"Niemand gaat voor niets werken" De Rietakker verbouwd voor e-learning Digitale klant heeft wel degelijk rechten Judo, school én Planetarion Bewaking nierdialyse via internet Tv-producent Michael Piiarczyk voorspelt einde gratis internet: "Computer is nu een absoluut onding" WMBSBEB; KPN investeert in de jeugd Wettelijke bescherming, keurmerk en online klachtenbureau Pepijn en Jeroen kunnen geen dag zonder internet Michael Piiarczyk is eerlijk. Ook zonder digitale revolutie kan een mens volgens de ex-dj goed leven, maar dan gaat hi j in de toekomst wel een hoop mis sen. Om alle technische ontwikkelingen wat dichter bij de mensen te brengen, produceert en presenteert Piiarczyk bij Yorin het programma De Digitale Revolutie. Piiarczyk: "Negentig procent van alle Nederlanders weet eigenlijk heel weinig van alle digi tale mogelijkheden." Ooit was Michael Piiarczyk dj bij Veronica en Radio 538 en heeft hij als vj gewerkt bij TMF. Nu is hij zelf producent van televisiepro gramma's als E-bizznizz en De Digitale Revolutie met het door hem opgerichte bedrijf Futur@ctive. E-bizznizz is vooral bedoeld voor het bedrijfsleven en wordt goed bekeken. De Digitale Revolutie, dat hij zelf presenteert, heeft het echter niet zo gemakkelijk. Hel programma wordt niet uitgezonden op prime time, de tijd dat heel Nederland kijkt. Dat zou een reden kunnen zijn, maar daar wil Piiarczyk het niet op gooien. Uitleg Piiarczyk: "De Digitale Revolutie brengt de mensen hele boeiende informatie, maar de onderwerpen vragen veel uitleg. Het gaat niet over auto's waar mensen minuten lang bewonderend naar kunnen kij ken en waar mensen vertrouwd mee zijn. En neem nu eens al die woon- programma's; daar gebeurt constant iets zonder dat er veel wordt uitge legd. Maar als mensen vijf minuten naar een internetsite, een telefoon of een computer kijken, dan moet er iemand zijn die het een en ander uit legt, anders wordt het saai." En saai, dat mag het niet zijn. Piiarczyk: "Ik wil mensen voorbereiden op wat er gaat komen. En dat is best span nend." Wat kunnen we in de toekomst ver wachten van de digitale revolutie? Piiarczyk: "De ontwikkelingen zul len deels voorspelbaar zijn. Zo zal vrijwel iedereen met een computer werken en het leven zal er een stuk gemakkelijker door worden. Natuurlijk kun je ook dan zonder, net zoals mensen die vandaag de dag nog geen televisie of video hebben. Maar de computer zal een steeds normaler onderdeel van ons dagelijks leven worden, en dus ook thuis." Dat klinkt wel leuk, maar Piiarczyk blijft realistisch: "Op dit moment is een computer een abso luut onding." Te jong Piiarczyk legt uit waarom de com puter volgens hem een onding is. "Het begint met aanzetten. Als ik een televisie aanzet, dan doet hij het. Druk ik op het lichtknopje, dan is er licht. Als ik de computer aanzet, moet ik tien minuten wachten voor dat ik iets kan doen. Dat is irritant. Als iemand snel iets wil weten, dan zet hij niet de computer aan, want dat duurt gewoon te lang. En hoe vaak loopt een computer niet vast? Dat zou eens met auto's moeten gebeuren, dap zouden mensen heel wat minder blij zijn met hun heilige koe." De techniek is volgens de 31 - jarige producent gewoon nog te jong. "Hoewel we al redelijk lang met computers omgaan en iedereen er op kantoor mee werkt, zijn het hele instabiele dingen. Het moet voor iedereen simpel worden een computer te gebruiken, ddn gaan mensen er gebruik van maken." Iemand die niet computervaardig is, is niet per se dom. Piiarczyk kent veel mensen tussen de vijfendertig en vijftig jaar, met hele goede banen, die absoluut niet weten hoe ze met een computer om moeten gaan. "Hoe moet dat, e-mailen? Wat moet ik intoetsen? Zelfs de meest simpele dingen kosten tijd om te leren. Mijn moeder van achtenvijftig heeft veel tijd en die weel perfect hoe ze moet e-mailen, vindt de leuk ste webpagina's die ze vervolgens aan mij doormailt, scant oude foto's in om er een digitaal album van te maken. Maar veel mensen die dage lijks achter de computer zitten, weten vaak niet eens hoe zc in Word een normaal briefje kunnen maken." Teleac, maar dan leuk Het leek Piiarczyk en Yorin dus een goed idee om een programma te maken waarin hij mensen met van alles en nog wat vertrouwd maakt. "Teleac op een leuke manier. Naast dat we dingen uitleggen en tonen, hebben we ook reportages. Zo heb ben we zeven jongens gevolgd die met een idee voor een internettoe passing naar Amerika zijn afgereisd, daar financiers gezocht en een bedrijfje opgezet hebben. Dat is spannend. We richten ons op men sen tussen de achttien en vijfender tigjaar, die al iets van digitale tech niek weten en geïnteresseerd zijn in nieuwe ontwikkelingen." Die nieuwe ontwikkelingen spelen zich volgens Piiarczyk vooral rond communicatie en informatie af. "Ik kan nauwelijks meer zonder ons interne mailsysteem. Daarmee bereik ik iedereen in ons bedrijf, de boodschap staat direct zwart op wit en ik loop niet constant door het pand om mensen te spreken. Dat scheelt veel tijd. 's Ochtends lees ik de krant op internet. Zeker als het nieuws veranderlijk is, zoals bij de beurskoersen, dan is internet ideaal. En als ik bijvoorbeeld een uittreksel van dc Kamer van Koophandel wil hebben, dan ga ik toch geen drie kwartier uittrekken om daar heen te gaan? Dal kan veel sneller en goed koper via internet. Breedband Dat steeds meer providers toch geld gaan vragen voor hun 'gratis' dien sten vindt de producent en onderne mer niet meer dan normaal. "Niemand gaat voor niets werken. Er is geen goed aanbod op internet waar mensen voor kunnen of willen betalen en dus kunnen die gratis providers slecht hun kosten terug verdienen. Voor goede internetdien sten is er gewoon nog te weinig breedbandinternet (zeer snel inter net), het gaat nu te langzaam." De gevolgen van breedbandinternet voor televisie laten nog wel even op zich wachten volgens Piiarczyk. "Internet en televisie zijn twee verschillende dingen. Mensen gaan geen tv-programma's achter een computerbeeldscherm bekijken. Maar zodra internet en televisie samengevoegd zijn, zie ik het gebeuren dat mensen programma's of delen ervan kunnen opzoeken als ze iets hebben gemist. Op die manief kunnen ze ook zelf programma's gaan samenstellen uit het aanbod." Gratis internet kan niet bestaan volgens Michael Piiarczyk De Nederlandse tak van internet bestond onlangs precies 15 jaar. Ter gelegenheid van dat jubi leum is een speciale site openge steld: www.15jaar.nl. De website volgt de ontwikkelingen van digitaai Nederland vanaf het begin. Ook de opkomst en ondergang van allerlei gratis ini tiatieven wordt kort belicht. Het achtervoegsel .nl deed zijn intrede in 1986, als een van de eer ste landencodes buiten de Verenigde Staten. Punt NL is een voorbeeld van een zogenaamd 'top level'-domeinnaam. De meeste top level-domeinnamen bestaan, net als .nl, uit lettercombinaties die naar landennamen verwijzen. Het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI), in de persoon van Piet Beertema, kreeg de taak te zorgen voor de uitgifte van domeinnamen binnen Punt NL en bij te houden welke domeinnamen al in gebruik zijn en welke niet. Begin 1996 werd de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) opgericht. Dit betekende tevens dat het registre ren van domeinnamen niet langer gratis was: wie na 1 april 1996 een domeinnaam aanvroeg, moest daarvoor betalen. Het aantal domeinnamen onder het top level domein Punt NL is vooral de afge lopenjaren spectaculair gegroeid. Op het moment van dit schrijven zijn er 622.788 bedrijfsnamen en 597 persoonsnamen geregistreerd. De leerlingen van De Rietakker werken dagelijks met de nieuwe computers en de bijbehorende software. Je zult je kind maar op basisschool De Rietakker hebben. De school die sinds kort geheel is verbouwd en compleet geschikt is gemaakt voor e-learning. En dat houdt heel wat meer in dan zomaar wat computers. Want computers heeft tegenwoordig bijna elke basisschool wel, dat is niet zo speciaal. Maar De Rietakker heeft het laatste van het laatste. En dat is wel bijzonder. En het gaat bij deze basisschool niet alleen om de zogenaamde hardware, hoewel die lijst ook indrukwekkend is. Volgens KPN, die het project een flinke financiële injectie gaf, gaat het meer om de functie, het doel wat een basisschool wil bereiken met e-leaming. Hiervoor zijn speciale pc-lokalen met verlaagde plafonds voor bekabeling gecreëerd, beamers (projectoren), touchscreens, scan ners, digitale (video)camera's, web- cams, draadloze laptops en een mediatheek met pc-eilanden geïn stalleerd. De lijst met faciliteiten is bijna onuitputtelijk. Aandacht Maar wat de leraren en leerlingen van De Rietakker er mee kunnen doen is echter veel belangrijker. Zo kan de leraar alle computers in het pc-lokaal een zwart scherm geven als hij aandacht wil. Wil hij het werk van een leerling als voorbeeld nemen, dan tovert hij het beeld van de leerling op het centrale touch screen. In de 'normale' lokalen han gen ook beamers en schermen, zodat de leraar zijn lessen digitaal kan weergeven. Als leermiddel heeft KPN Whizzer (van whizkid) ontwikkeld. Hiermee kunnen leerlingen op elke plek via internet opgaven doen die de leraar heeft ingevoerd. Het systeem houdt precies bij wat de leerling doet en wat de resultaten zijn. Omdat leer lingen direct zien of hun antwoord goed is, is het leereffect extra groot. Vanuit de Universiteit van Utrecht wordt onderzocht hoe de verschil lende voorzieningen werken en wat voor effect dat heeft op de leerresul taten en de kinderen. Helaas blijft de inhoud voor Whizzer achter bij dc verwachting. KPN wil zich niet inhoudelijk bezighouden met de leerstof en had er op gerekend dat uitgevers op deze kans zouden inspringen. Hoewel er wel speciale programma's gemaakt zijn, is er nauwelijks lesstof voor één jaar. i Investering KPN geeft een aantal redenen waar om zij De Rietakker op zo'n unieke i wijze sponsoren. Zo ziet de telc- comgiganl zichzelf als een bedrijf met een maatschappelijke verant woordelijkheid en wil dus investe ren in de informatiemaatschappij en de jeugd. Bovendien zet het bedrijf zichzelf ook op de kaart als een bedrijf dat scholen op deze manier kan begeleiden. KPN heeft een contract van driejaar met De Rietakker voor onderhoud, beheer en ontwikkeling. Na die driejaar kan De Rietakker alles 'kopen' voor KPN verwacht geen andere tegen prestatie dan dat zij op de achter grond mee mogen kijken hoe alles gebruikt wordt. De school zelf is bezig met het oprichten van een fonds om na het verstrijken van het contract alles in stand te kunnen houden. Van auto's tot oude ansichtkaar ten, van vliegtickets tot boeken en cd's, vrijwel alles is tegenwoordig via internet te koop. Erg gemakke lijk allemaal. Maar hoe betrouw baar zijn die digitale winkels eigenlijk? Een geruststelling voor twijfelende online-consumenten: de nieuwe wet Kopen op Afstand beschermt de digitale consument. Betrouwbare internetwinkels zijn herkenbaar aan een eigen keur merk. En als het onverhoopt toch misloopt, is er een online klachten bureau. Kopen via internet is net zoiets als kopen via een postorderbedrijf. Het is kopen op afstand: er is geen direct contact lussen de klant en de verko per en je krijgt je aankoop toege stuurd, in plaats van dat je ermee de winkel uitloopt. Dat is erg praktisch, maar het roept wel vragen op, zeker bij het jonge medium internet. Als je het verkeerde boek krijgt toege stuurd, mag je het dan kosteloos retour zenden? Hoe weet je of een digitale autohandel betrouwbaar is? Wat kun je doen als je spijt hebt van een aankoop? En waar kun je heen met klachten over te laat of niet geleverde goederen? Goed nieuws: ook voor de digitale consument wordt steeds meer geregeld. Wettelijke bescherming Om te beginnen genieten ook kopers op internet wettelijke bescherming, want sinds 1 februari van dit jaar is in Nederland de nieuwe wet Kopen op Afstand van kracht. Consumenten hebben daarmee een sterkere rechtspositie dan voorheen als het gaat om kopen via internet. Wie via internet iets bestelt, heeft bijvoorbeeld recht op een afkoe lingsperiode van zeven werkdagen na levering van het product. Binnen die periode mag de klant het product terugsturen, als het niet bevalt. De klant betaalt alleen de portokosten en krijgt zijn of haar geld binnen dertig dagen terug. Er zijn wel uit zonderingen: voor digitaal bestelde taarten is de termijn van een week bijvoorbeeld wal aan de lange kant. Maar dat moet dan duidelijk op de site zijn vermeld. Keurmerk Problemen zijn te voorkomen door alleen met betrouwbare internetwin kels in zee te gaan. Maar hoe weet je welke winkel betrouwbaar is en welke niet? Om daarbij te helpen, lanceerde de Consumentenbond in november 1999 het Web Trader-keurmerk. Dit keurmerk is een garantie voor de betrouwbaarheid van internetwin kels. Het Web Trader-stempel wordt inmiddels door ruim 180 internetbe drijven gevoerd, variërend van onli ne autohandels tot inlernet-rcisbu- reaus. Wie bij een van deze bedrij ven iets bestelt, weet zeker dat de onderneming in elk geval bestaat en dal de klant direct contact op kan nemen met de leverancier. Op de site staat duidelijk hoe het bestellen precies in zijn werk gaat. Er zijn geen verborgen toeslagen op de ver koopprijs, wel duidelijke afspraken over de bezorging. Bovendien geldt, net als bij het kopen in 'normale' winkels, de niet goed-geld terugga rantie: een klam die niet tevreden is over het product, mag hel binnen zeven dagen na ontvangst ruilen en hoeft dan alleen de portokosten te betalen. Online klachtenbureau Mocht het toch misgaan, dan is er altijd nog econsumer.gov, een web site waar internetgebruikers terecht kunnen met klachten over internet bedrijven. Econsumer.gov maakt deel uit van een project van het International Marketing Supervision Network (IMSN), een internationale waakhond op marketing-gebied. De IMSN bestaat uit consumentenorga nisaties uit 29 landen, vertegen woordigers van de Europese Commissie en van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Wie naar de website econsumer.gov surft, kan onder meer digitaal een klacht indienen over een internet bedrijf. De klacht wordt onderzocht door overheidsinstanties. Econsumer probeert trends in inter netfraude te ontdekken. Daarnaast zal Econsumer op gaan treden tegen misleidende advertenties en marke- tingpraktijken op het internet. Het is voor veel mensen nog even wennen, maar online winkelen gaat steeds meer lijken op gewoon win kelen. Meer informatie: http://www.econsumer.gov http://www.consumentenbond.nl Jeroen (15) en Pepijn (13) Mooren lijken normale jongens, maar schijn bedriegt. Jeroen is mini maal drie kwartier per dag Commander en Pepijn Minister of Communications in de online- game die Planetarion heet. Totdat het volgens moeder Mooren genoeg is geweest natuurlijk. Voor de twee jongens is internet bijna normaler dan tv en ook leuker. "Op tv kan je niet meedoen", aldus Pepijn. Jeroen en Pepijn doen allebei gym nasium. De vijftienjarige Jeroen zit in de vierde klas en dus in het studie huis, maar al die drukte over dat het zo zwaar zou zijn vindt hij over dreven. Hij maakt voorde zelfstudie vaak gebruik van internet. "Bijna wekelijks, om een of ander werkstuk te maken." Pepijn, die in de tweede klas zit, vertelt zonder afgunst dat hij dat nog niet hoeft te doen. Mooi voor hem, want dan kan hij zijn planeten verdedigen op internet. Net als zijn broer doet hij mee aan het wereld wijde spel Planetarion, waar zo'n honderdduizend mensen aan deel- Terriërs Beide broers waken als jonge terriërs over hun wachtwoorden, want de ander zou eens misbruik kunnen maken van de mail of het spelletje Planetarion voor de ander verstieren. Elke dag zijn Pepijn en Jeroen zo'n drie kwartier tot een uur achter de grappige Apple-computer te vinden. "En als we aangevallen worden door een andere galaxy wel langer", zegt Pepijn. "En als ze aangevallen wor den, kunnen ze natuurlijk niet naar bed of huiswerk maken", aldus een glimlachende moeder Mooren. "Maar soms gaan andere zaken voor en dan is het echt afgelopen." Jeroen gunt ons een kijkje in zijn mailbox. Terwijl hij het wachtwoord intikt, schermt hij het toetsenbord af met zijn andere arm. En we zien al snel waarom. Zijn mailbox staat vol met allerlei leuke gadgets, die over duidelijk niet voor zijn broer bestemd zijn. Dit is privé. We schrikken even als we een mailtje 13 naakte chicks' zien staan, maar het blijken slechts "geplukte kippen te zijn. Moeder Mooren: "We heb ben onze jongens goed voorgelicht en vrij opgevoed. Omdat ze al veel weten, zijn ze minder nieuwsgierig. Die jongens doen alleen wat ze leuk vinden en dat zijn voornamelijk spelletjes." Pepijn: "Als je een ban ner ziet voor gratis (lees: illegale) spelletjes moetje oppassen, meestal kom je dan op een sekssite terecht." Hij kijkt niet bijster enthousiast en laat ons zien hoe je wél leuke spel letjes kunt downloaden. Binnen een paar minuten spelen ze een heel nieuw (demo)spel waarbij ze allebei razendsnel gebruik maken van het zelfde toetsenbord. Vervelen Is het niet erg saai, spelletjes zoals Planetarion Pepijn en Jeroen kijken niet-begrijpend. "Alleen als de spel- server langzaam is", is vervolgens het antwoord. In de winter spelen de jongens beduidend vaker hun favo riete spel dan in de zomer, want dan is het buiten toch ook goed toeven. Op school is het spel al geblokkeerd, want er werd toch te weinig tijd besteed aan schoolwerk. Een spelle tje Planetarion duurt al gauw een halfjaar. Pepijn: "Je moet productie asteroïden zien te verzamelen zodat je schepen kunt bouwen. De galaxy die de meeste schepen heeft, is de winnaar. Om zover te komen moetje echt allianties sluiten en samenwer ken. Als je dat niet doet, kun je het vergeten." Het omgaan met de computer is voor de beide broers de gewoonste zaak van de wereld. "Ze roepen altijd dat ik het niet snap", aldus moeder Mooren. "Maar ze leggen me het ook niet echt uit en Apple is toch anders dan de PC die ik op mijn werk gebruik. Het gaat ook wel steeds beter." Pepijn: "Het is gewoon moeilijk om het verschil uit te leggen tussen een softwarevastloper en een systeemcrash." Jeugdselectie judo Is het leven na schooltijd alleen maar internet? Jeroen: "Ik train zo'n tien uur in de week voor judo en zit nu in de nationale jeugdselectie." Pepijn houdt ook wel van judo, maar zou er niet graag zoveel tijd aan willen besteden. Terwijl Jeroen de Europese ranglijsten judo van internet plukt, haalt Pepijn een typecursus van het net. Jeroen: "En hij is er nog aan begonnen ook." De jongens vinden al hun internetactiviteiten wel leer- i Internet is de gewoonste zaak van de wereld voor Jeroen en Pepijn Mooren zaam. Jeroen: "Het is best wel goed voor je Engels, want Planetarion gaat volledig in het Engels." En erg simpel is het spel nu ook weer niet. Het is zelfs een politiek spel, waarin mensen van functies weggestemd kunnen worden. Pepijn zijn galaxy zit momenteel in een 'crisis'. Pepijn: "Onze galaxy is samengesteld uit twee galaxies die van zichzelf te klein waren. Nu zijn i we bezig te bepalen wie de Commander gaat worden. Uit beide vorige groepen is er een kandidaat." Veel vrienden van Pepijn en Jeroen uit de buurt spelen ook mee. Moeder Mooren: "Soms bellen ze elkaar als er iemand aangevallen wordt en dc anderen niet online zijn." We zien enige opluchting op haar gezicht wanneer Jeroen meldt dat de crisis in de galaxies van de jongens bezworen lijkt... Er zijn in Nederland ongeveer 3500 nierpatiënten die drie keer per week naar een gespecialiseerd ziekenhuis moeten om hun bloed te laten zuiveren van afvalstoffen. De zuiveringstaak die normaal door de nieren wordt verzorgd, vergt een vier uur durende behandeling in gespecialiseerde ziekenhuizen. De Nierstichting start dit najaar een project waar bij 20 patiënten thuis kunnen dia- lyseren. Ze worden daarbij bewaakt via internet. Bij de zogenaamde 'teledialyse' krijgen patiënten de dialyse-appara- tuur thuis. Ze sluiten de apparatuur zelf aan. En in plaats van overdag, vindt de dialyse nu 's nachts plaats. Tijdens de nachtelijke thuisdialyse is er een online verbinding met een dialysecentrum. Daardoor is deze dialyse niet alleen praktisch, maar ook veilig: de medische gegevens worden tijdens het dialyseren conti nu doorgeseind en van afstand in de gaten gehouden. Zodra zich een complicatie voordoet, wordt een medisch specialist gealarmeerd. De technologie is overgenomen uit de Verenigde Staten en Canada, waar al langer van teledialyse gebruik wordt gemaakt. Voordelen De teledialyse heeft voor nierpatiën ten grote voordelen. Om te begin nen tijdwinst. Er is geen reistijd meer, en de nachtelijke dialyse bete kent dat de zuiveringsbehandeling veel minder het dagelijks leven bepaalt dan bij de tot dusver gang bare dialyse. Daarnaast heeft de teledialyse medische voordelen. Omdat het bloed elke nacht gezui- Gaat dit beeld verdwijnen verd wordt, in plaats van drie keer in de week, hopen de afvalstoffen in het bloed zich minder op. De patiënt heeft minder medicijnen nodig en klachten als hoge bloeddruk en benauwdheid verdwijnen. Alles bij elkaar geeft teledialyse naast nier transplantatie de beste resultaten. Teledialyse is alleen geschikt voor patiënten die medisch stabiel zijn. Het project wordt in de toekomst uitgebreid: de Nierstichting werkt samen met TNO aan een nieuwe organisatie voor teledialyse. Gratis internet verdwijnt... en dan? Ik hoorde onlangs op een verjaardag dat gratis providers gaan verdwijnen. Wat gebeurt er dan met m 'n e-mail adres? En mag een gratis provider zomaar geld gaan vragen? Mevr D. v/d K. te A Uit de media blijkt dat het einde van gratis internet nabij is en alternatie ve aanbiedingsvormen van huidige gratis providers te verwachten zijn. Dit hoeft voor internetgebruikers zeker niet te betekenen dat nieuwe aanbiedingsvormen onvoordelig zul len uitpakken. Als deze bijvoorbeeld meer inzicht in de kosten geven kan dat juist een verbetering betekenen. Het blijft uiteraard de persoonlijke overweging van de klant om over te stappen op een dergelijke nieuwe aanbiedingsvorm. Het kan natuurlijk zijn dat een klant met een e-mailaccount bij een gratis provider niet op een andere aanbie dingsvorm wil overstappen. Het is afhankelijk van hoe het bij de des betreffende provider geregeld is. of en hoe lang de internetgebruiker van dit account gebruik kan blijven maken. Elke internetprovider kan in prin cipe geld voor de geleverde dien sten vragen, maar zal dit niet 'zomaar' doen. Het is natuurlijk ook in het belang van de internet aanbieder om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van de internet gebruiker.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 13