Voorstel SWOV: gelijke maximumsnelheid bromfietsers en auto's binnen bebouwde kom Koningin en Prins van Oranje bij viering 75-jarig bestaan Unie Waterschappen Artrose: een ernstige ziekte door bewegingsbeperkingen en pijn BIJ AANKOOP VAN EEN BANKSTEL PRACHTIGE KADO'S 5 grote misverstanden mm m m Woensdag 25 september 2002 FAAM/VLISSINGER 22 Binnen de bebouwde kom moet een gelijke maximumsnelheid gelden voor bromfietsers en auto's: op 30 km/uur-wegen maximaal 30 en op 50 km/uur-wegen maximaal 50. Hierdoor kun nen bromfietsers beter 'met de stroom mee rij den', wat de verkeersveiligheid bevordert. Dit stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV in een advies aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hare Majesteit de Koningin en de Prins van Oranje wonen maandag 7 oktober de viering bij van het 75-jarig bestaan van de Unie van Waterschappen in het Circustheater inScheveningen. Naast gastsprekers, waaronder mevrouw M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, zal het jubileumboek Langs het wa ter gepresenteerd worden. De Koningin en de Prins nemen beiden het boek in ontvangst. Nationaal Reumafonds ITlAATSCHAPPELIjKE ZORG WALCHEREN 5 EXTRA KOOPAVONDEN tot 22.00 uur Dinsdag Maandag september september Donderdag Woensdag september september Zaterdag Vrijdag september september Hybridefiets Zonnebank GRATIS «t EUROPEAN FURNITURE MASTERS De voorgestelde limiets verhoging zal als onderdeel van een samenhangend pak ket van maatregelen moeten worden ingevoerd om de verkeersveiligheid voor brom fietsers te verbeteren. Uit SWOV-onde.rzoek blijkt dat veel ongevallen tussen auto's en bromfietsers plaatsvinden wanneer de auto rechtsaf slaat, terwijl de bromfietser rechtdoor wil. Om dit te voor komen verhuisde de bromfiets eind 1999 binnen de be bouwde kom van het fietspad naar de rijbaan. De bedoeling hierbij was dat bromfietsers in de stroom met het snelverkeer meerijden. De veiligheid wordt daarbij gediend als bromfiets en auto met gelijke snelheid rijden. Dit kan wor den bereikt doo. voor brom fietsers een maximumsnel heid in te voeren die op we gen binnen de bebouwde kom gelijk is aan die voor het snel verkeer: 30 resp. 50 km per uur. In de uitzonderings situaties dat de bromfiets op het fietspad moet rijden, zou 30 km per uur de limiet moe ten zijn. De huidige snelheidslimieten voor bromfietsers - 30 km per uur op alle wegen binnen de bebouwde kom - worden mo menteel op grote schaal over schreden. De SWOV verwacht dat bromfietsers zich met de geadviseerde maatregel eer der aan de maximumsnelhe den zullen houden omdat deze geloofwaardiger zijn. De SWOV stelt voor een 'sa menhangend pakket' maatre gelen te ontwikkelen om de verkeersveiligheid voor brom fietsers te verbeteren. De ho gere maximumsnelheid zal hiervan een onderdeel uitma ken. Andere onderdelen zijn de invoering van het kenteken voor bromfietsen, waardoor de politie daadwerkelijk kan optreden bij snelheids overtredingen. Politietoezicht zal ertoe moeten leiden dat bromfietsers de nieuwe limie ten niet meer zullen over schrijden. Verder zal het maatregelen pakket in moeten gaan op voorlichting aan bromfietsers en andere weggebruikers over de nieuwe snelheidslimieten, een praktijkopleiding als aan vulling op het bromfiets certificaat en het verbeteren van de opvoerbestendigheid van bromfietsen. De ontstaansgeschiedenis van de Unie van Waterschappen be gint in de jaren twintig van de vorige eeuw. In eerste instan tie waren er waterschaps bonden per provincie. Deze bonden stelden zich de belangenbehartiging van de waterschappen op provinciaal niveau ten doel. Door de toenemende bemoei enis van de centrale overheid met regionale waterstaatszorg, ontstond de behoefte aan belangenbehartiging op lande lijk niveau. In 1927 werd daarom de Unie van Waterschapsbonden opge richt, een vereniging waarvan niet de afzonderlijke water schappen maar de provinciale bonden lid waren. In 1968 werd de Unie omge vormd tot een vereniging van de afzonderlijke water schappen. De Unie telde in 1991 nog 126 leden. Nu zijn dat er 53. In 2005 zijn er nog maar 25 water schappen over. De Unie adviseert zelfstandige waterschapsbesturen op veler lei gebied, regelt een aantal za ken centraal, treedt namens de waterschappen op als be langenbehartiger en voert na mens de waterschappen cen traal overleg met rijk, provin cies en gemeenten. Waarom krijgt de ene mens dankzij artrose veel ongemak en pijn, maar een ander niet? Dat is een van de centrale vragen van een voor Nederland ongekend groot, tien jaren durend wetenschappelijk onderzoek waaraan liefst 1000 artrosepa tiënten meewerken. Dankzij het Reumafonds, dat als jubi leumcadeau vijf miljoen gulden beschikbaar stelde, kon dit artroseonderzoek van start gaan. Artrose is een van de vele vor men van reuma. Het is een ge wrichtsziekte, die het kraak been aantast en daardoor ern stige lichamelijke beperkingen met zich mee brengt. Minstens 650.000 mensen, oud en jong, hebben deze vaak zeer pijnlij ke aandoening. Van alle reu matische aandoeningen komt artrose het meest voor. Er be staan nogal wat misverstan den. Voor een patiënt kan dat heel vervelend zijn. Misverstand 1: Artrose is een ouderdoms ziekte Fout! Artrose kan zich op elke leeftijd voordoen. De kans op deze aandoening is wel groter naarmate men ouder wordt. Als we maar oud genoeg worden krijgt vrijwel iedereen artrose in het een of andere gewricht. Minder dan 10% van de men sen-blijft op hoge leeftijd vrij van artrose. Het kan echter ook bij jonge mensen voorko men, met name in de gewrich ten van de nek en de onderrug. Erziin in Nederland naar schat ting 25.000 ionae patiënten tussen de 25 en 44 jaar. Misverstand 2: Artrose is slijtage Velen bij wie artrose wordt vastgesteld, krijgen te horen "ach, u bent versleten". Dat is in zijn algemeenheid onjuist. Artrose is geen slijtage, maar een reumatische aandoening. Bij deze aandoening neemt de kwaliteit van het gewrichts kraakbeen geleidelijk af. Er ontstaan daarbij breukjes in de oppervlakte en tenslotte kan het kraakbeen geheel of ge deeltelijk verdwijnen. Misverstand 3: Artrose is niet te behandelen Artrose is nog niet te genezen, maar behandelingen zijn juist zinvol. Er zijn medicijnen te gen pijn en ontstekingen. Oefentherapie gaat de stijf heid tegen en helpt de spieren sterk en soepel te houden. In het uiterste geval kan een ope ratieve ingreep noodzakelijk blijken, waarbij het aangetas te gewricht wordt vervangen door een kunstgewricht. Misverstand 4: Artrose is chronische gewrichtsreuma Veel mensen denken dat artro se hetzelfde is als chronische gewrichtsreuma oftewel reu- matoïde artritis (RA). Onjuist! Reumatoïde artritis is welis waar ook een aandoening van de gewrichten, maar kent een heel ander ziekteverloop dan artrose. Het verschil? Bij artro se gaat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit, bij reu matoïde artritis is er sprake van gewrichtsontsteking. Misverstand 5: Gewrichten slijten door bewegen In het algemeen is bewegen juist noodzakelijk om gewrich ten soepel te houden. Mensen met gewrichtsslijtage zijn soms geneigd het gewricht te ontzien en zoveel mogelijk rust te geven. Dat werkt juist averechts, want stijve ge wrichten doen de klachten alleen maar toenemen. Fiet sen, zwemmen, wandelen, ook al gaat het maar om kleine afstanden, kunnen bijdragen tot vermindering van klachten. Steun het Reumafonds Het Reumafonds financiert zo'n 70% van het wetenschap pelijk onderzoek in Nederland. Andere activiteiten zijn: voor lichting, aangepaste vakan ties, individuele hulp en finan cieel steunen van de meer dan honderd reumapatiëntenver enigingen. Helpt u ook? Giro 324, yjl* Amsterdam. Voor vragen over (leven met) reuma: De Nationale Reumalijn 0900 - 2030300 0,l0pm) www.reumafonds.nl i UITVOERING WET VOORZIENINGEN GEHANDICAPTEN Hel dagelijks bestuur van MZW maakt bekend, dat het algemeen bestuur van MZW op 18 februari 2002 en 16 september 2002 verschillende besluiten heeft genomen die betrekking hebben op de uitvoering van de Wet voor-zie-ningen gehandicapten en de toepassing van de Verordening voorzieningen gehandicapten Wal-che-ren. Het algemeen bestuur heelt besloten de Verordening en de Beleidsregels/werkafspraken aan te passen en aan te vullen, waar-door een meer eenduidige toepassing van de Verordening voorzieningen gehan-di-cap-ten Walehe-ren mogelijk wordt. De bestuursbesluiten hebben betrekking op een verduidelijking van de toepassing van de Verordening op hel gebied van: 1Indicatie en selectie van rolstoefyoorzieningen: in bepaalde nader omschreven gevallen is een medisch advies van Argonaut of een fiattering van de arts van RIO Walcheren noodzakelijk. 2. Definities afstanden: voor het beoordelen van aanvragen om vervoersvoorzieningen zijn de afstandscriteria nader omschreven. 3. MZW heeft niet langer een zorgplicht voor het verstrekken van financiële tegemoet komingen in de aanschaf van fietsen met een lage instap en fietsen met een hulpmotor. Verstrekking van Tavara-fietsen en verstrekking van tandems voor. visueel gehandicapten of verstandelijk gehandicapten die niet zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen, blijft wel mogelijk. Deze fietsen worden uitsluitend in bruikleen verstrekt. 4. Hel vervoerbedrijf dat namens MZW hel collectief vervoer verricht, is gerechtigd om waarschuwingen te geven aan passagiers die zich hebben misdragen tegen chauffeurs of eventuele medepassagiers dan wel het voertuig hebben beschadigd of verontreinigd. Bij herhaling van de feiten is hel vervoerbedrijf gerechtigd om de passagier voor de duur van maximaal twaalf maanden van deelname aan het vervoer uit te sluiten. 5. De kosten voor het aanleggen van vloerbedekking worden tot de algemeen gebruikelijke uitgaven gerekend. Hel verstrekken van een financiële tegemoetkoming is alleen mogelijk in de al eerder in de Verordening en de Beleidsregels/werkafspraken vermelde omstandigheden. 6. Indien de leverancier van een traplift kan aantonen dat een oudere traplifl niet meer tegen redelijke kosten hersteld kan worden, zal een nieuwe traplift in bruikleen worden verstrekt. 7. Thuiszorgcentrum Zeeland verstrekt namens de zorgverzekeraar tilliften op lijdelijke basis (maximaal zes maanden) in bruikleen aan terminale patiënten. Zonodig kan MZW na afloop van deze termijn de huurbetaling voor de resterende periode overnemen. 8. MZW heeft thans ook een zorgplicht voor grotere woningaanpassingen in het geval toepassing moet worden gegeven aan artikel II lid 2 onder a of b van de Bcleids regels/werkafspraken. 9. Financiële tegemoetkomingen voor de aanschaf van een sportrolstoel kunnen alleen worden toegekend indien de aanvrager actief lid is van een sportvereniging of de gewenste individuele sportbeoefening uitdrukkelijk en duidelijk kan omschrijven. 10. Er kan alleen een financiële tegemoetkoming voor de aanschaf van een tracker worden verstrekt indien deze zal worden gebruikt binnen het verband van een sportvereniging of voor een nader aan te tonen individuele sportbeoefening, in alle andere gevallen is een tracker een vervoersvoorziening die in bruikleen kan worden verstrekt. 11Op basis van een medische indicatie kan een financiële tegemoetkoming voor de aanschaf van een elektrische sportrolstoel worden verstrekt. Een namens MZW in bruikleen verstrekte elektrische rolstoel mag in geen geval voor sportbeoefening worden gebruikt. 12. MZW heeft geen zorgplicht voor het verstrekken van strandrolstoelen. Deze kunnen daarom niet in bruikleen worden verstrekt. VVV stelt strandrolstoelen beschikbaar. Deze opsomming is niet uitputtend en dient alleen een informatief doel. Aan deze opsomming kunnen geen rechten worden ontleend. MZW is uitsluitend gebonden aan de tekst van de betreffende be-stuurs-besluiten. De bestuursbesluiten liggen vanaf lieden ter inzage bij MZW-VIissingen, Slad- huis-plein 20 te Vlissingcn (voormalig kantoor van de vm. NV Haven van Vlissingcn) en kunnen tevens op aanvraag per post toegezonden worden. Voor de toepassing van de bestuursbesluiten en voor het indienen van aanvragen kan contact worden op-genomen met RIO-Walcheren. Postbus 100. 4330 AC MIDDELBURG, tel. 0118-670800. Vlissingcn. 20 september 2002 Hr Normaal 729, NU KOPEN EN BETALEN TOT Normaal 1.099, BERGEN OP EINDHOVEN 9.30-22.00 uur 9.30-22.00 uur 9.30-22.00 uur 9.30-22.00 uur 9.30-17.00 uur 9.30-22.00 uur Fauteuil Adriënne Strak en modern design. Zeer comfortabel door de grote kussens. Sggfiagg* 3 2 z'rts Udine Superieur bankstel met fantasti sche ziteigenschappen. Soft uitgevoerd met het juiste comfort. HAPRO Dames- of herenmodel Lw.v. 3 2 zits Milazzo Topper voor een superlage prijs. Ruime keuze in bekleding. 2 H 2 Claudto Heerlijke zithoek. Bekleed met het bekende Soft-Suzanna 3 2 zits Ciulia Met recht een topmeubel. Prima comfort en uitgevoerd in Pull Up Mustang. 3/2 zitsbank Azurri Fantastische zitbank voor een spektakelprijs. 3 2 zits Roma Stijlvolle zitcombinatie bekleed met onder- houdsvriendelijke stof. Details in "f comfort en de chromen poten. 3 2 zits Monta Bankstel met uitstekende kwaliteiten. Goed comfort en fraai gestoffeerd. 3 2 zits Christello Strakke vormen met een soepele zit en afgewerkt met de fijnste materialen. yfjjfë Wassenaarstraat 45 (centrum) Willem van Konijnenburglaan ld (stadsdeel Tongelre) OOSTERHOUT O SS [OPENINGSTIJDEN Industrieterrein "De Kade" Beneluxweg 3 (aan de A27) Afsl. Oosterhout-Zuid nr. 17 Frankenweg 31 (A50 afslag 16) Woonboulevard Oss op het Industrieterrein Oss 5 KOOPAVONDEN. Maandag t/m vrijdag 9.30-22.00 uur. Zaterdag 9.30-17.00 uur. OP ZONDAG ALTIJD GESLOTEN!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2002 | | pagina 22