Landsdelen en Rijk eens over hoofdlijnen Vijfde Nota lOAW'er hoeft huis niet op te eten Vegetatiedak populair onder Middelburgers KORT KORT KORT Pronk wil Delta-metropool Verhuizen naar de werkplek Og-veiling levert hoge prijzen op Nieuwe aanbouw in harde guldens 'Urban networks' doel congres Nieuwe belastingstelsel 2 september 2000 10.00 -14.00 uur Op 1 en 3 juli vond voor de derde maal be stuurlijk overleg plaats tussen onderdelen van de rijksoverheid en bestuurders in de landsde len Noord, Oost, Zuid en West. Het overleg werd gevoerd door de bewindslieden van VROM en bestuurders van provincies, grote ge meenten, kaderwetgebieden en waterschap pen. Bij het overleg waren ook ambtelijke ver tegenwoordigers van LNV, EZ en V&W en de inspecteurs RO aanwezig. De landsdelen en het Rijk hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over de verdeling van de ruimtebehoef te, de stedelijke netwerken, de contourbenade ring en de omgang met water. Huiseigenaren die in de bijstand terechtkomen, moeten eerst tot een bepaald bedrag hun huis opeten. Huiseigenaren in de leeftijd van 50 jaar of ouder zijn beter af. Zij krijgen IOAW, de wet Inkomensvoorziening Oudere en Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten. lOAW'ers hoeven niet eerst hun vermogen te verorberen om een uit kering te krijgen. Hans Wreesman uit Arnemuiden heeft on langs de publieksprijs gekregen van de reizen de tentoonstelling 'Nederland onder Dak', een initiatief van de Stichting Het Prominente Dak. Wreesman was een van de bezoekers van de tentoonstelling die zijn stem heeft laten gel den over de tien meest prominente daken van Nederland. Als maquette werden deze daken tentoongesteld in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Bezoekers van de expositie mochten hun favoriet kiezen. Woensdag 13 september 2000 Jaargang 4 nummer 19 Het ministerie van VROM wil de ruimtebehoefte voor de langere termijn goed in beeld brengen. Dit om te voorko men dat voor belangrijke functies onvoldoende ruimte zou worden gereserveerd en om een goede ruimtelijke af weging met meer zekerheid voor kwaliteit mogelijk te ma ken. In de notitie 'Rekenen met Ruimte' heeft de minister hiervoor verschillende mo dellen gepresenteerd. Uit de reacties van de landsdelen en de adviezen van externe des kundigen is geconcludeerd dat het zogenoemde 'trend- model' voorlopig als uit gangspunt voor de verdere beleidsvorming kan worden aangehouden. In het huidige ruimtegebruik voor wonen en werken ligt bijvoorbeeld het accent op het landsdeel West en in iets mindere mate op het lands deel Zuid. Volgens het trendmodel zou ook wat betreft de aanvullen de ruimtebehoefte het accent op West en Zuid liggen. Uit gedrukt in hectares gaat het om een totaal van aanvullen de ruimtebehoefte tot 2020 voor wonen en werken van ruim 100.000 hectare. Bestuurders in de vier lands delen stemmen er in beginsel mee in, dit model als uit gangspunt te hanteren, maar plaatsen er ook enkele kantte keningen bij. Zo zien de be stuurders in landsdeel Noord meer economische en ruim telijke kansen dan het trend model suggereert. Volgens Noord is er maxi maal circa 19.000 hectare ruimte beschikbaar, voor het overgrote deel binnen de kernzones. Volgens het lands deel zijn er mogelijkheden voor glastuinbouw, grondge bonden landbouw en selec tief ook voor andere functies vanuit het Westen. In het overleg met Noord is afgesproken dat het trendmo del voor dit landsdeel wordt aangevuld met de zogenoem de Langman-afspraken (extra groei van de werkgelegen heid met tenminste 43.000 ar beidsplaatsen) en met de ef fecten van de aan te leggen Zuiderzeelijn. Landsdeel Oost wil in ieder geval kunnen voorzien in de forse eigen ruimtebehoefte. Bij extra lan delijke groei wil men selectief ruimte bieden in de stedelijke gebieden, daarbij aansluitend op het profiel van zo'n stede lijk gebied. In landsdeel Zuid zijn belang rijke verschillen in groeimo gelijkheden. De provincie Noord-Brabant heeft de grootste autonome groei en zegt daardoor geen mogelijk heden te zien om extra groei vanuit de Randstad te kunnen accommoderen. De provincie Zeeland ziet wel mogelijkheden, zolang de groei past bij bestaande kwa liteiten. Limburg heeft op dit moment geen ruimte voor extra groei, maar is wel be reid hiervoor mogelijkheden te zoeken, als het Rijk daar voor extra faciliteiten be schikbaar wil stellen. In landsdeel West is de druk op de ruimte het grootst. De minister neemt niet voet stoots aan dat de Randstad de ruimtebehoefte kan ac commoderen op een manier die voldoet aan eerder gefor muleerde criteria voor ruim telijke kwaliteit. Hij wil weten welke prioriteiten de bestuur ders kiezen wanneer die kwa liteitscriteria in het gedrang komen. Afgesproken is, dat de Be stuurscommissie Randstad (BCR) een inventarisatie van randvoorwaarden maakt (zo als financiën, water, infra structuur, grondbeleid en wo ningdifferentiatie) om op grond daarvan te kunnen be oordelen welk beleid nodig is, wil de Randstad haar ei gen groei kunnen opvangen. Bij eerdere gelegenheden heeft de minister het concept van stedelijke netwerken uit eengezet: steden en dorpen die door de aard van hun ge ografische ligging nauw op elkaar zijn aangewezen en daarbij de vorm aannemen van een netwerk van com pacte steden. Kern daarbij is, dat niet ieder deel van het netwerk een compleet aanbod van func ties en voorzieningen hoeft te hebben, maar dat er een sa menhangende ontwikkeling wordt nagestreefd. De vor ming van stedelijke netwer ken kan het ruimtebeslag mi nimaliseren en tegelijk de ruimtelijke kwaliteit verho gen. De minister heeft voorgesteld in het nationaal ruimtelijk be leid zes stedelijke netwerken aan te wijzen: Delta metro pool, Brabantstad, Maast- richt-Heerlen-Aken-Luik (MHAL), Knooppunt Arnhem Nijmegen (KAN), Twente en Groningen-Assen. Het Rijk geeft aan die netwerken on dersteuning bij bestuurlijke samenwerking, stedelijke transformatie, groenstructu ren en de realisatie van hoog waardige vervoersoplossin gen. Naast de stedelijke net werken van nationaal niveau, zijn er netwerken mogelijk die op regionaal niveau van belang zijn. De ontwikkeling hiervan valt onder regie van de provincie besturen. Wel kan het Rijk in sommige gevallen onder steuning bieden. De bestuurders in de lands delen hebben ingestemd met de aanpak rondom de stede lijke netwerken. De ontwikkeling ervan houdt in, dat de betrokken gemeen ten en provincies bijvoor beeld convenanten afsluiten, waarbij men elkaar verplicht over (ruimtelijke) planvor ming te overleggen. In de Vijfde Nota geeft het ka binet een prominente plaats aan de rol van het water uit oogpunt van veiligheid, be perken van overlast en veilig stellen van de zoetwatervoor- raad. Over dat uitgangspunt zijn de bestuurders in alle landsdelen het eens. Er is echter nog geen aanlei ding om nu al concrete ge bieden aan te wijzen die bij voorbeeld kunnen dienen als calamiteitenpolder of reten- Foto: FOTODIENST WSW tiebekken. Met de landsdelen is afgesproken om de advie zen van de Commissie Water beheer 21e eeuw af te wach ten. De werkloze vijftigplusser moet via de kantonrechter worden ontslagen en is verzekerd van een som geld, die het WW-gat opvult en de IOAW tot de pen sionering aanvult tot circa 80 procent van het laatstgenoten salaris. Bovendien blijft de werkgever in de meeste geval len de pensioenopbouw voor zijn rekening nemen. Uit de WW de bijstand in betekent voor deze uitkeringsgerechtig de geen pensioenopbouw meer. De oude dag die ooit zo zonnig leek, verdwijnt dus ook als sneeuw voor de zon. Meer dan 650.000 huishoudens kunnen nauwelijks of niet het hoofd boven water houden. Ze vormen tien procent van de be volking in Nederland die geen reserve heeft om de kapotte wasmachine te vervangen, ver sleten kleding om te wisselen voor nieuwe en voor de door gezakte bank een vervanger te kopen. Twaalf procent kan niet eens zijn huis warm opstoken. Daarnaast hebben 2,7 miljoen huishoudens de grootst moge lijke moeite rond te komen van hun inkomsten. Met name al leenstaanden en de eenouder gezinnen hebben het zwaar. Dit blijkt uit recente door het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS) verstrekte gegevens. Soberheid De meeste huishoudens met de laagste inkomens, waarvan een kwart ver onder het minimum leeft, wonen in de Randstad. In Rotterdam en Amsterdam ver toeven de meeste huishoudens met de laagste inkomens, in Den Haag het laagste aantal van deze drie grote steden. De drie steden proberen er van al les aan te doen om het deze be- volkinggroep iets gemakkelijker te maken. Uit de gegevens van het CBS blijkt dat luxe artikelen, zoals een auto of een computer, niet voor de deur c.q. op de tafel staan van deze huishoudens. Ze zijn bijna allemaal wel in het bezit van een telefoon, een wasmachine en kleuren tv. De huishoudens die een dag taak hebben aan het aan elkaar knopen van de touwtjes hou den vakantie thuis, eten nauwe lijks of nooit vlees of vis en kunnen geen cadeautje voor een goede vriend kopen. De schulden stapelen zich op. Het ene gat wordt met het andere gedekt en als dat ook niet meer kan worden opgebracht, kan de huur en de premie van de hy potheek niet meer worden be taald. Soberheid troef dus! Een ruime meerderheid koos het vegetatiedak van de ge- meentewerf Blaricum, Laren en Eemnes als hun meest pro minente dak. Zo ook Hans Wreesman uit Arnemuiden. Omdat hij dit dak als favoriet had opgegeven werd hij door loting gekozen tot winnaar van de publieksprijs. De tentoonstelling van de ma quettes vindt plaats op diverse locaties in Nederland. Na Arn hem, Drachten en Ypenburg was de expositie van 30 juni tot en met 12 augustus te zien in Middelburg. Helemaal aan het eind van de reizende ten toonstelling, in oktober 2001, wordt bekend gemaakt welk dak door het publiek als meest prominent is gekozen. Ook de deelnemende bezoekers, die hun keuze via een antwoord formulier bekendmaken, wor den beloond. Het 'winnende' dak, een ontwerp van Archi tectenbureau Gelderblom uit Boskoop, viel op doordat het vegetatiedak een goede aan sluiting toont met de omlig gende natuur. Het dak is daar door niet prominent aanwezig. Toch is het dak ondanks de be groeiing niet verstopt, omdat het door de duidelijke ronde vorming op een omgekeerd schip lijkt. Zo ontstaat er een relatie tus sen het type dak en de functie van de gemeentewerf. De ge meente vervult met dit project een voorbeeldfunctie. Vorig jaar oktober vond de jurering plaats van 96 projecten waar bij het dak van prominente plaats moest innemen. Diverse Nederlandse architecten stuur den hun favoriete daken in. Een jury, vertegenwoordigd door stedenbouwkundigen, ar chitecten, opdrachtgevers en consumenten, beoordeelden de inzendingen op drie criteria: prominente aanwezigheid van het dak gezien vanaf straatni veau, esthetiek en functionali teit. Bovendien werden de inzen dingen onderverdeeld in drie categorieën: utiliteitsbouw, en kelvoudige woningbouw en seriematige woningbouw. Van de projecten die de jury selec teerde zijn vervolgens maquet tes gemaakt en nu dus te zien in de reizende tentoonstelling. De tentoonstellingen worden georganiseerd door stichting 'Het Prominente Dak'. Er zijn daken te zien uit onder meer Dwingeloo, Grave, Almere, Ypenburg, Blaricum, Zwolle en Amersfoort. Stichting 'Het Pro minente Dak' heeft als doel de kap in al haar verschijnings vormen een prominentere po sitie te geven binnen de archi tectuur van nieuwbouwprojec ten in Nederland. De reden voor de oprichting van deze stichting komt onder andere voort uit de vraag van consu menten naar woningen met een kap. Een vraag die niet in verhouding staat met het aan bod hiervan. Foto: LEUNIS VERLINDE Als het aan minister Pronk van Ruimtelijke Ordening ligt, wordt de huidige randstad sa men met de Drecntsteden en Almere één grote stad, Rand stad Holland genaamd. Rand stad Holland kan straks worden vergeleken met bijvoorbeeld sommige steden in Amerika en met onder andere Londen en Parijs. Pronk wil samen met minister Netelenbos van Ver keer en Waterstaat vaststellen wat de belangrijkste centra voor de lange termijn in de randstad worden. Het ene cen trum zal dan dichter zijn be volkt dan de andere. Gemeen ten en provincies zouden sa men met projectontwikkelaars plannen moeten maken voor die gebieden. Pronk wil de Eu ropese Delta-metropool Rand stad Holland een eigen gezicht geven en het grootstedelijk ka rakter optimaal benutten. Volgens hem mogelijk door de internationaal unieke ligging aan en in het water. Rond Randstad Holland moet een grens worden getrokken. Er moet ruimte worden vrijge maakt voor wonen en werken, snel en goed geoutilleerd openbaar vervoer dat kan con curreren met de auto en een groen netwerk voor recreatie. Als er ruimte nodig is voor meer bedrijvigheid, mag de grens van Randstad Holland niet worden gepasseerd. Bui ten de grenzen van Randstad Holland zullen de regels voor landbouw, economie en recre atie iets versoepelen. Extra wo ningen en bedrijfsterreinen zijn daar verboden. Zo wil Pronk het gebied buiten Randstad Holland groen en weids houden. Collega Minis ter Jorritsma van Economische Zaken ziet een aantal van Pronks voorwaarden ten aan zien van de metropool niet zit ten. Zij vindt dat het bedrijfsleven die uitbreidingsmogelijkheden wil, ook buiten de grenzen van Randstad Holland, mogelijk moet zijn. Daar staat hij dan. Het droomhuis. Veel groen in de directe om geving, geen volgepakte stad maar voldoende ruimte om vrij te ademen. Oké, het huis ligt vrij ver van de werkplek, maar op deze route vallen de files wel mee en de kosten voor woon werkverkeer met de eigen auto zijn toch fiscaal aftrekbaar. Geen reden om het huis niet te kopen, toch? Wie de komende tijd voor deze keuze staat, moet toch maar eens even pas op de plaats maken, want het nieuwe belastingsstelsel gooit behoor lijk roet in het eten. Vanaf 1 januari 2001 vervalt de eerder ge noemde fiscale aftrek namelijk en dient de benzine dus uit ei gen zak betaald te worden. Het zou nog mogelijk zijn om de werkgever zover te krijgen om de brandstofkosten te vergoe den, want dat is belastingvrij. Als die vergoeding niet mogelijk is, is er maar één manier om de kosten in de hand te houden en dat is door dicht bij het werk te gaan wonen. Het veilen van een huis is voor veel mensen onlosmakelijk ver bonden met een executieverkoop en heeft daardoor een nega tieve lading. Niet alleen jammer, maar ook onnodig, want het veilen van een woning kan ook op een positieve manier en zelfs zeer lucratief zijn. In Amsterdam is het veilen van een huis inmiddels ingeburgerd als een gewoon verkoopkanaal en de bijna 140-jarige Eerste Amsterdamse Onroerend Goed Veiling (EAOGV) BV is als enige veiling in Nederland niet besmet met het imago van executieverkopen. Het principe van een veiling - belangstellenden die tegen el kaar op bieden - levert een zo hoog mogelijke opbrengst op en de verkoopprijs blijkt in de praktijk vaak hoger te liggen dan bij de 'normale' verkoop. Dankzij de sterke huizenmarkt groeit de omzet op deze veiling sinds begin jaren negentig sterk (van 36,6 miljoen in 1990 tot 272,4 miljoen gulden in 1999). Die groei is voor een deel te danken aan steeds hogere verkoopopbrengsten, maar ook aan de nog steeds groeiende populariteit van de EAOGV. Deze veiling bewijst dus dat het veilen van een woning niet an ders hoeft te voelen dan bijvoorbeeld het veilen van een schil derij. Het wachten is nu op navolging. Als er plannen zijn om een huis te bouwen of verbouwen, wordt een huis in principe 'in stukjes gehakt', leder huis be staat immers uit onderdelen en ieder onderdeel heeft ook weer zin eigen prijskaartje. Wie bijvoorbeeld een kamer wil bijbouwen, krijgt te maken met verschillende onderdelen. Wie bijvoorbeeld het plafond wil spuiten, betaalt vijftig gulden per vierkante meter. Stuken kost tachtig gulden voor hetzelfde oppervlak. Standaard rode bakstenen kosten fl. 4.500,- per 5000 stuks en het beton voor fundering voor een tussenwoning met inhoud van 325 m2, op staal kost fl. 1.500,-. Voor isolatiemateriaal moet fl. 1.300,- voor een tussenwoning neergeteld worden en stenen voor binnenmuur kosten fl. 9.500,-. Wie ook nog een raam in de nieuwe kamer wil, moet rekening houden met de volgende prijzen: dubbelglas tot 1 m' fl. 235,-, enkel glas m2 fl. 205,- en draadglas m2 fl. 180,- Een nieuwe houten dekvloer dhz kost fl. 30,- per m2 en een ce- mentdekvloer fl. 40,- per m2. Bij de prijzen van de onderdelen die in dit artikel genoemd wor den, is uitgegaan van de prijzen van een nieuwbouwtussenwo- ning en als aange bracht door een vakman. Foto: LEUNIS VERLINDE Honderden stedenbouwers uit de hele wereld strijken in sep tember in Rotterdam neer. Zij nemen van 10 tot en met 13 sep tember deel aan het congres van de International Federation for Housing and Planning (IFHP). De organisatie houdt zich be zig met vraagstukken over volkshuisvesting en stedenbouw. Op wereldniveau. Stedenbouwkundigen uit alle streken van de wereld treffen el kaar regelmatig tijdens IHFP-congressen. Ze wisselen ervarin gen en de nieuwste ontwikkelingen op hun vakgebied uit en discussiëren over nieuw te zoeken mogelijkheden op steden bouwkundig gebied. In Rotterdam vindt de 45ste bijeenkomst van IHFP plaats. Het thema is 'urban networks'. Aan de orde komen vraagstukken als new economy, IT en de toenemende globalisering. Het is aan de stedenbouwkundigen om op deze snelle ontwikkelingen een passend antwoord te vinden. Steden gaan door globalisering steeds meer op elkaar lijken. Elk winkelcentrum, in welke stad dan ook, lijkt op elkaar. Natio nale ketens en in toenemende mate internationale vestigen zich in de winkelcentra, met hun eigen huisstijl. Hotelketens met identieke huisvesting idem dito. Hoe in de toekomst met de openbare ruimte om te gaan en welke veranderingen IT en de nieuwe economie zullen veroor zaken worden door sprekers Saskia Sassen (hoogleraar econo mie aan de universiteit van Chicago), Herbert Vilakazi (hoogle raar in Zuid Afrika) en stedenbouwkundige Michael Cohen aan de orde gesteld. Hoe de huidige bewoners van steden met de openbare ruimte omgaan en hoe zij erin leven bespreken Abraham de Swaan (Nederlandse socioloog) en stedenbouwkundigen Charles Landry en Akin Mabogunje uit Nigeria. Pritzker Prize-winnaar Rem Koolhaas en de Engelse stedenbouwer Peter Hall trekken op de derde dag van het congres hun conclusies omtrent ur ban net-works. Met ingang van 2001 stijgt het BTW-tarief van 17,5 procent naar 19 procent. Producten en diensten waarvoor het hoge ta rief geldt, worden daardoor duurder. Denk dan bijvoorbeeld aan makelaarskosten, notariskosten en kosten van een verbou wing. Met de verhoging van het BTW-tarief stijgen dus ook de termijnen die na 1 januari 2001 nog betaald dienen te worden voor de nieuwbouwwoning. De tarieven van de inkomstenbelasting gaan volgend jaar flink naar beneden. Dat betekent een verbetering van het netto-inko men voor iedereen. Er is echter niet alleen goed nieuws. Een aantal fiscale regels wat betreft het eigen-huisbezit wordt na melijk aangescherpt. Hier volgen de belangrijkste wijzigingen. Aftrek van hypotheekrente voor een tweede, vakantie- of stu dentenwoning is niet meer toegestaan. De aftrek van hypotheekrente van de hoofdwoning is na 2001 voor een periode van maximaal 30 jaar aftrekbaar. Stel er is een hypotheek van 400.000 gulden afgesloten. Na acht jaar wordt de woning verkocht, wordt een ander huis gekocht en een hypotheek afgesloten van 600.000 gulden. Volgens de be lastingherziening is de rente over het bedrag van 400.000 gul den nog 22 jaar fiscaal aftrekbaar. De rente over het bijgefinancierde bedrag van 200.000 gulden is wel 30 jaar aftrekbaar. Als er na verloop van tijd in verband met een verbouwing wordt besloten een tweede hypotheek af te sluiten, dan is de rente daarvan ook voor een periode van 30 jaar fiscaal aftrekbaar. (Advertentie) Interesse in een nieuwe of bestaande seniorenwoning (leeftijd vanaf 55 jaar)? Kom dan naar de open dag of neem contact op met Woongoed Middelburg, tel.: 0118 - 691700. Wij vertellen u graag meer over onze mogelijkheden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 9