Stad en platteland
www.reumadorp.nl
Provincie Zeeland
Verb©.
Zeeuwse bevolkingsprognose
^Officiële Mededelingen
Diagnose Reuma: Artrose
ontmoetingsplaats voor mensen
met reuma op Internet
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 3/2000
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Einde Stuurgroep
Oosterschelde
Wonen in een dorp of in de stad.
Moeten we de verschillen aanstippen en op die manier beleid voeren?
'Nee', zegt Scoop, 'natuurlijk zijn er verschillen, maar willen we Zeeland
evenwichtig ontwikkelen, dan moeten we stad en platteland
als één geheel beschouwen'.
Statenleden
in beeld
Mooie films
Verkeer en Vervoer
Aanvraag ontheffing
Wegenverordening
voor aanpassing van
de provinciale wegen
N681 en N682 in de
gemeente Terneuzen
Milieu
Ontwerp-vergunning
N.V. Elektriciteits-
Produktiemaatschappij
Zuid-Nederland EPZ
Ontwerp-vergunningen
Koninklijke Schelde
Groep B.V
te Vlissingen-Oost
Saneringsplan
Parelwegje
(ongenummerd)
te Middelburg
Nationaal Reumafonds
Woensdag 19 januari 2000
FAAM/VLISSINGER
7
Nieuws
zal zich, afgaande op de trend
1992-1997, ontwikkelen binnen
een bandbreedte van -1% tot
+8% in de komende dertig jaar,
oftewel een afname van 4400 tot
een toename van 31.000 perso
nen.
Informatie
De bevolkingsprognose provincie
Zeeland 1999 is op te vragen bij
het informatiecentrum van de
provincie, Abdij 9 in Middelburg,
tel. (0118) 63 14 00.
Een van de eerste onderwerpen
die worden behandeld in een
nieuw jaar, zijn de gemeentelijke
bevolkingscijfers van het afgelo
pen jaar. In dit geval de vorige
eeuw, het jaar 1999. Er worden
ook voorspellingen gedaan voor
de toekomst. Er ligt nu een be
volkingsprognose voor de provin
cie Zeeland 1999 op tafel, die
loopt tot het jaar 2030.
De Zeeuwse ontwikkelingen met
betrekking tot geboorte, sterfte
en de totale migratie (binnen- en
buitenland) zijn vergeleken met
de bevolkingsprognose 1999 van
het Centraal Bureau voor de
Statistiek (CBS).
Analysejaren
De Zeeuwse bevolkingsprognose
1999 is gebaseerd op zes jaar
analyse, namelijk van 1992 tot
en met 1997. Er is een voor
spelling gemaakt op basis van
een doorrekening van geboorte
en sterfte, zonder migratie en
een voorspelling mét migratie
(vestiging en vertek).
Geboorte, sterfte en migratie
Het aantal geboorten in Zeeland
daalt nog steeds. De levens
verwachting neemt daarentegen
toe. De veronderstelde levens
verwachting voor mannen en
vrouwen in 2010 is respectie
velijk 76,0 en 81,5, voor 2050 is
dat 80 en 83 jaar. Het verschil in
leeftijd tussen beide seksen
wordt steeds kleiner. De oorza
ken hiervoor moeten worden
gezocht in het rookgedrag, het
algemene levenspatroon en de
werkomstandigheden, die steeds
meer overeenkomen.
De binnenlandse migratie onder
jongeren (15-24 jaar) blijft ook in
de toekomst hoog en het vertrek
onder de middengroep (25-29
jaar) blijft stijgen. De binnen
landse migratie in Zeeland wordt
onvoldoende gecompenseerd
door de vestiging van ouderen.
Voor de korte termijn wordt een
toename van buitenlandse mi
gratie verwacht. Er hebben de
laatste jaren in toenemende mate
asielzoekers en vluchtelingen
onderdak gekregen in Zeeland.
Conclusies
De totale bevolking van Zeeland
Na 23 jaar komt het werk van de
Stuurgroep Oosterschelde ten
einde. Formeel dienen de deelne
mers hun fiat nog te geven aan
een voorstel van het dagelijks
bestuur van de stuurgroep.
De Stuurgroep Oosterschelde
werd in 1977 opgericht, toen het
Kabinet besloot de Oosterschel
de niet hermetisch af te sluiten,
maar - vanwege de milieubelan
gen - een waterdoorlatende
stormvloedkering te bouwen.
In de stuurgroep werkten alle be
trokken overheden en belangen
organisaties samen om vorm te
geven aan de ontwikkeling en het
beheer van het Oosterschelde-
gebied. Dit werd gebundeld in het
'Beleidsplan Oosterschelde',
waarvan alle deelnemers afspra
ken zich eraan te houden.
Op initiatief van de Stuurgroep
Oosterschelde en de provincie
Zeeland, heeft de Oosterschelde
nu de status gekregen van
Nationaal Park (in oprichting).
Het Nationaal park krijgt een
Overlegorgaan dat zeer breed is
samengesteld. Vandaar dat de
stuurgroep nu kan worden opge
heven.
Op verzoek van het provinciaal
bestuur heeft Scoop (het Zeeuws
Instituut voor zorg, welzijn en cul
tuur) de jongste resultaten van
het nationale woningbehoefte
onderzoek onder de loep te
nemen, met het oog op het door
de provincie te voeren beleid.
Er is vooral gekeken naar de ver
houding tussen het wonen in de
stad en op het platteland. Voor
het provinciebeleid is dit een
actueel thema, aangezien er ver
schillende plannen op stapel
staan waar dit soort gegevens
voor gebruikt kan worden, bij
voorbeeld: 'vitaal platteland', het
'omgevingsbeleid', een 'strate
gische toekomstvisie' en stede
lijke vernieuwing).
Goed wonen
Uit een vergelijking tussen de
provincie Zuid-Holland, de rest
van Nederland en Zeeland blijkt
dat de provincie Zeeland kan wor
den gekenschetst als aange
naam, veilig, met voldoende par
keer- en groenvoorzieningen,
maar met een naar verhouding
gering gebruik van het openbaar
vervoer.
De samenstelling van de woning
voorraad is eenzijdiger, de bevol
king is ouder en men is minder
geneigd tot verhuizen.
Vergeleken met andere Nederlan
ders, is de Zeeuw het meest te
vreden met woning en woonom
geving.
Een en ander illustreert zowel de
kracht als de zwakte van Zee
land.
Een aanbeveling voor de toe
komst is de gunstige 'woonposi-
tie' te behouden, maar heldere
keuzen te maken bij het schep
pen van arbeid en voorzieningen.
Eén geheel
Uit analyses blijkt dat dorpen
steeds meer het karakter krijgen
van sociale woongemeenschap
pen. Het beeld van de platte
landsbevolking, wonend volgens
traditionele rolpatronen, vervaagt
steeds meer. Op het platteland
wonen naar verhouding heel wat
tweeverdieners, werkzaam in han
del en industrie en niet in het
agrarische bedrijfsleven.
Zwakke plek is het groot aantal
ouderen met een laag inkomen
dat in het buitengebied woont.
Dit verklaart wellicht ten dele de
naar verhouding grote vraag om
'meergezinswoningen' op het
platteland: de woonzorgcentra
zijn er populair.
De wisselwerking tussen stad en
platteland wordt steeds intensie
ver: mensen werken in de stede
lijke gebieden - en wonen in de
dorpen. Een punt is wel dat het
voorzieningenniveau in de steden
niet evenredig toeneemt.
Het 'buitengebied' draagt daartoe
maar zeer beperkt bij. De steden
moeten zelfs hun uiterste best
doen de inwoners vast te hou
den.
Vastgesteld wordt dat de gren
zen tussen stad en platteland
steeds vager worden: het werk
en de voorzieningen zijn op korte
afstand in de stad; veel mensen
wonen naar tevredenheid op het
platteland.
Dit is een reden om in het beleid
de stad en het platteland als één
regionaal geheel te benaderen.
Het behoud en verbetering van
de kwaliteit van de woonomge
ving, zowel voor stad als dorp,
schept kansen voor Zeeland zich
te presenteren als een uitstekend
woon- en werkgebied.
Het 'wonen' moet dan meer om
vatten dan het hebben van een
goed huis. Het wordt dan ook
bepaald door het landschap, de
cultuur en het niveau van voor
zieningen.
Aanbevelingen zijn o.a. dat Zee
land stevig zal moeten werken
aan stedelijkheid als motor van
de Zeeuwse samenleving. Het
huidige provinciebeleid van bun
deling van voorzieningen, ver
dient krachtige voortzetting.
Voor de verdere ontwikkeling van
Zeeland is het belangrijk te stre
ven naar meer kennisintensieve
bedrijvigheid, zijnde een belang
rijk antwoord op het probleem
van de toenemende vergrijzing.
Enkele cijfers
Het wonen in Zeeland wijkt op
een aantal punten behoorlijk af
van Nederland als geheel.
In Zeeland woont 87 procent van
de bevolking in een eengezins
woning (Nederland 69%). Het per
centage koopwoningen is 63%
(huur 37%); landelijk is dit respec
tievelijk 51 en 49%.
De 'verhuisgeneigdheid' is in Zee
land 18%, in Nederland 24%.
Bij vergelijkende cijfers tussen
Zuid-Holland, Zeeland en Drenthe,
komen er nogal wat verschillen
uit de bus, waarbij de laatste
twee provincies over het alge
meen sterke overeenkomsten
vertonen.
Gevraagd naar basisscholen zegt
ruim 90% van de inwoners van
alle drie de provincies: voldoende
aanwezig. In Zeeland vindt 76%
dat er genoeg winkels zijn (Zuid-
Holland 85 en Drenthe 80%).
In Zeeland gaat 46% van de
bevolking niet met de auto naar
het werk (in Zuid-Holland 49%;
Drenthe 39%). Overigens gebruikt
in Zeeland en Drenthe maar 2
procent het openbaar vervoer om
op het werk te komen.
Natuurlijk: het zijn allebei mooie
provincies en ook om naar je
werk te gaan, gebruik je dan de
fiets!
Voor wie het rond de millen
niumwisseling is ontgaan: er is
een brochure verkrijgbaar, waarin
alle Zeeuwse Statenleden (por
tret, adres, politieke wensen en
hobby's) zijn vermeld.
Het drukwerk is gratis verkrijg
baar bij het Informatiecentrum
van de provincie, tel. (0118)
63 14 00.
Wie gratis voor bijeenkomsten,
onderwijsdoeleinden enz. een
mooie film over Zeeland wil
lenen: keuze volop.
Bel met het Informatiecentrum
(0118) 63 14 00) en vraag om
de - eveneens gratis - catalogus,
met bestelbon.
Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben een aanvraag ont
vangen van de N.V. Wester-
scheldetunnel voor een onthef
fing ingevolge de Wegenveror
dening Zeeland 1994 voor de
Uitvoering van aanpassings-
werken aan de provinciale
wegen Braakman-Terneuzen
(N681) en Philippine-Terneu-
zen (N682) in de gemeente
Terneuzen. De werken zijn nodig
in verband met de aanleg van de
toeleidende weg naar de Wester-
scheldetunnel. Het betreft in
hoofdzaak:
de reconstructie, met tracéaan
passing in ophoging, van het
gedeelte N681 vanaf km 2.060
tot km 2.830
de aanleg van 2 rotondes in
genoemd gedeelte N681 ten
behoeve van de aansluitingen
van de verbindingswegen met
de toeleidende weg naar de
Westerscheldetunnel
de reconstructie in ophoging
van het gedeelte N682 vanaf
km 4.550 tot km 5.310
de bouw van viaducten ter
plaatse van de toekomstige
kruisingen van de N681 en de
N682 met de toeleidende weg
naar de Westerscheldetunnel.
Gedeputeerde Staten zijn voorne
mens de ontheffing te verlenen,
met voorschriften ter bescher
ming van de veiligheid van weg
gebruikers, ter voorkoming van
onnodige beperking van de vrij
heid van het verkeer en ter ver
zekering van de kwaliteit van de
te maken werken.
De ontheffingaanvraag ligt vanaf
20 januari 2000 tot en met 16
februari 2000 ter inzage bij de
Directie Infrastructuur en
Vervoer te Middelburg, Abdij 6,
kamer D103 en in het regiokan
toor te Terneuzen, Willem
Alexanderlaan 45, op werkdagen
van 8-17 uur en desgevraagd
buiten kantooruren.
Voor het inzien buiten kan
tooruren, een mondelinge
toelichting en kopieën van de
ter inzage gelegde stukken kunt
u zich wenden tot de heer F.C.
Mol, telefoon (0118)- 631554.
Belanghebbenden kunnen tot
uiterlijk 17 februari 2000 hun
zienswijze omtrent de ontheffin
gaanvraag en de voorgenomen
ontheffingverlening schriftelijk
naar voren brengen bij Gedepu
teerde Staten van Zeeland, Post
bus 6001, 4330 LA Middelburg,
of mondeling bij de heer F.C.
Mol, Abdij 6, kamer D101 te
Middelburg, telefoon (0118)-
631554
Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben een aanvraag (met
bijbehorend milieu-effectrapport)
ontvangen om een vergunning
Wet milieubeheer van N.V.
Elektriciteits- Produktiemaat-
schappij Zuid-Nederland EPZ te
Eindhoven voor:
1. het bouwen en in bedrijf ne
men en houden van instal
laties voor het ontvangen,
lossen, opslaan, transpor
teren, mengen en doseren
van naar verwachting
120.000 ton (droge stof)
biomassa en afvalstoffen per
jaar op de kolencentrale
Borssele te Borsele met het
doel deze biomassa in de
kolencentrale (eenheid 12) bij
te stoken. Een opsomming
van de soorten bij te stoken
biomassa is in de aanvraag
opgenomen;
2. het verruimen van de band
breedte van de stookwaarde
van de toe te passen steen
kool, in plaats van 25-29
MJAg wordt thans 19-31
MJAg aangevraagd. De ver-
wachtingswaarde is 23 MJAg
gemiddeld op jaarbasis.
3. het aanvragen van 25% asge-
halte van de steenkool in
plaats van 20%;
4. de kolen op- en overslag niet
alleen gebruiken voor kolen,
maar ook voor de biomassa.
De inrichting (kolencentrale Bors
sele) is gelegen aan de Zeedijk
34 te Borsele, kadastraal bekend
gemeente Borsele, sectie A,
nummers 829, 1066, 1067,
1081 (ged.), 1082 (oud 1225 en
1226), 1227, 1228, sectie B,
nrs. 2293 en 2431 en sectie O,
nr. 293.
Gedeputeerde Staten willen de
vergunning verlenen met voor
schriften ter bescherming van het
milieu.
De ontwerp-vergunning ligt van
20 januari tot en met 16 februari
2000 ter inzage bij de Directie
ruimte, milieu en water, Het
Groene Woud 1 te Middelburg,
op werkdagen van 8-17 en des
gevraagd buiten kantooruren en
in het gemeentehuis van
Borsele, Stenevate 10 te Hein-
kenszand, maandag tot en met
vrijdag van 8.30-12.30 uur, op
donderdagavond van 17.00-
20.00 uur.
Daarna, tot het einde van de be
roepstermijn, liggen de stukken
ter inzage op genoemde plaatsen
en tijden.
Een ieder kan tot en met 17 fe
bruari 2000 schriftelijke be
denkingen tegen de ontwerp-
vergunning indienen bij Gedepu
teerde Staten van Zeeland,
Directie Ruimte, Milieu en Water,
postbus 165, 4330 AD Middel
burg.
Hierbij kan worden verzocht per
soonlijke gegevens niet bekend
te maken.
Tot en met 9 februari 2000 kan
een ieder verzoeken om een
gedachtenwisseling over de
ontwerp-vergunning (0118-
631773). Bij de gedachtenwisse
ling wordt de aanvrager in de
gelegenheid gesteld aanwezig te
zijn en kunnen mondelinge be
denkingen worden ingebracht.
Alleen zij die bedenkingen hebben
ingediend tegen de ontwerp-ver
gunning, de adviseurs die advies
hebben uitgebracht over de
ontwerp-vergunning en belang
hebbenden aan wie redelijkerwijs
niet kan worden verweten geen
bedenkingen te hebben inge
bracht tegen de ontwerp-vergun
ning kunnen later beroep instel
len.
Voor het inzien buiten kan
tooruren, mondelinge toelich
ting en kopieën van ter inzage
gelegde stukken kunt u zich wen
den tot dhr. P.Wattel, (tel. 0118-
631773).
Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben aanvragen ontvan
gen om vergunningen Wet
milieubeheer en de Wet ver
ontreiniging oppervlaktewa
teren van de Koninklijke Schelde
Groep B.V te Vlissingen-Oost voor
het bewerken, op- en overslaan
en afvoeren van van wrakstukken
afkomstige onderdelen. Deze
wrakstukken zijn afkomstig van
buiten de inrichting gelegen loka-
ties in de Westerschelde, afkom
stig van het project wrakoprui
ming voor het verdiepen van de
Westerschelde.
De werkzaamheden zullen wor
den uitgevoerd op kade E van de
bestaande scheepsreparatie- en
nieuwbouwbedrijf, gelegen aan
de Ritthemsestraat 500 te Vlis
singen-Oost.
De aanvragen worden op grond
van de Wet milieubeheer gecoör
dineerd behandeld.
Gedeputeerde Staten en de
Minister van Verkeer en Water
staat willen de vergunningen ver
lenen met voorschriften ter be
scherming van het milieu.
De ontwerp-vergunningen liggen
van 20 januari tot en met 16
februari 2000 ter inzage bij de
Directie ruimte, milieu en
water, Het Groene Woud 1 te
Middelburg, op werkdagen van
8-17 uur en desgevraagd buiten
kantooruren en bij Rijkswater
staat directie Zeeland (kamer
156), Koestraat 30 te Middel
burg, op werkdagen van 9-12 en
13 -16 uur en in het gemeente
huis van Vlissingen, op werkda
gen van 8.30-12.30 uur en
13.30-15.00 uur en (na telefoni
sche afspraak 0118-487204) op
woensdagavond van 17.15-20.15
uur.
Daarna, tot het einde van de be
roepstermijn, liggen de stukken
ter inzage op genoemde plaatsen
en tijden.
Een ieder kan tot en met 17 fe
bruari 2000 schriftelijke be
denkingen tegen de ontwerp-
vergunning Wet milieubeheer in
dienen bij Gedeputeerde Staten
van Zeeland, directie Ruimte,
Milieu en Water, postbus 165,
4330 AD Middelburg.
Schriftelijke bedenkingen tegen
de ontwerp-vergunning Wet
verontreiniging oppervlaktewa
teren dienen te worden gericht
aan de Minister van Verkeer en
Waterstaat, doch te worden ge
zonden aan Gedeputeerde Staten
van Zeeland.
Hierbij kan worden verzocht om
persoonlijke gegevens niet be
kend te maken.
Tot en met 9 februari 2000 kan
een ieder verzoeken om een ge
dachtenwisseling over de
ontwerp-vergunning(en) (tel:
0118-631773). Bij de gedachten-
wisseling wordt de aanvrager in
de gelegenheid gesteld aanwezig
te zijn en kunnen mondelinge
bedenkingen worden inge
bracht.
Alleen zij die bedenkingen hebben
ingediend tegen de ontwerp-
vergunning(en), de adviseurs die
advies hebben uitgebracht over
de ontwerp-vergunning(en) en
belanghebbenden aan wie rede
lijkerwijs niet kan worden ver
weten geen bedenkingen te heb
ben ingebracht tegen de ontwerp-
vergunning(en) kunnen later be
roep instellen.
Voor het inzien buiten kan
tooruren, mondelinge toelich
ting en kopieën van ter inzage
gelegde stukken kunt u zich wen
den tot dhr. P.Wattel (tel. 0118-
631773).
Gedeputeerde Staten van
Zeeland hebben een sanerings
plan ontvangen van de heer W.
Maas te Middelburg met be
trekking tot bodemverontreiniging
op een braakliggend perceel aan
het Parelwegje (ong.) te Middel
burg.
Gedeputeerde Staten zijn van
plan met het saneringsplan
(artikel 39 Wet bodembescher
ming) in te stemmen.
De ontwerp-beschikking ligt van
19 januari tot en met 16 februari
2000 ter inzage bij de directie
Ruimte, Milieu en Water, Het
Groene Woud 1 te Middelburg
op werkdagen van 8-17 uur en
desgevraagd buiten kantooruren,
en in het gemeentehuis van
Middelburg, dienst stadson
twikkeling, afd. milieuzaken,
op werkdagen van 8-12 en 13-16
uur en (na telefonische afspraak
0118-675241) op donderdag
avond van 18-21 uur.
Belanghebbenden kunnen in
dezelfde periode schriftelijk of
mondeling hun zienswijze op de
aanvraag en de ontwerp-be
schikking naar voren brengen bij
Gedeputeerde Staten van Zee
land, Postbus 165, 4330 AD
Middelburg, tel. 0118-631736.
Voor het inzien buiten kan
tooruren, mondelinge toelich
ting en kopieën van ter inzage
gelegde stukken kunt u zich wen
den tot de heer G. Schrage (tel.
0118-631736).
Artrose, de meest voorkomende vorm van reuma. Met geld
helpt u mij en 650.000 andere artrosepatiënten. Bedankt!
Amsterdam. Bank 35.76.74.812.
Reuma Informatie Centrum: 0900 - 20 25110
Nationaal Reumafonds
In samenwerking de
met vier landelijke
patiënten
verenigingen