Nehalennia: nieuwbouw en zorg
Beroepsonderwijs Zeeland start
doorlopende leerweg MBO en HBO
Groene opleidingen steeds meer in trek
Ex-leerling ROC in de prijzen
De keuze van een school wordt vaak door
toevalligheden bepaald. Soms wordt ervoor een
bepaalde school gekozen, omdat de vriendjes en
vriendinnetjes er ook naartoe gaan. Of omdat de
school toevallig dicht in de buurt is of omdat men er
goede verhalen over gehoord heeft.
Schooltype
2. De schoolomgeving
3. De schoolorganisatie
4. De leerlingen in het
eerste jaar
5. De vorderingen en
resultaten
6. De begeleiding van
leerli ngen
7. Exltra activiteiten voor
de leerlingen
8. Wat er gebeurt voor,
tijdens en na de lessen
-mam
Nehalennia Stedelijke
scholengemeenschap
is in beweging. Het
schoolgebouw aan de
Churchilllaan te
Middelburg waar het
havo, het atheneum en
het gymnasium
gehuisvest zijn zal
worden verlaten.
Aanpassing van het
gebouw aan de eisen die
het onderwijs in de
bovenbouw (de Tweede
Fase) stelt, zou kostbaar
geweest zijn. Er is
daarom
gekozen om
een nieuw
schoolgebouw
aan de
Breeweg neer
te zetten dat
geheel
ingericht zal
worden voor
het moderne
onderwijs in de
Tweede Fase.
Zorg voor leerlingen
9. Het contact met
de ouders
10. Het schoolklimaat
In het kader van de verdere verbetering van de aansluiting tussen het
middelbaar en hoger beroepsonderwijs wordt in Zeeland er september 2002
gestart met twee doorlopende leerwegen MBO/HBO. Het betreft een initiatief
van ROC Westerschelde, ROC Zeeland en Hogeschool Zeeland. Vooralsnog gaat
het om twee trajecten te weten: MBO-Administratie/HBO-Bedrijfseconomie en
MBO-Werktuigbouw/HBO-Werktuigbouwkunde.
In zowel het VMBO als in het MBO van het Groen
College Goes zit nog steeds groei! Niet alleen
komen er steeds meer nieuwe studierichtingen bij,
ook het aantal leerlingen blijft groeien. Het is een
teken dat de manier van onderwijzen en begeleiden
door ouders en leerlingen wordt gewaardeerd. Het
succes van de school danken we aan het feit dat het
Groen College Goes de enige school is in Zeeland,
die "Groene" opleidingen verzorgt en omdat er hard
gewerkt wordt aan leerlingenbegeleiding en -zorg.
Ook speelt de ligging van de school (vlakbij NS- en
Connexxion stations) een belangrijke rol.
VMBO
MBO
Cursusonderwijs
Woensdag 16 januari 2002
FAAM/VLISSINGER 10
Schoolkeuze: meer
dan toeval alleen
Dit kan een wat smalle basis zijn,
om een dergelijke belangrijke
keuze op te funderen. De keuze
voor een bepaalde school kan
namelijk sterk bepalend zijn voor
de toekomst van een kind. Door
gericht vragen te stellen kan men
als ouder snel meer te weten
komen over de kwaliteit van een
opleiding. Hieronder staat een
rijtje vragen die een richtlijn
geven bij de beoordeling van wat
een school kan bieden.
De vragen zijn per onderwerp bij
elkaar gezet. Telkens is ruimte
vrijgelaten voor uw eigen vragen
of aantekeningen. U kunt de lijst
gebruiken om na te denken en te
praten over de meest geschikte
school voor uw kind. Als u vóór
het gebruik enkele kopietjes
maakt van de lijst, kunt u de lijst
steeds opnieuw gebruiken. Dan
krijgt u een goed zicht op uw
persoonlijke indrukken van de
verschillende scholen.
Welke school zoekt u voor uw
kind? Vbo, mavo, havo, vwo? Om
welke vbo-afdeling gaat het?
Een openbare school of een
bijzondere school? Een kleine of
grote school,
scholengemeenschap of
categoriale school? Welke
kwaliteit biedt de school in
vergelijking met andere scholen?
Om welke school gaat het hier?
Naam van de school:
Is er één schoolgebouw of zijn er
meerdere gebouwen? In wat voor
omgeving liggen de lokalen en
velden? Is de school schoon? Is
het een 'veilige' school?
Is er een (bewaakte)
fietsenstalling?
Hoe wordt de basisvorming
gegeven? Welke vakken geeft de
school naast de wettelijk
verplichte vakken? Wat wil de
school bereiken bij de leerlingen?
Welke mogelijkheden kent de
school voor extra
(eindexamen)vakken? Hoe groot
zijn de groepen/klassen?
Hoe wordt er lesgegeven? Is er
onderwijs in de eigen taal en
cultuur? Hoe gaat de school om
met culturele verschillen
(bijvoorbeeld met religieuze
feestdagen)?
Hoe worden de leerlingen in het
eerste jaar begeleid?
Hoe worden de groepen
samengesteld?
Kent de school een brugperiode
en hoe lang duurt die, één of twee
jaar?
Is er op de school aandacht voor
de overstap van de basisschool
naar de nieuwe school?
Hoe worden de leerlingen gewend
aan het nieuwe onderwijs?
Krijgen de leerlingen vaak
repetities en toetsen? Worden er
cijfers gegeven of omschrijvingen?
Hoe moet ik die cijfers of
omschrijvingen lezen? Heeft de
school een eigen
leerlingvolgsysteem?
Hoe werkt zo'n
leerlingvolgsysteem? Hoe vaak
krijgen de leerlingen een rapport?
Kunnen leerlingen blijven zitten?
Maakt de school vooraf de regels
bekend die ze hanteert bij
overgaan of zittenblijven?
Wanneer krijgt de leerling een
advies voor de verdere
studierichting?
Naar welke schoolsoorten gaan de
meeste leerlingen vanuit deze
school? Wat zijn de
exame nresultaten van de school?
Is er extra begeleiding voor
achterblijvers? Zijn er extra
mogeli jkheden voor zeer goede
leerlingen?
Is er huiswerkbegeleiding en hoe
gaat dat in zijn werk? Zijn er
klasse nieraren en wat doen die?
Zijn er vaak excursies, workshops
en werkweken? Waar gaan de
leerlin gen met uitstapjes naar
toe?
Wat zij n de kosten daarvan? Wie
betaallï die excursies, werkweken
en uitstapjes?
Zijn er bijzondere feesten en hoe
vaak is dat? Wat doet de school
extra aan sport, culturele en
andere activiteiten? Is er een
leerlingenraad? Hoe staat het met
die leerlingenraad? Is er een
schoolkrant?
Hoe zitten de lesroosters in
elkaar? Hoe vroeg en tot hoe laat
is er toezicht of opvang?
Hoe is de begeleiding van de
HMMB
Van het bestaande schoolgebouw
is een klein stuk bruikbaar; dat
wordt volledig aangepast en
gemoderniseerd. De rest wordt
gesloopt en op de plaats ervan zal
een fraai nieuw gebouw verrijzen.
Volgens plan zal kort voor de
zomervakantie 2002 met het
slopen en bouwen begonnen
worden, zodat een jaar later het
prachtige nieuwe gebouw
betrokken kan worden.
Ook het schoolgebouw aan de
Kruisweg, waar het VMBO
gehuisvest is, zal geheel
gerenoveerd worden. Dit gebeurt
als het andere schoolgebouw klaar
is. Ook hier is het gebouw niet
goed geschikt voor modern
onderwijs; het heeft in zijn opzet
nog alle kenmerken van een
technische school, een school voor
beroepsonderwijs.
Het gebouw wordt volledig
heringericht, want ook het
onderwijs in de hoogste klassen
van deze opleidingen zal sterk
veranderen. Bij de theorievakken
zullen de leerlingen zelfstandiger
gaan werken en bij de
praktijkvakken wordt zoveel
mogelijk de echte beroepspraktijk
nagebootst. Een stukje van het
gebouw is alvast aangepast. Wie
de hal binnenstapt ziet een
kleurige en goed uitgeruste
mediatheek: bibliotheek,
computers met
internetaansluitingen,
werkplekken voor leerlingen. Dat
stukje is klaar voor het nieuwe
onderwijs.
Elk schooljaar komen de nieuwe
brugklasleerlingen uit een toch
wel wat kleinschalige basisschool
voor de eerste keer één van onze
schoolgebouwen binnen. En zo'n
schoolgebouw is heel wat groter
dan de school die ze gewend zijn.
Bovendien elk lesuur een andere
leraar of lerares. Dat is een hele
overgang.
Om de leerlingen snel wegwijs te
maken heeft elke vestiging een
eigen introductieprogramma aan
het begin van het nieuwe
schooljaar. Elke klas heeft een
mentor die de zorg voor de
leerlingen als speciale taak heeft.
In de klas bespreekt hij (of zij)
problemen zoals pesten, als dat
voor zou komen, hij leert de
leerlingen hoe ze bepaalde zaken
aan moeten pakken. Ook houdt
de mentor de vorderingen van
elke leerling in de gaten en
spreekt erover met de leerling en
de ouders. Zij (of hij) is hét
aanspreekpunt voor de leerling en
de ouders.
Niet altijd gaat alles goed. Een
leerling kan faalangstig zijn, een
slechte motoriek of lees- of
rekenproblemen hebben. In de
brugklas zijn daarvoor
programma's ontwikkeld om
leerlingen op deze terreinen te
ondersteunen.
In het gebouw aan de
Churchilllaan worden sedert
enkele jaren ook "ouderejaars
leerlingen" betrokken bij de
leerlingenzorg. Dit is een goede
aanvulling op de bestaande zorg
van de school. Deze ouderejaars
worden er vanaf de allereerste
kennismaking met de school door
de nieuwe leerlingen bij
betrokken. De brugklasleerlingen
stappen toch iets eerder af
op een medeleerling, meer
een grote broer of zus, dan
op een leraar of lerares.
Het werkt tot volle
tevredenheid en er wordt
onderzocht of dit systeem nu ook
in het gebouw aan de Kruisweg
ingevoerd kan worden. Ook in de
hogere klassen is voor leerlingen
die dat nodig hebben voldoende
zorg beschikbaar. Een goede
leerlingenzorg is immers één van
de belangrijkste speerpunten van
de school. Meer info?
www.nehalennia.nl
leerlingen geregeld bij lesuitval of
tussenuren?
Hoe is het overblijven geregeld?
Hoe is de school verzekerd tegen
schade die door de kinderen
wordt veroorzaakt?
Gebruikt de school hulp van
ouders? Is er een actieve
ouderraad en wat doet die?
Wie zitten er in de
medezeggenschapsraad en wat
doet die? Hoe vaak zijn er
activiteiten voor ouders en wat
houden die in? Hoe onderhoudt
de school het contact met de
ouders over de leerling?
Hoe worden ouders over
problemen geraadpleegd?
Wanneer neemt de school contact
op? Wordt er rekening gehouden
met ouders van niet-Nederlandse
komaf en hoe dan?
Wat zijn de schoolregels, is er een
schoolreglement? Hoe gaat de
school om met straffen en
belonen? Houdt de school
rekening met andere culturele
gebruiken (bijv. religieuze
feestdagen)?
Wat wordt er gedaan tegen pesten
op school? Hoe zit het met het
spijbelen? Wat doet de school als
een leerling niet op school is
gekomen? Hoe staat het met het
vandalisme en crimineel gedrag
op school?
Is er een vertrouwensman of -
vrouw? Is er een klachtenregeling
of klachtencommissie?
Zijn de leerkrachten vaak ziek? Is
er leerlingopvang bij lesuitval?
Wat wordt er op school gedaan
aan de geloofs- of
levensovertuiging?
Bron: min. OcenW.
Soms wordt er voor een school gekozen omdat vrienden en vriendinnen er ook naar toe gaan.
inm
Binnen deze twee trajecten wordt de totale
studieduur voor MBO en HBO bij het traject
Administratie/Bedrijfseconomie van 7 naar 6 jaar
teruggebracht en bij het andere traject van 8 naar 6,5
jaar. De verkorting van de studieduur is mogelijk
doordat de afzonderlijk MBO- en HBO-opleidingen
op alle relevante aspecten met elkaar zijn vergeleken
waarbij de geconstateerde overlap eruit is gehaald.
Dit betekent dat gelijksoortige vakken in elkaar zijn
geschoven en stageperioden
(Beroepspraktijkvorming) worden gecombineerd.
Binnen de MHBO-trajecten is dus geen sprake van
een MBO-opleiding plus een (verkorte) HBO-
opleiding maar van een geïntegreerde MHBO-
opleiding waarbij zowel het MBO- als het HBO-
diploma wordt behaald De studenten die voor een
dergelijke doorlopende leerweg kiezen, starten
tijdens het begindeel van de studie voornamelijk met
MBO-eenheden en naarmate de studie vordert neemt
het aantal HBO-eenheden verder toe. De student kan
daarbij zowel met reguliere MBO lesstof bezig zijn,
als extra MBO- en HBO-onderdelen volgen. Dat kan
zowel binnen het ROC als op de HZ zijn. Ook kan dat
door het actief meedoen met de projectweken (bij
Werktuigbouwkunde) en door de gezamenlijke
invulling van de stage.
De opleiding is bedoeld voor:
MAVO gediplomeerden C/D
Gediplomeerden uit de toekomstig theoretische en
gemengde leerweg van het VMBO
HAVO gediplomeerden
HAVO-3 leerlingen met een toegangsbewijs naar
HAVO-4
Ongediplomeerde HAVO-instromers uit HAVO-4 of
HAVO-5
Uitvallers uit HBO-opleidingen met een HAVO-
diploma die alsnog een MBO-diploma willen
verwerven en/of een HBO-herstart willen maken.
Deelnemers die zich voor deze trajecten aanmelden,
worden na een uitvoerige intake vooraf (bij
Administratie) of tijdens het eerste leerjaar (bij
Werktuigbouwkunde) geadviseerd om dit traject al
dan niet te gaan volgen. De leerling beslist overigens
zelf - ongeacht het advies - of hij of zij kiest voor het
traject. Voor de doorlopende leerweg MBO-
Administratie/HBO-Bedrijfseconomie zijn voor de
toelating bovendien vakken als Nederlands, Engels,
Economie, Handel/Wiskunde een voorwaarde. Voor
de doorlopende leerweg MBO-HBO
Werktuigbouwkunde zijn dat de vakken Wis- en
Natuurkunde.
Het Groen College Goes heeft in 4
jaartijd haar leerlingenbestand
zien verdubbelen. Drie jaar
geleden werd een gloednieuwe
vleugel geopend om het groeiend
aantal leerlingen wat meer ruimte
te geven. In totaal krijgen op het
Groen College Goes (naast het
uitgebreide cursusaanbod)
ongeveer 1100 leerlingen op
VMBO en MBO samen hun
onderwijs. Er wordt getracht om
lesuitval zoveel als mogelijk is te
beperken. Wie lessen mist of het
wat betreft prestaties laat
afweten, wordt door docenten en
mentoren waar nodig bijgestuurd.
Op het VMBO worden vele groene
vakken aangeboden, zoals
dierverzorging, veehouderij,
bloemschikken,
groenvoorziening, plantenteelt,
levensmiddelentechnologie en
agrarische techniek. Het VMBO
kenmerkt zich door een prettige
sfeer, respect voor elkaar,
persoonlijke begeleiding,
leerwegondersteuning, 1
afwisseling en "leren door doen".
In klas 1 en 2 wordt wekelijks
naast de vijftien vakken van de
De oud-Kortgenenaar Floor Meijer
heeft vorige week tijdens de
vakbeurs Horecava een unieke
prestatie neergezet. Floor Meijer
is Chef de Partie van het Crown
Plaza Hotel in Den Haag. Meijer
volgde een opleiding aan het ROC
Zeeland College in Middelburg en
werkte in deze tijd bij Steakhouse
De Lachende Koe in Goes. Hij won
een zilveren Noorse Zalmmes
(tweede prijs), een zilveren
vleesvork (tweede prijs) en een
zilveren aardappeltrofee (eerste
prijs). De succesvolle loopbaan
van Floor Meijer begon op het
ROC Zeeland College in
Middelburg. Foto Crown Plaza
basisvorming een aantal lessen
besteed aan Praktische Sector
Oriëntatie. Tijdens deze uren
maken leerlingen kennis met "de
groene vakken". Vanaf klas 3
worden deze uitgediept. Ook
tijdens de theorielessen wordt
zeer regelmatig aandacht besteed
aan "het groen". In klas 4 lopen
leerlingen één dag per week
stage, om de praktijk van het
bedrijfsleven te leren kennen.
Stages worden gedaan bij bijv.
plantsoenendiensten, akkerbouw-
vee- of fruitteeltbedrijven,
dierenasiels, tuincentra,
bloemenwinkels enz. In de regio
zijn vele bedrijven bereid
leerlingen te begeleiden.
Bijna alle leerlingen kiezen na het
VMBO een Middelbare opleiding.
Velen stromen door naar een
"groene" opleiding binnen het
Groen College Goes. Een aantal
leerlingen kiest vooreen andere
sector, bijv. "zorg en welzijn",
"techniek" of "economie".
Het VMBO op het Groen College
Goes kent 3 leerwegen, n.l. de
basisberoepsgerichte, de
kaderberoepsgerichte en de
gemengde leerweg. Afhankelijk
van de afgelegde leerweg kan een
leerling worden toegelaten van
een 2-jarige tot een 4-jarige MBO-
opleiding.
Het MBO kent zeven
studierichtingen in dag- en
deeltijd, namelijk: plantenteelt
(akkerbouw, fruitteelt en
glastuinbouw), veehouderij,
paardenhouderij, bloemen- en
tuincentrumbranche,
dierverzorging, inrichting en
beheer Groene Ruimte en TMR
(technisch medewerker op een
recreatiebedrijf).
Een steeds belangrijkere rol in het
opleidingenpakket van het MBO
spelen de internationale
uitwisselingen en stages met
scholen in het buitenland. Deze
activiteiten zijn een rechtstreeks
gevolg van de samenwerking
tussen een aantal partnerscholen
in Zweden, België, Duitsland,
Frankrijk en Engeland, waarbij
elke school eigen leerlingen
uitzendt en leerlingen van de
partnerschool ontvangt. Ook
worden sinds enige jaren
contacten onderhouden met
scholen en bedrijven in Litouwen.
Projectonderwijs in
maatschappelijke context.
In de laatste jaren van hun studie
maken de leerlingen deel uit van
een eigen bedrijf, waarbij gewerkt
wordt met opdrachten die door
externen zijn verstrekt: planning,
kostenberekeningen, financiële
controle, personeelszaken,
management, communicatie,
rapporten samenstellen,
vergaderen en presenteren zijn in
dit verband sleutelbegrippen!!
Leerlingen met een geestelijke of
lichamelijke beperking hoeven op
het Groen College niet langs de
zijlijn te staan. De school
participeert in een landelijk
project "Groen Licht", waarbij na
een intakeprocedure ook
gehandicapten kunnen
deelnemen aan het reguliere
onderwijs.
Het cursusonderwijs binnen het
Groen College Goes is een
afdeling die ernaar streeft om de
scholingsvraag die bij bedrijven,
overheidsinstellingen en cursisten
leeft te vertalen naar concrete
cursussen. Hierin onderscheiden
we verschillende
scholingstrajecten te weten:
Bedrijfsopleidingen die op de
wensen van de klant worden
afgestemd.
Open inschrijvingscursussen
die bij voldoende deelname
starten (individuele
inschrijving)
Individuele scholingstrajecten
die in overleg met cursisten
worden opgesteld.
Gesubsidieerde cursussen die
via de standsorganisaties
worden uitgezet
("kaderbriefcursussen" en de
cursussen vrouw en bedrijf)
Het afgelopen jaar telde het
Cursorisch Onderwijs ruim 2500
cursisten die een opleiding
gevolgd hebben. Ook voor het
komend jaar hebben we een
breed scala aan cursussen. In
onderstaand overzicht treft u de
cursussen aan die voor komend
jaar gepland staan (mits
voldoende inschrijvingen).
Licentie 1 akkerbouw
Plantenkennis hoveniers
Licentie 1 groenvoorziening
Veilig werken langs de weg
Inzetten gewasbescherming
Gebruik bosmaaiers
Uitvoeren gewasbescherming
Gebruik kettingzagen
Distribueren gewasbescherming
Gebruik bosmaaiers en
Mollen en woelratten
kettingzagen
Mollen en woelratten examen
Bouwkundige elementen in het
groen
Verlengen
Snoeien van laanbomen
Licentie 1 akkerbouw
Klimcursus
Licentie 1 groenvoorziening
Licentie 1 fruitteelt
Glastuinbouw
Licentie 2
Oriëntatie glastuinbouw
Licentie 3
BBSW glastuinbouw
Algemeen
Paard
VCA-i
Voedingen huisvesting
Praktijkopleiders cursus
Exterieurleer
BHV
EHBO bij paarden
BHV herhalen
Kaderbrief cursussen
Bloem en groen
V B Office
Ned bloemwerk DFA1
V B Internet
Workshop bruidswerk
V B Computerboekhouden
Verkoop boerderij producten
Water
Biologische akkerbouw
Voedsel veiligheid
Het Groen College Goes aan het Stationspark heeft voor iedereen die
van de natuur houdt en graag met planten en dieren omgaat een breed
pakket aan opleidingen.
De school heeft alles onder een dak in een modern, nieuw gebouw, dat
is afgestemd op het veelzijdig onderwijs.