SprintPhoto beter dan grote concurrenten Voor een prikkie een sneeuwwitte bruidsjurk Handwerkzaak wordt tevens cadeaushop Inoxia benadert ziekte op nieuwe manier Woensdag 23 oktober 2002 15 Vergelijkend warenonderzoek kent iedereen. Handig bij de aanschaf van een product. Voor een ondernemer is het prettig om goed uit de bus te komen. Lout Serré, eigenaar van SprintPhoto, kan daar over mee praten. Zijn klan ten krijgen de vakantiefoto's tegen een kleine vergoeding niet alleen mee op papier, maar te genwoordig ook op een cd'tje. Het blad Compu ter Idee testte negen verschillende aanbieders van deze service en kwam tot de conclusie dat SprintPhoto verreweg de beste kwaliteit leverde. Serieus In Arnemuiden is afgelopen zaterdag een nieuwe zaak geopend: het 'Costuumpje'. Aan de Noordstraat 24 kunnen feestgangers voortaan terecht voor feest- en themakostuums. Er zijn piratenpakken compleet met haak voor de hand, maar ook engelenkostuums of jawel een sneeuw witte bruidsjurk. Om het geheel compleet te maken zijn er pruiken in alle soorten en maten en kleuren niet te vergeten. Bij 'Het Costuumpje' kunnen zowel kinderen als volwassenen terecht voor een complete party-outfit. Themafeesten De oorspronkelijke naam van de Middelburgse wol- en handwerkzaak 'De Wolboog' is ver anderd in 'De Boog'. 'De Wolboog' dekte de la ding niet langer, sinds kort heeft Nel Reinierse het assortiment van haar winkel in de Langeviele 65. Op de schappen vindt men niet langer alleen breigarens en handwerkspullen, maar ook hout snijwerk, lakdoosjes, glazen hebbedingetjes, poppen en popjes en zelfs souvenirs van Zeeland. Hij noemt zich een prettige zot en rept over een roeping en 'geneest' kwalen. Wel op een geheel vernieuwende manier, anders dan de re guliere geneeskunde. Dirk Zoutewelle, biologisch zorgverlener, voert sinds kort zijn praktijk Inoxia ook in Goes, naast zijn al langer bestaande ves tiging in Amersfoort. Hij introduceert daarmee de psycho-neuro-immunologie (PNI) in Zeeland. Week van de lingerie bij Livera en Lindessa Startersdag Kamer van Koophandel Toercom voor communicatie Opruiming Museumwinkel Serré is de eigenaar van zeven vestigingen verspreid over West-Brabant en Zeeland, on der andere in Middelburg, Vlissingen en Goes. Opmerke lijk is dat een relatief klein be drijf grote landelijke ketens ver slaat. Hema, Albert Heijn, Blok ker, Dixons, Kruidvat, Trekpleis ter, FotoQuelle en Maxicolor. Stuk voor stuk kunnen naar de mening van Computer Idee niet tippen aan de kwaliteit van SprintPhoto. Serré werd blij verrast met de resultaten van de test, maar was niet ver baasd. „Deze landelijke ketens sturen de foto's naar grote la boratoria waar vijfentwintig duizend plaatjes per uur ont wikkeld worden. Wij hebben een veel kleinere capaciteit, maar een medewerker bekijkt alle beelden en past eventueel het contrast, de helderheid en de kleur aan", legt hij uit. De bewoordingen van het computertijdschrift als 'de kwa liteit van SprintPhoto is een stuk beter' en 'alleen de digitale bestanden van SprintPhoto hebben de kenmerken van goede scans' zijn volgens Serré dan ook op zijn plaats. Computer Idee kwam echter ook tot de conclusie dat SprintPhoto iets duurder is dan de overige winkelketens. Serré vindt dat geen probleem: „Ik zal niet ontkennen dat we iets duurderzijn. Dat is ook niet het belangrijkste. Het gaat om de kwaliteit van je product en die is, ook volgens de test, veel beter dan bij mijn concurren ten." De consument kiest, zo denkt Serré uiteindelijk toch voor kwaliteit. „Als twee gezinnen in de zomer op dezelfde camping hebben gezeten en de een laat zijn foto's door mij doen en de ander gaat naar een concurrent, blijkt dit. De volgende keer ko men beide families naar SprintPhoto". Zijn concurren ten weten dus wat ze te doen staat. „De sleutel tot succes is eigenlijk heel simpel", meent Serré. Lout Serré beschouwt de test als een van de mijlpalen in zijn ondernemerschap. Vooral om dat het verwerken van digitale foto's de toekomst is. De om zet die gerealiseerd wordt met het ontwikkelen van digitale foto's stijgt nog elk jaar explo sief zegt Serré: „De afgelopen twee jaar hebben we ten op zichte van de jaren daarvoor een toename van zo'n zes pro cent bereikt. Het bedrag wat met dit deel van de markt ge moeid is, begint serieus geld te worden." Serré gaat er van uit dat ook in de komende jaren het aanbod van te ontwikkelen digitale fo to's een verdere vlucht zal ne men. Mede omdat hobbyisten tot de ontdekking komen dat het uitprinten van beelden veel inkt en dus veel geld kost. „Al les bij elkaar, vanêf de aanschaf van een perfecte printer tot de kosten van goed fotopapier, blijven wij goedkoper dan dat Medewerkster Cathy Maas van SprintPhoto in Goes achter de computer waar de foto's worden bekeken en aangepast. de klant de kiekjes zelf uitprint," zegt Serré. Hij heeft zijn filialen dan ook recentelijk uitgerust met de nieuwste internetverbinding, zodat hij straks foto's uit het hele land kan ontwikkelen. „Wij zijn klaar voor de toekomst, maar nu is het wachten tot de klant zo ver is." „Dit is echt een uit de hand ge lopen hobby", zegt Marian Kalkman, die samen met Els Korstanje de nieuwe onderne ming heeft opgezet. „Vier jaar geleden hebben we voor een feest van het Goese Lyceum wat verkleedkleding ontworpen en gemaakt, bij mij thuis in de serre en zo is het begonnen. We hebben nog nooit reclame ge maakt en toch kregen we steeds Zowel kinderen als volwassenen kunnen voortaan in Arnemuiden terecht voor verkleedspullen foto: Jacco van Maldegem toegang houding stieren vechter houtsoort enkeling jonge stier deel v.e. drukpers T meteen 5 coureur 1 kaarten- boek bevlieging bouwland Griekse letter naaldboom lanital afhouden 2 wan toestand rechts- partij put- emmertje 6 roof- meeuw plechtige inkomst muziek noot f verharde huid gravure serie 4 stank afsluiter reukorgaan poreus vrees achtig dun stuk hout 7 kapot Engelse taxi 8 dieren geluid donkere kamer voorzetsel T schrijfgerei deel van een boom 3 www.puzzelland.com 1 2 3 4 5 6 7 8 Stuur uw oplossing vóór don derdag 31 oktober naar de re dactie van de FaamA/lissinger, Postbus 5, 4460 AA in Goes. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City. De prijs winnaar wordt in de Faam/ Vlissinger van woensdag 6 no vember bekend gemaakt. De oplossing van de puzzel uit de Faam/Vlissinger van woens dag 9 oktober luidt: bakboord. De twee vrijkaarten voor Cine City in Vlissingen gaan naar Anneke Kalverboer-Klinkhamer uit Middelburg. weer nieuwe opdrachten. Dat kon allemaal niet meer in de serre, dus toen hebben we een porto-cabin bij mij in de tuin gezet. Maar dat mocht niet meer van de gemeente. Toen zijn we in een oud winkelpand getrokken in Nieuwdorp en nu dus hier in Arnemuiden." De winkel is ruim opgezet. De kleding hangt naar soort onder verdeeld in overzichtelijke rek ken. Historische gewaden voor vrouwen, uniformen voor man nen, schattige kleertjes voor kinderen zoals een pierrotpakje. Verder zijn er volop maskers en pruiken en zelfs rendier kostuums met zelfgemaakte koppen. Jurken uit 'duizend-en- een nacht' met bijbehorende tulband. Te veel om op te noe men eigenlijk. „En als een klant iets wil wat er nog niet is, dan maken we het gewoon", vertelt Els. Ze laat een dikke stapel fo to's zien van allerlei creaties die ze hebben geleverd. „We vra gen altijd een foto van een klant, om te zien hoe het is ge worden. Overigens is het wel zo, dat we niet erop uit zijn om historisch verantwoorde kle ding te maken, het gaat echt om de illusie. De kleding moet lek ker zitten en je moet het mak kelijk aan- en uit kunnen trek ken." De laatste paar jaar gaan steeds meer mensen tijdens de steeds populairder wordende thema feesten gehuld in kostuums van Kalkman en Korstanje. Ook menig vrijgezellenfeestje wordt 'aangekleed' door de dames. Maar ook het bedrijfsleven heeft het creatieve duo ontdekt. Zo hebben ze aan Hotel Arion piratenpakken voor het bedie nend personeel geleverd voor een manifestatie. En ook Indoor-Zeeland behoort tot de klantenkring. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Een van de opdrachten die hen het meest bij is gebleven is het rea liseren van een levende kerst stal geweest. Plezier in het werk staat bij de ontwerpsters voorop. „We hoeven er niet van te leven, het gaat ons vooral om de lol en voldoening." Met recht een uit de hand gelopen hobby dus. Wat overigens niet wegneemt dat alle kostuums met veel zorg en oog voor kwa- liteit gemaakt worden. De verhuurtarieven doen weer wel denken aan hobbyisme. „We werken 'low budget', legt Marian uit. „Onze prijzen zijn heel billijk; een volwassene kle den we voor 10 euro per dag en een kind voor 5 euro. De kle ding hoeft niet gewassen te worden door klanten, dat doen we zelf. Zo blijft het gemak van huren optimaal." 'Het Costuumpje is geopend op afspraak. Een af spraak maken kan via tel. 0118- 601094, b.g.g. 601796 of 0113- 613259. Wie over internet be schikt kan terecht op www.costuumpje.com Het meest opvallende van het nieuwe assortiment is wel een machtige adelaar van houtsnij werk, die trots in de etalage staat te pronken. In de winkel staan ook andere, kleine en sier lijke vogeltjes, van houtsnij werk. „Allemaal handwerk", zegt Nel Reinierse trots. Dat betekent dus, dat als je zoiets koopt je echt iets unieks hebt. Geen vogel is hetzelfde." In de glazen vitrine staan prachtige lakdoosjes en sierlijke voorwer pen van glas. Tegen de muur staan een aantal heksen die vanaf boven worden gadege slagen door een rij engeltjes. Blijkbaar in goede harmonie. Op een andere plank zit een verzameling kleurige clowns te wachten op een koper. Daar naast is er een verzameling kleine souvenirs van Delfts blauw, waaronder, heel toepas selijk in deze winkel, vinger hoeden. Het oorspronkelijke assorti ment heeft niet onder de uit breiding geleden. De wand kasten zijn nog steeds goed gevuld met breigarens van alle soorten en kleuren. Ook borduurgarens zijn erte kusten te keur. Of voor wie wil com plete borduurpakketten en stof fen om borduurwerken op te maken. Breien is volgens Reinierse nog steeds een popu laire bezigheid, hoewel er wel steeds meer gezocht wordt naar snelklaar patronen en ga rens. De superdunne breinaald- jes lijken hun beste tijd gehad te hebben evenals de fijne brei garens. „De laatste tijd verko pen we erg veel dikke breinaal den van 10 en 12 mm", aldus Reinierse. Je kunt heel goed merken, dat er een trend is van grof gebreide kledingstukken. Voor die tijd verkochten we meestal naalden van zo'n 3 a 31/2 mm, maar dat lijkt nu ver leden tijd te zijn. Zelf is de Middelburgse onderneemster ook een verwoed handwerk ster. „Bij mij in de huiskamer hangen borduurwerken, die ik zelf heb gemaakt. De huiskamer is trouwens hierboven", vertelt Reinierse enthousiast. „Toen ik in 1989 de zaak overnam van mijn vroegere baas, zaten we aan het begin van de Langeviele op nummer 1. Daarna zijn we verhuisd naar nummer 63 en nu zitten we dus in deze winkel op nummer 65. Ik ben best trots op onze mooie voorgevel, die architect Ron Kodde voor ons heeft ontwor pen. De entree is met zijn boog vorm niet alleen mooi, maar ook erg praktisch. De brede deur heet ook mensen met kin derwagen of rolstoel hartelijk welkom. „Dat is in een zaak als deze natuurlijk erg belangrijk", weet Reinierse. „ledereen moet gemakkelijk binnen kunnen ko men. En dat is nu we ons as sortiment hebben uitgebreid nog meer de moeite waard." PNI benadert een ziekte vanuit een totaalbeeld. „Niets kan al leen lichamelijke of geestelijke oorzaken hebben," verduide lijkt Zoutewelle, „Vaak is de oorzaak van een depressie bij voorbeeld darmklachten." Hij bestrijdt de depressie niet met de gangbare medicijnen, maar raadt de cliënt aan zijn voeding spatroon aan te passen. „Regel matig 'genees' ik mensen van hun dipje, enkel door te wijzen dat ze van wit bróód op bruin brood over moeten stappen en meer water in plaats van melk moeten drinken. In de normale geneeskunde zou er al met antidepressiva zijn gesmeten", licht Zoutewelle zijn methode toe. Ook kan hij ook homeopa thische middelen voorschrijven en bij grote problemen laat hij onderzoek verrichten door grote laboratoria. Hij vat zijn uitvoerig uitleg samen tot een zin. „Ik ga liever op zoek naar de kern van de klacht, dan dat ik de symptomen moet bestrij den." Zoutewelle stelt nieuwe cliën ten een spervuur aan vragen, waarmee hij een zo goed mo gelijk beeld van de persoon wil vormen. „De gezondheid van een mens is een complexe zaak, dus ik bekijk naast de voe ding en de klachten, ook de leef situatie en de omstandigheden waaronder mijn cliënt werkt." Het vergt al met al een zeer in tensief contact met zijn klanten kring. Toch denkt Zoutewelle dat over een vijf tot tien jaar ook huisartsen op de 'PNI-manier' zullen werken. „Dat zou een hele cultuuromslag betekenen voor de zorg in ons land. De wachtlijsten in ons land zullen afnemen." Het heeft ook als ge volg, door het intensieve con tact dat een arts dan met de patiënt heeft, dat er eigenlijk op elke hoek van de straat een praktijk moet komen. De hele maatschappij zal dan verande ren, denkt Zoutewelle: „We moeten anders leren denken en wij zullen met zijn allen op een andere manier gaan leven." De mens moet volgens de thera peut iets over hebben voor een goede gezondheid. „Een top sporter die een enorme presta tie moet leveren, kan dat ten slotte ook niet op McDonalds- voedsel." Voor meer informatie kunnen belangstellenden terecht op de website: www.inoxia.nl. De week van de Lingerie 2002 komt dichterbij en wordt gehou den van 26 oktober t/m 2 november a.s. Dit jaar zal de week in het teken van Emotie; Romantiek, Verleiding en Zelfvertrou wen staan. Voor de consument is er jaar een nieuw cadeau, niet de lingerieagenda van afgelopen jaren, maar een string designed by Piet Paris, of een handig waszakje waarmee kwets bare lingerie veilig in de wasmachine gewassen kan worden. Deze cadeautjes krijgt men bij besteding vanaf 25 euro. Daar naast kunnen bezoekers van Livera en Lindessa tijdens de week van de lingerie middels een heuse emotiemeter testen hoe het is gesteld met de gemoedstoestand. Livera en Lindessa uit Goes en Livera uit Middelburg doen er nog een schep bovenop. Om het woord 'verleiding' een extra dimensie te geven hebben zij een actie bedacht in samenwerking met ICI Paris XL te Goes en Middelburg. Iedere kopende klant maakt kans op één van de 25 verleidingspakketten t.w.v. 45 euro. Deze pakketten zijn sa mengesteld door ICI Paris. Tevens zijn er tal van interessante aanbiedingen bij Livera en Lindessa. Kant en broderie spelen dit najaar een belangrijke rol in de nieuwe lingeriecollecties. Diverse lingeriesetjes worden er al dan niet subtiel mee opgesierd. Komend seizoen mag de bh weer worden gezien. Kant is veelal doorgetrokken tot aan de bandjes of er is ge bruik gemaakt van strass-steentjes. Dit geeft de bh nét dat beetje extra. Ook het laten zien van je decolleté mag weer. Voor gevormde bh's, push-up bh's en balconnets zijn daarom niet uit de collectie weg te denken. Een bijpassende slip of string maakt de outfit helemaal af. De kleuren wijnrood, dieppaars en uiteraard zwart geven de setjes een verleidelijke touch. Bij Lindessa zijn specifiek de Moulin Rouge invloeden zichtbaar. De jarretel is dus duidelijk weer terug van weggeweest. Week van de lingerie bij Livera en Lindessa. ledereen die met het idee speelt om voor zichzelf te beginnen, of net gestart is, kan zaterdag 2 november de eerste stap zet ten naar goed ondernemerschap op de Startersdag 2002 van de Kamer van Koophandel Zeeland. Van 10 tot 16 uur is er in Hotel Goes een gratis informatiedag. Hier kunnen startende of zich nog beradende aspirant ondernemers zich uitgebreid orienteren. Naast de Kamer van Koophandel zijn er verschil lende organisaties aanwezig uit het bankwezen, accountants, gemeente, notarissen, belastingdiensten opleidingcentra. Be halve het bezoek aan de stands kunnen gesprekken onder vier ogen worden gehouden tijdens diverse gratis spreekuren. Deze gesprekken worden verzorgd door de Kamer van Koophandel, Belastingdienst Ondernemingen Goes, ABN AMRO, en Accon Accountants Adviseurs. Tijdens de workshops die worden gehouden kan de bezoeker praktische kennis opdoen van actu ele zaken, 's Morgens brengt de Belastingdienst de startende ondernemer op de hoogte van verschillende fiscale zaken die om de hoek komen kijken, 's Middags hoor de bezoeker van verschillende Zeeuwse ondernemers, zoals Jaap Stevens Tuin- service uit Kloetinge, Jan Etman van videotheek Viduet uit Middelburg en Rob de Kerf eigenaar van Maximaal Multime dia uit Heinkenszand wat zij tegenkomen op het ondernemers pad en waar ze nu staan. Bezoekers kunnen zich aanmelden via de site www.kvk.nl/startersdagzeeland of telefonisch op 0118-673520. De nichtjes Angela en Wendy Lievense richtten onlangs de on derneming Toercom op. Hun diensten bestaan uit communicatieadvies- en uitvoering voor ondernemers in de horeca- en toeristenbranche en verhuurbemiddeling voor vakantieaccommodaties. Een mond vol, maar volgens de da mes is het concept simpel: de spil zijn tussen toerist en een ieder op Walcheren die deze toerist wil ontvangen. En daar mee biedt Toercom ook ondersteuning aan de kleine onderne mer of particulier verhuurder. Toercom opereert vanuit de probleemoplossende gedachte. Voor verhuurders betekent dat bijvoorbeeld: ook in stille periodes meer bezetting realiseren. Voor wat betreft de communicatie betekent dat voor de onder nemers: de problemen opsporen die tijdens de communicatie met bepaalde doelgroepen optreden en kijken hoe die verhol pen kunnen worden. Toercom is gevestigd aan de Nieuwstraat 2 te Zoutelande, tel. 0118-566288. Het Zeeuws Museum Historama sluit per 1 november de vaste opstelling in de Kloostergangen van de Abdij. De Maarten Toon der poppen, ansichtkaarten over de oorlog, de vaste video presentatie over de Abdij en de mammoet zullen na deze da tum niet meer terugkeren. De kloostergangen worden in de toe komst openbaar toegankelijk en zullen door het Zeeuws Mu seum alleen nog gebruikt worden voor incidentele projecten en activiteiten. Met de Gemeente Middelburg, het Roosevelt Study Center en de Abdijkerken start het Zeeuws Museum over leg over de kruidentuin en de Abdijrondleiding, de rondleidin gen zal in gewijzigde vorm worden gehandhaafd. Met het slui ten van Historama verdwijnt ook de museumwinkel. Ter gele genheid van deze sluiting houdt de winkel tot en met 1 novem ber een grote opruiming. De tentoonstellingen van het Zeeuws Museum over de VOC in Middelburg en van gevelstenen uit Middelburg en Zeeland zijn nog tot de sluitingsdatum op 1 november in de kloostergangen te bezichtigen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2002 | | pagina 15