'De doemdenkers zijn gelukkig vertrokken' De wereld die marine heet Uitvinding speciale scheepswand kan mi- eurampen voorkomen Aanleiding om ter gelegenheid van het jubileum het glas te heffen is er zeker. ,,De Schelde heeft, dank zij het voorgeslacht, al die jaren toch maar mooi over leefd. Het is dus een heugelijk feit dat we zover zijn geko men". De man die dat zegt is Cor Ketting. Hem viel samen met twee andere KSG-werknemers de eer te beurt te wor den uitgeroepen tot 'medewerker van het jaar'. Sinds de oprichting in 1875 van de al na een jaar ko ninklijk geworden Maatschappij De Schelde heeft de marinebouw naast de bouw van civiele schepen altijd een grote rol gespeeld. In 1905 werd onder de naam Luc- tor et Emergo de eerste 'onderzeese boot' te water gelaten. Daarna ging de marine meer onderzeeboten bij De Schel de bestellen. Bij De Schelde kunnen ze veel meer dan schepen bouwen en repareren. Er worden ook uitvindingen gedaan waar de scheepvaart van kan profiteren. Zo als de vervaardiging van een scheepswand die tegen een extra stootje kan. Koninklijk Jubileum Ketting is een persoon die je niet licht over het hoofd ziet. Cowboy hoed, bakkebaarden, onafscheidelijke donkere bril. De gelijkenis met figu ren als Elvis Presley en Roy Orbison dringt zich op. 'Maak er maar wat van' riep Ketting toen het personeels blad onlangs naar die beroemdheden verwees. Cor is postbode op de ter reinen van Schelde-Stad en Schelde- Oost. Anders dan de collega's van PTT Post buiten de poort doen levert Cor niet alleen post af, maar neemt hij ook stukken mee die naar elders moeten. „Er komt een mooie toe komst aan. Nieuwe eigenaar, nieuwe kansen, ik geloof daar wel in". Vooral in de activiteit van de megajachten- bouw ziet Cor gunstige perspectie ven. „We krijgen nu een kans om ons in de civiele bouw weer eens te gaan bewijzen. En ik vind het ook positief dat meneer Damen bepaalde mensen de mogelijkheid biedt om zich te la ten omscholen voor werk in de luxe jachtenbouw". Volgens Cor Ketting is nog niet iedereen uit de dip van het roerige verleden. „We zijn nu wel naar Damen overgegaan maar de din gen die daaruit gaan voortvloeien zijn nog niet helemaal duidelijk. Van daar die terughoudendheid. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat er werk is". De bedrijfspostbode stelt het - „ik mag het eigenlijk niet zeggen- met enige voldoening vast: „De doemden kers en de negatievelingen zijn ver trokken. En degenen die overgeble ven zijn hebben de schouders er on der gezet. Die vechten voor wat ze waard zijn. Dat zie ik om me heen. En ik kom overal". De eerste nieuwbouworder van de Koninklijke Marine die na de Tweede Wereldoorlog werd geplaatst betrof in 1948 de bouw van twee onderzee bootjagers. De opdracht voor de bouw van twee geleide wapenfregat ten was in 1970 een belangrijke mijl paal. De order gaf aanleiding de Ei- landwerf geheel in te richten voor de bouw van marineschepen. In 1974 volgde de plaatsing van de order voor de bouw van acht Standaard-Fregat ten, in de jaren tachtig gevolgd dooi de bouw van twee Luchtverdedi gingsfregatten en twee vergelijkbare fregatten voor Griekenland. In de la tere jaren tachtig kwam de order af voor de bouw van Multi-purpose fre gatten. Met de opdracht voor het ontwerp en de bouw van vier luchtverdedi- gings- en commandofregatten (LCF) is recentelijk een nieuwe mijlpaal be reikt. De relatief grote schepen (6500 ton) zullen de kern van de nationale vloot gaan vormen. De bouw van het bevoorradingsschip Hr.Ms. Amster dam en het amfibisch transportschip Ilr.Ms. Rotterdam dient eveneens niet onvermeld te blijven. De Rotterdam, die mogelijk op korte termijn een zusterschip zal krijgen, onderscheidt zich door een veelvoud aan techni sche innovaties op het gebied van in tern transport en laad- en losmoge- lijkheden. Met een zorgwekkende regelmaat wordt de samenleving opgeschrikt door scheepvaartongelukken die ver gaande consequenties hebben voor mens en milieu. Wie deze zomerva kantie de Bretonse kust opzocht kon op sommige plaatsen nog sporen aantreffen van de ramp die zich daar enige tijd geleden voltrok. Stranden raakten besmeurd met. olie waardoor talloze vogels het slachtoffer werden. Mede door de tussenkomst van het Middelburgse opvangcentrum De Mikke kon een aantal vogels van een wisse dood worden gered. Om dat soort rampen te kunnen voorkomen is bij KSG onder supervi sie van Hans I.udolphy een scheeps wand ontwikkeld met een verhoog de weerstand bij botsingen en stran dingen. Deze wand dient als vervan ger van de gangbare scheepswand constructies. Door dit systeem toe te passen bij chemicaliëntankcrs en schepen met andere gevaarlijke ladingen kunnen milieurampen door lekkage van schadelijke stoffen worden voorko men. De botswand kan ook de veilig heid aan boord van veerboten verho gen. De nieuw ontwikkelde construc tie vermindert de kans op lekkage en op omslaan als gevolg van instabili teit. Maar een botswand komt net zo goed van pas als beveiliging tegen aanvaringen bij sluizen en andere kunstwerken. Toepassing is voor reders aantrekke lijk omdat de wand dunner is dan de normale scheepshuid. Dat maakt het mogelijk meer lading mee te nemen. Er is voor de vinding van Ludolphy en zijn mensen vooral veel belang stelling bij scheepsverzekeraars. De kans bestaat dat reders lagere pre mies gaan betalen voor schepen die voorzien zijn van een botswand. Hel eerste LCF-fregat Zeven Provinciën ver laat na de doop door Konining Beatrix de dokloods.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 33