Nehalennia: nieuwbouw en zorg Beroepsonderwijs Zeeland start doorlopende leerweg MBO en HBO Groene opleidingen steeds meer in trek Ex-leerling ROC in de prijzen De keuze van een school wordt vaak door toevalligheden bepaald. Soms wordt ervoor een bepaalde school gekozen, omdat de vriendjes en vriendinnetjes er ook naartoe gaan. Of omdat de school toevallig dicht in de buurt is of omdat men er goede verhalen over gehoord heeft. Schooltype 2. De schoolomgeving 3. De schoolorganisatie 4. De leerlingen in het eerste jaar 5. De vorderingen en resultaten 6. De begeleiding van leerli ngen 7. Exltra activiteiten voor de leerlingen 8. Wat er gebeurt voor, tijdens en na de lessen -mam Nehalennia Stedelijke scholengemeenschap is in beweging. Het schoolgebouw aan de Churchilllaan te Middelburg waar het havo, het atheneum en het gymnasium gehuisvest zijn zal worden verlaten. Aanpassing van het gebouw aan de eisen die het onderwijs in de bovenbouw (de Tweede Fase) stelt, zou kostbaar geweest zijn. Er is daarom gekozen om een nieuw schoolgebouw aan de Breeweg neer te zetten dat geheel ingericht zal worden voor het moderne onderwijs in de Tweede Fase. Zorg voor leerlingen 9. Het contact met de ouders 10. Het schoolklimaat In het kader van de verdere verbetering van de aansluiting tussen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs wordt in Zeeland er september 2002 gestart met twee doorlopende leerwegen MBO/HBO. Het betreft een initiatief van ROC Westerschelde, ROC Zeeland en Hogeschool Zeeland. Vooralsnog gaat het om twee trajecten te weten: MBO-Administratie/HBO-Bedrijfseconomie en MBO-Werktuigbouw/HBO-Werktuigbouwkunde. In zowel het VMBO als in het MBO van het Groen College Goes zit nog steeds groei! Niet alleen komen er steeds meer nieuwe studierichtingen bij, ook het aantal leerlingen blijft groeien. Het is een teken dat de manier van onderwijzen en begeleiden door ouders en leerlingen wordt gewaardeerd. Het succes van de school danken we aan het feit dat het Groen College Goes de enige school is in Zeeland, die "Groene" opleidingen verzorgt en omdat er hard gewerkt wordt aan leerlingenbegeleiding en -zorg. Ook speelt de ligging van de school (vlakbij NS- en Connexxion stations) een belangrijke rol. VMBO MBO Cursusonderwijs Woensdag 16 januari 2002 FAAM/VLISSINGER 10 Schoolkeuze: meer dan toeval alleen Dit kan een wat smalle basis zijn, om een dergelijke belangrijke keuze op te funderen. De keuze voor een bepaalde school kan namelijk sterk bepalend zijn voor de toekomst van een kind. Door gericht vragen te stellen kan men als ouder snel meer te weten komen over de kwaliteit van een opleiding. Hieronder staat een rijtje vragen die een richtlijn geven bij de beoordeling van wat een school kan bieden. De vragen zijn per onderwerp bij elkaar gezet. Telkens is ruimte vrijgelaten voor uw eigen vragen of aantekeningen. U kunt de lijst gebruiken om na te denken en te praten over de meest geschikte school voor uw kind. Als u vóór het gebruik enkele kopietjes maakt van de lijst, kunt u de lijst steeds opnieuw gebruiken. Dan krijgt u een goed zicht op uw persoonlijke indrukken van de verschillende scholen. Welke school zoekt u voor uw kind? Vbo, mavo, havo, vwo? Om welke vbo-afdeling gaat het? Een openbare school of een bijzondere school? Een kleine of grote school, scholengemeenschap of categoriale school? Welke kwaliteit biedt de school in vergelijking met andere scholen? Om welke school gaat het hier? Naam van de school: Is er één schoolgebouw of zijn er meerdere gebouwen? In wat voor omgeving liggen de lokalen en velden? Is de school schoon? Is het een 'veilige' school? Is er een (bewaakte) fietsenstalling? Hoe wordt de basisvorming gegeven? Welke vakken geeft de school naast de wettelijk verplichte vakken? Wat wil de school bereiken bij de leerlingen? Welke mogelijkheden kent de school voor extra (eindexamen)vakken? Hoe groot zijn de groepen/klassen? Hoe wordt er lesgegeven? Is er onderwijs in de eigen taal en cultuur? Hoe gaat de school om met culturele verschillen (bijvoorbeeld met religieuze feestdagen)? Hoe worden de leerlingen in het eerste jaar begeleid? Hoe worden de groepen samengesteld? Kent de school een brugperiode en hoe lang duurt die, één of twee jaar? Is er op de school aandacht voor de overstap van de basisschool naar de nieuwe school? Hoe worden de leerlingen gewend aan het nieuwe onderwijs? Krijgen de leerlingen vaak repetities en toetsen? Worden er cijfers gegeven of omschrijvingen? Hoe moet ik die cijfers of omschrijvingen lezen? Heeft de school een eigen leerlingvolgsysteem? Hoe werkt zo'n leerlingvolgsysteem? Hoe vaak krijgen de leerlingen een rapport? Kunnen leerlingen blijven zitten? Maakt de school vooraf de regels bekend die ze hanteert bij overgaan of zittenblijven? Wanneer krijgt de leerling een advies voor de verdere studierichting? Naar welke schoolsoorten gaan de meeste leerlingen vanuit deze school? Wat zijn de exame nresultaten van de school? Is er extra begeleiding voor achterblijvers? Zijn er extra mogeli jkheden voor zeer goede leerlingen? Is er huiswerkbegeleiding en hoe gaat dat in zijn werk? Zijn er klasse nieraren en wat doen die? Zijn er vaak excursies, workshops en werkweken? Waar gaan de leerlin gen met uitstapjes naar toe? Wat zij n de kosten daarvan? Wie betaallï die excursies, werkweken en uitstapjes? Zijn er bijzondere feesten en hoe vaak is dat? Wat doet de school extra aan sport, culturele en andere activiteiten? Is er een leerlingenraad? Hoe staat het met die leerlingenraad? Is er een schoolkrant? Hoe zitten de lesroosters in elkaar? Hoe vroeg en tot hoe laat is er toezicht of opvang? Hoe is de begeleiding van de HMMB Van het bestaande schoolgebouw is een klein stuk bruikbaar; dat wordt volledig aangepast en gemoderniseerd. De rest wordt gesloopt en op de plaats ervan zal een fraai nieuw gebouw verrijzen. Volgens plan zal kort voor de zomervakantie 2002 met het slopen en bouwen begonnen worden, zodat een jaar later het prachtige nieuwe gebouw betrokken kan worden. Ook het schoolgebouw aan de Kruisweg, waar het VMBO gehuisvest is, zal geheel gerenoveerd worden. Dit gebeurt als het andere schoolgebouw klaar is. Ook hier is het gebouw niet goed geschikt voor modern onderwijs; het heeft in zijn opzet nog alle kenmerken van een technische school, een school voor beroepsonderwijs. Het gebouw wordt volledig heringericht, want ook het onderwijs in de hoogste klassen van deze opleidingen zal sterk veranderen. Bij de theorievakken zullen de leerlingen zelfstandiger gaan werken en bij de praktijkvakken wordt zoveel mogelijk de echte beroepspraktijk nagebootst. Een stukje van het gebouw is alvast aangepast. Wie de hal binnenstapt ziet een kleurige en goed uitgeruste mediatheek: bibliotheek, computers met internetaansluitingen, werkplekken voor leerlingen. Dat stukje is klaar voor het nieuwe onderwijs. Elk schooljaar komen de nieuwe brugklasleerlingen uit een toch wel wat kleinschalige basisschool voor de eerste keer één van onze schoolgebouwen binnen. En zo'n schoolgebouw is heel wat groter dan de school die ze gewend zijn. Bovendien elk lesuur een andere leraar of lerares. Dat is een hele overgang. Om de leerlingen snel wegwijs te maken heeft elke vestiging een eigen introductieprogramma aan het begin van het nieuwe schooljaar. Elke klas heeft een mentor die de zorg voor de leerlingen als speciale taak heeft. In de klas bespreekt hij (of zij) problemen zoals pesten, als dat voor zou komen, hij leert de leerlingen hoe ze bepaalde zaken aan moeten pakken. Ook houdt de mentor de vorderingen van elke leerling in de gaten en spreekt erover met de leerling en de ouders. Zij (of hij) is hét aanspreekpunt voor de leerling en de ouders. Niet altijd gaat alles goed. Een leerling kan faalangstig zijn, een slechte motoriek of lees- of rekenproblemen hebben. In de brugklas zijn daarvoor programma's ontwikkeld om leerlingen op deze terreinen te ondersteunen. In het gebouw aan de Churchilllaan worden sedert enkele jaren ook "ouderejaars leerlingen" betrokken bij de leerlingenzorg. Dit is een goede aanvulling op de bestaande zorg van de school. Deze ouderejaars worden er vanaf de allereerste kennismaking met de school door de nieuwe leerlingen bij betrokken. De brugklasleerlingen stappen toch iets eerder af op een medeleerling, meer een grote broer of zus, dan op een leraar of lerares. Het werkt tot volle tevredenheid en er wordt onderzocht of dit systeem nu ook in het gebouw aan de Kruisweg ingevoerd kan worden. Ook in de hogere klassen is voor leerlingen die dat nodig hebben voldoende zorg beschikbaar. Een goede leerlingenzorg is immers één van de belangrijkste speerpunten van de school. Meer info? www.nehalennia.nl leerlingen geregeld bij lesuitval of tussenuren? Hoe is het overblijven geregeld? Hoe is de school verzekerd tegen schade die door de kinderen wordt veroorzaakt? Gebruikt de school hulp van ouders? Is er een actieve ouderraad en wat doet die? Wie zitten er in de medezeggenschapsraad en wat doet die? Hoe vaak zijn er activiteiten voor ouders en wat houden die in? Hoe onderhoudt de school het contact met de ouders over de leerling? Hoe worden ouders over problemen geraadpleegd? Wanneer neemt de school contact op? Wordt er rekening gehouden met ouders van niet-Nederlandse komaf en hoe dan? Wat zijn de schoolregels, is er een schoolreglement? Hoe gaat de school om met straffen en belonen? Houdt de school rekening met andere culturele gebruiken (bijv. religieuze feestdagen)? Wat wordt er gedaan tegen pesten op school? Hoe zit het met het spijbelen? Wat doet de school als een leerling niet op school is gekomen? Hoe staat het met het vandalisme en crimineel gedrag op school? Is er een vertrouwensman of - vrouw? Is er een klachtenregeling of klachtencommissie? Zijn de leerkrachten vaak ziek? Is er leerlingopvang bij lesuitval? Wat wordt er op school gedaan aan de geloofs- of levensovertuiging? Bron: min. OcenW. Soms wordt er voor een school gekozen omdat vrienden en vriendinnen er ook naar toe gaan. inm Binnen deze twee trajecten wordt de totale studieduur voor MBO en HBO bij het traject Administratie/Bedrijfseconomie van 7 naar 6 jaar teruggebracht en bij het andere traject van 8 naar 6,5 jaar. De verkorting van de studieduur is mogelijk doordat de afzonderlijk MBO- en HBO-opleidingen op alle relevante aspecten met elkaar zijn vergeleken waarbij de geconstateerde overlap eruit is gehaald. Dit betekent dat gelijksoortige vakken in elkaar zijn geschoven en stageperioden (Beroepspraktijkvorming) worden gecombineerd. Binnen de MHBO-trajecten is dus geen sprake van een MBO-opleiding plus een (verkorte) HBO- opleiding maar van een geïntegreerde MHBO- opleiding waarbij zowel het MBO- als het HBO- diploma wordt behaald De studenten die voor een dergelijke doorlopende leerweg kiezen, starten tijdens het begindeel van de studie voornamelijk met MBO-eenheden en naarmate de studie vordert neemt het aantal HBO-eenheden verder toe. De student kan daarbij zowel met reguliere MBO lesstof bezig zijn, als extra MBO- en HBO-onderdelen volgen. Dat kan zowel binnen het ROC als op de HZ zijn. Ook kan dat door het actief meedoen met de projectweken (bij Werktuigbouwkunde) en door de gezamenlijke invulling van de stage. De opleiding is bedoeld voor: MAVO gediplomeerden C/D Gediplomeerden uit de toekomstig theoretische en gemengde leerweg van het VMBO HAVO gediplomeerden HAVO-3 leerlingen met een toegangsbewijs naar HAVO-4 Ongediplomeerde HAVO-instromers uit HAVO-4 of HAVO-5 Uitvallers uit HBO-opleidingen met een HAVO- diploma die alsnog een MBO-diploma willen verwerven en/of een HBO-herstart willen maken. Deelnemers die zich voor deze trajecten aanmelden, worden na een uitvoerige intake vooraf (bij Administratie) of tijdens het eerste leerjaar (bij Werktuigbouwkunde) geadviseerd om dit traject al dan niet te gaan volgen. De leerling beslist overigens zelf - ongeacht het advies - of hij of zij kiest voor het traject. Voor de doorlopende leerweg MBO- Administratie/HBO-Bedrijfseconomie zijn voor de toelating bovendien vakken als Nederlands, Engels, Economie, Handel/Wiskunde een voorwaarde. Voor de doorlopende leerweg MBO-HBO Werktuigbouwkunde zijn dat de vakken Wis- en Natuurkunde. Het Groen College Goes heeft in 4 jaartijd haar leerlingenbestand zien verdubbelen. Drie jaar geleden werd een gloednieuwe vleugel geopend om het groeiend aantal leerlingen wat meer ruimte te geven. In totaal krijgen op het Groen College Goes (naast het uitgebreide cursusaanbod) ongeveer 1100 leerlingen op VMBO en MBO samen hun onderwijs. Er wordt getracht om lesuitval zoveel als mogelijk is te beperken. Wie lessen mist of het wat betreft prestaties laat afweten, wordt door docenten en mentoren waar nodig bijgestuurd. Op het VMBO worden vele groene vakken aangeboden, zoals dierverzorging, veehouderij, bloemschikken, groenvoorziening, plantenteelt, levensmiddelentechnologie en agrarische techniek. Het VMBO kenmerkt zich door een prettige sfeer, respect voor elkaar, persoonlijke begeleiding, leerwegondersteuning, 1 afwisseling en "leren door doen". In klas 1 en 2 wordt wekelijks naast de vijftien vakken van de De oud-Kortgenenaar Floor Meijer heeft vorige week tijdens de vakbeurs Horecava een unieke prestatie neergezet. Floor Meijer is Chef de Partie van het Crown Plaza Hotel in Den Haag. Meijer volgde een opleiding aan het ROC Zeeland College in Middelburg en werkte in deze tijd bij Steakhouse De Lachende Koe in Goes. Hij won een zilveren Noorse Zalmmes (tweede prijs), een zilveren vleesvork (tweede prijs) en een zilveren aardappeltrofee (eerste prijs). De succesvolle loopbaan van Floor Meijer begon op het ROC Zeeland College in Middelburg. Foto Crown Plaza basisvorming een aantal lessen besteed aan Praktische Sector Oriëntatie. Tijdens deze uren maken leerlingen kennis met "de groene vakken". Vanaf klas 3 worden deze uitgediept. Ook tijdens de theorielessen wordt zeer regelmatig aandacht besteed aan "het groen". In klas 4 lopen leerlingen één dag per week stage, om de praktijk van het bedrijfsleven te leren kennen. Stages worden gedaan bij bijv. plantsoenendiensten, akkerbouw- vee- of fruitteeltbedrijven, dierenasiels, tuincentra, bloemenwinkels enz. In de regio zijn vele bedrijven bereid leerlingen te begeleiden. Bijna alle leerlingen kiezen na het VMBO een Middelbare opleiding. Velen stromen door naar een "groene" opleiding binnen het Groen College Goes. Een aantal leerlingen kiest vooreen andere sector, bijv. "zorg en welzijn", "techniek" of "economie". Het VMBO op het Groen College Goes kent 3 leerwegen, n.l. de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg. Afhankelijk van de afgelegde leerweg kan een leerling worden toegelaten van een 2-jarige tot een 4-jarige MBO- opleiding. Het MBO kent zeven studierichtingen in dag- en deeltijd, namelijk: plantenteelt (akkerbouw, fruitteelt en glastuinbouw), veehouderij, paardenhouderij, bloemen- en tuincentrumbranche, dierverzorging, inrichting en beheer Groene Ruimte en TMR (technisch medewerker op een recreatiebedrijf). Een steeds belangrijkere rol in het opleidingenpakket van het MBO spelen de internationale uitwisselingen en stages met scholen in het buitenland. Deze activiteiten zijn een rechtstreeks gevolg van de samenwerking tussen een aantal partnerscholen in Zweden, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland, waarbij elke school eigen leerlingen uitzendt en leerlingen van de partnerschool ontvangt. Ook worden sinds enige jaren contacten onderhouden met scholen en bedrijven in Litouwen. Projectonderwijs in maatschappelijke context. In de laatste jaren van hun studie maken de leerlingen deel uit van een eigen bedrijf, waarbij gewerkt wordt met opdrachten die door externen zijn verstrekt: planning, kostenberekeningen, financiële controle, personeelszaken, management, communicatie, rapporten samenstellen, vergaderen en presenteren zijn in dit verband sleutelbegrippen!! Leerlingen met een geestelijke of lichamelijke beperking hoeven op het Groen College niet langs de zijlijn te staan. De school participeert in een landelijk project "Groen Licht", waarbij na een intakeprocedure ook gehandicapten kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs. Het cursusonderwijs binnen het Groen College Goes is een afdeling die ernaar streeft om de scholingsvraag die bij bedrijven, overheidsinstellingen en cursisten leeft te vertalen naar concrete cursussen. Hierin onderscheiden we verschillende scholingstrajecten te weten: Bedrijfsopleidingen die op de wensen van de klant worden afgestemd. Open inschrijvingscursussen die bij voldoende deelname starten (individuele inschrijving) Individuele scholingstrajecten die in overleg met cursisten worden opgesteld. Gesubsidieerde cursussen die via de standsorganisaties worden uitgezet ("kaderbriefcursussen" en de cursussen vrouw en bedrijf) Het afgelopen jaar telde het Cursorisch Onderwijs ruim 2500 cursisten die een opleiding gevolgd hebben. Ook voor het komend jaar hebben we een breed scala aan cursussen. In onderstaand overzicht treft u de cursussen aan die voor komend jaar gepland staan (mits voldoende inschrijvingen). Licentie 1 akkerbouw Plantenkennis hoveniers Licentie 1 groenvoorziening Veilig werken langs de weg Inzetten gewasbescherming Gebruik bosmaaiers Uitvoeren gewasbescherming Gebruik kettingzagen Distribueren gewasbescherming Gebruik bosmaaiers en Mollen en woelratten kettingzagen Mollen en woelratten examen Bouwkundige elementen in het groen Verlengen Snoeien van laanbomen Licentie 1 akkerbouw Klimcursus Licentie 1 groenvoorziening Licentie 1 fruitteelt Glastuinbouw Licentie 2 Oriëntatie glastuinbouw Licentie 3 BBSW glastuinbouw Algemeen Paard VCA-i Voedingen huisvesting Praktijkopleiders cursus Exterieurleer BHV EHBO bij paarden BHV herhalen Kaderbrief cursussen Bloem en groen V B Office Ned bloemwerk DFA1 V B Internet Workshop bruidswerk V B Computerboekhouden Verkoop boerderij producten Water Biologische akkerbouw Voedsel veiligheid Het Groen College Goes aan het Stationspark heeft voor iedereen die van de natuur houdt en graag met planten en dieren omgaat een breed pakket aan opleidingen. De school heeft alles onder een dak in een modern, nieuw gebouw, dat is afgestemd op het veelzijdig onderwijs.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2002 | | pagina 10