.minvrom.nl/ bouwstoffenbesluitkan veel infor matie gevonden worden over het Bouwstoffenbesluit. Wanneer het Bouwstoffenbesluit van toepassing is, moet men de toe te passen bouw stof melden via een meldings formulier. Deze meldingsformulieren kan men ook opvragen bij de ge meente. INFORMATIE Wanneer men twijfelt of het Bouwstoffenbesluit van toepassing is, of wanneer'men naar aanleiding van deze informatie vragen heeft, kan contact worden opgenomen met mevrouw W. Slagt van de afdeling Milieu van de gemeente Vlissingen, telefoon 48 73 68, of per e-mail: wst@vlissingen.nl. Rondkomen van een minimuminkomen valt niet mee. Omdat het ziekenfonds niet alles vergoedt, sluiten veel mensen een aanvullende ziektekostenverzekering (AZG) af. AZG IS ER VOOR IEDEREEN Niet alleen de uitkerings gerechtigden van de gemeente Vlissingen kunnen zich verzekeren via de AZG, maar iedere inwoner van Vlissingen meteen laag inkomen kan in aanmerking komen voor de AZG. Alleen studenten komen niet in aanmerking voor de AZG. Men sen zonder gemeentelijke sociale uit kering kunnen echter alleen per 1 januari van het nieuwe jaar deelne men aan de AZG. WIE KOMEN IN AANMER KING VOOR DE AZG? Om in aanmerking te komen voor de AZG moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: u woont in Vlissingen; u bent ziekenfonds verzekerd bij CZ (zo niet dan moet u per 1 januari 2003 naar CZ; overschrijven vóór 1 november a.s.) uw netto (gezins-)inkomen exclu sief vakantietoeslag per maand be draagt niet meer dan: - 815,89 euro voor alleen-staanden tot 65 jaar; - 863,40 euro voor alleen-staanden van 65 jaar en ouder; - 1048,99 euro voor alleenstaande ouders tot 65 jaar; - 1096,50 euro voor alleen staande ouders van 65 jaar en Gemeente Vlissingen Postbus 3000 4380 GV VLISSINGEN telefoon (0118) - 48 70 00 fax (0118) - 41 02 18 email: gemeente@vlissingen.nl internet: www.vlissingen.nl STADHUISPLEIN 20 burgemeester en wethouders, directie en bedrijfsvoerinq. mat/m vr 8.30-17.00 uur. PUBUEKSZAKEN (COOSJE BUSKENSTRAAT 200) paspoorten en rijbewijzen, loketten afdeling grondgebied, huursubsidie, vangnetregeling, kwijtschelding, invordering en ozb, kassier, ter inzage stukken (bouwaanvragen, bestemmingsplannen e.d.}. ma t/m vr 09.00 - 16.00 uur; do tot 19.00 uur. SOCIALE ZAKEN (DR. GALLANDATSTRAAT 1) ma t/m do 08.30 - 12.30 uur en 13.30 - 16.00 uur; vr 08.30 - 12.30 uur, tel. 441700. Telefonisch spreekuur: ma t/m vr 09.00 - 10.00 uur tel. 0800 - 7667000 (gratis, niet met GSM). GEMEENTELIJKE KREDIETBANK (DR. STAVERMANSTRAAT 59) Ook meldpunt schuldhulpverlening. ma t/m vr 09.00 -12.30 uur; 's middags alleen op afspraak. Telefonisch spreekuur: ma t/m vr 09.00 - 10.30 uur tel. ouder; - 1165,55 euro voor gehuwden/ samenwonenden tot 65 jaar; - 1216,74 euro voor gehuwden/ samenwonenden van 65 jaar en ouder. uw vermogen is lager dan 4.820 euro als u alleenstaand bent of la ger dan 9.640 euro als u een al leenstaande ouder bent of een ge zin vormt; u betaalt uw maandelijkse premie voor de AZG en de verplichte no minale ziekenfonds-premie door middel van een automatische incasso en bent bereid hiervoor een machtiging af te geven aan CZ. HOE KUNT U ZICH AANMEL DEN VOOR DE AZG? U kunt het aanvraagformulier afha len bij Sociale Zaken. Het aanvraag formulier moet volledig ingevuld en ondertekend met de gevraagde bewijsstukken worden ingeleverd bij Sociale Zaken. U kunt het formulier inzenden (zonder postzegel!) naar: Gemeente Vlissingen, afdeling So ciale Zaken, t.a.v. mw. K. Scheele, Antwoordnummer 2, 4380 WB Vlissingen. Het adres is: Dr. Gallandatstraat 1, 4382 LD Vlissingen. De openingstijden ten behoeve van het inleveren van de AZGaanvraagformulieren: werkda gen van 9.00 tot 12.30 uur. 's Mid dags alleen na telefonische afspraak. Vrijdagmiddag is Sociale Zaken ge sloten. De uiterste inleverdatum is vrijdag 22 november 2002 om per 1 januari 2003 mee te kunnen doen! Let op: als u nu verzekerd bent bii een an der ziekenfonds dan CZ, aan dient overgang naar CZ vóór 1 novem ber geregeld te zijn. Dat betekent dat u uw aanmelding bij Sociale Zaken uiterlijk 1 8 oktober 2002 moet ge daan hebben! HEEFT U VRAGEN OVER HET VERZEKERINGSPAKKET? Als u vragen over het verzekerings pakket heeft dan kunt u contact op nemen metCZ regiokantoor, Coosje Buskenstraat 146, 4381 LH Vlissingen, telefoon 41 5040. Heeft u vragen over inkomensgrenzen, vermogen of andere voorwaarden dan kunt u 's morgens tussen 09.00 en 10.00 uur bellen met Sociale Za ken. Met uw vaste telefoon kunt u gebruik maken van het gratis tele foonnummer 0800-7667000 (niet per mobiel bereikbaar). Mobiel kunt u (niet gratis) bellen met telefoonnum mer 44 17 00. 487542. BUREAU NIEUWKOMERS (BROUWENAARSTRAAT 2) Theo van Doesburgcentrum AFVALVERWIJDERING (EDISONWEG 9). TEL. 487450/ 487452 MA T/M VR: 07.30 -12.00 UUR EN 12.30 - 16.00 UUR GLACISSTRAAT 165. TEL 487000 (Scheldeterrein, gebouw 58) Financiële administratie, Logistiek/Archief, Afdeling Grondgebied, Afdeling Samenleving. (Scheldeterrein, gebouw 38) Afdeling Repro. Centrale inkoop. VREDEHOFLAAN 50. TEL 487000 Beplantingen, Sportbelanaen ma t/m vr 08.00 - 1 o.30 uur Alle gebouwen zijn toegankelijk voor gehandicapten. Wilt u als particulier of orga nisatie volgend jaar iets or ganiseren? Vraaa dan een 'aanvraagformulier evene mentenvergunning' bij de gemeente. Het formulier moet uiterlijk 15 november 2002 bij de gemeente binnen zijn. EVENEMENTENKALENDER Met het aanvraagformulier wordt uw evenement getoetst aan de voor waarden van de gemeente en - als alles in orde is - ingepland en opge nomen in de evenementenkalender die in februari 2003 wordt vastge steld. EVALUATIE In november evalueert de gemeente met de bij de gemeente bekende organisatoren, ae evenementen van vorig jaar. De gemeente doet dit om voor bezoekers van evenementen een zo goed mogelijk en veilig eve nement te bieden en gelijktijdig de bewoners zo weinig mogelijk over last te bezorgen. AANVRAGEN FORMULIER De bij de gemeente bekende orga nisatoren nebben een 'aanvraag formulier evenementenvergunning' voor 2002 ontvangen. Organisato ren die niet bekend zijn bij de ge meente en in 2003 een evenement willen organiseren, moeten het for mulier aanvragen. VRAGEN FORMUUER Het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning bevat vra gen over soort, auur en plaats van net evenement. Belangrijke vragen betreffen ook het geluid, de horecavoorzieningen en de verkoop- en promotieactiviteiten rond het eve nement. Bij het formulier zit een hel dere toelichting. U kunt het formulier afhalen of aanvragen bij Coosje Bus kenstraat 200. Geopend op werkdagen van 09.00 - 16.00 uur. Telefoon 48 73 69 of 48 75 75. E-mail: woa@vlissingen.nl. U vindt de afdeling Milieu op de begane vloer in het ge bouw 58 op he? Schelae- terrein, Glacisstraat 165. U kunt iedere werkdag tussen 9.00 en 16.00 uur terecht. Bellen kan natuurlijk ook: 0118- 487369 of 487575. De komende week haalt de gemeente Vlissingen huis- aan-huis oud papier op in de volgende wijken: OOST-SOUBURG ZEESTRATENBUURT Vrijdagmorgen 25 oktober 2002 vanaf 8.00 uur. Informatie: gemeente, telefoon 48 74 52. Bermweg, Zuiderzeestraat, Waddenstraat, lersezeestraat, Zwartezeestraat, Wittezeestraat, Oostzeestraat, A.Zeestraat, S. Makkerstraat, Padweg, Zeewijk singel, C. v. Perestraat, v. Stevenicnckstraat, Dijkstraat, J. de Priesterstraat, Braamstraat, J.I.Sandersestraat, P. Louwer- sestraat. Kromme Nieuwstraat. V. Teijlingenstraat, Buteuxstraat, Huasondwarsstraat, Everastraat, van Visvlietstraat. Het oud papier moet gebundeld zijn, verpakt in kartonnen dozen of papieren zakken. De pakketten mogen maximaal 15 kilo wegen. U kunt oud papier in de aangege ven wijken, op de aangegeven tijd stippen op ae plaats aanbieden waar ook het huisvuil wordt aan geboden. Wilt u weten wanneer in uw straat oud papier wordt op- qehaald? Bel dan met de af deling Afvalverwijdering van de gemeente, de heer R. Kooger, telefoon 48 74 52. Elke maand bespreekt de ge meenteraad van Vlissin-gen belangrijke onderwerpen. Vindt u het interessant om er eens een kijkje te nemen? Of er ook het woord te voeren? Bezoek dan - samen met an dere belangstellenden die zich al hebben gemeld - de raads- verga-dering volgende week donderdag 31 oktober 2002 in het Arsenaaltheater (aan vang 19.30 uur). ONDERWERPEN De onderwerpen van de raads vergadering vindt u volgende week op deze pagina en op onze website. Wegens renovatie van het stadhuis vergadert de raad voorlopig in het Arsenaaltheater aan het Arsenaal plein. SPREEKRECHT Als u de raadsvergadering bezoekt, ligt voor u een populaire raadsagenda gereed. Daarmee kunt u datgene wat besproken wordt, goed volgen zonder dat veel voorkennis nodig is. Als u dat wilt, kunt u ook het woord voeren over onderwer pen die op de agenda staan. In de raadsvergadering is er na melijk een half uur spreekrecht voor burgers. Elke spreker kan maximaal vijf minuten het woord krijgen. U kunt zich voor het spreekrecht tenminste 48 uur voor aanvang van de veraadering aanmelden bij de arifner van de gemeen teraad: de heer F.H. Kuijper, Stadhuisplein 20, kamer 209, tel. 48 71 15. E-mail: fkr@vlissingen.nl ZWEMBAD De bouw van het zwembad ligt nog steeds keurig op scnema. Het zwembad is zo goed als dicht. Het was dan ook tijd dat de raadsleden van zowel Vlissingen als Middelburg een kijkje gingen nemen in het zwembad zelf. Vooraf kregen we een uitleg over de architectuur van het zwembad, maar ook over de techniek die ervoor moet zor gen dat het zwembad blijft draaien. Als afsluiting gingen we het zwembad natuurlijk zelf bekij ken. De raadsleden waren zeer enthousiast over het ge bouw. Als alles voorspoedig blijft verlopen zal de opening van het zwembad rona de zomer vakantie zijn en kunnen de scholen en verenigingen, ge heel volgens plan, na de zo mervakantie in het nieuwe bad terecht. STADHUIS In de afgelopen weken is men druk bezig geweest alle as best uit het Stadhuis te verwij deren. Het gebouw is nu schoon zodat de verbouwing kan beginnen. Op 7 november wordt het officiële startsein gegeven voor de renovatie van het stadhuis. Als allés naar wens ver loopt zal het stadhuis in mei 2004 casco klaar zijn en kan het na de zomer 2004 in gebruik worden genomen. Voordat er officieel begon nen wordt met de renova tie moet het stadhuis afge zet worden. Op maandag 28 oktober zal er begon nen worden met hef plaat sen van hekken rondom het stadhuis. Ook worden er bouwketen geplaatst aan de achter kant van het stadhuis. De parkeerplaatsen aan die kant komen voor een groot deel te vervallen. De parkeerplaatsen aan het stadhuisplein blijven ge handhaafd. Na de start wordt er be gonnen met het slopen van alle tussenmuren in het stadhuis. In februari wordt er vervol gens in de binnenplaatst geheid, zodat dat vervol gens overkapt kan worden. Na het slopen zal als eerst de raadszaal en de hal op geknapt worden. De cliënten van de afdeling Sociale Zaken met een uitke ring moeten elke maand het zogenaamde 'rechtmatig- heidsonderzoeksformulier' (ROF) inleveren. Deze maand moet dit op maandag 28 ok tober 2002. Wanneer de gemeente het ROF niet op tijd ontvangt stopt de betaling automatisch. Herstel kan een paar weken duren en voorschotten kun nen in de tussentijd niet worden gegeven. Heat u het ROF niet op tijd ontvan gen? Vul dan snel een nieuw for mulier in bij de afdeling Sociale Za ken (Dokter Gallandatstraat 1). Op tijd inleveren van het rechtmatigheidsonderzoek- sformulier kan een boel na righeid voorkomen Een maand geleden konden de bewoners van Paauw- enburg in hun wijkkrant 'Klaver vier' lezen over de op hande zijnde oprichting van een wijkraad. WAAROM WIJKRAAD De bewoners van Paauwenburg hebben samen met de gemeente het initiatief genomen om een Wijkraad op te richten die op ac tieve wijze de belangen van alle bewoners in Paauwenburg gaat behartigen. Om een zo'n groot mogelijke spreiding te krijgen is Paauwenburg in vier buurten ge deeld. Opzet is dat elk deel van de wijk maximaal drie vertegen woordigers in de raad krijgt. Zij zijn aanspreekbaar en moeten er voor zorgen dat problemen en wensen op de juiste plek aan de orde worden gesteld. De Wijkraad staat onafhankelijk van de gemeente en kan dus zelf plannen maken en voorstellen doen hoe het beter of anders kan in Paauwenburg. Ook andersom is dat natuurlijk mogelijk. De ge meente polst c.q. overlegt met de wijkraad over veranderingen en mogelijkheden in de wijk. KANDIDAATSTELLING Iedere bewoner van Paauweaburg van 18 jaar of ouder die ook mag stemmen voor de gemeenteraad van Vlissingen. Elke kiesgerechtigde Paauwenburger heeft dinsdag 22 of woensdag 23 oktober een for mulier ontvangen waarmee hij zich kandidaat Tan stellen. Dit for mulier kan hij met een bijge voegde antwoordenvelop sturen naar de afdeling Besfuurs- ondersteuning/Communicatie. Deze geeft de kandidaatlijsten door aan de verkiezings commissie die de geldigheid con troleert. De verkiezingscommissie is een onafhankelijke commissie die bestaat uit drie personen die geen kandidaat zijn en niets met ae organisatie van de verkiezin gen te maken hebben. De commissieleden zijn woonach tig in de wijk Paauwenburg en maken deel uit van de gemeen teraad. WAT DOET DE VERKIEZINGSCOMMISSIE? Wanneer voldoende kandidaten zich hebben aangemeld worden er verkiezingen uitgeschreven. De commissie ziet er dan op toe dat de kandidatenlijst bij alle be woners van Paauwenburg wordt bezorgd. Deze kandidatenlijst is voorzien van de namen van de kandida ten uit Paauwenburg. De bewo ners kiezen dan, met behulp van het stembiljet een vertegenwoor diger. De commissie ontvangt de inge vulde stembiljetten, telt de stem men, bepaalt wie er gekozen zijn en maakt de uitslag via de media bekend. WANNEER De verkiezing vinden plaats in de eerste week van decem ber. De Paauwenburgers worden daarvan tijdig op de hoogte gebracht. Uiteraard ook wanneer blijkt dat de verkiezingen niet nodig zijn omdat er genoeg kandi daten zijn. MEER WETEN Wilt u meer weten over de wijkraad en de verkiezingen kijkt u dan op de website www.paauwenburg.nl. Ook kunt u bellen naar Stichting Palladium en vragen naar Caroline Hoek, opbouwwer ker voor Paauwenburg, tele foon 43 1 9 26. Kunst in de 'ik Pan 3 PW6 (roto ,<uben a Óreel)

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2002 | | pagina 5