SPUISTRAAT 22-24 (v.h. ARBEIDSBUREAU) VLISSINGEN Voordelig rijden via internet Brandstof geeft de doorslag rrtJOÊN boxsprings ledikanten lattenbodems dekbedden kussens laminaat parket tegels (vloer wand)| matrassen 1 TEL. 0118-441151 WWW.VOORDELIGRIJDEN.NL BESPAREN OP AUTOKOSTEN SRD VLOEREN ATRASSE GROOTSTE DISCOUNTER VAN ZEELAND! ledereen wil zo voordelig mogelijk met de auto de weg op. Maar hoe kunnen we verantwoord besparen op onze autokosten? We willen zuinig rijden en de gewenste auto moet ook comfort en veiligheid bieden. En hoe zit het met de juiste keuze van de brandstof ten opzichte van het milieu, de wegenbelasting en de jaarlijks te rijden kilometers? Tot nu toe was het praktisch onmogelijk een onafhanke lijk en helder overzicht te krijgen van mogelijke besparingen. Vanaf deze maand kan de bewuste autorijder echter terecht op WWW. VOORDELIG Rij DEN. NL. Op deze site leren we precies wanneer we beter voor diesel, LPG of benzine kunnen kiezen. Want uit onder zoek blijkt dat heel veel mensen veel voordeliger uit zijn, wanneer ze alleen al kiezen voor een andere brandstof. Een beetje minder gas geven bij het optrekken, in een lagere versnelling rijden, net onder de honderd kilo meter per uur blijven, niet inhalen en wat vaker de fiets nemen. Allemaal manieren om de kosten van het autorijden naar beneden te krijgen. Helaas, we willen onze rijstijl niet graag aanpassen en het zet daarbij ook weinig zoden aan de BENZINE 1. Duur in verbruik Onder de 14.000 kilometer per jaar is ben zine goedkoper, ondanks de hoge pomp- prijs, dan een nieuwe LPG-auto. En onder de 7000 kilometer bij een occasion. 2. Slecht voor milieu Verbeterd na de komst van loodvrije benzine en betere motoren. LPG 1. Hoge wegenbelasting Bij een G3-LPG installatie is de wegen belasting gunstiger. 2. Weinig kofferruimte Huidige kunststof installatie weegt weinig en neemt nauwelijks plaats in door ringtank of onderbouw. 3. Buitenland geen LPG Routeplanner voordeligrijden.nl laat veel LPG-stations in buitenland zien. 4. Duurder in aanschaf Kan worden terugverdiend bij 14.000 kilo meter per jaar en als occasion gaat de voor deelteller al lopen na 7000 kilometer per jaar! 5. Veiligheid LPG-installaties zijn net zo veilig als diesel en benzine uitvoeringen. DIESEL 1. Slecht voor het milieu De huidige dieselmotoren zijn beter, maar voldoen nog niet aan de strengste milieu normen. 2. Motor maakt lawaai Dieselmotoren zijn de laatste jaren stiller geworden. 3. Minder vermogen Turbodiesels doen niet onder voor benzine uitvoeringen. 4. Duurder in aanschaf Kan terugverdiend worden bij hoog aantal kilometers. 5. Niet altijd beschikbaar Wanneer er voldoende vraag is komt er meestal ook een dieseluitvoering. dijk. De grootste besparing wordt namelijk behaald bij de juiste keuze van de brandstof. Vaak wordt onderschat hoeveel kilometers men per jaar rijdt. Voor iemand die dage lijks met de trein gaat en de auto in de weekenden gebruikt, is het gebruik van benzine gunstiger. Voor iedereen die dit niet doet is het ver standig om toch eens na te gaan hoeveel kilometers er nu gemaakt worden in een jaar. Men denkt al snel geen kilometervreter te zijn. In bepaalde gevallen is het verstandig in een diesel te rijden. Denk daarbij aan een vertegenwoordiger die mis schien wel tegen de 100.000 kilome ter per jaar zit. Het omslagpunt, om over te stappen naar autogas, is ook lager dan gedacht wordt.Voor nieu we auto's met een G3-LPG installatie bedraagt het omslagpunt gemiddeld slechts 14.000 kilometer. Vooroordelen Uit een recent gehouden NIPO onderzoek blijkt dat er nog altijd veel vooroordelen leven over de verschil lende brandstoffen. We zetten er een paar op een rijtje (zie tabel) met daar achter de werkelijkheid anno 2002. Op de website www.voordeligrijden.nl kunt u zelf uitrekenen welke brand stof voor u interessant is. U kunt hier voor zowel nieuwe als voor gebruik te auto's precies uitrekenen hoeveel een bepaalde brandstof u kan ople veren. De site voordeligrijden.nl heeft de actuele gegevens van de meeste gangbare automerken die in Nederland worden verkocht.. Deze omslagpuntberekening is objectief; als autogas, diesel of benzine voor u financieel niet aantrekkelijk is, dan wordt u dat ook verteld! Enkele voorbeelden van auto's waarmee 30.000 km per jaar wordt gereden (voor/nadeel in vier jaar tijd): Mitsubishi Carisma Omslagpunt LPG Omslapunt diesel Voor de meest gestelde vragen over autobrandstof kunt u terecht op de website www.voordeligrijden.nl. Deze nieuwe site is objectief, interactief en biedt u veel actuele informatie. We lezen over filemeldingen, snelheidscontroles en er is zelfs een routeplanner door Europa compleet met de locatie van LPG-stations langs de route. Verder zijn er acceleratietesten tussen auto's met diesel en LPG. Bereken ook uw omslagpunt per auto (merk en type) en kijk wat uw besparing kan zijn. Peugeot 206 Omslagpunt LPG Omslagpunt diesel Renault Clio Omslagpunt LPG Omslagpunt diesel Opel Vectra Omslagpunt LPG Omslagpunt diesel 20,700 Winst LPG 1.487,- 43.300 Winst diesel -/- 1.844,- 20.000 Winst LPG 1.300,- 32.000 Winst diesel -/- 290,- 19.000 Winst LPG 1.442,- 44.000 Winst diesel -/- 1.662,- 20.000 Winst LPG 1.673,- 38.000 Winst diesel -/- €1.126,- Kia joice Omslagpunt LPG Honda Stream Omslagpunt LPG 19.600 Winst LPG 5.200 Winst LPG €2.178,- 4.620,- Wanneer wordt het rijden op diesel, LPG of benzine nu interessant voor onze portemonnee? En speelt alleen de prijs per liter een rol of moeten we ook rekening houden met wegenbelasting, aanschafprijs, milieu en veiligheid? En hoe kunnen we voor onze auto berekenen bij hoeveel kilometers het rijden op een andere brandstof een besparing zou opleveren? Allemaal vragen die volgens een NIPO onderzoek niet of nauwelijks bekend zijn bij de autorijder. Via WWW.VOORDELIGRIjDEN.NL, krij gen we het antwoord op de meest belangrijke vragen over brandstof. Zo vinden we de vergelijking tussen ver schillende merken, type auto's en de gekozen brandstof ten opzichte van de uiteindelijke besparing. De bespa ringen worden aangegeven wanneer we een nieuwe auto kopen en/of leasen. Maar wist u bijvoorbeeld dat bij sommige tweedehands LPG- auto's er al een besparing optreedt bij nog geen 7000 kilometer per jaar? Of dat een dieselmotor vaak weer langer mee gaat? We nemen de verschillende brandstoffen even met u door. Benzine In vloeibare vorm kan benzine niet verbranden. Vandaar dat het in gas vormige staat moet worden gebracht en gemengd met lucht(zuurstof) om te kunnen verbranden. Aangezien benzine onder normale omstandig heden nogal traag verdampt, moet dit proces in een verbrandingsmotor versneld worden. Dit gebeurt door allerlei meng- en verstuivingproces sen in de carburateur of via 'injectie'. Benzine in zijn ruwe vorm heeft een relatief laag octaangetal. Om benzine een efficiënte brandstof te maken, dient het octaangetal te worden verhoogd. Dit gebeurt door toevoegingen van andere chemicaliën zoals benzeen en voorheen lood. De verbranding van benzine zorgt voor een schadelijke uitstoot. Vooral kool- dioxide(C02) en in mindere mate koolstofmonoxide(CO) en zwavel dioxide (S02). Diesell Diesel is brandstof voor motoren met zelfontbranding. Het mengsel van diesel en lucht krijgt via compressie van de lucht een hogere temperatuur waardoor de brandstof zichzelf ont steekt. Bij een benzinemotor gebeurt dat via een vonk. Diesel is efficiënter in gebruik en heeft een hogere opbrengst per liter ten opzichte van benzine en LPG. Vooral de uitstoot van roetdeeltjes zorgt er voor dat de schadelijke stoffen langer in de lucht blijven zweven en zich kunnen hech ten in de luchtwegen. Gelukkig zijn de moderne dieselauto's voorzien van roetfilters die het gros van de (grote re) deeltjes tegenhoudt. Helaas ont snappen de kleinere roetdeeltjes nog steeds in de atmosfeer. Een ander schadelijk bijeffect van dieselmotoren vormt de zwavel uitstoot. Maar ook op dat punt is er een verbetering te mel den. Zó is er nu ook een bijna zwavel- vrije diesel op de markt gebracht. LPG LPG, autogas, wordt onder druk een vloeistof, en zo wordt het getankt. Wanneer de druk op deze vloeistof wordt verminderd, wordt het gasvor mig. Daarbij onttrekt de brandstof warmte aan zijn omgeving, waardoor bij het tanken soms een beetje ijs rond de vulopening wordt gevormd. LPG, dat loodvrij is, komt gelijkmatig tot ontbranding. De angst dat men op de weg stil komt te staan met een lege tank is verleden tijd. Zodra de gastank leeg is, schakelt deze automatisch over op de benzinetank. LPG heeft dus als schonere brandstof een mooie toekomst. De overheid sti muleert dan ook het gebruik van autogas. Daarom heeft zij de 'G3- regeling' ingevoerd. De G3-regeling geeft een korting van 320,- per jaar op de normale houderschapsbelas ting voor auto's op LPG. Het omslag punt, voor het gebruik van LPG, is hierdoor gedaald naar 14.000 kilome ter. Dat betekent dat u geen kilome tervreter hoeft te zijn om met autogas al flink te besparen op uw autokosten. De LPG-tanks worden tegenwoordig gemaakt in de vorm van een ringtank en op de plek van de reserveband geplaatst. Hierdoor wordt het verlies van de kofferbakruimte zo minimaal mogelijk.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2002 | | pagina 24