Burenleed door loopgeluiden Veilig wonen in Vlissingen en Middelburg KORT KORT KORT HUREN in Midden Zeeland. Bepaal dan uw Anti-leurregeling schildersbranche onwettig Scheve verhoudingen huurprijzen winkelpanden Sloop huizen Verlaging eigenwoningforfait Lokale lasten stijgen met 6,4 procent VEILIG^ WONENk Woensdag 14 maart 2001 Jaargang 5 nummer 5 Advertentie De anti-leurregeling van de schildersbranche is in strijd is met het kartelverbod en daarom verboden. Dat heeft de Nederland se mededingingsautoriteit (NMa) bepaald. Het betreft regelin gen die afspraken bevatten over gezamenlijk gedrag van on dernemingen die een aanbesteding doen voor een schilders project. Zo zijn de deelnemers aan de regelingen verplicht om zich op een centraal punt te melden als zij een offerte willen in dienen. Vervolgens wordt centraal vastgesteld welke aanbie der het exclusieve recht krijgt om gedurende twee maanden te onderhandelen met de opdrachtgever. In de tussentijd mag deze niet onderhandelen met andere aanbieders. Dit gebeurt volgens de betrokkenen om 'leuren' te voorkomen. Volgens de NMa is de aanbesteder zelf prima in staat om de aanbiedingen te beoordelen en is wat de branche 'leuren' noemt een norma le vorm van concurrentie. De centraal geregistreerde aanbieders ontvangen een vergoe ding voor hun calculatiekosten. Volgens de NMa leidt dit sys teem tot prijsverhoging. De naleving van de regelingen kan worden afgedwongen door het opleggen van sancties. Ook deze elementen in de regeling van de schildersbranche waren aanleiding voor de 'kartelpolitie' om de regeling te verbieden. De Vakgroep Bedrijfs Onroerend Goed (BOG) van de NVM plaatst kritische kanttekeningen bij het wetsontwerp huur van bedrijfsruimte. Volgens de vakgroep kan de gehanteerde me thodiek voor de vaststelling van nieuwe huurprijzen van win kelpanden leiden tot rechtsongelijkheid en scheefgroei van de huurprijzen ten opzichte van de marktwaarde. Het wetsont werp wordt eind maart in de Tweede Kamer behandeld. De kri tiek van de NVM richt zich vooral op het artikel, waarin staat dat huurverhogingen zijn gebonden aan de eis dat nieuwe winkelhuurprijzen worden afgezet tegen de huren die worden berekend voor vijf vergelijkbare panden in dezelfde buurt met een minimaal vijf jaar oud contract. De NVM had graag gezien dat dit verouderde artikel in de nieuwe wet wordt aangepast. Het artikel kan namelijk volgens de NVM leiden tot een one venredig grote huurprijsdemping, die wel 20 tot 40 procent on der de marktwaarde kan liggen. De NVM stelt voor de prijs te baseren op huurtransacties van de afgelopen zes jaar, maar niet hoger dan de reële marktwaarde. Daarnaast zou de me thodiek vereenvoudigd moeten worden. In het huidige sys teem kan het wel vier jaar duren voordat de rechter bij huurge- schillen uitspraak doet, met alle onzekerheid van dien voor huurder én verhuurder, wordt gesteld. Minister Pronk wil 4000 tot 4500 huizen slopen die te dicht bij drukke rijkswegen liggen. De lucht voldoet niet aan de Europe se kwaliteitsnormen. Het gaat om huizen zoals langs de A10 in Amsterdam en in de Rotterdamse wijk Overschie. Ook voor wijken in Rotterdam-Zuid, Ypenburg bij Den Haag en Leidsche Rijn (Utrecht) wil Pronk oplossingen zoeken. De minster schat per huis een vijf ton nodig te hebben om ze elders weer te kun nen herbouwen. Hij heeft aan het kabinet al 2 miljard gulden gevraagd. lang wat er op de vloer ligt. Een dikke, zachte vloerbedek king isoleert loopgeluiden be ter dan een tegelvloer. Conflicten Wie in een flat of appartement woont, heeft meestal te maken met reglementen waarin is aangegeven waar de vloerbe dekking aan moet voldoen. Dat er desondanks nog zoveel vra gen juist uit dat type woning bij de NSG binnenkomen, hangt trouwens vaak samen met die reglementen. Want niet altijd is duidelijk wat er verlangd wordt. Wat is een harde vloer bedekking? En welke onder- vloer is geschikt? Wat te doen bij hinder? Vragen die allemaal beantwoord worden in de NSG-brochure. De brochure maakt duidelijk dat betrekkelijk eenvoudige op lossingen best te vinden zijn. Zacht schoeisel, een speelkleed onder de blokken en autootjes, een loper in de keuken, viltjes onder het meubilair, tapijtte gels op de traptreden, geluid dempers op de deuren - ook die van de keukenkastjes - en stootrubbers langs de garage deur. Wie zich bewust is van de overlast die hij kan veroorza ken, zal gretig gebruik maken van deze mogelijkheden om de hinder te beperken. In alle an dere gevallen is een goed ge sprek op zijn plaats. Nodig de buren desnoods uit om te ho ren hoe hun voetstappen van uit de belendende woonkamer doorklinken. Veel mensen zul len na dit geleverde bewijs be reid zijn bovengenoemde maatregelen te nemen. Bij ern stiger problemen kan het isole ren van vloeren worden over wogen. Daarvoor zijn dikke, veerkrachtige ondervloeren op de markt. De NSG beschikt over een actuele lijst vloerpro ducten die de isolatie-index voor contactgeluid met tien of meer decibel verbeteren. De brochure van de Nederland se Stichting Geluidhinder kost 10 gulden en is te bestellen via telefoonnummer 015- 256 27 23 of kijk op de website www.nsg.nl. Huiseigenaren hoeven niet meer belasting te betalen doordat de waarde van hun huis sterk is gestegen. Daartoe verlaagt de overheid het eigenwoningforfait (voorheen huurwaardeforfait genaamd) van 1,25 naar 0,8 procent. In de wet is vastgelegd dat het eigenwoningforfait moet worden aangepast aan de waardeontwikkeling van de huizen en aan de huurstijgingen. De afgelopen jaren zijn de meeste huizen in Nederland fors in waarde gestegen. Een voorlopige inventarisatie geeft aan dat naar schatting het eigenwoningforfait met ongeveer 1 procent kan worden verlaagd. Nu zo goed als alle huizen zijn getaxeerd is het duidelijk dat er een verlaging van deze belasting komt tot 0,8 procent. Provincies, gemeenten en waterschappen spekken dit jaar hun kassa's met 1 miljard gulden meer dan vorig jaar. De heffingen van deze overheden betekenen een stijging van 6,4 procent ten opzichte van 2000. Daarmee komen de lokale lasten van burgers en bedrijven uit op bijna 17 miljard gulden. Dit blijkt uit de eerste voorlopige resultaten van een CBS-onderzoek naar de begrotingen van de lagere overheden. De stijging van de gemeentelijke belastingen van 6,4 procent ligt in lijn met de gemiddelde groei van de totale lokale heffingen. Bovengemid deld zijn de opbrengsten uit de onroerendzaakbelasting van 8,9 procent. De toename van de specifieke gemeentelijke heffingen blijft met 3,9 procent duidelijk achter. Binnen de be lastingen van lagere overheden is het aandeel van de gemeen telijke heffingen veruit het grootst: met een begrote opbrengst van 11,6 miljard gulden nemen zij circa 70 procent voor hun rekening. De provinciale heffingen, die vrijwel geheel bestaan uit opcenten voor motorrijtuigenbelasting, groeien volgens de begrotingen met 8,8 procent (130 miljoen gulden). Met een stijging van 5,4 procent (180 miljoen gulden) blijven de heffin gen van waterschappen iets achter bij het gemiddelde. Door een beperkte groei van de kosten voor waterzuivering kon een gematigde stijging van de heffingen op de waterverontreini ging 2,4 procent) worden begroot. De ontvangsten van de onroerendzaakbelasting (OZB) wordt in 2001 begroot op 8,9 procent. Daarmee komen de ontvangsten uit op bijna 5,5 mil jard gulden ofwel 47 procent van de totale gemeentelijke heffingen. Bij het opmaken van de begrotingen hebben de ge meenten een gewenste opbrengst voor de OZB-ontvangsten vastgesteld. Als wettelijke grondslag voor de OZB in 2001 geldt de WOZ-waarde op peildatum 1 januari 1999. Deze WOZ- waarde was bij de opstelling van de gemeentelijke begrotin gen in veel gevallen nog niet bekend. Als de definitief vastge stelde waarde van het vastgoed hoger blijkt te zijn dan ver wacht, dan mag een gemeente dit alsnog compenseren door een verlaging van het tarief. Als de definitieve WOZ-waarde la ger blijkt te zijn, dan kan het tarief niet meer worden verhoogd. Later in 2001 zal pas duidelijk worden wat de uiteindelijke ge volgen hiervan zullen zijn voor de totale opbrengsten. De ge meentelijke heffingen onderscheiden zich in twee categorieën: specifieke heffingen waarvan de opbrengst alleen mag worden gebruikt voor de financiering van een specifieke dienstverle ning; en algemene heffingen die als regel worden gebruikt voor het op peil houden van algemene voorzieningen. De spe cifieke heffingen stijgen slechts 3,9 procent. De belangrijkste heffingen zijn de reinigingsrechten (+2,9 procent) en de riool rechten (+3,9 procent). De opbrengsten uit de algemene heffin gen stijgen in 2001 met 8,4 procent. Onder deze categorie valt onder andere de OZB. Opvallende ontwikkelingen binnen de algemene heffingen zijn de daling van de precariobelasting (-9 procent) en de sterke stijging van de toeristenbelasting (+13 procent). Ook in 2001 deelt Zalm weer Zalmsnippen als heffingskorting uit. Daar gaat een bedrag mee gemoeid van 600 miljoen gulden. Met kwijtschelding van gemeentelijke be lastingen is naar verwachting sprake van een bedrag van iets meer dan 200 miljoen gulden, een stijging van 20 miljoen gul den (11 procent) ten opzichte van 2000. meer manieren om te voorko men dat buren lijden onder ge dreun, geklik of geschraap van de schoenen of stoelpoten in naast of boven gelegen wonin gen. Er is onderzoek gedaan naar wat mensen van elkaar verdra gen. Loopgeluiden van buren worden over het algemeen overdag wel geaccepteerd, mits ze niet te hard zijn, niet te vaak voorkomen en niet te lang duren. De meeste mensen wil len hun buren 's avonds, 's nachts en 's morgens vroeg niet horen lopen. Dat betekent dat op die tijden de pantoffels aan moeten. Overdag mag hard schoeisel wel, maar de harde vloer moet dan op een goede veerkrachtige onderlaag liggen, zodat het niet te luid klinkt bij de buren. Mensen die hun buren helemaal nooit wil len horen vormen een zeer klei ne minderheid. Isoleren bij de bron Loopgeluid is een zogenaamd contactgeluid. Als hinder wordt ondervonden van de ferme stappen van de naaste buur man, heeft het plaatsen van een voorzetwandje dan ook weinig zin. Ook een ankerloze spouwmuur biedt geen soe laas. Geluid zoekt dan zijn weg via de gemeenschappelijke fundering. Klepperen de hakjes van de bovenbuurvrouw, dan is het aanbrengen van een ver laagd plafond in de meeste ge vallen ook zinloos. De muren nemen via de betonvloer het geluid over. Contactgeluiden zijn het best bij de bron te be strijden, dat wil zeggen: bij de veroorzaker. Deze moet zijn ge drag aanpassen en/of voor een technische oplossing kiezen. De NSG-brochure geeft een aantal mogelijkheden. Iedere woonsituatie is anders. Het maakt groot verschil of ie mand woont in een vooroor logse etagewoning met houten vloeren, een betonnen flatge bouw uit de jaren zestig en ze ventig, een eengezinswoning in een nieuwbouwwijk of een appartement in een modern complex met zwevende dek- vloeren. Daarnaast is van be- Direct achter de voordeur onder de kapstok staat een rijtje pantoffels. Zodra iemand thuis komt, gaan de (sport)schoenen of laarzen uit en de sloffen aan. Zelfs voor vriendjes of visite staan pantoffels klaar. In veel Nederlandse huishoudens is 'schoenen uit in huis' nog doodgewoon. Vroeger werd het afgedwongen door propere huismoeders, die geen modder- voeten op het tapijt wensten. Dat geldt nog steeds, ook al worden tapijt en vaste vloerbe dekking steeds vaker vervangen door parket of laminaat. Dat is echter juist een extra reden om pantoffels aan te trekken. Bijna een miljoen Nederlanders heeft last van buren, die met hard schoeisel over harde vloerbedekking lopen. In de top-vijf van erg hinderlijke buurgeluiden staat 'lopen' met zeven procent op de tweede plaats, direct achter muziek, maar boven klussen en huis- dierenherrie. De Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) in Delft heeft daarom de bro chure 'Geluidshinder Lopen' uitgebracht. Dit boekje geeft antwoord op de meest gestel de vragen over de hinder door loopgeluiden. Zo bevat het in formatie over de geluidsweren- de prestaties van harde en zachte vloerbedekkingen, van plavuis tot hoogpolig tapijt. In formatie over de eisen die er gesteld worden en hoe die ge realiseerd kunnen worden, maar ook over wat mensen van elkaar accepteren en wat niet. De NSG-brochure biedt techni sche oplossingen om hinder te voorkomen, maar besteedt vooral ook uitgebreid aandacht aan sociale gedragsnormen. Pantoffels aan, dus. En er zijn Steeds vaker wordt gekozen voor gladde harde vloeren. Zacht schoeisel en een speelkleed voorkomen al een hoop lawaai. politie KEURMERK i 1 'Vfgf \K'CVÓ\ POLITIE KEURMERK VÉÏUC WOHÊn Op het bezoek volgt een advies waarin wordt aangegeven wel ke maatregelen de bewoner kan treffen om de kans op in braak te verkleinen. Als de ad viezen zijn opgevolgd en de aanpassingen op de juiste ma nier zijn aangebracht krijgt de bewoner het certificaat 'Veilige woning'. Het politiekeurmerk staat garant voor veilig en goed hang- en sluitwerk. Pro ducten die het politiekeurmerk dragen zijn te herkennen aan het SKG-keurmerk. Ook zijn er aannemingsbedrijven erkent die het hang- en sluitwerk vol gens de eisen van het politie keurmerk 'Veilig Wonen' mon teren. De preventieadviseur be schikt over de namen van er kende aannemingsbedrijven in de regio. Ruud van Dommelen van de Stichting Stadstoezicht Vlissingen Middelburg coördi neert het preventieproject en is tot nu toe zeer tevreden over de resultaten. viseur zich legitimeren en is hij of zij herkenbaar aan het stads wachtuniform en de dienstauto is natuurlijk ook een aanwij zing." Wie geen brief gehad heeft hoeft ook geen adviseur aan de deur te verwachten. Maar ook als u wel een brief hebt gehad geldt bij twijfel: niet binnenlaten en contact opne men met de stadswacht, tel. 0118- 41 31 28. Voor alle ande re wijken dan Bossenburg en Westerzicht geldt sowieso dat er geen adviseurs aan de deur komen. „We zijn begonnen in de wijk Pauwenburg en daar is het pro ject zeer goed ontvangen. Ruim vijfhonderd bewoners uit deze wijk deden mee. Het zijn vooral de woningeigenaren die meedoen. Huurders kijken in eerste instantie wat de woning corporatie doet. Met woning corporatie Basco heb ik veel contact en ook zij zijn positief In nieuwbouwwijken wordt al gebouwd volgens het politiekeurmerk 'veilig wonen'. met de signalen die wij opvan gen ontstaat er een goed beeld van de veiligheid in de wijken", vertelt Van Dommelen. „Het advies en bijbehorende infor matiefolders zijn gratis maar de kosten van de aanpassingen komen overigens voor reke ning van de bewoner. Maar dat is een veilige woning wel waard en bovendien geven sommige verzekeringen pre miekortingen op de inboedel verzekering. Dit is echter per verzekering verschillend, dus wij adviseren altijd om hier eerst naar te informeren bij de eigen verzekering." Nep adviseurs Dat ook inbraakpreventiepro jecten dieven kunnen helpen of op ideeën brengen heeft de er varing in Pauwenburg geleerd. Mensen die niets met het pro ject te maken hadden deden zich voor als inbraakpreventie- adviseurs en probeerde op die manier bij de mensen binnen te komen. Waarschijnlijk om te inventariseren of er iets te ha len valt en hoe de beveiliging is. „Dat gebeurt helaas ja. In brekers volgen de ontwikkelin gen op het gebied van preven tie op de voet en zullen steeds proberen die informatie te mis bruiken. Het wijste advies wat ik kan geven is dat je nooit ie mand binnen moet laten die niet kan laten zien wie hij of zij is" zegt Van Dommelen. „Wij hebben in de brief die de be woners binnenkort krijgen nu ook bewust de namen van de adviseurs gezet zodat bewo ners weten wie zij kunnen ver wachten. Vervolgens zal de ad- Met steun van de gemeente Vlissingen en de Regiopolitie Zeeland is de politie Walcheren sa men de Stichting Stadstoezicht Vlissingen- Middelburg eind vorig jaar gestart met het in braakpreventieproject 'Samen werken aan vei lig wonen'. Met dit project hopen de samen werkende organisaties het aantal woninginbra ken te verminderen en het gevoel van veilig heid onder de bewoners te vergroten. Na de start in november in Pauwenburg zijn nu de Vlis- singse wijken Bossenburg en Westerzicht aan de beurt. Alle bewoners van deze wijken ont vangen eerdaags een brief waarin uitleg gegeven wordt over het project en middels een antwoordbon kunnen bewo ners aangeven of zij willen deelnemen. En deelnemen houdt dan in dat er een preven tieadviseur op bezoek komt die het hang- en sluitwerk van de woning controleert. over dit project. De woningcor poraties doen zelf ook al veel aan inbraakpreventie en samen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 29