Schutteren in de sluizen breed UIT IMykaÉ DE I Meevaren tijdëfif Small Sail 2001 Alcoholcampagne langs Zeeuwse kust viert jubileum &II m VMM wmmjMkmmmÊmmmimBÊÊÊiÊmiÊÊmmiÊÊmm Streeknieuws BLAUWE WINKEL Zondag 5 augustus zijn wij open (K) Bij Konmar kan 't. Nagespeelde zeeslag op Veerse Meer faam/vlissi 1 O 11 12' AUG. Hill BRADSPte VJ2EK, THEATER" WOENSDAG 1 AUGUSTUS 2001 JAARGANG 102 - NUMMER 31 faam vlissmger mmsit ©..a. Jtodty Bemnalln Giiasoa Brothers... 12 aaugauste ©eta koopzondag Hotel Arion voert al 15 jaar gastvrijheid hoog in het vaandel. Bij Délifrance bakt men wel twintig keer per dag vers stokbrood. Vrijdag is het in Vlissingen weer midzomernachtmarkt pag. 11 Op de streekpagina een voorproefje op de Power Horse Competition die op 3 en 4 augustus in Veere gehouden wordt. Verder is er het beachvolleybal toernooi in Vlissingen, de boulevardloop en binnenkort... het Zeeland Nazomer Festival. 13 Schilderes Mieke van den Heijkant zoekt naar haar vaste model om weer een versie van haar Middelburgse 'Droste'-serie te kunnen voltooien. De kunst- en cultuurroute maakt een uitstapje naar de muziek. Caribische sfeer in Domburg 17 Het atrium van De Haagbeuk wordt een echte ontmoetingsruimte. Er is een verkiezing voor de beste en de slechtste huisbaas van 2001. Met droge dagen begieten we planten met regenwater Advertentieverkoop (01 18) 484 316 Redactie (0118) 484 276 Bezorgklachten (0118) 484 216 Uitgebreid colofon: zie pagina 2 (advertentie) DE LAATSTE STUKS zomercollectie van onze dames-, heren- en jeansafdeling tot 75% KORTING (advertentie) nachtmarkt boulevard 2 km standplaatsen Vlissingen Ie vrijdag augustus (3/8), aanvang: 20.00 uur met honderden marktkramen en bekende standwerkers 00.30 uur: GROOTS VUURWERK Sponsors: gem. Vlissingen, Ver. Vricndci v.d. Boulevards en Stichting Moerman Promotic Vlissingen. Georganiseerd door Stichting Speciale (advertentie) Pottenbakkerssingel 2, Middelburg. Open van 10.00 tot 17.00 uur. Vragen? Bel gratis Konmar Klantenservice: 0800-0809. Of kijk op www.konmar.nl (advertentie) Informatie over de gemeente Middelburg vindt u op pagina 3 Deze week: Wie bouwt straks het nieuwe A-theater? Kermis Gemeente op internet l mi m K V V Schout Floor Reynierse vaart de kustlijn van Noord-Beveland af op zoek naar smokkelaars. Roel Soersman is zo'n smokkelaar en sa men met zijn companen probeert hij een vat emelissebier naar het eiland te smokkelen. Wanneer de schepen van Floor en Roel elkaar ontmoeten, vindt er een ware zeeslag plaats. Dat is in korte lijnen het verhaal achter de toeristische attractje op 4 augustus bij recre atiecentrum De Schotsman aan het Veerse Meer. De zeeslag is één van de activiteiten die de Ondernemersvereniging Kamperland deze zomer organiseert. In totaal nemen er tussen de dertig en veertig platbodems aan deel. Volgens Ko Filius van de ondernemersver eniging wordt de gehele zeeslag van com mentaar voorzien door een presentator van af de wal. „De schepen zullen elkaar rond kwart voor tien.'s avonds tegenkomen. Te gen die tijd begint het te schemeren en wor den er fakkels ontstoken op de boten. Om al les zo echt mogelijk te maken klinken er tij dens de zeeslag zelfs kanonschoten. Uitein delijk brengt smokkelaarshoofdman Roel Soersman een vat emelissebier aan land bij het recreatiecentrum", vertelt Ko Filius. De achtergrond van deze attractie is volgens Ko Filius Noord-Beveland vanaf ongeveer 1600. „Vöör 1500 was Noord-Beveland nog rooms-katholiek en mochten de mensen ge woon bier en wijn drinken. Na 1600 was bij na heel Nederland en dus ook Zeeland voor namelijk calvinistisch. Bier drinken was ver boden en de schout van Noord-Beveland speurde de kustlijn af om smokkelaars in hun kraag te grijpen. In de jaren tussen 1500 en 1600 heeft het eiland 60 jaar onder water gestaan. Om te voorkomen dat dit nog eens zou ge beuren hebben de bewoners indertijd mas saal dijken aangelegd om het land te be schermen tegen de zee. Het emelissebier dat door de katholiek Roel Soersman in het ver haal van deze zeeslag aan land wordt ge bracht, was dan ook bestemd voor de dij kenbouwers. Die keken tijdens het zware werk in de zomermaanden natuurlijk uit naar een verzetje en bier drinken was er daar één van", zegt Ko Filius. Als om kwart over tien de zeeslag voorbij is, is er voor de aanwezigen de gelegenheid om van het emelissebier en van Zeeuwse paella te proeven. door Mieke Roelse Voor veel mensen is het even bij de sluisjes kijken opgenomen in hun fiets- en wandel rondje. Vooral in de schutsluizen van Vlissin gen en Veere zijn er altijd wel situaties die zich lenen voor (leed)vermaak. De brave huisvaders die achter het stuur van hun auto wildeman nen worden blijken een broertje op het water te hebben. Geef hem een kapiteinspet en een stoel met een anker erop en hij is de man die de beste ligplaats en de meeste ruimte moet hebben en natuurlijk het eerst de sluis uit wil. Natuurlijk is dit een cliché. Er zijn heel veel aardige mannen die hun vrouw niet voor gek zetten met een genietend pu bliek op de kant. Maar er zijn aan de andere kant de week endkapiteins en de mannen die dromen van helemaal al leen op een solotocht en dan loop je als vrouw al gauw in de weg. Volgens Jan Kamp, hoofd sec tor bediening die het vanuit zijn kantoor in het Vlissingse sluizencomplex allemaal goed kan zien, beseffen veel men sen niet dat samen op een boot een extra inspanning vraagt als getrouwd stel. Hij kent het van vroeger op de binnenvaart en daarbij speel den ook nog eens economi sche belangen mee. „Je zit voortdurend dicht op elkaar en je moet elkaar blindelings kunnen vertrouwen", zegt hij. „Mannen die een boot kopen omdat ze dat zelf zo fantas tisch vinden moeten vooraf goed met hun vrouw overleg gen. Want elk weekend gaan ze varen, ook als die vrouw daar geen zin in heeft. Dat geeft al een bepaald soort spanning. Als er dan aan boord ook nog eens iets mis gaat en langs de kant staat ie dereen te lachen, ja dan is het gauw gebeurd". Zoetwatervissen Tegenwoordig zijn de meeste booteigenaren beter bekend met regels en risico's. Dat is te danken aan de vaarbewijzen. Zelfs boten kleiner dan vijftien meter, waar formeel geen vaarbewijs voor nodig is, heb ben vaak een eigenaar met papieren. Het grootste pro bleem blijven echter de situ aties die niet zo vaak voorko men. Daar krijg je geen routi ne in. Kamp licht het toe: „Veel mensen varen het hele jaar door in zoet water en ko men in hun vakantie ineens in de situatie dat ze met brak wa ter te maken krijgen. Deze 'zoetwatervissen' zoals wij ze noemen komen dan in de pro blemen omdat het zoete en zoute water niet goed met el kaar werken. Je krijgt een on der- en een bovenstroom. Dan doet het schip ineens heel an dere dingen dan je gewend bent en dan lig je ineens dwars in de sluis. Dat gebeurt hier in Vlissingen regelmatig, in de kleine sluis van 65 meter en in de grote van 135 meter. In het seizoen gaat het af en aan en- zijn elke keer die kol ken vol. Zweetdruppels De beste stuurlui staan aan wal, zeggen ze wel, maar die weten vaak niet hoe moeilijk zoiets is. Ik maak wel eens een vergelijking met autorijden. Dan zeg ik: stel je hebt een jaar niet gereden. Dan ga je in het begin van de bouwvak met de auto naar Spanje en je pakt de zwarte zaterdag in Frankrijk mee. Dat zou je ook een hoop zweetdruppels kos ten. Zo moet je het een beetje zien want omdat het maar een Alcohol en hersenen Dit jaar heeft de campagne als thema 'Alcohol en de herse nen'. Het is een bekend feno meen dat de menselijke geest beïnvloed wordt door alcohol gebruik. Voor velen is deze roes zelfs de belangrijkste re den om alcohol in te nemen. Alcoholgebruik heeft een ont- remmende werking: de regu lerende invloed van normen en waarden wordt minder. Dat kan handig zijn voor een ver legen iemand, die eindelijk contact durft te leggen met zijn geheime liefde. Het zorgt echter ook voor een ontrem- ming van agressie. Driekwart van alle vechtpartijen en an dere agressiedelicten tijdens het uitgaan wordt veroorzaakt onder invloed van alcohol. Wat echter minder bekend is, is dat de inname van grote hoeveelheden alcohol tot ge heugenverlies kan leiden. Voor sommige pubers is het zelfs een soort statussymbool: de volgende dag niet meer weten wat je gedaan hebt. Het materiaal dat tijdens de cam pagne gebruikt wordt, beeldt deze negatieve gevolgen van alcoholgebruik op de herse nen uit onder het motto 'More drinking is less thinking'. Het affiche waarmee aandacht voor de voorlichtingscampagne gevraagd wordt. Er is altijd wat te zien in de sluizen. foto: Jaap Wolterbeek paar keer per jaar gebeurt heb je er geen routine in." Het éne schip heeft meer last dan het andere van het ronddraaien in de sluis. Dat ligt aan de bo dem. Zeiljachten hebben een kiel en voelen het sneller dan motorjachten. Hoe duur de boot is maakt echter niets uit en daar heeft Kamp een mooi verhaal ov.er. „Dat was in de sluis van Veere", vertelt hij zichtbaar genietend. „Daar lag een jacht van zo'n anderhalf miljoen met aan het roer een Marineman. Dat zie je, dan zit er zo'n klein kroontje in de vlag. Ook hij had het pro bleem dat hij maar niet recht in de sluis kwam. Maar hij lag dwars en ging op het achter dek met een drankje zitten. Toen heb ik er wat van ge zegd, dat hij wel even netjes moest liggen en dat we des noods de tijd hadden tot de (advertentie) Lezers van de Faam/Vlissinger kunnen tijdens Small Sail 2001 met korting meevaren. Tegen inlevering van deze bon (maximaal 2 per persoon) ontvant u 2,50 gulden korting op een bootkaartje. mger Zie pagina 11 SMALL SAIL ■rbbbbbboB volgende ochtend. Dan wordt er op de andere boten wel ge gniffeld hoor. Maar als je met zo'n kapsones wil modelvaren dan moet je het ook waarma ken. Bij iemand die een boot heeft van zes meter waar ie der weekend nog aan ge schuurd en gewerkt wordt zal ik zoiets nooit doen." Blijven natuurlijk de macho matrozen over die in het zicht van de haven nog even goed van leer trekken tegen die vrouw die het ook allemaal niet meer weet. „Vlug, pak dat touw schreeuwt hij. „Welk touw dan", vraagt zij vertwij feld. Waarop hij weer: „Daar vooraan en dat heet trouwens geen touw, mens". Dat blijft nog steeds genieten en wie had het ook alweer over een huwelijksbootje? Na de opening op 12 juli door Hans Kraay junior in Scheveningen trekt de landelij ke vakantiecampagne 'Ben jij sterker dan drank' weer langs de kust. Al weer voor de vijfde keer geven speciaal hiertoe ge schoolde Nederlandse en Duit se studenten voorlichting aan vakantievierende leeftijdsge noten die aan onze kust ver blijven. Vanuit het motto van dit jaar, 'More drinking, less thinking', vertellen zij over de voor- en nadelen van overma tig alcoholgebruik. De campagne wordt gehou den onder de paraplu van het Nationaal Instituut voor Ge zondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ). Het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs, het ZCAD, en andere collega-in stellingen dragen zorg voor de daadwerkelijke uitvoering. Op alle favoriete vakantieplekken van jongeren langs de Zeeuw se Rivièra en de Spaanse Costa Brava, dus niet alleen van Aagtekerke tot Zoutelande, maar ook in Salou en Lloret da Mar zijn de Nederlandse voorlichters present. De campagne is beslist géén anti-alcoholcampagne. Het doel is, met name, om jonge ren bewust te maken van ex cessief alcoholgebruik. De stu denten die de campagne aan. de Zeeuwse kust voeren zijn door het NIZG speciaal gese lecteerd en opgeleid om met leeftijdsgenoten in gesprek te komen over alcohol en alco holgebruik. De campagne wordt ondersteund met 'illu stratiematerialen' als tat- tooo's, bierviltjes, condooms, sleutelkettingen, posters, an sichtkaarten, T-shirts en 'de natte krant'. Ook via commer cials op '3FM' is regelmatig een commercial te horen. In de gemeente Schouwen-Dui- veland, waar 's zomers een van de grootste concentraties vakantievierende jongeren van Nederland te vinden is, is er zelfs een speciale super marktenactie. Bij aanschaf van alcoholische dranken krijgen jongeren daar een bierviltje met prijsvraag. Deze ingevul de kennistest kan via actie brievenbussen ingeleverd worden. Hiermee zijn cd-bon- nen en de, nu al beruchte, campagne T-shirts te winnen. Resultaten Uit onderzoeksresultaten van de vier vorige vakantiecam pagnes blijkt, dat deze een aantoonbare positieve invloed hebben gehad. Door de cam pagnes is de kennis van jon geren over alcoholgebruik en verantwoord drinkgedrag aan zienlijk toegenomen. Dit heeft er op zijn beurt weer toe ge leid dat veel jongeren hun drankgebruik verminderd heb ben. De verwachting is dat ook dit jaar de campagne weer duidelijk vruchten af zal werpen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 1