Vliegveld Midden-Zeeland herbergt herinneringen aviatisch Schelde-verleden nlijk dat er eel mensen ten afvloeien' 19 De Schelde heeft vooral naam gemaakt op scheeps- bouwgebied. Toch zijn er ook producten afgele verd die niet voor vervoer over het water maar door de lucht bestemd waren. Op het vliegveld Midden- Zeeland herinnert een éénmotorig vliegtuig van het type Saab Safir aan dat tijdperk. Het grondig gerestaureerde toestel is in de jaren vijftig gebouwd door de vestiging van De Schelde in Dordrecht. WÊÊÊÊ Bij de Scheklejij 'Dónliecht gefxiuwde Saab $afjr op Midden-Zeeland Voorzitter Rinie de Jonge van de Centrale onderne mingsraad bij de Koninklijke Schelde Groep is een tevreden man. „We hebben onze doelstelling om met KSG voorbij 2000 te gaan gehaald". Aan de andere kant doet het hem erg veel pijn dat er ter bereiking van dat doel zoveel medewerkers moesten afvloeien. Fouten Geen zetbaasje Signalen Scbeldem usch Koninklijk Jubileum Als in de jaren dertig de crisis overal kommer en ellende brengt gaat ook de Scheldewerf gebukt onder de ma laise. Er werkt op het bedrijf nog maar 872 man. De financiële situatie is uiterst zorgelijk. Onder die omstan digheden wordt besloten de bedrijfs- werkzaamheden uit te breiden met het ontwikkelen van aviatische activi teiten. De overname van de vliegtuigafde ling van de firma Pander in Den Haag vormt in 1934 de basis. Ook worden er contacten gelegd met de Duitse fa briek Dornier die in de bouw van vlicgboten is gespecialiseerd. Vier jaar later wordt de eerste opdracht ver worven voor de bouw van de vleu gels voor achttien vlicgboten. Het eerste vliegtuig dal in Vlissingen gereed komt is de S. 12 waarbij de S niet staat voor Schelde maar voor Slot, de naam van de bekwame vlieg tuigconstructeur die is aangetrokken. Het toestel is fraai van lijn, maar blijkt toch niet aan de eisen te voldoen De machine is verkocht als vierzittcr, Voorts gaf het voldoening dat het streven om De Groep bij elkaar te houden ondanks dreiging van uiteen vallen ook is gehaald. En: er is ver trouwen in de toekomst. „De lucht begint op te klaren", formu leert De Jonge voorzichtig. „We zijn er nog niet. We moeten met z'n allen goed begrijpen dat met een verschui ving van de aandelen van A naar B de problemen niet opgelost zijn. Maar de nieuwe directeur Berkvens heeft, denk ik, de capaciteiten om ons verder te brengen. En zijn voorganger Van den Heuvel heeft gedaan wat-ie kon". „Daarbij zal hij beslist fouten ge maakt hebben. Gelukkig maar, want daarmee bewees liij ook maar een mens te zijn. Het feit dat wij Van den Heuvel hebben uitgeroepen tot Scheldeman van de jaren '83 tot 2000 geeft een blijk van waardering aan voor wat hij voor ons heeft bete kend". Wat helemaal een goed gevoel geelt is dat de nieuw aangetreden direc teur geen 'zetbaasje van meneer Kommer is'. „Hij geeft naar de ondernemingsraad een heel duidelijk beeld dat dat niet zo is. Hij voert een eigen beleid. De Schelde blijft dus De Schelde en wordt niet opgeslokt door een Da- mencultuur". De voorzitter van de ondernemings raad heeft het aan de aanloop bij zijn kantoor gemerkt dat er rust in de tent begint te komen. „Als je mij in de eerdere maanden van het jaar wil de spreken moest je een nummertje halen en maar afwachten wanneer je naar binnen kon. Het is nu weer zoals het behoort te zijn: rustig". Laat het feest maar begin nen. „Ik denk ook dat iedereen bin nen De Schelde dat verdient", vindt De Jonge. Hij heeft lof voor de ge meenschap rond De Schelde. „Die heeft het bedrijf mee overeind helpen houden door het werk te doen wat gedaan moest worden". Verder doet het hem goed uit allerlei signalen te hebben begrepen dat de Zeeuwse bevolking erg betrokken is bij het wel en wee van De Schelde. En de mensen zelf? „Die hebben er altijd de schouders onder gezet. Ik hoop dat ze nu een beetje de wind in de rug krijgen". niertoestellen waarvoor De Schelde de vleugels maakte, zijn in de Tweede Wereldoorlog nog door de Neder landse marine ingezet in de strijd te gen de Japanners. Een door een Dornicrvlicgtuig afge worpen bom maakte in de Indische wateren een eind aan de muiterij op het pantserschip Zeven Provinciën. In de oorlog heeft De Schelde voor de Duitsers nog aan 24 vlicgboten ge werkt. I-ater hebben de Duitsers be kend gemaakt dat deze Do-24's in de oorlog totaal 5000 mensen hebben gered. Om onder de dreiging van de voort durende bombardementen op het Scheldecomplex uit te komen wer den in de latere oorlogsjaren de vlieg- tuigactiviteiten naar Dordrecht over gebracht. Het belangrijkste na-oorlog- se project was daar de licentiebouw van de Zweedse Saab Safir. Daarvan werden er totaal 120 gerealiseerd. Naast het toestel dat op Midden-Zee land tie thuishaven heeft, zijn er nog twee Saab's Safir gestationeerd, maar deze toestellen werden niet onder verantwoordelijkheid van Schelde- Dordrecht gebouwd. De Safir-productie ging in 1954 van Dordrecht over naar Saab in het Zweedse Linköping De afdeling Dor drecht werd verkocht aan Fokker wat het einde betekende voor de vlieg tuigbouw van De Schelde. maar in werkelijkheid kan er maar één man de lucht in omdat het toe stel te zwaar van bouw is geworden. Ook vliegt de S 12 minder hard dan is aangekondigd. Constructeur Slot laat vooral van zich horen als hij de Scheldemusch ont- werpt, het eerste Nederlandse vlieg tuig met een neuswiel, een eenper soons toestel met een gewicht van 200 kg en een spanwijdte van zes meter. Aanschafprijs f 2500. De Schelde bouwt vijf exemplaren en voegt er later nog een vliegbootva- riant aan toe: de Scheldemceuw. Dor-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 47