Provincie Zeeland Samen optrekken pz< huis-aan-huis kranten thuis in je buurt A Prijsklappers Recreatieverdeelweg Schouwen de Moerbei STEÜTEL Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 5/2000 Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Voorlopige bevolkingscijfers 1999 Voor het oplossen van sociale problemen, van geweld achter de voordeur tot wachtlijsten bij zorg- of hulpinstellingen, heeft de provincie ruim drie miljoen gulden beschikbaar. Dat is voor dit jaar. Vanaf 2001 is er jaarlijks 675 duizend gulden te besteden. HsaOfficiële Mededelingen Milieu Ontwerp-vergunning Hoondert Uw wijnspecialist Woensdag 2 februari 2000 FAAM/VLISSINGER 7 Abdij Nieuws Afgelopen week heeft het college van Gedeputeerde Staten (GS) het tracé vastgesteld van de re- creatie-verdeelweg tussen Haam stede en Renesse. GS hebben gekozen voor het zogeheten waterlopen-alternatief. De recrea tieverdeelweg is een onderdeel van het project Herstructureing Verblijfsrecreatie Schouwen-West. GS hadden de keus uit twee mo gelijkheden, het zogenaamde streekplan-alternatief en het waterlopen-alternatief. De laatste scoorde in de inspraak van afge lopen zomer beter. Uiteindelijk hebben ook GS daaraan de voor keur gegeven. Het waterlopenal- ternatief is wat betreft ruimtebe slag en kosten goedkoper dan het streekplan-alternatief. Prioriteit In december 1998 is de discus sie over het tracé van de recrea- tie-verdeelweg begonnen. De provincie gaf aan dat de aanleg van de weg tussen Haamstede en Renesse een hoge prioriteit had. Door de aanleg van deze recreatieverdeelweg kan de ont sluiting van recreatiebedrijven aan de Langezoom plaatsvinden en kan de Vroonweg, een harde grens in het natuurgebied tussen Haamstede en Renesse, worden opengebroken. Alternatieven De eerste opzet die door de pro vincie was gemaakt, was voorna melijk gebaseerd op het streek planalternatief. Dit plan zou een vrij groot effect hebben op het agrarisch gebied, volgens de vereniging Agrarisch Schouwen- West. Het vervolgens ontwikkelde alternatief heette het waterlopen- alternatief; met positieve punten qua ruimtebeslag, geluidshinder en kosten. Beide alternatieven zijn beschreven in de provinciale nota Alternatieve tracés recre- atie-verdeelweg. Bereikbaarheid Het voordeel van beide alterna tieven is dat de percelen goed bereikbaar blijven, zonder dat er veel extra aanpassingen nodig zijn om de ontsluitingsstructuur van de kavels in stand te houden. Het streekplanalternatief is ge koppeld aan bestaande wegen; Bouwmansweg, Oostweg en Lagezoom. De kosten van de aanleg zijn ongeveer elf miljoen gulden en er is twintig hectare grond nodig. Voor het waterlo- penalternatief, gekoppeld aan waterlopen, is ongeveer vijftien hectare grond nodig en de kos ten liggen rond de acht miljoen gulden. Dat is dus veel voorde liger. 2001-streven Nu het tracé waterlopenalterna- tief is vastgesteld, zal de ge meente Schouwen-Duiveland het bestemmingsplan voor de regio moeten aanpassen. De provincie gaat ondertussen praten met de betrokken grondeigenaren. Het streven is om in 2001 met de aanleg van de recreatieverdeel weg te beginnen. Informatie Voor meer informatie over de recreatieverdeelweg is Nieuws brief Schouwen-West nr. 11 te bestellen bij het informatiecen trum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 0118-631400. In de nieuwsbrief nr. 11 komt verder aan bod: de opheffing van de bestuurlijke begeleidingsgroep; nieuwe fietspaden voor rondrit door bos en duin; Sophia Vermue; gebiedscommissie neemt sturing project over en de sanering van camping Berkenhof. De provincie Zeeland telde per 1 januari 2000 371.842 inwo ners: 184.130 mannen en 187.712 vrouwen. Dat zijn 1.271 inwoners meer dan per 1 januari 1999, want toen woonden er 370.571 mensen in de provincie. De groei komt door een geboor teoverschot van 630 en een ves tigingsoverschot van 641 perso nen. Dit blijkt uit de voorlopige gege vens van de zeventien gemeen ten in Zeeland. Opvallend is dat in het geboorte overschot de jongetjes veruit in de meerderheid zijn: 410 tegen over 220 meisjes en dat in het vestigingsoverschot de vrouwen juist sterker zijn vertegenwoor digd: 442 tegen 199 nieuwe mannelijke inwoners. Een verkla ring is hiervoor niet te geven. De gemeente Goes heeft het grootste vestigingsoverschot: 402 inwoners.; de gemeente Borse|e het hoogste geboorte overschot: 147. Bestuurders en ambtenaren zijn de afgelopen tijd de provincie ingetrokken om te praten met medewerkers van instellingen en mensen daar buiten die kunnen bijdragen aan oplossingen voor sociale problemen en knelpunten in de zorg. Er is namelijk geen enkele instelling die alleen verant woordelijk is voor het oplossen van een probleem. Voor bijvoor beeld een slachtoffer van geweld achter de voordeur moet de op lossing komen van onder meer hulpverlener, dokter, politie en wellicht woningbouwvereniging. Om knelpunten/problemen op te pakken is het nodig dat alle be trokkenen het eens raken over een eenduidige omschrijving (identificatie) en aanpak van pro blemen. Om dat te bereiken is praten, uitleggen, luisteren, kort om communiceren met diverse organisaties en instanties in Zee land, noodzakelijk. Vandaar dat met communicatie is begonnen. Om dit proces in goede banen te leiden is Reinoud Adviesgroep ingehuurd. Die hebben onder tussen dertig personen die te maken hebben met knelpunten in de sociale zorg geïnterviewd. Vervolgens zijn drie regionale conferenties georganiseerd om door te praten over 'sociale zorg'. Deelnemers waren vanzelf sprekend afkomstig van instellin gen die in de sociale zorg een taak hebben, zoals: zorginstellin gen, gemeenten, scoop, welzijns werk, politie, belangenorgani saties, zorgverzekeraars, indica tiestellers en slachtofferhulp. Plan van Aanpak Op korte termijn moeten concre te projecten kunnen starten. Vandaar dat de provincie een aanzet heeft gegeven in een Plan van Aanpak. Dat beschrijft zes thema's, waarvoor geld beschik baar is binnen het beleidskader Sociale Zorg. De thema's zijn: jeugdproblema tiek; indicatiestelling; registratie en zorg op maat; geweld op straat en achter de voordeur; vermaatschappelijking van de zorg; (lokaal) sociaal beleid; wachtlijstproblemen. Uitkomsten gesprekken De interviews en conferenties hebben veel informatie opgele verd. Op het gevaar af onvol doende recht te doen aan bepaal de onderwerpen, volgt onder staand een 'opsomming' van uit komsten uit de interviews en con ferenties. Kenmerken van de Zeeuwse bevolking Ontgroening, vergrijzing, indivi dualisering en toename van het aantal allochtonen hebben een aantal gevolgen. De kans op so ciaal isolement neemt toe en er is sprake van te weinig communi catie tussen culturen. Vooral in de Zeeuwse steden kunnen daar door botsingen ontstaan. Bij jongeren werd tijdens de inter views een toename van psycho sociale problemen gesignaleerd. Tijdens de conferenties werd benadrukt dat het nodig is om voor jongeren mogelijkheden te bieden in de sfeer van opleiding en werk. De toename van een oudergezinnen vroeg eveneens de aandacht. Gezondheid en wonen Het aantal zorginstellingen is de laatste jaren flink afgenomen, er zijn tekorten en wachtlijsten en voorzieningen zijn soms lastig bereikbaar. Afstemming en sa menwerking tussen instellingen (bijvoorbeeld bij overdracht van patiënten) is nog onvoldoende geregeld. Ook rond de indicatie stelling en zorgtoewijzing werden tijdens de interviews problemen genoemd. Het ontvangen van zorg in de thuissituatie is voor veel mensen met zorgbehoefte een wens, die in de praktijk vaak lastig te reali seren is. Heel nadrukkelijk kwam de nood zaak naar voren van het reali seren van voldoende, betaalbare en levensloopbestendige wonin gen voor mensen met lage in komens. Waarden, normen en cultuur Binnen Zeeland lijken twee cul turen te gaan ontstaan: die van de ouderen en die van de jon geren. Een tweedeling lijkt op te treden tussen de mensen die zichzelf kunnen redden en de meer kwetsbare en zorgbehoe vende mensen, die van anderen afhankelijk zijn. Solidariteit maakt plaats voor een vergaande indivi dualisering. De binding met kerk genootschappen neemt af. De Zeeuwse bevolking kenmerkt zich voorts door een sterke gericht heid op 'het lokale' en een sterke beeldvorming over groepen en culturen die men eigenlijk niet kent. De veranderingen in cultuur zijn tijdens de conferenties in relatie gebracht met een afname van bereidheid tot het werken als vrij williger, terwijl de vraag naar vrij willigerswerk lijkt toe te nemen. Veiligheid Veiligheidsproblemen dringen niet altijd voldoende door bij de ver antwoordelijke instanties. Veiligheidsproblemen spelen zich met name in de weekeinden af rond uitgaanscentra, waardoor de nodige overlast ontstaat. De hulp aan het slachtoffer drijft op vrijwilligers; het ontbreekt hier aan voldoende menskracht en middelen. Tenslotte wordt gesignaleerd dat over het geweld achter de voor deur helaas nog nauwelijks infor matie bekend is. Onderwijs De toegankelijkheid van sommige onderwijsvormen voor gehandi capten en mensen met een laag inkomen lijkt in Zeeland een pro bleem. Een sluitende aanpak voor schooluitval is evenmin goed geregeld en wordt breed als pro bleem ervaren. Verder is aandacht gevraagd voor ondersteuning in opvoeding en onderwijs. Tenslotte kan de professionaliteit van het peuterspeelzaalwerk wor den verbeterd. Emancipatie en participatie Communicatie met burgers vormt een belangrijk punt van aandacht. Vooral minderheden worden via de bestaande kanalen vaak nog onvoldoende bereikt. De beschikbaarheid van voor zieningen staat in Zeeland onder druk. Door schaalvergroting komen voorzieningen vaker op afstand te staan. Voorzieningen zijn ook niet steeds voldoende toegankelijk voor gehandicapten. Voorzieningen en faciliteiten voor vrijwilligers ontbreken in som mige gevallen. Ook de beschik baarheid van openbaar vervoer in het algemeen en in het bijzonder voor rolstoelgebruikers laat te wensen over. Projecten Het is de bedoeling een tweede reeks conferenties te organiseren om oplossingen per regio verder in te kleuren. Begin maart vervol gens praten Statenleden en ver tegenwoordigers van de instellin gen verder over onder meer con crete projecten en aan welke eisen die moeten voldoen om subsidie te kunnen krijgen. Daar is overigens al wel iets over te zeggen: inwoners van Zeeland zullen zoveel mogelijk van de pro jecten moeten kunnen profiteren (liever uitvoerende dan onder zoeksprojecten); experimenten moeten overdraagbaar zijn naar andere regio's; projecten zullen, veelal moeten volstaan met een eenmalig subsidie; instellingen die deels verantwoordelijk zijn moeten ook meebetalen. Informatie Wie meer informatie wil kan de Nieuwsbrief Beleidskader Sociale Zorg opvragen bij het informa tiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. (0118) 63 14 00. Gedeputeerde Staten van Zee land hebben een aanvraag ont vangen van Aannémings- en ver huurbedrijf J. Hoondert Zn. te 's-Heerenhoek om een vergun ning ingevolge de Provinciale Milieuverordening Zeeland voor het gebruik van een mobiele puinbreekinstallatie in de provin cie Zeeland. Gedeputeerde Staten willen de vergunning verlenen met voor schriften ter bescherming van het milieu. De ontwerp-vergunning ligt van 4 februari tot en met 2 maart 2000 bij alle gemeenten in Zeeland op de gebruikelijke wijze ter inzage, alsmede bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 8-17 en desgevraagd buiten kan tooruren. Daarna, tot het einde van de be roepstermijn, liggen de stukken ter inzage op genoemde plaat sen en tijden. Een ieder kan tot en met 3 maart 2000 schriftelijke bedenkin gen tegen de ontwerp-vergun ning indienen bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, Directie Ruimte, Milieu en Water, postbus 165, 4330 AD Middelburg. Hierbij kan worden verzocht per soonlijke gegevens niet bekend te maken. Tot en met 25 februari 2000 kan een ieder verzoeken om een gedachtenwisseling over de ontwerp-vergunning (0118- 631769). Bij de gedachtenwisseling wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld aanwezig te zijn en kun nen mondelinge bedenkingen worden ingebracht. Alleen zij die bedenkingen hebben ingediend tegen de ontwerp-ver gunning, de adviseurs die advies hebben uitgebracht over de ontwerp-vergunning en belang hebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben inge bracht tegen de ontwerp-vergun ning kunnen later beroep instel len. Voor nadere informatie over het inzien bij gemeenten en buiten kantooruren, mon delinge toelichting en kopieën van ter inzage gelegde stukken kunt u zich wenden tot J. Pro voost, (tel. 0118-631769). AMARETTA JACK'S/JASSEN o.a.: Pierre Cardin Melka (suède optiek machine wasbaar winddicht) WINTER/ REGENJASSEN o.a.: Hugo Boss Joop! Van Gils Brixon BROEKEN KATOEN OF JEANS o.a.: Pierre Cardin Hugo Boss Gardeur Brax OP ONZE COLLECTIE TOT PULLOVERS o.a.: Arrow Carlo Colucci Porto Bello's 0°/ KORTING yezAiris KOL-TRUIEN o.a.: Tenson Porto Bello's State of Art Arrow LEDEREN JACKS o.a.: Tenson Steutel Herenmode Lange Kerkstraat 41 Goes Telefoon 0113 - 270025 'NIET IN COMBINATIE MET ANDERE AKTIES ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. De Vroonweg in Renesse kan door de aanleg van de recreatieverdeelweg worden opgebro ken. Parade Royalty Jagermeister Floryn Vieux Vodka Kruidenbitter Jonge Jenever 20,95 26,95 21,95 20,95 1 liter I 1 liter I O./liter l liter WIJNKOPERIJ DORPSSTRAAT 52 4356 AK OOSTKAPELLE TEL.:(0U8)581247 Berentzen Winter Apfel Johnnie - Walker Red Whisky Wed.Joustra Beerenbuig Cótes du Roussillon Villages Rode wijn

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 7