Naar welke school gaat uw kind Kiezen na de basisschool Kies je richting Open dagen sstfstJoseph OPEN DAG pz< Inspectie van het Onderwijs Studeren aan de Zeeuwse kust! vestiging Ter Welie Chr. DGO vrijdag 28 januari 19.00 - 22.00 uur zaterdag 29 januari 10.00 - 13.00 uur Brugklas 2000 Hogeschool ËfW Zeeland thuis in je kranten Over een half jaar is het weer zover. Dan staan de leerlingen van groep 8 van de ba sisschool voor hun overstap naar een volgende schoolsoort. De vraag is: naar welke? Wordt het VMBO, HAVO of VWO? En welke school in de omgeving is de beste voor uw kind? Adviezen Kwaliteitskaarten Gids Leraren in het voortgezet onderwijs zijn niet alleen belangrijk in je schoolcarrière, ze beïn vloeden indirect een belangrijk deel van je ver dere leven. Met die opvatting staat Petra van Dugteren-van Doorn voor diverse klassen van een grote scholengemeenschap in het midden van het land. Met veel enthousiasme en ambi tie staat ze voor de klas. Ze zegt dan ook: „Ik haal mijn energie uit lesgeven". Werkplezier Dienstverlenend - woensdag 2 februari - woensdag 6 februari - woensdag 29 maart aanvang 14.30 uur St. Willibrordcollege Goes GRAFISCH ONDERWIJS Zaterdag 5 februari 2000 van 10.30 uur tot 13.30 uur keuze uit 16 opleidingen Info? Surf: www.HZeeland.nl bel: 0118 - 489 229 Woensdag 26 januari 2000 FAAM/VLISSINGER 13 De Inspectie van het On derwijs houdt toezicht op het onderwijs, gebaseerd op de Grondwet. Het uit gangspunt van de vrij heid van onderwijs staat daarin voorop, maar te gelijkertijd heeft de over heid de mogelijkheid toe zicht uit te oefenen, wat onder gezag van de mi nister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap pen gebeurt door de In spectie van het Onder wijs. Informatie en documen tatie van de Inspectie van het Onderwijs kunt u ook op Internet vinden: www.owinsp.nl Het kiezen van een school is niet gemakkelijk. Ouders, maar ook de kinderen zelf, moeten een selectie maken uit een breed aanbod. Uit school soorten, maar ook uit scholen met een bepaalde godsdien stige of onderwijskundige achtergrond. Er zijn een paar hulpmiddelen die een verantwoorde school keuze gemakkelijker kunnen maken. Bijvoorbeeld de advie zen die de basisschool geeft. En de kwaliteitskaarten van de inspectie van het onderwijs. Of de voorlichtingsavond op de basisschool en de open da gen van de verschillende ver- volgscholen. En niet te verge ten de speciale gids over het voortgezet onderwijs van het ministerie van Onderwijs. Alle basisscholen geven hal verwege groep 8 een advies aan ouders over het schoolty pe dat het beste past bij een kind. Zo'n advies is gebaseerd op de ervaringen die de leraar heeft met een kind, meestal aangevuld met de resultaten van een test, bijvoorbeeld de CITO-toets. Het schooladvies is nadrukke lijk een advies. Ouders hoe ven zich er niets van aan te trekken. Maar uiteindelijk be slist de school voor voortge zet onderwijs of een leerling wel of niet wordt toegelaten. Uit onderzoek van het minis terie van OCenW dat blijkt zo'n advies niet vaak de plank mis slaat. Pakweg negentig procent van de kinderen met een VWO-advies blijkt drie jaar later inderdaad op het VWO te zitten. Van kinderen met een advies voor IVBO ligt dat op vijf procent lager. Natuurlijk wil iedere ouder dat een kind naar de beste school gaat. Maar wat de beste school is hangt vooral af van de mogelijkheden van het kind en de wensen van de ou ders. Het ene kind kan bijvoor beeld goed zelfstandig wer ken, terwijl het andere beter wat begeleiding kan krijgen. Het ene ouderpaar ziet zijn kind liever naar een school met een bepaalde geloofs overtuiging gaan, terwijl an dere ouders meer zien in Montessori- of Daltononder wijs. Allerlei belangrijke gegevens over alle scholen voor voort gezet onderwijs in Nederland staan op de Kwaliteitskaarten die de onderwijsinspectie heeft samengesteld. De Kwali teitskaarten vermelden gege vens over de klassensamen- stelling (grote of juist kleine klassen), het 'rendement' van de onderbouw (dat is het aan tal leerlingen dat zonder te blijven zitten klas 3 haalt), de doorstroom in onder- en bo venbouw en gemiddelde exa- mencijfers. Een goed hulpmiddel bij het kiezen van een school bieden ook de open dagen van ver schillende scholen. Ouders en kinderen kunnen daar kenni smaken met docenten en het gebouw, maar ook met de manier van lesgeven op de school. Er is nog een uitgebreide gids voor ouders, verzorgers en leerlingen, waarin alle facet ten van het voortgezet onder wijs uitvoerig worden toege licht. Van de diverse school soorten, de kosten en de re gels tot aan de gang van za ken in de les en de weg naar het eindexamen. Ook besteedt de gids aandacht aan de ma nier waarop ouders nauw be trokken kunnen blijven bij de school van hun kinderen. De Kwaliteitskaarten kunt u in zien op uw basisschool of aanvragen bij de onderwijsin spectie. De gids voor voortge zet onderwijs kunt u gratis be stellen via tel. 0800-8051 (be stelnummer AOCenW 1664). De leraar van uw kind kan u informeren over voorlich tingsdagen van scholen in de buurt. En op de Internetsite van het ministerie van OCenW zijn ook veel gegevens te vin den (www.minocw.nl). Mevrouw Van Dugteren koos niet meteen na haar middel bare school voor het leraar schap. Het werd aanvankelijk de (psychiatrische) verple ging. Daar werd ze na een aantal jaren afgekeurd we gens problemen met haar arm. „In m'n vrije tijd heb ik een dansopleiding gedaan. Als vrijwilligster gaf ik op een ge geven moment bewegingsles op de school van mijn doch ter. Daar ontdekte ik dat ik les geven erg leuk vond en dat er ook een goede band met de kinderen ontstond. Dat was het moment dat ik besloot om alsnog leraar te worden in het voortgezet onderwijs. Ik merk te dat ik belangrijke dingen kon overbrengen. En dat me dat een goed gevoel gaf. Zelf heb ik ondervonden dat je middelbare schoolcarrière zo belangrijk kan zijn voor de rest van je leven. Ik heb geko zen voor leraar Nederlands omdat dat mijn beste vak was op de middelbare school. En omdat mijn toenmalige leraar Nederlands mij zoveel extra's had meegegeven. Mijn rolmo del, dus". Na haar toelatingsexamen volgde ze de deeltijdopleiding in Tilburg. „Vanwege die deel tijdopleiding zou het tot het derde jaar duren voordat er stages kwamen. Maar ik wilde al eerder kennismaken met de praktijk. Ik heb het arbeidsbu reau toen gevraagd om een snuffelstage. Daar merkte ik opnieuw hoe leuk het voor de klas staan is. Na die stage volgde een stage op de school waar ik nu alweer twee jaar les geef". Leerlingen begeleiden, ge sprekken met ze voeren, zo wel over de lessen als over andere dingen, nieuwe lespro gramma's samenstellen, schoolexcursies, zelf nieuwe dingen leren, zoals omgaan met de computer. De dagen van een leraar in het voortgezet onderwijs zijn allesbehalve eentonig. Petra van Doorn kan erover mee praten: ze heeft intussen zelf drie kinderen. Maar naast haar drukke gezin gaat haar grootste werkplezier toch vooral uit naar het les geven. „Het gaat er niet alleen om dat je de leerlingen iets op dient. Het gaat er ook vooral om wat je ervoor terugkrijgt. Het is een twee-richtingver- keer. Je bouwt samen met de leerlingen iets op. Dat bete kent ook luisteren naar je leer lingen en op basis daarvan soms jezelf veranderen of aanpassen. Jezelf soms weg cijferen, maar dan wel zo dat je toch de leiding houdt. Een negatieve benadering van leerlingen lokt een negatieve reactie uit. Dus ik probeer het altijd zo positief mogelijk. Dat is niet altijd gemakkelijk, want je hebt zelf ook wel eens een minder goede dag. En boven dien is iedere leerling anders. De ene wil heel persoonlijk aangesproken worden, de an der verschuilt zich het liefst in de groep. Maar als het lekker loopt, krijg je er een heleboel rijkdom voor terug". Petra van Dugteren be schouwt het leraarschap voor al als een dienstverlenend be roep. Het is niet alleen een vak; er komt heel wat meer bij kijken, zegt ze. „Nederlands is bij alle vormen van voortgezet onderwijs een verplicht vak. Bij sommige leerlingen bete kent dat dat je extra je best moet doen om ze te motive ren. Ik geef zowel les aan het vmbo als aan het havo en het vwo. Ik probeer ze iets mee te geven voor de rest van hun le ven, ieder op hun eigen ni veau". IR!! Xfo&ni'Xitï Wv WxM. afv<fc ttc&er sociaal-pedagogisch werker 3 kinderopvang gehandicaptenzorg basisonderwijs sociaal dienstverlener 3 sociaal-pedagogisch werker 4 woonbegeleiding aktiviteitenbegeleiding sociaal-juridisch medewerker 4 Informatie wordt gegeven op de Locatie Beukenstraat 2, Goes apothekersassistent doktersassistent tandartsassistent Informatie wordt gegeven op de Locatie Beukenstraat 2, Goes 1333 ZEELAND sport en bewegen (CIOS) vestiging Ter Welle Chr DGO Beukenstraat 2, Goes Telefoon: (0113) 22 11 44 helpende verzorgende verzorgende IG Informatie wordt gegeven op de Locatie Kloetingseweg 48, Goes Informatie wordt gegeven op de locatie Sportpunt Zeeland Zwembadweg 3-5, Goes Was u op de informatie-avonden op 24 en 25 januari jl. verhinderd? Zou u toch informatie over onze school/brugklas willen? Wij nodigen u uit om samen met uw kind op een woensdagmiddag langs te komen. Wilt u ons berichten dat u komt? U bent van harte welkom! Katholieke scholengemeenschap voor MAVO, HAVO en VWO Fruitlaan 3, 4462 EP Goes Telefoon 01 I 3-227363 www.stwillibrord.nl (uniek voor Z.W. Nederland) van de uHi imuJrrrrm VMBO te ROOSENDAAL Laan van Henegouwen 16, Roosendaal, Telefoon 0165-526300, Telefax 0165-562301 nodigt alle eerste en tweede klassers VMBO (MAVO en VBO) uit voor haar: op locatie Bovendonk 111 te Roosendaal

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 13