Zoet en zout water Bestuur "Zeelanddebat was verfrissend en inspirerend" Meepraten Bijeenkomsten Chatten Zeeland <vdebat ■o mm m Meer ruimte voor water Veiligheid en water Natuurontwikkeling Zeeland op eigen kracht Verhouding tussen bestuurslagen Interactie met de samenleving projectcommissie strategische visie Afvoer en berging van zoet water laat zich minder sturen dan altijd werd aangenomen. Naarmate de aanvoer uit de grote rivieren en van regenwater minder ruimte krijgt door verstening, asfaltering en verstedelijking, is er steeds vaker sprake van wateroverlast. Daarom is het nodig bij de inrichting van het landschap meer dan tot nu toe rekening te houden met de ruimte die dit water nodig heeft. De opvang moet bovendien zo geregeld worden, dat in tijden van droogte voldoende zoet dppervlaktewater beschikbaar is. Voor wat betreft het grondwater hebben we al een toekomstgerichte nota: "Samen Slim met Water". Daarin houden we rekening met de aanwezige grondwaterstand. Bijvoorbeeld bestemmingen die geen natte voeten verdragen worden geconcentreerd in hoger gelegen gebieden. We noemen dat "meebewegen met water". Waterbeheer in onze delta hangt in hoge mate samen met wat elders gebeurt. Dit betekent dat er meer overleg gevoerd moet worden tussen overheden en waterbeheerders over wat er langs het hele stroomgebied van rivieren gebeurt. De Deltawerken hebben voor een forse versterking van duinen en dijken gezorgd. Daardoor is de kans op overstromingen zoals die zich in de geschiedenis hebben voorgedaan flink afgenomen. Maar daarmee is wel de dynamiek weggehaald die de grote wateren nodig hebben. En dat brengt weer nieuwe risico's en bedreigingen met zich mee, zowel als het gaat om de kwaliteit van de natuur als om de veiligheid. Hier ligt een directe relatie met de gevoelige discussie over ontpoldering. Wat ons betreft is dat laatste in principe alleen maar aanvaardbaar als de veiligheid daarmee gediend is. We ontkomen er ook niet aan ons te bezinnen op de gevolgen van bodemdaling en zeespiegelstijging. De theorieën en voorspellingen op dit punt zijn weinig eensgezind. Dat biedt dan ook weinig aanknopingspunten voor maatregelen. Het is dus belangrijk om geen activiteiten te starten die in de toekomst het oplossen van mogelijke problemen bemoeilijken. Een optimaal beheer en versterking van natuur en landschap is bijzonder belangrijk bij de keuze die we hebben gemaakt voor een provincie met rust en ruimte. Voor de landbouw liggen hier kansen als men wil omschakelen naar plattelands ondernemer. Verdere natuurontwikkeling zal vooral plaatsvinden op gronden die voor de landbouw minder interessant zijn. •- --- De provincie stelt zich op als een zelfbewuste bestuurslaag, die zoveel mogelijk zelf vorm wil geven aan de toekomst van haar grondgebied en inwoners. Maar we beseffen dat dit onmogelijk is zonder samenwerking en overleg met inwoners, maatschappelijke organisaties en andere overheden. Bovendien is Zeeland geen eenheidsworst. De omstandigheden en mogelijkheden van de verschillende regio's binnen Zeeland zijn verschillend. Daarom proberen we gebieds gericht te werken. Er zijn verder diverse vaste samenwerkingsverbanden (landsdeel zuid, de Euregio, Rijn-Schelde-Delta), die ieder hun nut hebben en elkaar in veel opzichten aanvullen. Maar daarnaast moet er ook in de komende decennia ruimte blijven voor strategische samenwerkingsverbanden. De provincie, de lokale bestuurslaag en de waterschappen liggen in de bestuurlijke ruimte van onze provincie dicht tegen elkaar aan. Er is geen sprake is van dominante groot stedelijke gebieden zoals in veel andere provincies. Daarom lijken de omstandigheden gunstig voor de provincie om zich verder te ontwikkelen als coördinerende en regisserende gebiedsautoriteit. Maar de kracht ligt dan wel in het samen brengen van partijen en het regisseren van maatschappelijke taken en afspraken. Nogmaals, dat kan niet zonder een dia loog met maatschappelijke organisaties, bedrijven en burgers. Via het Zeelanddebat hebben we Zeeuwse burgers opgezocht en gesproken over wat er leeft in de provincie. Daarmee blijken we in een behoefte te voorzien. Wij pakken dit signaal op en zullen voortbouwen op deze positieve ervaringen. Het Zeelanddebat is wat ons betreft daarom een aanzet geweest voor de wijze waarop we in de toekomst politiek gaan bedrijven. MIDDELBURG - "Statenleden communiceren in het algemeen slecht met de samenleving." Deze niets verhullende conclusie van een onderzoek enkele jaren terug naar het functioneren van de heren en dames politici in het Middelburgse abdij complex, zal best even slikken zijn geweest voor de betrokkenen. De Zeeuwse Statenleden trokken echter de enige juiste conclusie: ze gingen terug naar de basis. Hoe zien Zeeuwen de toekomst van Zeeland? Het Zeeland debat was geboren. Voorzitter van de Projectcommissie Strategische Visie, Doede Holtkamp, kijkt dan ook met tevredenheid terug op deze vruchtbare periode. Het opstellen van een toekomstplan samen met de inwoners van Zeeland, hoe is dat bevallen? "Allereerst gaat het niet over een echt plan voor de toekomst, want dat zou een soort blauwdruk zijn waarvan moeilijk afgeweken kan worden. Het is juist de bedoeling geweest om dat zoveel mogelijk te vermijden. In de praktijk blijken blauwdrukken namelijk niet te werken. De omstandigheden veranderen vaak snel, waardoor er nogal eens bijgesteld moet worden. Er is door de Projectcommissie juist gekozen voor het opstellen van een toekomstvisie, waarin wordt aangegeven in: we Ike richting Zeeland zich in de toekomst moet ontwikkelen. Het gaat daarbij meer om hoofdlijnen dan om een precies plan. De betrokkenheid van de inwoners en allerlei maatschappelijke groeperingen was daarbij erg belangrijk, zelfs zo belangrijk dat we eerst wilden weten hoe er in Zeeland over allerlei onderwerpen werd gedacht. Pas daarna is de toekomstvisie gemaakt." Wat is zo vernieuwend aan deze aanpak en gaat Zeeland hiermee een stap verder dan andere provincies "Vernieuwend was de manier waarop met de bevolking is gecommuniceerd. Niet de geijkte inspraakrondes rond een of ander plan, maar een enquête met gerichte vragen over alle belangrijke onderwerpen. Dat werd ondersteund met een bezoek van de Zeeland-trailer aan alle regio's in de provincie, waardoor intensieve contacten met de burger ontstonden. Daarnaast waren er, themadebatten, jongerenmanifestaties, een internetcampagne enzovoort. Of dat nu allemaal beter en vernieuwender is dan in andere provincies kan ik niet goed beoordelen, leder doet dat op zijn eigen wijze, maar voor de Statenleden was deze intensieve campagne in ieder geval een verademing tussen het normale politieke vergaderwerk door. Inspannend, maar ook zeker verfrissend en inspirerend!" Hoe werd er door de burgers gereageerd op het Zeelanddebat? Was het voor hen een eye-opener om eens op een andere wijze met de provincie kennis te maken? "Veel bezoekers van de Zeelandtrailer waren verrast dat de provincie zich bemoeide met zaken die ook hen bleken bezig te houden. Openbaar vervoer bijvoorbeeld en-woningbouw in dorpen, milieuvervuiling, bedrijvigheid, zorgvoorzieningen enzovoort. Indrukwekkend waren de inspanningen van verschillende groeperingen -van middenstandsorganisaties tot kampeerboeren en van zorginstellingen tot dorpsraden- om hun eigen visie over de toekomst van Zeeland onder de aandacht te brengen. Dat betekende dat de door de provincie georganiseerde themadebatten werden aangevuld met nog enkele tientallen deeldebatten van die organisaties met hun achterban. Die inzet en belangstelling kwam voor ons als een warme douche. Ronduit verrassend en indrukwekkend was de inbreng van de jongeren, die zijn apotheose vond in het Cry Wolf-festival van ideeën en suggesties." Deze interactieve vorm van besturen, zal die worden voortgezet? En zo ja, in welke vorm? "Ja, dat zijn we wel aan de Zeeuwse samenleving en aan onszelf verplicht. Het is alle partijen goed bevallen, ook al vergt het natuurlijk nogal wat extra organisatie. De vorm zal misschien nog wel eens verschillend zijn, maar een direct contact met de burger en met belangengroeperingen zal daar zeker deel van uit moeten maken. Ook het gebruik van internet zal daarbij steeds belangrijker gaan worden." Het Zeelanddebat is uiteindelijk een groot succes geworden. Waar is dat door veroorzaakt? Burgers zijn toch nauwelijks geïnteresseerd in politiek en wat daarmee verband houdt? "Na een wat aarzelende start is het Zeelanddebat inderdaad succesvol geëindigd. Er was veel belangstelling, zowel van de kant van de burgers -al kan dat altijd beter- als van de kant van allerlei belangengroeperingen. Men had donders goed in de gaten dat het nu de tijd was om je te laten horen, dus gebeurde dat ook. De burgers lijken dan misschien wel niet zo geïnteresseerd in de politiek, ze zijn wel degelijk geïnteresseerd in de onderwerpen die in de politiek spelen. Want die raken immers nogal eens hun eigen belang." Hoeveel procent van het resultaat in de Strategische Visie is ontstaan door inbreng van de Zeeuwse burger? "Dat is natuurlijk moeilijk in een percentage uitte drukken en bovendien heeft ook niet iedere Zeeuw over elk onderwerp dezelfde mening. Maar duidelijk is wel dat de raadpleging van de Zeeuwse bevolking een enorme invloed heeft gehad op de inhoud van deze visie. Duidelijk is ook dat heel veel Zeeuwen vinden dat het beleid dat nu al gevoerd wordt, op veel onderdelen nog zo slecht niet is. Vandaar dat de richting die in de Strategische Visie wordt gekozen, op veel onderdelen in het verlengde ligt van het bestaande beleid, zij het dat soms de accenten duidelijk wat anders worden gelegd. Daarmee lijkt de visie ook wat minder spectaculair, maar het is wel degelijk belangrijk om bijvoorbeeld vast te stellen dat gekozen wordt voor een voortzetting van een beleid gericht op bescheiden economische groei en gematigde bevolkingsgroei en niet voor een model a la Randstad of iets dat in die buurt komt." Wordt die strategische visie nu straks ook onverkort over genomen door de Zeeuwse politiek als leidraad voor de toekomst? "Oh, er zal ongetwijfeld nog wel over onderdelen gediscussieerd gaan worden. Over zaken als hoe schoon moet de industrie in de toekomst produceren en in hoeverre mag landbouwgrond ook worden gebruikt voor andere doeleinden (natuur, landschap, recreatie) zal nog een hartig woordje worden gewisseld, denk ik. Maar ik verwacht toch dat de visie op grote lijnen wel door een grote meerderheid van de Staten geaccepteerd zal worden als richtsnoer voor de toekomstige ontwikkeling van Zeeland." Wat gaat er in de toekomst veranderen ten opzichte van het huidige beleid als dit rapport uitgevoerd wordt? Met andere woorden, wat gaat de burger hier van merken? En op welke termijn zal dat gebeuren? "Nu is al wel duidelijk dat de rol van de provincie met betrekking tot bijvoorbeeld het openbaar vervoer nadrukkelijker zal worden. Ook is er sprake van een andere benadering van de rol van de watersport in recreatie en toerisme. Op dat terrein zullen er denk ik meer mogelijk heden ontstaan. Ook wordt er een duidelijke keuze gemaakt voor een economische groei, die afhankelijk wordt gesteld van stringente milieu-eisen. Dat kan niet zonder het maken van keuzes en strenge handhaving. Op veiligheidsgebied zullen de touwtjes ook zeker strakker worden aangetrokken. En om de voorzieningen op het gebied van zorg en onderwijs te behouden en zo mogelijk te verbeteren (dit ondanks de relatief geringe bevolkingsomvang) zal er naar creatieve oplossingen en samenwerkingsverbanden moeten worden gezocht. Als de visie is vastgesteld zal er binnen een jaar worden aangegeven welke aanpassingen in het beleid dit tot gevolg heeft en hoe dat verder wordt uitgewerkt. Als het om belangrijke beleidswijzigingen gaat zal die burger er zeker ook weer bij betrokken worden. Want die (positieve) les uit het Zeelanddebat kan uiteraard niet uit het oog worden verloren." Het concept van de Strategische Visie is gereed. U kunt daarover van gedachten wisselen met de statenfracties tijdens een aantal bijeenkomsten in de regio en via internet. Alle informatie daarover is te vinden op www.zeelanddebat.nl of op te vragen via tel. 0118-631294. Het rapport is te bestellen bij het provinciaal informatiecentrum, tel. 0118-631400. Bovendien is de tekst daarvan te lezen op of te downloaden van onze internetsite: www.zeelanddebat.nl. -maandag 24 september. Axel - De Halle, Rooseveltlaan 1a -woensdag 26 september. Goes - Hotel Terminus, Stationsplein 1 -dinsdag 2 oktober. Middelburg - provinciehuis, Abdij 10 -donderdag 4 oktober, Tholen - Meulvliet, Zoekweg 8 -maandag 8 oktober, Zierikzee - Multifunctioneel centrum, De Huijbertstraat 35 -woensdag 10 oktober. Oostburg - De Hoekzak, Langestraat 1 Aanvang: 20.00 uur Via internet kan er 'live' van gedachten worden gewisseld met Statenfracties. Iedere avond zijn enkele fracties op de chatpagina van www.zeelanddebat.nl aanwezig. De chatsessies vinden plaats op: -donderdag 27 september: PvdA, CDA en Partij Weststrate -maandag 1 oktober: WD, D66 en GroenLinks -woensdag 3 oktober: SGP, Christenunie en Partij voor Zeeland Aanvang 20.00 uur Mensen zonder internetaansluiting kunnen gratis chatten met de Statenleden in het Multifunctioneel centrum in Zierikzee, op 27 september en 1 oktober. Internet- of chat- ervaring is niet nodig. Er is begeleiding aanwezig. Het centrum is geopend vanaf 19.30 uur. DJ. Holtkamp (PvdA), voorzitter H.A. Polderman-Martin (WD) L. Nederhoed-Zijlstra (CDA) G.R.J. van Heukelom (SGP) F.H. van Kollem (GroenLinks) M.A. Stoffels (Partij voor Zeeland) JJ. van Ginkel (Christenunie) P.L.E. van Veen-de Rechter (D66) M. Weststrate (partij Weststrate)

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 7