Wasstraat voor fietsen
Eerste Zeeuwse Schaats
en Skeelervereniging
het jaar
Roeifiets tour 2001
Batavus M'Pact Fiets van
Nieuwe landelijke publiekscampagne:
'Fietsers zichtbaar van rechts'
Op skates de
wereld rond
Zadeltas en rugtas ineen voor fietsforensen
Hoge waardering
voor FietsRAI
16 FAAM/VLISSINGER
Woensdag 16 mei 2001
Een goede zichtbaarheid van fietsers in sche
mer en duisternis laat in de praktijk nog al
tijd te wensen over. Gemiddeld genomen voert
bijna de helft van alle fietsers in het donker niet
de voorgeschreven verlichting en reflectie.
Kapotte verlichting, ondeug
delijke reflectie en het zwaar
der moeten trappen zijn daar
voor de belangrijkste redenen.
Om een bijdrage te leveren
aan een veel betere herken
baarheid en zichtbaarheid van
fietsers is 3V0 een nieuwe
landelijke fietscampagne ge
start. Onder de naam 'Fietsers
zichtbaar van rechts' houdt
3V0 samen met 3M Neder
land, AXA, ENRA Verzekerin
gen, Spanninga, Vredestein
Fietsbanden en W. Rutteman
bv deze actie. Het is een ver
volg op eerdere acties als
'Geen verlichting? Mij niet ge
zien!' en 'Val op, fiets verlicht'.
Met flyers, affiches en op in
ternet www.3vo.nl) wordt het
publiek met tips, suggesties
.en adviezen gewezen op ver
schillende mogelijkheden
voor goede fietsverlichting en
-reflectie.
Dat dit niet ten overvloede is
tonen de politie-ongevallencij-
fers aan. Van de 194 fietsers
die in 1999 dodelijk veronge
lukten verloren er tenminste
41 bij schemer en duisternis
het leven. Dat is bijna een
kwart (21 procent) van alle
fietsdoden in een jaar tijd. Bij
fietsongevallen in het donker
raakten in hetzelfde jaar 474
fietsers ernstig gewond en lie
pen er 1579 lichte verwondin
gen op. Bovendien wordt per
1 mei ook nog eens de nieuwe
verkeersregel van kracht
waarbij alle bestuurders van
rechts, dus ook fietsers, op
kruisingen van gelijkwaardige
wegen voorrang hebben. En
in zulke situaties is zien en ge
zien worden voor fietsers van
levensbelang.
Volgens 3V0-directeur Joop
Goos zal, als het aantal fiet
sers met goede verlichting
met één procent stijgt, het
aantal slachtoffers jaarlijks
met 25 afnemen.
Iedereen die zijn of haar fiets een warm hart
toedraagt kent het probleem: na een rondje
fietsen over modderige paden of door de
nieuwbouwwijk zit het stalen ros vol met
knarsend zand. En schoonmaken kan alleen
handmatig want de fiets zit vol met verbor
gen hoekjes en gaatjes waar je niet makkelijk
bij kunt komen.
Ze horen inmiddels bijna bij het Zeeuwse
landschapsbeeld: skaters en skeeleraars.
Onze provincie leent zich dan ook prima voor
lekkere lange tochten, gezellige pitstops bij de
plaatselijke horeca en inspirerende natuurtoch-
ten. Naast het skeeleren op zich worden de
wieltjes ook door menigeen gebruikt als
schaatstraining. Ondanks de nog steeds groei
ende belangstelling voor skaten, skeeleren en
schaatsen is er in Zeeland geen skeelervereni
ging of andere organisatie die deze sporten on
der haar hoede heeft. Althans nog niet, want
zeer binnenkort komt daar verandering in.
Juist vanwege die nog steeds
groter wordende groep men
sen die graag skeelert of
schaatst sloegen vijf Zeeuwse
sporters aan het brainstormen
over de mogelijkheden om
deze sport een plaats in Zee
land te geven. Bestuurslid Cor
Schipper: „Er zijn in Zeeland
ontzettend veel skeeler- en
schaatsfanaten, maar tot nu
toe bleven georganiseerde
tochten of wedstrijden be
perkt tot particuliere initiatie
ven. Structuur en continuïteit
ontbraken. Wij wilden daar als
liefhebbers en fanatiek spor
ters iets aan veranderen. We
zijn toen met z'n vijven om de
tafel gegaan en hebben de
mogelijkheden en animo on
derzocht." En zo ontstond
SKA, de nieuwe schaats- en
skeeler vereniging van Zee
land, een unieke combinatie
van twee duursporten. SKA is
aangesloten bij de Koninklijke
Nederlandse Schaats Bond en
bij de Skate Bond Nederland.
De kersverse vereniging wil in
de toekomst schaats en skee
lerwedstrijden gaan organise
ren en biedt zowel de recre
atieve als wedstrijdsporters
een verantwoord en profes
sioneel trainingsprogramma.
Waarmee voor het eerst in de
regio Zeeland onder auspiciën
van de KNSB of SBN wed
strijdsport beoefend kan wor
den. Met SKA kunnen we
een stuk kwaliteit en veilig
heid bieden aan de sporters.
Goede training, spannende
wedstrijden op veilige par
koersen en uiteraard gezellige
gezamenlijke activiteiten.
Afhankelijk van het seizoen
zullen de trainingen op de ijs
baan in Breda en op skeeler
parkoersen in de regio wor
den gehouden. Bij het zomer-
trainingsprogramma zal uiter
aard worden geskeelerd, maar
ook wielrennen, hardlopen en
technische training komen vo
lop aan bod. Het yvinterpro-
gramma zal zich in hoofdzaak
op de ijsbaan in Breda afspe
len. Zowel de wedstrijdrijders
als de recreanten trainen hier
onder professionele begelei
ding de conditie en techniek.
Om SKA onder de aandacht te
brengen wordt er dinsdag 29
mei in het Bureau van Toeris
me Zeeland aan de Nieuwe
Burg 42 in Middelburg een in
formatieavond gehouden.
Naast een nadere toelichting
op de vereniging zelf en de
schaats en skeelerbonden
biedt deze avond volop gele
genheid om schaats- en skee
lerliefhebbers te ontmoeten
en ervaringen uit te wisselen.
De avond begint om 19.30 uur
en duurt tot 22 uur.
Profile-fietsspecialist Van den Driest in de Middelburgse Zus
terstraat heeft voor dit probleem een professionele service
in het leven geroepen waarbij tweewielers op een deskundi
ge manier weer als nieuw tevoorschijn komen. „Op de fiets-
rai zag ik een soort wasmachine voor fietsen," vertelt Jan
van den Driest als hij trots zijn unieke fietswasstraat toont.
„Die wasinstallatie was echter alleen maar geschikt voor fiet
sen met een gesloten kettingkast, omdat er geen vetschei-
dingsput was. De meeste problemen heb je echter bij fietsen
met een open ketting met derailleur, daar komt het meeste
zand en modder op de moeilijkst bereikbare plaatsen."
De wasstraat van de Profile-fietsspecialist is uitgerust met
een oliescheidingsinstallatie. Daardoor kunnen alle soorten
fietsen schoongespoten worden door een hogedrukspuit
met warm water en shampoo. Dit schoonspuiten gebeurt
door vakkundige fietsmonteurs, omdat alleen zij weten wel
ke delen van de fiets wel en niet met zeep gereinigd mogen
worden. Na het reinigen wordt de fonkelende fiets ingespo-
Jan van den Driest in de fietswasstraat. foto: Frank Husslage
ten met een beschermlaag en daarna helemaal opgepoetst
en technisch nagekeken. Voor auto's is een 'grote beurt' al
lang een bekend fenomeen waarvan bekend is dat het de le
vensduur van het voertuig ten goede komt. Nu bestaat deze
mogelijkheid in Middelburg ook voor fietsen.
De hele beurt is in één dag klaar. Er moet wel even tevoren
telefonisch een afspraak gemaakt worden. Met zo'n comple
te fietsbeurt kan iedereen weer probleemloos op pad op een
fiets die aanvoelt als nieuw.
De Batavus M'pact is één mo
del uit een serie van drie reis-
fietsen, de M-serie genaamd.
Batavus heeft deze lijn speci
aal ontworpen om berijder en
bagage zo comfortabel moge
lijk te verplaatsen en zodoen
de de ultieme fietsvakanties
en trektochten te beleven. De
fietsen zijn zeer compleet en
specifiek afgestemd op dit ge-
bruiksdoel en herkenbaar aan
zwart/gele designelementen,
die de sfeer van veiligheid en
betrouwbaarheid kenmerkt.
Het topmodel M'pact is een
verrassend vormgegeven reis-
hybride die beschikt over een
hoogwaardig, lichtgewicht
aluminium frame met een
unieke split tube constructie
en speciaal ontworpen baga
gedragers aan voor- en ach
tervork. Hij heeft 28 inch wie
len met extra hoge en verste
vigde velgen mét zijreflectie
voor extra veiligheid en spe
ciale kevlar banden die uiter
mate geschikt zijn voor elk
soort terrein. De nieuwe M'
pact is bovendien voor zowel
voor en achter voorzien van
schijfremmen voor de meest
veilige remwerking. Kortom:
alles is gericht op comfort, ge
bruik en veiligheid voor een
optimale individuele prestatie.
Geheel passend in hetzelfde
design heeft Batavus bij deze
M'pact ook een kwalitatief
zeer hoogwaardige, bijpassen
de tassenset ontwikkeld. De
set bestaat uit twee afzonder
lijke achtertassen, twee zoge
heten lowriders tassen en een
stuurtas.
Kent u dat: op weg naar huis doet u graag
even wat boodschappen. Neemt u dan 's
ochtends al een boodschappentas mee? Of ge
bruikt u plastic tasjes van de winkel? Het kan
ook makkelijker en zeker meer milieuvriende
lijk! De stoere Mc Murdo-tassenlijn van AGU is
uitgebreid met de 304 KF, een zadeltasje met
ingebouwde rugtas. Erg handig voor bijvoor
beeld de boodschappen.
De FietsRAI kan terugblikken op een ui
terst succesvolle beursperiode. Evenals
vorig jaar werd de expositie weer in combi
natie met de huishoudbeurs gehouden, met
als resultaat dat beide evenementen gedu
rende de beursperiode van de FietsRAI maar
liefst 112.904 bezoekers trokken.
Dat is een aantal dat niet nadrukkelijk afweek ten opzichte van
vorig jaar (119.952). Een officiële splitsing naar bezoekersaan
tallen per beurs is nog niet bekend. Met een fraaie 7,2 als rap
portcijfer gaven de bezoekers unaniem blijk van een hoge
waardering voor de FietsRAI. Volgens de bezoekersenquête
gaf 41 procent ook al in 2000 acte de présence, 40 procent
kwam voor de eerste keer en 60 procent gaf nu al aan ook vol
gend jaar te komen. De exposanten van de FietsRAI toonden
zich tevreden over zowel de bezoekersaantallen en de brede
interesse, als over de vele koopintenties (51 procent) die zij
konden waarnemen. Dit geeft aan dat de fietsenzaken de ko
mende tijd ongetwijfeld veel te doen zullen krijgen.
De Mc Murdó 304 KF heeft een lekker ruim vak voor een repara
tiesetje en een binnenband. Altijd handig om bij u te hebben,
het geeft een prettig, veilig gevoel als u onderweg bent. Het on
derste vak herbergt de uitvouwbare rugzak, welke voorzien is
van twee zijvakjes. Hierin kunt u bijvoorbeeld een flesje drinken
kwijt. De brede schouderbanden zijn verstelbaar.
Het tasje heeft veilige reflectie en een Klick-Fix systeem, wat in
houdt dat u het makkelijk los- en vastmaakt onder het zadel. Zo
heeft u uw stevige, milieuvriendelijke en prettig draagbare
boodschappentas altijd bij u!
Het zadeltasje heeft een inhoud van 2,5 liter en een afmeting
van 20x12x12 centimeter. De rugzak heeft een inhoud van tien
liter en een afmeting van 45x25x8 centimeter. Voor verkoop
adressen zie www.agu.nl
Burgemeester Cohen van Amsterdam heeft tijdens de officiële ope
ning van de FietsRai 2001 bekend gemaakt dat de M'Pact van Bata
vus gekozen is tot Fiets van het jaar 2001. Deze fiets is een speciale reis-
fiets voor de ultieme trektocht en bestemd voor de veeleisende fietser.
Het is een nieuwe, baanbrekende ontwikkeling van Batavus, die volledig
inspeelt op de behoefte naar individuele fietsbeleving en avontuur. Uit
gangspunten bij de totstandkoming van de M'pact zijn functionaliteit,
veiligheid en design maar dan specifiek gericht op reizen per fiets.
De M'pact met de bijpassende tassenset rijdt niet alleen comfortabel maar oogt ook degelijk
Drie weken voor de start van de 88e Tour de
France, dertien juni, stapt de Middelburgse
fietsenbouwer en atleet Derk Thijs in Duinker
ken op zijn roeifiets voor de toer van zijn leven;
een solotoer van 3.500 kilometer door Frankrijk
en België waarbij zoveel mogelijk het traject
van deze Franse wielerronde gevolgd wordt.
Het tourtraject bevat meer dan 18.000 hoogte
meters waaronder die van de loodzware be
klimming van 'L'AIpe d'Huez'. Zonder de hulp
van een peloton en wegafzettingen zal Derk
Thijs proberen deze titanische afstand af te leg
gen in een tijd die ook de grote 'Tour' in beslag
zal nemen: 22 dagen!
ledereen die ooit de Tour de France heeft gezien weet dat het in
termen van fysieke en mentale inspanning een bizar evenement
is. Derk zal het zonder luwte van het peloton of een duwtje van
een knecht moeten stellen. Een kleine groep vrienden en en
thousiastelingen zal hem verzorgen en begeleiden. Maar hij zal
het alleen moeten doen. Zelf noemt hij het een „krankzinnige
onderneming" maar op 13 juni gaat hij wel van start.
Skaten is allang geen hype meer, maar
een actieve vrijetijdsbesteding die inmid
dels honderdduizenden aanspreekt. Velen
van hen willen meer dan het spreekwoorde
lijke rondje rond de kerk. Voor hen heeft
Skate-A-Round in-line adventures een aantal
skate-arrangementen samengesteld. Van
een Elfstedentocht in Friesland tot een 7-
daags skate-avontuur in New York.
Het skaten is nog volop in ontwikkeling. Elk jaar ontstaan
weer nieuwe activiteiten. Zo is het in New York populaire
rollerbasketbal inmiddels ook naar Nederland overge
waaid. En over waaien gesproken: steeds meer skaters
ontdekken het Kiteskaten: skaten achter een vlieger. Op het
strand van IJmuiden kunnen hoge snelheden worden ge
haald op zandbestendige skates met luchtbanden.
Skaten is een internationale activiteit. In tal van steden
worden met grote regelmaat skate-tochten georganiseerd.
Met name in Duitsland zijn de wekelijkse 'city nightskates'
uitgegroeid tot een begrip.
Voor de skater die het beste uit zijn passie wil halen, heeft
Skate-A-Round in line adventures een aantal arrangemen
ten samengesteld in binnen- en buitenland. Ze zijn zowel
bedoeld voor de individuele, beginnende of gevorderde
skater als de skater die in groepsverband op skate avon
tuur wil. Zo is er keuze uit bijvoorbeeld een 3-daags skate-
arrangement in Parijs, 6 dagen Barcelona, 7 dagen New
York of 5 dagen Berlijn, allemaal inclusief vervoer en over
nachtingen. Ook in Nederland zijn er een aantal mogelijk
heden. Een rondje IJsselmeer, een Elfstedentocht, off-road
kiteskaten op het strand van IJmuiden en natuurlijk Am
sterdam met het Vondelpark als centrale lokatie. Daarnaast
worden er clinics georganiseerd.
Een brochure met arrangementen kan men gratis bestellen
op www.skate-around.com of telefonisch via 020-4681682.
De brochure is ook verkrijgbaar bij een aantal Skate-shops.
Met een puur Zeeuws product langs de route van de Tour de
France.
Derk is voormalig 10-voudig Europees en 7-voudig Wereldkam
pioen windsurfen en geniet een grote reputatie op het gebied
van innovatieve sport en technische vernieuwing. Afgezien van
zijn indrukwekkende surfcarrière brak hij duur- en snelheidsre
cords met een door hem ontworpen all-round sportapparaat: de
roeifiets. Rijden op een roeifiets is vergelijkbaar met varen in
een skiff. Het fietsen gebeurt met een roeibeweging van de ar
men. Door het gebruik van alle spiergroepen in een kan, in een
optimale krachtsverdeling, erg hard gereden worden. Een door
Derk gepatenteerde vinding is de 'Snek-overbrenging' die de
roeifiets aandrijft. In plaats van door een ketting wordt het ach
terwiel aangedreven door een soepele staalkabel.
De tandwielen hebben plaatsgemaakt voor de Snek: een coni
sche aluminium trommel met daarin een spiraalvormige groef
voor de staalkabel. De Snek geeft de roeifiets circa 11 versnel
lingen. De roeibeweging vraagt bergopwaarts (tussen de slagen
door wordt de fiets niet aangedreven) om een extra inspanning.
Om dit nadeel gedeeltelijk te compenseren heeft Derk een 'tus-
sen-Snek' ontworpen. Deze voegt nog ongeveer zes versnellin
gen toe. Na een trainingsstage op Mallorca heeft de 42-jarige
Derk besloten dat het moment is aangebroken. Het is nu of
nooit!