Fine Line Tattoo Studio weer open Bloemenhuis Mies opent vijfde filiaal Een fonge kijk op gastronomie en gastvrijheid Bakkerij Steketee nu ook in Middelburg Woensdag 24 januari 2001 FAAM/VLISSINGER 11 door Inge Adriaansen Tweeënhalve week was Fine Line Tattoo Stu dio aan de Vlasmarkt in Middelburg geslo ten, terwijl er met man en macht werd gewerkt aan de restyling van het pand. Vorige week dinsdagochtend werd alle apparatuur opnieuw gesteriliseerd opdat dinsdagmiddag de deur weer open kon. Rinus en Loes Souisa zijn zeer tevreden over het resultaat en alsof de zaak niet dicht geweest was, zat woensdagmiddag de wachtruimte al weer als vanouds vol, met klanten en mensen die gewoon even gezellig komen 'buurten'. Na zeven jaar vonden Rinus en Loes Souisa het tijd om de zaak een andere uitstraling te geven en de ruimte van het Middelburgse stadspand effi ciënter te benutten. Er werd gehakt en gezaagd, geschil derd en getegeld. Decoratieve draadglasschermen scheiden de verschillende werkruimten en geven het interieur een frisse designlook. Een regel rechte blikvanger zijn de raampjes van het kantoorge deelte waar het onvervalste portret van de eigenaar in geëtst is. Op zijn niet te evenaren in dringende, maar humoristi sche wijze, blikt de tronie van Souisa de studioruimte in en met een beetje verbeelding hoort de voorbijganger hem vragen: 'Did you have your tattoo today?' „Die ramen dat was eigenlijk ooit eens een geintje, we hadden ze al heel lang en tijdens de verbouwing kwamen ze weer te voor schijn, dus toen hebben we ze maar in het kantoortje gezet", lacht Rinus. Achter in de zaak is het piercinggedeelte, het werkterrein van Loes en doch ter Tesse. „Piercings zijn de laatste jaren helemaal in, zo wel bij mannen als bij vrou wen", vertelt Loes. Wat min der het geval is bij tattoos, speelt bij piercings wel; de plaats waar piercings gezet worden kent tijdelijke hoogte punten in populariteit. Vol gens Loes en Tesse is de wenkbrauwpiercing op dit moment erg gewild. „Pier cings zijn minder permanent dan tattoos, dus mensen kun nen er ook makkelijker mee experimenteren. Als het niet bevalt haal je het er gewoon weer uit, dat maakt waar schijnlijk ook dat mensen ze zo massaal laten zetten", ver klaart Loes de enorme popula riteit van piercings. „Waar veel mensen niet op rekenen is dat we ze soms zonder pier cing weg moeten sturen. Bij een tongpiercing komt het bij voorbeeld nogal eens voor dat de aanhechtting van de tong te ver door loopt en dan kan het gewoon niet", legt Loes uit. Naast de afweging of iets wel of niet verantwoord is stellen Rinus en Loes ook leeftijds grenzen. Een piercing wordt onder de zestien jaar niet ge zet en voor een tattoo moet iemand achttien zijn. Hierbij Rinus en Loes Souissa zijn klaar voor de doorstart. foto: Jaap Wolte'rbeek wordt tevens de nog mogelij ke lichaamsgroei in overwe ging genomen. Gasten Dankzij de nieuwe indeling van de ruimte kon ook er een extra cabine bijgemaakt wor den waar gasttatoeëerders aan de slag kunnen. „De afge lopen jaren heb ik in het bui tenland nogal wat collega-ta- toeëerders ontmoet die het leuk vinden om ook eens er gens anders een poosje te werken. Niet om wat te ver dienen, maar puur om met el kaar ervaringen, tradities en stijlen uit te wisselen", legt Ri nus uit. Inmiddels zijn deze over-en-weer bezoeken uitge groeid tot een internationaal uitwisselingsproject waarbij tatoëerders uit alle wereldde len af en toe bij elkaar in de keuken kijken. „Zo blijf je op de hoogte van nieuwe dingen en leer je van elkaar. En voor de klanten en bezoekers is het natuurlijk ook leuk om bij voorbeeld eens iemand uit een heel ander werelddeel aan het werk te zien." Bewust spreekt Rinus ook van bezoe kers, want de Middelburgse studio heeft ook veel weg van een galerie. Op dit moment is er een expositie te zien van de kleurrijke schilderijen en aquarellen van Marek, een van de buitenlandse collega's van Rinus en Loes. Waarmee, zoals Rinus het zelf zegt, maar weer het bewijs gele verd wordt dat echte tatoëer ders veelzijdige artiesten zijn met veel gevoel voor harmo nieuze vormgeving en kleur. Cultuur Hoewel hijzelf .in zijn studio alleen maar werkt met de modernste apparatuur is de Middelburgse tatoeëerder bij zonder geïnteresseerd in tra ditionele tatoeages. Al verschillende keren be zocht hij de Polynesische ei landen en Nieuw-Zeeland om zich daar te verdiepen in de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van de traditio nele cultuurgebonden tatoe ages. Volgende week reist de tattoo-artiest af naar Christchurch (Nieuw-Zee land) om een symposium over de 'Moko', de traditione le Maoritatoeages bij te wo nen. „De Maori's tatoeëren nog traditioneel, dat wil zeg gen met een naaldje van vlijmscherp geslepen been dat in de huid getikt wordt. Een tattoo betekent daar ook meer dan een lichaamsver fraaiing alleen. Iedere stam heeft zijn eigen symbolen, die een bepaalde status aan geven. Dit kan een familiesymbool zijn, maar het kan ook de hië rarchische positie binnen een stam aanduiden", weet Ri nus. Een heel andere specia lisatie waarin de Middelbur ger zich ook bekwaamd heeft is de camouflagetherapie, die na verwijzing van de plas tisch chirurg, toegepast kan worden ter vervaging van bij voorbeeld in het oog sprin gende wijnvlekken of om lit tekens bij te kleuren. Maar ook na bijvoorbeeld een noodzakelijke borstrecon- structies waarna het tepelhof ontbreekt kan de esthetische afwerking met een tatoeage plaatsvinden. „Door het 'te kenen' van een tepelhof krijgt zo'n borst weer het uiterlijk van een gewone borst en dat geeft sommige vrouwen die zo'n operatie hebben moeten doorstaan weer een stukje zelfvertrouwen terug", legt Rinus uit. „Dat is heel dank baar en mooi werk." TMC geeft aankoopbedragen terug De prijswinnaars van de jubileumactie van TMC temidden van hun familie. foto Anton Dingemanse TMC Zeeland bestond vorig jaar 25 jaar. Om dat te vieren be sloot het bedrijf om vijfentwintigduizend gulden onder haar klanten te verdelen, ledereen die in 2000 iets gekocht had bij TMC, kon daardoor het volledige aankoopbedrag terugkrijgen. Vorige week donderdag was de prijsuitreiking. Twintig klanten van TMC Zeeland, afkomstig uit de hele provincie, waren aan wezig om hun prijs in ontvangst te nemen van J. Witte sr., de grondlegger van het bedrijf. De uitgereikte bedragen varieerden tussen f 65,90 en f 4.041,41 Nieuwe fiets met 100% korting. Met een geld-terug actie geeft Profile Jan Wagemakers aan de Noordweg 17 in Oostkapelle tot 1 april zijn klanten de mogelijk heid om een nieuwe fiets te kopen en het volledige aankoopbe drag later terug te ontvangen. Bij deze uitgestelde kortingactie kunnen klanten een nieuwe fiets uit de collectie 2000 kopen. Om aan deze spectaculaire actie te kunnen deelnemen moet de prijs van de fiets minimaal 500 gulden zijn en per 'adres' mag er voor maximaal 10.000 gulden aan fietsen gekocht worden. Door te voldoen aan een aantal voorwaarden, zoals het afslui ten van een bepaalde verzekering voor de fiets en het op het juiste moment insturen van de aankoopbescheiden krijgt de ko per recht op volledige restitutie van het aankoopbedrag. Als aan alle voorwaarden voldaan is krijgt de consument na vijf jaar het volledige aankoopbedrag op de rekening teruggestort. Gezond klimaat in huis Een gemiddeld huisgezin van vier personen produceert zo'n tien liter overtollig vocht per dag. Door de steeds intensievere isolatie van onze huizen kan veel van dat vocht niet m§er op na tuurlijke wijze worden afgevoerd. Het gevolg: schimmels, meel dauw en stofmijten. Een effectieve manier om de luchtvochtig heid in huis op een gezond niveau te houden is het gebruik van een Ebac Luchtontvochtiger. De twee topmodellen zijn uitgerust met een high-efficiency filder, die zelfs de kleinste stofdeeltjes uit de lucht verwijderen. Bianca Nieuwpoort en Marco Doeleman zijn sinds 5 januari de trotse eigenaren van Res taurant 'Vrouwe in den Polder'. Hij verwent de gasten met één van zijn culinaire creaties of een lekkere lunch en zij zorgt ervoor dat het de gasten aan niets ontbreekt om optimaal van die maaltijd te kunnen genieten. Stijve formele bedoeningen en overdreven pretenties liggen hun niet, wel gaan zij tweehonderd procent voor goede service en vooral gezelligheid. Echt grote veranderingen wil het jonge stel nu het hun eigen zaak is niet doorvoeren, want het restaurant aan zee is pas drie jaar geleden he lemaal vernieuwd en heeft tenslotte een goede naam. Wat zij wel belangrijk vinden en graag tot uitdrukking willen laten komen is hun eigen jonge visie op gezelligheid en lekker culinair genieten. Bianca en Marco zijn geen nieuwkomers in 'Vrouwe in den Polder'. Bianca werkt al sinds 1989 als gastvrouw in het restaurant en ook Marco begon er zeven jaar geleden zijn loopbaan in de horeca. Drie jaar werkte hij in de be diening, waarna hij in 1997 de overstap maakte naar de keu ken. „Na een aantal jaren be diening trok de keuken mij ook wel aan. Ik heb toen een basisopleiding voor kok ge volgd waarna ik in de keuken van het restaurant aan de slag ben gegaan. In België leerde ik tijdens mijn specialisatieop leiding de echt leuke dingen, zoals het leren maken van een mooie saus. Het zichtbare plezier waarmee Marco over de 'leuke' dingen praat laat geen twijfel aan de goede keu ze van zijn overstap naar de keuken. Bianca is gastvrouw in hart en nieren. Dankzij haar jarenlange ervaring en dito betrokkenheid bij het restau rant weet zij precies wat zij er mee wil bereiken en hoe zij die sfeer van ongedwongen heid en gezelligheid moet creëren. Als medewerkster bij de vorige eigenaar had zij al veel invloed op de identiteit van de zaak, dus de heel veel drastische wijzigingen heeft zij niet op de rol staan. „Samen met de toenmalige eigenaar heeft Bianca drie jaar geleden het nieuwe interieur uitgeko zen, dus haar smaak zit al vol op in de zaak", vertelt Marco terwijl Bianca de binnenstro mende gasten verwelkomd. Kwaliteit in ongedwongen sfeer „Wat we wel heel graag willen is dat de gasten het hier gezel lig hebbén. Geen overdreven poespas, nee gewoon lekker gezellig", legt Marco uit, waarbij hij nog aanvult dat ge zelligheid ook samen kan gaan met kwaliteit, zowel op het gebied van het eten als met betrekking tot de gastvrij heid. „Kwaliteit hoeft niet per se in een stijf keurslijf te zit ten, het mag ook best wat los ser. Wij zijn zelf nog hartstikke jong en dat willen we ook best uitstralen. Het past ook niet bij ons om heel formeel te gaan lopen doen. Dat doen we niet richting klanten en ook niet richting de medewerkers. We werken hier in totaal met twaalf mensen en iedereen doet zijn best om de zaak zo goed mogelijk te laten draai en. We kunnen niet zonder el kaar en iedereen is even be langrijk. Ingewikkelde hiërar chische structuren kennen wij dan ook niet. ledereen is gelijk en dat maakt het nou ook zo Bianca Nieuwpoort en Marco Doeleman; Sky is the limit, de Vrouwe hun toekomst. foto: Jaap Wolterbeek gezellig. „Dat de crew van 'Vrouwe in den Polder' het on derling goed kan vinden blijkt wel uit het zeer originele ou dejaarsdiner waarop Bianca en Marco de hele ploeg trak teerden. Samen met een stel vrienden doken zij de keuken in om de hele bezetting met een zeer gevarieerd 13-gan- gen menu te verwennen. „Dat zijn de leuke kanten van zo'n jong enthousiast team. We zijn gewoon gelijkgestemden met dezelfde ideeën en gevoel voor humor en gezelligheid". Een belangrijke verandering die Marco en Bianca wel heb ben doorgevoerd is de af schaffing van de winterslui- ting. 'Vrouwe in den Polder' is met uitzondering van maan dag de hele week geopend. In de maanden juli en augustus is het restaurant zeven dagen per week geopend. Om samen met de gasten de heropening en overname te vieren stelden Marco en Bian ca een speciaal smulmenu sa men. Dit kennismakingsmenu waarbij voor veertig of vijftig gulden gekozen kan worden voor een drie- of viergangen menu loopt tot 5 februari. Omschrijving: de woorden van de tweede kolom worden ge vormd door de letters van het woord in de eerste kolom plus één; de woorden van de derde kolom worden gevormd door de letters van de woorden in de tweede kolom plus één. Na juiste oplossing leest u in de aangegeven verticale kolom de naam van een soort voertuigen. Omschrijving: 1 smalle opening - zacht - deel van een trap (mv.); 2 broedplaats - delfstof - overblijfselen; 3 botervat - islamitisch boek - windjak; 4 orgaan - godin van de vrede (myth.) - geslacht van bolgewas sen; 5 linnen zak - smet (fig.) - Indische toespijs; 6 hard vet - hijstoestel - penningplaat; 7 verdriet - splitsen - laaghartig; 8 stijf - halfgod - soort hekwerk; 9 omlaag - houtsoort - sarren; 10 onbepaald telwoord - orgaan - beentje van de ruggengraat; 11 havenplaats in het Midden-Oosten - deel van de week (mv.) - aantekeningenboek; 12 gerekt - horizontale hoeveelheden - strafwerktuig (mv.); 13 deel van de hals - niet deskundige (mv.) - onbepaald voornaamwoord; 14 begaafd wezen - gezamenlijk - uit naam van; 15 losgerafelde naad - vakjes in een bijenkorf - mond (fam.). Stuur uw oplossing vöör woensdag 31 januari naar de redactie van de Faam/Vlissinger, Postbus 18, 4380 AA in Vlissingen. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City. De prijswin naar wordt in de Faam/Vlissinger van woensdag 7 februari be kend gemaakt. De oplossing van de puzzel uit de Faam/Vlissinger van woensdag 10 januari luidt: 'Reclametekenaar'. De vrij kaarten van Cine City gaan naar M. Sinke uit Oost-Sou burg. i l Winkelcentrum Euromarkt aan de Laan der Verenigde Naties in Middelburg is opge knapt en uitgebreid. Precies op het hoekje opende de firma Mies hun inmiddels vijfde fili aal. De zaak is makkelijk te bereiken en er kan gratis geparkeerd worden. Geen drempels dus om de zin: Precies, bloemen koop je bij Mies ook voor de wijk Griffioen en omgeving te la ten gelden. Het streven was destijds dat elke zoon Mies een eigen be drijf kon beginnen. Maar nu zijn de zonen op en reiken de ambities toch verder. Dan zit er maar één ding op: gemoti veerde mensen zoeken die on der de 'Mies'-vlag hun eigen stempel op een filiaal druk ken. Voor de nieuwe zaak aan de Euromarkt is Joyce Mey- nen als filiaalleidster aange trokken. Al jaren werkzaam in de bloemisterij en volledig ge diplomeerd. „Voor mij is het altijd een droom geweest om ooit een eigen zaak te heb ben", zegt ze. „Maar je moet zoveel investeren en dat weer hield me steeds. Op deze ma nier is het toch een beetje mijn zaak, zo voelt het wel. Het basisassortiment is gelijk binnen alle zaken van Mies, maar het bindwerk zal wel mijn eigen stempel dragen. Ook de inkoop van trendy pot- terie en aparte bloemen en planten waarvan ik verwacht dat het hier goed gaat lopen, ga ik zelf regelen. Die vrijheid is er". Joyce werkt al sinds september vorig jaar bij Mies om zich de manier van wer ken en de sfeer eigen te ma ken. Mies-concept Voor Richard Mies is dat van zelfsprekend. „ledereen werkt bij Mies op zijn eigen manier, maar allemaal volgens het Mies-concept zoals mijn vader dat is begonnen", zegt hij. „Dus gezellig binnenlopen, goede kwaliteit bloemen en planten en een lolly voor de kinderen. Dat is overal hetzelf de, net als de klantenkaart en de basisrekken met bossen chrysanten, rozen en noem maar op. Die zijn overal even duur, bij welke zaak je ook komt. Maar het bind- advies werk en het inspringen op de buurt verschilt per zaak. Wat dat betreft is Joyce geknipt voor deze zaak. Want niet al leen voor trendy bloemwerk, maar ook voor een klassiek bloemstukje kunnen mensen hier terecht". En Mies kan het weten, want Joyce heeft na tuurlijk wel een proeve van bekwaamheid moeten afleg gen. En is daar dus duidelijk voor geslaagd. Valentijnsdag De zaak is niet enorm groot, maar met de dagelijkse be voorrading vanuit het centrale magazijn hoeft dat ook niet. In het winkelcentrum zit nu naast Mies bakkerij Steketee. Een groot Aldi-filiaal komt er aan. Omdat het winkelcen trum nog niet helemaal vol zit is er nog geen koopavond voorzien voor de bloemen en planten van Mies. Dat kan in de loop van de tijd nog wel veranderen. Voorlopig is de eerste grote klus voor Joyce, die bijgestaan wordt door Sandra Joos als eerste ver koopster en vervangster, na tuurlijk Valentijnsdag op 14 fe bruari. Dan wordt duidelijk welke richting zij opgaat met deze nieuwe loot aan de win- kelstam van Mies. Bakkerij Steketee uit Oost-Souburg opende vorige week een tweede bakkerswinkel in het Middelburgse winkelcentrum Euromarkt. Ook deze bakkerswinkel wordt door vader en zoon Steketee voorzien van vers brood en ban ket. En wat wil het toeval? Ja hoor, net als in Souburg zijn Bakkerij Steketee en Bloemenhuis Mies ook in de Euromarkt weer buren. De bakkersgeschiedenis van de familie Steketee gaat voor zover men heeft kunnen achterhalen terug tot 1876. Een verre voorva der van Maarten Steketee, de huidige Souburgse bakker, begon ooit een bakkerijtje waarop vele generaties van bakkersgezin nen volgden. Vrijwel de hele mannelijke tak van de familie Ste ketee bestaat uit bakkers. Maartens zoon Korné dreigde die tra ditie tot voor kort nog te willen verbreken. Een eigen zaak zag hij wel zitten, maar het bakkersvak hoefde voor hem niet zo. Dus ging zoon Korné naar de MEAO en later naar de HEAO. Een bakkersopleiding heeft hij nooit overwogen. Maar zoals het vaak gaat, kruipt ook hier het bloed weer waar het niet gaan kan. Ondanks zijn afwijkende ambities ontwikkelde Korné als 'zoon van' gaandeweg zijn studie toch steeds meer belangstel ling voor het bedrijf van zijn ouders. Nu op vijfentwintigjarige leeftijd en op het punt staande om af te studeren is Korné de spil van de tweede Steketeebakkerij en vertelt hij trots en en thousiast over de uitbreiding van het familiebedrijf. „Ik heb geen bakkersopleiding gevolgd, omdat ik dat destijds niet wil de. Maar natuurlijk ontkwam ik er niet aan om als dat nodig was mee te werken in de zaak van mijn ouders. En dat werd steeds leuker, moet ik zeggen. Ik heb het vak dus helemaal van mijn vader geleerd en ben vast van plan om deze kennis nog jaren lang te gebruiken en verrijken." Familierecepten Samen bevoorraden Maarten en Korné de twee zaken dagelijks met eigengemaakte producten. Dat eigengemaakte is een on derdeel van de familietraditie. Er wordt niets ingekocht, alles komt uit eigen bakkerij, zelfs het deeg komt niet kant en klaar van de fabriek, maar wordt door vader Maarten zelf gemaakt. Het receptenboek van Steketee is een goed bewaard familiege heim waaruit al vele smakelijke broodjes en lekkernijen zijn ont sproten. Eén van die bijzonderheden is de kunst die Maarten Steketee beheerst om brood zonder gist te bakken. Een uit komst voor mensen met een dieet waarbij gist verboden is. An dere specialiteiten van het huis zijn de vetloze natuurbroden en het donkerbruine zadenbrood. Uiteraard ontbreekt het banket niet. Prachtige kleuren en heerlij ke geuren verleiden zonder al ^e veel moeite de klant om 'bij wijze van uitzondering' eens iets lekkers mee te nemen. Estheti ci kunnen hier echter wat gewetenswroeging krijgen, maar voor hen is goed te weten dat na een hap al het mooie er al vanaf is en daarna alleen de smaak nog telt. Minder spectaculair en opvallend misschien, maar wel reuze handig zijn de bestellijsten die klanten in kunnen vullen. Want wie kent het niet dat je op zaterdagmorgen eindelijk aan de beurt bent en onderwijl de verkoopster net dat laatste lekkere broodje over de toonbank naar je buurman schuift. Bakkerij Steketee in de Middelburgse Euromarkt. foto: Jaap Wolterbeek De medewerkers van het vijfde filiaal. foto: Jaap Wolterbeek

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 11