1 Van Eijkeren Dancemasters, daar begint 't Vrouwelijk met een hoofdletter bij Ladylike r r~ Nieuw concept voor groentewinkel r~ De wijnclub houdt in Middelburg houdt open dag Woensdag 12 september 2001 FAAM/VLISSINGER 17 Een nieuwe naam, een nieuwe plek én drie nieuwe dansonderdelen. Freddie en Carolien van Eijkeren beginnen dit dansseizoen met nogal wat veranderingen. Wat blijft is het en thousiasme om mensen van alle leeftijden dan sen te leren én vooral te laten meemaken hoe ieuk het is. De naam Janvier (op z'n Frans uitgesproken) is onlosmakelijk met Van Eijkeren verbonden. Hij heeft er leren dansen en een gedegen opleiding gekre gen om dat weer aan anderen te leren. En hij heeft de dans school overgenomen. Toen het karakteristieke pand aan de Ka- naalweg weg moest ontstond er een probleem. Want waar vind je op zo'n korte termijn driehonderd vierkante meter geschikte ruimte. Tegelijkertijd zaten ze bij Cue Action aan de Walensingel met veel ruimte die in het weekend honderd procent bezet was, maar waar in de week maar matig gebruik van werd gemaakt. Nu zijn Cue Action en Van Eijkeren Dancemasters goede buren met ieder een eigen in gang en afgescheiden ruimtes. Wethouder P. Bruinooge opent 16 oktober officieel de dans school, maar al eerder wordt met de lessen begonnen. Waar nu nog geklopt, geboord en gezaagd wordt klinken vanaf 21 september andere geluiden. Door de verbouwing kan ook de Open Dag, die normaal vooraf gaat aan het lesseizoen niet doorgaan. Maar daar is wat op gevonden. Zaterdag 15 september worden er in Cine City in Vlissingen, dat dan nog geheel in het teken staat van Film by the Sea, dansdemon- straties gegeven van 16 tot 17.30 uur. Om wellicht de laat ste drempel weg te nemen, want de Van Eijkerens kunnen het niet vaak genoeg zeggen: dansen is écht leuk! Ik moet op dansles Voor veel mensen zal het begin van de middelbare school ook het moment geweest zijn dat hun ouders vonden dat het tijd werd voor dansles. Zonder de foxtrot en de Engelse wals zou den ze hopeloos uit de boot vallen. Hoe gaat dat tegen woordig? „Eigenlijk nog steeds zo", zegt Van Eijkeren lachend. „Alleen ligt het voor een groot deel aan ons of jongeren het ook ervaren als móéten. Na tuurlijk voelen vooral de jon gens zich in het begin hope loos slungelachtig, maar dat verandert snel als ze merken dat iedereen niet meteen alles doorheeft. En vergis je niet, je kunt wel grapjes maken over leuke meiden maar ineens sta je daar op de dansvloer allebei te ploeteren. Als je op een nor male manier dingen uitlegt en een sfeer schept die ze aan spreekt, dan is het helemaal niet moeilijk meer. Vroeger werd er gezegd dat je opvoe ding niet compleet was zonder dansles. Dat is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Wat je wél leert zijn een aantal normale omgangsvormen. Een voor beeld. „Mag ik deze dans van u", wordt bij de lessen niet ge bruikt. De sfeer is anders, de groep ook. Maar als je later op een personeelsfeest op die manier de vrouw van de direc teur ten dans vraagt dan komt dat beter over dan „zullen we dansen?". Het is allemaal wat losser, ook de kleding is vrij. Geen glimmende puntschoe nen of nette jasjes, gewoon dansen in kleding die lekker zit." Maar als enorme hoge hakken of plateauzolen nou mode zijn „Dat merken ze zelf na één les al", zegt Caro lien. „Dat zijn geen dansschoe nen en die worden ook meest al al gauw ingewisseld voor makkelijkere exemplaren." Clipdance Nieuwe onderdelen in het pro gramma zijn Kidswing, voor kinderen van zeven tot twaalf jaar; Breakdance dat gegeven wordt door de Vlissingse David Magee en Streetdance, of Clip dance met lessen van Judy Freddie en Carolien van Eijkeren:„ledereen kan leren dansen." foto:Jaap Wolterbeek Kooger uit Oost-Souburg. „Je kunt er niet meer omheen dat die vormen van dans steeds meer gevraagd worden. MTV en TMF zenden videoclips uit, waar steeds meer dans in zit", weet Van Eijkeren. „Bij kid swing is het uitgangspunt an ders. Jonge kinderen hebben vreselijk veel energie en kun nen vaak lekker bewegen. Ze zijn nog niet bang om gekke dingen te doen. Het leren komt daar veel minder op de voor grond, maar meer het bewegen op muziek. Bij de jongsten gaat dat met Kabouter Plop, naar de middengroep met K3, om uit eindelijk bij de oudsten uit te komen bij Jennifer Lopez Muziek die aansluit op de bele vingswereld van de kinderen zelf. Maar nogmaals, ook daar bij geldt dat het plezier voorop moet staan. En dat geldt voor alle groepen, of het nou kinde ren, jongeren of volwassenen zijn. ledereen kan leren dan sen. Bij de een ziet het er misschien mooier uit dan bij de ander, maar het plezier wat je eraan beleeft maakt het allemaal weer goed." Inschrijven kan tot en met 20 september van 14 tot 19.30 uur via tel. nummer 0118-638370 of direct aan de Walensingel 63 a in Middel burg. Een meisjesdroom ging in vervulling. Het klinkt erg cliché maar voor Margot den Toonder was het afgelopen zaterdag echt haar droom die uitkwam. Na jarenlang gewerkt te hebben in de mode- en kledingbranche heeft zij nu in de Langeviele in Middelburg haar eigen damesmode zaak. Het pand op nummer 27 waar tot voor kort schildersezels en penselen domineerden werd door levensgezel John Riemens getransformeerd tot een moderne, ruime kledingzaak. De mix van koele zilver- wit en grijstinten, betonklinkers en spaarzaam gebruik van bijzondere details vormen de perfecte achtergrond voor de aparte kledingcollectie. Margot den Toonder Ladylike is er voor vrouwen die weten wat ze willen. foto: Jaap Wolterbeek evenwijdig springloop, nobel werkplaats kansbriefje T cijfer wijnsoort T Chinese vermicelli blad groente evenwel T man van adel Japans bordspel Europa Aparte maar wel draagbare kleding voor de vlotte vrouw die net even iets anders aan durft. Dat is wat Margot den Toonder voor ogen heeft met haar pas geopende kleding zaak 'Ladylike'. En de naam van de winkel maakt het al duidelijk: de collectie van Margot is vooral vrouwelijk. Jeans en echte casuals ont breken, niet omdat je dat niet vrouwelijk zou kunnen dra gen, maar eenvoudig weg omdat daar volgens Margot al genoeg mooie zaken voor zijn. Wel veel kleding met spre kende en speelse details, soe pele stoffen die de vrouwelij ke lijnen benadrukken, en hier en daar een tikje chique. En niet onbelangrijk er is voor iedere gelegenheid wat. Een super vrouwelijk krijt streepkostuum met stropdas zorgt voor zakelijke allure op kantoor, een kleurige gebrei de trui versierd met schitte rende kraaltjes rekent af met de alledaagsheid van de vrije- tijdsoutfit. Voor Margot zelf speelt kleding een belangrijke rol in haar leven. Ze is er dol op, maar laat zich niets dicte ren. Een naam voor haar ei gen stijl kan ze zo gauw niet bedenken. „Ik draag zelf graag vrouwelijke en aparte kleding. Mooie stoffen en een goede pasvorm zijn voor mij erg belangrijk en dat vind je ook terug in de kleding die ik verkoop. Volgens de kersver se onderneemster is er een hele grote groep vrouwen als zijzelf, vrouwen die heel goed weten waar zij zich prettig in voelen en wat hen het beste staat. „De vrouw waar ik me op richt is zelfbewust en in voor eens iets anders dan de overbekende hits van de gro te merken waar door de hele stad heen rekken vol van han gen. Leeftijd maakt niet uit, zowel èen twintiger als een vijftiger kan de kleding die hier hangt dragen. Het is maar net hoe je het draagt en dat is nou juist zo leuk aan kleding: met wat accessoires of gedurfde combinaties krijg je een heel persoonlijke out fit." De collectie van Margot bestaat overwegend uit stuk ken van Kookaï, het merk dat prat gaat op de creatieve lef. Met de basiscollectie kan ein deloos gecombineerd worden en dat is natuurlijk weer heel plezierig voor de beurs. En wat veel vrouwen aan zal spreken: van ieder kleding stuk zijn er maar een paar exemplaren, waarmee het ri sico dat je een schoonzus in die zelfde 'aparte' jurk tegen komt beperkt wordt. „Ja dat is een groot probleem bij kle ding natuurlijk, je ontkomt er niet aan dat meer mensen de zelfde smaak hebben" weet Margot. „Maar met een geva rieerde inkoop en kleine aan tallen van hetzelfde probeer ik dit wel te ondervangen. Ze ker straks met de gelegen heidskleding rond Kerstmis gaat dat weer spelen. Tegen die tijd wil ik echt een ruime keus kunnen bieden in uit- gaanskleding. En wat dacht je van het Len tebal. Dat is toch ieder jaar weer een ramp. Zoveel vrou wen die iets bijzonders willen voor die avond, en zo weinig variatie. Daar ga ik echt iets aan doen", lacht Margot die nu al uit lijkt te kijken naar haar speurtocht naar galajur ken, feestelijke topjes en gra cieuze pantalons. Naast kle ding biedt Ladylike ook tas sen, shawls, nylonkousen en een kleine collectie sieraden. Ladylike is, met uitzondering van maandag, dagelijks geo pend van 10 tot 17.30 uur en tijdens de koopavond op don- 5 www.puzzelland.com 1 2 3 4- 5 6 7 8 Stuur uw oplossing voor woensdag 19 september naar de re dactie van de Faam/Vlissinger, Postbus 18, 4380 AA in Vlissin gen. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City. De prijswin naar wordt in de FaamA/lissinger van woensdag 26 september bekend gemaakt. De oplossing van de puzzel uit de Faam/Vlissinger van woensdag 29 augustus luidt: 'Tafelmes'. De vrijkaarten van Cine City gaan naar A.N. Mosterd uit Middelburg. Middelburg kent een nieuwe club: de Wijnclub. Het club gebouw is de kelder van vinoloog Cornelis Wesseling aan de Nieu we Haven 33. In deze knusse en prachtig voor dit doel ingerichte ondergrondse ruimte verruimen deskundi gen en leken hun ken nis van wijnen en spij zen. Zaterdag 15 sep tember is er een open dag. Van 10 tot 17 uur staan de luiken van de kelder wijd open voor iedereen die geïnteres seerd is in wijn. „De Wijnclub is eigenlijk een afgeleide van De Kóokfabriek, waar ik het onderdeel 'wijn spijs' verzorg", legt Cornelis Wesseling uit. „Daar kreeg ik het idee om iets dergelijks in het klein gaan doen. De wijn wordt steeds populairder en steeds meer levensgenieters willen meer weten over de wijn die zij drinken. De kelder onder ons huis bood een pri ma plek voor een sfeervolle wijnkelder, waar je in een hele gezellige en intieme sfeer cur sussen en proeverijen kunt houden." Wesseling, die oor spronkelijk een horeca-achter- grond heeft, reisde al de hele wereld rond om zijn kennis op het gebied van wijnen te blij ven verruimen. Bij de Kookfa- briek kwam hij erachter dat hij Wesseling: „Wijn wordt steeds populairder." naast zijn kennis van wijn en spijzen, ook nog een gave heeft om die kennis op een leuke manier over te dragen. En dat is dan ook wat hij hier in de Zeeuwse hoofdstad gaat doen: zijn kennis en passie voor de wijn overbrengen op cursisten. Voor de echte leken is er een basis wijnproeverij. Deelnemers leren hier in één avond een aantal basisbegrip pen met betrekking tot het proeven kennen. Aan het eind van de avond weet de cursist zes wijnen te herkennen door ze 'blind' te proeven. Maar, dat is nog niet alles want bij wijn hoort spijs. En daarom worden er ook diverse lekkere hapjes geserveerd waarmee tegelijkertijd de juiste combi natie met de wijnen duidelijk wordt. „De basis wijnproeverij is een hele gezellige en laag drempelige manier om net die kennis te vergaren die o, zo leuk is bij een etentje. Met die basiskennis hoef je je niet meer over te leveren aan de suggestie van de ober, maar kies je zelf de juiste wijn bij het eten. Wat ik erg leuk vindt is dat deze basiscursus erg in trek is bij jongeren." Daarmee is niet gezegd dat alleen jon geren zich willen bekwamen in het genieten. De doelgroep waar Wesseling met de basis cursus op mikt is zeer divers. "Ook bedrijven die bijvoor beeld iets aan teambuilding willen doen zijn van harte wel kom. Wijn verbroedert, en wat is beter voor het wij-gevoel dan samen van het leven Ie- Autobedrijf Hofman presenteert brommobiel Voor het eerst in haar geschiedenis houdt de Nederlandse im porteur van AIXAM-brommobielen een landelijke open dag. Mensen, die mobiel zonder rijbewijs willen zijn, kunnen zondag 16 september uitgebreid kennismaken met alle voordelen en gemakken van dit populaire 45 kilometer voertuig. Zelf achter het stuur plaatsnemen voor het maken van een proefritje kan natuurlijk ook. U zult. dan ervaren dat de AIXAM Evolution niet voor niets de meest stille, de veiligste en goedkoopste brom mobiel van Europa is. Autobedrijf Hofman aan de Gildeweg 25a in Vlissingen verwel komt alle geïnteresseerden zondag 16 september van tien uur 's morgens tot vijf uur 's middags. Sinds de brommobiel in de jaren negentig voor het eerst op de Nederlandse wegen werd gesignaleerd, is er veel veranderd. Destijds hadden deze rij bewijs loze autootjes nog veel weg van invalidenwagentjes. Ervaring, technische ontwikkelingen, vorm geving, afwerking en veiligheid droegen echter steeds meer bij aan een eigentijdser beeld. Anno 2001 hebben met name veel vijftig-plussers de brommobiel ontdekt. Zelfstandig, vrij en on afhankelijk van anderen nemen zij deel aan het verkeer. Maar het oog wil ook wat en daarom werd vorig jaar de Evolution geïntroduceerd Nieuwe koplampen en achterlichten, voorzien van helder kristalglas, werden speciaal ontworpen voor Euro pees marktleider AIXAM. Ook het nieuwe dashboard met hou ten 'look', stoelen met verstelbare rugleuningen en geïntegreer de hoofdsteunen, getinte ruiten, de beklede kofferruimte, de hoedenplank, centrale vergrendeling met afstandsbediening, de ruitenwisser op de achterruit, de stereo radio-cassettespeler, speciale vloermatten, aluminium velgen en veel andere nieu wigheden, gaven deze brommobiel comfort en de uitstraling van een personenauto. Opening Stichting Kunstuitleen Zeeland Zaterdag 15 september vindt de plaatselijke opening van de Stichting Kunstuitleen Zeeland aan de Balans in Middelburg plaats. De officiële opening wordt om 14.30 uur verricht door Gert de Kok, gedeputeerde Cultuur van de Provincie Zeeland. Tevens is er de prijsuitreiking 'dat kan een kind van 4 ook', pu- blieksprijsvraag in samenwerking met de PZC. Verder is er een presentatie van het nieuwste slibboekje 'Horizontaal' door Ko de Jonge en een kunstzinnig buffet door Wijnand van Lieshout en Renee Rutten. De stichting verhuisde in juni van de Kuipers poort naar de Balans 17. Het afgelopen jaar is dit monument, een oud VOC pakhuis gerestaureerd en verbouwd door de ge meente Middelburg. Het provinciale bureau heeft op de nieuwe locatie de beschikking over meer kantoorruimte en een voor pu bliek toegankelijke documentatieruimte. In deze nieuwe ruimte kunnen belangstellenden vanaf 15 september terecht voor in formatie over een groot aantal kunstenaars. Verder is er op de leestafel een aantal kunsttijdschriften aanwezig en de volledige Slibreeks. Via de computer kunnen een groot aantal kunstwer ken opgevraagd worden waarbij de klant zelf kan zoeken met behulp van trefwoorden. Parfum de Maison van Jan des Bouvrie Een geur die past bij het interieur. Jan des Bouvries introdu ceert er maar liefst 3 tegelijk: Loft, Rooms en Lounge zijn de drie verschillende nuances van Parfum de Maison. Geur geeft een extra dimensie aan het vertrek. Het versterkt de sfeer van wonen en maakt het interieur compleet. Kortom het geeft ba lans in huis. Jan des Bouvrie creëerde vanuit zijn persoonlijke smaak drie geuren onder de noemer: Parfum de Maison. Uiter aard heeft hij ook de flacon en verpakking prachtig vormgege ven. Parfum de Maison van Jan des Bouvrie is verkrijgbaar voor 89 gulden bij alle Pour Vous Parfumerie Speciaalzaken. Onlangs werd in winkelcentrum Dauwendae- le een nieuwe groentezaak geopend. Vol gens eigenaar Louis Maas een verrassende winkel met een verrassende aanpak. Met nog twee zaken in Middelburg een in Oost-Sou burg en een kwekerij, mag het duidelijk zijn dat ze bij deze firma van aanpakken houden. foto Jaap Wolterbeek ren genieten", lacht de vino loog. Naast de basiscursus biedt de Wijnclub ook tal van mogelijkheden voor de gevor derden en echte deskundigen. Zo kan er worden toegewerkt naar het SSO (Stichting Slij ters Opleidingen) Wijnbrevet, waarbij de deelnemer in acht lesavonden wordt voorbereid op het landelijk erkende exa men. Om ook grotere groepen onderdak te kunnen ging Wes seling een samenwerkingsver band aan Kaasboerderij 'Pitte- perk' in Koudekerke. Hier wordt het wijnproeven ge combineerd met een heerlijk kaasfondue of racletmaaltijd. Voor de kenners die hun as sortiment aan willen vullen zijn er de wijnkoopproeverij- Van 4 uur 's ochtends tot 10 's avonds werken en dat zes da gen per week is voor Louis Maas een normale zaak. Het begon aan de Oude Vlissing- seweg waar zijn vader wat groenten, fruit en melk ver kocht. Daarna volgde de groentekwekerij en was ook de eerste winkel een feit. Toen al stonden kwaliteit en versheid hoog in het vaandel en dat is nu, ruim dertig jaar later, nog steeds zo. „Om de lijnen zo kort moge lijk te houden zorg ik zelf voor de bevoorrading van alle win kels", vertelt Louis. Hij rijdt zelf vier keer per week naar de veiling, de rest komt uit ei gen kwekerij. Verder heeft de eigenaar het nodige geïnves teerd in snijmachines, in elke winkel staat er een, want ook de vraag naar panklare pro ducten is groot. „Door alles zelf te doen kunnen we direct en snel inspelen op de wen sen van klant," zegt de groen teman die, ondanks de drukte, ontzettend veel plezier beleeft aan zijn werk. Onmisbaar daarbij is het personeel en de hulp van zijn vrouw. Ook va der Maas is nog steeds actief, zij het wat meer op de achter grond. Behalve groenten en fruit komt er nog meer van ei gen bodem want de reclame folders van Maas Zn. wor den ook in eigen huis ge maakt en gedrukt. Zo viel er bij menigeen een opvallende folder in de bus om de ope ning van de nieuwe winkel in Dauwendaele aan te kondi gen. Keuzesysteem „De winkel heeft een uitge kiend cóncept en is uniek voor Zeeland," vertelt de on dernemer niet zonder trots. „Bij ons kun je namelijk een keuze maken tussen zelfbe diening of geholpen worden. Er zijn mensen die graag zelf hun boodschappen willen pakken en afwegen en die mogelijkheid is er nu. Boven dien hoeft men nu niet meer op z'n beurt te wachten, be halve om af te rekenen. Onze medewerkers zijn er natuurlijk ook om klanten te helpen en vragen te beantwoorden." le dereen kan dus zelf zijn ap pels en bloemkool pakken en dat er af en toe wel eens te hard in een tomaat geknepen wordt lijkt dan onvermijdelijk. „Toch gebeurt dat niet", zegt Louis. „Wij zorgen ervoor dat onze producten van hoge kwaliteit zijn. En dat alles er netjes en over zichtelijk uitziet natuurlijk. Op deze manier krijgen mensen respect voor groenten en fruit. En dat werkt dan ook weer door in de manier waar op de klanten zichzelf bedie nen." J^Jjj 't&P'S "tj De consument kiest steeds vaker voor een panklaar gerecht met verse ingrediënten foto: Jaap Wolterbeek 1 I

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 17