Bijvoeren oorzaak van ganzenoverlast
Nieuwe Kanaalweg Middelburg krijgt vorm
Ter Valcke realiseert
kleinschalige woonvormen
Lekker in je eentje bubbelen
Wooakeuze met:
KORT KORT KORT
Ter Weel is Ter Mantelinge
Watertoets in de Vijfde Nota
450 Miljoen voor uitvoering van
Nota
Nieuwe punten in de
Vijfde Nota
Nieuw meldpunt voor bouw
fraude
Stimulans voor energiezuinig
bouwen en wonen
Maak controleronde in de
wintermaanden
HUREN
in Midden Zeeland.
Bepaal dan uw
Al jaren, zo niet eeuwen, zijn ze het gezicht van
Goes: de ganzen in de vesten van de stad. De
laatste maanden echter neemt het aantal klach
ten over de ganzen in de Oostvest toe. Voor Id-
de Lijnse, die zelf jarenlang aan de Oostsingel
heeft gewoond, waren de klachten aanleiding
om in een brief aan alle omwonenden het ge
drag van de ganzen te verklaren. „Want de be
langrijkste oorzaak van de overlast is de mens
zelf", legt Idde uit.
In Ter Valcke worden begin volgend jaar drie
nieuwe kleinschalige woonvormen gerealiseerd
voor dementerende bewoners. Huiselijkheid,
zelfstandigheid en privacy zijn de belangrijkste
kenmerken van deze woonvormen.
Nog nooit was whirien alleen zo ontspannen.
Ergonomisch zinvolle toepassingen van vorm en
functie zorgen voor veel bewegingsvrijheid en
effectieve spierontspanning van top tot teen.
Missouri biedt met haar geïntegreerde over-
loopring perfect whirlplezier voor één persoon.
http://zeeland.woonkeuze.nl
De komende weken wordt de nieuwe Kanaal
weg in het Middelburgse stationsgebied stukje
voor stukje afgebouwd en opengesteld voor het
verkeer. De oude weg wordt opgebroken en de
grond bouwrijp gemaakt zodat in maart kan
worden begonnen met de bouw van de nieuwe
kantoren voor het waterschap en de gemeente
en de enorme parkeergarage daaronder.
Stationsbrug dicht
Woensdag 16 januari 2002
Jaargang 6 nummer 2
(Advertentie)
door George van den Berg
Al op jonge leeftijd was Idde
Lijnse geboeid door de grote,
witte ganzen die hij vanuit het
raam van zijn huis kon observe
ren. Vanuit zijn grote interesse
voor dieren in het algemeen en
vogels in het bijzonder kwam
hij veel te weten over het ge
drag van de ganzen; kennis die
hij nu door wil geven om de
overlast van de vogels te be
perken.
Momenteel studeert Idde aan
de Universiteit van Wagenin-
gen waar hij zich vooral bezig
houdt met het gedrag van die
ren in hun natuurlijke omge
ving. „Vanzelfsprekend is het
leuk om de ganzen te voeren",
vertelt Idde Lijnse. „Maar zo
maken we met zijn allen het
probleem alleen maar groter.
Want de ganzen hebben al dat
brood helemaal niet nodig. Het
zijn van nature grazers, wat be
tekent dat hun dagelijkse kost
uit gras bestaat. Op de wallen
van de veste is er voor hen
gras in overvloed. Het idee dat
de dieren in de winter bijge
voerd zouden moeten worden,
is dan ook een misverstand.
Het is niet zielig dat ze 's win
ters in de kou leven en dat ze
minder voedsel tot hun be
schikking hebben. Bovendien is
al dat brood slecht voor ze; het
gehalte aan vetten en koolhy
draten is voor de vogels veel te
hoog. Je kunt het ook zien aan
de ganzen: een groot aantal
van hen heeft een uitstulping
tussen de poten. Dat is puur vet
dat daar niet thuishoort."
Het bijvoederen van de ganzen
heeft ook veel gevolgen voor
hun gedrag. Idde Lijnse: „Gan
zen hebben een zeer goed ont
wikkeld gezichtsvermogen.
Wanneer iemand hen regelma
tig voert, herkennen ze die per
soon al vrij snel en rennen er
dan op af, ook al heeft hij geen
eten bij zich. Als dat op straat
gebeurt, kan dat tot vervelende
situaties leiden. Het is daarom
beter om de vogels niet meer
aan de straatkant te voeren,
maar aan de andere kant van
het water, op de veste zelf.
Maar nog beter is het om hele
maal niet meer te voeren. Om
dat de ganzen echter regelma
tig op vaste tijden aan de
straatkant gevoerd worden, ra
ken ze er aan gewend en ver
schijnen de vogels op de Oost
singel al lang voordat het voe
ren begint. Wanneer ze zich
dan in korte tijd hebben volge-
De groep ganzen in de Oostvest in Goes was nog niet eerder zo groot.
schrokt, gaan de dieren zich lo
pen vervelen. Hun honger is
namelijk in een te korte tijd ge
stild, waardoor ze een tijdje
doelloos over straat gaan lopen
en daarbij het verkeer kunnen
hinderen. Normaal gesproken
lopen ze vaak lang te grazen en
hebben op straat dus weinig te
zoeken. We hebben er dan ook
zelf voor gezorgd dat de gan
zen zich 'lastig' zijn gaan gedra
gen." Nog een reden voor de
overlast van de laatste maan
den is de omvang van de
groep. Die is dit jaar namelijk
uitgebreid tot 23 dieren. „En
zo'n grote groep is er bij mijn
weten nog nooit geweest", zegt
Idde Lijnse. „Het afgelopen jaar
hebben de ganzen acht jongen
grootgebracht, wat al erg veel
is. Maar er zijn er ook nog eens
vier bijgezet door iemand. Dus
er zijn er in één jaar twaalf bij
gekomen. Zelf vind ik dat dit
aantal moet kunnen, maar om
de overlast zoveel mogelijk te
beperken, zullen we moeten
stoppen met het voeren van de
dieren. Verder is het denk ik no
dig dat dit voorjaar de meeste
eieren uit de nesten worden
verwijderd om uitbreiding van
de groep te voorkomen."
Volgens Idde Lijnse zijn er ook
regelmatig klachten over het
kabaal dat de ganzen soms ma
ken. „Vooral 's nachts is dit na
tuurlijk hinderlijk", vindt Idde.
„Maar dat heeft alles te maken
met de omvang van de groep.
De luidruchtigheid van een
groep ganzen neemt exponen
tieel toe met de omvang ervan.
Dat betekent dat wanneer een
groep ganzen in omvang
groeit, het 'kabaal' dat de die
ren maken veel sterker toe
neemt. De dieren zijn dan na-
Foto Tannie de jonge
melijk sneller onrustig. Het is
dan ook belangrijk dat we er
voor zorgen dat de dieren niet
verleid worden om op straat te
lopen, maar op de helling van
de veste te blijven, waar hun
natuurlijke voedsel groeit.
Mijn dringende boodschap is
dan ook om niet meer te voe
deren en de mensen die dat
toch willen doen, op het hart te
drukken om dat niet aan de
straatkant te doen maar op de
veste zelf. De overlast wordt
dan vanzelf een heel stuk min
der", verzekert Idde Lijnse.
De Stationsbrug is in week 8 gesloten.
De nieuwe Kanaalweg wordt
vanaf week 3 gedeeltelijk in
gebruik genomen. Bij de Sta
tionsbrug rijden automobilis
ten en fietsers via de rijbanen
van het busstation de nieuwe
weg op.
Totdat de brug voor de toe
gang van de parkeergarage
klaar is, gaat het verkeer nog
over een klein stukje van de
oude Kanaalweg. Daarna rijdt
het verder over de reeds in ge
bruik genomen weg richting
Arnestein. Tussen week 3 en
week 6 wordt het oude stuk
van de Kanaalweg tussen het
busstation en de kademuur op
gebroken en vervangen door
een nieuwe puinlaag en nieuw
asfalt. Vanaf week 7 rijdt al het
verkeer ook over dit deel van
de nieuwe Kanaalweg en niet
Drie jaar geleden is het eerste
project kleinschalig wonen in
Ter Valcke van start gegaan.
Deze woonvorm, bestemd
voor zes dementerende bewo
ners, was al snel een groot
succes voor de betrokkenen.
Alle activiteiten van het dage
lijkse leven zoals wassen, ko
ken, strijken, boodschappen
doen en schoonmaken ge
beurt door de medewerkers
die binnen de woonvorm
werkzaam zijn.
Daar waar mogelijk worden de
bewonèrs betrokken bij deze
activiteiten die voor hen vaak
nog heel herkenbaar zijn. Deze
nieuwe manier van werken is
het schoolvoorbeeld voor de
overige afdelingen in Ter Valc
ke Èn diverse andere instellin
gen in de regio.
In de nieuwbouwplannen van
Ter Valcke wordt er vanuit ge
gaan dat alle dementerende
bewoners in de toekomst in
een kleinschalige woonvorm
wonen.
Ter Valcke heeft in de afgelo
pen periode drie verpleegunits
gerealiseerd in samenwerking
met de zorgcentra Poelwijck,
Cederhof en Rehoboth. De
laatstgenoemde is per 2 janu
ari van start gegaan. In totaal
wonen er nu nog 157 bewo
ners in Ter Valcke. Hierdoor is
er in Ter Valcke ruimte ont
staan om binnenkort drie nieu
we kleinschalige woonvormen
voor maximaal zes bewoners
op te starten.
Dit betekent concreet dat acht
tien dementerende bewoners
die nu nog in groepen van
maximaal 14 bewoners wo
nen, in aanmerking komen
voor een kleinschalige woon
vorm.
Deze bewoners krijgen hier
door meer privacy, een eigen
slaapkamer en ze worden vol
op betrokken bij de alledaagse
activiteiten. Familieleden van
bewoners die in aanmerking
willen komen, zijn persoonlijk
op de hoogte gesteld van de
veranderingen en afgesproken
is dat de dementerende bewo
ners die het langst in Ter Valc
ke verblijven het eerst voor
één van de kleinschalige
woonvormen in aanmerking
komen.
Evenals de grotere modellen is
Missouri volgens de nieuwste
ergonomische onderzoekresul
taten ontwikkeld.
De vorm is bijzonder diep en
biedt met haar royale afmetin
gen (2100 x 1200 x 750 mm)
een comfortabele ligpositie en
veel bewegingsvrijheid. Zes
Hoesch Venturi-nozzles in het
rug- en voetgedeelte zorgen
voor een intensief massage
effect. De rotatiejet voor een
waaiervormige massagestraal
in het ruggedeelte is bijzonder
aangenaam. In de bodem be
vinden zich bovendien tien Air-
Injection-jets.
De eenpersoons ergopool is
leverbaar in drie verschillende
vormen: ovaal, achthoekig en
rechthoekig.
Zoals andere Hoesch ergo-
pools beschikt ook de Missouri
meer over het busstation. In
week 7 verhuist ook de taxi
standplaats van de westkant
van de Stationsbrug naar het
busstation aan de oostkant van
de brug.
In week 8 wordt de Stations
brug gesloten voor al het ge
motoriseerd verkeer, omdat
dan de bestrating van de Ka
naalweg pal voor de brug
wordt aangebracht.
Met een tijdelijke verkeerslich
teninstallatie wordt het verkeer
op de Kanaalweg geregeld.
Deze klus is, naar verwachting,
aan het einde van die week ge
klaard en kan in week 9 weer al
het verkeer gebruik maken van
de Stationsbrug.
over de bekende hoge hygië-
nestandaard. Missouri kan in
de priv, sector en dankzij een
optionele muntautomaat ook
in de openbare sector worden
geplaatst.
Alle techniek is praktisch stek-
kerklaar compleet voorgemon-
teerd en de bediening ge
schiedt via een paneel op de
badrand.
Whirlgenot voor een persoon, heerlijk ontspannen.
Foto: Floesch Design
In de Woningkrant van 2 januari staat een artikel over het berei
ken van het hoogste punt van de nieuwbouw van de SVRZ in
Domburg. Abusievelijk wordt vermeld dat deze nieuwbouw ter
vervanging is van zorgcentrum Ter Weel. Dit moet zijn „ter ver
vanging van Ter Mantelinge".
In de Vijfde Nota is bepaald dat alle ruimtelijke plannen worden
onderworpen aan een 'watertoets'. Er is méér ruimte nodig
voor bescherming tegen overstromingen en wateroverlast. Bij
de bepaling van de rode contouren (om het buitengebied te
vrijwaren van bebouwing en om voor langere tijd de grenzen
van verstedelijking vast te leggen zijn de rode contouren geïnt
roduceerd) zal daarom rekening gehouden worden met de
ruimte die nodig is voor water. Toename van de bebouwing in
gebieden die op termijn nodig kunnen zijn voor de veiligheid
tegen overstromingen is niet toegestaan. De aanwijzing van die
gebieden zal overigens in een aparte PKB Rivierengebied ge
beuren. De zeeweringen bij Den Helder-Callantsoog, Hoek van
Holland-Kijkduin en Cadzand-Breskens worden met voorrang
versterkt. Er zal een studie worden gedaan naar de haalbaar
heid van een randmeer langs de Noordoostpolder.
Zeer binnenkort zal een uitvoeringsprogramma van de Vijfde
Nota worden uitgebracht. Deze uitvoering vergt zowel publieke
als private investeringen. Het uitvoeringsprogramma koppelt
de gebiedsgerichte aanpak van de Vijfde Nota aan een gecoörd
ineerde inzet van rijksinvesteringen. Hiervoor is op de VROM-
begroting reeds een bedrag van 1 miljard gulden (ruim 450
miljoen) gereserveerd voor de periode tot 2010.
Er zijn een kleine duizend inspraakreacties binnengekomen op
het eind december 2000 gepresenteerde ontwerp van de Vijfde
Nota (deel 1). Een samenvatting van deze reacties is gebundeld
in deel 2. Mede op basis van deze reacties is de Vijfde Nota her
zien en vastgelegd in een kabinetsstandpunt (deel 3). De nota is
in nauw overleg met de provincies en grote gemeenten tot
stand gekomen. Deze is nu voor behandeling aan de Tweede
Kamer gezonden. Een besluit over de Zuiderzeelijn en het uit-
voeringsprogramma Vijfde Nota worden later aan de Tweede
Kamer gezonden.
In de Vijfde Nota zijn ook nog enkele nieuwe punten te vinden.
Zo is de doestelling van de productie van windenergie in 2020
vastgesteld op 7500 MW, waarvan minstens 1500 MW op land
in 2010, en tenminste 6000 MW in 2020 in het Nederlandse deel
van Noordzee, daar zijn voorkeursgebieden voor aangegeven.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft een meld
punt opgericht voor onregelmatigheden in de bouwwereld. De
NMa heeft een belangrijke taak bij de aanpak van bouwfraude.
Op dit moment worden de documenten van ing. Bos hiervoor
geanalyseerd. De dienst bekijkt ook de concurrentie in de
bouwmarkt.
Het telefoonnummer van de bouwfraude meldlijn is: 0800
0231885.
Omdat de bouwsector door de negatieve publiciteit van de laat
ste tijd steeds vaker in een adem wordt genoemd met 'bouw
fraude', willen zij het imago van de sector oppoetsen. De bran
che komt op korte termijn met voorstellen om 'interne procedu
res en regels' aan te scherpen. De bouwsector wil daardoor de
kans op mogelijk frauderen verder beperken.
Het kabinet gaat meer doen om energiezuinig bouwen en wo
nen te stimuleren. Dat staat in een brief die staatssecretaris
Remkes van VROM heeft gestuurd aan de Tweede Kamer. De
staatssecretaris wil daarmee voldoen aan de afspraken die in
1997 in Kyoto zijn gemaakt over de terugdringing van broeikas
gassen.
Er is de laatste jaren al van alles in gang gezet om de afspraken
uit Kyoto na te komen. Er zijn nu bijvoorbeeld wettelijke eisen,
zoals de minimumeisen aan de energiezuinigheid van gebou
wen en subsidieregelingen. Een voorbeeld daarvan is de Energ
iepremieregeling. Ook het EnergiePrestatieAdvies-advies
(EPA)is ontstaan, een advies over energiebesparende maatre
gelen in huis.
Om de afspraken van Kyoto na te kunnen komen, zijn extra
maatregelen nodig. Remkes stelt onder andere voor om bij
nieuwbouwprojecten projectontwikkelaars te helpen om hele
woonwijken van extra energiebesparende maatregelen te voor
zien. Ook wil hij meer geld uittrekken voor energiebesparende
maatregelen voor bestaande woningen en wil hij de subsidie
mogelijkheden beter promoten, zoals nu ook gebeurt met de
Nationale Isolatieweken.
Het Nederlands Verbond van Ondernemers in de Bouwnijver
heid raadt huiseigenaren aan om ieder jaar een inspectieronde
in en om het huis te maken. De NVOB-Controlelijst is hierbi
een hulpmiddel. Deze wordt gepubliceerd in het gratis Ver
Bouwblad, aan te vragen via tel. 035-5427911.
De checklist leidt langs alle te inspecteren punten, zoals muren
houten vloeren, kozijnen en dakgoten. Men kan het best na he:
vallen van de bladeren beginnen met een controleronde. Dan it
de kans namelijk groot dat de dakgoot verstopt zit met blade
ren, waardoor lekkage kan optreden.
Ook adviseert de NVOB om een vast budget te reserveren vooi
onderhoud; jaarlijks één tot twee procent van de waarde van d(
woning. Dat lijkt veel, maar schade achteraf verhelpen is vee
duurder, betoogt het Verbond.
Een kozijn kan er van buiten goed uitzien terwijl het van binner
wegrot. In huis kunnen tegels losraken en leidingen gaan roes
ten. Afwachten tot het helemaal fout gaat, brengt vaak hog<
kosten met zich mee. 'Voorkomen is beter dan genezen', is d<
boodschap van het NOVB.