Zeeland
in de Vroege
Middeleeuwen
Van inbreng
naar invloed
404040
Provincie Zeeland
m
N.V. DELTA Nutsbedrijven
inofficiële Mededelingen
4
\A. J\ 3 t ..,a^
ff
I
WÊÊÊÊÊmÊÊÊÊmBÈiÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊKÈÈËÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊm
Bestrijdingsmiddelen
in het Zeeuwse
watermilieu
Milieuklachten
Overlegplatform openbaar vervoer
■j H™/. ut' P5|
Kk MMt
v '^FT
h i "TP
J 1
Diversen
Legesverordening en
grondwaterheffings
verordening
0
VOOR KINDEREN MET MINDER KANSEN
Mededeling aan
huishoudelijke
en kleinzakelijke
klanten van
N.V. DELTA
Nutsbedrijven
Woensdag 28 november 2001
FAAM/VLISSINGER
9
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 48/2001
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 10 39
infocentrum@zeeland.nl
Abdij
Nieuws
•4 ll
t ML—
- k« ;lr'"Tv
v> W 'W /y T<fc
•V,-.
A
5 'w;
Een winkelstraat in Aardenburg, zoals die er in de Romeinse tijd wellicht heeft uitgezien.
De hier afgebeelde koopwaar is teruggevonden bij opgravingen.
In 1993 verscheen het eerste deel in een cultuur-historische reeks van
de Provincie Zeeland getiteld 'Karolingische burchten in Zeeland'.
Daarna is er elk jaar een publicatie verschenen waarin een aspect uit
de Zeeuwse cultuurhistorie centraal staat. Uitgaven over Zeeland in de
prehistorie en de Romeinse tijd volgden, alsmede publicaties waarin
onder meer de vestingwerken of de waterstaatkundige geschiedenis
van Zeeland werden belicht. 'Zeeland in de Vroege Middeleeuwen' sluit
aan op andere delen in de cultuurhistorische reeks. Het begint waar
'Zeeland in de Romeinse tijd' ophoudt en stopt waar andere delen,
zoals 'Hoog van de toren', beginnen.
De (restanten van de) ringwalburgen vormen de enige tastbare over
blijfselen uit de vroege Middeleeuwen, een periode uit de Zeeuwse
geschiedenis waar nog maar weinig van bekend is. De burg van Oost-
Souburg vervult een voortrekkersrol wat betreft de plaats van de ring
walburgen in de archeologische monumentenzorg en het cultuur
historisch leven in de provincie Zeeland.
De burgen zijn, naar het zich nu laat aanzien, nauwelijks gebruikt voor
het doel waarvoor ze gebouwd zijn: verdedigingswerk en schuilplaats.
De schriftelijke bronnen uit die tijd zijn zo spaarzaam, dat een beeld
van deze periode slechts fragmentarisch geschetst kan worden.
Waarom zijn ze gebouwd, en door wie? Wat gebeurde er dat de bouw
ervan zo plotseling nodig was?
Op deze en andere vragen en meer, hoopt dit boek een antwoord te
geven.
Te koop of bestellen
'Zeeland in de Vroege Middeleeuwen', 68 pagina's, A-5 formaat met
harde kaft, kost 10,- en is te verkrijgen in de boekhandel, maar ook
te bestellen bij het Informatiecentrum van de provincie Zeeland, Abdij 9,
postbus 6001, 4330 LA Middelburg, tel 0118-631400.
E-mail adres: infocentrum@zeeland.nl.
Het informatiecentrum is van maandag tot en met vrijdag geopend van
09.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur.
Op 5 december is het Informatiecentrum geopend tot 15.30 uur.
Het beleid van de provincie is er
op gericht het gebruik van be
strijdingsmiddelen en de milieu
belasting daardoor, sterk terug
te dringen. Met name de agrari
sche sector, maar ook bijvoor
beeld de recreatievaart, heeft de
laatste jaren met landelijke regel
geving te maken gekregen, die
het gebruik van bestrijdingsmid
delen beperkt. Ook de overheden
hebben en krijgen te maken met
verboden op bestrijdingsmidde
len voor eigen toepassingen.
Vooral de (onkruidbestrijdings
middelen die op verhardingen
worden gebruikt, spoelen af naar
het water. Daar verstoren ze de
natuur en het milieu. In Zeeland
hebben de overheden ervoor
gekozen niet achterover te gaan
leunen totdat alle bestrijdingsmid
delen verboden zijn, maar om
zich actief in te zetten om het
eigen gebruik van middelen te
minimaliseren.
De brochure Bestrijdingsmidde
len in het Zeeuwse watermilieu
geeft een beeld van het huidige
landelijke en het daaruit voort
vloeiende Zeeuwse beleid. Door
middel van grafieken wordt het
gebruik van onder andere bestrij
dingsmiddelen in de periode
1992-1999 inzichtelijk weergege
ven. De brochure is te verkrijgen
bij het informatiecentrum van de
provincie.
Klachten en meldingen over het
milieu kunnen worden gemeld via
de milieuklachtentelefoon, 0118-
412323. De milieuklachtentele
foon is bedoeld voor klachten
over stank, stof, rook, roet of
geluid, afkomstig van bijvoor
beeld bedrijfsactiviteiten,land
bouwactiviteiten of horecagele
genheden. Bodem- of waterver
ontreiniging kan eveneens bij dit
punt worden gemeld. Alle milieu-
klachtennummers staan vermeld
in de folder 'Milieuklachten mel
dingen over het milieu'. De folder
is verkrijgbaar via de gemeenten
en het informatiecentrum van de
provincie Zeeland.
De nota zorgvragersbeleid besteedt aandacht aan
het beleid met betrekking tot patiënten en cliënten
van de afgelopen en komende jaren,
de actuele ontwikkelingen en de plaats daarin van
Stichting Het Klaverblad Zeeland..
De hoofdlijnen van het provinciaal zorgvragersbeleid voor
de periode 2002-2006 worden uiteengezet.
Speerpunt
Het versterken van de positie
van de zorgvragers en het ver
groten van de invloed op de
zorg geldt als speerpunt van het
provinciale beleid op het gebied
van de zorg. Hiermee wordt
beoogd dat de zorgvrager in een
gelijkwaardige positie komt ten
opzichte van de zorgaanbieders
en andere, bij de zorgverlening
betrokken instanties.
Zorgvragers worden op veel
plekken betrokken bij beleid, o.a.
bij het opstellen van regiovisies,
maar van echte invloed is nog
onvoldoende sprake. Om die
positie te versterken is een be
langrijke rol weggelegd voor Het
Klaverblad. De komende jaren
staat de kwaliteit van de inbreng
namens de zorgvragers centraal.
Belangenbehartiger
Het Klaverblad ontvangt subsidie
om onder andere de rol van
regionale belangenbehartiger en
spreekbuis van de zorgvragers
te vervullen. Daarnaast heeft zij
een algemene taak op het
gebied van voorlichting en infor
matie over de aanwezige zorg in
Zeeland. Doordat Het Klaverblad
ook een rol speelt bij klachtop-
vang en het onderzoek naar de
zorgvraag, is deze organisatie
een belangrijke informatiebron
als het gaat om het signaleren
van knelpunten. Vanuit die signa
len formuleert zij voor overhe
den, verzekeraars en instellingen
voorstellen voor verbetering van
het aanbod of het beleid. Het
Klaverblad werkt daarbij nauw
samen met tal van lokale werk
groepen, met cliëntenraden in
instellingen, met ouderenorgani-
saties en met patiëntenvereni
gingen.
Informatievoorziening
Om de positie te versterken en
de invloed te vergroten is verde
re samenwerking tussen catego
rieën zorgvragers nodig. Het ver
beteren van het onderzoek naar
de zorgvraag en de inbreng van
uit patiëntenperspectief is be
langrijk om serieus mee te praten
over het beleid. In de regiovisies
komt steeds als knelpunt naar
voren dat er een gebrek is aan
heldere informatie over de
beschikbaarheid van zorg in de
provincie Zeeland. Door het ge
bruik van internet is de kennis
wel toegenomen, maar een grote
groep zorgvragers maakt geen
gebruik van deze mogelijkheid.
Voor zwakkere groepen in de
samenleving zijn andere vormen
van informatievoorziening nodig.
Dikwijls gaat het dan om meer
persoonlijk gerichte informatie en
ondersteuning, zeker als er vra
gen of klachten zijn op meerdere
fronten tegelijk. De provincie
vindt het van belang dat onafhan
kelijke, betrouwbare en actuele
informatie over keuzemogelijk
heden en kwaliteit van zorg
beschikbaar komt voor iedereen.
Inspraak
Gedeputeerde Staten hebben de
conceptnota vastgesteld en vrij
gegeven voor inspraak. Inspraak
reacties kunnen tot 18 januari
2002 worden gezonden aan Ge
deputeerde Staten van Zeeland,
Postbus 153, 4330 AD Middel
burg.
De concept-nota kan worden
opgevraagd bij het informatie
centrum van de provincie
Zeeland, Abdij 9, postbus 6001,
4330 LA Middelburg, tel 0118-
631400.
E-mail adres:
infocentrum@zeeland.nl.
Het informatiecentrum is van
maandag tot en met vrijdag ge
opend van 9.30 tot 12.30 uur en
van 13.30 tot 16.30 uur.
Op 5 december is het Informatie
centrum geopend tot 15.30 uur.
De provincie Zeeland krijgt een overlegplatform openbaar vervoer
(OPOV), dat zowel het provinciaal bestuur als de vervoersbedrij
ven ten dienste staat.
Het platform benadert het openbaar vervoer vanuit de gebrui
kers. Het richt zich op het openbaar vervoer over de weg en over
water. Voor Zeeland gaat het dan om de reguliere bussen, buurt
bussen, het collectief vraagafhankelijk vervoer (CW) en in de
nabije toekomst het fiets-/voetveer Vlissingen-Breskens.
Het provinciaal bestuur en de vervoersbedrijven zijn verplicht
advies van het provinciale platform in te winnen over onder meer
de dienstregeling, de onderlinge aansluitingen binnen het open
baar vervoer, de tarieven, de concessieverlening, de toegankelijk
heid van het vervoer en de sociale veiligheid, zowel in het vervoer
als bij de haltes. Het platform kan zich ook eigener beweging
met allerlei suggesties en adviezen voor het openbaar vervoer tot
de provincie en de bedrijven richten.
Consumenten
In het overlegplatform zijn vertegenwoordigd de reizigersorgani
satie ROVER, de ANWB, de koepelorganisatie voor patiënten- en
cliëntenorganisaties Het Klaverblad, 3-VO en een vertegenwoordi
ging van het voortgezet onderwijs. De provincie is nog op zoek
naar andere organisaties met ervaring of affiniteit met het open
baar vervoer.
Het openbaar vervoer per trein valt buiten de werkingssfeer;
daarvoor is het landelijk overleg consumentenbelangen openbaar
vervoer (LOCOV), dat door het ministerie van verkeer en waters
taat is ingesteld.
Officieel gaat het provinciale platform per 1 januari van het
komende jaar beginnen. Vooruitlopend daarop worden al informe
le bijeenkomsten gehouden. Hoewel geen vergaderfrequentie is
afgesproken, verplicht het platform zich ten minste vier keer per
jaar samen te komen.
Klantenpanels
De klantenpanels openbaar vervoer, waarmee in Zeeland al enige
tijd in alle regio's wordt gewerkt, blijven bestaan. Via de panels
sondeert de provincie twee keer per jaar onder de gebruikers
van het openbaar vervoer naar specifieke onderwerpen; laatstelijk
was dat het collectief openbaar vervoer.
Ook voor de panels is de provincie nog op zoek naar nieuwe
leden.
Zowel over het overlegplatform als over de klantenpanels kan
nadere informatie worden ingewonnen bij medewerker F. Chervet
van de provinciale directie infrastructuur en vervoer in Middel
burg, tel. 0118-631644.
d j:.
Gedeputeerde Staten van Zee
land maken bekend, dat Provin
ciale Staten van Zeeland op 26
oktober 2001 hebben besloten
de Grondwaterheffingsverorde
ning provincie Zeeland 1999 en
de Legesverordening provincie
Zeeland 1998 te wijzigen.
Beide wijzigingen houden verband
met de invoering per 1 januari
2002 van de euro.
Deze besluiten treden in werking
op 1 januari 2002.
Beide verordeningen zijn bekend
gemaakt in het Provinciaal Blad.
De verordeningen liggen ter in
zage bij:
- het informatiecentrum van
de provincie Zeeland,
Abdij 9, Middelburg, tel. 0118-
631400, geopend op werk
dagen van 09.30 uur tot 12.30
uur en van 13.30 uur tot 16.30
uur;
- de Stafafdeling Financieel-
economische Zaken van de
provincie Zeeland,
Abdij 6, Middelburg (geopend
als informatiecentrum).
ledereen kan tegen betaling van
de verschuldigde leges afschrift
krijgen van de stukken.
Op het eerste gezicht is 't misschien ver van uw bed: kinderen die te maken
krijgen met een verstoorde thuissituatie en daardoor in aanraking komen
met jeugdhulpverlening. Maar wist u dat het vandaag de dag
maar liefst 1 op de 20 kinderen in Nederland overkomt? Nu bestaan
er gelukkig allerlei vormen van hulp en zorg. Vele mensen zetten zich
elke dag in om deze kinderen toch een toekomstperspectief te bieden
Er is echter één probleem dat ook zij meestal niet kunnen oplossen:
voor de dingen die écht kleur brengen in een kinderleven is vaak
geen geld. Net als hun leeftijdgenootjes, zouden al die kinderen met
minder kansen 't prachtig vinden om bijvoorbeeld lid te zijn van een
sportvereniging. Of eens samen op zomerkamp te gaan. Of wat spulletjes
te hebben om hun "eigen" kamertje in te richten. Kinderhulp is hel
fonds dat zich al 40 jaar inzet om zulke kinderdromen in vervulling
Ie laten gaan. Helpt u 'n handje?
Brinkpoortstraat 32, 7411 HS Deventer, tel.: 0570 - 611 899. fax: 05^0 - 645 602
Internet www.kinderhulp.nl, e-mail: info@kinderhulp.nl
GIRO DEVENTER
GOCDC DOCL1N
Wijziging algemene leveringsvoorwaarden
Door de invoering van de Gaswet zijn energiebedrijven verplicht het transport van gas
en de levering van gas onder te brengen bij afzonderlijke bedrijven. Voor het beheer van
het gastransportnet is DELTA Netwerkbedrijf Gas BV opgericht. N.V. DELTA Nutsbedrijven
blijft de levering van gas verzorgen. In verband hiermee worden de huidige leveringsvoor
waarden gas (voor beschermde afnemers) vervangen door Algemene Voorwaarden voor
de levering van gas en Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport van gas.
De Algemene Voorwaarden voor de levering van gas voor huishoudelijke respectievelijk
zakelijke afnemers treden in werking per 1 januari 2002.
Het is ook noodzakelijk gebleken in de Algemene Voorwaarden voor de levering "van elektriciteit
voor huishoudelijke respectievelijk zakelijke verbruikers enige wijzigingen aan te brengen.
De gewijzigde Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit voor huishoudelijke
respectievelijk zakelijke afnemers treden eveneens in werking per 1 januari 2002.
De leveringsvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel in Middelburg en de
griffie van de arrondissementsrechtbank in Middelburg.
U kunt de leveringsvoorwaarden kosteloos opvragen bij de afdeling klantenservice van
N.V. DELTA Nutsbedrijven, telefoonnummer 0800 - 5150.
Postbus 5048 4330 KA Middelburg tel. (0118) 88 20 00 e-mail: info@delta-zld.nl