Wasstraat voor fietsen Eerste Zeeuwse Schaats en Skeelervereniging het jaar Roeifiets tour 2001 Batavus M'Pact Fiets van Nieuwe landelijke publiekscampagne: 'Fietsers zichtbaar van rechts' Op skates de wereld rond Zadeltas en rugtas ineen voor fietsforensen Hoge waardering voor FietsRAI 16 FAAM/VLISSINGER Woensdag 16 mei 2001 Een goede zichtbaarheid van fietsers in sche mer en duisternis laat in de praktijk nog al tijd te wensen over. Gemiddeld genomen voert bijna de helft van alle fietsers in het donker niet de voorgeschreven verlichting en reflectie. Kapotte verlichting, ondeug delijke reflectie en het zwaar der moeten trappen zijn daar voor de belangrijkste redenen. Om een bijdrage te leveren aan een veel betere herken baarheid en zichtbaarheid van fietsers is 3V0 een nieuwe landelijke fietscampagne ge start. Onder de naam 'Fietsers zichtbaar van rechts' houdt 3V0 samen met 3M Neder land, AXA, ENRA Verzekerin gen, Spanninga, Vredestein Fietsbanden en W. Rutteman bv deze actie. Het is een ver volg op eerdere acties als 'Geen verlichting? Mij niet ge zien!' en 'Val op, fiets verlicht'. Met flyers, affiches en op in ternet www.3vo.nl) wordt het publiek met tips, suggesties .en adviezen gewezen op ver schillende mogelijkheden voor goede fietsverlichting en -reflectie. Dat dit niet ten overvloede is tonen de politie-ongevallencij- fers aan. Van de 194 fietsers die in 1999 dodelijk veronge lukten verloren er tenminste 41 bij schemer en duisternis het leven. Dat is bijna een kwart (21 procent) van alle fietsdoden in een jaar tijd. Bij fietsongevallen in het donker raakten in hetzelfde jaar 474 fietsers ernstig gewond en lie pen er 1579 lichte verwondin gen op. Bovendien wordt per 1 mei ook nog eens de nieuwe verkeersregel van kracht waarbij alle bestuurders van rechts, dus ook fietsers, op kruisingen van gelijkwaardige wegen voorrang hebben. En in zulke situaties is zien en ge zien worden voor fietsers van levensbelang. Volgens 3V0-directeur Joop Goos zal, als het aantal fiet sers met goede verlichting met één procent stijgt, het aantal slachtoffers jaarlijks met 25 afnemen. Iedereen die zijn of haar fiets een warm hart toedraagt kent het probleem: na een rondje fietsen over modderige paden of door de nieuwbouwwijk zit het stalen ros vol met knarsend zand. En schoonmaken kan alleen handmatig want de fiets zit vol met verbor gen hoekjes en gaatjes waar je niet makkelijk bij kunt komen. Ze horen inmiddels bijna bij het Zeeuwse landschapsbeeld: skaters en skeeleraars. Onze provincie leent zich dan ook prima voor lekkere lange tochten, gezellige pitstops bij de plaatselijke horeca en inspirerende natuurtoch- ten. Naast het skeeleren op zich worden de wieltjes ook door menigeen gebruikt als schaatstraining. Ondanks de nog steeds groei ende belangstelling voor skaten, skeeleren en schaatsen is er in Zeeland geen skeelervereni ging of andere organisatie die deze sporten on der haar hoede heeft. Althans nog niet, want zeer binnenkort komt daar verandering in. Juist vanwege die nog steeds groter wordende groep men sen die graag skeelert of schaatst sloegen vijf Zeeuwse sporters aan het brainstormen over de mogelijkheden om deze sport een plaats in Zee land te geven. Bestuurslid Cor Schipper: „Er zijn in Zeeland ontzettend veel skeeler- en schaatsfanaten, maar tot nu toe bleven georganiseerde tochten of wedstrijden be perkt tot particuliere initiatie ven. Structuur en continuïteit ontbraken. Wij wilden daar als liefhebbers en fanatiek spor ters iets aan veranderen. We zijn toen met z'n vijven om de tafel gegaan en hebben de mogelijkheden en animo on derzocht." En zo ontstond SKA, de nieuwe schaats- en skeeler vereniging van Zee land, een unieke combinatie van twee duursporten. SKA is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Schaats Bond en bij de Skate Bond Nederland. De kersverse vereniging wil in de toekomst schaats en skee lerwedstrijden gaan organise ren en biedt zowel de recre atieve als wedstrijdsporters een verantwoord en profes sioneel trainingsprogramma. Waarmee voor het eerst in de regio Zeeland onder auspiciën van de KNSB of SBN wed strijdsport beoefend kan wor den. Met SKA kunnen we een stuk kwaliteit en veilig heid bieden aan de sporters. Goede training, spannende wedstrijden op veilige par koersen en uiteraard gezellige gezamenlijke activiteiten. Afhankelijk van het seizoen zullen de trainingen op de ijs baan in Breda en op skeeler parkoersen in de regio wor den gehouden. Bij het zomer- trainingsprogramma zal uiter aard worden geskeelerd, maar ook wielrennen, hardlopen en technische training komen vo lop aan bod. Het yvinterpro- gramma zal zich in hoofdzaak op de ijsbaan in Breda afspe len. Zowel de wedstrijdrijders als de recreanten trainen hier onder professionele begelei ding de conditie en techniek. Om SKA onder de aandacht te brengen wordt er dinsdag 29 mei in het Bureau van Toeris me Zeeland aan de Nieuwe Burg 42 in Middelburg een in formatieavond gehouden. Naast een nadere toelichting op de vereniging zelf en de schaats en skeelerbonden biedt deze avond volop gele genheid om schaats- en skee lerliefhebbers te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. De avond begint om 19.30 uur en duurt tot 22 uur. Profile-fietsspecialist Van den Driest in de Middelburgse Zus terstraat heeft voor dit probleem een professionele service in het leven geroepen waarbij tweewielers op een deskundi ge manier weer als nieuw tevoorschijn komen. „Op de fiets- rai zag ik een soort wasmachine voor fietsen," vertelt Jan van den Driest als hij trots zijn unieke fietswasstraat toont. „Die wasinstallatie was echter alleen maar geschikt voor fiet sen met een gesloten kettingkast, omdat er geen vetschei- dingsput was. De meeste problemen heb je echter bij fietsen met een open ketting met derailleur, daar komt het meeste zand en modder op de moeilijkst bereikbare plaatsen." De wasstraat van de Profile-fietsspecialist is uitgerust met een oliescheidingsinstallatie. Daardoor kunnen alle soorten fietsen schoongespoten worden door een hogedrukspuit met warm water en shampoo. Dit schoonspuiten gebeurt door vakkundige fietsmonteurs, omdat alleen zij weten wel ke delen van de fiets wel en niet met zeep gereinigd mogen worden. Na het reinigen wordt de fonkelende fiets ingespo- Jan van den Driest in de fietswasstraat. foto: Frank Husslage ten met een beschermlaag en daarna helemaal opgepoetst en technisch nagekeken. Voor auto's is een 'grote beurt' al lang een bekend fenomeen waarvan bekend is dat het de le vensduur van het voertuig ten goede komt. Nu bestaat deze mogelijkheid in Middelburg ook voor fietsen. De hele beurt is in één dag klaar. Er moet wel even tevoren telefonisch een afspraak gemaakt worden. Met zo'n comple te fietsbeurt kan iedereen weer probleemloos op pad op een fiets die aanvoelt als nieuw. De Batavus M'pact is één mo del uit een serie van drie reis- fietsen, de M-serie genaamd. Batavus heeft deze lijn speci aal ontworpen om berijder en bagage zo comfortabel moge lijk te verplaatsen en zodoen de de ultieme fietsvakanties en trektochten te beleven. De fietsen zijn zeer compleet en specifiek afgestemd op dit ge- bruiksdoel en herkenbaar aan zwart/gele designelementen, die de sfeer van veiligheid en betrouwbaarheid kenmerkt. Het topmodel M'pact is een verrassend vormgegeven reis- hybride die beschikt over een hoogwaardig, lichtgewicht aluminium frame met een unieke split tube constructie en speciaal ontworpen baga gedragers aan voor- en ach tervork. Hij heeft 28 inch wie len met extra hoge en verste vigde velgen mét zijreflectie voor extra veiligheid en spe ciale kevlar banden die uiter mate geschikt zijn voor elk soort terrein. De nieuwe M' pact is bovendien voor zowel voor en achter voorzien van schijfremmen voor de meest veilige remwerking. Kortom: alles is gericht op comfort, ge bruik en veiligheid voor een optimale individuele prestatie. Geheel passend in hetzelfde design heeft Batavus bij deze M'pact ook een kwalitatief zeer hoogwaardige, bijpassen de tassenset ontwikkeld. De set bestaat uit twee afzonder lijke achtertassen, twee zoge heten lowriders tassen en een stuurtas. Kent u dat: op weg naar huis doet u graag even wat boodschappen. Neemt u dan 's ochtends al een boodschappentas mee? Of ge bruikt u plastic tasjes van de winkel? Het kan ook makkelijker en zeker meer milieuvriende lijk! De stoere Mc Murdo-tassenlijn van AGU is uitgebreid met de 304 KF, een zadeltasje met ingebouwde rugtas. Erg handig voor bijvoor beeld de boodschappen. De FietsRAI kan terugblikken op een ui terst succesvolle beursperiode. Evenals vorig jaar werd de expositie weer in combi natie met de huishoudbeurs gehouden, met als resultaat dat beide evenementen gedu rende de beursperiode van de FietsRAI maar liefst 112.904 bezoekers trokken. Dat is een aantal dat niet nadrukkelijk afweek ten opzichte van vorig jaar (119.952). Een officiële splitsing naar bezoekersaan tallen per beurs is nog niet bekend. Met een fraaie 7,2 als rap portcijfer gaven de bezoekers unaniem blijk van een hoge waardering voor de FietsRAI. Volgens de bezoekersenquête gaf 41 procent ook al in 2000 acte de présence, 40 procent kwam voor de eerste keer en 60 procent gaf nu al aan ook vol gend jaar te komen. De exposanten van de FietsRAI toonden zich tevreden over zowel de bezoekersaantallen en de brede interesse, als over de vele koopintenties (51 procent) die zij konden waarnemen. Dit geeft aan dat de fietsenzaken de ko mende tijd ongetwijfeld veel te doen zullen krijgen. De Mc Murdó 304 KF heeft een lekker ruim vak voor een repara tiesetje en een binnenband. Altijd handig om bij u te hebben, het geeft een prettig, veilig gevoel als u onderweg bent. Het on derste vak herbergt de uitvouwbare rugzak, welke voorzien is van twee zijvakjes. Hierin kunt u bijvoorbeeld een flesje drinken kwijt. De brede schouderbanden zijn verstelbaar. Het tasje heeft veilige reflectie en een Klick-Fix systeem, wat in houdt dat u het makkelijk los- en vastmaakt onder het zadel. Zo heeft u uw stevige, milieuvriendelijke en prettig draagbare boodschappentas altijd bij u! Het zadeltasje heeft een inhoud van 2,5 liter en een afmeting van 20x12x12 centimeter. De rugzak heeft een inhoud van tien liter en een afmeting van 45x25x8 centimeter. Voor verkoop adressen zie www.agu.nl Burgemeester Cohen van Amsterdam heeft tijdens de officiële ope ning van de FietsRai 2001 bekend gemaakt dat de M'Pact van Bata vus gekozen is tot Fiets van het jaar 2001. Deze fiets is een speciale reis- fiets voor de ultieme trektocht en bestemd voor de veeleisende fietser. Het is een nieuwe, baanbrekende ontwikkeling van Batavus, die volledig inspeelt op de behoefte naar individuele fietsbeleving en avontuur. Uit gangspunten bij de totstandkoming van de M'pact zijn functionaliteit, veiligheid en design maar dan specifiek gericht op reizen per fiets. De M'pact met de bijpassende tassenset rijdt niet alleen comfortabel maar oogt ook degelijk Drie weken voor de start van de 88e Tour de France, dertien juni, stapt de Middelburgse fietsenbouwer en atleet Derk Thijs in Duinker ken op zijn roeifiets voor de toer van zijn leven; een solotoer van 3.500 kilometer door Frankrijk en België waarbij zoveel mogelijk het traject van deze Franse wielerronde gevolgd wordt. Het tourtraject bevat meer dan 18.000 hoogte meters waaronder die van de loodzware be klimming van 'L'AIpe d'Huez'. Zonder de hulp van een peloton en wegafzettingen zal Derk Thijs proberen deze titanische afstand af te leg gen in een tijd die ook de grote 'Tour' in beslag zal nemen: 22 dagen! ledereen die ooit de Tour de France heeft gezien weet dat het in termen van fysieke en mentale inspanning een bizar evenement is. Derk zal het zonder luwte van het peloton of een duwtje van een knecht moeten stellen. Een kleine groep vrienden en en thousiastelingen zal hem verzorgen en begeleiden. Maar hij zal het alleen moeten doen. Zelf noemt hij het een „krankzinnige onderneming" maar op 13 juni gaat hij wel van start. Skaten is allang geen hype meer, maar een actieve vrijetijdsbesteding die inmid dels honderdduizenden aanspreekt. Velen van hen willen meer dan het spreekwoorde lijke rondje rond de kerk. Voor hen heeft Skate-A-Round in-line adventures een aantal skate-arrangementen samengesteld. Van een Elfstedentocht in Friesland tot een 7- daags skate-avontuur in New York. Het skaten is nog volop in ontwikkeling. Elk jaar ontstaan weer nieuwe activiteiten. Zo is het in New York populaire rollerbasketbal inmiddels ook naar Nederland overge waaid. En over waaien gesproken: steeds meer skaters ontdekken het Kiteskaten: skaten achter een vlieger. Op het strand van IJmuiden kunnen hoge snelheden worden ge haald op zandbestendige skates met luchtbanden. Skaten is een internationale activiteit. In tal van steden worden met grote regelmaat skate-tochten georganiseerd. Met name in Duitsland zijn de wekelijkse 'city nightskates' uitgegroeid tot een begrip. Voor de skater die het beste uit zijn passie wil halen, heeft Skate-A-Round in line adventures een aantal arrangemen ten samengesteld in binnen- en buitenland. Ze zijn zowel bedoeld voor de individuele, beginnende of gevorderde skater als de skater die in groepsverband op skate avon tuur wil. Zo is er keuze uit bijvoorbeeld een 3-daags skate- arrangement in Parijs, 6 dagen Barcelona, 7 dagen New York of 5 dagen Berlijn, allemaal inclusief vervoer en over nachtingen. Ook in Nederland zijn er een aantal mogelijk heden. Een rondje IJsselmeer, een Elfstedentocht, off-road kiteskaten op het strand van IJmuiden en natuurlijk Am sterdam met het Vondelpark als centrale lokatie. Daarnaast worden er clinics georganiseerd. Een brochure met arrangementen kan men gratis bestellen op www.skate-around.com of telefonisch via 020-4681682. De brochure is ook verkrijgbaar bij een aantal Skate-shops. Met een puur Zeeuws product langs de route van de Tour de France. Derk is voormalig 10-voudig Europees en 7-voudig Wereldkam pioen windsurfen en geniet een grote reputatie op het gebied van innovatieve sport en technische vernieuwing. Afgezien van zijn indrukwekkende surfcarrière brak hij duur- en snelheidsre cords met een door hem ontworpen all-round sportapparaat: de roeifiets. Rijden op een roeifiets is vergelijkbaar met varen in een skiff. Het fietsen gebeurt met een roeibeweging van de ar men. Door het gebruik van alle spiergroepen in een kan, in een optimale krachtsverdeling, erg hard gereden worden. Een door Derk gepatenteerde vinding is de 'Snek-overbrenging' die de roeifiets aandrijft. In plaats van door een ketting wordt het ach terwiel aangedreven door een soepele staalkabel. De tandwielen hebben plaatsgemaakt voor de Snek: een coni sche aluminium trommel met daarin een spiraalvormige groef voor de staalkabel. De Snek geeft de roeifiets circa 11 versnel lingen. De roeibeweging vraagt bergopwaarts (tussen de slagen door wordt de fiets niet aangedreven) om een extra inspanning. Om dit nadeel gedeeltelijk te compenseren heeft Derk een 'tus- sen-Snek' ontworpen. Deze voegt nog ongeveer zes versnellin gen toe. Na een trainingsstage op Mallorca heeft de 42-jarige Derk besloten dat het moment is aangebroken. Het is nu of nooit!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 16