WEEKBLAD VOOR WALCHEREN Donderdag 14 januari 1971 73e jaargang, no. 2 Gecontroleerd© oplage: 17.530 door Mieke Roelse Vanaf het begin in 1971 was Wim Melse nauw betrokken bij De Vlissin ger. Dit advertentieblad was het antwoord van de PZC op de ontwikke lingen in de huis-aan-huiskranten destijds. Voor W'alcheren-zuid met Vlis- singen had je De Scheldebode en De Faam was er voor Walcheren-noord met Middelburg. De PZC nam De Faam over. De Scheldebode (inmiddels Stern-blad) breidde het gebied uit naar Middelburg. Dus moest er in Vliss- ingen een 'eigen' blad komen. Dat werd De Vlissinger. In nauwe samenwer king met De Faam werden de taken verdeeld. Een klein clubje was het, maar wél gezellig. Millimeters Vlissinger door Frans Doeleman In de honderdjarige geschiedenis van De Faam - De Vlissinger kwam pas veel later, in 1971, als concurrent voor de Scheldebode - is mijn aandeel nauwelijks waarneembaar. We spreken over de jaren zeventig, toen De Faam en De Vlissinger - nog strikt gescheiden voor een Middelburgs en een Vlissings publiek in de eerste plaats advertentiebladen waren en niet eens over een echte redactie beschikten. door Mieke Roelse Er mag dan grote verwarring zijn over de oprichtingsjaren van De Faam en hoe diverse concurrenten ineens collega's werden; één ding staat on omstotelijk vast. Voor veel Middelburgse winkeliers was Berent van der Hoeven de man van De Faam en andersom. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het vooral de vaders van de huidige winkeliers zijn, want Van der Hoe ven nam in 1982 afscheid als acquisiteur. Een portret van een man die zich op 79-jarige leeftijd nog steeds afvraagt waarom 'zijn' klant van toen, nu in de Scheldebode adverteert. Collegiaal Woensdag 10 mei 2000 FAAM/VLISSINGER 39 Uitgave: CV Provinciale Zeeuwse Courant Middelburg.- Markt 51, postbus 17 Telefoon (01180) 7Ó51 Advertentieprijs 25 p. mm. Contractprijzen op aanvraag. Faampjes 2,- tot een maximum van 5 regels Ieder regel meer 0,40 per regel. Plaatsing uitsluitend bij vooruitbetaling. D@ Faam Gratis huis-aan-huis in: Middelburg, Oost- en West-Souburg, Arnemuiden, Aagfekerke, Biggekerke, Domburg, Gapinge, Grijpskerke, Koudekerke, Nieuw- en St Joosland, Oostkapelle, Serooskerke, Si-Laurens, Veere, Vrouwenpolder, Westkapelle, Zoufelande. Wim Melse: acquisiteur van het eerste uur De Vlissinger foto Jaap Wolterbeek Oud-acquisiteur Won Melse: „Achteraf gezien maakten we toch wel lange dagenfoto Jaap Wolterbeek „Van der Hoeven en Van de Sande, die was chef ge loof ik", herinnen Melse zich. „En Dieleman natuur lijk, maar dat was hel wel zo'n beetje Kijk nu heeft iedereen een computer en een huismerk. Ik hoor wel dat ze nu de advertenties compleet krijgen aangele verd. Maar wij zalen nog met stvpen (afgietsels in metaal van papieren zetselmatrijs, red.). En soms zat je nogal te puzzelen met de ruimte en kanonnen pla ten. de Amerikaanse matrijzen. Dan was het mosder- dag en wilde iemand een bloemetje in de advertentie Maar die mallen waren niet eindeloos te gebruiken. Dan zocht je je verloren voor een goede afdruk. Van der Hoeven had een grafische achtergrond, maar ik kwam uit de autobranche, Maar goed, verkopen kon ik en als je maar met een kleine groep bent. dan leer je snel wantje moet wel". De taak van Melse was natuurlijk in eerste instantie gericht op het verkopen van advertentieruimte. Toch waren met alleen de millimeters belangrijk. „Een on dernemer wil er natuurlijk wel wat van merken", zegt Melse. „Als er geen enkele reactie komt op z'n adver tentie komt-'ie niet terug. Dat betekende ook dal je samen dacht over de inhoud. Midden in de winter moetje niet met strandballen adverteren, dat is duide lijk. En een advertentie voor wc-papier, wat overal te koop is heeft ook weinig zin. Vaak zei ik dan: wal heb jij wat een ander niet heeft, waar ben je apart in. Daar moetje op inspelen. En vooral de Vlissingse midden stand was enorm blij met De Vlissinger. voor die tijd was er alleen De Scheldebode. In de goede jaren had den we soms wel vier tot vijf pagina's met alleen maar Wolstraat winkeliers. Zo werkte ik trouwens het liefst, in groepen Dus ook de Souburgse winkeliers zo veel mogelijk bij elkaar. Dat was duidelijk en makkelijk voor de mensen. In de eerste nummers van De Vlissinger zaten ook advertenties van Middelburg se ondernemers. Daar moest je de Vlissingcrs over horen, hel commentaar was niet van de lucht. Wat die in 'onze' Vlissinger te zoeken hadden!" Voor alles is te adverteren en de echte advertentieman hoeft niet zelf van gebak te houden om toch samen met de bakker een smakelijke advertentie op te stel len. Melse beaamt dat: „Dan zou je alleen goed in je vak zijn voor artikelen die je zelf ziet zitten Zo werkt dat niet. Ik heb een collega gehad bij een ander huis- aan-huïsblad die ontslag heeft genomen omdat hij ad vertenties voor een seksshop moest regelen Dat zou ik niet gauw doen, ontslag nemen bedoel ik. Voor die ondernemer is het zijn handel en hij adverteert voor zijn klanten. Dat wil niet zeggen dal ik nooit ter ver antwoording ben geroepen. Want winkeliers willen natuurlijk hel maximale emit halen. Als er dan nog een leuk redactioneel stukje bij kan, graag. Daar moe ten gewoon regels voor zijn. Wat kan nog wel en wat kan niet. Een jubileum van een zaak is nieuws maar niet bij dertien jaar. Soms had ik iemand beloofd dat er wat over z'n zaak geschreven zou worden en dan zeiden ze op de zaak: doen we niet, da's geen stukje waard. Want er zijn natuurlijk slimme ondernemers die zeg gen de zaak groot te gaan verbouwen en dan blijkt la ter dal de schuifdeur twee keer zo breed is. Het wordt, zeker voor kleine ondernemers steeds moeilij ker. De grote ketens regeren niet alleen het straat beeld Kleinere winkeliers sluiten zich vaak aan bij een inkoopgroep of worden franchisenemer. Dan be talen ze vaak dik voor de landelijke reclame en fol ders en ja. dan ook nog lokaal en regionaal adverte ren'' En eerlijk is eerlijk, we hebben keihard gewerkt. Ik weet niet hoeveel man er nu voor de advertenties zijn, maar wij deden het met een kleine ploeg en maakten, achteraf gezien, toch wel hele lange dagen. In 1988 nam Melse afscheid van De Vlissinger; het feestje van het vijfentwintigjarig jubileum moest nog komen. Hel blad was toen al wel toegevoegd aan De Faam en ging als Faam/Vlissinger verder. Dat Melse nog steeds meer als Vlissinger- dan als Faam-man denkt blijkt ook nu nog. Hij pakt de laatste Faam/Vlissinger er even bij en vraagt zich toch af waarom de informatiepagina van de gemeente Mid delburg vóór die van Vlissingen komt. Kan dat met andersom? Redacteur van toen: een bescheiden stukje redactie De advertentie-acquisitie bepaalde min of meer de in houd van de beperkte redactionele ruimte. Dat bete kende dat er verhaaltjes in stonden over de opening van nieuwe winkels, over verbouwingen, uitbreidin gen en jubilea van tal van zaken en bedrijven, brade rieën en andere commerciële aangelegenheden. Wan neer er verzoeken om stukjes van buitenaf kwamen, moest nauwkeurig getoetst worden of dc betrokkenen ook werkelijk adverteerden. Maar er waren ook aankondigingen van evenementen en berichten uit het verenigingsleven. En niet te ver gelen: herinneringen aan Oud Walcheren. Daarnaast vulden servicerubrieken als doktersdienslen en de tij den van hoog- en laagwater de kolommen. Onveran derd zijn de gemeentelijke informatiepagina's, die Vlissingen nog steeds presenteert onder de titel 'In den blauw geruite» kiel', terwijl Middelburg 'Onder het oog van de Lange Jan' inmiddels heeft laten val len. Hoe ging dat zo'n vijfentwintig jaar geleden in zijn werk? Terwijl er nu dagelijks een zelfstandige redactie voor de advertentiebladen actief is, was de journalistieke poot van De Faam en De Vlissinger toen. een bijbaan tje. In die periode, zo rond 1975, droeg Cor de Voogd, redacteur in algemene dienst van de PZC en voordien chef van de Zeeuwse nieuwsdienst, onder meer de verantwoordelijkheid voor de eindredactie van beide huis-aan-luusbladen. Wanneer hij vakantie had of ziek was. moest ik hem, als PZC-rcdacteur, vervan gen. Veel meer dan een doorgeefluik was je met. De sug gesties van de advertentie-afdeling voor verhaaltjes werden uitbesteed, Aanvankelijk was Piet van Sluys van Bureau Slagboom de man die artikelen en foto's leverde. Mijn werk bestond uit het. waar nodig, corri geren van zijn lekst en deze van koppen, tonkop pen en zet-aanwijzingen (vet, schraal, cursief, kolom breedte) te voorzien. Daarnaast maakte ik wat be richtjes uit de binnen gekomen post en bepaalde de indeling per pagina. Veel meer dan een voor- en een auto-pagina was dat overigens niet. Behalve wanneer er een braderie-nummer uitkwam. Hoewel opmaken een vak apart is. herinner ik mij dat ik nog wel eens op mijn knieën op de vloer heb gezeten om op grote vellen papier een lay-out te tekenen. Maar dat was jeugdige onbezonnenheid. Het eind van de wekelijkse werkzaamheden lag op zondagavond, wanneer de kopij gereed moesten wor den gezel, zodat de expeditie deze enveloppen op maandagochtend mee kon nemen naar Axel, waar de bladen in die tijd bij Rotadruk van de persen rolden. Er was toen overigens nog duidelijk sprake van twee kranten. Alle kopij moest van stempels worden voor zien; èf De Faam of De Vlissinger of beide. Dat lijkt ver af te staan van het huidige digitale tijdperk. Uit de kone periode dat ik dit werk heb mogen doen, bewaar ik de aardigste herinneringen aan Willem Jop- pe. Hij was Piet van Sluys opgevolgd om op freelance basis artikelen te leveren. Daar Willem geen telefoon had, was er regelmatig persoonlijk contact en haalde ik soms de kopij bij hem thuis aan het Oud Arae- müids Voetpad in Middelburg op. Velen zullen overi gens niet van deze activiteiten van Willem Joppe op de hoogte zijn geweest, want de stukjes werden in die tijd nog niet door de schrijver ondertekend. Bekender was hij als gedreven poppenspeler, die in 1980 het eerste en enige Middelburgs Stadspoppentheater Par- cival stichtte, dat door wethouder G. B. Schoenma kers werd geopend. Lang heeft dit overigens niet mo gen duren, want in 1983 ging het theatertje aan de Brakstraat failliet. Voor zover mij bekend is Willem Joppe, met achterlating van vrouw en kinderen, toen naar Engeland vertrokken. Sindsdien is mets meer van deze illustere medewerker van De Faam en De Vlissinger vernomen. Frans Doeleman„...dat was jeugdige onbezonnenheid foto Jaap Wolterbeek Berent van der Hoeven: de man van De Faam Hoewel Van der Hoeven niet zo gelukkig is met de voornamen-cultuur van dit moment, wil hij wel even kwijt dat zijn naam Berent met een T op het eind ge schreven wordt. In het speciale afscheidskrantje uit 1982 slaat Berend. Alsnog gecorrigeerd na 18 jaar. „In 1967 ben ik naar Middelburg gekomen, bij mijn oom Jan Oltlióff", licht Van der Hoeven toe, „Die had in de Spanjaardstraat een drukkerij waar De Faam gemaakt werd. Met de advertenties had ik toen nog niets te maken. Ik had een opleiding aan de Gra fische School gedaan van 1938 lol 1941 en was ge slaagd voor het algemeen Patroonsdiploma. In de Spanjaardstraat deed ik van alles tot de boekhouding toe. Wc hadden De Faam en de Zeeuwsche Kerkbode en natuurlijk gewoon familie- en handelsdrukwerk. Toen de heer Schouw als advertentieverkoper stopte, werd mij gevraagd het werk over te nemen. Dat ging goed en ik had natuurlijk het voordeel dat er al heel veel vaste klanten waren. Daama kwam die hele af faire met de PZC en gelukkig wilden ze mij wel mee overnemen. Dat was ook wel zo slim natuurlijk, maar voor mij was liet een hele ommezwenk van een klein zaakje naar die grote PZC. Met veel klanten had ik al een goed persoonlijk contact, Ik hoor directeur De Pagter nog zeggen: zó, u heeft dus heel veel vriënden in Middelburg. Maar verder had ik met hem en de heer Scherphuis met veel te maken. Mijn chef wel, Van de Sande. Die moest iedere vrijdag verantwoor ding afleggen en kwam soms met een rood hoofd de directiekamer weer uit. Tegen mijn klanten moest ik ook wel eens wat uitleggen. Waarom sta ik helemaal onderaan en hij bovenaan? Dal soort vragen, En je kon natuurlijk lang zoveel niet als nu. Als wij een zin schuin wilden in de advertentie; daar zat je uren mee te schuiven en te draaien". Waarmee meteen de vraag opgehelderd is waarom soms advertenties op hun kop in de krant stonden. „Dat was geen fout, maar zo viel je op en veel meer manieren hadden we niet ter be schikking", zegt Van der Hoeven, terwijl hij een over lijdensadvertentie er bij pakt met een kindertekening erin. „Dat dat kan, daar konden wij alleen maar van dromen", zegt hij. Het doel van de acquisiteur was destijds: „Voorkó men dat iemand in de Scheldebode stond in plaats van bij ons", vult Van der Hoeven aan. „Het was dan ook een spannende tijd toen de Scheldebode zich ook op Middelburg ging richten en de PZC de Vlissinger opzette. Want Melse moest de Vlissinger doen, maar ik moest natuurlijk mijn Middelburgse klanten vragen of ze ook in De Vlissinger wilden adverteren. Je zat ineens allemaal bij dezelfde club. Dat was trouwens een ontzettend leuke tijd hoor. Dinsdag een kopje koffie in de stationsrestauratie en met het bootje door naar Axel waar De Faam en De Vlissinger gedrukt werden. Als de boot niet voer vanwege de mist, dan moest je een heel stuk omrijden Het lijkt nu wel vrij gevochten, maar we hebben echt keihard gewerkt. Dat heeft me ook wel eens opgebroken, dat ik te lang doorging. In 1972 heb ik eens een blackout gehad en ben ik in het ziekenhuis in Zierik7.ee beland. Melse wist wanneer ik er weer uitkwam en heeft me toen in Goes opgepikt. Dat vond ik geweldig collegiaal, Maar hel vak was ontzettend leuk. Je had veel contac ten, deed mensenkennis op en niet sommige adver teerders badje echt een band. Ik weet nog dat ik een beiaardier hier had die voor zijn kinderen een Aap, noot, Mies-leesplankjc zocht. Ik gebeld naar Jantje van Alles, een goede klant, en ja hoor, dat was zo ge regeld. Nieuwe adverteerders waar je eigenlijk nog niks van wist, dat was moeilijk. Soms ging ik daar met het lood in mijn schoenen naartoe en dan sleepte je daar soms zomaar een contract uit van heb ik jou daar. Dat was geweldig leuk". Dat Van der Hoeven na zijn afscheid zich bezig zou gaan houden met orgelmuziek, hetzij spelend, hetzij luisterend, was bij veel (kranten)mensen bekend. Dat hij daarbij nauwlettend volgt hoe dat in De Faam aan dacht krijgt, blijkt aan het eind van het gesprek. „Kijk, hier staal een stukje in BreedUit over de orga nist Jean Guillou, foto erbij, keurig. Maar daarboven staat dat op pagina 10 de van-dag-tot-dag-agenda's staan. Ik zie het er concert van 9 mei er echt niet bij staan. Dat is toch slordig. Zeg er maar eens wat van bij De Faam". Dat is hiermee dus gebeurd, met excu ses aan Van der Hoeven. Oud-acquisiteur Eerent van der Hoeven: „...dan sleepte je daar soms een contract uit van heb ik jou daar. Dat was geweldig leuk".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 39