Woonwinkel moet meer service geven Residence Molenwater: meer kwaliteit door integratie RWS wil weten hoe het nog beter kan Meer overvallen op woningen Groene stroom wint enig terrein Huis kopen minder aantrekkelijk KORT KOET KORT Wo OMlkGUZC met: KORT KORT HUREN in Midden Zeeland. Bepaal dan uw Een nieuwe entree bij de Stichting Aangenaam Wonen Reimerswaal (AWR) zorgt ervoor dat de drempel om binnen te stappen nu nog lager is. Het pand is nu rolstoeivriendelijk en straalt door de glazen pui aan de voorkant een heel open sfeer uit. En net als in een gewone winkel kun je gewoon tussen het aanbod snuffelen naar een geschikte woning. De wapperende vlag en het verlichte logo zorgen ervoor dat het pand op de Markt er zeer uitnodigend uit ziet. Projecten Werkwijze Kwaliteit Kopers Woongoed Middelburg, de SVRZ, de gemeente Middelburg en Bouwcombinatie Molenwater V.O.F. sloegen de handen ineen om een unieke vorm van verpleeghuiszorg te realiseren aan het hoofdstedelijke Molenwater. Op de plaats waar voorheen de ambachtsschool stond is een fraai appartementencomplex verrezen. In dit complex, met de naam Residence Molenwa ter, zijn zes appartementen aangepast voor be woners die behoefte hebben aan verpleeghuis zorg. Deze appartementen zullen door Woon goed verhuurd worden aan mensen die een verpleeghuisindicatie hebben maar die, behal ve hun specifieke zorgbehoefte, nog helemaal in de maatschappij thuishoren. Door deze sa menwerking kunnen de woningen worden aan geboden voor een huurprijs die onder de huur- subsidiegrens valt. De Regionale Woningbouwvereniging Sa menwerking (RWS) wil weten of de dien sten wel aansluiten bij de wensen van de klanten. Om er achter te komen of huur ders en woningzoekenden tevreden zijn over de kwaliteit heeft de RWS drieduizend vragenlijsten de deur uitgedaan. Het is de bedoeling dat huurders zo meer zeggen schap hebben over het beleid. Woensdag 22 november 2000 Jaargang 4 nummer 24 Het werkgebied van de Stich ting AWR loopt van Hansweert tot Rilland Bath. De heer J. Pol derman, hoofd woonbeheer van de Stichting, legt uit dat de Woonwinkel tegenwoordig pu re noodzaak is. „Als je vroeger een huurwoning zocht, was je aangewezen op datgene wat je werd toegewezen. Zoiets past niet meer in de huidige tijd. Er wordt nu geadverteerd in de Woningkrant waarop je kan in schrijven. We zijn er erg trots op dat het nieuwe systeem zo goed werkt. Service staat hoog in ons vaandel omdat we wil len dat onze klant tevreden is. De woningzoekenden kunnen dus zelf hun huis uitzoeken. Als ze willen kunnen ze vrijblijvend langskomen en zo bepalen of er iets van hun gading bij is. Men kan hier uitgebreide infor matie aantreffen over de aan geboden woningen en er is al tijd iemand voor advies aanwe zig. Momenteel is er veel vraag naar huurwoningen dus zijn er lange wachtlijsten. Als een klant wegens omstandigheden niet naar de woonwinkel kan komen, wordt de service aan huis verleend. Heieen van Strien is beheerster van de Woonwinkel. „De nieuwe manier van werken slaat bij de mensen goed aan. Velen weten ons te vinden en niet alleen inwoners uit Zee land. Mensen die hier op va kantie zijn geweest of hier vroeger gewoond hebben to nen ook interesse. Via mond op mondreclame komen eveneens belangstellenden binnenlopen. Maar het merendeel van de huurders komt toch uit de re gio. We verhuren eengezinswo ningen met twee tot vier slaap kamers en luxe seniorenwonin gen. Daarnaast verhuren we bejaardenwoningen die vaak een lift hebben en speciaal aan gepaste huizen. Tot ons aan bod behoren ook etagewonin gen". De Woonwinkel in Kruiningen bestaat uit een mooie grote ruimte met een balie en een aparte kamer voor gesprekken. Klanten kunnen hier even rus tig zitten, advertenties en fol ders bekijken en eventueel om advies vragen. De klant moet echt het idee krijgen dat hij in een winkel is. De ramen zijn voorzien van presentatiepane len die aan de straatzijde ver licht zijn. Op deze panelen is aan twee kanten, dus binnen en buiten, het actuele aanbod van huurwoningen te vinden en projecten die op stapel staan. In de Woningkrant staat het nieuwe aanbod. De oude balie in de winkel doet nu dienst als servicebalie. Hier kun je verzoeken voor reparatie doen en inlichtingen krijgen. De nieuwe balie is gericht op aanbod, huuropzeggingen en betalingen. De beheerster: „Momenteel zijn we bezig met een project in Rilland wijkplan II. Dit is een oude wijk met woningen die moeten worden afgebroken. Groot onderhoud was noodza kelijk, omdat de mensen steeds meer wensen hebben. Ook de oudere klanten worden mondi ger. Daardoor groeit de vraag naar woningen met wat meer luxe. Het doel voor het wijkplan is de veiligheid te vergroten door bijvoorbeeld goede ver lichting en inbraakpreventie. Een onderdeel van het plan is Het Reigersbergpark een grootschalig project dat om streeks 2003 klaar moet zijn. Het gaat om een groot aantal appartementen die verhuurd zullen worden. Enkele apparte menten kunnen gekocht wor den en wij bemiddelen hierin. Twee jaar geleden is in Rilland het Oostkilhoekproject gereali seerd. Daar staan nu meer dan dertig seniorenappartementen die allemaal verhuurd zijn en waar nog altijd veel vraag naar is. Elke twee weken worden de vrijkomende woningen aange boden in de Woningkrant die huis aan huis verspreid wordt. De reeds beschikbare wonin gen en de huizen die vrijkomen worden ook in de winkel gepre senteerd. In de advertentie wordt alles uitgelicht zoals de huurprijs en voor wie de wo ning geschikt is. Elke keer mo gen de klanten met de keuze bon drie huizen uitkiezen. De genen die het best past bij de doelgroep komt het eerste aan bod. „Als iemand een specifie ke voorkeur heeft die niet re gelmatig in het aanbod ver schijnt, kan een zoekopdracht worden gegeven waarvoor ze wel moeten betalen. Wij zoe ken dan een passende woon gelegenheid voor de klant. De AWR bepaalt wie er in aanmer king komt voor eeri huis. Er wordt gekeken naar persoonlij ke en financiële omstandighe den en het puntensysteem houdt rekening met onder an dere de economische gebon denheid. Bij een gelijk aantal punten krijgt de aanvrager met de langste woonduur voor rang. Een uitzondering vormen de aanvragen met een medi sche of sociale urgentie. Dan geeft een rapport van het RIAGG, maatschappelijk werk of een arts de doorslag. De eer ste gegadigde wordt voor een persoonlijk gesprek uitgeno digd. De gegevens worden ge controleerd en er wordt voor lichting gegeven over zaken als huursubsidie. „Als men aan beide kanten alles akkoord is, kan het huurcontract worden getekend. De Woonwinkel in Kruiningen is er speciaal voor de klant. Je kan hier snuffelen tussen het woningaanbod. Foto: Anton Dingemanse Het is tegenwoordig steeds ge bruikelijker dat er bij nieuw bouw uitgegaan wordt van le- vensloopbestendige bouw. Waarbij de huizen zo gebouwd worden dat de bewoners ook als ze ouder en gebrekkiger worden in hun vertrouwde wo ning kunnen blijven wonen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het breder bouwen van gangen en het weglaten van drempels. Hierdoor kan er later, indien no dig, zonder problemen gebruik gemaakt worden van een rol stoel binnen de woning. Een van de beweegredenen voor het project 'Residence Molen water' is de onethische manier waarop er soms omgegaan moet worden met mensen met een verpleeghuisindicatie. Eric de Ceuster, directeur van Woongoed Middelburg: „Je ziet soms bij oudere echtparen dat een van de partners dusda nig hulpbehoevend wordt, dat de andere partner de zorg niet meer op kan brengen. Dat is het moment waarop de hulp behoevende partner naar het verpleeghuis moet en de ander alleen in een leeg huis achter blijft. Daarbij worden mensen die een'leven van lief en leed gedeeld hebben van elkaar los gerukt. Dit vinden wij onbe schaafd en het is aanleiding ge weest om een mogelijkheid te zoeken om deze mensen een woonvorm aan te bieden waar binnen ze bij elkaar kunnen blij ven". Doordat door samenwer king de prijs van de apparte menten laag gehouden is kun nen mensen die onder de huur- subsidiegrens zitten toch in de ze wat luxere appartementen wonen". Niet alleen door ouderdom worden mensen afhankelijk van verpleeghuiszorg, ook mensen die door een ongeluk bijvoorbeeld een dwarslaesie opgelopen hebben kunnen in een verpleeghuis terechtko men. Door de constructie als in 'Residence Molenwater' hoe ven ook deze mensen niet uit de maatschappij weggehaald te worden en kunnen ze als vol waardig lid van die samenle ving mee blijven draaien. De locatiemanager van "t Gast huis' in Middelburg vertelt: „Wat we hier doen is juist geen integratie maar segregatie. We halen 'wonen' en 'zorg' uit el kaar. Het wonen wordt gere geld door Woongoed en de zorg wordt geregeld door "t Gasthuis'. Beide instellingen leveren de kwaliteit waar ze goed in zijn. "t Gasthuis' levert de verpleeg huiszorg en de bijpassende randvoorwaarden. „Deze zorg, die geboden wordt door ver pleegkundigen die een uitvals basis hebben in Residence Mo lenwater, onderscheidt zich van thuiszorg. Thuiszorg is planbaar, je kunt bijvoorbeeld best regelen dat de hulp om acht uur 's avonds komt, maar dat moet dan wel tevoren afgesproken worden. Bij de verpleeghuiszorg is er 24 uur per dag acuut hulp oproep baar. Deze service verlenen we ook aan de bewoners van 'on ze' zes appartementen". De kopers van de andere ap partementen binnen de res idence waren eerst niet hele maal gerust op de bedoelingen van Woongoed Middelburg. Na een voorlichtingsavond van Woongoed, de projectontwik kelaar, de gemeente en de SVRZ is de lucht echter hele maal opgeklaard en de kopers zijn nu eigenlijk wel blij met het project. „Het wordt als een voordeel gezien: als de bewo ners van de koopappartemen- ten hulpbehoevender worden kunnen ze makkelijker een be roep doen op de toch al aan wezige zorg" vertelt Johan Geerse, manager zorg van "t Gasthuis'. Een aantal potentiële bewoners van de residence vond het ei genlijk niet netjes, dat er een speciale voorlichtingsavond belegd werd. Zij vonden het vanzelfsprekend dat er op een dergelijke manier voor de kwa liteit van leven van verpleeg- zorgbehoevenden gekozen werd, dat behoefde toch geen uitleg. Residence Molenwater ontworpen door Ralph Erskine. foto Johan Geerse Advertentie httptf/ïeeiand.wöonkeuae.nl De woningbouwvereniging is al jaren in een veranderings proces gewikkeld om van een ambtelijk apparaat met strikte regels uit te groeien tot een klantgerichte organisatie. Het onderzoek is volgens woordvoerder H. Bekker weer een goede stap in die richting. „We willen onze producten klant gericht, zorgvuldig, rechtvaardig en betrouwbaar leveren Kwaliteit staat daarbij voorop. We willen niet alleen wonin gen bouwen, beheren en verdelen, maar ook diensten aan bieden die een direct verband hebben met wonen". In de vragenlijst, die naar de helft van de huurders en 250 woningzoekenden in de gemeente Goes en Noord-Beveland uit zijn gegaan, wordt onder andere gevraagd naar de tevre denheid over zaken als bereikbaarheid en bezoektijden. De RWS heeft in mei haar bezoektijden verlengd. Het kantoor is sinds het voorjaar open van 8 tot 18 uur. Maar van de lange re openingstijden hebben de klanten van de RWS tot dusver nog weinig gebruik gemaakt. Bekker: „We weten niet of dat door de onbekendheid komt of omdat mensen er geen be hoefte aan hebben. Daar proberen we ook via deze vragen lijst achter te komen". Als uit de vragenlijst blijkt dat veel klanten behoefte hebben aan andere openingstijden zoals zaterdagmorgen of donder dagavond, zal daar volgens Bekker zeker op gereageerd worden. „Als we drieduizend formulieren terugkrijgen met die uitkomst, dan zullen we wel moeten reageren. Dat is de bedoeling van de enquête" Dankzij de vragenlijst hebben huurders veranderingen nu zelf in de hand. Zo kunnen ze in de vragenlijst ook aangeven interesse te hebben in zaken als een tuinman, boodschappenservice of een brand- en inboe delverzekering. „Met zesduizend mensen achter je sta je ook sterk bij bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen." Om nog meer respons te krijgen, heeft de RWS het invullen van de vragenlijst erg aantrekkelijk gemaakt. Onder de in zenders worden vijftien prijzen verloot van 200 gulden. Daarvoor moet alleen het telefoonnummer op de envelop worden gezet. In de vragenlijst wordt niet alleen gevraagd naar de waardering van de huidige producten, maar ook een oproep gedaan om plaats te nemen in een panel. Ook daar staat een vergoeding tegenover. Bij belangstelling wil de RWS nieuwe of aanvullende woondiensten samen met de klanten uitwerken. Steeds vaker worden mensen in hun eigen woning beroofd en dit gebeurt in toenemende mate op een uiterst geweld dadige manier. Rotterdam spant de kroon, hier is het aantal gewelddadige overvallen in eigen huis ten opzichte van vo rig jaar verdubbeld. Ook in andere grote steden worden steeds meer overvallen op woningen gepleegd. Volgens de politie is een overval op de eigen woning niet altijd te voor komen, maar kunnen mensen wel maatregelen treffen om de kans daarop te verkleinen. Goede maatregelen zijn: ket ting op de deur of een kijkgaatje in de voordeur. Dit jaar zullen gebruikers een half miljard kWh groene stroom afnemen. Dat is meer dan vijfmaal zo veel als in 1997, zo meldt het CBS. Driekwart van de groene stroom wordt door huishoudens gebruikt. Huishoudens en bedrij ven kunnen groene stroom betrekken bij de distributiebe drijven. Zij sluiten dan een contract af om een bepaalde hoe veelheid duurzaam opgewekte elektriciteit af te nemen. De distributiebedrijven kopen de groene stroom in bij de elektriciteitsproducenten. Dit gaat in groenlabels, certificaten van 10 000 kWh. Niet alle duurzaam opgewekte elektriciteit wordt echter als groenlabel verhandeld. Elektriciteit die wordt opgewekt door zonnecellen en uit fermentatiegas wordt vaak ter plekke gebruikt. Elektriciteit uit afvalverbran dingsinstallaties komt niet voor groenlabels in aanmerking. In 1999 is bijna 1,1 miljard kWh van groenlabels voorziene stroom opgewekt. De totale productie van duurzame elektri citeit was echter tweemaal zo hoog. De afvalverbrandingsin stallaties produceerden vorig jaar ruim 40% van de duur zaam opgewekte elektriciteit. Uit windturbines kwam 30% van deze elektriciteit. In totaal werd in Nederland in 1999 bij na 98 miljard kWh elektriciteit gebruikt. Duurzaam opgewek te elektriciteit vormde daarvan 2,2%. Groene stroom had een aandeel in het verbruik van 0,3%. Per saldo zijn de hoge koopprijzen iets meer in evenwicht gekomen met het inkomen van de consument, zo conclu deert de NVM. Dat geldt ook voor de financieringslast van de koopwoning in relatie tot de gemiddelde inkomensgroei. De NVM-betaalbaarheidsindex is sinds de tweede helft van 1999 sterk gedaald. De financiële aantrekkelijkheid om een huis te kopen is, voor eenverdieners, tweeverdieners en doorstromers op de woningmarkt afgenomen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 23