J Van de Ree Brilmode viert vijfentwintig jaar optiek Veranderingen bij De Blauwe Winkel in Middelburg Bloemstuk verheven tot kunstwerk Salon Difference bindt strijd aan tegen rimpels PROFILE-VAN DEN DRÜST Woensdag 21 maart 2001 FAAM/VLISSINGER 11 door Mieke Roelse Op een aantal stukken na, waaronder het rij tje in de Middelburgse Korte Geere waar Frank en Anneli Van de Ree hun zaak hebben, was het vijfentwintig jaar geleden nogal een woestenij in het Geeregebied. Voor de grote re novatie heeft ook een deel van hun pand in het verleden nog als aardappelschuur dienst ge daan. Nu is daar niets meer van te merken en viert het echtpaar het feit dat Van de Ree Bril mode al vijfentwintig jaar letterlijk gezichtsbe palend aanwezig is. In die vijfentwintig jaar is er veel veranderd. Op technisch gebied uiteraard, zoals ander materiaal voor monturen en de ontwikkelingen die de glazen hebben doorgemaakt. Maar ook in de branche zelf waren er verschuivingen. „Er is veel meer concurrentie bijgekomen, vooral van ketens", zegt Van de Ree. „Maar eerlijk gezegd vin den veel mensen het niet pret tig als ze de ene dag door de een en de andere dag door een ander geholpen worden. Bo vendien drukken prijsverschil len in monturen en glazen wel degelijk een verschil in kwali teit uit. Vooral een persoonlijke benadering is belangrijk. Te genwoordig gaat bijvoorbeeld de zaak dicht als wij vakantie hebben. Vroeger, toen we nog personeel hadden, bleef de zaak open. Dan zag je toch dat klanten hun bezoek aan de zaak uitstelden tot we er weer wa ren, ook al was het personeel bekwaam genoeg om ons te vervangen. En het gaat natuur lijk om je ogen. Gemiddeld doen mensen vijf jaar met een bril. Je hebt uitschieters van eens per tien jaar en modege- voelige klanten die om de twee jaar van montuur wisselen. Dus is het, zeker bij een multi- focale bril, een behoorlijk be drag. Dan kiezen klanten toch voor een persoonlijke service en een vertrouwd adres. Want die bril maakt wel elke dag, van vroeg tot laat deel uit van je be staan. Een pak is ook duur en daar maak je niet zo'n intens gebruik van als van een bril. De brilmode wisselt gelukkig ook niet zo snel als de kledingmo- de. Er zijn wel trends, zoals de pilotenbril die weer terug komt en toch weer wat grotere mon turen, maar als je wilt weten wat de komende jaren de bril len gaan doen dan moet je kij ken naar de zonnebrillen. Vaak worden daarbij modellen uit geprobeerd die dan later ook in de dagelijkse brilmode opdui ken. En we proberen altijd al een modisch gevarieerd pro gramma te voeren". Minder bifocaal Terugkijken is natuurlijk makke lijker dan vooruitkijken. Toch heeft Van de Ree een duidelijke visie op het vak. „Sommige ontwikkelingen volgen de markt en andere noviteiten zijn meer uitvindingen", zegt hij. „De grote monturen van des tijds vroegen om andere gla zen, anders werd de bril dom weg te zwaar om te dragen. Het grappige is dat we nu bij zonder lichte glazen hebben en veel kleinere monturen. Dat gaat wel weer veranderen. Glasbrillen hebben zelfs nau welijks nog een montuur, al hangt het wel van de sterkte af of zo'n bril mogelijk is. En ik voorzie dat de bifocale glazen er op termijn uitgaan. Dat zijn de glazen met zo'n venstertje. De multifocale glazen zijn ge schikter omdat ze niet alleen dichtbij én veraf combineren, maar ook een aantal afstanden daartussen. Kinderbrillen zijn Frank Van de Ree in zijn jubilerende zaak. tegenwoordig ook een stuk leu ker. Door een snelle signalering van oogproblemen bij kinderen en doordat hun ouders geen genoegen meer nemen met het advies om vóór in de klas te gaan zitten krijg je vanzelf een ander aanbod. Kinderen zitten niet te wachten op een bril na tuurlijk, maar voor gek lopen en gepest worden is met deze generatie brillen niet meer no dig". Dat de volgende vijfen twintig jaar de zaak door een Van de Ree beheerd wordt is niet onwaarschijnlijk. De zoon en dochter van het echtpaar zijn in de voetsporen van hun ouders getreden waarbij goede hoop is dat zoonlief op termijn foto: Jaap Wolterbeek. de zaak overneemt. Zover is het echter nog niet. Onder het motto: wij houden u uit de re gen, ontvangt de klant bij aan koop van een complete bril een paraplu om het jubileum te vie ren. De actie loopt tot de para plu's op zijn en dat kan in deze maand wel eens sneller gaan dan gedacht. Snuffelmarkt in Vlissingen In Sporthal Baskensburg in Vlissingen wordt zaterdag 24 maart voor de tweede keer dit jaar weer een groots opgezette snuffeC- markt gehouden. Dit is voorlopig even de laatste overdekte snuffel markt die in Vlissingen gehouden wordt. In de periode van mei tot augustus verhuist de snuffelmarkt naar de Grote Markt in Goes, waar de kramen buiten zullen staan. In Vlissingen vangen de snuf- felmarkten pas weer aan in het najaar en wel op 13 oktober en 10 november. De sporthal in Vlissingen is zaterdag gevuld met een kleine honderd kramen van waarachter opgewekte particuliere ver kopers hun koopwaren voor luttele bedragen van de hand doen. Een groot aandeel van de deelnemers stond nog niet eerder op rommel- of snuffelmarkten, laat organisator Peter Moens weten. Wie zelf eens wat spulletjes wil verkopen, kan zich via telefoon nummer 0113 - 220 107 opgeven voor een kraam. De snuffelmarkt in Sporthal Baskensburg is tussen 9 en 16 uur geopend. Lentekriebels bij Intratuin te Koudekerke Zaterdag 24 maart is het feest in de nieuw aangebouwde kas bij Intratuin in Koudekerke. Om te vieren dat er nu nog meer artikelen te bewonderen zijn heeft Intratuin vanaf vandaag tal van leuke aanbiedingen en is er zaterdag, naast de live-muziek voor kinderen de workshop 'tuintje kleien'. Tijdens deze voor- jaarsweken besteedt Intratuin Koudekerke veel aandacht aan tuinmeubelen, vijvers en de vijverflora- en fauna. Cyberbuzz rijdt door Zeeland Onder de naam Cyberbuzz houdt Zeelandnet een promotietour door Zeeland. Met een omgebouwde Amerikaanse schoolbus rijdt tot 2 juni een presentatie van een aantal verschillende mediumvoorzieningen door de provincie. Bezoekers kunnen in de bus kennismaken met za ken als de MrZap-box en een aantal andere producten van Zeelandnet. Voor de jongste bezoekers van de bus is er een digitale kleurplaat die ingekleurd en afgedrukt kan worden. Voor hen die tijdens de promotie tour in de bus een nieuw internetaansluiting via de kabel aanschaffen zijn er interessante kortingen te verdienen met de hulp van een 'rad van fortuin'. De bus staat tijdens werkdagen van 19 tot 22 uur en in de weekenden van 11 tot 17 uur in steden, dorpen en wijken in de hele provincie. Meer informatie over de route van de Cyberbuzz is te vinden op www.cyberbuzz.nlop Delta-tv en via teletekst pagina 190. Over enkele weken is de herinrichting van de Middelburse Nieuwe Burg helemaal vol tooid. Door veel winkeliers werd deze periode van ongemak en troep benut om de eigen win kel dan ook maar gelijk eens onder handen te nemen. Ook De Blauwe Winkel sloot voor korte tijd de deuren om de zaak grondig te renove ren. Geheel in de lijn van de herinrichting van de straat, waarbij er bewust gekozen is voor veel doorkijk en ruimte, kreeg de Blauwe Win kel een heel nieuwe transparante pui en een ruimere etalage. Qua kleur en interieur werd gekozen voor wit en veel alu minium. Het blauwe gedeelte van de winkel, de jeansafde- ling, werd bewust zoveel mo gelijk bij het oude gelaten. „We wilden toch zorgen voor een stukje herkenbaarheid, want het blijft natuurlijk De Blauwe Winkel", vertelt eige naar Daniël van Blerkum. Veel blauw, maar wel overzichtelijk geordend naar merk en model ligt nog steeds keurig opge stapeld langs de wand. Duide lijke modelbeschrijvingen voorkomen dat je iedere broek eerst uit moet vouwen (en dan maar weer zien dat je hem netjes teruggevouwen krijgt!) om er achter te komen wat voor model het nu eigen lijk is. Enkele bekende jeans merken die De Blauwe Winkel al sinds jaar en dag verkoopt zijn TRP, Levi's, Wrangler en Edwin. Daniël van Blerkum werkt al sinds zijn 16e in De Blauwe Winkel, eerst als zoon van en vijf jaar geleden nam hij sa men met zijn vrouw Wilma de zaak over van zijn ouders. In achttien jaar heeft hij heel wat veranderingen op modege bied en koopgedrag meege maakt, maar één ding is toch eigenlijk altijd hetzelfde geble ven en dat is dat winkelen bij de meeste mannen niet erg iet hoog in het vaandel staat. „Veel mannen vinden het nog steeds een crime om de stad in te moeten", weet van Bler kum. „Niet dat ze niets om hun uiterlijk of kleding geven, maar dat winkelen dat vinden ze maar niets. Je ziet nog steeds dat vrouwen de kle ding kopen voor de man, vooral truien en shirts. Met broeken is dat wel weer moei lijker die moet je toch wel pas sen. Omdat wij alleen casuals en basics verkopen heerst er in onze winkel een heel ande re sfeer dan bijvoorbeeld in een supertrendy boetiek. Veel mannen vooral vinden die rust en ruimte prettig." Voor werk en vrije tijd Geen flauwekul, modisch jar gon en hyperactieve verko pers die je het liefst zes shirts tegelijk laten 'proberen' bij die ene jeans dus. Wel een per soonlijke no-nonsense bena dering en als de klant dat wil eerlijke combinatietips. „Na tuurlijk zit er ook in onze vrije- tijdskleding wel steeds ver nieuwing", legt Van Blerkum uit, maar dan moet je niet denken aan extreme afwijken de modellen. En ja, de kleuren en dessins veranderen ieder seizoen. Wat wel opvalt aan de vrije- tijdskleding is dat het allemaal wat netter wordt en daarmee meer geschikt voor bijvoor- De 'nieuwe' Blauwe Winkel van Wilma en Daniël van Blerkum. foto: Jaap Wolterbeek Aan het Damplein 11 in Middelburg ligt sinds kort de rode loper uit. Aline Prevost opende hier vorige week haar bloembinderij 'Atmosfeer'. Exclusieve bloemen, objecten, vazen, sierpotten, en binnenhuis spulletjes vullen het karakteristie ke Middelburgs pandje. Aline wil meer zijn dan een gewone bloemenzaak. Hoe wordt meteen duidelijk als je één van haar werken ziet. Gewone bloemstukjes, witte bloempotten of doorsnee va zen staan er niet bij 'Atmo sfeer', alles is net even an ders. Zelfs de rozen zijn niet de gewone rozen zoals wij die E I F F O K E T R A w z K G E D O M K E L L I A T W N V E T A A T L U S E R A I A R N E P O L D R A H R G N G M A M T A A M K E K E I E O G E E R J E T N I W T D R Y W N O I A E Z L E R N R E z G T W N W R A B U E G A G S L R E M E A E H G S E A A U M T R K H D G E N INI A T M E K A C C A O W M R Y E N R U T A S O q L Y Y E D N N U A E E R G 1 A G N O T I U R F L V C E K S I B R S N E R E I P S E M L O O H C S T R O P S W 0) Een boeket is veel meer dan wat bij elkaar gebonden bloemen, alus Aline Prevost. foto: Jaap Wolterbeek. allemaal kennen. Gigantische reuzenrozen die de naam Ecuadorrozen dragen schitte ren in diverse kleuren. Aline spreekt zelf niet van stukjes maar liever van werken of ob jecten. „Ik wil graag vernieuwend zijn, anders dan anders. Dat is een uitdaging voor mij. In bloembinden kan ik al mijn creativiteit kwijt en ik ben steeds op zoek naar nieuwe technieken en materialen. Mijn specialisme is het maken van objecten. Ik ben een na tuurmens en ik maak dan ook zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke materialen als hout, steen, schelpen, of no ten. Dat maakt ook dat de ob jecten houdbaar blijven en dus ook heel geschikt voor in bedrijven." Met haar twintig jaar is Aline waarschijnlijk één van de jongste ondernemers van Middelburg. Ondanks haar jonge leeftijd weet ze echter precies wat zij wil en dat is vooral mooie dingen creëren en blijven ontwikke len. Meesterbinder „Ik werk al vanaf mijn 15e in de bloemen, dat deed ik naast en tijdens mijn opleiding in Panama Jack, made for walking beeld ook kantoor of welke baan dan ook. Vroeger ging je niet in een spijkerbroek en shirt naar kantoor, nu kan dat gewoon en daar spelen de merken ook op in. Het ziet er allemaal net iets verzorgder uit. Bij de damesmode zie je dat verschijnsel helemaal dui delijk, daar wordt er nog nau welijks onderscheid gemaakt tussen vrije tijd- en werkkle ding. Sinds kort hebben wij ook dameskleding van Sand wich in ons assortiment. Die kleding is altijd te dragen of dat nu in je vrije tijd is of op een deftig kantoor." De Blau we Winkel is op maandag ge opend vanaf 13 tot 18 uur, van dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 18 uur (donderdag koopavond van 19 tot 21 uur) en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Breda. Nu zit ik overigens nog steeds op school, ik volg de tweejarige opleiding Meester binder in Vught. Dat is zeg maar de kunstacademie voor bloembinden. En als ik dat haal zal ik nog wel verder le ren hoor want zoals ik al zei ik wil vernieuwend bezig zijn en dat kan alleen als je je kennis blijft verruimen." Naast het meeneem aanbod maakt Aline ook stukken in opdracht. Samen met de klant wordt een keuze gemaakt uit de te verwerken materiaal- en bloemensoorten, vormgeving en kleur. „Het is heel belang rijk om te weten waar een stuk komt te staan, in welk in terieur en hoe de temperatuur bijvoorbeeld is", vertelt Aline. „Ook geef ik wel adviezen aan bijvoorbeeld mensen met een serre of juist donkere hoeken in huis of in de zaak. Dan ga ik meestal zelf ter plaatse kijken. Voor speciale opdrachten waaronder bijvoorbeeld ook bruids- en grafwerk maak ik met klant een afspraak buiten de winkeltijd, want dat is niet iets wat je tussen de bedrijven door even bespreekt. Bijzon dere stukken verdienen ten slotte bijzondere aandacht", besluit de artistieke bloem- bindster. De lichte en luchtige zomercollectie van Panama Jack vraagt er om gezien te worden. Wandelen, klimmen, flaneren of slenteren Er zijn nogal wat ver schillende manieren van lopen. Panama Jack maakt het verschill Voor komend voorjaar en zomer zijn er daarom veel modellen: tren dy, stoer of casual, gekleurd of juist basic. Wat je ook kiest: een Pa nama Jack is altijd comfortabel en van topkwaliteit, want dat is standaard, ledereen weet hoe heerlijk het is om blootsvoets te lo pen. Panama Jack houdt daarom bij het ontwerpen van zomer schoenen het genot van blote voeten in het oog. Deze collectie, voor dames en heren, is licht en luchtig. Fijn en soepel leer zorgt voor ongekend, bijna gewichtsloos comfort, zodat niet opvalt dat men schoenen draagt. Het ontwerp ontkent dat juist: trendy model len en opvallende kleuren. Deze collectie moet gezien worden. Thuisvoelen bij jezelf Het centrum 'In Wording' van Theo Elenbaas en Keieen Kok te Scha- rendijke biedt de cursus 'Thuisvoelen bij jezelf'. In deze groepscur sus (maximaal 8 personen) staat het ontdekken van je eigen ruimte op aarde centraal. Hoe beweeg je je in de wereld? Is dat ook zoals je wilt? Zou je het anders willen, maar weet je nog niet goed hoe? Óf heb je nog meer zelfvertrouwen nodig. In 7 avonden proberen de cursisten antwoorden op deze vragen te krijgen. De cursussen wor den gegeven in de Wagenaarstraat 20 te Middelburg. Meer informa tie is te verkrijgen bij Theo Elenbaas op telefoon 0118-634332 en bij Heieen kok via telefoon 0111-671652. (advertentie) met een KV' professioneel bedrijfsfietsenplctn BEDRUFSF8ET5 ais voorbeeld, de BATAVUS ALLEGRO sportieve fiets met 7 versnellingen en gesloten kettingkast, aluminium frame, halogeen veriich- m w m q ting, roestvrij stalen velgen, etc. I" L I 0 fr r 1 Zusterstraat 24 Middelburg 0118-612410 Streep in de letterbrij al de onderstaande woorden door. De resterende letters vormen dan regel voor regel van boven naar beneden gelezen een woord als eindoplossing. Beweging Mode Vermageren Body Plantaardig Vetarm Cracker Resultaat Weegschaal Fruit Salade Wegen Gymnastiek Spieren Yoga Hardlopen Sportschool Yoghurt Joggen Taille Zwarte koffie Kwark Tennis Zwemmen Maat Turnen Zwempak Boven kapsalon De Kapper aan de Korte Gee re in Middelburg is sinds een jaar huidver- beteringssalon Difference gevestigd. Eigenares Tamara Bosman is altijd bezig haar salon ver der te verbeteren. Dat resulteerde in een nieuw apparaat om de huidconditie mee te meten én de Zeeuwse primeur voor Bio Skin Jetting. Een methode die rimpels corrigeert en ze voor een heel lange tijd weghoudt. Mineraalwater Stuur uw oplossing voor woensdag 28 maart naar de redactie van de Faam/Vlissinger, Postbus 18, 4380 AA in Vlissingen. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City. De prijswin naar wordt in de Faam/Vlissinger van woensdag 4 april bekend gemaakt. De oplossing van de puzzel uit de Faam/Vlissinger van woensdag 7 maart luidt: 'Kaptafel'. De vrijkaarten van Cine City gaan naar J. Terpstra uit Vlissingen. De Skin Analyser, zoals het nieuw aangeschafte apparaat heet, meet zoals gezegd de huidconditie. Nauwkeurig wordt het vochtgehalte, het vetgehalte en de pH-waarde, de zuurgraad dus, van de huid vastgesteld. Het geeft de spe cialiste de kans om juist bij huidproblemen als acné en eczeem de behandeling te ge ven die de huid op dat mo ment nodig heeft. Nog per soonlijker is Bio Skin Jetting, de rimpelcorrectie behande ling. „Het is een methode die gebaseerd is op het lichaams eigen vermogen om collageen en elastineweefsel aan te ma ken", legt Bosman uit. „Er worden dus geen stoffen in gespoten of stroomstootjes gegeVen. Met een dun naald je, een pennetje wordt het ge bied onder de rimpel geacti veerd om met elastische ve zels de rimpel op te vullen. De bovenste huidlaag wordt in gesmeerd met een verdoven de crème en ook na de behan deling is er nauwelijks iets van te zien. Ja, dat het helpt natuurlijk, dat wel, maar geen rode vlekken of iets dergelijks. De methode is geschikt voor het voorhoofd, rond de ogen, de wangen en de neus/lip- plooi. Afhankelijk van ie mands leeftijd en verdere leef gewoonten bestaat een be- handelingskuur uit drie tot vijf behandelingen van vijftien tot veertig minuten. Tussen de behandelingen zitten tussen pozen van twee weken. En na tuurlijk scheelt het behoorlijk als je zelf ook een beetje reke ning houdt met je huid. Wie veel rookt en vaak onder zon nebank gaat werkt zelf mee aan het verouderingsproces. Ik adviseer daarom altijd om iedere dag vitamine C binnen te krijgen en minimaal twee li ter water te drinken". Vanessa Het woordje Bio in de metho de geeft aan dat er niet met li- chaamsvreemde stoffen ge werkt wordt. Het lichaam wordt aangespoord om zelf weer nieuw weefsel te vor men en letterlijk de rimpels op te vullen. Wat dat betreft heeft alle heisa rond de omstreden therapie waarmee voormalig zangeres Vanessa gouden bergen belooft, de schoon heidsspecialistes geen goed gedaan. „Dat is jammer want sommige mensen hebben nu het idee dat we voor idioot hoge bedragen maar wat aan rommelen", zegt Bosman. „Terwijl er maar een beperkt aantal specialistes deze be hoorlijk pittige opleiding heb ben gedaan en we daar bo vendien voortdurend verder in getraind worden. Er wordt ook streng gecontroleerd of we geen medische ingrepen verrichten, want daar zijn we niet voor opgeleid. De behan deling is niet een van de goedkoopste, maar tel eens op hoeveel dure potjes anti- rimpelcrème er gekocht wor- Tamara Bosman in haar salon bezig met de Skin Analyser. foto: Jaap Wolterbeek. den. En die doen njet anders dan wat er staat, anti-rimpel dus dat betekent dat je bij een elastische, jonge huid het pro ces een beetje kunt uitstellen. Bij Bio Skin Jetting verdwij nen de rimpels wel degelijk en ook bij kleine littekentjes werkt het perfect. Natuurlijk zijn rimpels meer een cosme tisch dan een medisch pro bleem, dat weet ik ook wel. Maar mensen die regelmatig tien jaar ouder worden ge schat dan ze zijn, vinden dat niet leuk. En dan is het prettig dat er iets aan te doen is". Meer informatie over de me thode is te vinden door een folder aan te vragen bij Diffe rence of via www.rimpel- loos.nl. H

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 11