SPUISTRAAT 22-24 (v.h. ARBEIDSBUREAU) VLISSINGEN
Voordelig rijden via internet
Brandstof geeft de doorslag
rrtJOÊN
boxsprings
ledikanten
lattenbodems
dekbedden
kussens
laminaat
parket
tegels
(vloer wand)|
matrassen
1
TEL. 0118-441151
WWW.VOORDELIGRIJDEN.NL
BESPAREN OP AUTOKOSTEN
SRD VLOEREN
ATRASSE
GROOTSTE
DISCOUNTER
VAN ZEELAND!
ledereen wil zo voordelig mogelijk met de auto de weg op. Maar hoe
kunnen we verantwoord besparen op onze autokosten? We willen
zuinig rijden en de gewenste auto moet ook comfort en veiligheid
bieden. En hoe zit het met de juiste keuze van de brandstof ten
opzichte van het milieu, de wegenbelasting en de jaarlijks te rijden
kilometers? Tot nu toe was het praktisch onmogelijk een onafhanke
lijk en helder overzicht te krijgen van mogelijke besparingen. Vanaf
deze maand kan de bewuste autorijder echter terecht op
WWW. VOORDELIG Rij DEN. NL. Op deze site leren we precies wanneer
we beter voor diesel, LPG of benzine kunnen kiezen. Want uit onder
zoek blijkt dat heel veel mensen veel voordeliger uit zijn, wanneer ze
alleen al kiezen voor een andere brandstof.
Een beetje minder gas geven bij het
optrekken, in een lagere versnelling
rijden, net onder de honderd kilo
meter per uur blijven, niet inhalen
en wat vaker de fiets nemen.
Allemaal manieren om de kosten
van het autorijden naar beneden te
krijgen. Helaas, we willen onze
rijstijl niet graag aanpassen en het
zet daarbij ook weinig zoden aan de
BENZINE
1.
Duur in verbruik
Onder de 14.000 kilometer per jaar is ben
zine goedkoper, ondanks de hoge pomp-
prijs, dan een nieuwe LPG-auto. En onder
de 7000 kilometer bij een occasion.
2.
Slecht voor milieu
Verbeterd na de komst van loodvrije benzine
en betere motoren.
LPG
1.
Hoge wegenbelasting
Bij een G3-LPG installatie is de wegen
belasting gunstiger.
2.
Weinig kofferruimte
Huidige kunststof installatie weegt weinig
en neemt nauwelijks plaats in door ringtank
of onderbouw.
3.
Buitenland geen LPG
Routeplanner voordeligrijden.nl laat veel
LPG-stations in buitenland zien.
4.
Duurder in aanschaf
Kan worden terugverdiend bij 14.000 kilo
meter per jaar en als occasion gaat de voor
deelteller al lopen na 7000 kilometer per jaar!
5.
Veiligheid
LPG-installaties zijn net zo veilig als diesel
en benzine uitvoeringen.
DIESEL
1.
Slecht voor het milieu
De huidige dieselmotoren zijn beter, maar
voldoen nog niet aan de strengste milieu
normen.
2.
Motor maakt lawaai
Dieselmotoren zijn de laatste jaren stiller
geworden.
3.
Minder vermogen
Turbodiesels doen niet onder voor benzine
uitvoeringen.
4.
Duurder in aanschaf
Kan terugverdiend worden bij hoog aantal
kilometers.
5.
Niet altijd beschikbaar
Wanneer er voldoende vraag is komt er
meestal ook een dieseluitvoering.
dijk. De grootste besparing wordt
namelijk behaald bij de juiste keuze
van de brandstof. Vaak wordt
onderschat hoeveel kilometers men
per jaar rijdt. Voor iemand die dage
lijks met de trein gaat en de auto in
de weekenden gebruikt, is het
gebruik van benzine gunstiger. Voor
iedereen die dit niet doet is het ver
standig om toch eens na te gaan
hoeveel kilometers er nu gemaakt
worden in een jaar. Men denkt al snel
geen kilometervreter te zijn. In
bepaalde gevallen is het verstandig
in een diesel te rijden. Denk daarbij
aan een vertegenwoordiger die mis
schien wel tegen de 100.000 kilome
ter per jaar zit. Het omslagpunt, om
over te stappen naar autogas, is ook
lager dan gedacht wordt.Voor nieu
we auto's met een G3-LPG installatie
bedraagt het omslagpunt gemiddeld
slechts 14.000 kilometer.
Vooroordelen
Uit een recent gehouden NIPO
onderzoek blijkt dat er nog altijd veel
vooroordelen leven over de verschil
lende brandstoffen. We zetten er een
paar op een rijtje (zie tabel) met daar
achter de werkelijkheid anno 2002.
Op de website www.voordeligrijden.nl
kunt u zelf uitrekenen welke brand
stof voor u interessant is. U kunt hier
voor zowel nieuwe als voor gebruik
te auto's precies uitrekenen hoeveel
een bepaalde brandstof u kan ople
veren. De site voordeligrijden.nl
heeft de actuele gegevens van de
meeste gangbare automerken die in
Nederland worden verkocht.. Deze
omslagpuntberekening is objectief;
als autogas, diesel of benzine voor u
financieel niet aantrekkelijk is, dan
wordt u dat ook verteld!
Enkele voorbeelden van auto's waarmee 30.000 km per jaar wordt
gereden (voor/nadeel in vier jaar tijd):
Mitsubishi
Carisma
Omslagpunt LPG
Omslapunt diesel
Voor de meest gestelde vragen over autobrandstof kunt u
terecht op de website www.voordeligrijden.nl. Deze nieuwe
site is objectief, interactief en biedt u veel actuele informatie.
We lezen over filemeldingen, snelheidscontroles en er is zelfs
een routeplanner door Europa compleet met de locatie van
LPG-stations langs de route. Verder zijn er acceleratietesten
tussen auto's met diesel en LPG. Bereken ook uw omslagpunt
per auto (merk en type) en kijk wat uw besparing kan zijn.
Peugeot 206 Omslagpunt LPG
Omslagpunt diesel
Renault Clio Omslagpunt LPG
Omslagpunt diesel
Opel Vectra
Omslagpunt LPG
Omslagpunt diesel
20,700 Winst LPG 1.487,-
43.300 Winst diesel -/- 1.844,-
20.000 Winst LPG 1.300,-
32.000 Winst diesel -/- 290,-
19.000 Winst LPG 1.442,-
44.000 Winst diesel -/- 1.662,-
20.000 Winst LPG 1.673,-
38.000 Winst diesel -/- €1.126,-
Kia joice Omslagpunt LPG
Honda Stream Omslagpunt LPG
19.600 Winst LPG
5.200 Winst LPG
€2.178,-
4.620,-
Wanneer wordt het rijden op diesel, LPG of benzine nu interessant
voor onze portemonnee? En speelt alleen de prijs per liter een rol of
moeten we ook rekening houden met wegenbelasting, aanschafprijs,
milieu en veiligheid? En hoe kunnen we voor onze auto berekenen bij
hoeveel kilometers het rijden op een andere brandstof een besparing
zou opleveren? Allemaal vragen die volgens een NIPO onderzoek niet
of nauwelijks bekend zijn bij de autorijder.
Via WWW.VOORDELIGRIjDEN.NL, krij
gen we het antwoord op de meest
belangrijke vragen over brandstof. Zo
vinden we de vergelijking tussen ver
schillende merken, type auto's en de
gekozen brandstof ten opzichte van
de uiteindelijke besparing. De bespa
ringen worden aangegeven wanneer
we een nieuwe auto kopen en/of
leasen. Maar wist u bijvoorbeeld dat
bij sommige tweedehands LPG-
auto's er al een besparing optreedt
bij nog geen 7000 kilometer per
jaar? Of dat een dieselmotor vaak
weer langer mee gaat? We nemen de
verschillende brandstoffen even met
u door.
Benzine
In vloeibare vorm kan benzine niet
verbranden. Vandaar dat het in gas
vormige staat moet worden gebracht
en gemengd met lucht(zuurstof) om
te kunnen verbranden. Aangezien
benzine onder normale omstandig
heden nogal traag verdampt, moet
dit proces in een verbrandingsmotor
versneld worden. Dit gebeurt door
allerlei meng- en verstuivingproces
sen in de carburateur of via 'injectie'.
Benzine in zijn ruwe vorm heeft een
relatief laag octaangetal.
Om benzine een efficiënte brandstof
te maken, dient het octaangetal te
worden verhoogd. Dit gebeurt door
toevoegingen van andere chemicaliën
zoals benzeen en voorheen lood. De
verbranding van benzine zorgt voor
een schadelijke uitstoot. Vooral kool-
dioxide(C02) en in mindere mate
koolstofmonoxide(CO) en zwavel
dioxide (S02).
Diesell
Diesel is brandstof voor motoren met
zelfontbranding. Het mengsel van
diesel en lucht krijgt via compressie
van de lucht een hogere temperatuur
waardoor de brandstof zichzelf ont
steekt. Bij een benzinemotor gebeurt
dat via een vonk. Diesel is efficiënter
in gebruik en heeft een hogere
opbrengst per liter ten opzichte van
benzine en LPG. Vooral de uitstoot
van roetdeeltjes zorgt er voor dat de
schadelijke stoffen langer in de lucht
blijven zweven en zich kunnen hech
ten in de luchtwegen. Gelukkig zijn
de moderne dieselauto's voorzien van
roetfilters die het gros van de (grote
re) deeltjes tegenhoudt. Helaas ont
snappen de kleinere roetdeeltjes nog
steeds in de atmosfeer. Een ander
schadelijk bijeffect van dieselmotoren
vormt de zwavel uitstoot. Maar ook op
dat punt is er een verbetering te mel
den. Zó is er nu ook een bijna zwavel-
vrije diesel op de markt gebracht.
LPG
LPG, autogas, wordt onder druk een
vloeistof, en zo wordt het getankt.
Wanneer de druk op deze vloeistof
wordt verminderd, wordt het gasvor
mig. Daarbij onttrekt de brandstof
warmte aan zijn omgeving, waardoor
bij het tanken soms een beetje ijs rond
de vulopening wordt gevormd. LPG,
dat loodvrij is, komt gelijkmatig tot
ontbranding. De angst dat men op de
weg stil komt te staan met een lege
tank is verleden tijd. Zodra de gastank
leeg is, schakelt deze automatisch
over op de benzinetank.
LPG heeft dus als schonere brandstof
een mooie toekomst. De overheid sti
muleert dan ook het gebruik van
autogas. Daarom heeft zij de 'G3-
regeling' ingevoerd. De G3-regeling
geeft een korting van 320,- per jaar
op de normale houderschapsbelas
ting voor auto's op LPG. Het omslag
punt, voor het gebruik van LPG, is
hierdoor gedaald naar 14.000 kilome
ter. Dat betekent dat u geen kilome
tervreter hoeft te zijn om met autogas
al flink te besparen op uw autokosten.
De LPG-tanks worden tegenwoordig
gemaakt in de vorm van een ringtank
en op de plek van de reserveband
geplaatst. Hierdoor wordt het verlies
van de kofferbakruimte zo minimaal
mogelijk.