L Juwelier De Vos viert jubileum in vernieuwde zaak Meermarkt De Visser gaat verder als Golff Supermarkt Brutus Bar, het nieuwe nachtcafé in Vlissingen HARDY ft Benetton nu ook in bouwmarkt United Colors of Benetton, het stijlmerk vooral bekend uit de kledingindustrie is nu ook actief op het gebied van woninginte rieur. De textielkleuren en motieven vanaf Benetton kunnen nu ook op de kamermuur of als accentstrook in de hal. Bij de Gam ma Bouwmarkt aan de Govert Flincklaan in Vlissingen is Benet ton als verf verkrijgbaar. De verflijn bestaat uit 18 kleuren in af- wasbare lichte zijdeglas. Deze muurverf is watergedragen dus goed en gemakkelijk te verwerken, bovendien wordt door de sa menstelling van de verf het milieu gespaard. Verder is de verf in verschillende 'effecten' te verkrijgen. Metallic heeft een metali- serend effect op de wand wat een rijke en luxe uitstraling geeft. Het Rag Doll-effect geeft de wand een fleurige en warme uit straling. Met het juiste gereedschap is het aanbrengen van de Rag Doll een eenvoudige klus. Met het Jeans-effect wordt een modern en trendy effect gehaald en de laatste stijlvorm is Cord. Rib op de wand dus voor een speels en modieus resultaat. Zater dag 31 maart geeft een Benettondemonstrateur bij Gamma in Vlissingen een demonstratie in het gebruik van de Benettonverf. Tevens is er in de zaak een demovideo aanwezig, waar op elk ge wenst moment de kunst van het stijlen en verven bekeken kan worden. Vraag ook naar de folder en handleiding in de winkel. Mode voor mensen met een maatje meer Stichting Majoraat uit Vlissingen organiseert een modeshow voor mensen 'met een maatje meer'. In samenwerking met Co- rinn's mode uit Middelburg showen deelnemers van de stich ting Majoraat deze fleurige mode. De show is woensdag 4 april vanaf 19.30 uur in de Campus de Ruyter, van Hogendorpweg 58a te Vlissingen. Gratis kaarten voor deze show zijn af te halen bij Stichting Majoraat, van Hogendorpweg 58a of bij Corinn's mode, Nieuwe Burg 31 te Middelburg Italiaans maatwerk in winkelcentrum Dauwendaele FAAM/VUSSJNGER 21 (advertentie) Woensdag 28 maart 2001 Winkelcentrum Dauwendaele staat in het teken van Italiaans Maatwerk. In de week van 26 tot en met 31 maart is het weer extra aantrek kelijk om inkopen te doen in het Middelburgse winkelcentrum Dauwendaele. Tijdens deze dagen maakt dit overdekte winkel centrum ruimte vrij voor de eerste Zeeuwse Autogarage Blaas. Deze Fiatdealer presenteert daar het echte Italiaanse maatwerk in de vorm van de Fiat Seicento. Bij de speciale gastvrouw kan de consument terecht met allerhande vragen over dit model. Bovendien zijn er deelnameformulieren te verkrijgen van de prijsvraag die Fiatdealer Blaas heeft uitgeschreven. De winnaar daarvan krijgt gedurende een lang weekend (vrijdag tot en met maandag) gratis de beschikking over zo'n Fiat. De deelnamefor mulieren kunnen direct bij de gastvrouw worden ingeleverd of bij de eerste Zeeuwse Autogarage Blaas, Herculesweg 12 in Middelburg. Verzamelaarsbeurs koningshuis In het gebouw 'Ons Centrum' aan de Kerkstraat in 's-Graven- deel is zaterdag 31 maart een speciale oranjebeurs. Op de beurs worden op 75 meter tafel borden, lepeltjes, kruiken, beeldjes en dergelijke, die met het koningshuis te maken hebben aangebo den. De beurs is van 10 uur tot 16 uur en tijdens de dag is twee keer een loterij op de toegangskaart-nummers. In de feestelijk ver sierde zaal worden passende videofilms vertoond. De toegangs prijs voor deze beurs bedraagt 2 gulden. DJ-Days bij Boarders DJ-Days bij Boarders Boarders,'de shop met alleen maar toffe schoenen en kleding aan de Sint Janstraat 22 in Middelburg presenteert op de zater dagen 14 en 28 april, 26 mei en 16 juni de DJ-Days. DJ's in de disco of de kroeg kennen we maar een DJ in een winkel is nieuw in Zeeland. De DJ's Vindictive en Optimus geven op ge noemde zaterdagen steeds, met de naald op de plaat, van 13 tot 17 uur een performance voor de klanten in deze coole shop. Motto: Streetwear waar muziek in zit. zien zonder zorgen VLISSINGEN - BELLAMYPARK 38 - TEL. (0118) 41 2010 door Mieke Roelse De Souburgers en het winkelend publiek was het al opgevallen. De Seiko-klok aan de ge vel van Juwelier De Vos is weg. Gelukkig maar tijdelijk, verzekert eigenaar Henk de Vos. Sa men met echtgenote Sylvia is hij met zijn ju welierszaak al vijfentwintig jaar in de Kanaal straat gevestigd. Een grote verbouwing heeft het pand van De Vos meer ruimte, een ander gezicht aan de buitenkant en een modern inte rieur opgeleverd. En voor de klok komt ook weer een moderne vervanger. Opnoemen wat er niet veran- in de werkplaats werkt het ook derd is gaat in dit geval snel ler dan andersom. „De zijmu ren staan nog op dezelfde plek", lacht De Vos. „In feite ben ik vorig jaar al begonnen met de voorbereidingen. Vóór de verbouwing had je de win kel, daarachter de werkplaats en daar weer achter hadden we een dagverblijf. Een soort huiskamer met een klein keu kentje zeg maar. Dat was han dig toen de kinderen nog klein waren; nu werd die ruimte nauwelijks meer gebruikt. Na zoveel jaar werd het ook wel tijd dat er iets aan de zaak ge daan werd. Er was wel eens een behangetje vernieuwd, maar stilstand is achteruit gang en een beetje ouderwets was het wel. Het voorberei dende werk was voor een groot deel dus al klaar. Maar voor het laatste stuk moest de zaak toch echt een paar weken dicht. Gelukkig ben ik handig en heb ik mee kunnen helpen, want drie weken thuiszitten is niets voor mij. De ingang is veranderd; de plek van de eta lages, het systeemplafond en de vloer. Dus inderdaad zo goed als alles. We kunnen nu de sieraden, horloges en klok ken veel beter presenteren. En fijner. Dat is ook nodig want in principe repareren we alles in eigen huis, we sturen niks op. Dat is het voordeel als je een goede opleiding hebt ge had, je hebt verstand van de dingen die je verkoopt, leder een kan tegenwoordig een ju welierszaak beginnen, als je maar geld hebt. Maar zeker in deze branche is niet alles goud wat er blinkt. Grote ke tens verkopen sieraden maar als er wat mee is, en dat ge beurt in de regel al binnen twee maanden, komen men sen hier om het te laten repa reren. Soms kan ik daar niets meer aan doen omdat het materiaal zo dun is dat je er dwars doorheen gaat. Schoenmaker blijf bij je leest gaat ook hier op. Als ieder een verkoopt waar hij goed in is en de rest aan de specialist overlaat is er niets aan de hand. Gelukkig heb je er in een dorp wat minder last van dan in de stad. De mentaliteit is anders, dat merk je goed". Gaatjes prikken Het assortiment van Juwelier De Vos bestaat uiteraard uit Henk de Vos in de volledig vernieuwde zaak sieraden, horloges, klokken en barometers. Maar ook zilveren kandelaars en fotolijstjes staan prominent te glimmen in de etalages. Een aparte afdeling vormt de 'babyhoek'. „Besteksetjes en geboortebekers, dat loopt al tijd goed. De prijzen zijn rede lijk en zeker oma's en opa's geven iets blijvends", zegt De Vos. Voor het prikken van gaatjes in de oren, hoewel die term de lading niet helemaal dekt, komen de klanten zelfs uit Middelburg. „Daar zijn ju weliers die het gewoonyveg niet meer doen. Oren doe ik heel veel en vraag naar neus- piercings krijg ik ook. Ik weet nog niet hoe ver je daar in mee moet gaan. Vroeger prikte ik ook gaatjes bij baby's, want zeiden de ou ders, die liggen stil en ze voe len het toch niet. Dat doe ik nu niet meer. Kinderen moeten toch wel minimaal vier jaar zijn. Trends veranderen en daar moet je als ondernemer in mee gaan. Er lopen steeds minder mensen in boeren- goed, dus de verkoop van bloedkoralen en Zeeuwse sie raden loopt ook terug. Het is niet anders. Als je maar ge woon een goede service en kwaliteit blijft bieden en re spect hebt voor je klanten, dan gaat het goed. Wat dat foto: Jaap Wolterbeek betreft is de winkel wel hele maal vernieuwd, maar blijft de rest als vanouds". En die Seiko-klok Nog even wach ten en dan is ook dat onder deel van de zaak weer zoals het hoort. Want het ontbreken van de klok is De Vos op zo veel commentaar komen te staan dat hij het niet zou wa gen om daar iets aan te veran deren. De Vos kent zijn klan ten en dat is hem heel wat waard. R U E H B E R P E R S L E R E I I T C R T I P E R M E R M D D E E V R D G U A M E E A O R R A D O A U K A T R I K J A I N K L K L K S E L S K M D E E S E E T I H E G S E T S I T E D H E T T E R O E I Z I R N O C L E E Z E R D R u U P A 8 A P N O P E I R G p P S H W E E M O O T P M Y s S E Q. G K E T N E T S I S s A B Streep in de letterbrij al de onderstaande woorden door. De resterende letters vormen dan regel voor regel van boven naar beneden gelezen een woord als eindoplossing. Afspraak Geneesmiddel Spuit Assistente Griep Steriel Behandelkamer Jodium Symptoom Beter Nuchter Uitslag Bloed Onderzoek Verwijskaart Diagnose Pleister Virus Dieet Recept Wachtkamer Dokter Spreekkamer Zeep Dossier Spreekuur Ziek Ether Stuur uw oplossing voor woensdag 4 april naar de redactie van de Faam/Vlissinger, Postbus 18, 4380 AA in Vlissingen. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City. De prijswin naar wordt in de FaamA/lissinger van woensdag 11 april bekend gemaakt. De oplossing van de puzzel uit de Faam/Vlissinger van woensdag 14 maart luidt: 'Doeltrap'. De vrijkaarten van Cine City gaan naar L. Willemse-Bakker uit Aagtekerke. Toen de vader van Peter De Visser in de zestiger jaren zijn zaak uitbreidde naar zeventig vierkante meter, verklaarden de mensen hem voor gek. Zijn zoon Peter is samen met zijn zus Willy de Visser en neef Maurits de Boer eigenaar van een supermarkt die van Meermarkt naar Golff veranderde. De super markt aan de Dorpsstraat in Oostkapelle heeft na in grijpende verbouwing en uitbreiding nu een opper vlakte van elfhonderd vierkante meter plus een dro gisterij en een passage ertussen. Toch blijft De Visser hardnek kig van een dorpswinkel spre ken. En inderdaad is Oostka pelle een dorp met zo'n vijfen twintighonderd inwoners. Bui ten het seizoen dan, want met de topdrukte in de zomer-' maanden komen daar zomaar een tienduizend (tijdelijke) in woners bij. „Daar moet het ook voor een deel van komen natuurlijk. Want tussen een normale winterse dag en een heel goede dag in het seizoen zit ook een omzetverschil van vijf keer", geeft De Visser rui terlijk toe. „Je kunt wel zeg gen dat je de enige super markt van het dorp bent, maar er zijn er meer die dat te mak kelijk gezegd hebben. Mensen zijn steeds mobieler, die rijden zo naar de stad hoor. Zoals we de zaak nu hebben verwacht ik ook uit andere dorpen wel klandizie. Dat we een soort regiosupermarkt worden. Maar daar moet je assortiment dan ook op aan gepast zijn en dat was bij de Meermarkt toch beperkter. Vandaar de wisseling van Meermarkt naar Golff. Beide formules zitten bij de Prisma D D T R A A K S IJ w R E V N E O V E E S O N G A I D T U O K S T E R I E L S A M E C L T P E E Z B U F R Food Groep dus dat blijft het zelfde. Maar het assortiment is bij Golff veel breder, het prijsniveau is lager en de be- foldering is wat meer aan sprekend. Golff heeft als mot to Verrukkelijk, Verrassend en Voordelig. Voor ons komt daar duidelijk ook de V van Vers bij. Groente en fruit, vleeswa ren en verpakt vers vlees, kaas en kant-en-klare vers maaltijden, dat kan allemaal in deze nieuwe zaak". Dorpswinkel De familie De Visser heeft plaatselijk meer in de melk te brokkelen. Een broer van Pe ter was bakker. „In die tijd hadden wij het brood van hem. Nu werken we voor het eerst met het bake-off sys teem maar voor andere pro ducten blijft de plaatselijke bakker ook leveren", legt de Visser uit. „Sommige dingen verkoop ik niet. Dat kan zijn uit principe, zoals met de tijd schriften. Er zijn er bij die ik niet in mijn zaak wil. Maar met vis bijvoorbeeld lijkt het me zinniger dat de visboer hier in het dorp goed draait dan dat wij een product gaan verkopen en later misschien allebei niets hebben. Verse snijbloemen verkopen we hier en dat vind de kweker verder op prima, die verkoopt liever potplanten. Als er veel volk Maurits de Boer, Willy de Visser en Peter de Visser zijn erg tevreden met het resultaat van de uit breiding. foto:Jaap Wolterbeek. loopt in Oostkapelle profiteren we daar allemaal van, vind ik". De term dorpswinkel is wel het laatste dat in je op komt als een rondje door de zaak gemaakt wordt. Om de drie passen moet De Visser handen schudden en wordt hij gefeliciteerd door dorpsbewo ners. Vaste klanten die het proces van dichtbij hebben meege maakt. „Mooi geworden hoor", en „Ik kom elke keer weer nieuwe dingen tegen". Tussen de supermarkt en de drogisterij is een passage die een ingang aan de Dorps straat heeft en een draaideur aan de achterkant naar de par keerplaatsen. In de drogisterij zijn uiteraard de cosmetische en verzorgende producten te vinden. Daarnaast is er een ruime afdeling vrijgemaakt voor speelgoed, seizoenspro ducten en geschenken. Het is nog een beetje aftasten welke artikelen de hardlopers zijn en waar vooral de toeristen op afkomen, maar een dorpswin kel is wel héél erg bescheiden gezegd. valt (20+). De betaalpas heeft meerdere voordelen, volgens Willem. „De pas kan worden gebruikt om drank af te reke nen in Popeye en binnenkort ook in Brutus. Hij kan worden opgeladen achter de bar met een minimum van 50 gulden en hoe hoger de storting, hoe hoger de korting. Afhankelijk van het oplaadbedrag geven wij namelijk korting op een pilsje. Uiteraard kan je ook ge woon contant betalen, maar zakken vol met gekochte muntjes is hier uit de tijd. Portier bewaakt veiligheid Als je gaat stappen, heb je dus eigenlijk alleen je pasje nodig." Willem vervolgt: "Ook als de pas kwijt raakt of kapot gaat, heb je geen pro bleem. Het saldo kunnen we checken in de computer. De kaart wordt op naam uitgege ven, dus we kunnen zo nakij ken hoeveel er nog op stond. Je moet jezelf natuurlijk wel legitimeren, want wij kennen niet iedereen van naam. En de ervaring' leert dat gebruikers de betaalpas met enthousias me gebruiken. En hij blijft al tijd geldig, dus ook daar hoeft de klant zich geen zorgen over te maken." Brutus Bar is donderdag, vrij dag en zaterdag geopend van twaalf uur 's nachts tot vijf uur in de morgen. Koen geeft aan dat het de bedoeling is om mensen door te sluizen van Popeye naar Brutus. „Van twaalf tot drie is het in Brutus nog vrij rustig en kan je nog een tijdje kletsen, voordat je weer verder gaat feesten. We zijn van plan om in de zomer maanden de openingstijden wat te verruimen, door eerder open te gaan en misschien de zondag erbij te pakken. Ook de keuze van de muziek ligt in dezelfde lijn als Popeye. Bij Brutus wordt een mengeling gedraaid van wat er in Popeye boven en beneden te horen is. Het is vooral muziek uit de ja ren '70, '80 en wat jaren '90. Muziek bepaalt grotendeels de sfeer en deze stijlen spreekt de mensen aan", weet Koen. Dan is er natuurlijk nog de brandende vraag, hoe vei lig is Brutus Bar? „Brutus is een vrij kleine ruimte, het op pervlak is minder dan vijftig vierkante meter en dan is één nooduitgang voldoende", legt Koen uit. „De ingang is dus tegelijkertijd ook nooduit gang. De deur moet naar bui ten opengaan, of in ieder ge val de mogelijkheid hebben om naar buiten open te gaan. Daarnaast is het deurbeleid bij Brutus strak geregeld, heb je geen pas, of is de kroeg vol genoeg, dan kan je niet naar binnen. Overvolle gevaarlijke situaties zul je dan ook niet aantreffen. En ook als de men sen uitgefeest zijn en de bar verlaten, let de portier erop dat er aan de buurtbewoners wordt gedacht." Koen Tesselaar en Willem van Haaren kennen elkaar al acht jaar. Ze hebben allebei ervaring opgedaan in verschillende bedrijven in Vlissingen en uiteindelijk werkten ze samen bij Frapo's. Op 10 december 1999 startten ze hun eerste bedrijf 'Popeye' en met suc ces. Een vervolg lag voor de hand en sinds kort is er dan nu ook 'Brutus Bar'. De formule van Popeye werk te zo goed dat uitbreiding noodzakelijk werd. Groter kon de zaak niet gemaakt worden, maar een verlengstuk lukte wel. Koen en Willem zijn de trotse eigenaars van de eerste besloten club in Vlissingen. De naam zegt het eigenlijk al, het is een verlengstuk van Po peye, op een andere locatie. Sinds donderdag 8 februari kunnen Vlissingse nachtbra kers aan de Walstraat-Zuid op nummer 3 tot in de vroege uurtjes terecht voor lekkere muziek, een drankje en na tuurlijk om te swingen. Koen vertelt er wel bij:"Zonder Po- peye-pas mag je er niet in. Hierdoor kunnen we meteen het publiek selecteren. Vaste klanten van Popeye hebben voorrang. Brutus is nou een maal niet zo groot." Zo'n Po- peye-pas wordt dan ook al leen door één van de twee ei genaren uitgegeven. Op maandag, dinsdag en woens dag is de mogelijkheid aanwe zig een betaalpas aan te schaffen. Er wordt dan ook meteen gekeken of de aanvra- ger(ster) binnen de doelgroep Willem van Haaren en Koen Tesselaar foto: Jaap Wolterbeek UV-PROOF GLAZEN CADEAU BIJ EEN ZONNEBRIL OP STERKTE. Kies nu bij Het Huis een oogstrelend fraaie zonnebril. Dan krijgt u er UV-proof glazen op sterkte bij cadeau. Die dankzij het UV-lilter uiterst veilig en comfortabel voor uw ogen zijn.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 21