lliliimi/k
ëitiÉiêviéêliiiliiiiiflI. il
GEMEENTE MIDDELBURG
De begroting voor 2002. Wat vinden de partijen ervan?
De VVD, uw blikopener
Partij van dc Arbeid Middelburg
Gemeenteraadsvergadering
unie55
ChristenUnie
GROENLINKS
Blik op 2002
Week 46
MAXIMAAL TEXT VANAF PAG. 830
Informatienummer 675 555
De PVDA is positief over de begroting en meerjaren
raming. Wat de PvdA in Middelburg wil, lijkt finan
cieel ook mogelijk.
Maandag 19 november vergadert de
gemeenteraad weer in de raadzaal
van het Stadhuis. De vergadering
begint om 19.30 uur en is bij te wo
nen vanaf de publieke tribune. De
agenda is onder voorbehoud:
kokT
terugblik.
Woensdag 14 november 2001
FAAM/VLISSINGER
3
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de afdeling
Communicatie. Reacties zijn van harte welkom!
Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt
u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2,
telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot
12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur.
Internet site: www.middelburg.nl
info middelburg, nl
m ïi $lü v
Terugblik
Geen loze kreten, geen geforceerde
pogingen om de publiciteit te halen,
maar een degelijke, weloverwogen
inbreng. Dat kenmerkte de VVD-
fractie de afgelopen raadsperiode in
de rol van stabiele factor in de raad.
Een rol die de VVD past en ook in
de toekomst van haar mag worden
verwacht.
Mede dankzij de VVD is er in de
achterliggende periode veel gereali
seerd. In de afgelopen jaren is er
een basis gelegd voor de toekomst
van onze stad. Een stad met allure
om trots op te zijn.
Vooruitblik
Het komende jaar vinden een aantal
belangwekkende gebeurtenissen
plaats, onder leiding van een nieu
we burgemeester. Deze zal niet al
leen de belangen van onze gemeen
te moeten gaan behartigen, maar zal
samen met omliggende gemeentes
en provincie moeten werken aan
een politiek draagvlak voor de be
langen van de regio.
Na de gemeenteraadsverkiezingen
wordt het dualisme ingevoerd ten
einde de politiek dichter bij de bur
ger te brengen. De VVD vindt dat
inwoners in een vroeg stadium van
planvorming de mogelijkheid moe
ten krijgen om een bijdrage te leve
ren. Er zal nog meer aandacht moe
ten worden besteed aan de commu
nicatie tussen bestuurders en inwo
ners.
Het accent mag in de toekomst niet
alleen liggen op het stapelen van
stenen. Ook de sociale aspecten in
onze samenleving staan hoog geno
teerd op de agenda van de VVD.
Daarnaast is het minstens zo be
langrijk om het huidige bezit op een
economisch verantwoorde wijze in
goede conditie te brengen en te
houden. De aanblik van onze stra
ten en sloepen staal soms in schril
contrast tot de nieuwe elementen
die in onze stad verrijzen.
Leefmilieu
De VVD denkt niet alleen aan een
schone, maar met name aan een
veilige leefomgeving. Handhaving
en controle op de naleving van be
staande milieuwetgeving en de
daarmee verband houdende veilig
heidsaspecten is een primaire voor
waarde om dit te bereiken. Onze
leefomgeving dient er één te zijn
waarin men zich veilig en behaag
lijk voelt.
Jongerenbeleid
De VVD verwacht nog deze raads
periode een voorstel voor de bouw
van een multifunctioneel jongeren
centrum. Uit gesprekken met de be
langengroeperingen moet blijken
waaraan behoefte is.
Ouderenbeleid
De VVD wil dal ouderen door een
veelzijdig woningaanbod meer mo
gelijkheden krijgen om een woning
te kiezen die bij hun persoonlijke
situatie past. Levensloopbestendige
woningen in combinatie met zorg-
op-maat zullen ouderen helpen zo
lang mogelijk de regie over het ei
gen leven te behouden.
Lokaal sociaal beleid
In de nota over het lokaal sociaal
beleid van Middelburg zien we veel
aanzetten voor de invulling van het
beleid in de diverse wijken. De pro
jecten "Samenwerken aan leefbaar
heid en veiligheid", "Niet van
school zonder diploma" en "Klaar
voor de vergrijzing" hebben onze
prioriteit.
Minimabeleid
De VVD vindt dat er naast het geld
dat van de rijksoverheid komt geen
extra middelen gestoken moeten
worden in het minimabeleid. Inko
menspolitiek is een zaak van rijks
beleid.
Mortiere
De VVD vraagt zich af of de in
spanningen die op gebied van ac
quisitie worden gepleegd voor het
binnenhalen van nieuwe bedrijven
en daarmee gepaard gaande werk
gelegenheid wel voldoende vruch
ten afwerpen. Er zal nu eindelijk
eens tempo moeten worden ge
maakt met de invulling van de Mor
tiere. De VVD wordt ongeduldig.
Verkeer
In de voorfinanciering van de N57
is in het afgelopen jaar amper voor
uitgang geboekt. Hoe reëel is nu ei
genlijk een eerdere aanleg van deze
hoofdverkeersader?
De VVD dringt er op aan om bij de
ontwikkeling van de Kanaalweg
westzijde de mogelijkheden te on
derzoeken om kruising van lang
zaam verkeer en snelverkeer te ver
mijden.
Binnenstad
De VVD staat een levendige bin
nenstad voor. Overlast moet beperkt
blijven door met betrokken partijen
heldere afspraken te maken en toe
te zien op de naleving. De VVD
stelt voor om vroegtijdig een jaar
kalender op te maken waarop alle
Middelburgse evenementen staan
vermeld. Een goede spreiding over
het jaar, afgestemd op activiteiten in
de regio, moet bijzondere aandacht
krijgen.
Parkeren
In onze historische binnenstad moet
het parkeren onder hel maaiveld be
vorderd worden om het "blik" zo
veel mogelijk van de straat te krij
gen. Ook moeten er aan de randen
van de stad voldoende parkeervoor
zieningen komen. Het fietsparkeren
moet worden gestimuleerd.
Zwembad
Volgens planning kunnen we begin
2003 zwemmen in het nieuwe
zwembad. De VVD wil in de nabije
toekomst het gebied bij hel stadsge
westelijk zwembad verder invullen
met centrale sportvoorzieningen
voor Walcheren.
Sportaccommodaties
De VVD wenst een actief beleid in
hel stimuleren van verantwoorde
lijkheid en zelfbeheer door sport
verenigingen en wil daar een rede
lijke beloning tegenover stellen. Fi
nanciële verplichtingen van vereni
gingen moeten in alle redelijkheid
op te brengen zijn. Sport heeft een
maatschappelijke functie en moet
wel betaalbaar blijven!!
Dit was slechts een greep uit de
aandachtspunten van de VVD. Wilt
u meer weten over bovenstaande of
andere onderwerpen? Neem gerust
even contact met ons op (Joan van
Dijk 675430, Cathrien Koster
612371. Erik de Visser 639672, Ad
Damman 623790) of stuur een
mailtje naar a.damman@zccland-
net.nl.
Op de volgende punten heeft de
PVDA kritiek:
De locatie van de schouwburg
Dc situering van de schouwburg op
de locatie van de Berghuiskazerne is
een historische fout. De Punt is een
veel betere locatie. Bijvoorbeeld ten
opzichte van de aan te leggen N 57
en de unieke kans daar om parkeer
voorziening te combineren met een
transferium. De besparingen van de
locatie op De Punt is groot doordat
een parkeergarage vervalt en extra
inkomsten ontstaan als gevolg van
bebouwing van de voormalige Berg
huiskazerne met woningen.
De raad heeft dit slechte besluit on
der druk van de omstandigheden en
met een kleine meerderheid geno
men. Wij denken dat een nieuwe
raad dit slechte besluit zal herzien.
Stedelijk sociaal beleid
Wij constateren dat sociaal beleid
de zwakste schakel van het Middel
burgse beleid is. Vanaf 1997 is door
de PvdA jaarlijks bij elke begroting
betoogd dat er voor jongeren en ou
deren en ook voor middengroepen
in Middelburg op sociaal terrein
meer moet gebeuren. Middelburg
hoort een sociale stad te zijn met
meer dan gemiddeld aandacht voor
initiatieven van de burger. Middel
burg kan zich niet permitteren om
op dit terrein minder te scoren dan
andere gemeenten.
Kanaalkmising N57
De PVDA eist een veel krachtiger
beleid van het College. Er ont
breekt voortgang.
Vorig jaar werd een onderzoek aan
gekondigd. Onlangs is weer aange
geven dal er een onderzoek komt.
Wat denkt uw college nu daadwer
kelijk te gaan doen? De PVDA ziet
geen daadkrachtig beleid in het
handelen van het College.
Strategische projecten
In hoeverre beschouwt het College
het in de vijfde nota RO geopperde
voornemen om Zeeland aan te wij
zen als nationaal landschap een
ernstige inbreuk op de plannen voor
woningbouw tussen Middelburg en
het Veerse Meer?
Dc tweede fase van het stationsge
bied dient nu te worden ontwikkeld
en er dient duidelijkheid te komen
over dc brug bij het stadhuis. Wij
willen dat u de kiosken op de Markt
nu eindelijk eens vervangt.
Wijktafels
De PVDA is van mening dat er te
weinig werk is gemaakt van een
1. Vaststelling notulen van de vergadering van de
raad van de gemeente
Middelburg, gehouden op 25 juni 2001. (wor
den nagezonden)
2. Mededelingen en ingekomen stukken.
3. Vaststellen budgetten en programma/overzicht
incl. toelichting/besluit per huisvestingsaan-
vraag ondcrwijshuisvcsling jaar 2002.
Verordening tot wijziging van de Algemene
Plaatselijke Verordening Middelburg 1997 (9e
wijziging).
Nader milieuonderzoek Stationsgebied (Mas-
lerplan Plus).
Verordening lot wijziging van de Inspraakver
ordening.
Vaststellen tarieven lijkbezorgingrechten 2002.
Aankoop woning met ondergrond en erf gele
gen aan dc Kanaalweg 16.
Aankoop 2 percelen grond met opstallen gele
gen op de hoek Walcherseweg-Laan der Ver
enigde Naties
.Nieuw voorbereidingsbesluit vanwege beëindi
ging geldigheidsduur Sir W. Churchilllaan 49.
4.
10
11. Verzoek om vrijstelling artikel 19, lid 1 W.R.O.
voor de bouw van een serre en wintertuin ach
ter de panden Herenstraat 25-33 en een functie
wijziging van pand Herenstraat 25 van "Detail
handel" naar "Horeca" i.v.m. de vestiging van
een koffiehuis/theeschenkerij.
12. Verzamelvoorstel tot het wijzigen van de begro
ting 2001 en het verlenen van kredieten.
13. Verzamelvoorstel tot het wijzigen van de begro
ting 2002 en hel verlenen van kredieten.
14. Benoeming bestuursleden S.S.G.M. Nehalen-
nia.
15. Vervolgkrediet voor hel strategisch project N-
57.
16. Jaarrekening 2000 Regionale Brandweer Zee
land.
17. 2e begrotingswijziging 2001 Regionale Brand
weer Zeeland.
18. Stadsgewestelijke Brandweer, begroting le
begrotingswijziging 2002.
19. Langzaam-vcrkccrsstructuur omgeving Lange-
vielebuitenbrug.
20. Horecastructuurvisie.
21. Verzoek artikel 19, lid 1 W.R.O. en te nemen
voorbereidingsbesluit ten behoeve van school
gebouw Nieuwervestraat 2. (wordt nagezon
den)
De stukken liggen ter inzage bij dc afdeling Com
municatie, Stadhuisstraat 2, open maandag tot en
met vrijdag van 8 tol 16.00 uur.
goed wijkbeleid en de wijktafels.
Wij willen een begin maken met het
toekennen van een budget aan dc
wijktafels en het aanstellen van per
sonen die de wijktafels professio
neel gaan ondersteunen.
Verkeer
Bij de Roozenburglaan zijn er al re
gelmatig verkeersonveilige situaties
ontstaan. De PVDA wil een einde
maken aan de doorgaande route van
de Roozenburglaan.
Fietsbrug of pont over het kanaal
bij Erasmuswijk
PVDA wil een fietsverbinding. Een
dergelijke verbinding heeft voorde
len voor Middelburg-Zuid en dc re
latie met het nieuwe stadsgeweste
lijke zwembad. Wij willen dat uw
college een studie laat uitvoeren
naar fietsbrug of een fietspont.
Onderwijs
Dc PVDA vraagt aandacht voor de
kwaliteit van de basisscholen en spe
ciaal de Bcverburch, de Dollljnen-
burch en de Vossenburch. Hieraan
gekoppeld willen wij dat de situatie
van de basisscholen in de Stromen-
wijk wordt bezien. Wij pleiten voor
het Brede school concept.
Sport
Dc PVDA vindt dal bij FC Dau-
wendaele een kunstgrasveld niet
mag ontbreken.
Minimabeleid
Wij pleiten samen met andere poli
tieke partijen voor hel verstrekken
van een eindejaarsuitkering. Een
motie hiervoor zullen wij onder
steunen.
Het voorzieningenpakket bijzonde
re bijstand is in Middelburg onvol
doende. Er moet een directe bena
dering komen van uitkeringsgerech
tigden. Wij bepleiten dus een struc
turele intensivering van het minima
beleid.
Gemeentelijke belastingen
De PVDA pleit voor verdergaande
differentiatie lager dan '250 m'?
Antwoord van het college is dat
geeft, te veel werk en het extra voor
deel van huishoudens met hoog ver
bruik raakt kwijt.
Dat is nu juist wat de PVDA anders
wil: Wij willen eerlijk delen.
Voor meer informatie kunt u con
tact opnemen met Wim Kooiman,
telefoon 640 907. E-mail kan ook:
bwzadvdir@zeelandnct.nl
Zoals gewoonlijk eerst wat algeme
ne opmerkingen, deze keer over de
gezondheidszorg. Ondanks het feit
dat er honderden miljoenen extra
beschikbaar zijn gesteld blijft het
probleem "de handen aan hel bed".
Nemen we een Top-10 ziekenhuis
te Utrecht als voorbeeld: In 10 jaar
tijd verdubbelde hel personeelsbe
stand van 3000 naar 6000, terwijl
het aantal bedden met 200 afnam
en nu 30% van de operatiekamers
leeg staat wegens gebrek aan perso
neel!!! Die 3000 extra krachten zijn
n.l. managers en hun staf...
De echte professionals moeten: ver
gaderen, rapporten lezen en (ma-
nagemcnt-jlrainingen volgen. Een
patiënt die op verzorging ligt te
wachten noemt een manager: "Een
storing in de productielijn". Een pa
tiënt is een "product" geworden!
Verpleegkundigen durven niet te
protesteren, want dal kost ze hun
carrière. Dus vragen ze maar om
meer geld...
De minister-president vertrekt en
wat staal in zijn paarse "testa
ment"? De AOW-ers moet premie
gaan betalen. Eén van de redenen
waarom de ouderenpartijen destijds
werden opgericht waren eerdere
plannen in die richting. Dit is het
éérste protest daartegen.
Zelfs de ouderenbonden zwijgen in
alle talen...
Wij blijven van mening dat AOW
premiebetaling door AOW-ers uit
den boze is en onnodig! Verder ver
klaart onze "staatsman" dat hij te
gen het gedoogbeleid is. Wij vra
gen ons af: waarom hij er de afgelo
pen 15 jaar dat hij de macht had,
niets tegen gedaan heeft!!! Overi
gens roepen wij al jaren: gedoogbe
leid is geen beleid.
KWALITEITSATLAS.
Het afgelopen jaar is er veel opge
pakt wat betreft de gewenste pro
jecten. De plannen om hier ook in
2002 volle kracht mee door te gaan
hebben 'onze steun. De ontwikkelin
gen in dc Mortiere baren ons zor
gen: niet alleen de voortgang maar
vooral de kwaliteit.
Stationsgebied, Magistraatwijk met
brede school, ontwikkeling Stromen-
wijk en Veerse Poort, Zwembad, Re
gionaal A-theater met twee filmza
len. de vernieuwing van de binnen
stad enz. zijn of al in ontwikkeling
of goedgekeurd door de raad.
Wal is onze inbreng de afgelopen 5
jaar geweest, buiten het steunen van
de bovengeschetste ontwikkelin
gen? Het aanpasbaar bouwen en
het levensloop bestendig wonen is
(mede)door ons van de grond geko
men. Helaas is de controle op de
uitvoering nog niet voldoende. In
ons verkiezingsprogramma in 1996
vroegen wij al om een eerlijker
verdeling van de rioollasten, dit
zal komend jaar worden doorge
voerd.
Het "sociaal bezoek" in gebieden
met bewonersparkcren is opgepakt
(2c vergunning noemden we dat;
ook al in 1996.
Zelfs "bankjes op de markt",
waar wij drie jaar geleden om vroe
gen, zijn er uiteindelijk toch geko
men. De Ouderennola is in de af
rondingsfase en wellicht komen er
verkiezingen voor een Senioren
raad. Voor onderhoud van wegen
en kademuren wordt door het colle
ge, na aandringen door velen met
ons in de raad, veel meer geld vrij
gemaakt.
In 2001 zijn er jammer genoeg, le
weinig gelden vrij gemaakt voor het
op een aanvaardbaar onderhoudsni-
veau houden van de wegen in de
bebouwde kom. Ook voor het jaar
2002 is dit het geval. En dat baart
ons zorgen.
WENSEN.
1. Openbaar vervoerverbindingen
tussen Dauwendaele/Zuid en
Nieuwland/Centrum;
2. Een eenvoudige "eerste hulp
post", in het medisch centrum:
3. Een tijdelijke loopbrug in de
plaats van de Dokbrug, als die
wordt gerestaureerd.
4. Meer geld voor wegen onder
houd.
5. Betere controle op het naleven
van de A.P.V.
6. Ondanks dat het geen prioriteit
heeft, meer aandacht voor de
veiligheid van de voetgangers in
het kernwinkel gebied en win
kelcentra.
(Niets nieuws, deze wensen.
Ook vorig jaar stonden ze op de
ze pagina.
7. Een einde jaarsuitkering ter be
strijding van dc extra kosten in
de dure december maand zowel
in 2001 als in 2002 voor de mi
nima.
8. Zoveel mogelijk "blik onder de
grond", oftewel: auto's horen in
een prachtige historische
binnenstad zo veel mogelijk uit
het zicht, dus onder de grond of
op een "transferium" aan de
stadsrand. Parkeergarages zijn
duur, maar sinds kort is er een
betaalbaar parkeersysteem met
een autolift
Het lijkt ons heel goed mogelijk
om zo'n systeem op het Dam
plein en op de Bodenplaats te re
aliseren.
Heeft U vragen of opmerkingen,
neemt U dan contact op met:
B.G.L. Wild, fractievoorzitter
AOV/UNIE 55+. Tel. 0118-
634243.
2002 is het jaar van de waarheid. Voor het eerst als ChristenUnie.
De verkiezingen staan centraal in de lokale en landelijke politiek.
Deze werpen hun schaduw al vooruit op de begrotingsbehandeling
van deze maand.
En ze bepalen voor een groot deel de formatieruimte van maart 2002.
Herinnering en verwachting.
Deze laatste begroting van dit colle
ge is het sluitstuk van een roerige
periode. Afgezien van de bestuurs
crisis in 2000, wil de ChristenUnie
positief naar de toekomst kijken.
We hebben in het college mogen
meewerken en meedenken. En con
tinueren dit graag.
Er zijn in Middelburg majeure be
sluiten genomen, die lang doorwer
ken op de begroting(cn). Dit zal on
ze stad de komende jaren beperken
in haar financiële bewegingsruimte
en in de ruimte voor nieuw beleid.
De strategische projecten staan op
de rol. maar de uitvoering ervan
gaat niet vanzcll. Het luistert nauw
om de uitvoering te realiseren zoals
wij dat hebben afgesproken. Het
college en de ambtelijke organisatie
moet permanent alert zijn bij de uit
voering. Want de economische om
standigheden wijzigen voortdurend
en de concurrentie is groot. Dit ver
eist opperste concentratie en nauw
gezetheid. Plannen maken is ge
makkelijker dan ze realiseren.
We willen enkele items belichten.
Mortiere.
Het PDV gedeelte moet zo snel mo
gelijk worden gerealiseerd, zonder
een concessie te doen aan hel kwali
teitsniveau. Hoe meer gerenom
meerde internationale ketens hier
gevestigd worden hoe beter. Een
permanente acquisitie is van belang.
We geven het college de opdracht
mee om over een jaar de verkeers-
ontsluiting gerealiseerd te hebben
en dc woningbouw te starten.
Nog steeds staan we achter de
noodzaak om een vierbaans aan
sluiting te krijgen met het Tolplein
van de Westerschelde Tunnel, want
pas dan kun je bedrijven echte loca
tievoordelen bieden.
Stationsgebied.
Zo snel mogelijk realiseren van bus
station. stads- en waterschapskan
toor; met zo weinig mogelijk over
last voor verkeer en omwonenden.
We zien graag voor de zomer een
voorstel van het College tegemoet
voor dc nieuwe fietsbrug.
Kazernetheater.
Binnen de keuzemogelijkheden is
voor de ChristenUnie de gekozen
locatie dc beste. Wc dringen aan op
een zorgvuldige kostenbewaking en
een goede communicatie met om
wonenden en toekomstige gebrui
kers. Snelle sloop van de Bcrghuijs
heeft onze voorkeur.
Dan kan het tijdelijk als overloop
terrein worden benut.
Infrastructuur.
Nog immer is er een achterstand in
staat van onderhoud van de wegen.
Hier moet meer geld aan besteed
worden. Aan de versnelde uitvoe
ring van N57 moet het college blij
ven werken.
Binnenstad.
De herinrichting van een deel is al
gerealiseerd. We constateren dat de
heringerichte straten zijn opge
knapt; wc sporen het college aan
om zo snel mogelijk de overige de
len aan te pakken. Waarbij wel de
zomerdrukte in dc planning verme
den moet worden.
Zwembad
Het reeds gesloopte zwembad is
bouwrijp voor de hoofdvestiging
Zuidwest van Rijkswaterstaat. Een
fraai gebouw, een aanwinst voor het
moderne stadsbeeld rond liet Ka
naal.
Ook dc bouw van hel zwembad
vordert gestaag, en het tijdelijk ver
voer naar het naburig zwembad gaat
goed. Zaak is wel; het tijdpad goed
te bewaken, waarbij de geplande
openingsdatum ook gerealiseerd zal
worden.
We zijn als ChristenUnie tevreden
over de toezegging dat er wel een
glijbaan in zal worden gebouwd;
want een bad zonder glijbaan is als
een boterham zonder beleg: het is
wel gezond maar niet lekker.
Parkeerbeleid.
Het nieuwe parkeerbeleid moet in
juni worden geëvalueerd, mogelijk
kan de afdeling communicatie mid
dels een enquête dc reacties van het
publiek peilen en kan de dienst par
keerbeheer bij deze evaluatie mee
doen.
Minimabeleid.
Er is veel aandacht besteed aan de
zwakkeren in de Middelburgse sa
menleving.
Maar nooit genoeg. Permanente
steun, financieel en immaterieel,
moet worden geboden, waarbij wc
zeker de groep ouderen niet mogen
vergeten. Meer ruimte
hiervoor.college!
Er veel meer te zeggen over beleid
in 2002, maar in alles welen we
ons afhankelijk van dc zegen van
God Om die steun bidden we voor
al onze inwoners.
ChristenUnie Middelburg:
Leo Luitwieler 0118 - 602398, Ko
Siereveld 0118 - 601517, Arnold
Rots 0118-642699
Voor ons zijn algemene beschou
wingen niet alleen het moment de
begroting voor het komende jaar te
beschouwen maar ook het moment
om terug te blikken.
In deze raadsperiode is nogal wat
gebeurd. De kwaliteitsatlas is vast
gesteld, strategische projecten zijn
geformuleerd en een deel is in uit
voering. Je zou dit hoogtepunten
kunnen noemen. Er zijn ook diepte
punten. Dc crisis rondom dc burge
meester. raadsleden die van partij
veranderen, wethouderswisseling en
vertrek van raadsleden. Het vertrou
wen in dc Middelburgse politiek is
ernstig geschonden. We zullen er
met zijn allen aan moeten trekken
dat te herstellen. Alleen dan kan de
democratie functioneren. Democra
tie is meer dan eens in de 4 jaar naar
de stembus lopen. Democratie is erg
kwetsbaar. Staan wij voor een open
democratie, er hoeft maar iets te ge
beuren en we doen de deuren dicht.
Vrijheden worden beknot. De essen
tie is luisteren naar wat er in de sa
menleving gebeurt, burgers in een
vroeg stadium betrekken bij beleids
vorming en openstaan voor kritiek.
In mei 1996 is Wijkbeheer inge
voerd. Wij -willen kijken of de in
voering van Wijkbeheer heeft ge
bracht wat wij ervan verwachten.
Wij hebben stellig de indruk dat de
doelen nog steeds staan daar waar
ze staan en dat de zwakke onderde
len van de wijken nog steeds zwak
zijn. Wijkbeheer heeft nog niet de
status die wij als Groen Links zo
graag zouden willen hebben. Het is
voor Groen Links niet acceptabel
dat wijkondersteuningspunten zon
der wijkbemiddelaar zitten. Wijkbe
heer is één van de steunpilaren van
Locaal Sociaal Beleid. Dat wat in
de eigen wijk gebeurt, voelt of ziet
men direct. Laat bewoners zelf aan
geven welke straat in de wijk het
eerst aangepakt moet worden. We
moeten meer met wijkbudgetten
gaan werken. Bij hel opstellen van
de budgetten moet ook de wijk be
trokken zijn. Burgerparticipatie
komt dan meer tot zijn recht. Voor
Groen Links is burgerparticipatie
meer dan gebruik mogen maken
van inspraakprocedures.
Milieu
Groen Links heeft een visie op mi
lieubeleid die veel verder gaat dan
de wettelijke. Een aantal jaren gele
den heeft dc Groen Links fractie
een notitie geschreven over het ge
bruik van bestrijdingsmiddelen op
openbaar groen. Verder dan bij wel
opgelegde maatregelen zijn we nog
niet gekomen. Simpelweg stoppen
met onkruidbestrijdingsmiddelen
zonder alternatieven kan niet. Er
zijn echter alternatieven voorhan
den. Helaas moeten we constateren
dat er kansen zijn blijven liggen
nieuwe woonwijken duurzaam in te
richten. Groen Links heeft hier bij
herhaling op aan gedrongen. De
Veerse Poort is een voorbeeld hier
van. Een wijk waar uitsluitend
duurzaam gebouwd zou worden,
waar men een z.g. grijswatercircuit
zou kunnen aanleggen, waar een
milieuvriendelijk en ecologisch ver
antwoord groenplan voor ontwik
keld had kunnen worden. We moe
ten duidelijk meetbare doelstellin
gen formuleren. B.v. per jaar een
reductie van x% onkruidbestrij
dingsmiddelen. samen met Vlissin-
gen een proefproject door in een
bepaalde wijk onkruid anders le
verwijderen met een andere inrich
ting van hel groen en bestraling.
Energiebesparing in de
huishoudens.
Begin dit jaar zijn acties gevoerd te
gen de verhoging van dc energie
prijzen. De enige juiste reactie hier
op is hel verlagen van de energiebe
hoefte door besparing. Met name
gezinnen met een minimuminkomen
zijn veelal niet instaat de investerin
gen voor de energiebesparingen te
doen. In Middelburg zou een fonds
moeten komen dat juist voor men
sen met een minimuminkomen on
dersteunt in de investeringen voor
energiebesparing. Het mes snijdt op
deze wijze aan twee kanten, én een
verbetering van het milieu én een
structurele verbetering van de posi
tie voor mensen met een minimum
inkomen. Het gemeentelijke beleid
voor de heffingen is gebaseerd op
kostendekkende tarieven voor de af
valstoffenheffing, reinigingsrechten
en de rioolrechten. Volgens ons kan
dit uitgangspunt zo langzamerhand
wel los gelaten worden. Een verdere
tariefdifferentiatie is noodzakelijk.
Strategische projecten
Uitgangspunt waren en zijn nog
steeds: een kwaliteitsimpuls geven
aan de infrastructurele ontwikkeling
en dc openbare voorzieningen op
een hoog kwaliteitsniveau tillen.
Middelburg moet erkennen dat het
geografisch gezien niet strategisch
ligt. Er speelt zich meer af buiten
onze provinciegrenzen dan daarbin
nen. Wal is er dan zo strategisch aan
onze projecten? En wat is de defini
tie van ons kwaliteitsniveau? Voor
Groen Links moet men met het ont
breken van diverse strategische
voordelen ten opzichte van andere
regio hoog inzetten op kwaliteit.
Maar dat mag nooit ten koste gaan
van leefbaarheid in de breedste zin
van het woord. Hel hoog inzetten
op kwaliteit moet de doorsnee Mid
delburger ook zo ervaren. Die moet
ook betrokken zijn bij de processen
voorafgaand aan de realisering er
van. Projecten waar we allemaal
optimaal van moeten profiteren.
Een van de strategische projecten is
het aquaduct. Het sneller uitvoeren
ervan zal veel gemeentelijk geld ver
gen. Wij zien de aanleg van dc N57
als een Rijkstaak waar wij als Mid
delburg geen extra financiën in moe
ten stoppen. Eerst dient de rondweg
structuur aan de westkant van onze
stad geoptimaliseerd te worden m.n.
Vlissingseweg Stromenweg Laan
der Verenigde Naties.
Contact met Groen Links: Jaap
Goelheer, tel. 614 032 en Adric van
"t Westeinde, tel. 613 671