XII Voor al uw horeca, medische en bedrijfskleding MWG Wielemaker Opening van eli i' ui' min Ziekenhuis Walcheren Ziekenhuizen gaan in 2002 fusie aan Opvang acute hartpatiënten op Walcheren gegarandeerd Zorg loopt steeds Cliëntenraad is er voor hele bevolking Zeeuwse koek Meergranenbrood Restaurant Oranjeplaat LET OP! Komende en gaande specialisten meer in elkaar over staalconstructies turn-key projecten ontwerp en engineering overheaddeuren dak- en gevelbekledingssystemen meijers staalbouw bv Postbus 25, 4353 ZG Serooskerke tel. 0118-592320, fax 0118-59131 2 Dorpsstraat 69 - Heinkenszand 3£leywegt van 4r5<Tvoor 2,99 Muidenweg 1 Arnemuiden Gezellig Brunchen aan het Veerse Meer en de jachthaven. S Ssriïïbia PERIODIEK BERICHTVAN HET ZIEKENHUIS WALCHEREN nummer 13, november 2000 Klein aanbod Polikliniek dicht 2 FAAM/VLISSINGER Woensdag 29 november 2000 yL M&f Maandag t/m vrijdag 10.00 tot 12.C0 13.00 toy7.öO, Zaterdag. 10.00 tot 15.0C Tel: 0115-561667 Luxe Brood-, Beschuiten Banketbakkerij do./vrij^za. 30 rtov. 1 - 2 december maVdiVwoe. 4-5-6 december 800 gram van voor 2^99 Brakstraat 24 - tel. 0118-613059 Middelburg Het is zondagmiddag echt genieten aan ons brunchbuffet tussen 12.00-14.30 uur. Prijs 47,50 p.p. Kinderen tot 12 jaar 'A prijs. Ruime parkeergelegenheid voor de deur. Volledig aangepast aan rolstoelgebruikers. Reservering gewenst. Tel. 0118-601621 Wij zijn ook graag gesprekspartner bij het organiseren van uw familie- of zakendiners, recepties en alles wat u bij ons wilt vieren. Wij staan er voor. Francis en Lex Nijman. Annemieke en de keuken Koos en Dick. De Verspassage VOLGENDE WEEK IN DE VERSPASSAGE: de meest trendy eetwinkel van Middelburg. ~\_r IQ EEÉSaiflBHÈlÖHïS BliHaEEESBBiUfl m 1-1 w Mjje M e u si'c Ziekenhuis Walcheren en de Stichting Oosterschelde- ziekenhuizen in Goes/Zierikzee gaan over ruim een jaar een fusie aan. Als datum voor een bestuurlijke en juridi sche fusie is I januari 2002 definitief vastgesteld: tegen die tijd worden de handtekeningen gezet die het samengaan van beide ziekenhuisorganisaties moet bezegelen. Aanvankelijk werd erop gemikt de voorbereidingen voor de fusie met ingang van volgend jaar al af te ronden. Met de voorbereidingen voor het fusieproces is echter meer tijd gemoeid. Vastgesteld is nu dat er begin 2002 een geïn tegreerde organisatie zal ontstaan. Dat houdt in, dat er op dat moment onder meer één Raad van Bestuur zal ont staan, één Vereniging Medische Staf, één Ondernemings raad en één Cliëntenraad. Deze nieuwe bestuurlijke constructie biedt dan de waar borgen om het proces van samenwerking 'op de werk vloer' voort te zetten. Er is drie jaar uitgetrokken om ook in de praktijk tot één organisatorische aanpak te komen. Dat moet in 2005 het geval zijn. Beide ziekenhuizen zijn nu bezig de hoofdlijnen voor de nieuwe organisatie in kaart te brengen. Die zal vervolgens in de steigers wor den gezet. Bij Ziekenhuis Walcheren zijn verschillende nieuwe (medisch) specialisten benoemd. per I januari aanstaande gaat reumatoloog Dr. M.V. van Krugten aan het werk; internist-oncoloog Dr. J.J.Wielenga - opgeleid aan het Academisch Ziekenhuis van Rotterdam - begint komend voorjaar zijn werk in Ziekenhuis Walcheren; tot radiotherapeut bij het ZRTI in Vlissingen is C. Griep benoemd; hij volgde zijn opleiding aan het Academisch Ziekenhuis in Leiden. Wegens pensionering is onlangs afscheid genomen van cardioloog Dr. A.N.E. Zimmermann. In het voorjaar van volgend jaar vertrekt ook internist mevrouw dr. M. Beudeker. Ziekenhuis Walcheren heeft procedures in gang gezet voor de aanstelling van enkele specialisten: behalve voor nieuwe cardiologen ook voor een Keel- Neus- en Oorarts en een gynaecoloog. Bovendien loopt er een sol licitatieprocedure voor de benoeming van een extra radioloog op de röntgenafdeling van het ziekenhuis. Ziekenhuis Walcheren heeft een aantal maatregelen genomen, waardoor de opvang van met name acute hart patiënten verzekerd is. Hoewel Dr. A.N.E. Zimmermann inmiddels afscheid heeft genomen wegens aanstaande pensionering, is sinds kort cardioloog A.W.M. Klazen na een langdurige ziekteperiode weer aan het werk. Daardoor is het mogelijk op Walcheren in ieder geval hartpatiënten op te vangen die acuut hulp nodig hebben. Tot de maatregelen om de hulp aan acute hartpatiënten voorlopig veilig te stellen, horen de aanstelling van een soort waarnemend-cardioloog in Ziekenhuis Walcheren in de vorm van een internist- intensivist. Dat is een specialist intensive care die op de afdeling hartbewaking en de cardiologische afdeling werkzaam is. een deel van het werk van de cardiologen wordt over genomen door internisten in Vlissingen die daarmee ervaring hebben en zich aanvullend hebben bekwaamd; als back-up' fungeren de cardiologen van de Oosterscheldeziekenhuizen in Goes. Zowel de inter nisten als de internist-intensivist kunnen een beroep doen op de kennis van de cardiologen in Goes, die op afstand meekijken. Er is regelmatig overleg over met hen over het beleid bij de cardiologische patiënten; met het Universiteitsziekenhuis in Antwerpen zijn enige tijd geleden afspraken gemaakt over cardiologische hulp. Deze afspraken blijken in de praktijk uitstekend te voldoen en worden verlengd: de assistentie vanuit Antwerpen kan zo nodig ook worden geïntensiveerd. Directeur patiëntenzorg van Ziekenhuis Walcheren J.W. van den Blink: „Door deze maatregelen en afspraken is de zorg voor acute cardiologische patiënten op Walcheren gegarandeerd. Vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week. Mensen hoeven dus niet bezorgd te zijn dat ze bij acute hartproblemen niet op Walcheren geholpen zouden kunnen worden. Dat kan gewoon wél." Om de cardiologische zorg in het ziekenhuis in Vlissingen voor de verdere toekomst veilig te stellen, is de directie al geruime tijd op zoek naar nieuwe cardiologen. Het streven is op termijn tenminste nog twee cardiologen aan te stellen. Van den Blink: „Eenvoudig is dat overigens niet. We hebben te maken met een landelijk probleem: er is in Nederland een grote vraag naar en een gering aanbod van cardiologen." Ook als de pogingen lukken om een of meer nieuwe cardiologen aan te stellen, zal het waar schijnlijk een half jaar tot een jaar duren voor deze spe- cialist(en) met de werkzaamheden op Walcheren kan of kunnen beginnen, verwacht Van den Blink. In verband met de onderbezetting aan specialisten is de polikliniek voor cardiologische patiënten voorlopig geslo ten. Dat houdt in dat patiënten gedurende deze periode niet zelf een poliklinische afspraak kunnen maken. Een polklinische afspraak kan alleen door de huisartsen op Walcheren worden geregeld. Zij zijn van de mogelijkhe den op de hoogte gesteld. Met de cardiologen uit Goes wordt overlegd over aan vullende maatregelen in de poliklinische zorg. Daarbij wordt onder meer bekeken of zij gelegenheid hebben in Vlissingen of Goes bij te springen bij de zorg voor polikli nische patiënten. Waarom hebben Ziekenhuis Walcheren en het Zeeuws Radiotherapeutisch Instituut (ZRTI) sinds vorig jaar een Cliëntenraad en heet dit instituut niet: patiëntenraad? Voorzitter W.J. van den Bosse van de raad stelt vast dat de jonge Cliëntenraad een breder taak heeft dan alleen het behartigen van de belangen van patiënten. „De Cliënten raad. wettelijk voorgeschreven, is er niet alleen de belangen in het oog te houden van mensen, die nü in het zie kenhuis liggen of een polikliniek bezoeken, ze is er voor de hele samenleving op Walcheren, dus ook voor toekomstige patiënten." Bovendien - vindt Van den Bosse - heeft het begrip Cliëntenraad ook een andere gevoelswaarde dan patiënten- raad. „In het maatschappelijk verkeer, in de winkel, bij de kapper, wordt en klant met respect behandeld en gewaardeerd. Men probeert zich in te leven in wat de klant wil en hem of haar op die basis raad te geven." In een ziekenhuis is van die gelijkwaardi ge verhouding niet altijd sprake, stelt Van den Bosse: de patiënt doet een beroep op de deskundigheid van een specialist en kan zich daarbij onmondig voelen. Dat wordt soms versterkt als Voorzitter W. J. van den Bosse van de Cliëntenraad. een specialist - hoe goed hij in zijn vak technisch ook is - geen tijd heeft om voldoende informatie met een patiënt uit te wisselen. Dan wordt een relatie niet altijd als volwaardig ervaren door de patiënt. „Er is een verschil in niveau van kennis, maar bij een menselijker benade ring voelt een patiënt zich meer mens en minder een zieke", aldus de voorzitter van de Walcherse Cliëntenraad. De raad wil er in zijn werk toe bij dragen dat bestaande en toekom stige patiënten in ziekenhuis en polikliniek meer als mens en min der als 'een geval' worden bena derd. Hoewel de Cliëntenraad geen taak heeft bij individuele klachten van patiënten, is het wel degelijk van belang dat ze voeling houdt met de samenleving. Daarom ook kunnen mensen hun ervaringen in het ziekenhuis mel den bij de Cliëntenraad. Die kan worden bereikt via nummer 425000, waarna men vraagt naar het Secretariaat van de Cliënten- foto Ruben Oreel raad. Sinds enkele jaren werkt de Stichting Geneeskunde Walcheren aan mogelijkheden om de verschillende vormen van zorgverlening soepel in elkaar te laten overlopen. Dat houdt in dat wordt geprobeerd de zorg voor de patiënt effectief te organiseren: huisartsen en medisch specialisten in de regio maken met elkaar, met het ziekenhuis en met andere zorginstellingen afspraken om die afstemming van de hulp ook in de praktijk gestalte te geven. De stichting is er op Walcheren het aangewezen platform voor, omdat huisartsen, specialisten en Ziekenhuis Walcheren erin samenwerkten. Bovendien zijn ook de Thuiszorg Walcheren en de verpleeghuizen er bij betrokken. Zo zit ten in de stichting vertegenwoordigers van de hele zorg- keten bij elkaar. Zij werken eraan om, met de patiënt als uitgangspunt, de verschillende vormen van zorg waar dat kan naadloos in elkaar te laten overgaan. Dat moet resul teren in breed beschikbare zorg, die sneller en met minder omslachtige afspraken tot stand komt dan voorheen. De suikerpatiënt moet in die opzet bijvoorbeeld niet merken dat hij van de huisarts onder behandeling van de internist is gekomen. In de Stichting hebben de deelnemers verschil lende initiatieven in bespreking om de onderlinge commu nicatie tussen de verschillende disciplines en de zorgverle ning te verbeteren. Een paar voorbeelden: er wordt gekeken naar alternatieven voor de dag- en nachtbereikbaarheid van de huisartsen op Walcheren. Daarbij zou een noodhulpsysteem buiten kantoren een mogelijkheid kunnen zijn, waarin ambulancedienst en een dienstdoende arts de eerste opvang van patiënten ver zorgen; de Stichting houdt de vinger aan de pols bij onder meer de samenwerking over de muren van Ziekenhuiszorg en thuiszorg heen in het project transmurale zorg; via de Stichting zijn afspraken tot stand gekomen tussen alle Walcherse zorginstellingen over de manier waarop verpleegkundige handelingen worden verricht en het gebruik van materialen; op een voorzet van huisartsen en kinderartsen zijn afspraken in de maak over de inzet van gespecialiseerde verpleegkundigen uit het ziekenhuis bij kinderen, die via Thuiszorg worden behandeld; er is dit jaar een project in gang gezet dat tot doel heeft een centrale database tot stand te brengen, waarin patiëntengegevens van laboratorium, specialisten, huis artsen, praktijkverpleegkundigen en diabetesverpleeg kundigen worden verzameld èn uitgewisseld; de aanzet voor een elektronisch patiëntendossier dat via internet bereikbaar zal zijn; er wordt nagegaan hoe de service aan ouders en huisarts op de polikliniek Kindergeneeskunde beter kan worden, zodat ouders en kinderen met minder poliklinische ver wijzingen toe kunnen en er dus een kleiner aantal bezoe ken aan het ziekenhuis moeten worden afgelegd.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 2