'De doemdenkers zijn gelukkig vertrokken'
De wereld die
marine heet
Uitvinding speciale
scheepswand kan mi-
eurampen voorkomen
Aanleiding om ter gelegenheid van het jubileum het
glas te heffen is er zeker. ,,De Schelde heeft, dank zij
het voorgeslacht, al die jaren toch maar mooi over
leefd. Het is dus een heugelijk feit dat we zover zijn geko
men". De man die dat zegt is Cor Ketting. Hem viel samen
met twee andere KSG-werknemers de eer te beurt te wor
den uitgeroepen tot 'medewerker van het jaar'.
Sinds de oprichting in 1875 van de al na een jaar ko
ninklijk geworden Maatschappij De Schelde heeft de
marinebouw naast de bouw van civiele schepen altijd
een grote rol gespeeld. In 1905 werd onder de naam Luc-
tor et Emergo de eerste 'onderzeese boot' te water gelaten.
Daarna ging de marine meer onderzeeboten bij De Schel
de bestellen.
Bij De Schelde kunnen ze veel meer dan schepen
bouwen en repareren. Er worden ook uitvindingen
gedaan waar de scheepvaart van kan profiteren. Zo
als de vervaardiging van een scheepswand die tegen een
extra stootje kan.
Koninklijk Jubileum
Ketting is een persoon die je niet
licht over het hoofd ziet. Cowboy
hoed, bakkebaarden, onafscheidelijke
donkere bril. De gelijkenis met figu
ren als Elvis Presley en Roy Orbison
dringt zich op. 'Maak er maar wat
van' riep Ketting toen het personeels
blad onlangs naar die beroemdheden
verwees. Cor is postbode op de ter
reinen van Schelde-Stad en Schelde-
Oost. Anders dan de collega's van
PTT Post buiten de poort doen levert
Cor niet alleen post af, maar neemt
hij ook stukken mee die naar elders
moeten. „Er komt een mooie toe
komst aan. Nieuwe eigenaar, nieuwe
kansen, ik geloof daar wel in". Vooral
in de activiteit van de megajachten-
bouw ziet Cor gunstige perspectie
ven. „We krijgen nu een kans om ons
in de civiele bouw weer eens te gaan
bewijzen. En ik vind het ook positief
dat meneer Damen bepaalde mensen
de mogelijkheid biedt om zich te la
ten omscholen voor werk in de luxe
jachtenbouw". Volgens Cor Ketting is
nog niet iedereen uit de dip van het
roerige verleden. „We zijn nu wel
naar Damen overgegaan maar de din
gen die daaruit gaan voortvloeien
zijn nog niet helemaal duidelijk. Van
daar die terughoudendheid. Maar het
belangrijkste is natuurlijk dat er werk
is". De bedrijfspostbode stelt het - „ik
mag het eigenlijk niet zeggen- met
enige voldoening vast: „De doemden
kers en de negatievelingen zijn ver
trokken. En degenen die overgeble
ven zijn hebben de schouders er on
der gezet. Die vechten voor wat ze
waard zijn. Dat zie ik om me heen. En
ik kom overal".
De eerste nieuwbouworder van de
Koninklijke Marine die na de Tweede
Wereldoorlog werd geplaatst betrof
in 1948 de bouw van twee onderzee
bootjagers. De opdracht voor de
bouw van twee geleide wapenfregat
ten was in 1970 een belangrijke mijl
paal. De order gaf aanleiding de Ei-
landwerf geheel in te richten voor de
bouw van marineschepen. In 1974
volgde de plaatsing van de order voor
de bouw van acht Standaard-Fregat
ten, in de jaren tachtig gevolgd dooi
de bouw van twee Luchtverdedi
gingsfregatten en twee vergelijkbare
fregatten voor Griekenland. In de la
tere jaren tachtig kwam de order af
voor de bouw van Multi-purpose fre
gatten.
Met de opdracht voor het ontwerp
en de bouw van vier luchtverdedi-
gings- en commandofregatten (LCF)
is recentelijk een nieuwe mijlpaal be
reikt. De relatief grote schepen (6500
ton) zullen de kern van de nationale
vloot gaan vormen. De bouw van het
bevoorradingsschip Hr.Ms. Amster
dam en het amfibisch transportschip
Ilr.Ms. Rotterdam dient eveneens niet
onvermeld te blijven. De Rotterdam,
die mogelijk op korte termijn een
zusterschip zal krijgen, onderscheidt
zich door een veelvoud aan techni
sche innovaties op het gebied van in
tern transport en laad- en losmoge-
lijkheden.
Met een zorgwekkende regelmaat
wordt de samenleving opgeschrikt
door scheepvaartongelukken die ver
gaande consequenties hebben voor
mens en milieu. Wie deze zomerva
kantie de Bretonse kust opzocht kon
op sommige plaatsen nog sporen
aantreffen van de ramp die zich daar
enige tijd geleden voltrok. Stranden
raakten besmeurd met. olie waardoor
talloze vogels het slachtoffer werden.
Mede door de tussenkomst van het
Middelburgse opvangcentrum De
Mikke kon een aantal vogels van een
wisse dood worden gered.
Om dat soort rampen te kunnen
voorkomen is bij KSG onder supervi
sie van Hans I.udolphy een scheeps
wand ontwikkeld met een verhoog
de weerstand bij botsingen en stran
dingen. Deze wand dient als vervan
ger van de gangbare scheepswand
constructies.
Door dit systeem toe te passen bij
chemicaliëntankcrs en schepen met
andere gevaarlijke ladingen kunnen
milieurampen door lekkage van
schadelijke stoffen worden voorko
men. De botswand kan ook de veilig
heid aan boord van veerboten verho
gen. De nieuw ontwikkelde construc
tie vermindert de kans op lekkage en
op omslaan als gevolg van instabili
teit. Maar een botswand komt net zo
goed van pas als beveiliging tegen
aanvaringen bij sluizen en andere
kunstwerken.
Toepassing is voor reders aantrekke
lijk omdat de wand dunner is dan de
normale scheepshuid. Dat maakt het
mogelijk meer lading mee te nemen.
Er is voor de vinding van Ludolphy
en zijn mensen vooral veel belang
stelling bij scheepsverzekeraars. De
kans bestaat dat reders lagere pre
mies gaan betalen voor schepen die
voorzien zijn van een botswand.
Hel eerste LCF-fregat
Zeven Provinciën ver
laat na de doop door
Konining Beatrix de
dokloods.