Woningcorporaties en gemeente Vlissingen gaan woonkwaliteit verbeteren Jaarverslag Woongoed Middelburg belooft veel goeds De secretariaten van de huurcom- missie gaan moderniseren KORT KORT KORT KORT KORT KORT Midden-Zeeland HUREN in Midden Zeeland. Bepaal dan uw Successierecht in een ander jasje Huizenjacht op nieuwbouwsite Informatie beperkingen onroerend goed gebundeld 'Modernisering bedrijven terreinen niet alleen taak van de overheid' Online advies blijkt aan te slaan Koopsubsidie weinig gebruikt Woensdag 18 juli 2001 Jaargang 5 nummer 14 "Een goede woning, in een fijne straat, nie mand uitgezonderd", dat is het motto van Woongoed Middelburg en tevens de rode draad door het jaarver slag 2000. De belofte "een goede woning" kreeg in 2000 inhoud met een onderhouds- en nieuwbouwpro- gramma. Bijna eender de van de woningen van Woongoed Middel burg kreeg een planma tige onderhoudsbeurt. Verder zijn er 15.222 re- paratieverzoeken in be handeling genomen. Naar tevredenheid van de klanten, zo bleek uit onderzoek. In 2000 werden er 52 nieuwe huurappartementen opgeleverd, waarvoor de belangstelling zeer groot was. Er zijn nog eens 115 huurapparte menten in ontwikke ling. Woongoed bezat in het verslagjaar 5540 woningen. De belofte "een fijne straat" gaf Woongoed in 2000 inhoud door de bijdrage aan de aanpak van de Magistraatwijk en Stromen- wijk. De twèe speerpuntwijken in het kader van de stedelijke vernieuwing. Minder spectacu lair, maar minstens zo belang rijk was de aanpak van overlast situaties. -1 - Met de sloop van de hoogbouwflats in de Magistraatwijk maakt Woongoed Middelburg op 11 december 2000 een start met de herstructurering van deze wijk. Foto Ivo Wennekes. In de loop van 2000 werd dui delijk geworden dat die aanpak systematischer en intensiever moet en daarmee is Woongoed dan ook begonnen. Voor iedereen De belofte "niemand uitgezon derd" raakt aan de essentie van Woongoed Middelburg. In 2000 werden 700 woningen toegewezen, waarvan 200 aan zogenaamde 'sloopurgenten' en 63 aan medisch- en sociaal ur- gent-woningzoekenden. Woongoed Middelburg werkte intensief samen met jeugdhulp verleningsinstellingen en organi saties voor gehandicaptenzorg om hun cliënten in de "gewone" maatschappij geïntegreerd te la ten wonen. "Iedereen, niemand uitgezon derd" vraagt om een woningcor poratie met een ruim en geva rieerd woningaanbod, voor alle huishoudentypen, leefstijlen en inkomenscategorieën. Kwaliteit van de dienstverlening In september vorig jaar is Woongoed een overeenkomst aangegaan met stichting KWH (Kwaliteitszorg Woondiensten Huursector) om het kwaliteits label te halen. KWH meet de kwaliteit van de dienstverlening rondom het verhuurproces, ge zien vanuit de klant. Dit past goed binnen de nieuwe visie waarin de Middelburgse woningcorporatie bestaande klanten kwaliteit willen bieden en waarin ze klantgericht wil werken. Willen Woongoed het Kwali teitslabel halen dan moet ze voor elk onderdeel een voldoen de (=7) halen. Woongoed streeft ernaar het label binnen 2 jaar te halen. De volgende onderdelen worden gemeten: Onderdelen KWH-label. Bereikbaarheid en kantoorbe zoek. Wooninformatie. (informatie over woningen). Betrekken van de woning. Reparatieverzoeken Onderhoudsservice. Huursubsidie. Klussen in de woning (ZAV- beleid). Huurbetaling/Huurincasso. Geschillenbehandeling. Verlaten van de woning. Telefonische bereikbaarheid. (Advertentie) Het 'Eigen huis hypotheekadvies', de eerste onafhankelijke online adviesdienst over wonen en hypotheken, is een succes, stelt de vereniging Eigen Huis. Bijna duizend leden van de vereniging heb ben in één week tijd 3.420 hypotheekadviezen gevraagd en ruim honderd offerteaanvragen geplaatst. Ook het aantal geldverstrek- kers dat belangstelling heeft om hypotheekproducten met korting aan te bieden, neemt toe. Het hypotheekprogramma geeft infor matie over ruim tweeduizend hypotheekvarianten van ruim zestig geld verstrekkers. Het 'Eigen huis hypotheekadvies' bevat tevens de 'Woonwijzer', een informatieprogramma over huren of kopen, nieuwbouw of bestaande bouw. In de 'Woonwijzer' zijn bereke ningsmodellen opgenomen voor het berekenen van de kosten voor verbouwingen, de annuïteit, de boete bij vervroegd aflossen de in vloed van inflatie en het onderhoud van de woning. Het 'Eigen huis hypotheekadvies' biedt onafhankelijke informatie. De vereni ging ontvangt per aangevraagde offerte een vaste vergoeding, on afhankelijk van de hoogte van de hypotheek, het type hypotheek en de geldverstrekker. Deze vergoeding wordt gebruikt voor het onderhoud en de verdere ontwikkeling van het adviesprogramma. De positie van ongehuwde partners bij het overlijden van één van de partners wordt binnenkort verbeterd. Als op dit moment één van de samenwonenden overlijdt, moet de ander - afhankelijk van de hoogte van het bedrag - tot 27 procent belasting betalen over de erfenis. Gehuwden betalen helemaal niets. Als het aan de Tweede Kamer ligt, zal deze situatie vanaf volgend jaar zijn door het laten vervallen van het successierecht voor ongehuwde part ners. Zij hoeven dan geen successiebelasting meer te betalen over wat zij elkaar bij overlijden nalaten. Het kabinet wil de algehele vrijstelling voor alle partners doorvoeren. Een partner kan dan een echtgenoot (m/v), geregistreerd partner of een samenwonende zijn. De niet gehuwde partners moeten dan wel tenminste zes maanden een gemeenschappelijke huishouding voeren en een no tarieel samenlevingscontract hebben. Bron: vereniging Eigen Huis. Morgen, donderdag 19 juli, ondertekenen wet houder De Keijzer en de directeuren van de Vlis- singse Woningcorporaties Basco en Schelde Woongroep, een overeenkomst. De doelstelling van deze overeenkomst is van groot belang voor de toekomst van het wonen in Vlissingen. De handtekeningen staan garant voor de in spanningen die de drie partijen de komende twaalf jaar gaan leveren om de kwaliteit van het wonen en van de woonomgeving naar een zo mogelijk niveau te brengen. In die komende twaalf jaren wordt een groot aantal huurwo ningen op allerlei punten verbe terd. Dit wordt de 'kwaliteits slag' genoemd. In het kader van de herstructurering worden ver ouderde stadsdelen afgebroken en opnieuw opgebouwd. Een belangrijke voorwaarde om dit alles te kunnen realiseren is de fusie van Basco en Schelde Woongroep per 1 januari 2002. De gemeente en de corporaties stellen zichzelf door deze af spraak een aantal doelen. De ro de draad die overal doorheen loopt is het streven naar kwali teitsverbetering. Zo wordt er gewerkt aan het veiligstellen van een voldoende grote hoe veelheid huurwoningen van een goede kwaliteit. Deze woningen moeten betaalbaar blijven voor huishoudens met een laag inko men. Maar niet alleen de Vliss- ingers met een laag inkomen moeten over een goede, betaal bare woning kunnen beschik ken. Dit geldt evenzeer voor de ouderen in de Scheldestad. De komende jaren zullen er door de aankomende 'grijze golf' steeds meer specifieke ouderenwonin gen beschikbaar moeten zijn. In de afspraak wordt vastgelegd dat die gebouwd gaan worden, en dan met name in de buurt van zorginstellingen. Niet alleen ouderen hebben specifieke woonwensen, steeds meer ver schillende woonvormen vragen om steeds specifiekere woon ruimte. Daarom wordt in de af spraak vastgelegd dat er niet 'meer van hetzelfde' gebouwd gaat worden, maar dat er meer verschillende woningen ge bouwd gaan worden. Sociaal plan Als eerste wordt de Bonedijk- buurt-Noord aangepakt. Op dit moment is er al een verhuurstop waardoor vrijkomende wonin gen niet meer verhuurd worden. Voordat er in deze buurt ges loopt en gebouwd gaat worden, moet er echter eerst een sociaal plan op tafel liggen. Daaraan wordt op dit moment met man en macht gewerkt. Dit plan is met name .van belang voor de bewoners die gedwongen moe ten gaan verhuizen. In dit plan worden afspraken vastgelegd over het vinden van nieuwe woonruimte, de hoogte van de verhuiskostenvergoeding en de steun die geboden wordt bij de verhuizing. Wijkbureau Een van de belangrijkste voor waarden om prettig te kunnen wonen is, dat bewoners zich veilig en geborgen voelen in hun eigen woonwijk. Ze moeten 's avonds de straat op durven, goed contact hebben met de buurt en weten dat ze bij pro blemen ergens aan kunnen klop pen. Met de opening van het Wijkbureau aan de Hogeweg 88 op 25 juni jongstleden is aan deze voorwaarde weer wat meer voldaan. Met de opening van dit wijkbureau is het startsein gege ven voor de vijf Vlissingse wijk bureaus, die de thuisbasis vor men van de stadstoezichthou- ders in de wijk. Voor allerlei za ken die de veiligheid en de leef baarheid in de wijk betreffen, kunnen bewoners daar terecht. Over zaken die betrekking heb ben op de veranderingen in de wijk worden de bewoners geïn formeerd door nieuwsbrieven van de gemeente en de woning corporaties. Voor vragen die door deze brieven niet beant woord worden kan er altijd nog gebeld worden. Dit kan met de Basco via 427700, Schelde Woongroep via 415620 en de gemeente Vlissingen via 487000. Om het kopen vameen woning met een lager inkomen mogelijk te maken, werd het 1 januari van dit jaar mogelijk om maximaal 328 gulden koopsubsidie per maand te krijgen. Er blijken echter maar weinig mensen die van die mogelijkheid gebruik maken. Mensen die een huis huren, blijken nauwelijks belangstelling te hebben om met subsidie van de overheid een woning te kopen. Tot nu toe hebben niet meer dan 188 huishoudens een subsidie aangevraagd bij het ministerie van VROM. Daarvan zijn er 166 toegewezen. Op zoek naar een nieuwbouwwoning? Surf dan ook eens op de computer naar de Nationale Nieuwbouwsite. Op plaatsnaam wor den nieuwbouwprojecten getoond. Bovendien informeert de site ook welke scholen, culturele instellingen, verenigingen en sport clubs er in de gemeente zijn. De site staat nog in de kinderschoe nen. De getoonde nieuwbouwprojecten zijn artist impressions, zo dat men nog niet zo'n heel goed beeld van het huis krijgt. Ook is de informatie over de nieuwbouwprojecten nogal verschillend. Bij het ene project zijn alle gegevens vermeld, terwijl het andere vol staat met een plaatje en de prijs. Via de site is het ook mogelijk om alvast de buren te leren kennen. Dus toch maar even surfen naar www.nicuwbouw.nl. Als het aan de ministerraad ligt komt er een openbare registratie, waarin de publiekrechtelijke beperkingen voor onroerende zaken zijn vastgelegd. Te denken valt aan panden die in een beschermd stadsgezicht liggen of aan een stuk grond waarop op basis van de Luchtvaartwet niet gebouwd mag worden vanwege de nabijheid van een vliegveld. Nu is deze informatie vaak versnipperd over - de. verschillende onderdelen van - overheden of allerlei andere in stanties. Bovendien is de informatie lang niet altijd actueel en be trouwbaar. Het plan ligt voor advies bij de Raad van State. 'De kwaliteitsverbetering van bestaande bedrijventerreinen moet zo spoedig mogelijk ter hand worden genomen om aan de vraag naar bedrijfsruimte te voldoen. Makelaars kunnen daarbij, gezien kun kennis en ervaring, een belangrijke rol spelen. Ook op finan cieel gebied zal van hen een bijdrage worden gevraagd. De betrok kenheid van makelaars is onmisbaar voor de ontwikkeling en het spreiden van kennis op dit gebied', zei staatssecretaris Gerrit Ybe- ma tijdens het onlangs gehouden jaarlijkse congres van de Vereni ging Bemiddeling Onroerend Goed (VBO). Tot 2010 is zo'n 10 duizend tot 15 duizend hectare extra nodig voor de vestiging van bedrijven. De bestaande terreinen kunnen voor een deel in die behoefte voorzien, maar dan moet veel tijd en geld worden geïnvesteerd in herstructurering van die verouderde, vaak verpauperde, terreinen. Ze vormen immers een zesde van het totale areaal aan bedrijfsterreinen. Modernisering van verouderde terreinen is niet alleen een taak van de overheid, vinden Ybema en minister Jorritsma. De ervaring van makelaars met plannen voor een beter gebruik van de ruimte en met beheersconstructies als parkmanagement. kan een belangrijke rol spelen bij de modernise ring van verouderde terreinen. Opknappen van bedrijventerreinen betekent vaak dat de waarde van het vastgoed stijgt. Private partij en die baat hebben bij een overheidsinvestering in de revitalisering van terreinen, moeten dan ook bijdragen aan de kosten van her structurering, betoogde Ybema. Foto Frank Husslage De belangrijkste taken van de huurcommis- sie zijn het doen van uitspraken en het ge ven van advies bij geschillen over de hoogte van de huurprijs, de jaarlijkse huuraanpas- sing, servicekosten, waarborgsommen en dergelijke. Om te voldoen aan de toene mende vraag van burgers naar meer klantgerichte dienstverle ning gaan de secretariaten mo derniseren. Een van de belangrijkste wijzi gingen is dat de 11 regionale kantoren worden omgevormd naar een nieuwe, centrale orga nisatie. Daarom zijn sinds mei de secre tariaten in de regio gesloten voor huurders en verhuurders. Hiervoor in de plaats is een centraal secretariaat in Den Haag gekomen. De hoorzittingen van de huur commissie blijven wel in de re gio plaatsvinden. De huurcommissie is op werk dagen van 8 tot 20 uur doorlo pend telefonisch bereikbaar. De vragen worden zoveel moge lijk al tijdens het telefoonge sprek beantwoord. Bij het secretariaat van de huur commissie kunnen huurders en verhuurders terecht met vragen over onder andere de huurprijs wetgeving en het aanvragen van voorlichtingsmateriaal. Het secretariaat van de huur commissie isbereikbaar via postbus 16495, 2500 BL Den Haag en via 0800-4887243. Wijkburo Hogeweg 88

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 15