De KSG heeft absoluut toekomst F; Bouw megaj achten aan de rand van Vlissingen JU COLOFON Megajachtenbouw hoeft gemeentelijke plan met binnenstad niet in de weg te staan len mooi bedrijf met een roemruchte, kleurrijke historie, een bedrijf ook dat een kwalitatief mooi /product maakt. Daar moet absoluut toekomst in zitten". Het zijn de woorden van René Berkvens (44), de nieuw aangetreden directeur van de Koninklijke Schelde Groep. Hoe de verhuisplannen van de Koninklijke Schelde Groep naar Vlissingen-Oost straks ook uitpakken, zeker is dat niet alle activiteiten uit de stad verdwij nen. Het voornemen bestaat op Het Eiland de constructie en afbouw van mega motorjachten te laten plaatsvinden. De nieuwe activiteit heeft te maken met de overname van KSG door Damen Shipyards. Bij de plannen tot verhuizing naar Vlissingen-Oost, be doeld om daar efficiënter te kunnen werken, heeft altijd voorop gestaan dat het zwaartepunt van de werf in het Sloegebied zou komen te liggen. Met de over name door Damen is het voornemen uitgesproken een deel van de werf in de binnenstad te handhaven. De blau we loodsen aan de Commandoweg zijn voorbestemd als werkplaats te dienen voor luxueuze particuliere jachten. Imago inr- Koninklijk Jubileum3 KSG aan de Groep heeft ze die nu wel. Een nieuwe smaak erbij, die voor de toekomst winstgevende per spectieven kan bieden. Berkvens schrijft de successtory van de Damen Shipyards Groep vooral toe aan de grote verscheidenheid op scheepsbouwgebied. „Verschillende producten voor verschillende mark ten, daar komt, denk ik. de stabiliteit vandaan. Wij zetten niet alles op één kaart door met één product of pro ductgroep op één markt te opereren. De Damen Shipyards Groep rust op verschillende pilaren. Juist door die veelzijdigheid zijn, zeker de afgelo pen tien jaar zo succesvol geweest". De uitdaging om van dat mooie en bekende scheepsbouwbedrijf weer een gezonde en winstgevende orga nisatie te maken bracht hem naar Vlissingen De ingrediënten zijn daarvoor naar zijn stellige overtuiging zeker aanwe zig. Berkvens is afkomstig van de nieuwe moedermaatschappij van KSG, de Da men Shipyards Groep in Gorinchem, een gigant met 27 werkmaatschappij en. Daarvan zijn er 18 in Nederland gevestigd. De meerwaarde van KSG is volgens Berkvens voor Damen vooral gelegen in de product-markt- combinatie marineschepen. Die had Damen nog niet. .Met toevoeging van Damen werd in de begin jaren ne gentig eigenaar van de werf Amels in Makkum. Dit bedrijf is gespeciali seerd in de bouw van luxe jachten tot een maximale lengte van 126 me ter en een diepgang van 4.50 meter Opdrachtgevers zijn rijke particulie ren. Amels geniet een grote faam op de markt van de megajachtenbouw Daarin behoren thans wereldwijd ze ven werven tot de koplopers. Amels is één van de vier Nederlandse wer ven die deel uitmaken van deze se lecte groep. De vestiging van een tweede produc tielocatie in Vlissingen naast die in Makkum heeft te maken met de toe nemende vraag naar megajachten. In Vlissingen zal vooral de constructie en afbouw van grotere jachten gaan plaatsvinden, waarvoor in Makkum de faciliteiten niet toereikend zijn. Een eerste order is al geboekt: de bouw van een 61.50 meter lang en 10.60 meter breed jacht met een diepgang van 5.70 meter. Het schip is bestemd voor een rijke Amerikaan. Bij de organisatie van de jachten- bouw op de locatie Vlissingen zullen rond vijftig mensen worden betrok ken. Daartoe behoort ook een aantal onderaannemers. De werkzaamheden in Vlissingen be staan uit het samenstellen en afbou wen van nieuwe jachten waarvoor overal in de wereld onderdelen wor den gekocht. Er wordt specialistische vaardigheid ingehuurd op het gebied van de luxe afwerking en het schil derwerk Deze jubileumkrant is een uitgave van de Faam/Vlissinger en De Bevelander in samenwerking met De Koninklijke Schelde Groep. Oplage 94.000 ex. Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp Administratie: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant bv Postbus 18 4380 AA Vlissingen Druk: Wegener Nieuwsdruk Zeeland Bezorging: 0800-0231231 Verspreiding huis-aan-huis op Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland. Foto's: KSG-archief, Foto De Grave, Ruben Oreel, Fred Hofman, Sky Pictures, archief gemeente Vlissingen Wat betekent dat voor de gemeente en de gedachten die men had en heeft over de herinvulling van de vrijkomende bedrijfsterreinen? Een gedeeltelijke streep door de reke ning? Burgemeester A. van Dok van W'eele stelt voorop dat het daar op Het Ei land om een van de mooiste gedeel ten gaat voor stadsontwikkeling. „Maar wat is belangrijk? Dat het be drijf perspectief heeft. Het is onze primaire opdracht om dat bedrijf in deze stad zijn werk te kunnen laten doen. Maar het moet wel een punt van goed overleg en onderhandeling zijn om dat in evenwicht te doen. Het is een industriële belasting van de omgeving. Daar moet je heel goed naar kijken". Voor de inrichting van het vrijko mende gebied zijn gaandeweg aller lei varianten aangedragen. Uitgangs punten zijn de versterking van het maritieme karakter en het creëren van een woomnilieu dat burgers en bedrijven doet besluiten zich in Vlis singen te vestiging. Van Dok van Wee- Ie: „Dat moet architectonisch echt spie en span zijn". Met verwijzing naar het project van de Dobberende Doosjes stelt de bur gemeester vast dat Vlissingen op ar chitectonisch gebied wel wat aan durft, alle hevige discussies daarover ten spijt. „We moeten niet het imago hebben van middelmatig en suffig. Dat past niet bij Vlissingen. Het mag best een beetje uitdagend, ondeu gend en guitig zijn. Dat zal misschien ook jonge mensen wat meer aanspre ken". Bij een fasegewijze herinrichting van de door KSG te ontruimen bedrijfsterreinen verdient het vol gens de persoonlijke opvattingen van Van Dok van Weele de voorkeur hoge prioriteit te geven aan de ontsluiting van de binnenstad. „Dat vind ik ont zettend belangrijk". De burgemeester zou het ook 'hard- stikke goed vinden' om elementen die herinneren aan het verleden te behouden. Daarbij heeft zij ook ob jecten als het gedempte Kleine Dok op het oog. „Als het enigszins kan moeten we dat als monument van het verleden in ere herstellen" Ook behoud van de voormalige timmerfa briek lijkt haar een goede zaak. „Dat is een erfenis met een officiële mo numentale status. Daar moeten we sowieso wat mee". Burgemeester A. van Dok-van Weele: "Het is onze primaire opdracht elk bedrijf in deze stad zijn werk te kunnen laten doen".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 31