Scheepswerf in oorlog vaak doelwit voor RAF bommenwerpers Doodsbang was ik, elke keer "w "Tlissingen boekte tijdens de Tweede Wereldoorlog met meer dan 800 incidenten het trieste record de zwaarst gebombardeerde stad van het land te zijn geweest. Daarbij kwamen totaal 343 burgers om het le ven. In een aantal gevallen vormde de scheepswerf het doelwit. Een tegen een muur van de Machinefabriek opge trokken herdenkingsteken herinnert aan de 88 Schelde- werknemers die het slachtoffer werden van het oorlogsge weld. Burgers Buiten schot In de zeer lezenswaardige, bij het ADZ in Vlissingen uitgegeven boek waarin E.J. Weterings verhalen van oud-medewerkers van De Schelde vastlegde, gaat een passage over de oorlogherinneringen. De auteur tekende de indrukken op uit de mond van Truus van Rijssel, van 1943 tot 1986 bibliothecaresse bij de onderneming. Koninklijk Jubileum 11 Het was in de oorlogsjaren vaak erg druk boven Zeeland. De aanvliegrou te van Britse Royal Air Foree toestel len naar doelen in Duitsland voerde over de provincie. In een aantal ge vallen was de bommenlast voor loka- ties in Nederland bestemd. Daarbij ging de aandacht met name uit naar havens- en havenfaciliteiten en naar industriële bedrijven waarvan be kend was of werd vermoed dat ze een rol speelden in de Duitse oor logsindustrie. Daar viel de al op 18 mei 1940 door de Duitsers bezette Scheldewerf ook onder. Ter bescher ming van de arbeiders werden op het bedrijfsterrein zeven schuilkelders gebouwd. De Nederlandse regering en de geal lieerde autoriteien hadden met el kaar afgesproken dat Nederlandse burgers bij luchtaanvallen zoveel mo gelijk zouden worden ontzien. Daar om moesten de te bombarderen doe len met zorg worden uitgekozen. Door de ligging van de door een ste delijke bebouwing omgeven Schelde werf was het echter bijna onvermij delijk dat er burgerslachtoffers zou den vallen. Luchtalarm ter waarschu wing dat er vliegtuigen in aantocht waren, zorgde in Vlissingen voortdu rend voor angstige momenten. Jaar lijks joegen de sirenes de bevolking vele keren de stuipen op het lijf. In 1943 gingen de sirenes wel honderd- zevenennegentig keer. Het bestoken van de Scheldewerf nam al op 10 mei 1940 een aanvang toen het Duitse leger en luchtmacht Nederland binnenvielen en de eerste brandbommen bij de timmerfabriek terecht kwamen. Vier dagen later werd het hoofdkantoor getroffen en tijdelijk overgebracht naar Der Boede bij Koudekerke. Op 17 mei blies een vernietigingscommando van de En- gelse marine de in aanbouw zijnde torpedobootjager 'Philips van Almon- de' op. waarbij ook de werfkrancn met hei exploderen van springladin gen onbruikbaar werden gemaakt. Op 20 september 1940 werd bij een hevig bombardement de modelmake rij verwoest. Het werk ging door in Het Arsenaal. Bij een zware bomaanval op 1 augus tus 1942 kwamen er opnieuw bom men op de werf terecht. In 'kroniek van een luchtoorlog" meldt Gerrit J. Zwanenburg dat tenminste één bom op een schip in aanbouw was geval len en een scheepsbouwhal en de machinewerkplaats was beschadigd. Na deze gebeurtenis besloten de be zetters de bouw van vliegtuigonder delen te decentraliseren en over te brengen naar minder kwetsbare plaatsen. Toen twaalf Bostons het op 21 en 25 januari 1943 gemunt hadden op het Scheldeterrein ontstond er betrekke lijk weinig schade. De meeste bom men kwamen in het water of in het open land terecht. Alleen de houtza gerij werd getroffen. Bij de aanval op 31 mei van dat jaar werden onderdelen van de werf ge raakt, plus enkele schepen waaron der twee Duitse mijnenvegers die ter reparatie aan de kade lagen. Één van de bommen kwam terecht tussen twee PSD veerboten die al vanaf au gustus 1940 voor herstel op de werf lagen. Bij dat bombardement werd ook een van de schuilkelders getrof fen, waarbij enkele gewonden vielen. De schuilkelders waren bedoeld om de mensen zo snel mogelijk na het sein-veilig weer aan het werk te krij gen. Dat pakte vooral na die 31e mei anders uit. Gijs van der Ham in deel II van de Zeeuwse oorlogsgeschiedschrijving: 'De schrik zat er zo in dat reeds bij het vooralarm de werkplek werd ver laten Volgens officiële berekeningen gingen in 1943 in alle afdelingen van het bedrijf bij elkaar 459-169 man uren verloren. Per man was dat twee weken werk'. De hal waar de vliegtuigvleugels wer den gemaakt bleef bij de luchtaanval op 31 mei buiten schot. Wel sloeg op een afstand van slechts 35 meter van af die plek een bom in bij wasserij De Volharding waar veel kleding voor de Wehrmacht werd gewassen. Bij die luchtaanval kwamen negen meisjes om.Twee in latere maanden specifiek op de afdeling vliegtuigbouw gerich te bombardementen leidden uitein delijk tot het treffen van de montage hal van vleugels voor Duitse Dornier- toestellen. De schade was zo aanzien lijk dat De Schelde van de dodenlijst werd geschrapt In 1946 werd voor de gevallenen van het bedrijf een monument opgericht. 'Het was een treffend moment toen vijf kinderen van slachtoffers het mo nument onthulden' schreef de krant daags daarna Op de gedenkplaat staat de tekst: aan hen die stierven door des vijands hand, door '1 vuur van uit de lucht terneer geslagen, in ballingschap verkwijnd ver van hun land, aan hen die nimmer de bevrij ding zagen' Zij vertelt hen- de werknemers bij een luchtalarm vaak als één man naar een schuilkelder stoven aan de Kanaaldijk. 'Soms waren het alleen overtrekkende vliegtuigen die elders hun vrachtje gingen lossen. Naast het gewone alarm had je ook het Elakalarnv Dat was voor beman ningen van Duitse kanonnen be stemd'. 'Als bommen waren gevallen rende ik altijd direct naar het huis van mijn ouders in de Lambrechtsen- straat om te kijken of daar alles goed was. Wat een angst en ellende was dat. Doodsbang was ik. elke keer' Het relaas van Tmus van Rijssel ver meldt ook het verhaal over die zon dagavond toen 'onze' schuilkelder in puin werd gegooid. Dat had vele do den lot gevolg. 'Daarna zochten we ons heil in een Duitse bunker aan de andere kant van het kanaal. Die bunker staat er nog. Er staat tegenwoordig een huis op'. Een voor de werf bedoeld bombardement teisterde Wasserij De Volharding. De veerboot Oosiersep^jgf^werd in 1943 op bef Scbelde- _~7 ^^^rrein doormidden gebombardeerd.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 39