Jl i i I I n te ri e u r IknïH Tota a I Boetiek Mariène voor tweedehands merkkleding Toen Ed Veldman en zijn vrouw tien jaar ge leden in de Middelburgse Gortstraat hun stomerij' openden, sneeuwde het. Gewone wit te sneeuw, hoewel ze zeker het eerste jaar ook behoorlijk wat zwarte sneeuw gezien hebben. Nu gaat het goed met het bedrijf, héél goed zelfs. Met elf servicepunten verspreid over de provincie is Stomerij Veldman een begrip ge worden voor zowel de particuliere als de zake lijke markt. Niet wassen Milieu Begin j'aren tachtig introduceerde Patricia O'Halloran in Middelburg een hele nieuwe manier van afslanken en figuurcorrectie: de Thermo Fysische Methode (TFM). Een Zwit sers concept om blijvend af te slanken, waar bij bewegingsoefeningen in een verwarmde cabine centraal staan. Door de warmte en de liggende houding tijdens de oefeningen wor den rugklachten en spierpijn voorkomen en de vetafbraak extra gestimuleerd. O'Halloran specialiseerde zich in de jaren tachtig als me dewerkster van Body Balance en later als ei genares van Swiss Figure verder als afslank- deskundige. In 1995 verkocht zij het Middel burgse slankheids- en figuurcorrectie instituut Swiss Figure om het jaar daarop terug te ke ren naar haar geboorteland Ierland. Zij vertrok met het idee om de thermo fysische afslank methode waar Swiss Figure groot mee ge worden was daar voort te zetten. Na verken ning van de markt bleek echter dat de gemid delde Ierse vrouw zich niet zo druk maakt om een paar pondjes meer of minder. Geen contract Naadloos gebreide huid voor mannen Hebu Sport sponsort GPC Sinds 2 januari is Vlissingen een bijzondere kledingzaak rijker. In Boe tiek Mariène kan men terecht voor de betere tweedehands dames kleding. Klanten kunnen zelf ook kleding ter verkoop inbrengen. Op ba sis van een fifty-fiftyregeling wordt deze dan verkocht. Eigenaresse Ma rianne Saaman verkoopt niet alleen kleding maar ook accessoires als hoeden, schoenen, sjaals en sierraden. Mariène Dietrich Woensdag 10 januari 2001 FAAM/VLISSINGER 15 Stomerij Veldman bestaat tien jaar door Mieke Roelse Een stomerij runnen is een vak apart en iets waar je vol gens Veldman in moet rollen. „Ik werkte al tien jaar in een stomerij in Vlissingen en werd verliefd op een vrouw wiens ouders ook een stome rij hadden", vertelt hij la chend. „Dan is het niet zo verwonderlijk dat je daar voor kiest met een eigen be drijf. Maar het begin was echt heel zwaar. Al het geld dat we hadden zat in de zaak en het eerste jaar verdienden we nauwelijks iets. Gelukkig ging het steeds beter en het derde jaar konden we eigen lijk weer eens gerust adem halen en geld afbetalen. Want de investeringen voor de machines zijn natuurlijk behoorlijk. Toen zo'n vier jaar geleden de eerste vraag van uit de horeca kwam of we ook dekbedhoezen, lakens en slopen konden doen, was dat een uitdaging. Dan praat je meteen over een echte was serij met mangelmachine en grote wasautomaten met be hoorlijke capaciteit. En extra personeel natuurlijk. Daar zijn we toen serieus op inge sprongen en daar heb ik nog geen moment spijt van ge had. Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar voor de horeca heb ik nog nooit hoeven te adverteren. De een zegt het tegen de ander en voor dat ik het wist had ik een heleboel klanten uit die hoek. Zo werkt het trouwens voor de particulieren ook hoor. We hebben de eerste woensdag van de maand een bon in de Faam en daar ko men er gemiddeld twee- tot driehonderd van terug". ledereen heeft wel eens een kledingstuk gekocht waar een label in zat met niet (zelf) wassen. Veel mensen hou den zich daar aan en dat is volgens Veldman natuurlijk heel verstandig. Maar hij denkt daarbij niet alleen aan zijn eigen bedrijf. „Je kunt zoiets negeren en denken: ik regel dat zelf wel even", legt hij uit. „Maar met wassen haal je niet alleen het vuil weg maar ook alle andere elementen. Dus bij jacks en skikleding bijvoorbeeld is meteen de waterafstotende laag weg om over de lucht laag in de voering maar niet te spreken. En soms gaat het om kledingstukken die echt erg duur zijn, dan begrijp ik niet dat twee tientjes teveel is voor een jas van zeg twaalfhonderd gulden. Kle dingzaken zijn daar soms ook verantwoordelijk voor. Dan wordt er gezegd: Ja hoor, kan zo in de wasmachine. Soms kan dat inderdaad maar als het verkeerd uitpakt is die zaak ook een klant kwijt. Ik heb hier in de zaak een klant gehad die het ad- Ed Veldman temidden van medewerkers van Stomerij Veldman vies had gekregen een zijden stropdas in een jampotje met wasbenzine te zetten. Het re sultaat was er natuurlijk naar. Helemaal verpest die das. Achteraf bleek dat een oner varen verkoper te zijn en heeft de zaak het netjes op gelost. Dat zijn dingen die voorkomen kunnen worden. Wij worden regelmatig op de hoogte gehouden van nieu we stoffen en de beste ma nier van reiniging. En als ik een kledingstuk in handen krijg waar het label uitge knipt is, maar wel de naam van de fabrikant of ontwer per in staat, dan bel ik ge woon op. Tenslotte gaat het erom voor elk kledingstuk de juiste manier te vinden om foto Frank Husslage het weer tiptop in orde te krijgen". Het ouderwetse systeem van de was uitbesteden is volle dig vervangen door de was serette. Wat nog wel gebeurt is dat tweeverdieners geen zin en tijd hebben om over hemden en blouses te was sen én te strijken. „Maar de echte privéwas is ook veel te bewerkelijk geworden voor ons", zegt Veldman. „Twee lakens, drie droogdoeken, wat ondergoed en een over hemd. Dat moet allemaal ge labeld en apart gehouden worden want in een machine met vijfentwintig kilo was goed raakt dat allemaal door elkaar. Dat is, voor ons al thans, niet meer te doen. Wel de grote dingen zoals dek bedden en gordijnen, daar heb je thuis gewoon geen ruimte en capaciteit voor. En, laten we eerlijk wezen, ook niet de kennis voor in huis. Ik weet wel dat iedereen ver stand heeft van wassen, maar er is door een verkeer de behandeling behoorlijk wat wasgoed bedorven. We zijn ook aangesloten bij de Netex, een kwaliteitsclub waar ongeveer vijfenzeventig procent van alle stomerijen onder valt. Daar wordt regel matig gepraat over zaken die niet alleen de bedrijfsvoering aangaan of de samenstelling van stoffen, maar ook wordt er gezocht naar mogelijkhe den om het milieu zo min mogelijk te belasten. Daar verwachten we binnen enke le jaren toch al behoorlijke winst mee te kunnen boeken. We zitten nu in een over gangsfase, maar ik heb hier in het bedrijf al maatregelen genomen om bijvoorbeeld het koelwater te hergebrui ken in plaats van het zo weg te laten lopen. Dat scheelt enorm aan water en dat is belangrijk, wat ook blijkt uit de subsidies die je er voor krijgt". Stomerij Veldman heeft een aantal jubileum aanbiedingen. Naast de ge bruikelijke twee gulden vijftig kortingcoupon geeft de sto merij bij dekbedden een kor ting van vijf gulden en geldt bij de ski-kleding dat het tweede kledingstuk voor de helft van de prijs behandeld wordt. Afslanken zonder honger stress en pij'n 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 V, En zo keerde Patricia O'Hallo ran in 1997 ongedane zaken weer terug naar Nederland. Het Ierse sociale leven, wat volgens O'Halloran niet verge lijkbaar is met de dagelijkse gang van zaken hier, is zij naar eigen zeggen na al die jaren in Nederland grotendeels ont groeid. Met de verkoop van Swiss Figure mocht zij echter tenminste vijf jaar niets met de thermo fysische methode doen in Middelburg. „Die pe riode was in het najaar 2000 voorbij en toen ben ik gelijk weer aan de slag gegaan", vertelt O'Halloran enthousiast. „Ik werk nu vanuit huis en dat is natuurlijk heel anders dan in een groot instituut. Anders, maar absoluut niet minder leuk." Patricia heeft een kamer van haar woning ingericht als behandelruimte. De futuris tisch ogende cabine domi neert het vertrek en vormt het hoofdbestanddeel van de be handelingsmethode. Maar ook bij deze methode geldt (helaas) nog steeds: ieder pondje gaat door het mondje. Dus geen hongerlijden maar wel verantwoord en gezond eten en drinken. „Ik ben in no vember begonnen en had me voorgenomen om halve da gen te gaan werken, maar mijn agenda staat nu al hele maal bomvol, dus dat kan ik wel vergeten", lacht O'Hallo ran. De mensen vinden het geen enkel probleem om hier aan huis te komen. In tegen deel, ze vinden het wel gezel lig en anders dan in de stad zijn er hier geen parkeerpro blemen. Het voordeel van zo'n kleine onderneming is natuur lijk dat je de klant veel meer persoonlijke aandacht kan ge ven. Voor mensen die willen af slanken is coaching heel be langrijk, want het is echt niet altijd makkelijk hoor. En het leuke daarvan is weer dat je al heel snel een band krijgt met een klant, je bent samen en thousiast en trots wanneer de omvang is afgenomen." Een andere tegenstelling met de grotere instituten is dat de klant bij Patricia geen contract hoeft af te sluiten. Zonder aar zeling geeft zij toe dat TFM geen goedkope methode is, waar zij tegenover stelt dat het wel de meest effectieve methode is om af te slanken of je figuur te verbeteren. „Ik wil dat iedereen hier terecht kan en dan moet geld geen belemmering zijn. Vooral jon ge mensen kunnen vaak geen honderden guldens in een keer neer leggen. Een behan deling kost vijfentwintig gul den per keer, dat is een over zichtelijk bedrag. En de klant kan stoppen wanneer zij dat wil, zonder dat dat haar geld kost. Aan de methode op zich is in de loop der tijd eigenlijk niets veranderd", vervolgt. Het is een nog altijd een heel goede verantwoorde manier van afslanken. Als iemand voor het eerst komt maken we samen een plan met daarin het doel, bewegings- en voe dingsadviezen. Heel belangrijk daarbij is dat het een plan op maat is, je kunt niet iedereen zomaar dezelfde oefeningen laten doen natuurlijk. Leeftijd, conditie en houding spelen een belangrijke rol bij het plan van aanpak. Als alles 'op een rijtje staat begint het eigenlij ke werk, de oefeningen. Op het TFM-bed in de cabine maakt de klant vanuit voorge schreven posities doelgerichte bewegingen. De warmte zorgt voor een behaaglijk gevoel, voorkomt spierpijn en ver hoogt de vetafbraak. Aange vuld met gezonde voeding en voldoende beweging staat de ze methode garant voor blij vend pijn- en hongerloos slank zijn" besluit O'Halloran op zeer overtuigende wijze. Wie meer wil weten over TFM of een afspraak wil maken voor een behandeling kan contact opnemen met Patricia O'Halloran, tel. 0118-638777. Close-fit boxershort van DIM. DIM-ondermode voor mannen is in Nederland nog lang niet zo bekend als DIM Bodyfashion en beenmode voor dames. In de ons omringende landen is dat anders. Topper van de nieuwe herencollectie is de serie DIM Absolu Homme, die vorig jaar in Frankrijk werd geïntroduceerd. Bijzonder aan deze slips zijn vol gens de fabrikant dat ze volledig naadloos rond gebreid worden op geavanceerde machines. De serie bestaat uit sportief ogen de slips en close-fit boxershorts. GPC Vlissingen Sportzaak "Hebu Sport" uit Vlissingen is de nieuwe sponsor van voetbalvereniging G.P.C. Vlissingen I. Eigenaar Henk Buys stak het elftal in een compleet nieuw tenue. Op de foto: het 1e van G.P.C. met van links naar rechts leider Guus Vantricht, sponsor Henk Buys, verzorger Jan van Sorge, Danny Bomer, Marcel Visser, Jeroen van Ommen, Riaan Peene, Robbie Visser, Maarten Peene, Mike Geljon, Dennis Goossen, Henk van Om meren (voorzitter), Huber Vermeulen (trainer). Zittend: Erik de Ruyter, Leo de Groot, Mare Cosijn, Frank Tax, Ronald Kloppen burg, Olof Hoogesteger en Martin Wilken. (advertentie) De cabine waarin het allemaal gebeurt (vooraan Patricia O'Hal loran). foto: Jaap Wolterbeek ADRIAAN WIM FLIKWEERT SHOWROOM NIEUWERKERK RIJKSWEG 26, TEL Oil I - 64 l 268 SHOWROOM GOES MARCONISTRAAT 15, TEL 01 13 - 220840 Omschrijving van de puzzel: in de eerste kolom moeten woor den worden ingevuld van drie letters en in de laatste kolom van vier letters. De woorden van de middelste kolom worden ge vormd door de letters van de woorden in de eerste en de laat ste kolom plus een door uzelf toe te voegen letter, de omschrij ving van deze woorden staat door elkaar. Na juiste oplossing leest u in de aangegeven verticale kolom een beroep. Omschrijving van de woorden in de eerste en de derde kolom: 1 stel - omlaag; 2 schrijfgerei - schoorsteenzwart; 3 delfstof - tuiltje; 4 uitgedroogd - papiermaat; 5 watering - akelig; 6 onbe paald voornaamwoord - .vergrootglas; 7 schel - vogel; 8 glans loos - hoofdtelwoord; 9 zaadkorrel - wijsje; 10 elasticiteit - uit einde; 11 kippenloop - gebied in Noord-Brabant; 12 persoon - drinkgerei; 13 vat - advies; 14 vrucht - ontkenning; 15 deel van de halssieraad. Omschrijving van de woorden in de middelste kolom: aandeel in de winst - over blijven - pinda - dralen (fig.) - afwe zigheid - feestartikel - opslagplaats - nota - muziekgezelschap - doel - manier van haar verwijderen - soort hond - binnens monds praten - eerste atleet van een groep - opnieuw Stuur uw oplossing vöör woensdag 17 januari naar de redactie van de Faam/Vlissinger, Postbus 18, 4380 AA in Vlissingen. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City. De prijswin naar wordt in de FaamA/lissinger van woensdag 24 januari be kend gemaakt. De oplossing van de puzzel uit de Faam/Vlissinger van woensdag 27 december luidt: Magdalenaperzik De vrijkaarten van Cine City gaan naar A.KL Kooijman uit Middelburg. Voor betaalbare merkkleding kan men in Vlissingen tegen woordig terecht op de hoek van de Glacisstraat en de Van Dishoeckstraat, nabij de hoofdingang van De Schelde. Boetiek Mariène is geopend van dinsdag tot en met za terdag van 13 tot 17 uur. „Na een aantal jaren uit Vlissin gen weggeweest te zijn ben ik hier weer komen wonen. In Rotterdam, waar ik tussen door gewoond heb, hield ik regelmatig met een aantal vrouwen onderling kleding- verkoopavonden. Dat wil ik nu voortzetten met deze boe tiek" vertelt de in Vlissingen getogen Marianne Saaman. Met mooie draperieën, een overzichtelijke kledingcollec tie en een nette paskamer is er aan de rand van de Vlis- singse binnenstad een mo derne maar stijlvolle winkel gecreëerd. „Ik ben erg impulsief in het aanschaffen van kleding. Daardoor heb ik nogal wat kleding die ik maar één keer draag en die daarna, zo goed als nieuw, in de kast blijft hangen. Volgens mij is dat iets typisch vrouwelijks. Met deze winkel geef ik vrouwen de kans om deze goede kle ding voor een redelijk bedrag weer door te verkopen" al dus de kersverse winkelier. De kleding die bij Boetiek Mariène te koop aangeboden Marianne Saaman met pop Mariène in haar nieuwe boetiek. Foto Frank Husslage. wordt moet schoon zijn en mag niet versleten zijn. Koopsters moeten de kleding meteen, als nieuw, aan kun nen trekken. De aangeboden kleding wordt in consignatie geno men. Dit houdt in dat de spullen geen eigendom wor den van de boetiek, maar er slechts te koop hangen. Bij verkoop wordt de opbrengst fifty-fifty verdeeld tussen de inbrengster en Marianne Saaman. „De kleding blijft maximaal drie maanden in mijn winkel. Daarna mogen de vrouwen eventueel onver kochte spulletjes weer mee nemen of ze door mij aan een goed doel laten geven. Op dit moment ben ik daar voor aan het onderhandelen over een transport naar Li touwen". De boetiek is ge- ,noemd naar de onsterfelijk beroemde filmster Mariène Dietrich. „Deze paspop, die ik ooit 'ontvoerd' heb uit een leegstaande school in Rotter dam lijkt erg op haar" vertelt Marianne terwijl ze de pop omarmt „Mariène was ook een altijd goedgeklede vrouw en is daarom een prima re clame voor wat ik mijn cliën- tele bied: de wat sjiekere bo venkant van de tweede- handsmarkt". Ook voor de toekomst heeft Saaman nog voldoende plannen: „Ik wil op den duur ook volgens de zelfde formule kindermerk kleding in mijn assortiment opnemen. Ook ga ik tezijner- tijd de service van een prik bord voor 'gelegenheidskle ding' in mijn winkel opne men. Hierop kunnen mensen dan, met een foto erbij, bij voorbeeld trouwkleding te koop aanbieden. Dit soort kleding valt tenslotte ook on der het begrip 'chique kle ding'.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2001 | | pagina 15