Horeca is meer dan een hapje en een sapje Lesgeven leer je vooral In de praktijk li SCHOLEN <)4»- OPEN DAG 0 14.00 - 17.00 uur 19.00 - 21.00 uur 10.00- 15.00 uur Studeren aan de je Zeeuwse kust! van een 5-sterren opleiding? Vat dacht (jRIZIV RAGRR Woensdag 7 februari 200 Zaterdag 10 februari 200' 1 1 puf Hogeschool Zeeland Woensdag 24 januari 2001 FAAM/VLISSINGER 16 Wie zich binnen de provincie op MBO ni veau in de horeca wil bekwamen, komt automatisch terecht bij het ROC Zeeland, sec tor Economie, afdeling horeca-opleidingen. Al dan niet nog aangevuld met locatie Merwede- straat of locatie Ravensteijnweg. Dat is een he le mond vol voor wat vroeger het Deltacollege genoemd werd. Zo mag het niet meer heten, maar zelfs afdelingscoördinator Wilbert Duijve- laar zegt het nog wel eens als hij zich voor moet stellen. Het gaat een stuk sneller en ie dereen weet meteen wat je bedoelt. Naast de horecaopleidingen maken ook de brood- en ban ketopleiding en de opleiding facilitaire dienstverlening deel uit van de sector econo mie. Binnen al die opleidin gen is de opbouw bijna het zelfde. Afhankelijk van voor opleiding wordt gekozen voor een bepaald opleidingsni veau. We beperken ons tot de horeca. Niveau 1 is de assi stentopleiding, die duurt een jaar en daarna ben je gedi plomeerd horeca-assistent. Je kunt dan aan de slag in café's, eenvoudige restau rants en fast food-bedrijven. Of doorgaan met de basisbe roepsopleiding van niveau 2 om gastheer/gastvrouw, kok of fast food-specialist te wor den. Na niveau 2 is er een keuzemogelijkheid om bin nen niveau 3 de vakopleiding zelfstandig werkend kok of zelfstandig werkend gast heer/gastvrouw te volgen of om niveau 4 te kiezen voor de middenkader/specialisten opleiding die uiteindelijk re sulteert in het diploma hore caondernemer café/bar en fast food of horecaonderne- mer/-horecamanager. Vrij ver taald is het de keuze tussen praktijk en theorie, hoewel dat niet helemaal recht doet aan de studie. Gastvrijheid en discipline Om het allemaal nog inge wikkelder te maken wemelt het van de afkortingen. Zoals BBL, wat staat voor de be roepsbegeleidende leerweg (het oude leerlingwezen). Of BOL, wat beroepsopleidende leerweg betekent. Ook stages heten geen stages meer maar zijn onderdeel van de BPV, Beroepsgerichte Praktijk Vor ming. Maar, zoals Duijvelaar zegt: „Het lijkt allemaal heel ingewikkeld op papier, in de praktijk valt het erg mee. We slagen er elk jaar weer in goedgekwalificeerde mensen af te leveren op welk gebied dan ook. Een deel stroomt door naar een hogere ma- nagementschool in Den Haag, Leeuwarden en Maas tricht; een ander deel gaat meteen de horeca in en komt bijvoorbeeld in vaste dienst van het leerbedrijf. En zeker bij de leerlingen van niveau 4, die vaak al internationale ervaring in hun stage opge daan hebben, lonkt het bui tenland. Daar leent zich dat niveau ook voor; het zijn de mensen die bijvoorbeeld in een grote hotelketen zich be wegen in het hogere kader. Wat trouwens niets ten nade le zegt van niveau 3, laat dat duidelijk zijn. Daar zitten de meer beroepsgerichte men sen die bijvoorbeeld kok zijn in hun eigen restaurant. Maar allemaal voldoen ze ruim schoots aan de eindtermen die in het leerprogramma door het rijk vastgesteld zijn. De gemiddelde consument ziet dat niet en als het goed is hoeft dat ook niet. Er gebeurt een heleboel voordat dat pils je of die biefstuk op je tafel staat. Het is alleen jammer als bijvoorbeeld de bediening gezien wordt als werk waar voor geen speciale vaardig heden nodig zijn. Een regel die ik graag gebruik is: gast vrijheid heeft te maken met discipline, van jezelf. Ook al heb je nog zo slecht geslapen of ook al zit er een heel ver velende klant aan tafel, daar hoeft niemand iets van te merken. Correct blijven en rustig doorwerken. Dat is na tuurlijk niet iedereen gegeven en soms merk je dat iemand alsnog zegt: ik denk dat de keuken meer mijn kant is. Dat kan, dat komt voor". De eerstvolgende open dagen worden vrijdag 9 en zaterdag 10 februari gehouden op de locatie Ravensteijnweg 1 in Middelburg. Het échte werk Leuke opsteker voor de oplei ding is het feit dat tijdens de laatste Horecava een leerling van de Zeeuwse opleiding horeca-ondernemer uitgeroe pen werd tot Kastelein van de Toekomst. En natuurlijk ook voor het leerbedrijf De Mug in Middelburg waar de in de prijzen gevallen Bart Melis werkt. In haar examenjaar kreeg Ellen van Vlaanderen, die in 1999 afstudeerde als zelfstandig gastvrouw, de Al- lianceprijs. Zij werd door de school uitgeroepen als beste gastvrouw van dat jaar. Dat had niet alleen te maken met wijnkennis of niet morsen, maar veel meer nog met de algehele uitstraling en de in druk die zij maakte. Wat heeft Ellen na haar opleiding ge daan en hoe belangrijk is die opleiding geweest? „Omdat ik op mijn twintigste van de opleiding kwam kon ik nog niet meteen terecht in de ba nen die ik zou willen", zegt ze. „Vooral voor manage mentfuncties vinden ze je ge woon te jong. Daarom ben ik nu bezig zo veel mogelijk er varing op te doen. Ik ben leergierig, alles wat als aan vulling op mijn opleiding kan dienen wil ik weten. Tijdens mijn stages in België en Duitsland heb ik ook alle af delingen van zo'n groot hotel gezien en meegedraaid. Van de receptie tot aan de lege flesjes in de kratjes zetten. Het is belangrijk dat je weet hoe er binnen een keten ge dacht en gewerkt wordt. En het is natuurlijk niet verkeerd om hotels als een Dorint in Aken en een Novotel in Spa bij te kunnen schrijven op je CV. Op dit moment ben ik gastvrouw in het Arsenaal theater in Vlissingen. Dat is ook een plek waar veel ver schillende dingen gebeuren: voorstellingen, café-restau- rantwerk maar ook feesten en partijen. Daar leer je ook veel van en je merkt in de praktijk waar je goed in bent en wat je ligt. Wat ik eigenlijk op den duur wel zou willen is een back-office functie in een ho tel. Back-office betekent dat je je bezighoudt met zaken als reserveringen, congres sen en inkoop van F&B, ofwel Food and Beverages. Front office is de andere kant van de zaak, daar ga je veel meer met mensen om. Ook leuk om te doen, maar heel eerlijk gezegd zijn de werktijden aan de back-officekant wat regel matiger. Nu ben ik toch vaak tot in de kleine uurtjes bezig en dat wil ik niet mijn hele le ven blijven doen". Waarmee nog even een neveneffect is genoemd van het werken in de horeca. Het is een werkge bied waar veel leuke en inte ressante banen zitten, maar het kan voorkomen dat je juist werkt als anderen vrij zijn en omgekeerd. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je, zoals Ellen deed, na het seizoen rustig een maand naar Australië kan. Daar kan natuurlijk geen Nederlandse kangoeroebiefstuk tegenop. Wilbert Duijvelaar en Ellen van Vlaanderen met haar Allianceprijs in 1999 Na de HAVO of VWO kun je gaan werken maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een hogere beroepsopleiding te volgen. De Hoge school Zeeland biedt verschillende Hbo-opleidin- gen en één daarvan is de opleiding tot leraar/le rares basisonderwijs, of kortweg de PABO. Een vierjarige opleiding die bestaat uit een theore tisch gedeelte en een groot gedeelte praktijk. Wie leraar of lerares in het ba sisonderwijs wil worden moet natuurlijk allereerst van kinde ren houden, sociaal en creatief zijn en een brede interesse hebben. En uiteraard moet je ook bevoegd zijn om les te ge ven. Om voor de klas van een basisschool te mogen staan is het Pabo-diploma nodig. De Pabo van de Hogeschool Zee land kent als één van de weini ge Pabo's in Nederland twee afdelingen, namelijk een chris telijke en een openbare afde ling. Naast het gezamenlijke basisprogramma zijn er vakken waarin verschillen naar voren komen die te maken hebben met de identiteit. De hele oplei Marieke en Jennifer tijdens hun stage op O.B.S. 't Veer foto: Jaap Wolterbeek ding tot leraar of lerares voor de basisschool duurt vier jaar. In het derde jaar wordt er een keuze gemaakt voor het jonge of het oudere kind. Ga je in de bovenbouw werken of liever in de onderbouw? Aan deze keu ze worden ook de stages ge koppeld. Anders dan de mees te Hbo-opleidingen beginnen de stages overigens al vroeg in het eerste jaar. Jennifer Bona- rius wist als klein meisje al dat ze juf wilde worden. Niet zo verwonderlijk want als klein kind, dochter en nichtje van onderwijzeressen werd zij voortdurend gevoed met ver halen en ervaringen van haar familieleden. Voor Jennifer, die dit schooljaar is begonnen aan de Pabo-opleiding, was de overgang van de HAVO naar de Hogeschool wel een hele stap. „Vooral het feit dat je al les zelf uit moet vogelen en overal achteraan moet overviel mij in het begin heel erg. Ik hoop dat dat op den duur alle maal wat makkelijker gaat", zucht Jennifer. Over de oplei ding zelf is Jennifer veel en thousiaster. „Doordat je direct al met stages begint weet je al heel vroeg in je opleiding wat lesgeven nu eigenlijk inhoudt en je kan steeds het geleerde in praktijk brengen en toetsen. Het leuke is dat je op verschil lende scholen komt met alle maal hun eigen sfeer en kli maat, daar leer je heel veel van." Wat Jennifer nu echt wel eens wil ontkrachten is het vooroordeel dat de PABO een simpele opleiding zou zijn waar je kinderliedjes leert zin gen. Uit ervaring weet zij dat je het niveau maar beter niet kunt onderschatten en dat leraren pas 's avonds laat klaar zijn met de voorbereidingen van de volgende schooldag. Des ondanks heeft Jennifer nog geen seconde spijt gehad van haar studiekeuze en hoopt zij straks voor haar 'eigen' klas te staan. Tweedejaarsstudente Marieke de Rooij loopt op dit moment stage in de groepen 3, 4 en 5 van O.B.S 't Veer in Veere en is er ook van overtuigd dat je van de praktijk, dus het werkelijk werken met al die verschillen de kinderen en karaktertjes het meeste leert. „Veel meer dan bij andere Hbo-opleidingen staat de stage gedurende de hele opleiding centraal. Tijdens je stage maak je de dagelijkse gang van zaken op een school, wat zich overigens niet alleen tot het lesgeven beperkt, echt mee en leer je heel veel van heel ervaren mensen die dage lijks in die praktijk werken. Na tuurlijk zijn sommige theorie lessen ook wel belangrijk, maar je leert toch het meeste tijdens je stage", weet Marieke „Ik vind de stages altijd heel leuk en hier op 't Veer is het ook weer hartstikke gezellig, maar wat ik soms wel moeilijk vind is dat hetgeen je op school geleerd hebt niet altijd overeenstemt met de werkwij ze van de school waar je stage loopt. Dat is natuurlijk ook moeilijk bij lesgeven want na verloop van tijd ontwikkelt ie dere leraar op basis van zijn er varingen een eigen stijl en ei gen ideeën. Gelukkig is er in zulke situaties meestal wel ruimte voor overleg met de mentor." De stagebeoordeling is voor Marieke een moment waar zij niet echt naar uitkijkt. Naast de beoordeling door de mentor van de basisschool is er tijdens iedere stage ook nog een be oordeling door de stagebege leider. „In heel korte tijd moet 'je dan laten zien aan de stage begeleider van school hoe je het doet en als de klas dan niet erg meewerkt, of je hebt zelf je dag niet dan krijg je een slech te beoordeling", vertelt Marie ke. Over de sfeer op de PABO van de Hogeschool Zeeland is Marieke erg enthousiast. „We hebben een hele leuke klas en zijn allemaal met elkaar be vriend, ook onze gang is de ge zelligste van het hele gebouw. Nergens anders in het gebouw zie je zoveel tekeningen en an dere vrolijke uitingen. Grappig is ook dat er nog altijd een dui delijk zichtbaar verschil tussen de Pabo-studenten en bijvoor beeld de HEAO-ers is, die her ken je aan het zwarte koffer tje", lacht Marieke. Uitgebreide informatie over de PABO of an dere Hbo-opleidingen van de Hogeschool Zeeland is te vin den op www.hzeeland.nl. GROEN COLLEGE GOES Verzorgt opleidingen en cursussen in de volgende sectoren: PLANTENTEELT PAARDENHOUDERIJ VEEHOUDERIJ RECREATIE GROENE RUIMTE LOONWERK BLOEMENBRANCHE GLASTUINBOUW DIERVERZORGING (NIEUW) Info: Stationspark 39, 4462 DZ Goes, 0113-272250 Open Dag Rotterdam: 25 januari 2001 13.00 - 17.00; 18.00-21.00 Erasmuspad 10, 3052 KP Rotterdam; tel.: 010-2855555 Opendag Amsterdam: 1 februari 2001 13.00-17.00; 18.00-21.00 Van Oldenbarneveldtstraat 56,1052 KC Amsterdam; tel.: 020-6802828 Hout- en Meubileringscollege; opl. voor Hout-, Meubel- en Wonenbranche ZA. 3 FEBRUARI 10.30-15.00 UUR Edisonweg 4/Boulevard Bankert 156, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 16