De KSG heeft absoluut toekomst
F;
Bouw megaj achten aan
de rand van Vlissingen
JU
COLOFON
Megajachtenbouw hoeft gemeentelijke plan
met binnenstad niet in de weg te staan
len mooi bedrijf met een roemruchte, kleurrijke
historie, een bedrijf ook dat een kwalitatief mooi
/product maakt. Daar moet absoluut toekomst in
zitten". Het zijn de woorden van René Berkvens (44), de
nieuw aangetreden directeur van de Koninklijke Schelde
Groep.
Hoe de verhuisplannen van de Koninklijke Schelde
Groep naar Vlissingen-Oost straks ook uitpakken,
zeker is dat niet alle activiteiten uit de stad verdwij
nen. Het voornemen bestaat op Het Eiland de constructie
en afbouw van mega motorjachten te laten plaatsvinden.
De nieuwe activiteit heeft te maken met de overname van
KSG door Damen Shipyards.
Bij de plannen tot verhuizing naar Vlissingen-Oost, be
doeld om daar efficiënter te kunnen werken, heeft
altijd voorop gestaan dat het zwaartepunt van de
werf in het Sloegebied zou komen te liggen. Met de over
name door Damen is het voornemen uitgesproken een
deel van de werf in de binnenstad te handhaven. De blau
we loodsen aan de Commandoweg zijn voorbestemd als
werkplaats te dienen voor luxueuze particuliere jachten.
Imago
inr-
Koninklijk Jubileum3
KSG aan de Groep heeft ze die nu
wel. Een nieuwe smaak erbij, die
voor de toekomst winstgevende per
spectieven kan bieden.
Berkvens schrijft de successtory van
de Damen Shipyards Groep vooral
toe aan de grote verscheidenheid op
scheepsbouwgebied. „Verschillende
producten voor verschillende mark
ten, daar komt, denk ik. de stabiliteit
vandaan. Wij zetten niet alles op één
kaart door met één product of pro
ductgroep op één markt te opereren.
De Damen Shipyards Groep rust op
verschillende pilaren. Juist door die
veelzijdigheid zijn, zeker de afgelo
pen tien jaar zo succesvol geweest".
De uitdaging om van dat mooie en
bekende scheepsbouwbedrijf weer
een gezonde en winstgevende orga
nisatie te maken bracht hem naar
Vlissingen
De ingrediënten zijn daarvoor naar
zijn stellige overtuiging zeker aanwe
zig.
Berkvens is afkomstig van de nieuwe
moedermaatschappij van KSG, de Da
men Shipyards Groep in Gorinchem,
een gigant met 27 werkmaatschappij
en. Daarvan zijn er 18 in Nederland
gevestigd. De meerwaarde van KSG
is volgens Berkvens voor Damen
vooral gelegen in de product-markt-
combinatie marineschepen. Die had
Damen nog niet. .Met toevoeging van
Damen werd in de begin jaren ne
gentig eigenaar van de werf Amels in
Makkum. Dit bedrijf is gespeciali
seerd in de bouw van luxe jachten
tot een maximale lengte van 126 me
ter en een diepgang van 4.50 meter
Opdrachtgevers zijn rijke particulie
ren. Amels geniet een grote faam op
de markt van de megajachtenbouw
Daarin behoren thans wereldwijd ze
ven werven tot de koplopers. Amels
is één van de vier Nederlandse wer
ven die deel uitmaken van deze se
lecte groep.
De vestiging van een tweede produc
tielocatie in Vlissingen naast die in
Makkum heeft te maken met de toe
nemende vraag naar megajachten. In
Vlissingen zal vooral de constructie
en afbouw van grotere jachten gaan
plaatsvinden, waarvoor in Makkum
de faciliteiten niet toereikend zijn.
Een eerste order is al geboekt: de
bouw van een 61.50 meter lang en
10.60 meter breed jacht met een
diepgang van 5.70 meter. Het schip is
bestemd voor een rijke Amerikaan.
Bij de organisatie van de jachten-
bouw op de locatie Vlissingen zullen
rond vijftig mensen worden betrok
ken. Daartoe behoort ook een aantal
onderaannemers.
De werkzaamheden in Vlissingen be
staan uit het samenstellen en afbou
wen van nieuwe jachten waarvoor
overal in de wereld onderdelen wor
den gekocht. Er wordt specialistische
vaardigheid ingehuurd op het gebied
van de luxe afwerking en het schil
derwerk
Deze jubileumkrant is
een uitgave van de
Faam/Vlissinger en
De Bevelander
in samenwerking met
De Koninklijke Schelde
Groep.
Oplage 94.000 ex.
Exploitatie:
Ch. van den Oosterkamp
Administratie:
Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse
Courant bv
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Druk:
Wegener Nieuwsdruk
Zeeland
Bezorging:
0800-0231231
Verspreiding huis-aan-huis
op Walcheren, Noord- en
Zuid-Beveland.
Foto's:
KSG-archief, Foto De Grave,
Ruben Oreel, Fred Hofman,
Sky Pictures, archief
gemeente Vlissingen
Wat betekent dat voor de gemeente
en de gedachten die men had en
heeft over de herinvulling van de
vrijkomende bedrijfsterreinen? Een
gedeeltelijke streep door de reke
ning?
Burgemeester A. van Dok van W'eele
stelt voorop dat het daar op Het Ei
land om een van de mooiste gedeel
ten gaat voor stadsontwikkeling.
„Maar wat is belangrijk? Dat het be
drijf perspectief heeft. Het is onze
primaire opdracht om dat bedrijf in
deze stad zijn werk te kunnen laten
doen. Maar het moet wel een punt
van goed overleg en onderhandeling
zijn om dat in evenwicht te doen.
Het is een industriële belasting van
de omgeving. Daar moet je heel goed
naar kijken".
Voor de inrichting van het vrijko
mende gebied zijn gaandeweg aller
lei varianten aangedragen. Uitgangs
punten zijn de versterking van het
maritieme karakter en het creëren
van een woomnilieu dat burgers en
bedrijven doet besluiten zich in Vlis
singen te vestiging. Van Dok van Wee-
Ie: „Dat moet architectonisch echt
spie en span zijn".
Met verwijzing naar het project van
de Dobberende Doosjes stelt de bur
gemeester vast dat Vlissingen op ar
chitectonisch gebied wel wat aan
durft, alle hevige discussies daarover
ten spijt. „We moeten niet het imago
hebben van middelmatig en suffig.
Dat past niet bij Vlissingen. Het mag
best een beetje uitdagend, ondeu
gend en guitig zijn. Dat zal misschien
ook jonge mensen wat meer aanspre
ken".
Bij een fasegewijze herinrichting van
de door KSG te ontruimen
bedrijfsterreinen verdient het vol
gens de persoonlijke opvattingen van
Van Dok van Weele de voorkeur hoge
prioriteit te geven aan de ontsluiting
van de binnenstad. „Dat vind ik ont
zettend belangrijk".
De burgemeester zou het ook 'hard-
stikke goed vinden' om elementen
die herinneren aan het verleden te
behouden. Daarbij heeft zij ook ob
jecten als het gedempte Kleine Dok
op het oog. „Als het enigszins kan
moeten we dat als monument van
het verleden in ere herstellen" Ook
behoud van de voormalige timmerfa
briek lijkt haar een goede zaak. „Dat
is een erfenis met een officiële mo
numentale status. Daar moeten we
sowieso wat mee".
Burgemeester A. van
Dok-van Weele: "Het is onze
primaire opdracht elk bedrijf
in deze stad zijn werk te
kunnen laten doen".