Naar welke school gaat uw kind
Kiezen na de basisschool
Kies je richting
Open
dagen
sstfstJoseph
OPEN DAG
pz<
Inspectie
van het
Onderwijs
Studeren aan de Zeeuwse kust!
vestiging
Ter Welie Chr. DGO
vrijdag 28 januari
19.00 - 22.00 uur
zaterdag 29 januari
10.00 - 13.00 uur
Brugklas 2000
Hogeschool ËfW Zeeland
thuis in je
kranten
Over een half jaar is het weer zover. Dan
staan de leerlingen van groep 8 van de ba
sisschool voor hun overstap naar een volgende
schoolsoort. De vraag is: naar welke? Wordt
het VMBO, HAVO of VWO? En welke school in
de omgeving is de beste voor uw kind?
Adviezen
Kwaliteitskaarten
Gids
Leraren in het voortgezet onderwijs zijn niet
alleen belangrijk in je schoolcarrière, ze beïn
vloeden indirect een belangrijk deel van je ver
dere leven. Met die opvatting staat Petra van
Dugteren-van Doorn voor diverse klassen van
een grote scholengemeenschap in het midden
van het land. Met veel enthousiasme en ambi
tie staat ze voor de klas. Ze zegt dan ook: „Ik
haal mijn energie uit lesgeven".
Werkplezier
Dienstverlenend
- woensdag 2 februari
- woensdag 6 februari
- woensdag 29 maart
aanvang 14.30 uur
St. Willibrordcollege Goes
GRAFISCH ONDERWIJS
Zaterdag 5 februari 2000
van 10.30 uur tot 13.30 uur
keuze uit 16 opleidingen
Info?
Surf: www.HZeeland.nl
bel: 0118 - 489 229
Woensdag 26 januari 2000
FAAM/VLISSINGER 13
De Inspectie van het On
derwijs houdt toezicht op
het onderwijs, gebaseerd
op de Grondwet. Het uit
gangspunt van de vrij
heid van onderwijs staat
daarin voorop, maar te
gelijkertijd heeft de over
heid de mogelijkheid toe
zicht uit te oefenen, wat
onder gezag van de mi
nister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap
pen gebeurt door de In
spectie van het Onder
wijs.
Informatie en documen
tatie van de Inspectie van
het Onderwijs kunt u ook
op Internet vinden:
www.owinsp.nl
Het kiezen van een school is
niet gemakkelijk. Ouders,
maar ook de kinderen zelf,
moeten een selectie maken uit
een breed aanbod. Uit school
soorten, maar ook uit scholen
met een bepaalde godsdien
stige of onderwijskundige
achtergrond.
Er zijn een paar hulpmiddelen
die een verantwoorde school
keuze gemakkelijker kunnen
maken. Bijvoorbeeld de advie
zen die de basisschool geeft.
En de kwaliteitskaarten van de
inspectie van het onderwijs.
Of de voorlichtingsavond op
de basisschool en de open da
gen van de verschillende ver-
volgscholen. En niet te verge
ten de speciale gids over het
voortgezet onderwijs van het
ministerie van Onderwijs.
Alle basisscholen geven hal
verwege groep 8 een advies
aan ouders over het schoolty
pe dat het beste past bij een
kind. Zo'n advies is gebaseerd
op de ervaringen die de leraar
heeft met een kind, meestal
aangevuld met de resultaten
van een test, bijvoorbeeld de
CITO-toets.
Het schooladvies is nadrukke
lijk een advies. Ouders hoe
ven zich er niets van aan te
trekken. Maar uiteindelijk be
slist de school voor voortge
zet onderwijs of een leerling
wel of niet wordt toegelaten.
Uit onderzoek van het minis
terie van OCenW dat blijkt
zo'n advies niet vaak de plank
mis slaat. Pakweg negentig
procent van de kinderen met
een VWO-advies blijkt drie
jaar later inderdaad op het
VWO te zitten. Van kinderen
met een advies voor IVBO ligt
dat op vijf procent lager.
Natuurlijk wil iedere ouder dat
een kind naar de beste school
gaat. Maar wat de beste
school is hangt vooral af van
de mogelijkheden van het
kind en de wensen van de ou
ders. Het ene kind kan bijvoor
beeld goed zelfstandig wer
ken, terwijl het andere beter
wat begeleiding kan krijgen.
Het ene ouderpaar ziet zijn
kind liever naar een school
met een bepaalde geloofs
overtuiging gaan, terwijl an
dere ouders meer zien in
Montessori- of Daltononder
wijs.
Allerlei belangrijke gegevens
over alle scholen voor voort
gezet onderwijs in Nederland
staan op de Kwaliteitskaarten
die de onderwijsinspectie
heeft samengesteld. De Kwali
teitskaarten vermelden gege
vens over de klassensamen-
stelling (grote of juist kleine
klassen), het 'rendement' van
de onderbouw (dat is het aan
tal leerlingen dat zonder te
blijven zitten klas 3 haalt), de
doorstroom in onder- en bo
venbouw en gemiddelde exa-
mencijfers.
Een goed hulpmiddel bij het
kiezen van een school bieden
ook de open dagen van ver
schillende scholen. Ouders en
kinderen kunnen daar kenni
smaken met docenten en het
gebouw, maar ook met de
manier van lesgeven op de
school.
Er is nog een uitgebreide gids
voor ouders, verzorgers en
leerlingen, waarin alle facet
ten van het voortgezet onder
wijs uitvoerig worden toege
licht. Van de diverse school
soorten, de kosten en de re
gels tot aan de gang van za
ken in de les en de weg naar
het eindexamen. Ook besteedt
de gids aandacht aan de ma
nier waarop ouders nauw be
trokken kunnen blijven bij de
school van hun kinderen.
De Kwaliteitskaarten kunt u in
zien op uw basisschool of
aanvragen bij de onderwijsin
spectie. De gids voor voortge
zet onderwijs kunt u gratis be
stellen via tel. 0800-8051 (be
stelnummer AOCenW 1664).
De leraar van uw kind kan u
informeren over voorlich
tingsdagen van scholen in de
buurt. En op de Internetsite
van het ministerie van OCenW
zijn ook veel gegevens te vin
den (www.minocw.nl).
Mevrouw Van Dugteren koos
niet meteen na haar middel
bare school voor het leraar
schap. Het werd aanvankelijk
de (psychiatrische) verple
ging. Daar werd ze na een
aantal jaren afgekeurd we
gens problemen met haar
arm.
„In m'n vrije tijd heb ik een
dansopleiding gedaan. Als
vrijwilligster gaf ik op een ge
geven moment bewegingsles
op de school van mijn doch
ter. Daar ontdekte ik dat ik les
geven erg leuk vond en dat er
ook een goede band met de
kinderen ontstond. Dat was
het moment dat ik besloot om
alsnog leraar te worden in het
voortgezet onderwijs. Ik merk
te dat ik belangrijke dingen
kon overbrengen. En dat me
dat een goed gevoel gaf. Zelf
heb ik ondervonden dat je
middelbare schoolcarrière zo
belangrijk kan zijn voor de
rest van je leven. Ik heb geko
zen voor leraar Nederlands
omdat dat mijn beste vak was
op de middelbare school. En
omdat mijn toenmalige leraar
Nederlands mij zoveel extra's
had meegegeven. Mijn rolmo
del, dus".
Na haar toelatingsexamen
volgde ze de deeltijdopleiding
in Tilburg. „Vanwege die deel
tijdopleiding zou het tot het
derde jaar duren voordat er
stages kwamen. Maar ik wilde
al eerder kennismaken met de
praktijk. Ik heb het arbeidsbu
reau toen gevraagd om een
snuffelstage. Daar merkte ik
opnieuw hoe leuk het voor de
klas staan is. Na die stage
volgde een stage op de school
waar ik nu alweer twee jaar
les geef".
Leerlingen begeleiden, ge
sprekken met ze voeren, zo
wel over de lessen als over
andere dingen, nieuwe lespro
gramma's samenstellen,
schoolexcursies, zelf nieuwe
dingen leren, zoals omgaan
met de computer.
De dagen van een leraar in
het voortgezet onderwijs zijn
allesbehalve eentonig. Petra
van Doorn kan erover mee
praten: ze heeft intussen zelf
drie kinderen. Maar naast
haar drukke gezin gaat haar
grootste werkplezier toch
vooral uit naar het les geven.
„Het gaat er niet alleen om
dat je de leerlingen iets op
dient. Het gaat er ook vooral
om wat je ervoor terugkrijgt.
Het is een twee-richtingver-
keer. Je bouwt samen met de
leerlingen iets op. Dat bete
kent ook luisteren naar je leer
lingen en op basis daarvan
soms jezelf veranderen of
aanpassen. Jezelf soms weg
cijferen, maar dan wel zo dat
je toch de leiding houdt. Een
negatieve benadering van
leerlingen lokt een negatieve
reactie uit. Dus ik probeer het
altijd zo positief mogelijk. Dat
is niet altijd gemakkelijk, want
je hebt zelf ook wel eens een
minder goede dag. En boven
dien is iedere leerling anders.
De ene wil heel persoonlijk
aangesproken worden, de an
der verschuilt zich het liefst in
de groep. Maar als het lekker
loopt, krijg je er een heleboel
rijkdom voor terug".
Petra van Dugteren be
schouwt het leraarschap voor
al als een dienstverlenend be
roep. Het is niet alleen een
vak; er komt heel wat meer bij
kijken, zegt ze. „Nederlands is
bij alle vormen van voortgezet
onderwijs een verplicht vak.
Bij sommige leerlingen bete
kent dat dat je extra je best
moet doen om ze te motive
ren. Ik geef zowel les aan het
vmbo als aan het havo en het
vwo. Ik probeer ze iets mee te
geven voor de rest van hun le
ven, ieder op hun eigen ni
veau".
IR!!
Xfo&ni'Xitï Wv WxM.
afv<fc ttc&er
sociaal-pedagogisch werker 3
kinderopvang
gehandicaptenzorg
basisonderwijs
sociaal dienstverlener 3
sociaal-pedagogisch werker 4
woonbegeleiding
aktiviteitenbegeleiding
sociaal-juridisch medewerker 4
Informatie wordt gegeven op de
Locatie Beukenstraat 2, Goes
apothekersassistent
doktersassistent
tandartsassistent
Informatie wordt gegeven op de
Locatie Beukenstraat 2, Goes
1333
ZEELAND
sport en bewegen (CIOS)
vestiging
Ter Welle Chr DGO
Beukenstraat 2, Goes
Telefoon: (0113) 22 11 44
helpende
verzorgende
verzorgende IG
Informatie wordt gegeven op de
Locatie Kloetingseweg 48, Goes
Informatie wordt gegeven
op de locatie
Sportpunt Zeeland
Zwembadweg 3-5, Goes
Was u op de informatie-avonden
op 24 en 25 januari jl. verhinderd?
Zou u toch informatie over onze school/brugklas willen?
Wij nodigen u uit om samen met uw kind op een
woensdagmiddag langs te komen.
Wilt u ons berichten dat u komt?
U bent van harte welkom!
Katholieke scholengemeenschap
voor MAVO, HAVO en VWO
Fruitlaan 3, 4462 EP Goes
Telefoon 01 I 3-227363 www.stwillibrord.nl
(uniek voor Z.W. Nederland)
van de
uHi imuJrrrrm
VMBO te ROOSENDAAL
Laan van Henegouwen 16, Roosendaal,
Telefoon 0165-526300, Telefax 0165-562301
nodigt alle eerste en tweede klassers VMBO
(MAVO en VBO) uit voor haar:
op locatie Bovendonk 111 te Roosendaal