De verrassing bij jacks en mantels Hoe zit het met de stropdas? Hollandse man steeds meer modebewust Lichte kleuren, dunne stoffen: 't wordt een luchtige zomer Lichtvoetig de nieuwe eeuw in als onbeschreven blad Wit dominant aanwezig Het zou wel eens een heel warme zomer kunnen worden. Althans vol gens John de Greef. Hij is geen collega van weerman Erwin Kroll, noch van diens collega Diana Woei, maar volgens deze schrijver van vier boekjes over mannenmode heeft zijn blik vooruit alles te maken met de dunne stoffen, die mede het beeld van het eerste modeseizoen in 2000 bepalen. Dit niet alleen voor de vrouw, maar ook voor de man. Optimistisch Met prins Claus, die z'n stropdas afdeed, kun je in feite niet meer aankomen. Daar hebben alle kranten en de t.v. gi- ga veel aandacht aan besteed. Maar de vraag kan blijven hoe het zit met het dragen van een stropdas. Zonder de ballast van een modeverleden stap pen we lichtvoetig de nieuwe eeuw in. Het eerste seizoen van dit millennium is toekomst gericht en modern. Wit, de kleur van een onbe schreven blad, is dan ook dominant aanwezig. Airbag 30 FAAM/VLISSINGER Woensdag 15 maart 2000 Pakken: prima, maar 't mag wat informeler. (Peter van Holland) Spencer met V-hals waaronder het onvermijdelijke witte T-shirt bij een soepel shirt op nonchalante broek (Melka). Heel zacht grijs voor een pull met fijn ribbeltje en schouderstuk ken (Obermeyer). Vooral de materialen met de papierlook zijn opvallende binnenkomers en al draag je dan katoen aan 't mannenlijf, die 'paperlook' voelt inder daad aan als papier. Zelfs transparante stoffen gaan we niet uit de weg, terwijl ge breide mode -knitwear in 't Ziet er vooral bij jacks, parka's en mantels al lemaal verrassend nieuw uit. Bij een eeuw, die in het teken staat van technische materialen, transparantie, volume en comfort, spelen ny lon en organza, gekreukt katoen en gecoat ot toman, matte nylon en nonchalant taft heel be langrijke rollen. De nieuwe collecties laten het zien, waarbij sty ling elementen, zoals tunnels, koordjes, vaste capuchons, het gebruik van diverse soorten ritsjes en subtiel verdekte sluitingen het silhou et bepalen. De lengtes variëren. Er zijn hele korte taille jasjes, maar ook lange modellen tot 110 cm, allemaal passend bij de nieuwe broek en rokvormen. Dun, kreukeffect en met aantrekkoorden: lente 2000 ten voeten uit (Damo). vaktermen - soms ook super- dun en bijna doorzichtig is. En dat was deze ingewijde fashion director bij het blad Man, met al 'n jaar of twintig de vinger stevig aan de pols van de mode, nog niet zo he vig tegengekomen. Wat hem vooral frappeert is de stijgende interesse van de Nederlandse man voor de juiste outfit. „De man gaat zich steeds meer verzorgen. Ook als we denken aan kap sels. Of schoenen. Of pak de zon nebril. Je uitstraling kan, ook in de beroepensfeer, heel be langrijk zijn, want een mens krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk", zo houdt hij deze bekende deur toch maar weer even open. Wat dan opvalt de komende maanden is de meer ont spannen kleedsfeer voor wat we maar even de pakken- mannen noemen. Lichtgewicht kostuums in een van de modetinten pas telgrijs, wit, inktblauw, plus kiezel- en boskleuren, heb ben meer comfort en sou plesse. Ze zijn goed te com bineren met luxe T-shirts, een mooie, dunne trui of een overhemd, waarvan het bo venste knoopje nu echt open mag. Noem het een teken van de nieuwe vrijheid. Daar past ook het shirt-jasje bij, hevig getipt als semi-gekleed. Daarnaast krijgt het comfor tabele casual steeds meer 'smoel'. Of, als u dat liever hoort, meer stijl. Iets, dat ook gezegd kan worden van sportkleding. Zomersweaters en shirts hebben heel vaak iets repre sentatiefs en ogen prima. Daarbij is er keus uit verschil lende broekvormen, als het maar geen bandplooi is. Want dat is nu definitief ver leden tijd. De modellen zijn recht vallend, de cargobroek met zakken is zeker ook nog te vinden vanwege het 'handsfree' comfort. John de Greef: „Er is sprake van een optimistisch mode beeld, passend bij het begin van een nieuwe eeuw. 't Is minder verhullend allemaal, open, fris en fair. Frappant ook bij die stijgen de mode-interesse van de man is de belangstelling voor design en goeie mer ken. Armani, Versace, Prada, een naam als DKNY: we dur ven steeds meer voor wie er oog en de portemonnee voor heeft. Mode doet iets met je", aldus dit optimistische geluid uit een vakkundige mond. Geïnteresseerd? Weet dan dat uit een onder zoek van het vakblad Textilia bleek, dat 31% van de mannen nooit een stropdas draagt, 22% een enkele keer, 21% soms, 15% vaak, 8% bijna altijd en slechts 3% altijd. Vooral jongeren tussen de 18 en 24 zijn fervente niet-stropdasdragers, maar hoe ouder je wordt, hoe meer das. Toch zijn de fabrikanten van stropdassen niet somber gestemd. Er zijn weliswaar minder draagmomenten maar wil je een stropdas om, dan wordt die met zorg gekozen, waar bij niet primair op de centen wordt gelet. Conclusie: de stropdas zal wel nooit verdwij nen, waarbij werk, vergaderingen en sollici tatie nummer 1 staan op de top 10 bij 't stropdas dragen. Bruiloften en trouwjubilea vormen samen nummer 2, begrafenissen en crematies nummer 3. Royale knoop bij streepdas onder een mo- disch pak (Van Kollem). door stretch. Al die inspireren de materialen vragen ook om een eigentijdse 2000-styling. het carrièrekostuum is een stuk soepeler geworden. Dat kun je opleuken door onder Nou, die is er. Klassieke pak- zo'n pak een blouse of dunne ken kregen door coupevond- trui te dragen met - jawel - sten een complete facelift en een capuchon. Deze topper Wit shirt op witte rok met bleugrijs vestje: combi neren maar (Sandwich). Wit totaal of wit met een ac- centkleur. Met als overgang tinten genoeg om niet hele maal blanco van start te gaan. Zoals de grijsgroenen, rose en roodtinten, het altijd aanwezi ge blauw en de naturellen. Wit-zwart: evenmin verkeerd. De vernieuwing zit 'm ook en vooral in de stoffen. Zo zijn er veel technomaterialen met een aparte optiek, kreukstof- fen en -als 't warmer wordt - een groot aanbod aan trans parante stoffen. Opvallend: de nieuwe 'papierlook'. Stof, die bij het aanvoelen iets weg heeft van papier. En vergeet ook het nieuwe zomerfleece niet, de dunnere opvolger van het viltachtige winterfleece, terwijl de nieuwe crfpekunst- zijde het overbekende T-shirt een heel ander gezicht geeft. Uiteraard blijven linnen en ka toen zomerstoffen bij uitstek, maar vaak zien we mengin gen. Een heel ander gezicht en vlug ogend zijn daar de metallics, zoals bijvoorbeeld zijde met metaal. Een belang rijk gegeven blijft comfort van eind twintigste eeuw is een blijvertje en zelfs leeftijd loos te noemen. Het zelf sa menstellen, dus individualise ren van je outfit, is echter het belangrijkst. Niks hoeft. Alles mag. Met als nieuwste kreet de 'handsfree' mode. Want we willen zo'n beetje alles bij ons dragen - de GSM, de sleutels, je notebook, je money - zon der de handen vol te hebben. Dus zien we behoorlijk veel multifunctionele zakken bij kleding met een sportieve of een uniformlook. Die doet plaatsen, schuine verwerking van stoffen hebben raffine ment en we gaan ook anders om met wikkels en plooien. Let eveneens op langwerpige strepen, die net zo goed ton sur ton geweven kunnen zijn. Romantiek via ruches, pof mouwtjes, smockwerk en koordjes komt ook om de hoek kijken. Er wordt bij deze poëtische kleedstijl al gespro ken over de nieuwe 2000-hip- pie. Getipt als 'dat moet je hebben' is overigens het lan ge overhemd. soms zelfs denken aan de wit te verpleegstersjurk. Kun je heel wat in kwijt, wit is het he lemaal en 't kan heel trendy zijn. Overigens is bij die handsfree invalshoek de bo- dybag een blijvende topper. Andere opvallende vormen la ten 'opgeblazen' rokken zien met onderaan een koord voor dat balloneffect. Airbag de sign wordt het al genoemd. Coupe zie je op onverwachte Veel lange rokken, ook bij sets (Sandwich). Soepele glansstof voor een jack uit de collectie van For Fellows. v'J11* Wit over de hele linie, op deze foto in combinatie met een lichtgrijze pantalon (Damo). Wit gecombineerd met een zachte grijstint, zoals bij deze set, zorgt voor net iets meer contrast (Bandolera). Spring 2000 met zwart kort topje bij een witte set (Turnover).

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 30