'Welzijn gaat om de kwaliteit van leven' Senioren aan de macht Ja Zuster, Nee Zuster Gratis boeken lenen Piet van Brussel, secretaris Zeeuwse Vereniging Welzijn Ouderen: 612004 SSBBSS Spiegeltje, Spiegeltje GALM project Bezorgers gevraagd Expositie in Molstraat 13 Erfrecht 22e JAARGANG NUMMER 126 Meldpunt Bereikbaar op werkdagen van 9.30 tot 14.00 uur Betuttelen Levensgeluk Interieur Ja-cultuur Gevarieerde verzameling Regelmatige vernieuwing een bericht van de gemeente Middelburg TE VEEL ZORG IS ERGER DAN TE WEINIG ZORG Een interview met Hans Becker, voorzitter van de raad van bestuur van Humanitas Rotterdam In de SWOM-bibliotheek in de Molstraat Woensdag 19 juni 2002 FAAM/VLISSINGER 13 De Seniorenkrant is een uitgave van de Stichting Welzijn Ouderen, Middelburg, Molstraat 13, 4331 SM Middelburg Tel. (0118) 627 537 internet: www.swom.nl emailinfo@swom.nl seniorenkrant vrijwillige thuishulp Middelburg Piet van Brussel is haast niet te stuiten als hij reageert op de vraag wat hij onder welzijn verstaat. "Welzijn gaat om de kwa liteit van leven. Het gaat er dus om hoe je jezelf in je eigen lijf voelt. Dus of je gezond bent naar lichaam en geest. Dat je je lekker voelt in je eigen huis, je eigen woonbuurt en de activitei ten daaromheen. Dat je veilig en comfortabel over straat kunt gaan. Dat je zelf kunt beslissen en in staat bent er eens op uit te gaan, bijvoorbeeld om aan bepaalde activiteiten buitenshuis mee te doen. Maar onder welzijn versta ik ook dat mensen op een bepaald moment kunnen aangeven, dat aanpassingen in hun huis nodig zijn om er zo lang mogelijk te kunnen blijven wonen. En als dat niet meer kan, dat men kan aangeven welk soort zorg men nodig heeft. Daarbij vind ik het van groot be lang dat naar de oudere wordt geluisterd en dat niet zonder hem of haar, over hem of haar wordt besloten. Voorkomen moet worden dat de oudere het gevoel krijgt veroordeeld te zijn tot een permanent verblijf achter de geraniums." Piet van Brussel, secretaris Zeeuwse Vereniging Welzijn Oude ren: "Ouderen moeten zelf aangeven wat hun wensen en be hoeften zijn.(foto: Peter Nicolai) (een persoonlijke mening, bui ten verantwoordelijkheid van de redactie. Ook voor uw me ning is plaats op deze pagina). Overal binnen de werkende stand - dankzij mijn leeftijd be hoor ik daar niet meer toe, ge lukkig - is het tegenwoordig kwaliteitsmanagement wat de klok slaat. Kostbare uren wor den besteed aan cursussen over kwaliteit, van de werk vloer tot de directeur moet ie dereen eraan geloven. Kwali teitscirkels en ik weet niet wat al meer bepalen het denken van de werkenden. Er wordt zelfs gecertificeerd: een bedrijf of instelling, die aan bepaalde theoretische normen voldoet, krijgt een bord aan de deur. Maar heeft de praktijk er wat aan? Ik moet bekennen dat ik daar vaak aan twijfel. Ik ken binnen de overheid enkele or ganisaties, die zich erg laten voorstaan op hun keurmerk, maar voor hun klanten werken ze veel slechter dan vroeger. Er sluipt een grote slordigheid in het werk, juist omdat er zo veel normen en regels gesteld worden. Het werken wordt heel erg bureaucratisch. Re gels gaan voor klanten en niet omgekeerd, omdat het keur merk dat vereist. Zou de poli tie, die tegenwoordig in som mige regio's ernstige klachten als mishandeling en diefstal niet meer in behandeling neemt, ook gecertificeerd zijn? Het lijkt me niet onmogelijk. In de trein hoorde ik van een me dereiziger, die 's avonds onder bedreiging beroofd was, dat hij pas over enkele weken bij de politie een afspraak kon maken om aangifte te doen. Daardoor kon hij niet voldoen aan de eisen van zijn verzeke ring en helemaal buiten zijn schuld kreeg hij dus geen ver goeding. Is kwaliteit niet iets heel simpels: voldoen aan de wensen van jouw klant? Na tuurlijk binnen redelijke gren zen, maar toch... Binnen zorginstellingen wordt ook heel veel aandacht be steed aan theorie van de kwa liteit. Maar is juist daar niet maatgevend, dat je aardig bent voor de hulp behoeven de medemens, dat je handig en efficiënt omgaat met hulp middelen? Dat een leidingge vende (vroeger noemden we dat chef of cheffin) luistert naar de klanten en naar zijn medewerkers? Als je dat al aan mensen moet gaan uitleg gen via cursussen is er toch heel erg iets mis? Of vergis ik me nu heel erg? Spiegelbeeld De zeven kandidaten die het grootste aantal stemmen heb ben gekregen zullen plaats ne men in de seniorenraad. Deze raad zal gevraagd en onge vraagd advies uitbrengen aan de gemeente en aan andere organisaties, zoals bijvoor beeld welzijnsinstellingen, zorg aanbieders, woningbouw- en sportverenigingen. De Seniorenraad adviseert en doet aanbevelingen over aller lei onderwerpen die voor ou deren van belang kunnen zijn, zoals huisvesting, zorg, mobi liteit, educatieve en recreatie ve activiteiten. Misschien maakt u nu geen gebruik van een 'ouderenvoorziening' maar dit kan in de toekomst veranderen. De Middelburgse bevolking bestaat voor 27% uit inwoners die 55 jaar of ouder zijn. Een actieve opstelling van ouderen is voor de gemeente belangrijk om een zo goed mogelijke ou- Het centrale thema dat dit jaar in deze Seniorenkrant wordt belicht is 'Welzijn'. In het eerste artikel in deze 'reeks' probeerden de le den van de redactie ieder voor zich te omschrijven wat het begrip 'Welzijn' voor hen inhoudt. "Het je algemeen welbevinden". "Je thuis voelen in je ei gen huis en buurt en de dingen kunnen doen waar je zin in hebt". "Nog lek ker onder de mensen zijn". Dit keer een gesprek met Piet van Brussel (62), die lange tijd werkzaam was in vele vormen van wel zijnswerk. Hij omschrijft zichzelf nu als 'rustend' welzijnswerker. 'Rustend' tussen aanhalingstekens, want hij is nog zeer actief als secretaris van de Zeeuwse Vereniging Wel zijn Ouderen. Een gesprek met een ingewijde dus. Het GALM (Gezond Actief Le ven Model) project, dat an derhalf jaar geleden van start ging, wordt afgesloten met een fittest op 19 oktober a.s. Gelijktijdig wordt op dezelfde dag een fittest gehouden voor de deelnemers aan het nieuwe, tweede GALM pro ject. Dit project is opgezet om de jongere ouderen (55-65 jari gen) te stimuleren meer te gaan bewegen. In dit tweede project gaat het om inwoners van de wijk Dauwendaele en een gedeelte van de binnen stad. Ook mensen uit andere wijken kunnen zich aanmel den, maar worden daarvoor niet automatisch uitgeno digd. De gemeente verstuurt in be gin september ongeveer 1000 uitnodigingen aan de inwo ners van de eerder genoemde wijken. Vrijwilligers komen in de week van 16 tot 20 sep tember de ingevulde formu lieren weer ophalen. Voor dit werk is een aantal vrijwilli gers nodig. De vraag is dan ook of er mensen bereid zijn om de ingevulde formulieren op te halen. Deze vrijwilligers krijgen al vorens langs de deuren te gaan een informatiemorgen, verzorgd door de Zeeuwse Sportraad. Heeft u belangstelling, of wilt u nadere informatie, dan kunt u bellen met de Stichting Welzijn Ouderen Middelburg, telefoon 627537. derenbeleid te ontwikkelen. Een belangrijke voorwaarde voor uitvoering van lokaal be leid is het adviseren door bur gers over beslissingen die de gemeente wil nemen. Boven dien levert een actieve en kriti sche oudere een bijdrage aan de kwaliteit van het besluit. Dit besluit is van grote invloed op de activiteiten en/of diensten voor ouderen. De seniorenraad krijgt een belangrijke stem bij het uitvoeren van de beleids voornemens uit de nota oude renbeleid. De seniorenraad heeft dus in vloed op de gemeente. Een se niorenraad die goed functio neert geeft sturing aan ontwik kelingen en gemeentelijke be sluiten. Door uw stem uit te brengen heeft u mede invloed. Het is daarom van belang dat u de seniorenraad steunt door uw stem uit te brengen op de kandidaat waarvan u denkt dat die het beste uw belangen kan behartigen. v Even een vraagje tussendoor: Als mensen het wel prettig vinden om achter de geraniums te zitten, mag dat dan? Van Brussel: "Ja natuurlijk. Het gaat er juist om dat mensen hun eigen leven kunnen inrich ten. Dat heeft alles met welzijn te maken." Hij benadrukt voort durend dat ouderen zeggen schap moeten kunnen hebben over hun eigen toekomst. Van Brussel noemt een voorbeeld: "Ik ben nu betrokken bij de se niorendebatten in de gemeente Borsele. Daarin worden senio ren uitgenodigd van zich te la ten horen. Op een bepaald mo ment vertelde een 75-jarige man die nog zelfstandig woont, dat hij over een paar jaar wel naar een verzorgingstehuis in Heinkenszand zou willen ver huizen. Hij vroeg of dat moge lijk zou zijn. Ik heb gezegd: na- H.M. Becker: De ja-cultuur staat positief tegenover veranderingen Voor realisatie van een derge lijke houding is beschikkings macht over geld heel belang rijk: ons zorgsysteem moet versneld veranderen in een echt verzekeringssysteem, waarin de cliënt, die zijn pre mie heeft betaald het recht heeft om zelf te bepalen waar hij zorg inkoopt en zo nodig via de rechter zijn rechten kan afdwingen. Bij Hans Becker is het klassie ke verpleeg- en verzorgings huis vervangen door plaza- achtige complexen met - ook voor de minst draagkrachti- gen! - riante driekamerwonin gen, levensloopbestendige appartementen. Deze zijn zo gebouwd, dat mensen zonder en met allerlei mankementen toch zelfstandig kunnen func tioneren: het aanrecht verstel baar, de badkamer en de rest geschikt voor rolstoelen en brancards. Het gaat er niet meer om dat het "huis" moet zorgen voor de mensen, maar om mogelijkheden te schep pen dat ze voor zichzelf kun nen zorgen. Mensen moeten alle functies die ze nog heb ben kunnen blijven gebruiken, baas zijn in eigen huis en por temonnee en de regie blijven tuurlijk. En ik heb hem geadvi seerd contact op te nemen met dat verzorgingshuis." Dit is vol gens Van Brussel een mooi voorbeeld van hoe het moet. De ouderen moeten zelf naden ken over hun toekomst en als zij bepaalde wensen hebben moeten zij zelf in actie komen. "De bedoeling is dat er in de gemeente Borsele één loket komt waar ouderen met hun wensen kunnen aankloppen. Ik zou graag zien dat dat overal zou gebeuren." Ja, maar zover is het nog niet. Het is voor mensen van 75 jaar en ouder niet zo eenvoudig om de juiste weg te vinden naar instanties die de gewenste zorg kunnen bieden. Van Brussel: "Dat is zo. Daar om ben ik zo blij met de ont wikkelingen in de gemeente houden over hun eigen leven. Het product, aldus Hans Bec ker, is levensgeluk! En als be wijs voor de werking van die formule noemt hij het feit, dat er sinds enkele jaren geen en kel verzoek om euthanasie meer is gedaan binnen zijn Humanitas, terwijl er daarvoor toch wel een aantal per jaar werden ingediend! Zelfs men sen, die door ziekenhuizen werden ingestuurd, omdat bij Humanitas Rotterdam eutha nasie binnen strenge regels mogelijk was, kwamen op die wens terug. De mensen kun nen blijkbaar toch nog zo ge nieten, dat ze ondanks ouder domskwalen toch blijven hechten aan het leven. De basis voor het product "le vensgeluk" is, dat binnen Hu manitas alles kan: van het toe staan van huisdieren tot dron ken worden aan de bar: Hans Becker vertelt graag over een situatie, die hij onlangs beleef de: op een feestje raakt een vrouw van 86 wat aangescho ten. Een verpleegster vindt, dat dat niet kan en zegt dat te gen Becker, die ook aanwezig is: "Ze kan toch vallen en een heup breken. Dat mogen we toch niet toestaan?" Becker: "Ze is 86 en weet zelf wel wat ze doet. Je bent haar oppasser niet. Natuurlijk mag je haar ondersteunen - wat ik je overi gens niet zie doen -, natuurlijk mag de barkeeper een beetje minder inschenken, maar we gaan mensen niet betuttelen. En trouwens: waarom zeg je zoiets nooit tegen mij, als ik hier aan de bar wel eens wat aangeschoten ben. Over mijn heup heb ik je nog nooit ge hoord." Het complex moet zo ingericht worden, dat eigenwaarde en levensgeluk zo goed mogelijk verzekerd zijn, en niet, hoe de Borsele. In gemeenten waar men nog bij verschillende lo ketten moet aankloppen voor bepaalde vor men van zorg, zal goede voor lichting moeten worden gege ven. De zorginstellingen moe ten met hun zorg zo goed mo gelijk aansluiten bij de wensen en vragen van de ouderen zelf. De vraag bepaalt immers het aanbod. In het moderne oude renbeleid moet de vraag cen traal staan hoe met het aan bod van wonen-zorg-welzijn het beste kan worden aange sloten op de wensen en be hoeften van de ouderen. Ik ben een groot voorstander van meer samenwerking tussen in stellingen voor welzijn oude ren, algemeen maatschappe lijk werk en sociaal cultureel werk. Zo kan bijvoorbeeld het beste voldaan worden aan de behoeften van de thuiswonen de ouderen: alarmering, tafel- tje-dekje, regio-ondersteuning, informatie en advies, sociale contacten, hand- en spandien sten en mobiliteit/vervoer." Je hebt het steeds over het inspelen op de wensen en behoeften van de oudere. Maar is voldoende bekend wat die wensen en behoeften zijn? Van Brussel: "In grote lijnen is dat wel bekend. Toch pleit ik er nadrukkelijk voor de ouderen zelf zoveel mogelijk te betrek ken bij het ontwikkelen van plannen, zodat nog beter kan worden aangesloten bij hun verzorging zo efficiënt moge lijk gedaan kan worden. Een hond hebben geeft verplich tingen en sociale contacten, af en toe harde house-muziek aanzetten maakt mensen kwaad en ze vergeten hun knie, mooie kamermuziek laat mensen in vervoering raken en kwalen vergeten. Kleinkin deren moeten het leuk vinden om naar oma of opa te gaan, dus moet je zorgen voor een dierenweide en een speeltuin. Af en toe een groots evene ment zoals een circus bij een zoveeljarig bestaan, maakt mensen blij en trots op hun leefsituatie: ze beleven nog eens wat. Een wandeling door het com plex Humanitas-Akropolis maakt duidelijk, dat in het complex druk wordt geleefd en gewerkt. Een bewoonster in de hal stelt de lijsten op voor de centrale voedings- dienst. Er zijn standbeelden, muurschilderingen en een col lectie oude rolstoelen. Een bar met bier van de tap. De kerk is een stiltecentrum met oude glas-in-loodramen, afkomstig uit het kerkgebouw "De Lief de" uit het Vondelpark, 120 jaar oud. Veel trappen zijn fraai, van rood marmer. "Luxe is geen luxe" zegt Becker, "so berheid is fout, warmte en vrolijkheid moet uitgestraald worden. Het is puur welzijn en geen bijzaak maar hoofdzaak, even belangrijk als de verple ging." Niet alles hoeft peper duur te zijn, er staan in het complex veel beelden van bui tenlandse kunstenaars, die simpelweg heel mooi, maar veel goedkoper zijn. Natuurlijk, ook door toevallige factoren (Becker kwam op een cruciaal moment binnen, een bevriende staatssecretaris, ex perimentele financiering, een positief meewerkend gemeen tebestuur) is in Rotterdam de "ja-cultuur" een geslaagd fenomeen geworden. Maar de basisfilosofie moet ook aan andere instellingen te denken geven. Nu er in Zeeland heel veel wordt gebouwd en ver bouwd in de ouderenverzor- ging, kan meenemen van Bec kers denkbeelden in de vorm van (een beetje meer) ja-cul tuur voor veel ouderen le vensgeluk betekenen. En is dat niet de ultieme doelstel ling van ons leven? P.C. Porrey wensen. Een goed voorbeeld om dat voor elkaar te krijgen vind ik de al eerder genoemde ouderendebatten die de ge meente Borsele in samenwer king met de Seniorenraad uit die gemeente voert. Alle oude ren zijn uitge- nodigd voor bij eenkomsten die in alle woon kernen van Borsele worden gehouden. Toevallig ben ik de gene die de gesprekken leidt. Dat loopt geweldig. Elke op merking en vraag wordt seri eus genomen. Op die manier De bibliotheek is onderge bracht in de leeskamer op de begane grond van het SWOM- gebouw. Vrijwilliger Harry Cre- mer (76) is sinds een jaar of vijf beheerder van de boekenver zameling. Hij zorgt ervoor dat de boeken steeds netjes gesor teerd op schrijver in de twee grote kasten staan. "Ja, ik lees wordt echt duidelijk wat de wensen en behoeften van de ouderen zijn. De oprichting van een seniorenraad in Mid delburg zie ik ook als een stap in de goede richting. Hierdoor krijgen de ouderen de moge lijkheid maatschappelijk be trokken te blijven. De politiek pakt de nieuwe vormgeving van het ouderenbeleid goed op. De lokale overheid zal op dat gebied meer moeten in vesteren. In het belang van het welzijn van de ouderen." zelf ook veel", vertelt Harry Cremer, "vooral streekromans zoals van Annie Oosterbroek- Dutschun en Arie van der Lucht." Hij is elke dinsdagmiddag van half twee tot vier uur in de biblio theek aanwezig. "Leuk voor de sociale contacten". Dan bergt hij de boeken op die de week Overzicht van de contactper sonen van de vrijwillige hulpdiensten voor ouderen in de wijken: 't Zand-Stromen- wijk: mevr. P.N. Den Hollander, tel. 626513. Magistraatwijk: mevr. N. Los, tel. 614398. Nieuw Middel burg: dhr. A. v. Vrouwerf, tel. 626385. Griffioen: mevr. P. Janse, tel. 637407. Interkerke lijke Hulpdienst Arnemuiden: mevr. S. de Looff, tel: 602615 Telefooncirkel: Stromenwijk-'t Zand: mevr. R. Jongerius, tel. 637065. De ouderenadviseurs van de SWOM zijn op werkdagen te lefonisch te bereiken tussen 10 en 11 uur op nummer 627537. Er is een vacature voor het bezorgen van warme maal tijden op vrijdag tussen de middag, vanuit het Jacob Roggeveenhuis. Heeft u belangstelling of wilt u in formatie dan kunt u bellen naar de SWOM, tel.627537. In de benedenruimten van het SWOM-gebouw Molstraat 13, hangt werk van Jan W. Scheffers. Het zijn landschap pen en stillevens in aquarel en olieverf. Jan W. Scheffers (ar- beidspastor in ruste) schildert bij Gerard Menken in Kloetin- ge. Van de opbrengst van zijn werk gaat de helft naar West Afrika, ten behoeve van onder wijs aan kinderen. De werken zijn tot eind juni op werkdagen te bezichtigen tus sen 10 en 16 uur. Daarna, in de zomerperiode, van 13 tot 17 uur. daarvoor zijn teruggebracht. En natuurlijk zorgt hij dan ook voor de uitlening. Op de ande re dagen en tijden geven de al tijd aanwezige gastvrouwen de boeken uit. De bibliotheek herbergt een bonte verzameling aan boe ken. "Geen studieboeken", laat Harry weten. Wel veel streek romans, want die worden toch het meeste gelezen." Bij een wandeling langs de netjes ge ordende kasten komen wij on der andere de volgende schrij vers en schrijfsters tegen: Mien van 't Sant, Hennie Thijssing- Boer, Olaff de Landell, Annie Oosterbroek-Dutschun. Maar ook boeken van Agatha Chris tie en Catherine Cookson ont breken niet. En natuurlijk beho ren ook werken van Jan Mens tot de verzameling. Met medewerking van een vrij willigster heeft Harry Cremer de afgelopen maanden de ge hele verzameling doorgewerkt. Kapot gelezen boeken werden verwijderd en nieuw verkregen boeken werden toegevoegd. Voorts werden alle boeken op nieuw voorzien van duidelijke kenmerken, waardoor het zoe ken aanmerkelijk makkelijker is geworden. De bibliotheek krijgt regelma tig verzamelingen boeken van particulieren. Die worden kri tisch bekeken. Nog goed ogen de en actuele boeken worden aan de verzameling toege voegd. Op die manier blijft de boekensortering bij de tijd. Ook zeer regelmatige lezers en lezeressen kunnen dus steeds iets van hun gading vinden. Mevrouw Teijn is zo'n trouwe lezeres. "Ik lees graag en ik had mijn eigen boeken al alle maal uitgelezen. Dus toen ik in de Seniorenkrant las dat de SWOM een bibliotheek had, ben ik eens gaan kijken. Er is een grote verscheidenheid aan boeken en je wordt er prettig geholpen. Bovendien is het voor mij prettig dicht in de buurt. Dus nu ga ik elke dins dag één of twee boeken halen. Dat bevalt prima!", aldus me vrouw Teijn. Harry Cremer en de gastvrou wen zullen nieuwe 'klanten' graag verwelkomen. Harry Cremer, beheerder van de SWOM-bibliotheek, met de trouwe lezeres mevrouw Teijn Onlangs hebben inwoners van Middelburg die op 1 juni 2002 55 jaar of ouder zijn een brief met stemformulier ontvangen voor het kiezen van de seniorenraad. In de gemeentelijke voor lichtingsrubriek van de Faam van 12 juni j.l. heeft u informatie kunnen lezen over de kandidaten voor de seniorenraad. De in formatie is ook te vinden op www.middelburg.nl. De kandida tenlijst is te verkrijgen bij de afdeling Communicatie, Stadhuis straat 2, de Zeeuwse Bibliotheek, Stichting Welzijn Ouderen Middelburg en wijkondersteuningspunten. Voor alle duidelijk heid: uw stemformulier moet vóór 24 juni 2002 in de u toege zonden gewaarmerkte antwoordenvelop en gesloten worden gestuurd naar de gemeente. "Je kunt je geld beter uitgeven aan eten en kunst dan aan een overmatige hoeveelheid verpleging", is één van de opmerkin gen, die in elk gesprek over de "ja-cultuur" door Hans Becker gemaakt worden. De basisfilosofie van Humanitas Rotterdam is onderscheid tussen behuizing en zorg, van zorg naar woon ruimte en niet andersom, van verzorgingshuis naar geïndividu aliseerde thuiszorg, een gemengde bezetting: rijk en arm, jon ger en ouder, Nederlander en medelander, allemaal onder één dak. Te veel zorg is erger dan te weinig zorg, handen op de rug in plaats van aan het bed: stimuleer onafhankelijkheid en zelfbe schikking, tot aan het pijnpunt toe en: vergaderen kost tijd en geld, enthousiasme en overtuiging geven resultaten. Heel kort gezegd, meent Hans Becker, dat de "ja-cultuur" een cultuur be tekent, waarin positief wordt gestaan tegenover veranderingen. De Stichting Welzijn Ouderen Middelburg organiseert samen met de Vereniging Yarden een themamiddag erfrecht Een medewerker van notariskantoor Sauer en Oonk zal uit leg geven over het nieuwe erfrecht. Deze middag vindt plaats in het SWOM-gebouw, Molstraat 13 op vrijdag 28 ju ni, aanvang 13.30 uur. De toegang is gratis. U kunt zich aanmelden bij de SWOM, tel. 627537 of bij dhr. Klein, tel. 612489. Ja, het is echt waar. Gratis en voor niets kunt u bij de Stichting Welzijn Ouderen Middelburg in de Molstraat te Middelburg boeken lenen. Sinds een jaar of 17 heeft de SWOM namelijk een eigen bibliotheek met een verzameling van bijna 1000 boe ken. En wat zo prettig is. Je kunt de boeken elke werkdag (dus maandag tot en met vrijdag) tussen 09.00 en 16.30 uur gaan le nen en uiteraard ook weer terugbrengen. Behalve in de periode half juni tot half augustus. Dan is het gebouw en dus ook de bi bliotheek, alleen 's middag geopend. Nog een pluspunt is dat er geen strenge uitleentermijn wordt gehanteerd. Men mag de boeken dus zolang houden als men wil. to DAT J 1K.HET j WEETÉÖ

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2002 | | pagina 13