Het leven in een aanleunwoning Woonadvies Spiegeltje, spiegeltje HOE BELEVEN OUDEREN HUN WOONOMGEVING? Hulpdienst van vrijwilligers ANBO Open club Dauwendaele 500ste oudere stort zich op de computer 612004 Huisbezoek project Yoga Woensdag 21 februari 2001 FAAM/VLISSINGER 19 De Seniorenkrant is een uitgave van de Stichting Welzijn Ouderen, Middelburg, Molstraat 13, 4331 SM Middelburg Tel. (0118) 627537 Overzicht van de contactper sonen van de vrijwillige hulp diensten voor ouderen in de tJ wijken: 't Zand- irrTiTl Stromenwijk: |WttllÜJ mevr. P.M. Den Hollander, L tel. 626513. Magistraatwijk: mevr. N. Los, tel. 614398. Nieuw Middelburg: dhr. A. v. Vrou- werf, tel. 626385. Griffioen I en II: mevr. P. Janse, tel. 637407 en mevr. A. v.d. Leer, tel. 614968. Arnemuiden: mevr. S. de Looff tel: 602615 Telefooncirkels: Stromen- wijk-'t Zand: mevr. R. Jongeri- us, tel. 637065 Woonadvies is een project van de Stichting Welzijn Ou deren Middelburg en is be doeld om u te helpen uw wo ning een stukje veiliger te ma ken. Nog steeds gebeuren en te veel ongelukken in en om het huis. Dat kunnen kleine ongemakken zijn, maar ook grotere ongelukken waarvan een gedeelte voorkomen had kunnen worden als er kleine aanpassingen aan het huis waren aangebracht of gewoon door het kleedje in de douche waarover u uitglijdt weg te gooien. Er zijn gewoon wat simpele dingen die het leven in huis kunnen veraangena men of een stuk veiliger ma ken. Natuurlijk valt het in uw huis allemaal best mee, want u bent nog goed ter been en u klimt nog gemakkelijk op een stoel om even het bovenraam- pje open te zetten. Dat is altijd nog probleemloos gegaan, dus waarom nu ineens allerlei dingen in uw huis gaan aan- Toch neemt het project Woon advies de vrijheid om samen met u kritisch naar uw huis te kijken. Woonadvies beschikt over een groep getrainde ou dere vrijwilligers die, als u dat wilt, samen met u kijken naar de veiligheid in en om uw wo ning. Meer informatie over dit pro ject bij Martin Jones van de SWOM tel: 627537. Wat kunnen we met al onze techniek van computers en dergelijke toch eigenlijk wei nig goed doen. In de krant stond, dat duizenden mensen moeten wachten op geld voor het persoonsgebonden bud get, geld, dat mensen toege wezen krijgen om zelf hulp 'in te kopen'. Mensen, die daar van dus afhankelijk zijn. En de grote overheid slaagt er niet in om dat fatsoenlijk te rege len. Hetzelfde geldt voor de smartegelden voor joods oor logsslachtoffers: de uitkering is aan een bank uitbestebd en die slaagde erin om de 30.000 rechthebbenden allemaal ver keerde bedragen over te ma ken. Er stond zeker ergens een komma verkeerd. Ik ben bang, dat het met alle fusies in de zorgwereld ook die kant op gaat. Hoe groter een organisa tie, hoe verder weg van de klanten. Je ziet het aan Delta- nuts, die niet eens meer wil luisteren naar de klanten. Zul je het straks ook zien bij de Thuiszorg, de Bejaardenhui zen, de ZorgcentraDe grote organisaties worden allemaal bureaucratieën, waar de re gels het spel bepalen en niet de wensen of noden van de cliënten. Woorden zijn snel en goedkoop uit te spreken, maar hoe zal het met de daden gaan? We moesten maar eens een beetje teruggaan naar de versleten vormen van het klei ne bejaardenhuis, de kleine bank op de hoek, het posta gentschap, de winkel op de hoek. Ik weet ook wel, dat zoiets nauwelijks mogelijk is, tenslotte wonen er zo ver schrikkelijk veel mensen in ons land.Maar zouden alle we tenschappers bij elkaar niet iets kunnen verzinnen, waar door we weer het gevoel krij gen als MENS te worden be handeld en niet als computer nummer? Spiegelbeeld seniorenkrant 21e JAARGANG NUMMER 117 Vandaag begint de seniorenkrant een artikelenserie over oude renhuisvesting, waarin speciale aandacht wordt besteed aan de manier waarop ouderen hun woonomgeving beleven. In dit eer ste artikel gaat het om het wonen in een van de voor ouderen bestemde kleinere huizen die bij een verzorgingshuis behoren, de zogenaamde aanleunwoningen. Voor dit doel interviewden wij een echtpaar van boven de tachtig jaar, dat vier jaar geleden verhuisde van een gehuurde eengezinswoning met vier kamers en een tuin aan de Regentenlaan naar een driekamer-aanleun woning van Roggeveen-Buitenrust. Huisvesting is in ons dichtbe volkte en op woongebied pe perdure landje een onderwerp waarbij veel belanghebben den zijn betrokken, zoals de overheid, de bouwbedrijftak, de opdrachtgevers, de eigena ren en de huurders. Voor de Seniorenkrant is huisvesting, speciaal met betrekking tot ouderen, ook een belangrijk en veelzijdig onderwerp, waarover je in elke editie van de Seniorenkrant wel wat te melden zou hebben. En als be trokkene is de oudere woon consument voor ons de voor naamste persoon waarom het in dit ingewikkelde krachten veld allemaal gaat. Hij of zij is de klant, maar deze klant is ze ker geen koning. Over de hoofden van de woonconsu menten heen wordt overlegd en beslist over wat, waar en hoeveel er gebouwd zal wor den. Laten we hopen dat de beleidsbepalers, daarbij ge holpen door enquêtes en an der marktonderzoek, heel goed weten wat de woonbe hoeften zijn van die gemiddel de woonconsument. Voor des kundigen zijn dergelijke on persoonlijke onderzoeksgege vens belangrijk om het beleid te bepalen. Wij kiezen voor een meer per soonlijke benadering. Voor ons is het van belang om nu eens rechtstreeks van de wooncon sumenten te horen hoe zij hun leefomgeving ervaren. Wij stel len ons voor om in gesprekken met ouderen de persoonlijke ervaring met hun manier van wonen te achterhalen. Aanleunwoning In dit eerste artikel een inter view met de bewoners van een aanleunwoning. Wij vroe gen naar hun motieven om van een eengezinswoning met tuin naar een aanleunwoning te verhuizen. Het voornaamste motief bleek te zijn dat het on derhoud en het schoon hou den van het (te) grote huis met etages en daarbij ook nog het onderhoud van de tuin door het ondervraagde echt paar niet meer kon worden opgebracht. Bovendien begon het traplopen steeds zwaarder te vallen. Ze hadden nog over wogen een traplift aan te schaf fen, maar er was daarnaast nog te veel dat ook aangepakt zou moeten worden. Een ander motief was de toenemende ge zondheidsklachten, die de split sing van het huis in een aantal verdiepingen, met de slaapka mer op de bovenverdieping steeds problematischer maak ten. Ze verwachtten dat de klei ne thuishulp (zoals het aantrek ken van steunkousen e.d. die iedere keer aangevraagd moet worden) door de kortere af stand voor de hulpverleners gemakkelijker in een aanleun woning te verkrijgen zou zijn. En in de praktijk bleek dat in derdaad zo te zijn. Sfeerbepaling De verandering van leefomge ving werd door de vrouw en de man op zeer verschillende manier ervaren. De vrouw 'paste zich gemakkelijker aan aan het nieuwe onderkomen, terwijl de man grote moeite had met de voor hem lege, be nauwende rust in dit complex. Hij miste de gezelligheid van een stadsbuurt. Een van hun nieuwe buren was een wedu we die heel wat tranen had vergoten bij de herinnering aan haar ruime huis, waarin een groot deel van haar le vensgeschiedenis lag beslo ten. Het is gebleken dat derge lijke gevoelens vaker bij de bewoners leven dan verwacht mag worden. Om het zich thuis voelen zo veel mogelijk te stimuleren deden ze hun best om bij de inrichting van hun nieuwe om geving het oude, vertrouwde binnenhuis-beeld over te plan ten. Dit in tegenstelling tot medebewoners, die juist radi caal vernieuwden om te ac centueren dat zij een nieuw le ven waren begonnen. Beide echtelieden zijn geen Zeeuwen van geboorte, en dit maakte dat zij zich enigszins gereserveerd opstelden tegen over de andere bewoners. Zij wilden vermijden dat zij zich te sterk zouden laten binden door de aanwezigen. In de loop van de tijd legden ze wel contacten met medebewo ners, maar een zekere afstand werd toch wel bewaard. Het werd als prettig ervaren, dat er geen scheidslijnen waren tussen de kerkelijken en de humanisten zoals zij. Pluspunten De bewoners noemden een aantal pluspunten op van het wonen in een aanleunwoning. Belangrijk is de aanwezigheid van een alarmeringssysteem. Als hulp nodig is wordt snel gereageerd door de zorgcoör- dinator of door een verzorgen de. 'Dat geeft een veilig ge voel'. Ook kan hulp worden verkregen bij het aantrekken van steunkousen, het geven van oogdruppels enz. Zo no dig kan gebruik gemaakt wor den van de ziekenkamer, bij voorbeeld bij terugkomst uit het ziekenhuis. Culturele activiteiten Eens per week verschijnt een instellingskrantje, waarin voor ieder van de vijf werkdagen een andere activiteit wordt In dit internationale jaar van de vrijwilligers is het goed om eens wat extra aandacht te besteden aan de vele manie ren waarop door vrijwilligers hulp wordt verleend aan men sen die dat dringend nodig hebben. Zo kan de Stichting Welzijn Ouderen Middelburg via een aantal vrijwilligers hulp verlenen aan mensen, die om de een of andere re den tijdelijk hulp nodig heb ben. Deze vrijwilligers worden ook ingeschakeld als er een verzoek komt van de Vrijwilli ge Thuishulp (niet te verwar ren met de professionele or ganisatie Thuiszorg Walche ren). Alle wijken De hulpdienst beschikt over vrijwilligers in alle wijken van Middelburg en in de dorpsker nen Arnemuiden en Nieuw- St. Joosland. De hulpdienst is voor de oudere wijkbewoners dus dicht bij huis. Wanneer ie mand een hulpvraag heeft belt de aanvrager de contact persoon in de wijk en deze zoekt een vrijwilliger die de gevraagde hulp kan verlenen. De hulpdienst voorziet in za ken, waaraan professionele in stellingen niet of nauwelijks tegemoet komen. De hulp va rieert van het verlenen van hand en spandiensten, zoals boodschappen doen, iemand naar de huisarts of het zieken huis brengen of het brengen van een bezoekje aan een ou dere die zich eenzaam voelt. Het is een vorm van vrijwilli gerswerk die bijna onzichtbaar is, op ongeregelde tijden plaats vindt en vaak om een snelle actie vraagt. Vrijwilli gerswerk zonder opsmuk, voor flexibele mensen. Contactpersonen Zoals gezegd heeft elke wijk een (vrijwillige) contactper soon, die zorgt dat door mid del van het inschakelen van een vrijwilliger de gevraagde hulp kan worden geboden. Mevrouw Sanni de Looff is vrijwilliger bij de Interkerkelij ke Hulpdienst Arnemuiden, die inmiddels 17 jaar bestaat. Deze hulpdienst werkt voor al le inwoners van Arnemuiden, dus ook voor buitenkerkelij ken. Zij krijgt veel aanvragen Contactpersonen Hulpdiensten v.l.n.r. mevr. S. de Looff, mevr. L. Janse, mevr. P.N. Den Hollander, de heer A. van Vrouwerf, mevr. N. Los voor vervoer. De combitax is een uitkomst, maar niet zo handig bij doktersbezoek, om dat je dan te lang moet wach ten voordat je weer wordt op gehaald. Mevrouw De Looff werkt met ongeveer 15 vrijwil ligers. Mevrouw Letty Janse werkt vanuit het Steunpunt Griffioen van de Federatieve Wijkge- meente Centrum. Zij werkt met ongeveer 14 vrijwilligers, maar vindt het best moeilijk om op het moment dat dit no dig'is iemand te vinden die tijd heeft en bereid is directe hulp te verlenen. Mevrouw Nella Den Hollander is contactpersoon in de wijken Stomenwijk - 't Zand. Een gro te wijk waar naar verhouding veel ouderen wonen. Zij ont vangt hulpaanvragen zowel rechtstreeks als via diverse or ganisaties. De hulpvragen zijn heel divers: 'Het kan werkelijk van alles zijn'. Mevrouw Den Hollander doet dit werk al vele jaren en heeft vanuit haar er varing een systeem ontwik keld voor het benaderen van een vrijwilliger, die als het even kan zo dicht mogelijk bij de vragensteller in de buurt woont. Zij vraagt in principe een vrijwilliger maar 1 of 2 maal per jaar in te springen. Mevrouw Nel Los is contact persoon voor alle wijken ten zuid/oosten van het Kanaal. Dat betekent dus Dauwendae- le, Magistraatwijk, Reijersho- ve, Erasmuswijk en tegen- 4 woordig ook Veldzigt. Een heel grote wijk, met een sterk toenemend aantal ouderen. Mevrouw Los werkt behalve via de SWOM ook vanuit de Hoeksteen en de Wijkvereni- ging Zuid. Zij zegt dat je als contactpersoon moet oppas sen om niet te veel zelf te doen. Een coördinator moet zichzelf en de vrijwilligers be schermen. Het moet blijven bij het optreden als contactper soon tussen vrijwilliger en hulpzoekende. De heer Anne van Vrouwerf werkt vanuit het Bastion. Hij doet dit al bijna 17 jaar. Hij coördineert de hulpvragen voor Middelburg-Centrum, Klarenbeek en Nieuw Middel burg. Zoals hij dat noemt de postcodes 4331, 4332 en 4333. Hij werkt met ongeveer 10 vrijwilligers. Er is een tijd ge weest dat er per jaar zo'n 100 hulpvragen binnenkwamen, maar door de uitbreiding van de professionele hulpverle ning neemt dit aantal de laat ste jaren af. Hij zegt geen vrij willigers te willen inschakelen ter ondersteuning van de be roepsmatige hulpverlening, 'leder zijn werk' zegt Van Vrouw-erf. Misbruik De contactpersonen vragen de aspirant hulpvragers om niet te snel een beroep op vrijwilli ge hulpverlening te doen. Het komt wel eens voor dat een aangekondigd. De bewoners die in het bezit zijn van een zorgabonnement 45,- per maand per echtpaar) kunnen van de bovengenoemde facili teiten gebruik maken. Voor een aanleunwoning gro te woonruimte Natuurlijk moest het echtpaar zeer drastisch spullen weg doen die niet geplaatst konden wor den. Maar door tevoren goed uit te kienen waar alles zou moeten staan, viel de ruimte nog mee. Gezellig samen eten Iedere dag kunnen bewo ners plaatsnemen aan de zo genaamde open tafel, waar een uitstekende warme maaltijd wordt geserveerd. Gunstige ligging t.o.v. het station, het medisch centrum en het winkelcen trum. Minpuntje Ondanks de over het alge meen grote waardering voor de nieuwe situatie werd als minpunt genoemd de te kleine afmeting van de lift, waardoor geen brancard in horizontale stand vervoerd kan worden. In principe ging men hier iets aan doen, maar er is geen ter mijn voor genoemd. Ook wordt het storend gevonden, dat de liftdeur niet automa tisch werkt. Advies De ondervraagden willen graag hun ervaring delen met mensen die nog moeten be sluiten naar een aanleunwo ning te verhuizen. Zij raden aan om alvorens een keuze te maken zich eerst goed te oriënteren op het gebied van de ligging van de woning ten opzichte van winkels maar ook ten opzichte van het zuiden, in verband net voldoende bin- nenvalend licht. Noteer vooral ook de afmetingen van de ka mers op een plattegrond. Simuleer de indeling van het meubilair met behulp van kaartjes op de juiste schaal. Neem niet te veel oude spul len mee die het huis meteen volstouwen. Vraag je af of je kiest voor zoveel mogelijk ver nieuwing of voor zoveel mo gelijk behoud van de ver trouwde sfeer. Verkeers- opfriscursus De Stichting Welzijn Oude ren Middelburg (SWOM) or ganiseert in samenwerking met 3xVo (Veilig Verkeer) af deling Middelburg e.o. bij voldoende deelname een verkeersopfriscursus voor voetgangers, fietsers en au tomobilisten vanaf 55 jaar. De cursus wordt gehouden in het dienstencentrum van de SWOM, Molstraat 13 op de volgende data: 13, 20 en 27 maart en 3 en 10 april van 9.15 tot 11.30 uur. Bezit ters van een rijbewijs kun nen meedoen aan een rij- vaardigheidstest. Kosten van de cursus: 45,- met rijtest en 35,- zonder rijtest. U kunt zich opgeven bij de SWOM, Molstraat 13, 4331 SM Middelburg, tel. 627537. vrijwilliger moet worden ge zocht om boodschappen te doen, terwijl een telefoontje naar een familielid voldoende zou zijn geweest om hetzelfde resultaat te bereiken. Het komt ook wel eens voor dat dezelf de vraag aan verschillende in stanties wordt gesteld, zodat vanuit meerdere hulpverle ners actie wordt ondernomen. De meeste aanvragen betref fen wandelen achter de rol stoel, het brengen van een be zoekje en het rijden naar het ziekenhuis. Het hele hulpverlenende veld, zowel door vrijwilligers- als door beroepsorganisaties is bijzonder ingewikkeld gewor den. Wie doet wat? Duidelijk moet zijn dat vrijwilligers geen professionele zorgtaken overnemen. Een algemene verzuchting is dat het steeds moeilijker wordt over voldoende vrijwil ligers te kunnen beschikken. Steeds minder mensen zijn bereid dit vrijwillige hulpverle- ningswerk op zich te nemen. Tja verzucht één van de con tactpersonen, opa's en oma's passen liever op de kleinkin deren. Voorjaarsvergadering op donderdag 22 maart om 14.00 uur in St.Willebrord, Bachtensteene te Middel burg. Busreis op maandag 7 maart, vertrek om 11.45 vanaf winkelcentrum Dau- wendaele. Kosten f 60, Opgeven bij mevr. Bruintjes, tel. 628749. Vrijdag 30 maart om 14.00 uur in de recreatiezaal van Buitenrust aan de Buiten ruststraat 120 in Middelburg een lezing met dia's over een reis naar St.Petersburg, Moermansk en Kiev, door Mevr. Bruggeman. ledereen is welkom. In het Ontmoetingscentrum in het Winkelcentrum Dauwen daele wordt gedurende de maanden februari tot en met juni elke woensdagmiddag een Open Club middag voor 55+ers georganiseerd door de Stichting Welzijn Ouderen Middelburg en de Open Club Magistraatwijk. Tijdens deze middagen is er volop gelegenheid voor deel name aan kaarten, sjoelen, koersbal en bewegen op mu ziek. De kosten zijn 1 gulden per middag (de consumpties zijn voor eigen rekening). De activiteiten beginnen om 13.30 uur en eindigen om 16.00 uur. Op 7 februari was er bij de SWOM een heuglijk feit te vieren, namelijk het moment waarop de 500ste deelnemer van de basiscursus 'leren om gaan met de computer' werd verwelkomd. Deze deelneemster, mevrouw Niemeijer en de drie cursusleiders: de heren vari Nieulande, Rijndorp en Vorenhout werden in de bloemen gezet en bij een kopje koffie werd een bolus geserveerd. In de zes jaar dat de cursussen worden gegeven hebben er dus al 500 ouderen kennis ge nomen van de eerste beginse len van de computerkunde. Ruim een kwart van deze deel nemers volgde daarna ook nog een cursus tekstverwer ken. Hieruit blijkt dat er veel animo voor de cursussen bestaat. Voor de cursus die in septem ber start zijn nog slechts een tiental plaatsen beschikbaar. Voor de cursus tekstverwer ken is nog wel voldoende ruimte. Inloopmiddag Als extra service aan alle men sen die met de computer aan het stoeien zijn heeft de SWOM nu op de laatste vrij dagmiddag van de maand van halftwee tot vier uur een in loopmiddag ingesteld, waarop iedereen tegen betaling van 2,50 per keer zijn problemen en vragen kan voorleggen aan de heer van Nieulande De 500ste computercursist iq: Meldpunt \<pv vrijwillige thuishulp Middelburg Bereikbaar op werkdagen van 9.30 tot 14.00 uur Het project houdt in dajt vrijwilligers gedurende de periode van maximaal il jaar ouderen bezoeken dië zich hiervoor hebben aan gemeld. De vrijwilligers bieden tijdens deze bezoe ken sociale ondersteuning en proberen de ouderen zó mogelijk te activeren, zo dat zij zichzelf na een tijd je weer kunnen redden eh een gemakkelijker en ple zieriger dagelijks leven in het vooruitzicht hebben. Deze huisbezoeken vinden plaats bij ouderen vanaf 65 jaar, die te maken hebben met belangrijke veranderingen en gebeurtenissen die spannin gen oproepen, zoals het weg vallen van een partner, een verhuizing of een verblijf in het ziekenhuis. De vrijwilliger ondersteunt door middel van een persoonlijke vertrouwens relatie. De vrijwilliger gaat niet in op tekorten, maar op per soonlijke wensen, levenserva ring, mogelijkheden en om standigheden van de oudere. Hij/zij helpt om aanwezige kwaliteiten te benutten en te stimuleren tot sociale contac ten in de eigen omgeving. Sa men met de oudere wordt een traject uitgezet waaraan ge werkt gaat worden, maar waarbij de oudere de koers bepaalt. De vrijwilligers krij gen voor deze begeleiding een intensieve training. Langer zelfstandig Steeds meer ouderen blijven tot op zeer hoge leeftijd zelf standig wonen. Meestal uit vrije wil, maar soms ook om dat de indicatiecriteria voor de verpleeg- en verzorgingshui zen flink zijn aangescherpt. Langer zelfstandig houdt ook in langer op jezelf aangewe zen zijn. Meestal is dit geen probleem als er wat aanvul lende hulp van mantel- of pro fessionele zorg aanwezig is. Veelal is de aanleiding voor een bedreigde zelfredzaam heid een opeenstapeling van verlieservaringen (inkomen, nuttige maatschappelijke rol len, dierbare vrienden en li chamelijke en geestelijke spankracht). Een al lang slui merende ziekte wint terrein en men raakt aan het "dokteren". Meestal is er sprake van een afbrokkelend netwerk dat vaak diende als vangnet bij proble men. Ook omstandigheden kunnen een rol spelen: de zorg voor een woning, een in cident in de buurt dat gevoe lens van onveiligheid teweeg brengt. Deze omstandigheden kunnen een aantasting vor men voor het zelfvertrouwen en het probleemoplossend vermogen. Er wordt veel meer een beroep gedaan op profes sionele hulp en zorgvoorzie ningen, waardoor gevoelens van onmacht en afhankelijk heid ontstaan. Het wereldje wordt kleiner en er is onvol doende informatie voorhan den over alternatieven, moge lijkheden die het leven kunnen veraangenamen. Er ontstaat een sociaal isolement. De pro fessionele hulp heeft geen tijd om intensieve ondersteuning te bieden. Dit geldt ook voor de mantelzorg. Het huisbe zoekproject richt zich op de groep ouderen die tijdelijk on dersteund willen worden maar toch de regie in eigen hand willen houden. Vrijwilligers Voor dit project is de SWOM op zoek naar vrijwillige mede werkers, die gemiddeld 1x per week de mogelijkheid hebben 1 a 2 uur uit te trekken om een oudere aan huis te bezoeken. Informatie/aanmelding bij de SWOM 627537 vragen naar Martin Jones of Margot Piscaer. De yoga-groep op dinsdag middag is vol. Er staan al een aantal mensen op een wachtlijst. Daarom wordt geprobeerd een nieuwe groep te starten op maan dagmorgen van 9.30 tot 10.30 uur. Docente is me vrouw C. Charmain-de Ja ger. Bij voldoende aanmel dingen zal geprobeerd worden om in maart te starten. U kunt zich opgeven bij de SWOM, Molstraat 13, 4331 SM Middelburg, tel. 627537. t

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 19