Zeeland in de Vroege Middeleeuwen Van inbreng naar invloed 404040 Provincie Zeeland m N.V. DELTA Nutsbedrijven inofficiële Mededelingen 4 \A. J\ 3 t ..,a^ ff I WÊÊÊÊÊmÊÊÊÊmBÈiÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊKÈÈËÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊm Bestrijdingsmiddelen in het Zeeuwse watermilieu Milieuklachten Overlegplatform openbaar vervoer ■j H™/. ut' P5| Kk MMt v '^FT h i "TP J 1 Diversen Legesverordening en grondwaterheffings verordening 0 VOOR KINDEREN MET MINDER KANSEN Mededeling aan huishoudelijke en kleinzakelijke klanten van N.V. DELTA Nutsbedrijven Woensdag 28 november 2001 FAAM/VLISSINGER 9 Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 48/2001 Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 10 39 infocentrum@zeeland.nl Abdij Nieuws •4 ll t ML— - k« ;lr'"Tv v> W 'W /y T<fc •V,-. A 5 'w; Een winkelstraat in Aardenburg, zoals die er in de Romeinse tijd wellicht heeft uitgezien. De hier afgebeelde koopwaar is teruggevonden bij opgravingen. In 1993 verscheen het eerste deel in een cultuur-historische reeks van de Provincie Zeeland getiteld 'Karolingische burchten in Zeeland'. Daarna is er elk jaar een publicatie verschenen waarin een aspect uit de Zeeuwse cultuurhistorie centraal staat. Uitgaven over Zeeland in de prehistorie en de Romeinse tijd volgden, alsmede publicaties waarin onder meer de vestingwerken of de waterstaatkundige geschiedenis van Zeeland werden belicht. 'Zeeland in de Vroege Middeleeuwen' sluit aan op andere delen in de cultuurhistorische reeks. Het begint waar 'Zeeland in de Romeinse tijd' ophoudt en stopt waar andere delen, zoals 'Hoog van de toren', beginnen. De (restanten van de) ringwalburgen vormen de enige tastbare over blijfselen uit de vroege Middeleeuwen, een periode uit de Zeeuwse geschiedenis waar nog maar weinig van bekend is. De burg van Oost- Souburg vervult een voortrekkersrol wat betreft de plaats van de ring walburgen in de archeologische monumentenzorg en het cultuur historisch leven in de provincie Zeeland. De burgen zijn, naar het zich nu laat aanzien, nauwelijks gebruikt voor het doel waarvoor ze gebouwd zijn: verdedigingswerk en schuilplaats. De schriftelijke bronnen uit die tijd zijn zo spaarzaam, dat een beeld van deze periode slechts fragmentarisch geschetst kan worden. Waarom zijn ze gebouwd, en door wie? Wat gebeurde er dat de bouw ervan zo plotseling nodig was? Op deze en andere vragen en meer, hoopt dit boek een antwoord te geven. Te koop of bestellen 'Zeeland in de Vroege Middeleeuwen', 68 pagina's, A-5 formaat met harde kaft, kost 10,- en is te verkrijgen in de boekhandel, maar ook te bestellen bij het Informatiecentrum van de provincie Zeeland, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, tel 0118-631400. E-mail adres: infocentrum@zeeland.nl. Het informatiecentrum is van maandag tot en met vrijdag geopend van 09.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur. Op 5 december is het Informatiecentrum geopend tot 15.30 uur. Het beleid van de provincie is er op gericht het gebruik van be strijdingsmiddelen en de milieu belasting daardoor, sterk terug te dringen. Met name de agrari sche sector, maar ook bijvoor beeld de recreatievaart, heeft de laatste jaren met landelijke regel geving te maken gekregen, die het gebruik van bestrijdingsmid delen beperkt. Ook de overheden hebben en krijgen te maken met verboden op bestrijdingsmidde len voor eigen toepassingen. Vooral de (onkruidbestrijdings middelen die op verhardingen worden gebruikt, spoelen af naar het water. Daar verstoren ze de natuur en het milieu. In Zeeland hebben de overheden ervoor gekozen niet achterover te gaan leunen totdat alle bestrijdingsmid delen verboden zijn, maar om zich actief in te zetten om het eigen gebruik van middelen te minimaliseren. De brochure Bestrijdingsmidde len in het Zeeuwse watermilieu geeft een beeld van het huidige landelijke en het daaruit voort vloeiende Zeeuwse beleid. Door middel van grafieken wordt het gebruik van onder andere bestrij dingsmiddelen in de periode 1992-1999 inzichtelijk weergege ven. De brochure is te verkrijgen bij het informatiecentrum van de provincie. Klachten en meldingen over het milieu kunnen worden gemeld via de milieuklachtentelefoon, 0118- 412323. De milieuklachtentele foon is bedoeld voor klachten over stank, stof, rook, roet of geluid, afkomstig van bijvoor beeld bedrijfsactiviteiten,land bouwactiviteiten of horecagele genheden. Bodem- of waterver ontreiniging kan eveneens bij dit punt worden gemeld. Alle milieu- klachtennummers staan vermeld in de folder 'Milieuklachten mel dingen over het milieu'. De folder is verkrijgbaar via de gemeenten en het informatiecentrum van de provincie Zeeland. De nota zorgvragersbeleid besteedt aandacht aan het beleid met betrekking tot patiënten en cliënten van de afgelopen en komende jaren, de actuele ontwikkelingen en de plaats daarin van Stichting Het Klaverblad Zeeland.. De hoofdlijnen van het provinciaal zorgvragersbeleid voor de periode 2002-2006 worden uiteengezet. Speerpunt Het versterken van de positie van de zorgvragers en het ver groten van de invloed op de zorg geldt als speerpunt van het provinciale beleid op het gebied van de zorg. Hiermee wordt beoogd dat de zorgvrager in een gelijkwaardige positie komt ten opzichte van de zorgaanbieders en andere, bij de zorgverlening betrokken instanties. Zorgvragers worden op veel plekken betrokken bij beleid, o.a. bij het opstellen van regiovisies, maar van echte invloed is nog onvoldoende sprake. Om die positie te versterken is een be langrijke rol weggelegd voor Het Klaverblad. De komende jaren staat de kwaliteit van de inbreng namens de zorgvragers centraal. Belangenbehartiger Het Klaverblad ontvangt subsidie om onder andere de rol van regionale belangenbehartiger en spreekbuis van de zorgvragers te vervullen. Daarnaast heeft zij een algemene taak op het gebied van voorlichting en infor matie over de aanwezige zorg in Zeeland. Doordat Het Klaverblad ook een rol speelt bij klachtop- vang en het onderzoek naar de zorgvraag, is deze organisatie een belangrijke informatiebron als het gaat om het signaleren van knelpunten. Vanuit die signa len formuleert zij voor overhe den, verzekeraars en instellingen voorstellen voor verbetering van het aanbod of het beleid. Het Klaverblad werkt daarbij nauw samen met tal van lokale werk groepen, met cliëntenraden in instellingen, met ouderenorgani- saties en met patiëntenvereni gingen. Informatievoorziening Om de positie te versterken en de invloed te vergroten is verde re samenwerking tussen catego rieën zorgvragers nodig. Het ver beteren van het onderzoek naar de zorgvraag en de inbreng van uit patiëntenperspectief is be langrijk om serieus mee te praten over het beleid. In de regiovisies komt steeds als knelpunt naar voren dat er een gebrek is aan heldere informatie over de beschikbaarheid van zorg in de provincie Zeeland. Door het ge bruik van internet is de kennis wel toegenomen, maar een grote groep zorgvragers maakt geen gebruik van deze mogelijkheid. Voor zwakkere groepen in de samenleving zijn andere vormen van informatievoorziening nodig. Dikwijls gaat het dan om meer persoonlijk gerichte informatie en ondersteuning, zeker als er vra gen of klachten zijn op meerdere fronten tegelijk. De provincie vindt het van belang dat onafhan kelijke, betrouwbare en actuele informatie over keuzemogelijk heden en kwaliteit van zorg beschikbaar komt voor iedereen. Inspraak Gedeputeerde Staten hebben de conceptnota vastgesteld en vrij gegeven voor inspraak. Inspraak reacties kunnen tot 18 januari 2002 worden gezonden aan Ge deputeerde Staten van Zeeland, Postbus 153, 4330 AD Middel burg. De concept-nota kan worden opgevraagd bij het informatie centrum van de provincie Zeeland, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, tel 0118- 631400. E-mail adres: infocentrum@zeeland.nl. Het informatiecentrum is van maandag tot en met vrijdag ge opend van 9.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur. Op 5 december is het Informatie centrum geopend tot 15.30 uur. De provincie Zeeland krijgt een overlegplatform openbaar vervoer (OPOV), dat zowel het provinciaal bestuur als de vervoersbedrij ven ten dienste staat. Het platform benadert het openbaar vervoer vanuit de gebrui kers. Het richt zich op het openbaar vervoer over de weg en over water. Voor Zeeland gaat het dan om de reguliere bussen, buurt bussen, het collectief vraagafhankelijk vervoer (CW) en in de nabije toekomst het fiets-/voetveer Vlissingen-Breskens. Het provinciaal bestuur en de vervoersbedrijven zijn verplicht advies van het provinciale platform in te winnen over onder meer de dienstregeling, de onderlinge aansluitingen binnen het open baar vervoer, de tarieven, de concessieverlening, de toegankelijk heid van het vervoer en de sociale veiligheid, zowel in het vervoer als bij de haltes. Het platform kan zich ook eigener beweging met allerlei suggesties en adviezen voor het openbaar vervoer tot de provincie en de bedrijven richten. Consumenten In het overlegplatform zijn vertegenwoordigd de reizigersorgani satie ROVER, de ANWB, de koepelorganisatie voor patiënten- en cliëntenorganisaties Het Klaverblad, 3-VO en een vertegenwoordi ging van het voortgezet onderwijs. De provincie is nog op zoek naar andere organisaties met ervaring of affiniteit met het open baar vervoer. Het openbaar vervoer per trein valt buiten de werkingssfeer; daarvoor is het landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer (LOCOV), dat door het ministerie van verkeer en waters taat is ingesteld. Officieel gaat het provinciale platform per 1 januari van het komende jaar beginnen. Vooruitlopend daarop worden al informe le bijeenkomsten gehouden. Hoewel geen vergaderfrequentie is afgesproken, verplicht het platform zich ten minste vier keer per jaar samen te komen. Klantenpanels De klantenpanels openbaar vervoer, waarmee in Zeeland al enige tijd in alle regio's wordt gewerkt, blijven bestaan. Via de panels sondeert de provincie twee keer per jaar onder de gebruikers van het openbaar vervoer naar specifieke onderwerpen; laatstelijk was dat het collectief openbaar vervoer. Ook voor de panels is de provincie nog op zoek naar nieuwe leden. Zowel over het overlegplatform als over de klantenpanels kan nadere informatie worden ingewonnen bij medewerker F. Chervet van de provinciale directie infrastructuur en vervoer in Middel burg, tel. 0118-631644. d j:. Gedeputeerde Staten van Zee land maken bekend, dat Provin ciale Staten van Zeeland op 26 oktober 2001 hebben besloten de Grondwaterheffingsverorde ning provincie Zeeland 1999 en de Legesverordening provincie Zeeland 1998 te wijzigen. Beide wijzigingen houden verband met de invoering per 1 januari 2002 van de euro. Deze besluiten treden in werking op 1 januari 2002. Beide verordeningen zijn bekend gemaakt in het Provinciaal Blad. De verordeningen liggen ter in zage bij: - het informatiecentrum van de provincie Zeeland, Abdij 9, Middelburg, tel. 0118- 631400, geopend op werk dagen van 09.30 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 16.30 uur; - de Stafafdeling Financieel- economische Zaken van de provincie Zeeland, Abdij 6, Middelburg (geopend als informatiecentrum). ledereen kan tegen betaling van de verschuldigde leges afschrift krijgen van de stukken. Op het eerste gezicht is 't misschien ver van uw bed: kinderen die te maken krijgen met een verstoorde thuissituatie en daardoor in aanraking komen met jeugdhulpverlening. Maar wist u dat het vandaag de dag maar liefst 1 op de 20 kinderen in Nederland overkomt? Nu bestaan er gelukkig allerlei vormen van hulp en zorg. Vele mensen zetten zich elke dag in om deze kinderen toch een toekomstperspectief te bieden Er is echter één probleem dat ook zij meestal niet kunnen oplossen: voor de dingen die écht kleur brengen in een kinderleven is vaak geen geld. Net als hun leeftijdgenootjes, zouden al die kinderen met minder kansen 't prachtig vinden om bijvoorbeeld lid te zijn van een sportvereniging. Of eens samen op zomerkamp te gaan. Of wat spulletjes te hebben om hun "eigen" kamertje in te richten. Kinderhulp is hel fonds dat zich al 40 jaar inzet om zulke kinderdromen in vervulling Ie laten gaan. Helpt u 'n handje? Brinkpoortstraat 32, 7411 HS Deventer, tel.: 0570 - 611 899. fax: 05^0 - 645 602 Internet www.kinderhulp.nl, e-mail: info@kinderhulp.nl GIRO DEVENTER GOCDC DOCL1N Wijziging algemene leveringsvoorwaarden Door de invoering van de Gaswet zijn energiebedrijven verplicht het transport van gas en de levering van gas onder te brengen bij afzonderlijke bedrijven. Voor het beheer van het gastransportnet is DELTA Netwerkbedrijf Gas BV opgericht. N.V. DELTA Nutsbedrijven blijft de levering van gas verzorgen. In verband hiermee worden de huidige leveringsvoor waarden gas (voor beschermde afnemers) vervangen door Algemene Voorwaarden voor de levering van gas en Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport van gas. De Algemene Voorwaarden voor de levering van gas voor huishoudelijke respectievelijk zakelijke afnemers treden in werking per 1 januari 2002. Het is ook noodzakelijk gebleken in de Algemene Voorwaarden voor de levering "van elektriciteit voor huishoudelijke respectievelijk zakelijke verbruikers enige wijzigingen aan te brengen. De gewijzigde Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit voor huishoudelijke respectievelijk zakelijke afnemers treden eveneens in werking per 1 januari 2002. De leveringsvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel in Middelburg en de griffie van de arrondissementsrechtbank in Middelburg. U kunt de leveringsvoorwaarden kosteloos opvragen bij de afdeling klantenservice van N.V. DELTA Nutsbedrijven, telefoonnummer 0800 - 5150. Postbus 5048 4330 KA Middelburg tel. (0118) 88 20 00 e-mail: info@delta-zld.nl

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 9