Provincie Zeeland
Samen optrekken
pz< huis-aan-huis kranten
thuis in je buurt
A
Prijsklappers
Recreatieverdeelweg
Schouwen
de Moerbei
STEÜTEL
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 5/2000
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Voorlopige
bevolkingscijfers
1999
Voor het oplossen van sociale problemen,
van geweld achter de voordeur tot wachtlijsten bij zorg- of hulpinstellingen,
heeft de provincie ruim drie miljoen gulden beschikbaar.
Dat is voor dit jaar.
Vanaf 2001 is er jaarlijks 675 duizend gulden te besteden.
HsaOfficiële Mededelingen
Milieu
Ontwerp-vergunning
Hoondert
Uw wijnspecialist
Woensdag 2 februari 2000
FAAM/VLISSINGER
7
Abdij
Nieuws
Afgelopen week heeft het college
van Gedeputeerde Staten (GS)
het tracé vastgesteld van de re-
creatie-verdeelweg tussen Haam
stede en Renesse. GS hebben
gekozen voor het zogeheten
waterlopen-alternatief. De recrea
tieverdeelweg is een onderdeel
van het project Herstructureing
Verblijfsrecreatie Schouwen-West.
GS hadden de keus uit twee mo
gelijkheden, het zogenaamde
streekplan-alternatief en het
waterlopen-alternatief. De laatste
scoorde in de inspraak van afge
lopen zomer beter. Uiteindelijk
hebben ook GS daaraan de voor
keur gegeven. Het waterlopenal-
ternatief is wat betreft ruimtebe
slag en kosten goedkoper dan
het streekplan-alternatief.
Prioriteit
In december 1998 is de discus
sie over het tracé van de recrea-
tie-verdeelweg begonnen. De
provincie gaf aan dat de aanleg
van de weg tussen Haamstede
en Renesse een hoge prioriteit
had. Door de aanleg van deze
recreatieverdeelweg kan de ont
sluiting van recreatiebedrijven
aan de Langezoom plaatsvinden
en kan de Vroonweg, een harde
grens in het natuurgebied tussen
Haamstede en Renesse, worden
opengebroken.
Alternatieven
De eerste opzet die door de pro
vincie was gemaakt, was voorna
melijk gebaseerd op het streek
planalternatief. Dit plan zou een
vrij groot effect hebben op het
agrarisch gebied, volgens de
vereniging Agrarisch Schouwen-
West. Het vervolgens ontwikkelde
alternatief heette het waterlopen-
alternatief; met positieve punten
qua ruimtebeslag, geluidshinder
en kosten. Beide alternatieven
zijn beschreven in de provinciale
nota Alternatieve tracés recre-
atie-verdeelweg.
Bereikbaarheid
Het voordeel van beide alterna
tieven is dat de percelen goed
bereikbaar blijven, zonder dat er
veel extra aanpassingen nodig
zijn om de ontsluitingsstructuur
van de kavels in stand te houden.
Het streekplanalternatief is ge
koppeld aan bestaande wegen;
Bouwmansweg, Oostweg en
Lagezoom. De kosten van de
aanleg zijn ongeveer elf miljoen
gulden en er is twintig hectare
grond nodig. Voor het waterlo-
penalternatief, gekoppeld aan
waterlopen, is ongeveer vijftien
hectare grond nodig en de kos
ten liggen rond de acht miljoen
gulden. Dat is dus veel voorde
liger.
2001-streven
Nu het tracé waterlopenalterna-
tief is vastgesteld, zal de ge
meente Schouwen-Duiveland het
bestemmingsplan voor de regio
moeten aanpassen. De provincie
gaat ondertussen praten met de
betrokken grondeigenaren. Het
streven is om in 2001 met de
aanleg van de recreatieverdeel
weg te beginnen.
Informatie
Voor meer informatie over de
recreatieverdeelweg is Nieuws
brief Schouwen-West nr. 11 te
bestellen bij het informatiecen
trum van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg, tel. 0118-631400. In
de nieuwsbrief nr. 11 komt verder
aan bod: de opheffing van de
bestuurlijke begeleidingsgroep;
nieuwe fietspaden voor rondrit
door bos en duin; Sophia
Vermue; gebiedscommissie
neemt sturing project over en de
sanering van camping Berkenhof.
De provincie Zeeland telde per
1 januari 2000 371.842 inwo
ners: 184.130 mannen en
187.712 vrouwen. Dat zijn 1.271
inwoners meer dan per 1 januari
1999, want toen woonden er
370.571 mensen in de provincie.
De groei komt door een geboor
teoverschot van 630 en een ves
tigingsoverschot van 641 perso
nen.
Dit blijkt uit de voorlopige gege
vens van de zeventien gemeen
ten in Zeeland.
Opvallend is dat in het geboorte
overschot de jongetjes veruit in
de meerderheid zijn: 410 tegen
over 220 meisjes en dat in het
vestigingsoverschot de vrouwen
juist sterker zijn vertegenwoor
digd: 442 tegen 199 nieuwe
mannelijke inwoners. Een verkla
ring is hiervoor niet te geven.
De gemeente Goes heeft het
grootste vestigingsoverschot:
402 inwoners.; de gemeente
Borse|e het hoogste geboorte
overschot: 147.
Bestuurders en ambtenaren zijn
de afgelopen tijd de provincie
ingetrokken om te praten met
medewerkers van instellingen en
mensen daar buiten die kunnen
bijdragen aan oplossingen voor
sociale problemen en knelpunten
in de zorg. Er is namelijk geen
enkele instelling die alleen verant
woordelijk is voor het oplossen
van een probleem. Voor bijvoor
beeld een slachtoffer van geweld
achter de voordeur moet de op
lossing komen van onder meer
hulpverlener, dokter, politie en
wellicht woningbouwvereniging.
Om knelpunten/problemen op te
pakken is het nodig dat alle be
trokkenen het eens raken over
een eenduidige omschrijving
(identificatie) en aanpak van pro
blemen. Om dat te bereiken is
praten, uitleggen, luisteren, kort
om communiceren met diverse
organisaties en instanties in Zee
land, noodzakelijk. Vandaar dat
met communicatie is begonnen.
Om dit proces in goede banen te
leiden is Reinoud Adviesgroep
ingehuurd. Die hebben onder
tussen dertig personen die te
maken hebben met knelpunten in
de sociale zorg geïnterviewd.
Vervolgens zijn drie regionale
conferenties georganiseerd om
door te praten over 'sociale
zorg'. Deelnemers waren vanzelf
sprekend afkomstig van instellin
gen die in de sociale zorg een
taak hebben, zoals: zorginstellin
gen, gemeenten, scoop, welzijns
werk, politie, belangenorgani
saties, zorgverzekeraars, indica
tiestellers en slachtofferhulp.
Plan van Aanpak
Op korte termijn moeten concre
te projecten kunnen starten.
Vandaar dat de provincie een
aanzet heeft gegeven in een Plan
van Aanpak. Dat beschrijft zes
thema's, waarvoor geld beschik
baar is binnen het beleidskader
Sociale Zorg.
De thema's zijn: jeugdproblema
tiek; indicatiestelling; registratie
en zorg op maat; geweld op
straat en achter de voordeur;
vermaatschappelijking van de
zorg; (lokaal) sociaal beleid;
wachtlijstproblemen.
Uitkomsten gesprekken
De interviews en conferenties
hebben veel informatie opgele
verd. Op het gevaar af onvol
doende recht te doen aan bepaal
de onderwerpen, volgt onder
staand een 'opsomming' van uit
komsten uit de interviews en con
ferenties.
Kenmerken van de
Zeeuwse bevolking
Ontgroening, vergrijzing, indivi
dualisering en toename van het
aantal allochtonen hebben een
aantal gevolgen. De kans op so
ciaal isolement neemt toe en er
is sprake van te weinig communi
catie tussen culturen. Vooral in
de Zeeuwse steden kunnen daar
door botsingen ontstaan.
Bij jongeren werd tijdens de inter
views een toename van psycho
sociale problemen gesignaleerd.
Tijdens de conferenties werd
benadrukt dat het nodig is om
voor jongeren mogelijkheden te
bieden in de sfeer van opleiding
en werk. De toename van een
oudergezinnen vroeg eveneens
de aandacht.
Gezondheid en wonen
Het aantal zorginstellingen is de
laatste jaren flink afgenomen, er
zijn tekorten en wachtlijsten en
voorzieningen zijn soms lastig
bereikbaar. Afstemming en sa
menwerking tussen instellingen
(bijvoorbeeld bij overdracht van
patiënten) is nog onvoldoende
geregeld. Ook rond de indicatie
stelling en zorgtoewijzing werden
tijdens de interviews problemen
genoemd.
Het ontvangen van zorg in de
thuissituatie is voor veel mensen
met zorgbehoefte een wens, die
in de praktijk vaak lastig te reali
seren is.
Heel nadrukkelijk kwam de nood
zaak naar voren van het reali
seren van voldoende, betaalbare
en levensloopbestendige wonin
gen voor mensen met lage in
komens.
Waarden, normen en cultuur
Binnen Zeeland lijken twee cul
turen te gaan ontstaan: die van
de ouderen en die van de jon
geren. Een tweedeling lijkt op te
treden tussen de mensen die
zichzelf kunnen redden en de
meer kwetsbare en zorgbehoe
vende mensen, die van anderen
afhankelijk zijn. Solidariteit maakt
plaats voor een vergaande indivi
dualisering. De binding met kerk
genootschappen neemt af. De
Zeeuwse bevolking kenmerkt zich
voorts door een sterke gericht
heid op 'het lokale' en een sterke
beeldvorming over groepen en
culturen die men eigenlijk niet
kent.
De veranderingen in cultuur zijn
tijdens de conferenties in relatie
gebracht met een afname van
bereidheid tot het werken als vrij
williger, terwijl de vraag naar vrij
willigerswerk lijkt toe te nemen.
Veiligheid
Veiligheidsproblemen dringen niet
altijd voldoende door bij de ver
antwoordelijke instanties.
Veiligheidsproblemen spelen zich
met name in de weekeinden af
rond uitgaanscentra, waardoor
de nodige overlast ontstaat.
De hulp aan het slachtoffer drijft
op vrijwilligers; het ontbreekt hier
aan voldoende menskracht en
middelen.
Tenslotte wordt gesignaleerd dat
over het geweld achter de voor
deur helaas nog nauwelijks infor
matie bekend is.
Onderwijs
De toegankelijkheid van sommige
onderwijsvormen voor gehandi
capten en mensen met een laag
inkomen lijkt in Zeeland een pro
bleem. Een sluitende aanpak voor
schooluitval is evenmin goed
geregeld en wordt breed als pro
bleem ervaren.
Verder is aandacht gevraagd
voor ondersteuning in opvoeding
en onderwijs.
Tenslotte kan de professionaliteit
van het peuterspeelzaalwerk wor
den verbeterd.
Emancipatie en participatie
Communicatie met burgers vormt
een belangrijk punt van aandacht.
Vooral minderheden worden via
de bestaande kanalen vaak nog
onvoldoende bereikt.
De beschikbaarheid van voor
zieningen staat in Zeeland onder
druk. Door schaalvergroting
komen voorzieningen vaker op
afstand te staan. Voorzieningen
zijn ook niet steeds voldoende
toegankelijk voor gehandicapten.
Voorzieningen en faciliteiten voor
vrijwilligers ontbreken in som
mige gevallen. Ook de beschik
baarheid van openbaar vervoer in
het algemeen en in het bijzonder
voor rolstoelgebruikers laat te
wensen over.
Projecten
Het is de bedoeling een tweede
reeks conferenties te organiseren
om oplossingen per regio verder
in te kleuren. Begin maart vervol
gens praten Statenleden en ver
tegenwoordigers van de instellin
gen verder over onder meer con
crete projecten en aan welke
eisen die moeten voldoen om
subsidie te kunnen krijgen. Daar
is overigens al wel iets over te
zeggen: inwoners van Zeeland
zullen zoveel mogelijk van de pro
jecten moeten kunnen profiteren
(liever uitvoerende dan onder
zoeksprojecten); experimenten
moeten overdraagbaar zijn naar
andere regio's; projecten zullen,
veelal moeten volstaan met een
eenmalig subsidie; instellingen
die deels verantwoordelijk zijn
moeten ook meebetalen.
Informatie
Wie meer informatie wil kan de
Nieuwsbrief Beleidskader Sociale
Zorg opvragen bij het informa
tiecentrum van de provincie,
Abdij 9 in Middelburg, tel. (0118)
63 14 00.
Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben een aanvraag ont
vangen van Aannémings- en ver
huurbedrijf J. Hoondert Zn. te
's-Heerenhoek om een vergun
ning ingevolge de Provinciale
Milieuverordening Zeeland
voor het gebruik van een mobiele
puinbreekinstallatie in de provin
cie Zeeland.
Gedeputeerde Staten willen de
vergunning verlenen met voor
schriften ter bescherming van
het milieu.
De ontwerp-vergunning ligt van 4
februari tot en met 2 maart
2000 bij alle gemeenten in
Zeeland op de gebruikelijke
wijze ter inzage, alsmede bij de
Directie ruimte, milieu en
water, Het Groene Woud 1 te
Middelburg, op werkdagen van
8-17 en desgevraagd buiten kan
tooruren.
Daarna, tot het einde van de be
roepstermijn, liggen de stukken
ter inzage op genoemde plaat
sen en tijden.
Een ieder kan tot en met 3 maart
2000 schriftelijke bedenkin
gen tegen de ontwerp-vergun
ning indienen bij Gedeputeerde
Staten van Zeeland, Directie
Ruimte, Milieu en Water, postbus
165, 4330 AD Middelburg.
Hierbij kan worden verzocht per
soonlijke gegevens niet bekend
te maken.
Tot en met 25 februari 2000 kan
een ieder verzoeken om een
gedachtenwisseling over de
ontwerp-vergunning (0118-
631769).
Bij de gedachtenwisseling wordt
de aanvrager in de gelegenheid
gesteld aanwezig te zijn en kun
nen mondelinge bedenkingen
worden ingebracht.
Alleen zij die bedenkingen hebben
ingediend tegen de ontwerp-ver
gunning, de adviseurs die advies
hebben uitgebracht over de
ontwerp-vergunning en belang
hebbenden aan wie redelijkerwijs
niet kan worden verweten geen
bedenkingen te hebben inge
bracht tegen de ontwerp-vergun
ning kunnen later beroep instel
len.
Voor nadere informatie over
het inzien bij gemeenten en
buiten kantooruren, mon
delinge toelichting en kopieën
van ter inzage gelegde stukken
kunt u zich wenden tot J. Pro
voost, (tel. 0118-631769).
AMARETTA
JACK'S/JASSEN
o.a.:
Pierre Cardin
Melka
(suède optiek
machine wasbaar
winddicht)
WINTER/
REGENJASSEN
o.a.:
Hugo Boss
Joop!
Van Gils
Brixon
BROEKEN
KATOEN OF JEANS
o.a.:
Pierre Cardin
Hugo Boss
Gardeur
Brax
OP ONZE COLLECTIE TOT
PULLOVERS
o.a.:
Arrow
Carlo Colucci
Porto Bello's
0°/
KORTING
yezAiris
KOL-TRUIEN
o.a.:
Tenson
Porto Bello's
State of Art
Arrow
LEDEREN JACKS
o.a.:
Tenson
Steutel Herenmode Lange Kerkstraat 41 Goes Telefoon 0113 - 270025
'NIET IN COMBINATIE MET ANDERE AKTIES ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN.
De Vroonweg in Renesse kan door de aanleg van de recreatieverdeelweg worden opgebro
ken.
Parade Royalty Jagermeister Floryn
Vieux Vodka Kruidenbitter Jonge Jenever
20,95 26,95 21,95 20,95
1 liter I 1 liter I O./liter l liter
WIJNKOPERIJ
DORPSSTRAAT 52 4356 AK OOSTKAPELLE
TEL.:(0U8)581247
Berentzen
Winter Apfel
Johnnie -
Walker Red
Whisky
Wed.Joustra
Beerenbuig
Cótes du
Roussillon
Villages
Rode wijn