lliliimi/k ëitiÉiêviéêliiiliiiiiflI. il GEMEENTE MIDDELBURG De begroting voor 2002. Wat vinden de partijen ervan? De VVD, uw blikopener Partij van dc Arbeid Middelburg Gemeenteraadsvergadering unie55 ChristenUnie GROENLINKS Blik op 2002 Week 46 MAXIMAAL TEXT VANAF PAG. 830 Informatienummer 675 555 De PVDA is positief over de begroting en meerjaren raming. Wat de PvdA in Middelburg wil, lijkt finan cieel ook mogelijk. Maandag 19 november vergadert de gemeenteraad weer in de raadzaal van het Stadhuis. De vergadering begint om 19.30 uur en is bij te wo nen vanaf de publieke tribune. De agenda is onder voorbehoud: kokT terugblik. Woensdag 14 november 2001 FAAM/VLISSINGER 3 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de afdeling Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur. Internet site: www.middelburg.nl info middelburg, nl m ïi $lü v Terugblik Geen loze kreten, geen geforceerde pogingen om de publiciteit te halen, maar een degelijke, weloverwogen inbreng. Dat kenmerkte de VVD- fractie de afgelopen raadsperiode in de rol van stabiele factor in de raad. Een rol die de VVD past en ook in de toekomst van haar mag worden verwacht. Mede dankzij de VVD is er in de achterliggende periode veel gereali seerd. In de afgelopen jaren is er een basis gelegd voor de toekomst van onze stad. Een stad met allure om trots op te zijn. Vooruitblik Het komende jaar vinden een aantal belangwekkende gebeurtenissen plaats, onder leiding van een nieu we burgemeester. Deze zal niet al leen de belangen van onze gemeen te moeten gaan behartigen, maar zal samen met omliggende gemeentes en provincie moeten werken aan een politiek draagvlak voor de be langen van de regio. Na de gemeenteraadsverkiezingen wordt het dualisme ingevoerd ten einde de politiek dichter bij de bur ger te brengen. De VVD vindt dat inwoners in een vroeg stadium van planvorming de mogelijkheid moe ten krijgen om een bijdrage te leve ren. Er zal nog meer aandacht moe ten worden besteed aan de commu nicatie tussen bestuurders en inwo ners. Het accent mag in de toekomst niet alleen liggen op het stapelen van stenen. Ook de sociale aspecten in onze samenleving staan hoog geno teerd op de agenda van de VVD. Daarnaast is het minstens zo be langrijk om het huidige bezit op een economisch verantwoorde wijze in goede conditie te brengen en te houden. De aanblik van onze stra ten en sloepen staal soms in schril contrast tot de nieuwe elementen die in onze stad verrijzen. Leefmilieu De VVD denkt niet alleen aan een schone, maar met name aan een veilige leefomgeving. Handhaving en controle op de naleving van be staande milieuwetgeving en de daarmee verband houdende veilig heidsaspecten is een primaire voor waarde om dit te bereiken. Onze leefomgeving dient er één te zijn waarin men zich veilig en behaag lijk voelt. Jongerenbeleid De VVD verwacht nog deze raads periode een voorstel voor de bouw van een multifunctioneel jongeren centrum. Uit gesprekken met de be langengroeperingen moet blijken waaraan behoefte is. Ouderenbeleid De VVD wil dal ouderen door een veelzijdig woningaanbod meer mo gelijkheden krijgen om een woning te kiezen die bij hun persoonlijke situatie past. Levensloopbestendige woningen in combinatie met zorg- op-maat zullen ouderen helpen zo lang mogelijk de regie over het ei gen leven te behouden. Lokaal sociaal beleid In de nota over het lokaal sociaal beleid van Middelburg zien we veel aanzetten voor de invulling van het beleid in de diverse wijken. De pro jecten "Samenwerken aan leefbaar heid en veiligheid", "Niet van school zonder diploma" en "Klaar voor de vergrijzing" hebben onze prioriteit. Minimabeleid De VVD vindt dat er naast het geld dat van de rijksoverheid komt geen extra middelen gestoken moeten worden in het minimabeleid. Inko menspolitiek is een zaak van rijks beleid. Mortiere De VVD vraagt zich af of de in spanningen die op gebied van ac quisitie worden gepleegd voor het binnenhalen van nieuwe bedrijven en daarmee gepaard gaande werk gelegenheid wel voldoende vruch ten afwerpen. Er zal nu eindelijk eens tempo moeten worden ge maakt met de invulling van de Mor tiere. De VVD wordt ongeduldig. Verkeer In de voorfinanciering van de N57 is in het afgelopen jaar amper voor uitgang geboekt. Hoe reëel is nu ei genlijk een eerdere aanleg van deze hoofdverkeersader? De VVD dringt er op aan om bij de ontwikkeling van de Kanaalweg westzijde de mogelijkheden te on derzoeken om kruising van lang zaam verkeer en snelverkeer te ver mijden. Binnenstad De VVD staat een levendige bin nenstad voor. Overlast moet beperkt blijven door met betrokken partijen heldere afspraken te maken en toe te zien op de naleving. De VVD stelt voor om vroegtijdig een jaar kalender op te maken waarop alle Middelburgse evenementen staan vermeld. Een goede spreiding over het jaar, afgestemd op activiteiten in de regio, moet bijzondere aandacht krijgen. Parkeren In onze historische binnenstad moet het parkeren onder hel maaiveld be vorderd worden om het "blik" zo veel mogelijk van de straat te krij gen. Ook moeten er aan de randen van de stad voldoende parkeervoor zieningen komen. Het fietsparkeren moet worden gestimuleerd. Zwembad Volgens planning kunnen we begin 2003 zwemmen in het nieuwe zwembad. De VVD wil in de nabije toekomst het gebied bij hel stadsge westelijk zwembad verder invullen met centrale sportvoorzieningen voor Walcheren. Sportaccommodaties De VVD wenst een actief beleid in hel stimuleren van verantwoorde lijkheid en zelfbeheer door sport verenigingen en wil daar een rede lijke beloning tegenover stellen. Fi nanciële verplichtingen van vereni gingen moeten in alle redelijkheid op te brengen zijn. Sport heeft een maatschappelijke functie en moet wel betaalbaar blijven!! Dit was slechts een greep uit de aandachtspunten van de VVD. Wilt u meer weten over bovenstaande of andere onderwerpen? Neem gerust even contact met ons op (Joan van Dijk 675430, Cathrien Koster 612371. Erik de Visser 639672, Ad Damman 623790) of stuur een mailtje naar a.damman@zccland- net.nl. Op de volgende punten heeft de PVDA kritiek: De locatie van de schouwburg Dc situering van de schouwburg op de locatie van de Berghuiskazerne is een historische fout. De Punt is een veel betere locatie. Bijvoorbeeld ten opzichte van de aan te leggen N 57 en de unieke kans daar om parkeer voorziening te combineren met een transferium. De besparingen van de locatie op De Punt is groot doordat een parkeergarage vervalt en extra inkomsten ontstaan als gevolg van bebouwing van de voormalige Berg huiskazerne met woningen. De raad heeft dit slechte besluit on der druk van de omstandigheden en met een kleine meerderheid geno men. Wij denken dat een nieuwe raad dit slechte besluit zal herzien. Stedelijk sociaal beleid Wij constateren dat sociaal beleid de zwakste schakel van het Middel burgse beleid is. Vanaf 1997 is door de PvdA jaarlijks bij elke begroting betoogd dat er voor jongeren en ou deren en ook voor middengroepen in Middelburg op sociaal terrein meer moet gebeuren. Middelburg hoort een sociale stad te zijn met meer dan gemiddeld aandacht voor initiatieven van de burger. Middel burg kan zich niet permitteren om op dit terrein minder te scoren dan andere gemeenten. Kanaalkmising N57 De PVDA eist een veel krachtiger beleid van het College. Er ont breekt voortgang. Vorig jaar werd een onderzoek aan gekondigd. Onlangs is weer aange geven dal er een onderzoek komt. Wat denkt uw college nu daadwer kelijk te gaan doen? De PVDA ziet geen daadkrachtig beleid in het handelen van het College. Strategische projecten In hoeverre beschouwt het College het in de vijfde nota RO geopperde voornemen om Zeeland aan te wij zen als nationaal landschap een ernstige inbreuk op de plannen voor woningbouw tussen Middelburg en het Veerse Meer? Dc tweede fase van het stationsge bied dient nu te worden ontwikkeld en er dient duidelijkheid te komen over dc brug bij het stadhuis. Wij willen dat u de kiosken op de Markt nu eindelijk eens vervangt. Wijktafels De PVDA is van mening dat er te weinig werk is gemaakt van een 1. Vaststelling notulen van de vergadering van de raad van de gemeente Middelburg, gehouden op 25 juni 2001. (wor den nagezonden) 2. Mededelingen en ingekomen stukken. 3. Vaststellen budgetten en programma/overzicht incl. toelichting/besluit per huisvestingsaan- vraag ondcrwijshuisvcsling jaar 2002. Verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Middelburg 1997 (9e wijziging). Nader milieuonderzoek Stationsgebied (Mas- lerplan Plus). Verordening lot wijziging van de Inspraakver ordening. Vaststellen tarieven lijkbezorgingrechten 2002. Aankoop woning met ondergrond en erf gele gen aan dc Kanaalweg 16. Aankoop 2 percelen grond met opstallen gele gen op de hoek Walcherseweg-Laan der Ver enigde Naties .Nieuw voorbereidingsbesluit vanwege beëindi ging geldigheidsduur Sir W. Churchilllaan 49. 4. 10 11. Verzoek om vrijstelling artikel 19, lid 1 W.R.O. voor de bouw van een serre en wintertuin ach ter de panden Herenstraat 25-33 en een functie wijziging van pand Herenstraat 25 van "Detail handel" naar "Horeca" i.v.m. de vestiging van een koffiehuis/theeschenkerij. 12. Verzamelvoorstel tot het wijzigen van de begro ting 2001 en het verlenen van kredieten. 13. Verzamelvoorstel tot het wijzigen van de begro ting 2002 en hel verlenen van kredieten. 14. Benoeming bestuursleden S.S.G.M. Nehalen- nia. 15. Vervolgkrediet voor hel strategisch project N- 57. 16. Jaarrekening 2000 Regionale Brandweer Zee land. 17. 2e begrotingswijziging 2001 Regionale Brand weer Zeeland. 18. Stadsgewestelijke Brandweer, begroting le begrotingswijziging 2002. 19. Langzaam-vcrkccrsstructuur omgeving Lange- vielebuitenbrug. 20. Horecastructuurvisie. 21. Verzoek artikel 19, lid 1 W.R.O. en te nemen voorbereidingsbesluit ten behoeve van school gebouw Nieuwervestraat 2. (wordt nagezon den) De stukken liggen ter inzage bij dc afdeling Com municatie, Stadhuisstraat 2, open maandag tot en met vrijdag van 8 tol 16.00 uur. goed wijkbeleid en de wijktafels. Wij willen een begin maken met het toekennen van een budget aan dc wijktafels en het aanstellen van per sonen die de wijktafels professio neel gaan ondersteunen. Verkeer Bij de Roozenburglaan zijn er al re gelmatig verkeersonveilige situaties ontstaan. De PVDA wil een einde maken aan de doorgaande route van de Roozenburglaan. Fietsbrug of pont over het kanaal bij Erasmuswijk PVDA wil een fietsverbinding. Een dergelijke verbinding heeft voorde len voor Middelburg-Zuid en dc re latie met het nieuwe stadsgeweste lijke zwembad. Wij willen dat uw college een studie laat uitvoeren naar fietsbrug of een fietspont. Onderwijs Dc PVDA vraagt aandacht voor de kwaliteit van de basisscholen en spe ciaal de Bcverburch, de Dollljnen- burch en de Vossenburch. Hieraan gekoppeld willen wij dat de situatie van de basisscholen in de Stromen- wijk wordt bezien. Wij pleiten voor het Brede school concept. Sport Dc PVDA vindt dal bij FC Dau- wendaele een kunstgrasveld niet mag ontbreken. Minimabeleid Wij pleiten samen met andere poli tieke partijen voor hel verstrekken van een eindejaarsuitkering. Een motie hiervoor zullen wij onder steunen. Het voorzieningenpakket bijzonde re bijstand is in Middelburg onvol doende. Er moet een directe bena dering komen van uitkeringsgerech tigden. Wij bepleiten dus een struc turele intensivering van het minima beleid. Gemeentelijke belastingen De PVDA pleit voor verdergaande differentiatie lager dan '250 m'? Antwoord van het college is dat geeft, te veel werk en het extra voor deel van huishoudens met hoog ver bruik raakt kwijt. Dat is nu juist wat de PVDA anders wil: Wij willen eerlijk delen. Voor meer informatie kunt u con tact opnemen met Wim Kooiman, telefoon 640 907. E-mail kan ook: bwzadvdir@zeelandnct.nl Zoals gewoonlijk eerst wat algeme ne opmerkingen, deze keer over de gezondheidszorg. Ondanks het feit dat er honderden miljoenen extra beschikbaar zijn gesteld blijft het probleem "de handen aan hel bed". Nemen we een Top-10 ziekenhuis te Utrecht als voorbeeld: In 10 jaar tijd verdubbelde hel personeelsbe stand van 3000 naar 6000, terwijl het aantal bedden met 200 afnam en nu 30% van de operatiekamers leeg staat wegens gebrek aan perso neel!!! Die 3000 extra krachten zijn n.l. managers en hun staf... De echte professionals moeten: ver gaderen, rapporten lezen en (ma- nagemcnt-jlrainingen volgen. Een patiënt die op verzorging ligt te wachten noemt een manager: "Een storing in de productielijn". Een pa tiënt is een "product" geworden! Verpleegkundigen durven niet te protesteren, want dal kost ze hun carrière. Dus vragen ze maar om meer geld... De minister-president vertrekt en wat staal in zijn paarse "testa ment"? De AOW-ers moet premie gaan betalen. Eén van de redenen waarom de ouderenpartijen destijds werden opgericht waren eerdere plannen in die richting. Dit is het éérste protest daartegen. Zelfs de ouderenbonden zwijgen in alle talen... Wij blijven van mening dat AOW premiebetaling door AOW-ers uit den boze is en onnodig! Verder ver klaart onze "staatsman" dat hij te gen het gedoogbeleid is. Wij vra gen ons af: waarom hij er de afgelo pen 15 jaar dat hij de macht had, niets tegen gedaan heeft!!! Overi gens roepen wij al jaren: gedoogbe leid is geen beleid. KWALITEITSATLAS. Het afgelopen jaar is er veel opge pakt wat betreft de gewenste pro jecten. De plannen om hier ook in 2002 volle kracht mee door te gaan hebben 'onze steun. De ontwikkelin gen in dc Mortiere baren ons zor gen: niet alleen de voortgang maar vooral de kwaliteit. Stationsgebied, Magistraatwijk met brede school, ontwikkeling Stromen- wijk en Veerse Poort, Zwembad, Re gionaal A-theater met twee filmza len. de vernieuwing van de binnen stad enz. zijn of al in ontwikkeling of goedgekeurd door de raad. Wal is onze inbreng de afgelopen 5 jaar geweest, buiten het steunen van de bovengeschetste ontwikkelin gen? Het aanpasbaar bouwen en het levensloop bestendig wonen is (mede)door ons van de grond geko men. Helaas is de controle op de uitvoering nog niet voldoende. In ons verkiezingsprogramma in 1996 vroegen wij al om een eerlijker verdeling van de rioollasten, dit zal komend jaar worden doorge voerd. Het "sociaal bezoek" in gebieden met bewonersparkcren is opgepakt (2c vergunning noemden we dat; ook al in 1996. Zelfs "bankjes op de markt", waar wij drie jaar geleden om vroe gen, zijn er uiteindelijk toch geko men. De Ouderennola is in de af rondingsfase en wellicht komen er verkiezingen voor een Senioren raad. Voor onderhoud van wegen en kademuren wordt door het colle ge, na aandringen door velen met ons in de raad, veel meer geld vrij gemaakt. In 2001 zijn er jammer genoeg, le weinig gelden vrij gemaakt voor het op een aanvaardbaar onderhoudsni- veau houden van de wegen in de bebouwde kom. Ook voor het jaar 2002 is dit het geval. En dat baart ons zorgen. WENSEN. 1. Openbaar vervoerverbindingen tussen Dauwendaele/Zuid en Nieuwland/Centrum; 2. Een eenvoudige "eerste hulp post", in het medisch centrum: 3. Een tijdelijke loopbrug in de plaats van de Dokbrug, als die wordt gerestaureerd. 4. Meer geld voor wegen onder houd. 5. Betere controle op het naleven van de A.P.V. 6. Ondanks dat het geen prioriteit heeft, meer aandacht voor de veiligheid van de voetgangers in het kernwinkel gebied en win kelcentra. (Niets nieuws, deze wensen. Ook vorig jaar stonden ze op de ze pagina. 7. Een einde jaarsuitkering ter be strijding van dc extra kosten in de dure december maand zowel in 2001 als in 2002 voor de mi nima. 8. Zoveel mogelijk "blik onder de grond", oftewel: auto's horen in een prachtige historische binnenstad zo veel mogelijk uit het zicht, dus onder de grond of op een "transferium" aan de stadsrand. Parkeergarages zijn duur, maar sinds kort is er een betaalbaar parkeersysteem met een autolift Het lijkt ons heel goed mogelijk om zo'n systeem op het Dam plein en op de Bodenplaats te re aliseren. Heeft U vragen of opmerkingen, neemt U dan contact op met: B.G.L. Wild, fractievoorzitter AOV/UNIE 55+. Tel. 0118- 634243. 2002 is het jaar van de waarheid. Voor het eerst als ChristenUnie. De verkiezingen staan centraal in de lokale en landelijke politiek. Deze werpen hun schaduw al vooruit op de begrotingsbehandeling van deze maand. En ze bepalen voor een groot deel de formatieruimte van maart 2002. Herinnering en verwachting. Deze laatste begroting van dit colle ge is het sluitstuk van een roerige periode. Afgezien van de bestuurs crisis in 2000, wil de ChristenUnie positief naar de toekomst kijken. We hebben in het college mogen meewerken en meedenken. En con tinueren dit graag. Er zijn in Middelburg majeure be sluiten genomen, die lang doorwer ken op de begroting(cn). Dit zal on ze stad de komende jaren beperken in haar financiële bewegingsruimte en in de ruimte voor nieuw beleid. De strategische projecten staan op de rol. maar de uitvoering ervan gaat niet vanzcll. Het luistert nauw om de uitvoering te realiseren zoals wij dat hebben afgesproken. Het college en de ambtelijke organisatie moet permanent alert zijn bij de uit voering. Want de economische om standigheden wijzigen voortdurend en de concurrentie is groot. Dit ver eist opperste concentratie en nauw gezetheid. Plannen maken is ge makkelijker dan ze realiseren. We willen enkele items belichten. Mortiere. Het PDV gedeelte moet zo snel mo gelijk worden gerealiseerd, zonder een concessie te doen aan hel kwali teitsniveau. Hoe meer gerenom meerde internationale ketens hier gevestigd worden hoe beter. Een permanente acquisitie is van belang. We geven het college de opdracht mee om over een jaar de verkeers- ontsluiting gerealiseerd te hebben en dc woningbouw te starten. Nog steeds staan we achter de noodzaak om een vierbaans aan sluiting te krijgen met het Tolplein van de Westerschelde Tunnel, want pas dan kun je bedrijven echte loca tievoordelen bieden. Stationsgebied. Zo snel mogelijk realiseren van bus station. stads- en waterschapskan toor; met zo weinig mogelijk over last voor verkeer en omwonenden. We zien graag voor de zomer een voorstel van het College tegemoet voor dc nieuwe fietsbrug. Kazernetheater. Binnen de keuzemogelijkheden is voor de ChristenUnie de gekozen locatie dc beste. Wc dringen aan op een zorgvuldige kostenbewaking en een goede communicatie met om wonenden en toekomstige gebrui kers. Snelle sloop van de Bcrghuijs heeft onze voorkeur. Dan kan het tijdelijk als overloop terrein worden benut. Infrastructuur. Nog immer is er een achterstand in staat van onderhoud van de wegen. Hier moet meer geld aan besteed worden. Aan de versnelde uitvoe ring van N57 moet het college blij ven werken. Binnenstad. De herinrichting van een deel is al gerealiseerd. We constateren dat de heringerichte straten zijn opge knapt; wc sporen het college aan om zo snel mogelijk de overige de len aan te pakken. Waarbij wel de zomerdrukte in dc planning verme den moet worden. Zwembad Het reeds gesloopte zwembad is bouwrijp voor de hoofdvestiging Zuidwest van Rijkswaterstaat. Een fraai gebouw, een aanwinst voor het moderne stadsbeeld rond liet Ka naal. Ook dc bouw van hel zwembad vordert gestaag, en het tijdelijk ver voer naar het naburig zwembad gaat goed. Zaak is wel; het tijdpad goed te bewaken, waarbij de geplande openingsdatum ook gerealiseerd zal worden. We zijn als ChristenUnie tevreden over de toezegging dat er wel een glijbaan in zal worden gebouwd; want een bad zonder glijbaan is als een boterham zonder beleg: het is wel gezond maar niet lekker. Parkeerbeleid. Het nieuwe parkeerbeleid moet in juni worden geëvalueerd, mogelijk kan de afdeling communicatie mid dels een enquête dc reacties van het publiek peilen en kan de dienst par keerbeheer bij deze evaluatie mee doen. Minimabeleid. Er is veel aandacht besteed aan de zwakkeren in de Middelburgse sa menleving. Maar nooit genoeg. Permanente steun, financieel en immaterieel, moet worden geboden, waarbij wc zeker de groep ouderen niet mogen vergeten. Meer ruimte hiervoor.college! Er veel meer te zeggen over beleid in 2002, maar in alles welen we ons afhankelijk van dc zegen van God Om die steun bidden we voor al onze inwoners. ChristenUnie Middelburg: Leo Luitwieler 0118 - 602398, Ko Siereveld 0118 - 601517, Arnold Rots 0118-642699 Voor ons zijn algemene beschou wingen niet alleen het moment de begroting voor het komende jaar te beschouwen maar ook het moment om terug te blikken. In deze raadsperiode is nogal wat gebeurd. De kwaliteitsatlas is vast gesteld, strategische projecten zijn geformuleerd en een deel is in uit voering. Je zou dit hoogtepunten kunnen noemen. Er zijn ook diepte punten. Dc crisis rondom dc burge meester. raadsleden die van partij veranderen, wethouderswisseling en vertrek van raadsleden. Het vertrou wen in dc Middelburgse politiek is ernstig geschonden. We zullen er met zijn allen aan moeten trekken dat te herstellen. Alleen dan kan de democratie functioneren. Democra tie is meer dan eens in de 4 jaar naar de stembus lopen. Democratie is erg kwetsbaar. Staan wij voor een open democratie, er hoeft maar iets te ge beuren en we doen de deuren dicht. Vrijheden worden beknot. De essen tie is luisteren naar wat er in de sa menleving gebeurt, burgers in een vroeg stadium betrekken bij beleids vorming en openstaan voor kritiek. In mei 1996 is Wijkbeheer inge voerd. Wij -willen kijken of de in voering van Wijkbeheer heeft ge bracht wat wij ervan verwachten. Wij hebben stellig de indruk dat de doelen nog steeds staan daar waar ze staan en dat de zwakke onderde len van de wijken nog steeds zwak zijn. Wijkbeheer heeft nog niet de status die wij als Groen Links zo graag zouden willen hebben. Het is voor Groen Links niet acceptabel dat wijkondersteuningspunten zon der wijkbemiddelaar zitten. Wijkbe heer is één van de steunpilaren van Locaal Sociaal Beleid. Dat wat in de eigen wijk gebeurt, voelt of ziet men direct. Laat bewoners zelf aan geven welke straat in de wijk het eerst aangepakt moet worden. We moeten meer met wijkbudgetten gaan werken. Bij hel opstellen van de budgetten moet ook de wijk be trokken zijn. Burgerparticipatie komt dan meer tot zijn recht. Voor Groen Links is burgerparticipatie meer dan gebruik mogen maken van inspraakprocedures. Milieu Groen Links heeft een visie op mi lieubeleid die veel verder gaat dan de wettelijke. Een aantal jaren gele den heeft dc Groen Links fractie een notitie geschreven over het ge bruik van bestrijdingsmiddelen op openbaar groen. Verder dan bij wel opgelegde maatregelen zijn we nog niet gekomen. Simpelweg stoppen met onkruidbestrijdingsmiddelen zonder alternatieven kan niet. Er zijn echter alternatieven voorhan den. Helaas moeten we constateren dat er kansen zijn blijven liggen nieuwe woonwijken duurzaam in te richten. Groen Links heeft hier bij herhaling op aan gedrongen. De Veerse Poort is een voorbeeld hier van. Een wijk waar uitsluitend duurzaam gebouwd zou worden, waar men een z.g. grijswatercircuit zou kunnen aanleggen, waar een milieuvriendelijk en ecologisch ver antwoord groenplan voor ontwik keld had kunnen worden. We moe ten duidelijk meetbare doelstellin gen formuleren. B.v. per jaar een reductie van x% onkruidbestrij dingsmiddelen. samen met Vlissin- gen een proefproject door in een bepaalde wijk onkruid anders le verwijderen met een andere inrich ting van hel groen en bestraling. Energiebesparing in de huishoudens. Begin dit jaar zijn acties gevoerd te gen de verhoging van dc energie prijzen. De enige juiste reactie hier op is hel verlagen van de energiebe hoefte door besparing. Met name gezinnen met een minimuminkomen zijn veelal niet instaat de investerin gen voor de energiebesparingen te doen. In Middelburg zou een fonds moeten komen dat juist voor men sen met een minimuminkomen on dersteunt in de investeringen voor energiebesparing. Het mes snijdt op deze wijze aan twee kanten, én een verbetering van het milieu én een structurele verbetering van de posi tie voor mensen met een minimum inkomen. Het gemeentelijke beleid voor de heffingen is gebaseerd op kostendekkende tarieven voor de af valstoffenheffing, reinigingsrechten en de rioolrechten. Volgens ons kan dit uitgangspunt zo langzamerhand wel los gelaten worden. Een verdere tariefdifferentiatie is noodzakelijk. Strategische projecten Uitgangspunt waren en zijn nog steeds: een kwaliteitsimpuls geven aan de infrastructurele ontwikkeling en dc openbare voorzieningen op een hoog kwaliteitsniveau tillen. Middelburg moet erkennen dat het geografisch gezien niet strategisch ligt. Er speelt zich meer af buiten onze provinciegrenzen dan daarbin nen. Wal is er dan zo strategisch aan onze projecten? En wat is de defini tie van ons kwaliteitsniveau? Voor Groen Links moet men met het ont breken van diverse strategische voordelen ten opzichte van andere regio hoog inzetten op kwaliteit. Maar dat mag nooit ten koste gaan van leefbaarheid in de breedste zin van het woord. Hel hoog inzetten op kwaliteit moet de doorsnee Mid delburger ook zo ervaren. Die moet ook betrokken zijn bij de processen voorafgaand aan de realisering er van. Projecten waar we allemaal optimaal van moeten profiteren. Een van de strategische projecten is het aquaduct. Het sneller uitvoeren ervan zal veel gemeentelijk geld ver gen. Wij zien de aanleg van dc N57 als een Rijkstaak waar wij als Mid delburg geen extra financiën in moe ten stoppen. Eerst dient de rondweg structuur aan de westkant van onze stad geoptimaliseerd te worden m.n. Vlissingseweg Stromenweg Laan der Verenigde Naties. Contact met Groen Links: Jaap Goelheer, tel. 614 032 en Adric van "t Westeinde, tel. 613 671

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 3