Landsdelen en Rijk eens over hoofdlijnen Vijfde Nota
lOAW'er hoeft huis niet op
te eten
Vegetatiedak populair
onder Middelburgers
KORT KORT KORT
Pronk wil Delta-metropool
Verhuizen naar de werkplek
Og-veiling levert hoge prijzen op
Nieuwe aanbouw in harde guldens
'Urban networks' doel congres
Nieuwe belastingstelsel
2 september 2000
10.00 -14.00 uur
Op 1 en 3 juli vond voor de derde maal be
stuurlijk overleg plaats tussen onderdelen van
de rijksoverheid en bestuurders in de landsde
len Noord, Oost, Zuid en West. Het overleg
werd gevoerd door de bewindslieden van
VROM en bestuurders van provincies, grote ge
meenten, kaderwetgebieden en waterschap
pen. Bij het overleg waren ook ambtelijke ver
tegenwoordigers van LNV, EZ en V&W en de
inspecteurs RO aanwezig. De landsdelen en het
Rijk hebben op hoofdlijnen overeenstemming
bereikt over de verdeling van de ruimtebehoef
te, de stedelijke netwerken, de contourbenade
ring en de omgang met water.
Huiseigenaren die in de bijstand terechtkomen,
moeten eerst tot een bepaald bedrag hun huis
opeten. Huiseigenaren in de leeftijd van 50 jaar
of ouder zijn beter af. Zij krijgen IOAW, de wet
Inkomensvoorziening Oudere en Gedeeltelijk
Arbeidsongeschikten. lOAW'ers hoeven niet
eerst hun vermogen te verorberen om een uit
kering te krijgen.
Hans Wreesman uit Arnemuiden heeft on
langs de publieksprijs gekregen van de reizen
de tentoonstelling 'Nederland onder Dak', een
initiatief van de Stichting Het Prominente Dak.
Wreesman was een van de bezoekers van de
tentoonstelling die zijn stem heeft laten gel
den over de tien meest prominente daken van
Nederland. Als maquette werden deze daken
tentoongesteld in de Zeeuwse Bibliotheek in
Middelburg. Bezoekers van de expositie
mochten hun favoriet kiezen.
Woensdag 13 september 2000
Jaargang 4 nummer 19
Het ministerie van VROM wil
de ruimtebehoefte voor de
langere termijn goed in beeld
brengen. Dit om te voorko
men dat voor belangrijke
functies onvoldoende ruimte
zou worden gereserveerd en
om een goede ruimtelijke af
weging met meer zekerheid
voor kwaliteit mogelijk te ma
ken.
In de notitie 'Rekenen met
Ruimte' heeft de minister
hiervoor verschillende mo
dellen gepresenteerd. Uit de
reacties van de landsdelen en
de adviezen van externe des
kundigen is geconcludeerd
dat het zogenoemde 'trend-
model' voorlopig als uit
gangspunt voor de verdere
beleidsvorming kan worden
aangehouden.
In het huidige ruimtegebruik
voor wonen en werken ligt
bijvoorbeeld het accent op
het landsdeel West en in iets
mindere mate op het lands
deel Zuid.
Volgens het trendmodel zou
ook wat betreft de aanvullen
de ruimtebehoefte het accent
op West en Zuid liggen. Uit
gedrukt in hectares gaat het
om een totaal van aanvullen
de ruimtebehoefte tot 2020
voor wonen en werken van
ruim 100.000 hectare.
Bestuurders in de vier lands
delen stemmen er in beginsel
mee in, dit model als uit
gangspunt te hanteren, maar
plaatsen er ook enkele kantte
keningen bij. Zo zien de be
stuurders in landsdeel Noord
meer economische en ruim
telijke kansen dan het trend
model suggereert.
Volgens Noord is er maxi
maal circa 19.000 hectare
ruimte beschikbaar, voor het
overgrote deel binnen de
kernzones. Volgens het lands
deel zijn er mogelijkheden
voor glastuinbouw, grondge
bonden landbouw en selec
tief ook voor andere functies
vanuit het Westen.
In het overleg met Noord is
afgesproken dat het trendmo
del voor dit landsdeel wordt
aangevuld met de zogenoem
de Langman-afspraken (extra
groei van de werkgelegen
heid met tenminste 43.000 ar
beidsplaatsen) en met de ef
fecten van de aan te leggen
Zuiderzeelijn. Landsdeel Oost
wil in ieder geval kunnen
voorzien in de forse eigen
ruimtebehoefte. Bij extra lan
delijke groei wil men selectief
ruimte bieden in de stedelijke
gebieden, daarbij aansluitend
op het profiel van zo'n stede
lijk gebied.
In landsdeel Zuid zijn belang
rijke verschillen in groeimo
gelijkheden. De provincie
Noord-Brabant heeft de
grootste autonome groei en
zegt daardoor geen mogelijk
heden te zien om extra groei
vanuit de Randstad te kunnen
accommoderen.
De provincie Zeeland ziet wel
mogelijkheden, zolang de
groei past bij bestaande kwa
liteiten. Limburg heeft op dit
moment geen ruimte voor
extra groei, maar is wel be
reid hiervoor mogelijkheden
te zoeken, als het Rijk daar
voor extra faciliteiten be
schikbaar wil stellen.
In landsdeel West is de druk
op de ruimte het grootst. De
minister neemt niet voet
stoots aan dat de Randstad
de ruimtebehoefte kan ac
commoderen op een manier
die voldoet aan eerder gefor
muleerde criteria voor ruim
telijke kwaliteit. Hij wil weten
welke prioriteiten de bestuur
ders kiezen wanneer die kwa
liteitscriteria in het gedrang
komen.
Afgesproken is, dat de Be
stuurscommissie Randstad
(BCR) een inventarisatie van
randvoorwaarden maakt (zo
als financiën, water, infra
structuur, grondbeleid en wo
ningdifferentiatie) om op
grond daarvan te kunnen be
oordelen welk beleid nodig
is, wil de Randstad haar ei
gen groei kunnen opvangen.
Bij eerdere gelegenheden
heeft de minister het concept
van stedelijke netwerken uit
eengezet: steden en dorpen
die door de aard van hun ge
ografische ligging nauw op
elkaar zijn aangewezen en
daarbij de vorm aannemen
van een netwerk van com
pacte steden.
Kern daarbij is, dat niet ieder
deel van het netwerk een
compleet aanbod van func
ties en voorzieningen hoeft te
hebben, maar dat er een sa
menhangende ontwikkeling
wordt nagestreefd. De vor
ming van stedelijke netwer
ken kan het ruimtebeslag mi
nimaliseren en tegelijk de
ruimtelijke kwaliteit verho
gen.
De minister heeft voorgesteld
in het nationaal ruimtelijk be
leid zes stedelijke netwerken
aan te wijzen: Delta metro
pool, Brabantstad, Maast-
richt-Heerlen-Aken-Luik
(MHAL), Knooppunt Arnhem
Nijmegen (KAN), Twente en
Groningen-Assen. Het Rijk
geeft aan die netwerken on
dersteuning bij bestuurlijke
samenwerking, stedelijke
transformatie, groenstructu
ren en de realisatie van hoog
waardige vervoersoplossin
gen. Naast de stedelijke net
werken van nationaal niveau,
zijn er netwerken mogelijk
die op regionaal niveau van
belang zijn.
De ontwikkeling hiervan valt
onder regie van de provincie
besturen. Wel kan het Rijk in
sommige gevallen onder
steuning bieden.
De bestuurders in de lands
delen hebben ingestemd met
de aanpak rondom de stede
lijke netwerken.
De ontwikkeling ervan houdt
in, dat de betrokken gemeen
ten en provincies bijvoor
beeld convenanten afsluiten,
waarbij men elkaar verplicht
over (ruimtelijke) planvor
ming te overleggen.
In de Vijfde Nota geeft het ka
binet een prominente plaats
aan de rol van het water uit
oogpunt van veiligheid, be
perken van overlast en veilig
stellen van de zoetwatervoor-
raad. Over dat uitgangspunt
zijn de bestuurders in alle
landsdelen het eens.
Er is echter nog geen aanlei
ding om nu al concrete ge
bieden aan te wijzen die bij
voorbeeld kunnen dienen als
calamiteitenpolder of reten-
Foto: FOTODIENST WSW
tiebekken. Met de landsdelen
is afgesproken om de advie
zen van de Commissie Water
beheer 21e eeuw af te wach
ten.
De werkloze vijftigplusser moet
via de kantonrechter worden
ontslagen en is verzekerd van
een som geld, die het WW-gat
opvult en de IOAW tot de pen
sionering aanvult tot circa 80
procent van het laatstgenoten
salaris. Bovendien blijft de
werkgever in de meeste geval
len de pensioenopbouw voor
zijn rekening nemen. Uit de
WW de bijstand in betekent
voor deze uitkeringsgerechtig
de geen pensioenopbouw
meer. De oude dag die ooit zo
zonnig leek, verdwijnt dus ook
als sneeuw voor de zon.
Meer dan 650.000 huishoudens
kunnen nauwelijks of niet het
hoofd boven water houden. Ze
vormen tien procent van de be
volking in Nederland die geen
reserve heeft om de kapotte
wasmachine te vervangen, ver
sleten kleding om te wisselen
voor nieuwe en voor de door
gezakte bank een vervanger te
kopen. Twaalf procent kan niet
eens zijn huis warm opstoken.
Daarnaast hebben 2,7 miljoen
huishoudens de grootst moge
lijke moeite rond te komen van
hun inkomsten. Met name al
leenstaanden en de eenouder
gezinnen hebben het zwaar. Dit
blijkt uit recente door het Cen
traal Bureau voor de Statistiek
(CBS) verstrekte gegevens.
Soberheid
De meeste huishoudens met de
laagste inkomens, waarvan een
kwart ver onder het minimum
leeft, wonen in de Randstad. In
Rotterdam en Amsterdam ver
toeven de meeste huishoudens
met de laagste inkomens, in
Den Haag het laagste aantal
van deze drie grote steden. De
drie steden proberen er van al
les aan te doen om het deze be-
volkinggroep iets gemakkelijker
te maken.
Uit de gegevens van het CBS
blijkt dat luxe artikelen, zoals
een auto of een computer, niet
voor de deur c.q. op de tafel
staan van deze huishoudens.
Ze zijn bijna allemaal wel in het
bezit van een telefoon, een
wasmachine en kleuren tv.
De huishoudens die een dag
taak hebben aan het aan elkaar
knopen van de touwtjes hou
den vakantie thuis, eten nauwe
lijks of nooit vlees of vis en
kunnen geen cadeautje voor
een goede vriend kopen. De
schulden stapelen zich op. Het
ene gat wordt met het andere
gedekt en als dat ook niet meer
kan worden opgebracht, kan de
huur en de premie van de hy
potheek niet meer worden be
taald. Soberheid troef dus!
Een ruime meerderheid koos
het vegetatiedak van de ge-
meentewerf Blaricum, Laren
en Eemnes als hun meest pro
minente dak. Zo ook Hans
Wreesman uit Arnemuiden.
Omdat hij dit dak als favoriet
had opgegeven werd hij door
loting gekozen tot winnaar van
de publieksprijs.
De tentoonstelling van de ma
quettes vindt plaats op diverse
locaties in Nederland. Na Arn
hem, Drachten en Ypenburg
was de expositie van 30 juni
tot en met 12 augustus te zien
in Middelburg. Helemaal aan
het eind van de reizende ten
toonstelling, in oktober 2001,
wordt bekend gemaakt welk
dak door het publiek als meest
prominent is gekozen. Ook de
deelnemende bezoekers, die
hun keuze via een antwoord
formulier bekendmaken, wor
den beloond. Het 'winnende'
dak, een ontwerp van Archi
tectenbureau Gelderblom uit
Boskoop, viel op doordat het
vegetatiedak een goede aan
sluiting toont met de omlig
gende natuur. Het dak is daar
door niet prominent aanwezig.
Toch is het dak ondanks de be
groeiing niet verstopt, omdat
het door de duidelijke ronde
vorming op een omgekeerd
schip lijkt.
Zo ontstaat er een relatie tus
sen het type dak en de functie
van de gemeentewerf. De ge
meente vervult met dit project
een voorbeeldfunctie. Vorig
jaar oktober vond de jurering
plaats van 96 projecten waar
bij het dak van prominente
plaats moest innemen. Diverse
Nederlandse architecten stuur
den hun favoriete daken in.
Een jury, vertegenwoordigd
door stedenbouwkundigen, ar
chitecten, opdrachtgevers en
consumenten, beoordeelden
de inzendingen op drie criteria:
prominente aanwezigheid van
het dak gezien vanaf straatni
veau, esthetiek en functionali
teit.
Bovendien werden de inzen
dingen onderverdeeld in drie
categorieën: utiliteitsbouw, en
kelvoudige woningbouw en
seriematige woningbouw. Van
de projecten die de jury selec
teerde zijn vervolgens maquet
tes gemaakt en nu dus te zien
in de reizende tentoonstelling.
De tentoonstellingen worden
georganiseerd door stichting
'Het Prominente Dak'. Er zijn
daken te zien uit onder meer
Dwingeloo, Grave, Almere,
Ypenburg, Blaricum, Zwolle en
Amersfoort. Stichting 'Het Pro
minente Dak' heeft als doel de
kap in al haar verschijnings
vormen een prominentere po
sitie te geven binnen de archi
tectuur van nieuwbouwprojec
ten in Nederland. De reden
voor de oprichting van deze
stichting komt onder andere
voort uit de vraag van consu
menten naar woningen met
een kap. Een vraag die niet in
verhouding staat met het aan
bod hiervan.
Foto: LEUNIS VERLINDE
Als het aan minister Pronk van
Ruimtelijke Ordening ligt,
wordt de huidige randstad sa
men met de Drecntsteden en
Almere één grote stad, Rand
stad Holland genaamd. Rand
stad Holland kan straks worden
vergeleken met bijvoorbeeld
sommige steden in Amerika en
met onder andere Londen en
Parijs. Pronk wil samen met
minister Netelenbos van Ver
keer en Waterstaat vaststellen
wat de belangrijkste centra
voor de lange termijn in de
randstad worden. Het ene cen
trum zal dan dichter zijn be
volkt dan de andere. Gemeen
ten en provincies zouden sa
men met projectontwikkelaars
plannen moeten maken voor
die gebieden. Pronk wil de Eu
ropese Delta-metropool Rand
stad Holland een eigen gezicht
geven en het grootstedelijk ka
rakter optimaal benutten.
Volgens hem mogelijk door de
internationaal unieke ligging
aan en in het water. Rond
Randstad Holland moet een
grens worden getrokken.
Er moet ruimte worden vrijge
maakt voor wonen en werken,
snel en goed geoutilleerd
openbaar vervoer dat kan con
curreren met de auto en een
groen netwerk voor recreatie.
Als er ruimte nodig is voor
meer bedrijvigheid, mag de
grens van Randstad Holland
niet worden gepasseerd. Bui
ten de grenzen van Randstad
Holland zullen de regels voor
landbouw, economie en recre
atie iets versoepelen. Extra wo
ningen en bedrijfsterreinen zijn
daar verboden.
Zo wil Pronk het gebied buiten
Randstad Holland groen en
weids houden. Collega Minis
ter Jorritsma van Economische
Zaken ziet een aantal van
Pronks voorwaarden ten aan
zien van de metropool niet zit
ten.
Zij vindt dat het bedrijfsleven
die uitbreidingsmogelijkheden
wil, ook buiten de grenzen van
Randstad Holland, mogelijk
moet zijn.
Daar staat hij dan. Het droomhuis. Veel groen in de directe om
geving, geen volgepakte stad maar voldoende ruimte om vrij
te ademen. Oké, het huis ligt vrij ver van de werkplek, maar op
deze route vallen de files wel mee en de kosten voor woon
werkverkeer met de eigen auto zijn toch fiscaal aftrekbaar.
Geen reden om het huis niet te kopen, toch? Wie de komende
tijd voor deze keuze staat, moet toch maar eens even pas op de
plaats maken, want het nieuwe belastingsstelsel gooit behoor
lijk roet in het eten. Vanaf 1 januari 2001 vervalt de eerder ge
noemde fiscale aftrek namelijk en dient de benzine dus uit ei
gen zak betaald te worden. Het zou nog mogelijk zijn om de
werkgever zover te krijgen om de brandstofkosten te vergoe
den, want dat is belastingvrij. Als die vergoeding niet mogelijk
is, is er maar één manier om de kosten in de hand te houden
en dat is door dicht bij het werk te gaan wonen.
Het veilen van een huis is voor veel mensen onlosmakelijk ver
bonden met een executieverkoop en heeft daardoor een nega
tieve lading. Niet alleen jammer, maar ook onnodig, want het
veilen van een woning kan ook op een positieve manier en
zelfs zeer lucratief zijn. In Amsterdam is het veilen van een huis
inmiddels ingeburgerd als een gewoon verkoopkanaal en de
bijna 140-jarige Eerste Amsterdamse Onroerend Goed Veiling
(EAOGV) BV is als enige veiling in Nederland niet besmet met
het imago van executieverkopen.
Het principe van een veiling - belangstellenden die tegen el
kaar op bieden - levert een zo hoog mogelijke opbrengst op en
de verkoopprijs blijkt in de praktijk vaak hoger te liggen dan bij
de 'normale' verkoop.
Dankzij de sterke huizenmarkt groeit de omzet op deze veiling
sinds begin jaren negentig sterk (van 36,6 miljoen in 1990 tot
272,4 miljoen gulden in 1999). Die groei is voor een deel te
danken aan steeds hogere verkoopopbrengsten, maar ook aan
de nog steeds groeiende populariteit van de EAOGV.
Deze veiling bewijst dus dat het veilen van een woning niet an
ders hoeft te voelen dan bijvoorbeeld het veilen van een schil
derij. Het wachten is nu op navolging.
Als er plannen zijn om een huis te bouwen of verbouwen,
wordt een huis in principe 'in stukjes gehakt', leder huis be
staat immers uit onderdelen en ieder onderdeel heeft ook weer
zin eigen prijskaartje.
Wie bijvoorbeeld een kamer wil bijbouwen, krijgt te maken met
verschillende onderdelen. Wie bijvoorbeeld het plafond wil
spuiten, betaalt vijftig gulden per vierkante meter. Stuken kost
tachtig gulden voor hetzelfde oppervlak.
Standaard rode bakstenen kosten fl. 4.500,- per 5000 stuks en
het beton voor fundering voor een tussenwoning met inhoud
van 325 m2, op staal kost fl. 1.500,-. Voor isolatiemateriaal moet
fl. 1.300,- voor een tussenwoning neergeteld worden en stenen
voor binnenmuur kosten fl. 9.500,-.
Wie ook nog een raam in de nieuwe kamer wil, moet rekening
houden met de volgende prijzen: dubbelglas tot 1 m' fl. 235,-,
enkel glas m2 fl. 205,- en draadglas m2 fl. 180,-
Een nieuwe houten
dekvloer dhz kost fl.
30,- per m2 en een ce-
mentdekvloer fl. 40,-
per m2.
Bij de prijzen van de
onderdelen die in dit
artikel genoemd wor
den, is uitgegaan van
de prijzen van een
nieuwbouwtussenwo-
ning en als aange
bracht door een vakman. Foto: LEUNIS VERLINDE
Honderden stedenbouwers uit de hele wereld strijken in sep
tember in Rotterdam neer. Zij nemen van 10 tot en met 13 sep
tember deel aan het congres van de International Federation
for Housing and Planning (IFHP). De organisatie houdt zich be
zig met vraagstukken over volkshuisvesting en stedenbouw.
Op wereldniveau.
Stedenbouwkundigen uit alle streken van de wereld treffen el
kaar regelmatig tijdens IHFP-congressen. Ze wisselen ervarin
gen en de nieuwste ontwikkelingen op hun vakgebied uit en
discussiëren over nieuw te zoeken mogelijkheden op steden
bouwkundig gebied. In Rotterdam vindt de 45ste bijeenkomst
van IHFP plaats. Het thema is 'urban networks'. Aan de orde
komen vraagstukken als new economy, IT en de toenemende
globalisering. Het is aan de stedenbouwkundigen om op deze
snelle ontwikkelingen een passend antwoord te vinden.
Steden gaan door globalisering steeds meer op elkaar lijken.
Elk winkelcentrum, in welke stad dan ook, lijkt op elkaar. Natio
nale ketens en in toenemende mate internationale vestigen
zich in de winkelcentra, met hun eigen huisstijl. Hotelketens
met identieke huisvesting idem dito.
Hoe in de toekomst met de openbare ruimte om te gaan en
welke veranderingen IT en de nieuwe economie zullen veroor
zaken worden door sprekers Saskia Sassen (hoogleraar econo
mie aan de universiteit van Chicago), Herbert Vilakazi (hoogle
raar in Zuid Afrika) en stedenbouwkundige Michael Cohen aan
de orde gesteld.
Hoe de huidige bewoners van steden met de openbare ruimte
omgaan en hoe zij erin leven bespreken Abraham de Swaan
(Nederlandse socioloog) en stedenbouwkundigen Charles
Landry en Akin Mabogunje uit Nigeria. Pritzker Prize-winnaar
Rem Koolhaas en de Engelse stedenbouwer Peter Hall trekken
op de derde dag van het congres hun conclusies omtrent ur
ban net-works.
Met ingang van 2001 stijgt het BTW-tarief van 17,5 procent
naar 19 procent. Producten en diensten waarvoor het hoge ta
rief geldt, worden daardoor duurder. Denk dan bijvoorbeeld
aan makelaarskosten, notariskosten en kosten van een verbou
wing. Met de verhoging van het BTW-tarief stijgen dus ook de
termijnen die na 1 januari 2001 nog betaald dienen te worden
voor de nieuwbouwwoning.
De tarieven van de inkomstenbelasting gaan volgend jaar flink
naar beneden. Dat betekent een verbetering van het netto-inko
men voor iedereen. Er is echter niet alleen goed nieuws. Een
aantal fiscale regels wat betreft het eigen-huisbezit wordt na
melijk aangescherpt. Hier volgen de belangrijkste wijzigingen.
Aftrek van hypotheekrente voor een tweede, vakantie- of stu
dentenwoning is niet meer toegestaan.
De aftrek van hypotheekrente van de hoofdwoning is na 2001
voor een periode van maximaal 30 jaar aftrekbaar. Stel er is
een hypotheek van 400.000 gulden afgesloten. Na acht jaar
wordt de woning verkocht, wordt een ander huis gekocht en
een hypotheek afgesloten van 600.000 gulden. Volgens de be
lastingherziening is de rente over het bedrag van 400.000 gul
den nog 22 jaar fiscaal aftrekbaar.
De rente over het bijgefinancierde bedrag van 200.000 gulden
is wel 30 jaar aftrekbaar. Als er na verloop van tijd in verband
met een verbouwing wordt besloten een tweede hypotheek af
te sluiten, dan is de rente daarvan ook voor een periode van 30
jaar fiscaal aftrekbaar.
(Advertentie)
Interesse in een nieuwe of bestaande seniorenwoning
(leeftijd vanaf 55 jaar)? Kom dan naar de open dag of neem
contact op met Woongoed Middelburg, tel.: 0118 - 691700.
Wij vertellen u graag meer over onze mogelijkheden.