GEMEENTE MIDDELBURG Zeeuwse ombudsman en klachten over gemeente Vakantie- rooster 2001 Infokanaal Andere indeling warenmarkt Werkzaamheden Seisweg en Essenlaan Werkzaamheden Reigerstraat Gemeentegrond niet gebruiken voor opslag Informatieavond verkeers maatregelen Stromen wijk Informatieavond Geeregebied Beleidsregels bijzondere bijstand Woensdag 21 februari 2001 FAAM/VLISSINGER 3 Week 8 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de afdeling Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur. Internet site: www.middelburg.nl info middelburg.nl MAXIMAAL TEXT VANAF PAG. 830 Informatienummer 675 555 Voorjaarsvakantie 26 februari tot en met 2 maart. Goede Vrijdag en Pasen van 13 april tot en met 16 april. Meivakantie van 30 april tot en met 4 mei. Hemelvaartsdag 24 en 25 mei. 2e Pinksterdag 4 juni. Zomervakantie van 30 juni tot en met 12 augustus (Voortgezet On derwijs tot en met 19 augustus). Herfstvakantie 13 oktober tot en met 21 oktober Kerstvakantie van 22 december tot en met 6 januari 200 Klachtennummer vliegveld Midden-Zeeland Vliegveld Midden-Zeeland is gelegen nabij het recreatiege bied Oranjeplaat en camping "De Witte Raaf'. Een gevolg van de ligging en het gebruik van het terrein is dat er ge luidhinder kan optreden voor omwonenden en aanwezige re creanten. Klachten over het vliegverkeer van het vliegveld kunnen telefonisch worden in gediend bij de havendienst van het vliegveld, klachtente lefoon: (0113)-670018. De havendienst draagt zorg voor ontvangst, registratie en beantwoor ding van de klacht. Daarnaast wor den de ingediende klachten doorge geven aan de Commissie 28 Lucht vaartwet. Schriftelijke klachten kunnen worden doorgegeven aan het secretariaat van de commissie 28, Postbus 165, 4330 AD Middel burg. Het secretariaat zal voor een juiste beantwoording van de klacht altijd terugkoppelen naar de haven meester van het vliegveld. Begin maart verschijnt de tweede editie van Infokanaal, de gezamen lijke informatiekrant over het Sta tionsgebied van de gemeente, wa terschap Zeeuwse Eilanden en Rijkswaterstaat. In dit nummer interviews met pro jectwethouder Bruinooge en de ar chitect van het waterschapskantoor. Verder aandacht voor het kantoor van Rijkswaterstaat. Ook leest u wat, waar en wanneer op stapel staat de komende maanden. Bouw- overlast wordt ook besproken en we gaan in op het openbaar groen in het stationsgebied. Tafeltje Dekje nvv "Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, ge handicapten en diegenen, die (tij delijk) zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maal tijden kunnen iedere maandag tus sen 8.45 en 9.30 uur worden be steld. U kunt hiervoor bellen met nummer 0118-638570. Het bezor gen gebeurt ook op deze dag. Menu vanaf maandag 26 februari tol en met zondag 4 maart 2001 Maandag Varkensschnitzel 'cordon bleu', bloemkool, gestampte aardappelen. Dinsdag Gesneden rundvlees in pikan te saus, sperziebonen, aardap pelen. Woensdag Zuurkool met rookworst. Donderdag Blokjes kalkoen met vruchten en groenterijst. Vrijdag Visfilet in kruidensaus, ge mengde groenten en aardap pelen. Zaterdag Nasigoreng i kipsateh. Zondag Wat de pot schaft. Op woendag 14 en donderdag 15 maart wordt de riolering die loopt van de Seisweg naar het gemaal (onder de woning van rij wielhandel Klaassen) aan de Essenlaan voorzien van een kunst stofkous. Dit is nodig omdat het bestaande riool dusdanig aan getast is dat het niet meer voldoet aan de gestelde eisen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de tirma Insituform uit Delft. Op dinsdag 13 maart wordt door firma de Voogd in samenwer king met de gemeente het putdeksel en de putrand in het tottoir aan de Seisweg verwijderd. Het is mogelijk dal er tijdens de werkzaamheden een lijmlucht vrij komt. Deze lijmlucht ontstaat door dc kust- stofverharder (styreen), nodig om de kunststofkous te laten uitharden. De lijmlucht is niet gevaarlijk voor de gezondheid. Met het toezicht na mens de dienst Stadsbeheer is be last de heer J. Gabriëlse, welke be reikbaar is onder telefoonnummer 0118-675333. Heeft u vragen dan kunt u die aan hem stellen. In week van 12 t/m 16 maart 2001 wordt de riolering in het steegje van de Korte Delft vernieuwd. In de be staande rioleringsbuis wordt op maandag 12 maart een kunststofkous aangebracht, vanaf de inspectie- put in de Korte Delft tot aan het eind van de riole ring in het steegje. U wordt verzocht op de datum van het aanbrengen van de kunststof kous zo weinig mogelijk gebruik te maken van huishoudelijke appara ten (o.a. douche, wasmachine) die afvalwater lozen op de riolering. Dit omdat gedurende de uithar- dingsperiode (ca 24 uur) van de nieuw aangebrachte kunststofkous, de huisafvoer niet kan lozen op de riolering. Nadat de buis is uitgehard worden de huisaansluitingen van binnenuit opengeboord. Hel is mogelijk dat er tijdens de werkzaamheden een lijm lucht vrijkomt. Deze lijmlucht ont staat door de kunststofverharder (styreen), nodig om de kunststof- kous te laten uitharden. De lijm lucht is niet gevaarlijk voor de ge zondheid. Mocht hel tijdens het aanbrengen van de kous veel rege nen, dan kan het misschien noodza kelijk zijn regenwaterafvoeren van uw woning af te koppelen van het riool. Het afkoppelen zal door het aannemingsbedrijf uitgevoerd wor den en na de werkzaamheden zal de afvoer weer gerepareerd worden. Met het toezicht namens de dienst Stadsbeheer is belast de heer J. Ga briëlse, welke bereikbaar is onder telefoonnummer 0118-675333. De afdeling Groenbeheer van de gemeente Middel burg ziet de laatste tijd steeds vaker dat mensen ge meentegrond gebruiken voor de opslag van goede ren. Denk hierbij aan klinkers, tegels, hout voor de open haard en surfplanken. Dit is niet de bedoeling en daar wordt wat aan gedaan! Het plan is per wijk een inspectie uit te voeren en de aanwezige materia len op te ruimen. In maart vindt een actie plaats in de wijk Klarenbeek. De gemeente wil het opslaan van. goederen en materialen in openbaar groen tegengaan. De gemeente in vesteert in het openbaar groen en het onderhoud daarvan en vindt het niet gepast als het als opslagruimte wordt gebruikt. Wanneer een 'op slagplaats' geconstateerd wordt, zullen de bewoners zomogelijk mondeling van de constatering op de hoogte gebracht worden. Vervol gens ontvangen de bewoners, indien nodig, een brief van de met daarin hel verzoek de goederen/materialen binnen twee weken te verwijderen. Wanneer deze niet op de uiterlijke datum verwijderd zijn, zorgt de ge meente voor het afvoeren van de goederen. Omdat het niet te doen is om heel Middelburg is één keer te controle ren, wordt begonnen in de wijk Klarenbeek. Hierna zullen de ande re wijken volgen. Ook controle op gebruik gemeen tegrond Naast het controleren op het ge bruik van gemeentegrond als opslagplaats, vindt controle plaats op het illegaal gebruik van gemeentegrond. Denk daar bij aan een naar achteren ver plaatste schutting of het bouwen van een tuinhuisje buiten de ka dastrale grens van een kavel. Ook zijn regelmatig paden door het openbaar groen gemaakt om de woningen ook aan de achter zijde te kunnen bereiken. Ook dit oneigenlijk gebruik van ge meentegrond verstoort het groen in de wijken. Wanneer illegaal gebruik wordt ge constateerd, zal u door de gemeente worden aangesproken. Tijdens dit gesprek wordt de verdere procedure met u besproken. Het is in deze si tuaties niet zo dat u binnen 2 weken uw tuinhuisje moet verwijderen. Er wordt met u een redelijke termijn afgesproken. De gemeente zal na de afgesproken datum voor herstel van de openbare grond zorg dragen. Voor meer informatie kunt u con tact opnemen met de heer Dick Sakko van de afdeling Groenbe heer. Hij is telefonisch te bereiken op nummer (0118) 67 53 13. Op dinsdag 27 februari a.s. vindt in kerkencentrum De Morgenster een informatieavond plaats over de evaluatie van de verkeersmaatrege len in de Stromenwijk. De bijeenkomst begint om 19.30 uur. De deuren van het kerkencentrum (ingang Adr. Obrysstraat) zijn vanaf 19.00 uur geopend. Waarom deze informatiebijeen komst? Enige tijd geleden heeft het gemeentebestuur van Middelburg een aantal verkeersmaatregelen ge nomen. Verkeerskundig adviesbu reau Goudappel Coffeng heeft de maatregelen op de route Schroe- weg-Tangent-Slromenwijk geëvalu eerd. De evaluatie had dus ook be trekking op de verkeersmaatregelen die in de Stromenwijk zijn geno men. Tijdens de informatiebijeen komst worden de uitkomsten van de evaluatie met betrekking tot de ver keersmaatregelen in en rondom de Stromenwijk gepresenteerd. Verkeerskundig adviesbureau Goud appel Coffeng geeft tekst en uitleg over de uitkomsten van het onder zoek. De heer Luilwieler, wethouder infrastructuur, vertelt wat de gemeen te met de uitkomsten van deze evalu atie gaat doen en op welke termijn de maatregelen worden uitgevoerd. Be woners, gemeente en Goudappel Coffeng streven allemaal eigenlijk maar één doel na: leefbaarheid en verkeersveiligheid voor iedereen, maar met name natuurlijk voor de bewoners in de Stromenwijk. Inspraak Het evaluatierapport ligt in de pe riode van 1 maart tot 28 maart ter inzage. Tijdens de vergadering van de commissie ESI (Economische Zaken, Sociale Zaken en Infrastruc tuur) op woensdag 18 april bestaat de mogelijkheid om in te spreken. Wanneer mensen van het spreek recht gebruik willen maken, dienen zij dit van te voren bij de secretaris van de commissie kenbaar te ma ken. De secretaris is de heer De Wolf, telefoonnummer (0118) 67 53 04. Voor meer informatie over spreek recht kunt u een bezoek brengen aan onze website, www.middel- burg.nl. Volgend op de commissie vergadering staat het rapport op de agenda voor de vergadering van de gemeenteraad van 23 april 2001 De bewoners van 't Zand Stro menwijk hebben aan het begin van deze week een uitnodiging ontvangen. Andere belangstellen den zijn natuurlijk ook van harte welkom bij deze informatiebijeen komst. Foto A. v. Riet Middelburg werkt aan de herinrichting van de be langrijkste straten en pleinen in het kern winkelge bied. Het doel hiervan is de openbare ruimte een frisse, eigentijdse uitstraling te geven. De Markt en de Gravenstraat zijn inmiddels een ware metamorfo se ondergaan. Eind april/begin mei start de herin richting van het Geere-gebied, be staande uit de Lange Geere, Korte Geere, Lammerensteeg. Op dit mo ment wordt de laatste hang gelegd aan de verfijning en detaillering van het plan. De gemeente nodigt u graag uit op woensdagavond 28 fe bruari aanstaande een informatie avond bij te wonen over wat er alle maal gaat veranderen in het Geere gebied. Deze vindt plaats in het souterrain in de Zeeuwse Biblio theek, Kousteensedijk 7, Middel burg, aanvang om 20.00 uur. Tijdens de informatieavond wordt u geïnformeerd over het werk en de planning ervan. U krijgt detailteke ningen te zien die met u worden be sproken. Voor meer informatie kunt u bellen met de heer Gert Stevense, gemeentelijk coördinator binnen stad, tel. 0118 - 675 203. De beleidsregels voor bijzonder bijstand van de ge meente Middelbrug veranderen per 1 april aanstaan de. Voor het zover is, zal een aantal maal een artikel op deze pagina verschijnen, waarin we concreet in gaan op welke mogelijkheden Middelburg biedt, aan mensen die gebruik maken van deze voorziening. Vandaag een algemene uitleg over de bijzondere bij stand. In de Algemene bijstandswet wor den regels gegeven voor de bij standverlening in de algemene en bijzondere bestaanskosten. Als ie mand vanwege bijzondere, indivi duele, omstandigheden kosten heeft die hij niet uit het inkomen kan be talen, kan bijzondere bijstand mo gelijk zijn. De kosten moeten extra noodzakelijk zijn en in het inkomen moet geen ruimte zitten (de zoge noemde draagkracht)om de kosten zelf te kunnen betalen. Mensen met een bijstandsinkomen hebben geen draagkracht en voor mensen met een inkomen dal hoger is dan de bijstandsnorm zijn speciale draag- krachtregels gemaakt. Het college van Burgemeester en wethouders heeft de Beleidsregels bijzondere bijstand vastgesteld die op 1 april 2001 van kracht worden. Met deze beleidsregels is niet alleen de beslaande uitvoeringspraktijk nog eens duidelijk op papier gezet, ook nieuw beleid is erin opgeno men. En dan moet met name ge dacht worden aan een bijdrage in de schoolkosten van f 250,00 per kind per jaar en aan de verruiming van de zogenoemde draagkrachtregels. Daardoor kunnen mensen die een hoger inkomen hebben dan bijstand toch nog een beroep doen op voor zieningen uit het Middelburgs mini mabeleid. En zo werkt Middelburg eraan mee om de armoedeval niet te groot te laten zijn als mensen een baan hebben gevonden. De bijzondere bijstand is daarmee een belangrijk instrument in het mi nimabeleid en hel college heeft daar grote prioriteit aan gegeven. Niet alleen het college overigens, want ook de raadscommissie voor Eco nomische Zaken, Sociale Zaken en Infrastructuur heeft in de vergade ring van 12 februari 2001 van harte ingestemd met de Beleidsregels bij zondere bijstand. Met de vastgestelde Beleidsregels bijzondere bijstand zijn de moge lijkheden die je als gemeente hebt binnen het minimabeleid, maxi maal benut. En daar mogen we best trots op zijn want op een aantal punten zijn besluiten genomen die op het randje liggen van wat wette lijk mogelijk is. Dit alles betekent niet dat de gemeente nu stil zit. In dc loop van het jaar zullen nog meer voorstellen aan de gemeente raad worden gepresenteerd op het gebied van het minimabeleid. Daar zullen we op deze pagina natuurlijk ook weer aandacht aan besteden. Het fenomeen 'de Ombudsman' komt naar Zeeland. Vanaf 1 maart aanstaande is de Zeeuwse ombuds man in functie. U kunt bij de ombudsman terecht met klachten over de gemeente. Als u vindt dat de gemeente u niet op de juiste manier heeft behandeld kunt u daarover een klacht indienen. U kunt dat doen als u b.v. vindt dat u onheus bent behandeld, verkeerde informatie heeft gekregen of de af handeling van een zaak naar uw me ning wel erg lang duurt. U kunt uw klacht indienen bij dc klachtencoör dinator op hel stadhuis. Als u er met de gemeente niet uitkomt kunt u zich wenden tot de Zeeuwse Om budsman die per 1 maart a.s. in functie komt. Wij vertellen u graag hoe de behandeling van klachten over de gemeente Middelburg nu is geregeld en hoe de relatie met de Zeeuwse ombudsman is. Onder 'de gemeente' worden ver staan de mensen die er werken, dc verschillende gemeentelijke dien sten, de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. U kunt niet klagen over de politie, daar is een ander adres voor. En u kunt ook geen klacht indienen als u op een andere manier, zoals door het indienen van een bezwaarschrift of het instellen van beroep, 'verhaal kunt halen'. Voorts mag de gemeen te zich niet bemoeien met zaken, waarin een rechter een uitspraak heeft eedaan. Hoe u een klacht in kunt dienen U kunt uw klacht mondeling indie nen bij de klachtencoördinator van de gemeente. Hij is te bereiken op het stadhuis, tel. 676433. Die helpt u dan bij het op schrift stellen van uw klacht. U kunt uw klacht ook schriftelijk indienen. Bij het indie nen van een klacht moet u kort en duidelijk aangeven over wie u een klacht heeft, wat er is gebeurd en wanneer het is gebeurd en waarom u hel niet eens bent met de gang van zaken. Als er stukken zijn over de zaak die u wilt aankaarten is het handig daarvan een kopie mee te sturen of mee te nemen. Hoe het verder gaat Als uw klacht voor behandeling in aanmerking komt, komt de klach tencommissie in actie. Dat is een commissie van drie onafhankelijke personen, die de gemeente bij de behandeling van klachten adviseert. De klachtencoördinator is secretaris van die commissie. Hij stuurt uw klacht namens de commissie door aan de dienst waarover uw klacht gaat. Deze kan vervolgens naar aan leiding van uw klacht proberen in overleg met u tot een oplossing te komen. Binnen vier weken moet de betrokken dienst een reactie over uw klacht aan de klachtencommis sie zenden. Daarin moet aangeven worden wat de uitkomst is van het met u gevoerde overleg. U ontvangt een afschrift van die reactie met het verzoek daarop binnen één week te reageren. Als u laat weten dat de zaak naar tevredenheid is opgelost, wordt de zaak gesloten. Hoorzitting Als het onderlinge overleg geen re sultaat oplevert houdt de klachten commissie een hoorzitting, waarop u en degene waarover u klaagt een toelichting kunnen geven. Omdat partijen tegelijk worden ge hoord, kunnen zij ook reageren op wat de ander zegt. De klachten commissies stuurt vervolgens een rapport van bevindingen, met ad vies en eventuele aanbevelingen aan burgemeester en wethouders. Die nemen naar aanleiding van het advies een beslissing over uw klacht. Over dat besluit en de mo tieven daarvoor wordt u schriftelijk geïnformeerd. Als u het met die beslissing niet eens bent kunt u uw klacht aan hangig maken bij de in het begin genoemde Zeeuwse ombudsman. Postbus 3000, 4380 GV Vlissin- gen. Als u na het lezen van deze uitleg nog vragen hebt, neem dan contact op met de klachtencoördinator van de gemeente Middelburg, mr. J.J. Groenenberg, tel. 0118-675433. Gemeente Middelburg organiseert wijkopruimdagen Wijkbeheer Middelburg Afgelopen jaar zijn er in de wijk Nieuw-Middelburg en in de Magistraat wijk in Middelburg-Zuid bij wij ze van experiment twee wijkopruimdagen georgani seerd. Iedereen vindt het een succes. Tijd dus om het project navolging te geven! Ook in andere delen van de stad. De wijkopruimdagen worden in overleg tussen bewoners, wijkbe heer, andere gemeentelijke dien sten, politie en Woongoed Middel burg georganiseerd. De bedoeling van deze wijkopruimdagen is niet alleen zorgen dat op zekere dag dc wijk een extra schoonmaakbeurt krijgt, maar is er ook op gericht de bewoners te stimuleren dat het op ruimen van een wijk voor een deel ook te maken heeft met hoe bewo ners gebruik maken van de openba re ruimte. Met andere woorden: het wijkbeheer spant zich samen met u in voor een veilige, schone wijk. Maar dal doen we niet alleen: dat doen we vooral samen met de be woners uit de wijk Vanwege het succes van de wijko pruimdagen is door de gemeente besloten dit aanbod te verruimen naar alle Middelburgse gebieden. Middelburg is voor wijkbeheer in onderverdeeld vijf gebieden. Ieder gebied bestaat vervolgens uit een aantal wijken. (Gebied West bestaat bijvoorbeeld uit 't Zand, Stromen wijk, Breewijk en de Griffioen.) Ui teraard is hel onmogelijk om in een dergelijk groot gebied in een dag al le wijken schoon te gaan maken. Via de wijktafels zal een keus ge maakt worden welke wijk van ieder gebied dit jaar aan de beurt zal zijn. Zoals gezegd is het belangrijk, dat bewoners uit de wijk hier nauw bij worden betrokken. Immers, de Ge meente en Woongoed kunnen wel het goede voorbeeld geven, maar goed voorbeeld zou moeten worden gevolgd. Bewoners worden van har te uitgenodigd op deze dag mee te doen. Dat kan als vrijwilliger, maar dat kan ook om juist op deze dag extra klussen in de tuin, op de sloep of in de straat te gaan doen. Mid dels een bewonersbrief wordt u tij dig op de hoogte gesteld van datum en programma van de wijkopruim- dag in uw gebied. Bewoners kun nen zich hij het WOP in hun buurt opgeven als vrijwilliger om de wij- kopruimdag in samenwerking met gemeente, politie en woongoed tol een succes te maken. Uiteraard wordt er door ons gezorgd voor een lunch, koffie en thee, en met z'n al len zorgen we voor een extra scho ne buurt. Ook zal er iedere wijkopruimdag een activiteit voor kinderen uit de wijk georganiseerd worden. De kin deren kunnen, uiteraard onder bege leiding, samen met medewerkers van de gemeente de handen uit de mouwen steken door het zwerfvuil in bijvoorbeeld hun speelomgeving op te ruimen. Ook hier geldt: "Jong geleerd is oud gedaan" en "Samen staan we voor een Schone buurt" Zodra er bij u in de wijk een wijko pruimdag wordt georganiseerd, kunt u dit tijdig lezen in de Faam. U ontvangt van te voren een bewo nersbrief brief thuis met een uitno diging om mee te doen. Mocht u geïnteresseerd zijn ge raakt. of wilt u meer weten over de wijkopruimdag, neem dan contact op met wijkbeheer, gemeente Middelburg Anja Jonkman telefoon: 675788, of stuur een e-mail naar wijkbe heer® middelburg.nl. In een volgende Faam zullen we de voorgestelde planning van de wijkopruimdagen publiceren. Wethouder Bruinooge gaf op de vorige wijkopruimdag het goede voorbeeld De warenmarkt is de afgelo pen tijd meer en meer gecon fronteerd met lege plaatsen die niet meer opgevuld kon den worden. De kooplieden, de marktcommissie en de ge meente hebben daarom in overleg besloten daar iets aan te doen. Door een kramenrij te laten vervallen en door herschik king van de kramenrijen en het verplaatsen van een aan tal kooplieden kan de waren markt weer een 'gevuld' aan zien krijgen. Om geen tijd verloren te laten gaan. zal de nieuwe opstelling met ingang van donderdag 22 februari 2001 ingaan. Als (vaste) bezoeker van de warenmarkt zal u in eerste instantie niet zoveel opvallen aan de nieuwe opstelling. Wel zal u meer ruimte aan treffen op het voorplein voor hel Stadhuis. Omdat een klein foto: A. van de Riet aantal kooplieden is verplaatst, kan het zijn dat u niet gelijk uw le- vraag het aan een koopman op de verancier kan vinden op de gebrui- warenmarkt; de markt is uw bezoek kelijke plaats. Blijft u zoeken of waard.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 3