Burenleed door loopgeluiden
Veilig wonen in Vlissingen en Middelburg
KORT KORT KORT
HUREN
in Midden Zeeland.
Bepaal dan uw
Anti-leurregeling
schildersbranche onwettig
Scheve verhoudingen
huurprijzen winkelpanden
Sloop huizen
Verlaging
eigenwoningforfait
Lokale lasten stijgen met
6,4 procent
VEILIG^
WONENk
Woensdag 14 maart 2001 Jaargang 5 nummer 5
Advertentie
De anti-leurregeling van de schildersbranche is in strijd is met
het kartelverbod en daarom verboden. Dat heeft de Nederland
se mededingingsautoriteit (NMa) bepaald. Het betreft regelin
gen die afspraken bevatten over gezamenlijk gedrag van on
dernemingen die een aanbesteding doen voor een schilders
project. Zo zijn de deelnemers aan de regelingen verplicht om
zich op een centraal punt te melden als zij een offerte willen in
dienen. Vervolgens wordt centraal vastgesteld welke aanbie
der het exclusieve recht krijgt om gedurende twee maanden te
onderhandelen met de opdrachtgever. In de tussentijd mag
deze niet onderhandelen met andere aanbieders. Dit gebeurt
volgens de betrokkenen om 'leuren' te voorkomen. Volgens de
NMa is de aanbesteder zelf prima in staat om de aanbiedingen
te beoordelen en is wat de branche 'leuren' noemt een norma
le vorm van concurrentie.
De centraal geregistreerde aanbieders ontvangen een vergoe
ding voor hun calculatiekosten. Volgens de NMa leidt dit sys
teem tot prijsverhoging. De naleving van de regelingen kan
worden afgedwongen door het opleggen van sancties. Ook
deze elementen in de regeling van de schildersbranche waren
aanleiding voor de 'kartelpolitie' om de regeling te verbieden.
De Vakgroep Bedrijfs Onroerend Goed (BOG) van de NVM
plaatst kritische kanttekeningen bij het wetsontwerp huur van
bedrijfsruimte. Volgens de vakgroep kan de gehanteerde me
thodiek voor de vaststelling van nieuwe huurprijzen van win
kelpanden leiden tot rechtsongelijkheid en scheefgroei van de
huurprijzen ten opzichte van de marktwaarde. Het wetsont
werp wordt eind maart in de Tweede Kamer behandeld. De kri
tiek van de NVM richt zich vooral op het artikel, waarin staat
dat huurverhogingen zijn gebonden aan de eis dat nieuwe
winkelhuurprijzen worden afgezet tegen de huren die worden
berekend voor vijf vergelijkbare panden in dezelfde buurt met
een minimaal vijf jaar oud contract. De NVM had graag gezien
dat dit verouderde artikel in de nieuwe wet wordt aangepast.
Het artikel kan namelijk volgens de NVM leiden tot een one
venredig grote huurprijsdemping, die wel 20 tot 40 procent on
der de marktwaarde kan liggen. De NVM stelt voor de prijs te
baseren op huurtransacties van de afgelopen zes jaar, maar
niet hoger dan de reële marktwaarde. Daarnaast zou de me
thodiek vereenvoudigd moeten worden. In het huidige sys
teem kan het wel vier jaar duren voordat de rechter bij huurge-
schillen uitspraak doet, met alle onzekerheid van dien voor
huurder én verhuurder, wordt gesteld.
Minister Pronk wil 4000 tot 4500 huizen slopen die te dicht bij
drukke rijkswegen liggen. De lucht voldoet niet aan de Europe
se kwaliteitsnormen. Het gaat om huizen zoals langs de A10 in
Amsterdam en in de Rotterdamse wijk Overschie. Ook voor
wijken in Rotterdam-Zuid, Ypenburg bij Den Haag en Leidsche
Rijn (Utrecht) wil Pronk oplossingen zoeken. De minster schat
per huis een vijf ton nodig te hebben om ze elders weer te kun
nen herbouwen. Hij heeft aan het kabinet al 2 miljard gulden
gevraagd.
lang wat er op de vloer ligt.
Een dikke, zachte vloerbedek
king isoleert loopgeluiden be
ter dan een tegelvloer.
Conflicten
Wie in een flat of appartement
woont, heeft meestal te maken
met reglementen waarin is
aangegeven waar de vloerbe
dekking aan moet voldoen. Dat
er desondanks nog zoveel vra
gen juist uit dat type woning bij
de NSG binnenkomen, hangt
trouwens vaak samen met die
reglementen. Want niet altijd is
duidelijk wat er verlangd
wordt. Wat is een harde vloer
bedekking? En welke onder-
vloer is geschikt? Wat te doen
bij hinder? Vragen die allemaal
beantwoord worden in de
NSG-brochure.
De brochure maakt duidelijk
dat betrekkelijk eenvoudige op
lossingen best te vinden zijn.
Zacht schoeisel, een speelkleed
onder de blokken en autootjes,
een loper in de keuken, viltjes
onder het meubilair, tapijtte
gels op de traptreden, geluid
dempers op de deuren - ook
die van de keukenkastjes - en
stootrubbers langs de garage
deur. Wie zich bewust is van de
overlast die hij kan veroorza
ken, zal gretig gebruik maken
van deze mogelijkheden om de
hinder te beperken. In alle an
dere gevallen is een goed ge
sprek op zijn plaats. Nodig de
buren desnoods uit om te ho
ren hoe hun voetstappen van
uit de belendende woonkamer
doorklinken. Veel mensen zul
len na dit geleverde bewijs be
reid zijn bovengenoemde
maatregelen te nemen. Bij ern
stiger problemen kan het isole
ren van vloeren worden over
wogen. Daarvoor zijn dikke,
veerkrachtige ondervloeren op
de markt. De NSG beschikt
over een actuele lijst vloerpro
ducten die de isolatie-index
voor contactgeluid met tien of
meer decibel verbeteren.
De brochure van de Nederland
se Stichting Geluidhinder kost
10 gulden en is te bestellen via
telefoonnummer 015- 256 27
23 of kijk op de website
www.nsg.nl.
Huiseigenaren hoeven niet meer belasting te betalen doordat
de waarde van hun huis sterk is gestegen. Daartoe verlaagt de
overheid het eigenwoningforfait (voorheen huurwaardeforfait
genaamd) van 1,25 naar 0,8 procent. In de wet is vastgelegd
dat het eigenwoningforfait moet worden aangepast aan de
waardeontwikkeling van de huizen en aan de huurstijgingen.
De afgelopen jaren zijn de meeste huizen in Nederland fors in
waarde gestegen. Een voorlopige inventarisatie geeft aan dat
naar schatting het eigenwoningforfait met ongeveer 1 procent
kan worden verlaagd. Nu zo goed als alle huizen zijn getaxeerd
is het duidelijk dat er een verlaging van deze belasting komt
tot 0,8 procent.
Provincies, gemeenten en waterschappen spekken dit jaar hun
kassa's met 1 miljard gulden meer dan vorig jaar. De heffingen
van deze overheden betekenen een stijging van 6,4 procent
ten opzichte van 2000. Daarmee komen de lokale lasten van
burgers en bedrijven uit op bijna 17 miljard gulden. Dit blijkt
uit de eerste voorlopige resultaten van een CBS-onderzoek
naar de begrotingen van de lagere overheden. De stijging van
de gemeentelijke belastingen van 6,4 procent ligt in lijn met de
gemiddelde groei van de totale lokale heffingen. Bovengemid
deld zijn de opbrengsten uit de onroerendzaakbelasting van
8,9 procent. De toename van de specifieke gemeentelijke
heffingen blijft met 3,9 procent duidelijk achter. Binnen de be
lastingen van lagere overheden is het aandeel van de gemeen
telijke heffingen veruit het grootst: met een begrote opbrengst
van 11,6 miljard gulden nemen zij circa 70 procent voor hun
rekening. De provinciale heffingen, die vrijwel geheel bestaan
uit opcenten voor motorrijtuigenbelasting, groeien volgens de
begrotingen met 8,8 procent (130 miljoen gulden). Met een
stijging van 5,4 procent (180 miljoen gulden) blijven de heffin
gen van waterschappen iets achter bij het gemiddelde. Door
een beperkte groei van de kosten voor waterzuivering kon een
gematigde stijging van de heffingen op de waterverontreini
ging 2,4 procent) worden begroot. De ontvangsten van de
onroerendzaakbelasting (OZB) wordt in 2001 begroot op 8,9
procent. Daarmee komen de ontvangsten uit op bijna 5,5 mil
jard gulden ofwel 47 procent van de totale gemeentelijke
heffingen. Bij het opmaken van de begrotingen hebben de ge
meenten een gewenste opbrengst voor de OZB-ontvangsten
vastgesteld. Als wettelijke grondslag voor de OZB in 2001
geldt de WOZ-waarde op peildatum 1 januari 1999. Deze WOZ-
waarde was bij de opstelling van de gemeentelijke begrotin
gen in veel gevallen nog niet bekend. Als de definitief vastge
stelde waarde van het vastgoed hoger blijkt te zijn dan ver
wacht, dan mag een gemeente dit alsnog compenseren door
een verlaging van het tarief. Als de definitieve WOZ-waarde la
ger blijkt te zijn, dan kan het tarief niet meer worden verhoogd.
Later in 2001 zal pas duidelijk worden wat de uiteindelijke ge
volgen hiervan zullen zijn voor de totale opbrengsten. De ge
meentelijke heffingen onderscheiden zich in twee categorieën:
specifieke heffingen waarvan de opbrengst alleen mag worden
gebruikt voor de financiering van een specifieke dienstverle
ning; en algemene heffingen die als regel worden gebruikt
voor het op peil houden van algemene voorzieningen. De spe
cifieke heffingen stijgen slechts 3,9 procent. De belangrijkste
heffingen zijn de reinigingsrechten (+2,9 procent) en de riool
rechten (+3,9 procent). De opbrengsten uit de algemene heffin
gen stijgen in 2001 met 8,4 procent. Onder deze categorie valt
onder andere de OZB. Opvallende ontwikkelingen binnen de
algemene heffingen zijn de daling van de precariobelasting (-9
procent) en de sterke stijging van de toeristenbelasting (+13
procent). Ook in 2001 deelt Zalm weer Zalmsnippen als
heffingskorting uit. Daar gaat een bedrag mee gemoeid van
600 miljoen gulden. Met kwijtschelding van gemeentelijke be
lastingen is naar verwachting sprake van een bedrag van iets
meer dan 200 miljoen gulden, een stijging van 20 miljoen gul
den (11 procent) ten opzichte van 2000.
meer manieren om te voorko
men dat buren lijden onder ge
dreun, geklik of geschraap van
de schoenen of stoelpoten in
naast of boven gelegen wonin
gen.
Er is onderzoek gedaan naar
wat mensen van elkaar verdra
gen. Loopgeluiden van buren
worden over het algemeen
overdag wel geaccepteerd,
mits ze niet te hard zijn, niet te
vaak voorkomen en niet te lang
duren. De meeste mensen wil
len hun buren 's avonds, 's
nachts en 's morgens vroeg
niet horen lopen. Dat betekent
dat op die tijden de pantoffels
aan moeten. Overdag mag
hard schoeisel wel, maar de
harde vloer moet dan op een
goede veerkrachtige onderlaag
liggen, zodat het niet te luid
klinkt bij de buren. Mensen die
hun buren helemaal nooit wil
len horen vormen een zeer klei
ne minderheid.
Isoleren bij de bron
Loopgeluid is een zogenaamd
contactgeluid. Als hinder wordt
ondervonden van de ferme
stappen van de naaste buur
man, heeft het plaatsen van
een voorzetwandje dan ook
weinig zin. Ook een ankerloze
spouwmuur biedt geen soe
laas. Geluid zoekt dan zijn weg
via de gemeenschappelijke
fundering. Klepperen de hakjes
van de bovenbuurvrouw, dan
is het aanbrengen van een ver
laagd plafond in de meeste ge
vallen ook zinloos. De muren
nemen via de betonvloer het
geluid over. Contactgeluiden
zijn het best bij de bron te be
strijden, dat wil zeggen: bij de
veroorzaker. Deze moet zijn ge
drag aanpassen en/of voor een
technische oplossing kiezen.
De NSG-brochure geeft een
aantal mogelijkheden.
Iedere woonsituatie is anders.
Het maakt groot verschil of ie
mand woont in een vooroor
logse etagewoning met houten
vloeren, een betonnen flatge
bouw uit de jaren zestig en ze
ventig, een eengezinswoning
in een nieuwbouwwijk of een
appartement in een modern
complex met zwevende dek-
vloeren. Daarnaast is van be-
Direct achter de voordeur onder de kapstok
staat een rijtje pantoffels. Zodra iemand thuis
komt, gaan de (sport)schoenen of laarzen uit
en de sloffen aan. Zelfs voor vriendjes of visite
staan pantoffels klaar. In veel Nederlandse
huishoudens is 'schoenen uit in huis' nog
doodgewoon. Vroeger werd het afgedwongen
door propere huismoeders, die geen modder-
voeten op het tapijt wensten. Dat geldt nog
steeds, ook al worden tapijt en vaste vloerbe
dekking steeds vaker vervangen door parket of
laminaat. Dat is echter juist een extra reden om
pantoffels aan te trekken.
Bijna een miljoen Nederlanders
heeft last van buren, die met
hard schoeisel over harde
vloerbedekking lopen. In de
top-vijf van erg hinderlijke
buurgeluiden staat 'lopen' met
zeven procent op de tweede
plaats, direct achter muziek,
maar boven klussen en huis-
dierenherrie. De Nederlandse
Stichting Geluidshinder (NSG)
in Delft heeft daarom de bro
chure 'Geluidshinder Lopen'
uitgebracht. Dit boekje geeft
antwoord op de meest gestel
de vragen over de hinder door
loopgeluiden. Zo bevat het in
formatie over de geluidsweren-
de prestaties van harde en
zachte vloerbedekkingen, van
plavuis tot hoogpolig tapijt. In
formatie over de eisen die er
gesteld worden en hoe die ge
realiseerd kunnen worden,
maar ook over wat mensen van
elkaar accepteren en wat niet.
De NSG-brochure biedt techni
sche oplossingen om hinder te
voorkomen, maar besteedt
vooral ook uitgebreid aandacht
aan sociale gedragsnormen.
Pantoffels aan, dus. En er zijn
Steeds vaker wordt gekozen voor gladde harde vloeren. Zacht schoeisel en een speelkleed voorkomen al een hoop lawaai.
politie
KEURMERK i 1
'Vfgf \K'CVÓ\
POLITIE KEURMERK VÉÏUC WOHÊn
Op het bezoek volgt een advies
waarin wordt aangegeven wel
ke maatregelen de bewoner
kan treffen om de kans op in
braak te verkleinen. Als de ad
viezen zijn opgevolgd en de
aanpassingen op de juiste ma
nier zijn aangebracht krijgt de
bewoner het certificaat 'Veilige
woning'. Het politiekeurmerk
staat garant voor veilig en
goed hang- en sluitwerk. Pro
ducten die het politiekeurmerk
dragen zijn te herkennen aan
het SKG-keurmerk. Ook zijn er
aannemingsbedrijven erkent
die het hang- en sluitwerk vol
gens de eisen van het politie
keurmerk 'Veilig Wonen' mon
teren. De preventieadviseur be
schikt over de namen van er
kende aannemingsbedrijven in
de regio. Ruud van Dommelen
van de Stichting Stadstoezicht
Vlissingen Middelburg coördi
neert het preventieproject en is
tot nu toe zeer tevreden over
de resultaten.
viseur zich legitimeren en is hij
of zij herkenbaar aan het stads
wachtuniform en de dienstauto
is natuurlijk ook een aanwij
zing." Wie geen brief gehad
heeft hoeft ook geen adviseur
aan de deur te verwachten.
Maar ook als u wel een brief
hebt gehad geldt bij twijfel: niet
binnenlaten en contact opne
men met de stadswacht, tel.
0118- 41 31 28. Voor alle ande
re wijken dan Bossenburg en
Westerzicht geldt sowieso dat
er geen adviseurs aan de deur
komen.
„We zijn begonnen in de wijk
Pauwenburg en daar is het pro
ject zeer goed ontvangen.
Ruim vijfhonderd bewoners uit
deze wijk deden mee. Het zijn
vooral de woningeigenaren die
meedoen. Huurders kijken in
eerste instantie wat de woning
corporatie doet. Met woning
corporatie Basco heb ik veel
contact en ook zij zijn positief
In nieuwbouwwijken wordt al gebouwd volgens het politiekeurmerk 'veilig wonen'.
met de signalen die wij opvan
gen ontstaat er een goed beeld
van de veiligheid in de wijken",
vertelt Van Dommelen. „Het
advies en bijbehorende infor
matiefolders zijn gratis maar de
kosten van de aanpassingen
komen overigens voor reke
ning van de bewoner. Maar dat
is een veilige woning wel
waard en bovendien geven
sommige verzekeringen pre
miekortingen op de inboedel
verzekering. Dit is echter per
verzekering verschillend, dus
wij adviseren altijd om hier
eerst naar te informeren bij de
eigen verzekering."
Nep adviseurs
Dat ook inbraakpreventiepro
jecten dieven kunnen helpen of
op ideeën brengen heeft de er
varing in Pauwenburg geleerd.
Mensen die niets met het pro
ject te maken hadden deden
zich voor als inbraakpreventie-
adviseurs en probeerde op die
manier bij de mensen binnen
te komen. Waarschijnlijk om te
inventariseren of er iets te ha
len valt en hoe de beveiliging
is. „Dat gebeurt helaas ja. In
brekers volgen de ontwikkelin
gen op het gebied van preven
tie op de voet en zullen steeds
proberen die informatie te mis
bruiken. Het wijste advies wat
ik kan geven is dat je nooit ie
mand binnen moet laten die
niet kan laten zien wie hij of zij
is" zegt Van Dommelen. „Wij
hebben in de brief die de be
woners binnenkort krijgen nu
ook bewust de namen van de
adviseurs gezet zodat bewo
ners weten wie zij kunnen ver
wachten. Vervolgens zal de ad-
Met steun van de gemeente Vlissingen en de
Regiopolitie Zeeland is de politie Walcheren sa
men de Stichting Stadstoezicht Vlissingen-
Middelburg eind vorig jaar gestart met het in
braakpreventieproject 'Samen werken aan vei
lig wonen'. Met dit project hopen de samen
werkende organisaties het aantal woninginbra
ken te verminderen en het gevoel van veilig
heid onder de bewoners te vergroten.
Na de start in november in
Pauwenburg zijn nu de Vlis-
singse wijken Bossenburg en
Westerzicht aan de beurt. Alle
bewoners van deze wijken ont
vangen eerdaags een brief
waarin uitleg gegeven wordt
over het project en middels een
antwoordbon kunnen bewo
ners aangeven of zij willen
deelnemen. En deelnemen
houdt dan in dat er een preven
tieadviseur op bezoek komt die
het hang- en sluitwerk van de
woning controleert.
over dit project. De woningcor
poraties doen zelf ook al veel
aan inbraakpreventie en samen