GEMEENTE MIDDELBURG Schroeweg klaar! Vergaderdata raadscommissies Bijzondere bijstand in Middelburg Bouw Magistraat wijk van start! 4 IlllilVIl/ll Oud papier kalender Avond nieuwe inwoners Duurzaam, gezond en veerkrachtig water Meedenken over het nieuwe horecabeleid Wijziging openingstijden WOP Noord en Dauwendaele Wijzigingen ophaaldata huisvuil april 2001 Scholierenuitwisseling Middelburg-Glogow Woensdag 4 april 2001 FAAM/VLISSINGER 3 Week 14 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de afdeling Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur. Internet site: www.middelburg.nl info middelburg, nl MAXIMAAL TEXT VANAF PAG. 830 Informatienummer 675 555 Onlangs is in de gehele gemeente de PAPIERKALENDER 2001 ver spreid. Helaas staan er op de kalen der enkele onjuistheden. Daarom ontvangen de volgende wijken deze week een nieuwe, aangepaste pa pierkalender: Arnemuiden, Kleverskerke, Eras- muswijk, Magislraalwijk, Reijers- hove, Veldzigt, Veerse Poort en het gebied tussen de Nederstraat en in dustrieterrein Ramsburg Aanvragen subsi dies uit fonds Jeugdsport Uit het fonds jeugdsport worden subsidies verstrekt voor activiteiten van Middelburgse verenigingen die gericht zijn op de stimulering van jeugdsport en bevordering van de kwaliteit van de opvang van de jeugd in de sportverenigingen. Aanvragen uit dit fonds dienen vóór 1 mei 2001 ingediend te zijn bij het college van Burgemeester en wethouders van Middelburg. Aanvraagformulieren zijn verkrijg baar bij de dienst Stadsbeheer, afde ling Accommodaties, Vlissingses- traat 214330 AR Middelburg. Om de nieuwe inwoners van de gemeente Middelburg kennis te laten maken met de gemeen telijke organisatie, de toekomst plannen, gemeenteraad - en col legeleden, organiseert de gemeente een "avond nieuwe in woners". Op dinsdag 24 april is het weer zover. De uitnodigingen gaan deze week de deur uit. Nadat het gemeentebestuur zich kort heeft voorgesteld, kunnen de aanwezigen een bezoek brengen aan de informatiemarkt. Daar vin den onder andere (videopresen taties en demonstraties van de dien sten plaats. Ook is de brandweer, politie en het Zeeuws Archief aan wezig. Men kan ook deelnemen aan een rondleiding door het gotische gedeelte van het stadhuis. Gedurende de avond krijgen de nieuwe inwoners alle gelegenheid om vragen te stellen, zowel aan het gemeentebestuur als aan de mede werkers van de gemeentelijke dien sten. De bijeenkomst vindt plaats op dinsdagavond 24 april en begint om 20.00 uur. De deuren van het Stadhuis (aan de marktzijde) zijn geopend vanaf 19.30 uur. Tafeltje Dekje uw "Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, ge handicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maandag lussen 8.45 en 9.30 uur worden besteld. U kunt hiervoor bellen met nummer 0118-638570. Het bezorgen ge beurt ook op deze dag. Menu vanaf maandag 9 april tol en met maandag 16 april 2001 Maandag Gehakt medaillon met boter- groenten, gestampte aardappelen. Dinsdag Rundvleesrolletjes in rode wijnsaus, sperziebonen, aardappelpuree. Woensdag Dunne plakken rundvlees, spinazie, aardappelen. Donderdag Kipfilet, bloemkool, aardappelen. Vrijdag Scheveningse schol, puree met bieslook. Zaterdag Witlofschotel met ham en aardappelpuree. Zondag Wat de pot schaft. Maadag 2e Paasdag Runderbraadlapje in room saus, doperwten, aardappelen. De werkzaamheden aan de Schroeweg zijn op een haar na afgerond. Ter hoogte van de afslag naar het P&R-terrein naast het station is een nieuwe kruising aangelegd. Ook is de weg deels opnieuw geasfalteerd. Een gedeelte asfalt moet nog worden aangelegd. Dit zal gebeuren in de nacht van 5 op 6 april of in de nacht van 11 op 12 april, afhankelijk van de weersgesteldheid. In die nacht is de Schroeweg weer gesloten voor verkeer. Na de Paasdagen worden de nieuwe verkeerslichten geïn stalleerd. Daarna kunnen automobilisten gebruik gaan maken van de nieuwe kruising. Tot dan geldt nog de huidige verkeerssituatie. Verderop in het Stationsgebied - vanaf het Stationsgebouw tot aan de Shellpomp - wordt sinds deze week volop gewerkt aan de realisering van het nieuwe Stationsgebied. Als eerste op het programma slaan de aanleg van de kademuur, de buster- minal en hel verleggen - in fases - van de Kanaalweg. P&R-terrein dicht! Het P&R-terrein naast het Station wordt afgebroken en is vanaf maan dag jongstleden al niet meer te ge bruiken als parkeerplaats. Automo bilisten worden verzocht bijvoor beeld in de parkeergarage Kous- teensedijk of Geere te parkeren. Ook op de Loskade zijn parkeer plaatsen. Verder is het mogelijk om zogenaamde werknemers-parkeer- passen aan te vragen. Dat kan een werknemer regelen door zijn werk gever bij de gemeente (sectie Par keerbeheer) een aanvraag in te laten dienen. Extra fietsenrekken zijn ge plaatst aan de westkant en de ach terkant van het station. De bushaltes aan de Kanaalweg van Con- neXXion zijn verplaatst naar het busstation op de Loskade. Men is begonnen met het verwij deren van de bestrating van het voormalig P&R-terrein. Straks komt op deze locatie het nieuwe busstation. Daarvoor zal ook de hel- lingbaan in NS-tunnel worden afge broken. Over ongeveer drie weken maand zal de hellingbaan worden afgesloten voor fietsers. Die moeten dan omfietsen via de Segeerssingel richting Schroebrug en verder. Naar verwachting in december is de nieuwe fietstunnel onder het spoor en de Kanaalweg klaar voor ge bruik. Voetgangers kunnen gebruik blijven maken van de voetganger stunnel van NS. Hetzelfde geldt voor automobilisten of fietsers die hun voertuig achter het station par keren. De Kanaalweg fungeert als ver keersader in een bouwgebied en blijft gedurende de werken berijd baar. De weg wordt in fasen ver legd, zodat op verschillende plaat sen tegelijk kan worden gewerkt aan de uitvoering van de plannen. Binnenkort zal er een rijstrook minder zijn. Dal is om dc veilig heid van fietsers, automobilisten en de bouwers in het gebied te waarborgen. Bovendien is alle ruimte in het gebied tussen de spoorrails en het water van het ka naal nodig voor de plannen. Als u de komende tijd per auto door het Stationsgebied rijdt, lel dan alstu blieft op uw snelheid. De deelnemers aan het project Stedelijk Waterplan aan de ondertekentafel (foto: F. Viergever) In het Provinciehuis werd op 29 maart een intentieovereenkomst ondertekend door het water schap, de Provincie en de gemeenten Middelburg, Vlissin- gen en Tholen. De partijen hebben zich nu verbonden aan het pilotproject Stedelijk Water plan. Dat waterplan richt zich op stedelijke watersystemen zoals grachten, vesten en vijvers. Het doel van het project is deze wa tersystemen duurzaam, gezond en veerkrachtig te maken. Nu kan een gezamenlijk Plan op Hoofdlijnen worden gemaakt. Uiterlijk in 2003 moeten de daadwerkelijke stedelijke waterplannen gereed zijn. Belangrijke richtlijnen zijn het Provinciaal Waterhuishoudingsplan "Samen Slim met Water" en het nieuwe waterbeheerplan van het waterschap. Horecaondernemers, bewoners, winkeliers en andere belanghebbenden kunnen meepraten over het toekomstige horecabeleid van de gemeente. Morgenmiddag, donderdag 5 april 2001 van 14.00 uur tot 16.30 uur, vindt hiervoor in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg een informatiebijeenkomst plaats. Middelburg is volop in beweging: de binnenstad en het Stationsgebied worden heringericht, de Magi- straatwijk wordt onder handen genomen, er komt een nieuw zwembad en schouwburg en er is voldoende nieuwbouw, zoals de Veersche Poort, Molenwater en Veldzigt. Deze voorbeelden grijpen in in ons dagelijks leven omdat het gaat om publieke voorzieningen, maar ook om uiterlijke zaken (hoe ziet de stad er over vijf jaar uit?). Iels wal misschien minder zichtbaar is, maar zeker zo belangrijk, is het horecabeleid in de stad. U. de Mid delburger, kan ineepraten en denken over hel nieuwe horecabeleid. Hoe en waarover? Dat staat in dit artikel. Horecastructuurvisie Adviesbureau BRO gaat in opdracht van de gemeente Middelburg een nieuw horecabeleid opstellen. Wellicht heeft u hier al eens van gehoord, want in het voortraject heeft BRO reeds met diverse parti jen gesproken. De visie op de ont wikkelingsmogelijkheden van de horeca in Middelburg is gereed. Deze is lot stand gekomen door in tensieve samenwerking met de gemeente, de georganiseerde horeca en de politie. In de horecavisie gaat het onder meer over hel verbeteren van de dienstverlening vanuit de gemeente naar ondernemers toe, maar ook richting burgers. Bijvoorbeeld als het gaat om vergunningen of klach ten. Ook het reguleren van open bare orde en veiligheid en mi lieuhinder hoort thuis in de hore cavisie. Een ander onderdeel richt zich simpel gezegd op de vraag "waar in de stad willen we welke horecagelegenheid?". De opzet van de bijeenkomst mor genmiddag in de Zeeuwse biblio theek is als volgt: - Opening door wethouder L.M. Luitwieler. - Toelichting horeca-visie door BRO. - Discussie door middel van vragen uit de zaal. Vragen en opmerkingen naar aan leiding van de presentatie worden meegenomen in het op te stellen horecabeleid. Uw aanwezigheid wordt zeer op prijs gesteld. Daarnaast ligt dc horeca-visie nog tot 19 april 2001 ter inzage op de afdelingen Milieuzaken en Commu nicatie. Gedurende de inzage ter mijn kan een ieder schriftelijk zijn of haar zienswijze omtrent de visie schriftelijk naar voren brengen. Voor meer informatie kunt u con tact opnemen met de gemeentelijke projectleider, de heer J. Piersma (tel. 675241). Wat betreft bijzondere bijstand in Middelburg gelden vanaf 1 april jongstleden nieuwe beleidsregels. De laatste weken hebben we op deze pagina steeds een onderdeel van bijzondere bijstand besproken. Van daag staan we stil bij de "extra noodzakelijke kosten": kosten die niet uit het minimum inkomen kunnen worden betaald. Om u een indruk te geven om welke kosten het kan gaan, behandelen we deze week de kostensoorten. Indeling naar kostensoort Er zijn verschillende kostensoorten. De kosten die we in deze bijdrage noemen, zijn voorbeelden. Het is best mogelijk dat in uw situatie kosten moeten worden gemaakt die nu niet genoemd worden, maar voor u wel extra noodzakelijk zijn. Als u twijfelt doet u er verstandig aan contact op te nemen met de afde ling Sociale Zaken. Medische en paramedische kosten de voor uw rekening blijvende re delijke kosten van het gebruik van een medisch noodzakelijke voorziening of verstrekking; de meerkosten van een medisch noodzakelijk dieet; de ten gevolge van langdurige ziekte of handicap ontstane extra kosten van slijtage van kleding en/of beddengoed en bewassing; de' extra kosten voor de vervang ing van een garderobe na ongeval, ziekte of revalidatie; de extra kosten van verwarming ten gevolge van handicap of lang durige ziekte; de voor uw rekening komende eigen bijdrage in de kosten van bevalling en krat Kosten ter bevordering van het zelfstandig functioneren van be jaarden en gehandicapten de eigen bijdrage voor dagopvang van bejaarden; de eigen bijdrage voor gezinsver zorging. Kosten op grond van bijzondere sociale, medische of financiële omstandigheden dubbele woonkosten als gevolg van een noodzakelijke verhuizing; hel voor uw rekening blijvende aandeel in de kosten van een wet telijk verplichte begrafenis of crematie. Er wordt rekening gehouden met de goedkoopste adequate voorziening en met de kosten die gelden voor een be grafenis of crematie in Neder land. Als er voor wordt gekozen om de begrafenis of crematie in het buitenland te laten plaatsvin den, worden niet meer kosten vergoed als een begrafenis of cre matie in Nederland; bijzondere reiskosten in Neder land in de volgende gevallen: - bezoeken van uithuis geplaatste kinderen; - ziekenbezoek aan gezinsleden of naaste familieleden die thuis of in een instelling (zoals ziekenhuis, verpleegtehuis of afkickcentrum) worden verpleegd; - bezoeken van een naaste fami lielid die in detentie verblijft. Voor de hier genoemde reiskosten wordt per maand ma ximaal 1/12 van de kosten van een jaarabonnement op het open baar vervoer vergoed. de voor uw rekening komende eigen bijdrage voor een hulp in de huishouding; de meerkosten voor maaltijd- voorziening voor bejaarden. Vragen? Will u weten of u ook in aanmer king komt voor bijzondere bijstand? We vertellen u graag wal de mo gelijkheden zijn van de bijzondere bijstand in uw situatie. Voor het maken van een afspraak kunt u ge bruik maken van het gratis servi cenummer 0800 - 0231865. Bij het wijkbeheer van de gemeente Middelburg zijn on verwacht twee wijkbemiddelaars vertrokken. Zij hebben een functie aanvaard bij Woongoed Middelburg. Tot dat de finitieve invulling met nieuwe wijkbemiddelaars is gevonden zijn de volgende openingstijden voor lopig ingesteld: WOP Noord, Z. Jansenstraat 15a, tel/fax 640 834, geopend: dinsdag en donderdagmorgen van 10.00- 12.00 uur. De plaatsvervangend I Middelburg wijkbemiddelaar is mevrouw Thea Dijke. WOP Dauwendale, Ontmoetings centrum Dauwendaele, Vrijland straat 65, tel/fax 613 950, geopend: maandag tot en met donderdag van 9.00-12.00 uur. De plaatsvervan gend wijkbemiddelaar is mevrouw Joke Jekel. In verband met Pasen en Koninginnedag zijn er enkele wijzigingen wat betreft het ophalen van huisvuil. Op Goede Vrijdag 13 april wordt geen afval opgehaald. Dc gft/be- drijfscontainers worden een dag eerder op donderdag 12 april opge haald. Ook de containers die nor maal op donderdag worden aange boden moeten voor 07.00 uur ge reed staan. De milieustraten zijn deze dag geo pend. Op 2e Paasdag (maandag 16 april) wordt geen afval opgehaald. De rest containers/ huisvuilzakken moeten op dinsdag 17 april voor 07.00 uur worden aangeboden. Ook de contai- ners/huisvuilzakken die normaal op dinsdag worden aangeboden moe ten voor 07.00 uur gereed staan. De milieustraten zijn deze dag ge sloten. Tweede Paasdag (maandag 16 april) wordt het oud papier van bedrijven niet opgehaald. Ondernemers wor den verzocht het papier een week later aan te bieden op maandag avond 23 april. Koninginnedag (maandag 30 april) wordt geen afval opgehaald. De rest containers/ huisvuilzakken moeten op dinsdag 1 mei voor 07.00 uur worden aangeboden. Ook de contai- ners/huisvuilzakken die normaal op dinsdag worden aangeboden moe ten voor 07.00 uur gereed staan. De milieustraten zijn deze dag ge sloten. U vindt de gewijzigde ophaaldagen van afval ook op de afvalkalender 2001 die huis-aan-huis is verspreid. Hééft u de kalender nog niet ont vangen? Neem dan contact op met de afdeling Communicatie, telefoon 0118-675 450. Volgende week woensdag, 11 april, gaat de eerste paal voor de bouw van de multifunctionele accom modatie de grond in. Om 15.30 uur zal een heiploeg met een oud-Hollandse heistelling het officiële start sein geven voor de bouw van dit eerste gebouw in het kader van de herstructurering Magistraatwijk. Nadat vorige zomer de scholen en op 11 december jl. de flats zijn ge sloopt. is nu het moment aangebro ken om te beginnen met het realis eren van het 'nieuwe hart voor de Magistraatwijk'. De multifunctionele accommodatie komt in het middenveld van de nieuwe woningen. Maar wal is nu eigenlijk de multifunctionele ac commodatie? Zoals de naam al zegt, wordt het een multifunctioneel gebouw voor verschillende gebrui kers. Ten eerste komen de twee scholen uil de Magistraatwijk, de Cypressenhof en de Leeuwenburch in het gebouw te zitten. Daarnaast komt er een gymlokaal, een wijk centrum, een kinderdagverblijf en diverse gemeenschappelijke ruimten die zowel door de scholen als door de wijkbewoners (in het kader van de Brede School) ge bruikt kunnen worden. In plaats van een eigen gemeenschapsruimte hebben de scholen gekozen voor een gezamenlijke grote zaal. Deze zaal is ook voor een derde deel van de gemeente en zal ook voor allerlei activiteiten voor en door de wijk gebruikt kunnen worden. Zo kan de wijkvereniging er toneelvoorstellin gen organiseren of een rommel markt. Ook komt er een kleine zaal die voor allerlei kleinere activiteiten gebruikt kan worden. Binnen de multifunctionele ac commodatie krijgen dé Stichting Kinderopvang Middelburg. Stichting Arduin en het Wijk On dersteuning Punt (WOP) ook hun eigen ruimten. Daarnaast gaan deze instanties ook samenwerken met de scholen. Tevens komt in het wijkcentrum een jeugdruimte. Deze zal gebruikt worden voor buitenschoolse opvang, maar ook voor bijvoorbeeld knutselac- tiviteiten. De wijkbewoners worden de komende dagen door middel van een nieuwsbrief uitgenodigd om dit spannende moment bij te wo nen. Deze brief wordt huis aan huis verspreid. Andere belangstel lenden zijn natuurlijk ook van harte welkom. Voor alle aanwezi gen wordt door de scholen het één en ander georganiseerd. Wat er allemaal precies gaat gebeuren, verklappen we nog niet. Voor de kinderen wordt ook van alles geor ganiseerd. Dus bij deze is iedereen uitgenodigd om volgende week woensdag vanaf 15.15 uur aan wezig te zijn bij het slaan van de eerste paal in de Magistraatwijk. De vergaderingen van de gemeenteraad van Middel burg worden voorafgegaan door vergaderingen van de vaste Raadscommissies van Advies en Bijstand. Normaal gesproken beginnen de ver gaderingen om 19.30 uur en vinden ze plaats in de Burg erzaal van het stadhuis. Deze vergaderingen zijn openbaar en kunnen door iedere geïn teresseerde vanaf de publieke tribune worden bijgewoond. In Middelburg zijn vijf commissies actief, namelijk: ABZ: Algemene en Bestuurlijke Zaken; WPOM: Welzijn, Personeel, On derwijs en Milieu: CORT: Cultuur, Ouderenbeleid, Recreatie en Toerisme; ESI: Economische Zaken,. So ciale Zaken en Infrastruc tuur; VRSF: Volkshuisvesting. Ruimtelijke Ordening, Sport, Archief, Financiën. Spreekrecht Tijdens de vergaderingen van de raadscommissies kunt u gebruik maken van het spreekrecht. In eerste instantie krijgt iedereen tij dens commissievergaderingen de kans om zich maximaal 5 minuten lang uit te spreken over één van de agendapunten. Vervolgens krijgt men de gelegen heid om na de opmerkingen van de commissieleden en de portefeuille houder nogmaals te spreken gedurende maximaal 3 minuten. Het spreekrecht dient voor de ver- men en telefoonnummers van des- gadering te worden aangevraagd bij betreffende secretarissen staan in de secretaris van de commissie. Na- bovenstaande tabel vermeld. De vergaderingen voor de komende weken zijn gepland op de volgende data: Datum Raadsvergadering Commissie ABZ Commissie WPOM Commissie CORT Commissie ESI Commissie VRSF Portefeuille Burgers Van Dijk-Sturm Visser Luitwieler Bruinooge Secretaris Mw. Bas 0118-675421 Mw. de Nooijer 0118-675531 Mw. de Nooijer 0118-675531 Dhr. de Wolf 0118-675304 Mw. Vermast 0118-675289 23 april 10 april 11 april 12 april 18 april 17 april 21 mei 08 mei 09 mei 10 mei 16 mei 15 mei Afgelopen zaterdag arriveerde een onderwijsdelegatie uit de Poolse stad Glogow in Middelburg. Hel be zoek ging van start met een officiële ontvangst op het Middelburgse stadhuis. De studenten volgen op de scholengemeenschappen CSW en Nehallenia een onderwijskundig programma. Daarnaast worden er verschillende bedrijven bezocht. Belangrijk bij deze bedrijfsbezoeken is dat de stu denten kennis en inzicht verwerven van organisatie, arbeidsom standigheden en werkzaamheden binnen deze bedrijven en werkgele genheid in de regio. Het gemeentebestuur heeft besloten de jumelageactiviteiten te beëindi gen. Daarom is dit de laatste keer dat de scholierenuitwisseling plaatsvindt. Glogow en Middelburg onderhielden sinds 1989 contacten met elkaar, waarbij de uitwisseling met studenten het grootste en belan grijkste gebeuren was. De Schroeweg met de nieuwe kruising zoals die er nu bijligt (Foto: Ruben O reel) De gastgezinnen verwelkomen de Poolse leerlingen (foto :Ruben O reel) I

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 3