door Mieke Roelse De burgerlijke stand, gevonden voorwerpen, nieuws uit binnen- en buitenland en veel, heel veel advertenties van winkeliers en later ook van particulieren. Het is maar een kleine greep uit een eeuw De Faam. Links en rechts hebben we er iets uitgelicht; zeker niet volledig en ook wat jaartallen betreft niet altijd even gelijk verdeeld. Maar we hopen dat u als lezer van de Faam/Vlissinger een beeld krijgt van een blad dat opgezet is als advertentieblad en uitgegroeid is tot een informatieve huis-aan-huis krant dat zich nog steeds in een toenemend aantal ad verteerders mag verheugen. Ondertrouwd Beestenbende Buitenlands nieuws Dwingende advertenties De Faam was natuurlijk ook voor verstrooiing van den hardwerkenden mensch. ren, comestibles en gedistilleerd. Daar adverteer- ons naar het volgende onderwerp. Zoals u nu ge- Over Miniatuur Walcheren in aanbouw werd uiteraard ook bericht. Pin up Buxi Wij zijn hel Zeeuws Documentatie Centrum in Middelburg veel dank verschuldigd voor de bereidwillige medewerking. Traditionele ringrijderij in het begin van deze eeuw op het Abdijplein. Woensdag 10 mei 2000 FAAM/VLISSINGER 25 NO. 1. Woensdag 17 October 1900. TJjfde Jaargang. MIDDELBURGSCH ADVERTENTIEBLAD NIEUWS DE FAAM MET WONINGGIDS. Geschiedenisles uit oude jaargangen De Faam „Weer een nieuwen jaargang mag dit Adverten tieblad intreden. Zien we op het jaar dat voorbij is dan voorzeker kan met blijdschap geconsta teerd worden, dat het zich in eene gestadige bloei verheugt. Het advertccrcnd publiek gaat nog steeds meer en meer het groote nul van het plaatsen der Advertentiën in Middelburgsch Nieuws- en Advertentieblad inzien. En geen wonder! want succes is te verwachten, is verze kerd, Gerust durven wij neerschrijven dat aan uwe advertentiën, geplaatst in ons blad, de grootste publiciteit gegeven wordt; zij komen onder ieders ogen, wijl dit blad overal komt. Geen straat of gracht of kaai wordt bij de bezor ging overgeslagen. Uwe advertenties komen in 13000 huisgezinnen en worden mitsdien door dui zenden gelezen". Zo opende A.D. Littooij Az in 1900 zijn krant met een oplage van drieduizend exemplaren. In mei van het jaar daarop drukte men vijfhonderd exemplaren extra als proefabonnement voor bo venbewoners en buitenwijken. Niet gratis; zij be taalden 1 cent per week of 15 cent per kwartaal. Maar in september is de oplage verhoogd naar 3.300 exemplaren. Toen het blad eenmaal voor Middelburg en de dorpen op Walcheren ver scheen, sprongen die cijfers natuurlijk omhoog. Maar de huidige oplage van ruim 51 duizend zou Littooij en later Olthoff hebben doen duizelen. De Burgelijke Stand van Middelburg was opge nomen in het blad. Wie geen abonnement had op de Middelburgsche Courant kon zo toch het wel en wee van mede-inwoners volgen. In 1907 ging dat zo: ONDERTROUWD: J. Klopmeijer, jm, 27 j. met M.J. Murk, jd. 17 j. GETROUWD: J.H. Labberton, gesch. 29 j. met H.J.M. Drabbc, wed. 39 j. J. Abrahamse, jm. 28 j. met C.J. Sloover, jd. 28 j. BEVALLEN: M.M. Roth, geb. Geldof, d„ MAVattel, geb. Van den Broeke, z. Soms met de toevoeging (levenl.) achter z. of d. OVERLEDEN: J.M. de Klerk, vrouw van P. Geldof, 52 j. Sommige namen kwamen, hoewel alleen aange duid als z. of d. in de rubriek Bevallen, tegelij kertijd (wel met naam) in de rubriek Overleden terecht, oud 6 uur bijvoorbeeld. Nog eerder had in deze burgelijke stand informatie een aparte af deling gestaan, namelijk die van de buitenechte lijke kinderen met alleen een leeftijd van de moeder. Gevonden voorwerpen, ook een informatie rubriek. was verdeeld in wat bij het politiebureau te vinden was (dikwijls niets) en wat bij de inge zetenen te vinden was. Dat de agenten niet alles op het bureau wilden en konden bewaren toont de volgende.opsomming uit 1909: een hazen- windhond. een fox-terrier, een soldatenzakje, een kat met een lintje om den hals en een geele kip. Dat had een beestenbende gegeven bij de politie! Ook landelijke zaken vond men terug in De Faam. In 1901 was er een Koloniale Werving. Handgeld tweehonderd gulden, vrijwillige ver bintenis van zes jaar. Aanbrenggeld twintig gul den. In 1910 verschenen er advertenties voor Passage-Emigratie, zoals dat heette. Wie 3e klas se naar Canada reisde, betaalde daar 102 gulden voor. Naar Sydney was er een verschil tussen z.Zuid Wales (144 gulden) en n.Zuid Wales (108 gulden). Er was een gesteunde passage voor landbouwers. Buitenlands nieuws was er in korte berichtge ving of door een buitenlandse correspondent die tweewekelijks berichtte over een bepaald land. Post ging per boot dus soms was er even niets en dan weer veel tegelijk. Rond 1902 werd uitge breid verslag gedaan over de oorlog tussen de Boeren en de Engelsen in Transvaal Oranje Vrij- straat. Politieke correctheid is nog niet in het ge ding. Bij een bericht uit een kraal dat de krant bereikt, volgt de volgende waarschuwing: „Men weet echter dat kaffers liege. Men rekene daar mee". Wie dit anno 2000 schrijft heeft, terecht, een daim aan z'n broek hangen wegens discri minatie. Ook de latere Brieven uit Amerika, Brieven uit Paramaribo en de door le Luitenant H.C.C. Clockener Brousson geschreven Indische Penkrassen stonden bol van (voor die tijd alge meen aanvaarde) vooroordelen. De korte berichtgeving uit het buitenland ging, uiteraard, over spannende dingen om van te smullen. Zoals over een smokkelaarster in New York. Een gewezen toneelspeelster, stond er als typering bij, zodat iedereen meteen dacht: zie je wel. raar volk is dat toch. Zij had in de loop van de tijd voor een ton (begin vorige eeuw!) aan diamanten gesmokkeld. Ze deed dat door haar hond enkele dagen te laten vasten en hem daarna gehaktballetjes met diamanten te voeren. Helaas stierf de hond in het kantoor van invoerrechten. Bij het opensnijden kwam de buit te voorschijn. Nog een bericht uit de Verenigde Staten, altijd goed voor spanning en sensatie. In Goldspring werd er als reclame voor een nieuw soort hoofd pijnpillen een 'kostelooze' voorstelling van Wil helm Teil gegeven. Nadat tot tweemaal toe de vader Teil spelende man de appel gemist had werd het publiek rumoerig. Gehaast werd het derde schot gelost dat de appel miste, maar de als zoon fungerende jongeman in het hoofd trof, zodat hij dood neerviel. Dames kregen een flauwte en de onfortuinlijke schutter kon maar ternauwernood zijn eigen lynchpartij voorko men. „Het tumult duurde den ganschen nacht door", eindigt het bericht en hoeveel scheelt dat nou met krap honderd jaar laten „het was nog lang onrustig in de stad"? De hoofdpijnpillen brengen ons bij een ander fenomeen. Advertenties waarin, soms zeer dwin gend, de klant overtuigd moet worden dat zonder dat ene, alles genezende middel, het leven niet waard is geleefd te worden. Zenuwlijders! In de wurgende klauw van Bloedarmoede! Heeft u Malaria! Advertentietechnieken waarvan wij denken dat ze nieuw zijn, werden al veelvuldig gebruikt. Zoals de brief van een genezene als die van de heer A. Wijkhuis te Zoutelande. Alles al geprobeerd, niets hielp. Maar nu met Foster's Rugpijn Nieren Pillen een herboren 'mensch'. In 1907, bedenk dat wel. Of wat dacht u van een advertentie waar met grote letters Politie en Jus titie bovenstaat. Dit wordt gelezen, waarna pas uit de kleine letters blijkt dat genoemde instan ties er niets aan kunnen doen als u niet de enige, echte Eelt en Likdoomzalf „De GedÈ" gekocht hebt aan de deur. Pink pillen, Palm pillen, San- guinose en Hoofdpijn Eau de Cologne „Unical" Allemaal beloven ze, echt waar, goed te zijn voor van alles en nog wat en wat meer is, ze zijn hier ter stede verkrijgbaar. De drogisterijen Schulte, Smits, Dieleman, de Roos en in Vlissin- gen Luitwieler en Beniest staan daar garant voor. Op uw gezondheid! Even terug naar de adverteerders. Hele trouwe zaten daarbij, waarvan sommigen nu nog steeds een zaak hebben. Lavooij, Bijou, Diesch en Fanoy bijvoorbeeld. Bijou had al vrij snel een rijmende reclamekreet: Uw Reis (waar ook naar toe) begint met een kotïer van Bijou. Ook bakke rij 't Wittebroodskind snapte hoe 't zat: De recla me doet een hele boel, maar de kwaliteit alleen bereikt 't doel. Er waren natuurlijk ook onderne mers die van 'twee walletjes' aten. Jacobus Goedbloed was gespecialiseerd in Koloniale wa- de hij mee, maar wel op dezelfde pagina waar hij onder de naam Magazijn de Theebus ook al stond. Daarin liet hij een vrouw zeggen dat sinds zij zulke lekkere koffie schenkt (van Goed bloed uiteraard) haar man de lies nauwelijks meer aanraakt. „En wat een prachtig middel voor de drankbestrijding!". Ik lever aan ieder een, zeggen we nu. Personeelsadvertenties zijn op dit moment met hun vele Engelse benamingen niet altijd te vol gen. Maar leest u mee met de bloemlezing uit 1907: werkvrouw, meid. huishoudster, dienstbo de, vrijmeisje, keukenmeid en dagmeisje. En daarmee was het nog niet klaar, want waar de een van middelbare leeftijd moest wezen, mocht de ander niet ouder dan 16 zijn. Of: liefst met boerenkleding; die een burgerpot kan koken, en met de toevoeging: hoog loon, waschgeld en veel venal. Dat de Gebroeders Boudewijnse een Smidsjongen vragen, enigszins bekend met het Kachelvak en dat de huishoudster van de R.K. kerk liefst ook R.K. moet zijn is daarentegen haast te vanzelfsprekend om te vermelden. De Faampjes kwamen erbij, voor particulieren. Raadt u eens wanneer de volgende artikelen te koop gevraagd, danwel aangeboden werden: een in prima staat verkerende Berini-hulpmotor; een Kaptein Mobylette in goede staat, een rookstoel met kussens en een herenrijwiel merk Stokvis. Jawel, dat was 1954. Intrigerend is ook de adver tentie van een Westkappelaar die vraagt wie een nieuwe elektr. wasmachine met wringer, nog met volledige garantie wil ruilen voor een Mobylette, een Solex of iets dergelijks. Dat lijkt ons voor het wasgoed geen beste ruil. Op dezelfde pagina vinden we nog een advertentie van een kapster die dames wel wil helpen met inzetten (van rol lers, vermoeden we) onder de naam Pin Up. Pin Up, daar verstaan we toch wat anders onder, filmsterren en mooie meiden. Filmsterren voeren wend bent het filmaanbod in uw Faam te vinden, zo was dat in de jaren vijftig niet anders. Weke lijks adverteerde de Electro Bioscoop in De Faam. Grote namen als Gary Cooper, Gregory Peck. Laurel and Hardy, Burt Lancaster, Peter Lorre, Clark Gable. Lana Turner en Doris Day. Menig Zeeuw heeft ze in Middelburg op het wit te doek voor het eerst gezien. Dat kon natuurlijk pas nadat film er bij gekomen was als amuse ment. VÜÜr die tijd genoot iedereen van de vele feuilletons die, ook in De Faam, verschenen. Aansprekende titels als: Het Pleegkind, Keizer Karei en Kwade Bette, De Pommersche Boer en Door het oog van eene naald. Na 1930 was er zelfs een aparte rubriek voor de jeugd. Die mocht raadsels oplossen en gedichten insturen met De Faam als hoofdonderwerp. Waarbij de reactie wel commentaar had op de slordige handschriften. Voortaan netter schrijven, jongens en meisjes!! Er was verder een vragenbus over belastingrecht en dergelijke en Snip en Snap de den hun intrede in de krant. Informatie over de Stoomtramdienst Vlissinge- Middelburg v.v. was al in een vroeg stadium op genomen, waarna op verzoek van de lezers ook de Stoombargedienst werd vermeld. Daaruit komt de volgende zin: Reizigers die wensen op genomen te worden aan de Abeele of Souburg gelieve zich bij het naderen van de boot op de aanlegplaats te begeven. Later volgden nog de treinenloop van en naar Middelburg; het hoog water te Vlissingen en Zon op/Zon onder. Voor de wielrijders stond er nog bij: Denkt er aan wielrijders! Licht op: dan de tijden. We nemen een sprong in de tijd tot 1970. De in formatiepagina van de Gemeente Middelburg was, zij het veel kleiner dan nu, vertegenwoor digd onder de naam: Door het oog van de Lange Jan. Daarin een verslag van het overleg tussen hel gemeentebestuur en Streekvervoer Walche ren over de buxi. een vervoermiddel tussen bus en taxi in. Niets meer van vernomen, die buxi. in december van 1970 neemt J. Olthoff in een artikel Bij de drempel! genaamd, afscheid van zijn lezers en adverteerders. Het recht van uitga ve van De Faam bevindt zich dan in handen van de PZC. Een vlammend betoog wordt hel waarin hij weliswaar iedereen oproept, lezers en adver teerders om in de nieuwe situatie De Faam trouw te blijven, maar waar desondanks het gemis voelbaar wordt van dat wat onherroepelijk niet meer terugkomt.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 25