i Jan Goud: veehouder met toegevoegde waarde i DSFA Records zoekt nieuwe naam (Door ons gedaen i Vijftien jaar 't Winkeltje L Dauwendaelse drogist in voormalig apothekerspand Eerste merklappen klaar In de Zeelandhallen in Goes wordt aanstaand weekend - 18, 19 en 20 februari - de beurs Tuin en Vee 2000 gehouden. Behalve tuini- deeën zorgen ook talrijke dierenrassen en hun jongen voor een fleurig lentegevoel. Met twee tweedehandsfietsen begonnen Bram en Anneke Minderhoud in 1985 een rijwielhandel aan de Vlissingsestraat in Oost- Souburg. In de loop van de jaren is dat aantal behoorlijk uitgebreid en aangevuld met de ver koop van nieuwe fietsen. Groothandel Frans en Marja van Aken schoven met hun zaak Uw Eigen Drogist één deur op in het Middelburgse winkelcentrum Dauwendaele. Anderhalf keer zoveel ruimte heeft de verhui zing opgeleverd. De klanten, die van de verhui zing en de daaraan voorafgaande verbouwing nauwelijks iets gemerkt hebben, reageren en thousiast. Het drogistenechtpaar trouwens niet minder, maar dat kenmerkt hun instelling al langer. Welzijn De Vlissingse muziekwinkel DSFA Records is op zoek naar een nieuwe naam. „Eigenlijk al een tijdje", verduidelijkt Anthony van den Berg, eigenaar van de zaak. „Tijdens de kerst nacht is onze etalageruit ingegooid en daar stond onze naam op. Omdat we al een tijdje een andere naam voor de winkel zoeken lijkt het ons nu een geschikt moment om er serieus werk van te maken". Lezers die een goed idee voor een naam voor de zaak hebben kunnen die bij Van den Berg indienen. „We maken er een soort wedstrijd van en de winnaar mag voor tweehonderdvijftig gulden aan cd's uit zoeken". De eerste zes Zeeuwse merklappen zijn klaar. Vorige week presenteerden zes be dreven borduursters hun deel van de lap die de geschiedenis moet ingaan als grootste ter wereld. De Zeeuwse merk- en stoflap in het Guiness book of Records Foto Verschoore krijgt kwaliteitsnominatie Watersnood bij De Boekenbeurs Woensdag 16 februari 2000 FAAM/VLISSINGER 13 door Ellen de Dreu Bram Minderhoud van rijwielhandel 't Winkeltje. foto Jaap Wolterbeek Zoon Ronnie, die evenals zijn vader gediplomeerd rijwiel hersteller is, weet echter als geen ander dat met de groei van het familiebedrijf ook het ruimtegebrek toeneemt. Er staat dan ook weer een ver bouwing op stapel die eind dit jaar afgerond moet zijn. „In principe is het onmogelijk om alles in huis te hebben", zegt Minderhoud. Er zijn in Nederland zestienhonderd modellen fietsen, dat zijn dan alleen de stadsfietsen. Daar is geen beginnen aan. Wij con centreren ons op Batavus, Ky- nast, MGI, Peugeot, Raleigh, Rivel en Union. Dat is al rede lijk breed. Dan hebben we één model in de zaak staan, bij voorbeeld de herenfiets, en de damesfiets in opslag. Met de kinderfietsen van Cycle Kids, Loekie en Next Genera tion betekent dat honderd tachtig nieuwe fietsen op voorraad. Zestig fietsen daar van zijn in de uitverkoop. Dat zijn de modellen uit 1998 en 1999 en daar zit een korting op van dertig procent bij de stadsfietsen tot dertig procent op de mountainbikes. Maar waar we eigenlijk bekend om zijn is het voordeel dat onze klanten hebben". Dat voor deel zit hem in een aantal din gen. „Wie bij ons een nieuwe fiets koopt krijgt drie service beurten gratis", vertelt Min derhoud, „Daarnaast zijn de reparatiekosten aan onze fiet sen, die we herkennen aan een eigen sticker, veel goed koper. Vaste klanten betalen 20,- per uur, tegen 60,- voor 'vreemde' klanten, dat is dus drie keer zoveel. Wél heb ben we elke maand een actie die voor iedereen geldt. Deze maand is dat bijvoorbeeld een gratis Vredestein binnen band en montage bij aankoop van een Vredestein Europe Antilek band". Met de komst van een hele nieuwe genera tie fietsen zouden de repara ties toch eerder moeten afne men, zou je denken „Dat is wel zo, maar de ma nier waarop iemand met zijn fiets omgaat heeft daar veel mee te maken", weet Minder houd, Fietsen zijn steeds be ter toegerust, maar verkeers drempels en het via de stoep rand naar huis gaan kost toch spaken of erger". Voor de goede orde: 't Winkeltje zit in de Vlissingsestraat nét naast de hoek. Op de hoek zit ook een fietsenzaak. „Inderdaad heel verwarrend, maar wie eenmaal de goede deur op nummer 69 gevonden heeft hoeft niet verder te zoeken", besluit Minderhoud. Omschrijving horizontaal: 1 term uit de paardensport; 6 lusthof; 11 liefkozing; 12 vorde ring; 13 lidwoord; 15 vandaag; 17 muzieknoot; 18 populair lied; 19 hoofdtelwoord; 20 korte tijd; 22 klip; 23 klein kind; 24 onder wereld; 25 snijwerktuig; 27 gereed; 28 redeloos wezen; 30 voor zetsel; 32 zangorgaan; 33 openbaar vervoermiddel; 34 in die tijd; 35 bot; 37 vormloos; 39 oplaag; 41 drank; 43 immer; 45 voorzetsel; 47 gard; 48 soort walvis; 49 gewicht (afk.); 50 azijn; 51 profeet; 53 vogel; 54 doorwaadbare plaats; 55 stannum (afk.); 57 strijdperk; 59 muzieknoot; 60 zaadkorrel; 62 mal; 64 vrucht; 65 vogel. Omschrijving verticaal: 1 openbare gelegenheid; 2 rondhout; 3 snel; 4 uitroep; 5 stand; 6 plezier; 7 muzieknoot; 8 hooghartige houding; 9 geestelijk (afk.); 10 pantoffels; 14 boom; 15 heester; 16 vastgrijpen; 17 projectieplaatje; 19 ontkenning; 21 hoendereigenschap; 24 per soonlijk voornaamwoord; 26 stel; 28 veger; 29 deelteken; 30 kroon; 31 richting; 35 aan vruchten voorafgaande bloei; 36 ge vangenis; 37 welpenleider; 38 godin van de bloemen (myth.); 39 waterkering; 40 onverschrokken; 42 zoogdier; 44 open plek in het bos; 46 schrijfgerei; 49 bittere stof; 52 bloem; 53 bevallig; 56 weldoorvoed; 58 herstelplaats voor schepen; 60 onmeetbaar getal; 61 voorzetsel; 62 titel (afk.); 63 Chinese munt.' Er ontstaat een beroep wanneer u de letters uit de hokjes met de volgende nummers in de juiste volgorde plaatst: 2.5.20.39.45.48.49.50.52.63 Stuur uw oplossing vóór woensdag 23 februari naar de redactie van de Faam/Vlissinger, Postbus 19, 4380 AA in Vlissingen. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City. De prijswin naar wordt in de Faam/Vlissinger van woensdag 1 maart be kendgemaakt. De oplossing van de puzzel uit de Faam/Vlissinger van woensdag 2 februari luidt: 'zilversmid'. De vrijkaarten van Cine City gaan naar Sandra van der Hiele uit Middel burg. Eén van de deelnemers aan de beurs is de vleesveehou der Jan Goud. Deze Baarlan- der stelt zich ten doel ieder een bewust te maken van dat gene wat hij of zij eet. Weet wat je eet. Dat staat in grote letters op de folder die Jan Goud voor zijn vleesvee- bedrijf liet maken. De leus kan gezien worden als het motto van de veehouder. „We heb ben hier in Nederland onze mond vol van diervriendelijk heid", weet de boer uit erva ring. „Misstanden worden aan de kaak gesteld en het in tensief houden van dieren wordt afgekeurd. Als ik bij voorbeeld zeg dat ik kalveren op mijn bedrijf heb lopen, denken mensen gelijk aan kistkalveren. Daar hebben ze dan tien jaar geleden een keer iets over op televisie gezien en dat is blijven hangen. Maar kistkalveren, die heeft tegen woordig niemand meer. Zulke dingen komen eigenlijk al lang niet meer voor in Neder land. Terwijl dat beeld wel is blijven hangen bij de consu ment. En diezelfde consu ment, die zijn mond vol heeft over diervriendelijkheid, loopt in de supermarkt langs een lekker goedkoop biefstukje en koopt dat dan. Zonder zich af te vragen waar het vlees van daan komt en of het dier wel goed behandeld is. Dat is na tuurlijk ontzettend dubbel. En daar zou ik een eind aan wil len maken". Goud, zoon van een fruitteler, stapte in 1984 bij zijn vader in de maatschap en begon met het houden van vleeskoeien. „In eerste instantie deed ik dat op de meest gebruikelijke manier: als de koeien geslacht waren, verkocht ik ze aan de groothandel. Maar de op brengst viel elk jaar harder te gen. De prijs van het vlees daalt. Dat wil zeggen, de prijs die de boer voor zijn koeien krijgt daalt. Terwijl de prijs in de winkel de afgelopen jaren niet veranderd is. Er zitten ge woon te veel tussenstations in de route van het vlees, leder tussenstation wil geld verdie nen, dus overal blijft wat han gen. Daar ergerde ik me op een gegeven moment zo aan, dat ik op een andere manier begonnen ben". In plaats van aan de groot handel levert Goud zijn vlees nu rechtstreeks aan de consu ment. „Elke week wordt er één van mijn koeien geslacht. Dat doe ik niet zelf, daarvoor ga ik gewoon naar een slacht huis. Als de slachter het vlees verwerkt heeft, verdelen we het in pakketten van twintig kilo. En dat bezorg ik zelf bij mijn klanten thuis". De koeien van Goud zijn hun hele leven lang bij hem. „Een kalf wordt hier geboren en blijft daarna nog zo'n zes maanden bij de moeder om gezoogd te worden. Na een half jaar beginnen we met spenen en als de diertjes hele maal gespeend zijn scheiden we de stieren van de vaarzen. De mannelijke dieren gaan naar een gespecialiseerd stie- renmestbedrijf, de vrouwelij ke blijven hier. Als ze ge slachtsrijp zijn worden ze door een stier gedekt en krij gen ze een eigen kalf, dat ook weer zes maanden lang ge zoogd wordt. De meeste koei en worden twee keer gedekt. Pas dan weet je zeker dat een koe volgroeid is. Dat is de tijd om te slachten. Langer wach ten betekent vanaf dat mo ment alleen meer vet kweken, wat niet ten goede komt aan het vlees". Omdat de koe het hele leven (tussen de drie en vier jaar) binnen het bedrijf van Goud blijft, is hij zeker van de kwali teit van het vlees dat hij biedt. „Ik voer dan ook het kwali teitskeurmerk 1KB - Integrale Keten Bewaking. En omdat ik het vlees ook persoonlijk bij de mensen thuis aflever, we ten die echt zeker dat ze geen vlees in huis hebben waar mee geknoeid is, op welke manier dan ook. En dat is toch een stuk toegevoegde waar de". De meeste van zijn klan ten komen in eerste instantie op de prijs van zijn vlees af. „Ik vraag f.14,50 per kilo", ver telt Goud. „Maar ik verkoop het alleen in pakketten van twintig kilo. Mensen krijgen dan zakjes met alle soorten vlees die een koe heeft". Over die hoeveelheid van twintig kilo is goed nagedacht. „Het is, als je uitgaat van een ge wone vriezer met drie a vier laden, ongeveer anderhalve lade vol. Zo hou je nog ruimte over voor je andere etenswa ren". Hoe kleiner het pakket, hoe eerder mensen bereid zijn om te kopen, is de ervaring van Goud. „Maar een pakket kleiner dan twintig kilo is bij na niet te maken. Ik heb wel eens nagedacht over pakket ten van tien kilo, maar dan zit je met de gelijke verdeling. Want een duur stuk vlees als haasbiefstuk, daarvan zit er niet zoveel aan een koe. En wanneer je een pakket van tien kilo maakt, zit er maar weinig van dat dure vlees in het pakket. Dan zou je als con sument toch nog naar de sla ger moeten om een stukje bij te kopen. Dus dat is geen op- los-sing". Zijn klanten krijgen het pakket in een mand thuis bezorgd. „Het vlees is, net als dat wat je bij de slager koopt, gewoon in plakken gesneden. Het wordt per vleessoort in plastic zakken verpakt en van een etiket voorzien. De bedoe ling is dat de mensen thuis er porties van maken. Want de één heeft een gezin van acht personen, terwijl de andere klant maar met z'n tweetjes eet". Regelmatig houdt Goud, al of niet met collega's uit de buurt, een open dag op zijn bedrijf. „Zodat mensen zelf eens kun nen kijken hoe het er hier aan toegaat. De meeste van mijn klanten komen in eerste in stantie op de prijs van mijn vlees af. Als ik geluk heb, ko men ze na één of twee keer bezorgen een keertje kijken. Dat stimuleer ik, want ik pro beer zoveel mogelijk mensen bewust te maken van het voedsel dat ze eten". Op de beurs Tuin en Vee 2000 laat Goud aan de hand van een aantal fotoi's het reilen en zeilen op zijn vleesveebedrijf zien. Maar daarnaast neemt hij ook een aantal koeien en kalveren mee. Niet alleen de vleeskoeien die ook op zijn bedrijf te zien zijn, maar ook Schotse Hooglanders. Die houdt hij op een stuk grond van Staatsbosbeheer bij De Schotsman. „Ze grazen daar om het natuurlandschap in stand te houden". Voordat Van Aken en zijn vrouw zich vijf jaar geleden in het winkelcentrum vestigden, hadden ze twaalf jaar een fili aal geleid in Middelharnis van een grote drogistenketen. „Heel leerzaam, vooral wat de praktijk betreft", vertelt Van Aken.,, Maar na verloop van tijd begint het toch te kriebe len. Hoe je het wendt of keert, je blijft filiaalleider van een strakke formule waar je niet veel van jezelf in kwijt kunt. Je voelt je wel verantwoordelijk voor het bedrijf en de benade ring van de klanten, maar in eens was het gewoon op. Wat dat betreft past het concept van Uw Eigen Drogist veel be ter bij ons. Niet te groot, zo'n tweehonderd zaken in Neder land en met een veel grotere vrijheid. Ik wordt niet ge stuurd of bestuurd van boven af. Toch hebben we een com pleet assortiment, betaalbaar en wat ik heel belangrijk vind, veel vakkennis in huis. Wij zijn beiden drogist en onze mede werkster Mia Weststrate is ook drogist én schoonheids specialiste. Vooral op het ge bied van cosmetica is dat een meerwaarde voor de zaak. Die adviesfunctie is belangrijk voor de klanten. Het is gigan tisch leuk om te zien hoe hier iemand deskundig opgemaakt ook een stukje zelfvertrouwen mee naar huis neemt". Dat Van Aken daar veel vol doening uit put, blijkt ook uit de manier waarop hij zijn zaak ziet. „Ondernemen is van mensen houden", zegt hij stel lig. „Als het alleen om de ver koop gaat dan redt je het niet. Klanten voelen dat haarfijn aan. Mijn persoonlijke motto van onze drogisterij is: Het steunpunt voor een stukje welzijn. We hebben een diver siteit aan producten voor dat beetje extra. Een lekker geur tje, een kwaliteitszeep of een oppepmaskertje. Dat zijn geen eerste levensbehoeften, maar ze zorgen er wel voor dat het leven, je welzijn dus, er net even iets aangenamer op wordt. Onze zaak zie ik dan als steunpunt, want wij kunnen daarbij behulpzaam zijn". Er verandert nogal wat in het winkelcentrum Dauwendaele de laatste tijd. „Dat moet ook", is Van Aken van mening. „Het potentieel wordt groter, denk maar aan de nieuwe wijk Mortiere. Dus het winkelcen trum was hard toe aan een op knapbeurt. En wat dat betreft zijn de ondernemers hier een hechte club. Er wordt weieens gemopperd, maar als er iets moet gebeuren dan zetten ze als één man de schouders er onder. Maar meer klanten be tekent ook dat je zaak groter moet; het aanbod moet gelijke tred houden met de vraag. Voor de komende jaren heb ben we nu ruimte genoeg en de rest is een kwestie van hoe het klikt met je klanten. En daar hebben we vanaf het be ging geluk mee gehad. Wij vinden dat we leuke klanten hebben en de klanten vinden het bij ons prettig. Zo werkt dat stukje welzijn naar twee kanten", besluit Van Aken. ondernemer. „Alto, omdat we redelijk wat alternatieve mu ziek in huis hebben. Maar ja, we hebben ook de nieuwste van Marco Borsato en dat zou je niet verwachten bij een zaak die zich Alto noemt. En zo hebben we al veel namen be dacht die de lading niet volle dig dekken en dus niet ge schikt waren". Van den Berg hoopt met de wedstrijd einde lijk de juiste naam voor zijn zaak te vinden. „En daar heb ben we best iets voor over", verduidelijkt Van den Berg. „We bekijken de inzendingen en de winnaar mag voor twee honderdvijftig gulden aan cd's uitzoeken. Daarnaast geven we ook nog vier troostprijzen in de vorm van een cd weg". De muziekwinkel van DSFA Records bestaat nu zo'n twee jaar en is voortgekomen uit het platenlabel DSFA Records van Anthony van den Berg. „We zijn toen naast het label ook een muziekwinkel begon nen maar wisten van tevoren niet hoe het zou gaan lopen. Inmiddels hebben we in Vlis singen een zekere naam we ten op te bouwen, maar ja die naam hè: DSFA, Dat is ge woon niet veelzeggend ge noeg. Nu de etalageruit met het logo vernield is staat die naam ook al niet meer op het pand. Dat leek me het mo ment om nu eindelijk die naam eens te veranderen". Van den Berg is op zoek naar een naam die gemakkelijk in het gehoor ligt en bovendien past bij de zaak. „We hebben al over een boel namen nage dacht", vertelt de Vlissingse De Zeeuwse symboliek was niet van de lucht in het Muse- um voor Noord- en Zuid-Beveland, waar de eerste merklap- pen naast elkaar werden gelegd. Boten, klederdracht, mar kante stadsgezichten en wapens sieren de zelfgemaakte lappen. Mia Neve borduurde bijvoorbeeld het Zeeuws-Vlaamse dorp Ter Hole. Op de lap een afbeelding van Café De Kroon, het woonhuis van haar opa. „Die was smid", vertelt de bor duurster. Dat is in de lap ook te zien: een paard krijgt hoef ijzers aangemeten in een travaille. Cisca Gregory uit Vrouwenpolder maakte een prachtig ont werp van het Middelburgse Huis ter Hooge. „Ter Hooge is tegenwoordig onderverdeeld in appartementen", weet me vrouw Gregory. „Ik heb er een paar vrienden wonen, en ik wandel er wel eens met de hond". Borduren is haar groot ste hobby: „Ik ben er gewoon aan verslaafd". Ingrid Berg uit Veere zette in grote letters 'Ter Vere' op haar merklap. „Dat is de oude naam van Veere", vertelt ze. Op de lap zijn verder de skyline van het stadje aan het Veerse Meer te zien, een aantal schepen en - naast een schaapje dat de wolhandel symboliseert - een wapen van Schotland, van oudsher een prima handelspartner van Veere. Jolanda Boonman uit Kapelle is met haar vierendertig jaar waarschijnlijk één van de jongste borduursters die aan het project meedoen. Op haar werkstuk zijn onder meer vier wapens te zien. „In de buurt van Kapelle hebben vroeger vier kastelen gestaan", legt ze uit. „De wapens correspon deren met die vier kastelen". Een vijfde wapen dat erbij staat, blijkt geen wapen te zijn. „Nee", lacht ze. „Dat is de voorgevel van De Vroone in Kapelle. Die heb ik erbij gezet omdat ik daar werk". Corry Hartog uit Bruinisse borduurde een kaart van de pro vincie Zeeland, omgeven door bootjes, een kompas, vuur toren, meerpaal en meeuwen. Verder staan er de wapens van Sint Phillipsland ('daar ben. ik zelf geboren') en Den Haag ('en daar zijn mijn kinderen geboren') op afgebeeld. Greetje Hordijk, eveneens uit Bruinisse, is nog het meest trots op haar ontwerp van de Noordhavenpoort in Zierikzee. „Ik heb die afbeelding zes, zeven, acht keer uit moeten ha len", verzucht ze. „Want ik kreeg de lijnen van de gevel ge woon niet goed. Maar ineens had ik het: aan allebei de kan ten een kruisje erbij, en het was goed". Verder siert een vleugel haar merklap. „Dat is mijn grote hobby, dus ik wist vanaf het begin dat die er zeker op moest. Verder twee te geltjes en een antieke klok, omdat mijn man en ik die verza melen". De reuzenmerklap zal in totaal bestaan uit tweehonderd werkstukken, die als ze eenmaal aan elkaar zijn genaaid een lap van 125 meter bij 40 centimeter gaan vormen. De eerste zes merklappen vormen een bont geheel. foto Anton Dingemanse Zeeland maakt als alles volgens plan verloopt in het Jaar van Textiel 2000 de grootste merklap ter wereld. Onder begeleiding van het Bureau Provinciaal Museumconsulent Zeeland moet dat uitgroeien naar een plaats in het Guiness- book of Records. Dat staat te gebeuren tijdens een manifes tatie eind dit jaar. Uw weekkrant volgt de ontwikkelingen op de voet. Op deze plaats krijgt u regelmatig informatie over dit groots opgezette project waaraan pakweg tweehonderd vrijwilligers (m/v) deelnemen. De door vandalen toegetakelde voorgevel van DFSA Records in Vlissingen Het Vlissingse ondernemerspaar Verschoore (links) neemt de Kodak Express Kwaliteitsnominatie 2000 in ontvangst. Ad Verschoore van Foto Verschoore uit Vlissingen heeft on langs de Kokdak Express Kwaliteitsnominatie 2000 ontvangen in het hoofdkantoor van Kodak in Odijk. De nominatie wordt eens per jaar toegekend aan de vijf Kodak Express 1 uur foto- minilabs die de hoogste kwaliteitsscore hebben behaald zowel wat betreft de technische afwerking van de films als vóór de manier waarop men de klanten behandelt en service verleent in de winkel. Om deze hoge kwaliteit te waarborgen wordt in samenwerking met Kodak een wekelijkse chemische controle van de baden gehouden en wordt via periodieke steekproeven de kwaliteit van de afgeleverde foto's nauwkeurig gevolgd. Daarnaast worden een aantal keer per jaar door zogenaamde 'misteryshoppers' testaankopen gedaan en gesprekken gehou den met de winkelmedewerkers. Tenslotte wordt gekeken hoe actief de ondernemer is in het benaderen van de locale markt. „Wij zijn toch wel trots op deze Kodak Express Nominatie", verklaart Ad Verschoore, eigenaar van de Vlissingse fotozaak. „Dit betekent dat de kwaliteitsbewuste consument er op kan re kenen dat bij ons alles wordt gedaan om een foto van topkwali teit te leveren en dat de wensen van de klant daarbij voor ons voorop staan". In de kelder van antiquariaat De Boekenbeurs in Middelburg is de hele maand februari ingericht met een expositie over de wa tersnoodramp van 1953. De ramp is van dag tot dag te volgen via de verschillende dagbladen die toen verschenen. Met be hulp van een interactieve informatiezuil kunnen allerlei gege vens worden opgeroepen over de ramp en het Deltaplan. Daar naast is er veel documentatie over de ramp op de verschillende eilanden, over het rampenfonds en de Deltawerken. De exposi tie is vrijdag en zaterdag van 12 tot 17 uur te bezichtigen. Jan Goud temidden van zijn vleeskoeien. foto Anton Dingmanse

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 13