Voorstel SWOV: gelijke maximumsnelheid
bromfietsers en auto's binnen bebouwde kom
Koningin en Prins van Oranje bij viering
75-jarig bestaan Unie Waterschappen
Artrose: een ernstige ziekte door
bewegingsbeperkingen en pijn
BIJ AANKOOP VAN EEN BANKSTEL
PRACHTIGE KADO'S
5 grote misverstanden
mm
m
m
Woensdag 25 september 2002
FAAM/VLISSINGER
22
Binnen de bebouwde kom moet een gelijke
maximumsnelheid gelden voor bromfietsers
en auto's: op 30 km/uur-wegen maximaal 30 en
op 50 km/uur-wegen maximaal 50. Hierdoor kun
nen bromfietsers beter 'met de stroom mee rij
den', wat de verkeersveiligheid bevordert. Dit
stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid SWOV in een advies aan het
ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Hare Majesteit de Koningin en de Prins van
Oranje wonen maandag 7 oktober de viering
bij van het 75-jarig bestaan van de Unie van
Waterschappen in het Circustheater
inScheveningen. Naast gastsprekers, waaronder
mevrouw M.H. Schultz van Haegen-Maas
Geesteranus, staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat, zal het jubileumboek Langs het wa
ter gepresenteerd worden. De Koningin en de
Prins nemen beiden het boek in ontvangst.
Nationaal Reumafonds
ITlAATSCHAPPELIjKE
ZORG
WALCHEREN
5 EXTRA KOOPAVONDEN
tot 22.00 uur
Dinsdag
Maandag
september
september
Donderdag
Woensdag
september
september
Zaterdag
Vrijdag
september
september
Hybridefiets Zonnebank
GRATIS
«t
EUROPEAN FURNITURE MASTERS
De voorgestelde limiets
verhoging zal als onderdeel
van een samenhangend pak
ket van maatregelen moeten
worden ingevoerd om de
verkeersveiligheid voor brom
fietsers te verbeteren. Uit
SWOV-onde.rzoek blijkt dat
veel ongevallen tussen auto's
en bromfietsers plaatsvinden
wanneer de auto rechtsaf
slaat, terwijl de bromfietser
rechtdoor wil. Om dit te voor
komen verhuisde de bromfiets
eind 1999 binnen de be
bouwde kom van het fietspad
naar de rijbaan. De bedoeling
hierbij was dat bromfietsers in
de stroom met het snelverkeer
meerijden. De veiligheid
wordt daarbij gediend als
bromfiets en auto met gelijke
snelheid rijden. Dit kan wor
den bereikt doo. voor brom
fietsers een maximumsnel
heid in te voeren die op we
gen binnen de bebouwde kom
gelijk is aan die voor het snel
verkeer: 30 resp. 50 km per
uur. In de uitzonderings
situaties dat de bromfiets op
het fietspad moet rijden, zou
30 km per uur de limiet moe
ten zijn.
De huidige snelheidslimieten
voor bromfietsers - 30 km per
uur op alle wegen binnen de
bebouwde kom - worden mo
menteel op grote schaal over
schreden. De SWOV verwacht
dat bromfietsers zich met de
geadviseerde maatregel eer
der aan de maximumsnelhe
den zullen houden omdat deze
geloofwaardiger zijn.
De SWOV stelt voor een 'sa
menhangend pakket' maatre
gelen te ontwikkelen om de
verkeersveiligheid voor brom
fietsers te verbeteren. De ho
gere maximumsnelheid zal
hiervan een onderdeel uitma
ken. Andere onderdelen zijn
de invoering van het kenteken
voor bromfietsen, waardoor
de politie daadwerkelijk kan
optreden bij snelheids
overtredingen. Politietoezicht
zal ertoe moeten leiden dat
bromfietsers de nieuwe limie
ten niet meer zullen over
schrijden.
Verder zal het maatregelen
pakket in moeten gaan op
voorlichting aan bromfietsers
en andere weggebruikers over
de nieuwe snelheidslimieten,
een praktijkopleiding als aan
vulling op het bromfiets
certificaat en het verbeteren
van de opvoerbestendigheid
van bromfietsen.
De ontstaansgeschiedenis van
de Unie van Waterschappen be
gint in de jaren twintig van de
vorige eeuw. In eerste instan
tie waren er waterschaps
bonden per provincie. Deze
bonden stelden zich de
belangenbehartiging van de
waterschappen op provinciaal
niveau ten doel.
Door de toenemende bemoei
enis van de centrale overheid
met regionale waterstaatszorg,
ontstond de behoefte aan
belangenbehartiging op lande
lijk niveau.
In 1927 werd daarom de Unie
van Waterschapsbonden opge
richt, een vereniging waarvan
niet de afzonderlijke water
schappen maar de provinciale
bonden lid waren.
In 1968 werd de Unie omge
vormd tot een vereniging van
de afzonderlijke water
schappen.
De Unie telde in 1991 nog 126
leden. Nu zijn dat er 53. In 2005
zijn er nog maar 25 water
schappen over.
De Unie adviseert zelfstandige
waterschapsbesturen op veler
lei gebied, regelt een aantal za
ken centraal, treedt namens de
waterschappen op als be
langenbehartiger en voert na
mens de waterschappen cen
traal overleg met rijk, provin
cies en gemeenten.
Waarom krijgt de ene mens dankzij artrose veel ongemak en
pijn, maar een ander niet? Dat is een van de centrale vragen
van een voor Nederland ongekend groot, tien jaren durend
wetenschappelijk onderzoek waaraan liefst 1000 artrosepa
tiënten meewerken. Dankzij het Reumafonds, dat als jubi
leumcadeau vijf miljoen gulden beschikbaar stelde, kon dit
artroseonderzoek van start gaan.
Artrose is een van de vele vor
men van reuma. Het is een ge
wrichtsziekte, die het kraak
been aantast en daardoor ern
stige lichamelijke beperkingen
met zich mee brengt. Minstens
650.000 mensen, oud en jong,
hebben deze vaak zeer pijnlij
ke aandoening. Van alle reu
matische aandoeningen komt
artrose het meest voor. Er be
staan nogal wat misverstan
den. Voor een patiënt kan dat
heel vervelend zijn.
Misverstand 1:
Artrose is een ouderdoms
ziekte
Fout! Artrose kan zich op elke
leeftijd voordoen. De kans op
deze aandoening is wel groter
naarmate men ouder wordt. Als
we maar oud genoeg worden
krijgt vrijwel iedereen artrose
in het een of andere gewricht.
Minder dan 10% van de men
sen-blijft op hoge leeftijd vrij
van artrose. Het kan echter
ook bij jonge mensen voorko
men, met name in de gewrich
ten van de nek en de onderrug.
Erziin in Nederland naar schat
ting 25.000 ionae patiënten
tussen de 25 en 44 jaar.
Misverstand 2:
Artrose is slijtage
Velen bij wie artrose wordt
vastgesteld, krijgen te horen
"ach, u bent versleten". Dat is
in zijn algemeenheid onjuist.
Artrose is geen slijtage, maar
een reumatische aandoening.
Bij deze aandoening neemt de
kwaliteit van het gewrichts
kraakbeen geleidelijk af. Er
ontstaan daarbij breukjes in de
oppervlakte en tenslotte kan
het kraakbeen geheel of ge
deeltelijk verdwijnen.
Misverstand 3:
Artrose is niet te behandelen
Artrose is nog niet te genezen,
maar behandelingen zijn juist
zinvol. Er zijn medicijnen te
gen pijn en ontstekingen.
Oefentherapie gaat de stijf
heid tegen en helpt de spieren
sterk en soepel te houden. In
het uiterste geval kan een ope
ratieve ingreep noodzakelijk
blijken, waarbij het aangetas
te gewricht wordt vervangen
door een kunstgewricht.
Misverstand 4:
Artrose is chronische
gewrichtsreuma
Veel mensen denken dat artro
se hetzelfde is als chronische
gewrichtsreuma oftewel reu-
matoïde artritis (RA). Onjuist!
Reumatoïde artritis is welis
waar ook een aandoening van
de gewrichten, maar kent een
heel ander ziekteverloop dan
artrose. Het verschil? Bij artro
se gaat de kwaliteit van het
kraakbeen achteruit, bij reu
matoïde artritis is er sprake
van gewrichtsontsteking.
Misverstand 5:
Gewrichten slijten door
bewegen
In het algemeen is bewegen
juist noodzakelijk om gewrich
ten soepel te houden. Mensen
met gewrichtsslijtage zijn
soms geneigd het gewricht te
ontzien en zoveel mogelijk
rust te geven. Dat werkt juist
averechts, want stijve ge
wrichten doen de klachten
alleen maar toenemen. Fiet
sen, zwemmen, wandelen, ook
al gaat het maar om kleine
afstanden, kunnen bijdragen
tot vermindering van klachten.
Steun het Reumafonds
Het Reumafonds financiert
zo'n 70% van het wetenschap
pelijk onderzoek in Nederland.
Andere activiteiten zijn: voor
lichting, aangepaste vakan
ties, individuele hulp en finan
cieel steunen van de meer dan
honderd reumapatiëntenver
enigingen.
Helpt u ook? Giro 324, yjl*
Amsterdam.
Voor vragen over (leven met)
reuma:
De Nationale Reumalijn
0900 - 2030300 0,l0pm)
www.reumafonds.nl
i
UITVOERING WET VOORZIENINGEN GEHANDICAPTEN
Hel dagelijks bestuur van MZW maakt bekend, dat het algemeen bestuur van MZW op 18
februari 2002 en 16 september 2002 verschillende besluiten heeft genomen die betrekking
hebben op de uitvoering van de Wet voor-zie-ningen gehandicapten en de toepassing van de
Verordening voorzieningen gehandicapten Wal-che-ren.
Het algemeen bestuur heelt besloten de Verordening en de Beleidsregels/werkafspraken aan
te passen en aan te vullen, waar-door een meer eenduidige toepassing van de Verordening
voorzieningen gehan-di-cap-ten Walehe-ren mogelijk wordt.
De bestuursbesluiten hebben betrekking op een verduidelijking van de toepassing van de
Verordening op hel gebied van:
1Indicatie en selectie van rolstoefyoorzieningen: in bepaalde nader omschreven
gevallen is een medisch advies van Argonaut of een fiattering van de arts van RIO
Walcheren noodzakelijk.
2. Definities afstanden: voor het beoordelen van aanvragen om vervoersvoorzieningen
zijn de afstandscriteria nader omschreven.
3. MZW heeft niet langer een zorgplicht voor het verstrekken van financiële tegemoet
komingen in de aanschaf van fietsen met een lage instap en fietsen met een
hulpmotor. Verstrekking van Tavara-fietsen en verstrekking van tandems voor.
visueel gehandicapten of verstandelijk gehandicapten die niet zelfstandig aan het
verkeer kunnen deelnemen, blijft wel mogelijk. Deze fietsen worden uitsluitend in
bruikleen verstrekt.
4. Hel vervoerbedrijf dat namens MZW hel collectief vervoer verricht, is gerechtigd
om waarschuwingen te geven aan passagiers die zich hebben misdragen tegen
chauffeurs of eventuele medepassagiers dan wel het voertuig hebben beschadigd of
verontreinigd. Bij herhaling van de feiten is hel vervoerbedrijf gerechtigd om de
passagier voor de duur van maximaal twaalf maanden van deelname aan het vervoer
uit te sluiten.
5. De kosten voor het aanleggen van vloerbedekking worden tot de algemeen
gebruikelijke uitgaven gerekend. Hel verstrekken van een financiële tegemoetkoming is
alleen mogelijk in de al eerder in de Verordening en de Beleidsregels/werkafspraken
vermelde omstandigheden.
6. Indien de leverancier van een traplift kan aantonen dat een oudere traplifl niet meer
tegen redelijke kosten hersteld kan worden, zal een nieuwe traplift in bruikleen
worden verstrekt.
7. Thuiszorgcentrum Zeeland verstrekt namens de zorgverzekeraar tilliften op
lijdelijke basis (maximaal zes maanden) in bruikleen aan terminale patiënten.
Zonodig kan MZW na afloop van deze termijn de huurbetaling voor de resterende
periode overnemen.
8. MZW heeft thans ook een zorgplicht voor grotere woningaanpassingen in het geval
toepassing moet worden gegeven aan artikel II lid 2 onder a of b van de Bcleids
regels/werkafspraken.
9. Financiële tegemoetkomingen voor de aanschaf van een sportrolstoel kunnen alleen
worden toegekend indien de aanvrager actief lid is van een sportvereniging of de
gewenste individuele sportbeoefening uitdrukkelijk en duidelijk kan omschrijven.
10. Er kan alleen een financiële tegemoetkoming voor de aanschaf van een tracker
worden verstrekt indien deze zal worden gebruikt binnen het verband van een
sportvereniging of voor een nader aan te tonen individuele sportbeoefening, in alle
andere gevallen is een tracker een vervoersvoorziening die in bruikleen kan worden
verstrekt.
11Op basis van een medische indicatie kan een financiële tegemoetkoming voor de
aanschaf van een elektrische sportrolstoel worden verstrekt. Een namens MZW in
bruikleen verstrekte elektrische rolstoel mag in geen geval voor sportbeoefening
worden gebruikt.
12. MZW heeft geen zorgplicht voor het verstrekken van strandrolstoelen. Deze kunnen
daarom niet in bruikleen worden verstrekt. VVV stelt strandrolstoelen beschikbaar.
Deze opsomming is niet uitputtend en dient alleen een informatief doel. Aan deze opsomming
kunnen geen rechten worden ontleend. MZW is uitsluitend gebonden aan de tekst van de betreffende
be-stuurs-besluiten. De bestuursbesluiten liggen vanaf lieden ter inzage bij MZW-VIissingen, Slad-
huis-plein 20 te Vlissingcn (voormalig kantoor van de vm. NV Haven van Vlissingcn) en kunnen
tevens op aanvraag per post toegezonden worden. Voor de toepassing van de bestuursbesluiten en
voor het indienen van aanvragen kan contact worden op-genomen met RIO-Walcheren. Postbus 100.
4330 AC MIDDELBURG, tel. 0118-670800.
Vlissingcn. 20 september 2002
Hr
Normaal 729,
NU KOPEN
EN BETALEN
TOT
Normaal 1.099,
BERGEN OP
EINDHOVEN
9.30-22.00 uur
9.30-22.00 uur
9.30-22.00 uur
9.30-22.00 uur
9.30-17.00 uur
9.30-22.00 uur
Fauteuil Adriënne
Strak en modern design.
Zeer comfortabel door de
grote kussens. Sggfiagg*
3 2 z'rts Udine
Superieur bankstel met fantasti
sche ziteigenschappen. Soft
uitgevoerd met het juiste comfort.
HAPRO
Dames- of herenmodel Lw.v.
3 2 zits Milazzo
Topper voor een superlage prijs.
Ruime keuze in bekleding.
2 H 2 Claudto
Heerlijke zithoek. Bekleed met het bekende Soft-Suzanna
3 2 zits Ciulia
Met recht een topmeubel. Prima comfort
en uitgevoerd in
Pull Up Mustang.
3/2 zitsbank Azurri
Fantastische zitbank voor
een spektakelprijs.
3 2 zits Roma
Stijlvolle zitcombinatie
bekleed met onder-
houdsvriendelijke
stof. Details in
"f comfort en de
chromen poten.
3 2 zits Monta
Bankstel met uitstekende
kwaliteiten. Goed comfort
en fraai gestoffeerd.
3 2 zits Christello
Strakke vormen met een
soepele zit en
afgewerkt met de
fijnste materialen. yfjjfë
Wassenaarstraat 45 (centrum)
Willem van Konijnenburglaan ld (stadsdeel Tongelre)
OOSTERHOUT
O
SS
[OPENINGSTIJDEN
Industrieterrein "De Kade"
Beneluxweg 3 (aan de A27) Afsl. Oosterhout-Zuid nr. 17
Frankenweg 31 (A50 afslag 16) Woonboulevard Oss
op het Industrieterrein Oss
5 KOOPAVONDEN. Maandag t/m vrijdag 9.30-22.00 uur. Zaterdag 9.30-17.00 uur. OP ZONDAG ALTIJD GESLOTEN!