Wisseling van de wacht bij Cosmo Hairstyting Middelburg ixN Mode opent in Arnemuiden leans Inn pakt filiaal Souburg aan WÊÊÊÊÊÊÊUÊBÊÊÊSÊÊÊÊÊÊaÊÊËHmÊÊËÊKÊÊÊÊÊËÊÊËÊÊÊÊÊmmÊsmsÊÊÊÈÊÊÊÊÊËÊm Kama Schoenmode heropent Gezocht: wensen Consument verkiest visspecialist De komkommer is eten en drinken tegelijk Elektrische bootjes in Sportfondsenbad Nieuwe directeur Stoffels Cleaning Royale mode bij Hennes Mauritz In de Langstraat in Arnemuiden is vorige week de modezaak 3 x N geopend. De nieuwe zaak is opgezet door Heieen Meerman, Jannie Gel dof en Jacqueline Marijs. Met hun meisjes naam heten de drie uitbaatsters De Nooijer, vandaar de naam van de zaak: 3 x N Mode. Na jarenlang hét gezicht te zijn geweest van de Cosmo kapperszaak aan het Zusterplein in Middelburg, heeft Roland de Wit een punt gezet achter zijn kapperscarrière. Zijn opvolg ster is Angelique Griep. Bijna tien jaar geleden als stagiaire bij De Wit in dienst gekomen en nu dus de nieuwe franchisenemer. De Wit blijft werkzaam binnen de Cosmo Hair groep, maar de schaar komt daar niet meer aan te pas. Karna Schoenmode in de Domburgse Bad straat is weer open. De zaak is enkele we ken dicht geweest vanwege een grote verbou wing. „Het hele interieur is vernieuwd", vertelt Els Moelaart, eigenaresse van de Domburgse schoenenzaak. „Voorheen was het interieur overwegend wit, nu is het veel warmer door het gebruik van veel hout". Comfortabel Cosmo-naut Babbelen André Schout, eigenaar van Jeans Inn is in 1987 in Oost-Souburg begonnen. De jeans speciaalzaak in de Kanaalstraat was de eerste van de vijf Jeans Inn zaken die er inmiddels zijn. Middelburg, Goes, Heinkenszand en Vlis singen volgden. Met de verbouwing en de ver nieuwde inrichting is nu ook de 'moedervesti ging' aangepast aan deze tijd. Woensdag 8 maart 2000 FAAM/VLISSINGER 15 De regio Zeeland/Noordwest Brabant van de Doe een Wens Stichting Nederland is op zoek naar wensen. De doelstelling van de stichting is het vervullen van de 'liefste' wens van kinde ren van 3 tot 18 jaar met een levensbedreigende ziekte. In be ginsel worden alle wensen gerealiseerd, mits de kinderen dit geestelijk en lichamelijk aan kunnen en het binnen de mogelijk heden van de stichting ligt. ledereen kan een kind met een le vensbedreigende ziekte aanmelden bij de stichting. Vervolgens beoordeelt de medische commissie van de stichting of een kind een Wenskind is. In sommige gevallen is haast geboden en kan er een spoedprocedure plaatsvinden. De stichting streeft ernaar om elke wensvervulling volledig te bekostigen. Indien de ou ders en thuiswonende broertjes en zusjes tot 18 jaar bij de wensvervulling aanwezig zijn, worden ook hun kosten betaald. Wie zichzelf of iemand anders wil opgeven voor een wensver vulling kan contact opnemen met Andrea Broers van de Doe een Wens Stichting Nederland, tel. 0118-468468. Het onderzoek consumententrends dat onlangs is uitgevoerd door het Verbond van de Nederlandse Visdetailhandel (VNV) wijst uit dat de viskopende consument liever waren op de markt of in de viswinkel koopt, dan in een supermarkt. Zowel de kwa liteit van het product als de deskundige bediening leveren de visspeciaalzaak een hoge score op. Ondanks het feit dat super markten hun marktaandeel in vis en visproducten zagen stijgen, blijft de aanpak van de visspecialist en ambulante handel bij de consument hoger scoren. Dat ligt volgens de VNV vooral aan het vakmanschap, het brede assortiment en de goede presenta tie die bij visspecialisten te vinden is. De komkommer dankt zijn wereldwijde populariteit vooral aan zijn veelzijdigheid. Toch zijn veel goede eigenschappen lang niet bij iedereen bekend. Mensen gebruiken komkommer vaak alleen in salades, maar er is zoveel meer mogelijk. Komkommer is eigenlijk overal lekker bij. Het is gezond, dorstlessend en heerlijk als tussendoortje. Komkommer is eten en drinken tege lijk. En ook niet onbelangrijk: je wordt er niet dik van. In India konden ze de frisse smaak van de komkommer drieduizend jaar geleden al waarderen. In Afrika waarschijnlijk nog eerder. Toch duurde het tot de zeventiende eeuw voordat de groente Neder land bereikte. Vandaag de dag is de komkommer in ons land een typische kasgroente. Komkommers zijn er in alle soorten en maten. Naast de gewone komkommer zijn er de mini-komkom mer, de Japanse komkommer en de gele komkommer. De laat ste heeft hetzelfde formaat als de standaard-komkommer, maar is iets steviger en knapperiger van smaak. Daarnaast bestaan er ook lichtgroene komkommers, deze verschillen qua smaak niet zo veel van de groene komkommers en zijn licht verteerbaar. Sinds zaterdag 4 maart heeft het Vlissingse Sportfondsenbad een nieuwe attractie: elektrische bootjes. De uit Spanje geïm porteerde scheepjes hebben de vorm van een tijger, krokodil, zebra, beer en lieveheersbeestje. De bootjes zijn bij uitstek ge schikt voor kinderen van 4 tot 9 jaar. Het is de bedoeling dat de bootjes één week per twee maanden te laten varen. Zo varen de bootjes deze week in de middaguren in een afgeschermd deel van het bad. De bootjes zijn niet de enige trekker die het Sportfondsenbad tijdens de voorjaarsvakantie in huis heeft. Tot en met 12 maart ligt in het zwembad een heuse hindernisbaan. Dagelijks kunnen kinderen komen klimmen, klauteren, rennen en glijden op deze opblaasbare hindernisbaan. Daarnaast wor den er tijdens de voorjaarsvakantie dagelijks tussen 14 en 15 uur kinderactiviteiten aangeboden als kinderaquarobics, water polo, vlottenrace en watervolleybal. De vijfendertigjarige E.W. Butz is benoemd tot algemeen direc teur van Stoffels Cleaning. Hij volgt M.A.A.M. Apers op die al gemeen directeur is geworden van het Belgische schoonmaak bedrijf Care, dat net als Stoffels Cleaning tot Vebego Interna tional behoort. Stoffels Cleaning heeft vestigingen in Middel burg, Terneuzen, Spijkenisse, Roosendaal en Tilburg. Butz werk te, na zijn studie aan de hogere hotelschool in Maastricht, in di verse functies bij de KLM. In 1990 stapte hij over naar Stoffels Cleaning waar hij onder meer hoofd verkoop was. Daarna was hij van 1997 tot 31 januari 2000 commercieel directeur bij het Engelse schoonmaakbedrijf Indigo Services UK, eveneens een dochter van Vebego International. Stoffels Cleaning is met der tig miljoen gulden omzet en ruim negenhonderd medewerkers één van de grootste regionale schoonmaakbedrijven in zuid west Nederland. Vebego International met vestigingen in diver se Europese landen heeft een omzet van zo'n 1 miljard gulden. Big is Beautiful. Voor wie het daar helemaal mee eens is, heeft Hennes Mauritz de BiB-collectie. En de nieuwe BiB-voorjaars- collectie biedt nu meer dan ooit. Deze kleding vanaf XS, maat 38/40, is echt op het lijf geschreven. Want naast de comfortabele casuals heeft BiB deze lente ook lingerie en swimwear. Voor het eerst is ook de E-cup opgenomen in de collectie. Met BiB-linge- rie hebben klanten de perfecte pasvorm te pakken in micro, kant en transparante kwaliteiten. De talloze slips, strings, soft-bra's, nightwear en bh's zijn er in wit blauw en zwart, grijs. Later in het seizoen komen daar vanille, wit, ijs-blauw, marine, rood en 'du- sty-green' bij. Voor het eerst presenteert Hennes Mauritz van af april ook BiB-zwemkleding: badpakken, bikinitops en -slips. Omschrijving horizontaal: 1 beroep; 4 drinkgeld; 8 rekenopdracht; 11 niet overdreven; 13 vervoermiddel; 16 geluid van een dier; 18 buidel; 20 soort on derwijs (afk.); 21 bijdehand meisje; 22 kleurloos; 24 soort vis; 25 gebergte in Europa; 27 onderwijzen; 29 steensoort; 30 voorzet sel; 31 soort verhaal; 32 naaldboom; 34 overblijfsel; 37 muziek noot; 38 soort kers; 39 splitsen; 40 tot en met (afk.); 43 persoon lijk voornaamwoord; 44 vaartuig; 46 slotsom; 48 precies; 49 soort schaatsen; 51 uitgebouwd venster; 53 hiernamaals; 54 feestelijke tafel; 55 zinnebeeld van de hoop; 57 voegwoord; 58 troefkaart; 60 voormalig Chinees leider; 61 later; 62 schoon- maakhulpmiddel; 64 muziekinstrument; 66 aanwijzend voor naamwoord; 67 tafelf les; 68 hoofddeksel. Omschrijving verticaal: 2 voegwoord; 3 huisdier; 4 verhoogde muzieknoot; 5 werktuig; 6 klaar; 7 schreeuw; 8 omslagdoek; 9 rund; 10 borstkasbeen; 12 hijstoestel; 14 verdieping; 15 vaatwerk; 17 niets uitgezonderd; 19 opbrengsten; 21 vaatwerk; 23 lof; 26 kikker; 28 ontkennen; 29 instemming (fig.); 30 kneedbaar mengsel; 33 deel van de vin ger; 35 grond; 36 heidemeertje; 41 nekhaar bij dieren; 42 be waarplaats; 43 tijdmaat (mv.); 45 vaatwerk; 46 deel van een kle dingstuk; 47 langzaam; 48 kleverige stof; 50 appelsoort; 52 toe gehaalde strik; 53 kledingstuk; 56 moerasvogel; 59 rivier in ons land; 60 dwaas (pop.); 62 familielid; 63 rondhout; 64 muziek noot; 65 voorzetsel. Er ontstaat een. beroep wanneer u de letters uit de hokjes met de volgende nummers in de juiste volgorde plaatst: 2.8.9.22.23.30.40.66. Stuur uw oplossing voor woensdag 15 maart naar de re dactie van de Faam/Vlissinger, Postbus 18, 4380 AA in Vlissingen. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City. De prijswin naar wordt in de Faam/Vlissinger van woensdag 22 maart be kend gemaakt. De oplossing van de puzzel uit de Faam/Vlissinger van woensdag 23 februari luidt: 'barkeeper'. De vrijkaarten van Cine City gaan naar Mariëlla Zijl uit Gapinge. Els Moelaart in het nieuwe interieur van Karna Schoenmode aan de Badstraat in Domburg. foto Jaap Wolterbeek Meerman, Geldof en Marijs zijn geen onbekenden van el kaar. Heieen Meerman en Jan nie Geldof zijn zusjes en sa men met hun nichtje Jac queline Marijs werkten ze al zeven jaar in de modezaak in de Langstraat. „De vorige eige naresse stopte met de winkel", vertelt Heieen Meerman. „Wij hadden met ons drieën al wel een gefantaseerd over hoe het zou zijn om een eigen winkel te hebben. Maar dat het er ooit van zou komen hadden we niet verwacht". Toen de vorige eigenaar van de winkel bekend maakte dat ze er mee ging stoppen kregen de drie ver koopsters zoveel reacties van hun klanten dat ze besloten hebben de stoute schoenen aan te trekken en inderdaad de winkel over te nemen. Meer man: „De reacties die we van onze klanten kregen hebben ei genlijk de doorslag gegeven". Vier weken is de zaak dicht ge weest. Die periode hebben Meerman, Geldof en Marijs ge bruikt om de zaak van een nieuw interieur te voorzien. „We hebben dag en nacht ge werkt", vertelt Jannie Geldof. „Maar we zijn dik tevreden met het resultaat. We wilden echt een nieuwe start met een nieuwe winkel maken". Het as sortiment van 3 x N is ook iets uitgebreid. „We werken vooral met merken die elke maand met een nieuw lijn komen", legt Heieen Meerman uit. „Zo hebben we steeds de nieuwste mode in huis. Nu hebben we de eerste voorjaarsmode, hier na komt nog een voorjaarsmo de en dan de echte zomermo- de". Volgens Meerman wordt het komende voorjaar een kleurrijk jaargetijde. „De afge lopen twee jaar hadden we ook veel zwart en grijs", weet Meerman. „Dat is nu allemaal weg en daarvoor in de plaats zijn veel kleuren gekomen. Kleuren als fuchsia, lyme, rood en roze en heel veel wit". Eén ding hebben de dames Meer man, Geldof en Marijs onge wijzigd gelaten, hun motto dat 'de klant tevreden de deur uit moet'. Meerman: „Zo zijn we gewend om te werken en we merken dat onze klanten dat prettig vinden". Overigens ko men de klanten van 3 x N niet alleen uit Arnemuiden. Ook uit de wijde omgeving weet men de weg naar de Langstraat te vinden om er weer 'tevreden de deur uit te gaan'. door Mieke Roelse De nieuwe inrichting van Ka- ma Schoenmode mag gezien worden. „We hebben hout ge combineerd met melkglas", omschrijft Moelaart haar zaak. „Die combinatie sprak mij zelf erg aan. Het resultaat vind ik ook heel mooi geworden en ook van de klanten krijg ik po sitieve reacties". Hoewel de zaak in werkelijkheid zelfs iets kleiner is geworden oogt de winkel beduidend groter. „Ik had nogal wat ruimtegebrek in het magazijn en dat hebben we dan ook een beetje groter gemaakt. Die uitbreiding van het magazijn is ten koste van het winkeloppervlak gegaan maar door de nieuwe inrich ting is het toch alsof de winkel ruimer is". Karna Schoenmo de is twee weken gesloten ge weest om de verbouwing te kunnen realiseren. Inmiddels druppelt de voor jaarsmode al bij Karna binnen. Moelaart: „Ik heb nog lang niet de hele collectie in huis maar het begint nu zo zachtjes aan te komen. Kenmerkend is dat de schoenen allemaal heel erg comfortabel zijn. Het is beslist niet meer zo dat je met omgekrulde tenen moet lo pen". Moelaart toont een nieuw mo del damesschoen, voorzien van een vierkante hak en een vierkante zool. „Het ziet er heel leuk uit", is Moelaart van mening. „Zo verzinnen ze elke keer weer iets nieuws". Karna Schoenmode verkoopt da mes-, heren- en kinderschoe nen van merken als Lumber jack, Ecco, Paul Creen en Ro de. Naast schoenen heeft Els Moelaart ook tassen in huis. „Onze tassen zijn van het merk Bosboom, gemaakt van echt prachtig leer. Ook bij de tassen is de nieuwe collectie nu aan het binnenkomen". De Cosmo Hair groep, met ruim 120 zaken in Nederland de grootste in de kappers branche, kent een vrij strak franchisesysteem. „Dat wil zeggen dat er regels zijn, waar iedereen zich aan moet hou den", vertelt De Wit. Dat be tekent dat voor een klant over al in het land dezelfde kwali teit. Maar het betekent ook dat je niet zomaar Cosmo kapper kunt worden. Die regels zijn nodig bij een grote organisa tie. Er zijn afspraken over de prijs, de klantbenadering, de huisstijl en noem maar op". De vraag ligt voor de hand: wat heb je als kapper zelf in te brengen? De Wit veert op, dit is duidelijk een stokpaardje. „Heel veel, want elke beslis sing wordt democratisch ge nomen", legt hij uit. „Elke franchisenemer stemt mee en meeste stemmen gelden. Ja ren geleden moest er een be sluit vallen over wel of geen pinbetalingen. Ik was daar toen op tegen, omdat het des tijds een behoorlijk duur sys teem was. Maar het kwam er toch door want de meesten wilden het wel. Dan moet je ook niet meer zeuren, vind ik. Als dat als collectief besloten wordt, dan doen we het zo". Met de nieuwe functie van Angelique Griep verandert er aan het Zusterplein niets. „Al les blijft zoals het was", erkent Griep. „Alleen Roland is er niet meer bij. Dat was voor de andere medewerksters wel even slikken. Maar ik ben ook blij dat ze mij zo enthousiast gefeliciteerd hebben. Want het had ook kunnen zijn dat er iemand van buitenaf gekomen was. Dit is voor ons allemaal prettiger en voor mij natuur lijk een enorme uitdaging". Bij de interne opleidingen wordt de leerlingkapster be geleid en geschoold tot vol waardig Cosmo-naut, zoals De Wit dat noemt. „Maar daarna houdt het natuurlijk niet op", zegt De Wit. „Wie dat wil kan zich bekwamen in speciale ta ken. Angelique, mijn opvolg ster is daar een goed voor beeld van. Als je van de kap persopleiding komt heb je een basis. Door trainingsavonden en bijscholingen in speciale kniptechnieken en andere vak onderdelen kun je steeds ver der komen. Daar biedt Cosmo veel mogelijkheden toe. Ange- Angelique Griep, de nieuwe eigenaar van Cosmo in Middelburg foto jaap Wolterbeek lique wilde wat meer de ma- nagementkant op,. Dat heeft ze gedaan en op die manier bouw je ook bij het bestuur een betrouwbare vakkundig heid op. Want je blijft onder nemer met alles risico's van dien. Alleen kun je, door een organisatie die achter je staat, doen waar' je goed in bent. Een kapper moet knippen; niet avonden bezig zijn met admi nistratie en allerlei regels. Veel zelfstandige kappers brengen dat na een aantal ja ren niet meer op. Dan ver loopt de zaak en tegen de tijd dat ze met pensioen willen, is er van die bloeitijd niet méér over dan een paar kapsters en een onverkoopbare zaak. En dat is jammer, voor iedereen". Ondanks de landelijke Cosmo formule blijven er per vesti ging altijd verschillen, „leder mens is uniek, daar begint het al mee", zegt De Wit. „Er is al tijd een wisselwerking tussen de klant en degene die knipt. Klanten weten na een tijdje precies door wie ze geknipt willen worden. Dat heeft niets met vakkundigheid te maken, maar met de klant. Wie gezel lig wil babbelen heeft een an der idee van een kappersbe- zoek dan iemand die alleen geknipt wil worden en verder niks. Omdat ik destijds de zaak van Jan Bos heb overge nomen, zijn er ook klanten die inmiddels dik in de zeventig zijn. Die kwamen daar al en komen nog steeds. Maar glo baal zijn de meeste klanten tussen de twintig en vijftig jaar. Cosmo is natuurlijk geen trendsetter, wél een modern bedrijf. En ja, er is natuurlijk vooral bij die wat oudere klan ten, wat onthutst gereageerd op mijn vertrek. Zo van: hoe moet dat nou, wie moet me dan knippen? Maar dat hou je toch, als het aan je klanten ligt zou een kapper niet eens met vakantie kunnen". Zoals gezegd blijft De Wit bin nen de Cosmo Hair groep werkzaam, maar wel op een heel ander vlak. „Het is eigen lijk begonnen met een bouw kundige opleiding die ik ge volgd heb", licht De Wit toe. „Toen ik dat tijdens een be stuursvergadering eens liet vallen, bleek dat men op zoek was naar iemand die én ver stand van het kappersbedrijf had én verstand van bouwte keningen. Het is een nieuwe functie, bedoeld om bouw- en verbouwingsprocessen te stroomlijnen. Een aannemer denkt bijvoorbeeld drie weken nodig te hebben, terwijl je een kapperszaak zolang niet dicht kunt doen. Dat wordt dus veel plannen en veel organiseren. Het hele idee sprak me direct aan, maar ik wilde wel weten wat er met het Zusterplein zou gebeuren. Dat heb ik zelf op gebouwd en dat is toch een soort kind van me. Maar toen eenmaal bleek dat ik dat kind met een gerust hart aan Ange lique kon overlaten, stond er niets meer in de weg". In de nieuwe functie van De Wit wordt dus niet meer ge knipt, maar er mag wel, en moet zelfs, veel gepraat wor den. Wie De Wit kent, zal er kennen dat dat geen pro bleem zal zijn. ken hetzelfde. Een strakblau we staalconstructie, de staal fabriek, gecombineerd met tinten en paskamers in een soort oud-Griekse stijl. Tel kens als er een nieuw filiaal kwam, werd dat mooi aange pakt. Alleen bij deze zaak kwam het er maar steeds niet van. Terwijl het toch een beet je mijn winkeltje is, omdat ik hier begonnen ben. Met vijf zaken is er natuurlijk veel meer organisatiewerk, dus ik ben hier niet zo vaak als in het begin. Maar gelukkig staat in elke zaak een goede ploeg die de sfeer van Jeans Inn perfect overbrengt". En sfeer is belangrijk bij het kopen van kleding. „Het heeft te maken met gevoel en emo tie", weet Schout. „Natuurlijk kun je via Internet een spijker broek kopen, dat weet ik ook wel. Maar het is niet hetzelfde. Je moet het voelen, passen en zien. En dat doe je nou een maal makkelijker in een win kel waarvan de sfeer en de mensen je aanstaan". Waar elders in de kleding- branche de jeans terrein lijken te verliezen, heeft Schout daar geen last van. „Integendeel zelfs", zegt hij. „Als spijker broeken een klein deel van je collectie vormen, ja dan heeft het niet veel zin. Maar wij zijn gespecialiseerd in jeans. Dat is onze kracht. Er komen steeds meer modellen en wassingen bij. De workers, ook een groep die daarbij past. Nee, de jeans zijn nog lang niet weg". Dat neemt niet weg dat bij Je ans Inn naast klassieke jeans merken als Big Star, Levi, Die sel, Pepe, Mustang en Replay ook een ruime collectie truien, sweats, jacks en dameskle ding te vinden is. Schout somt op: „Voor de dames Street One en het meer trendy Only. Pall Mall en het wat klassieke re Cottonfield. Brunotti voor het sportieve element en AEM KEI voor de skaters". Wie re gelmatig middelbare scholie ren tegenkomt op de fiets, kan het niet ontgaan zijn. Het Je ans Inn rugzakje is een zéér gewild object. „Dat blijft ook zeker bestaan", zegt Schout. „Er komen zelfs nieuwe kleu ren bij. Maar dat zijn weggeef- tasjes, reclame. We gaan ook tassen verkopen die steviger zijn, een soort body-bag dus. Verder blijft deze zaak gewoon een ouderwets gezellige dorpswinkel, maar dan wel in een moderne stijl". ig is Beautiful bij Hennes Mauritz. Meer ruimte heeft de verbou wing niet opgeleverd, wel een heel ander gezicht. „De inde ling is efficiënter en het oogt veel ruimer", vertelt Schout. „De inrichting is nu in alle za- André Schout van jeans Inn. foto Jaap Wolterbeek Verkoopster Annelies Traas en eigenaars Heieen Meerman, Jan nie Geldof en Jaqueline Marijs. foto Jaap Wolterbeek

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 15