Stad en platteland www.reumadorp.nl Provincie Zeeland Verb©. Zeeuwse bevolkingsprognose ^Officiële Mededelingen Diagnose Reuma: Artrose ontmoetingsplaats voor mensen met reuma op Internet Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 3/2000 Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Einde Stuurgroep Oosterschelde Wonen in een dorp of in de stad. Moeten we de verschillen aanstippen en op die manier beleid voeren? 'Nee', zegt Scoop, 'natuurlijk zijn er verschillen, maar willen we Zeeland evenwichtig ontwikkelen, dan moeten we stad en platteland als één geheel beschouwen'. Statenleden in beeld Mooie films Verkeer en Vervoer Aanvraag ontheffing Wegenverordening voor aanpassing van de provinciale wegen N681 en N682 in de gemeente Terneuzen Milieu Ontwerp-vergunning N.V. Elektriciteits- Produktiemaatschappij Zuid-Nederland EPZ Ontwerp-vergunningen Koninklijke Schelde Groep B.V te Vlissingen-Oost Saneringsplan Parelwegje (ongenummerd) te Middelburg Nationaal Reumafonds Woensdag 19 januari 2000 FAAM/VLISSINGER 7 Nieuws zal zich, afgaande op de trend 1992-1997, ontwikkelen binnen een bandbreedte van -1% tot +8% in de komende dertig jaar, oftewel een afname van 4400 tot een toename van 31.000 perso nen. Informatie De bevolkingsprognose provincie Zeeland 1999 is op te vragen bij het informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. (0118) 63 14 00. Een van de eerste onderwerpen die worden behandeld in een nieuw jaar, zijn de gemeentelijke bevolkingscijfers van het afgelo pen jaar. In dit geval de vorige eeuw, het jaar 1999. Er worden ook voorspellingen gedaan voor de toekomst. Er ligt nu een be volkingsprognose voor de provin cie Zeeland 1999 op tafel, die loopt tot het jaar 2030. De Zeeuwse ontwikkelingen met betrekking tot geboorte, sterfte en de totale migratie (binnen- en buitenland) zijn vergeleken met de bevolkingsprognose 1999 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Analysejaren De Zeeuwse bevolkingsprognose 1999 is gebaseerd op zes jaar analyse, namelijk van 1992 tot en met 1997. Er is een voor spelling gemaakt op basis van een doorrekening van geboorte en sterfte, zonder migratie en een voorspelling mét migratie (vestiging en vertek). Geboorte, sterfte en migratie Het aantal geboorten in Zeeland daalt nog steeds. De levens verwachting neemt daarentegen toe. De veronderstelde levens verwachting voor mannen en vrouwen in 2010 is respectie velijk 76,0 en 81,5, voor 2050 is dat 80 en 83 jaar. Het verschil in leeftijd tussen beide seksen wordt steeds kleiner. De oorza ken hiervoor moeten worden gezocht in het rookgedrag, het algemene levenspatroon en de werkomstandigheden, die steeds meer overeenkomen. De binnenlandse migratie onder jongeren (15-24 jaar) blijft ook in de toekomst hoog en het vertrek onder de middengroep (25-29 jaar) blijft stijgen. De binnen landse migratie in Zeeland wordt onvoldoende gecompenseerd door de vestiging van ouderen. Voor de korte termijn wordt een toename van buitenlandse mi gratie verwacht. Er hebben de laatste jaren in toenemende mate asielzoekers en vluchtelingen onderdak gekregen in Zeeland. Conclusies De totale bevolking van Zeeland Na 23 jaar komt het werk van de Stuurgroep Oosterschelde ten einde. Formeel dienen de deelne mers hun fiat nog te geven aan een voorstel van het dagelijks bestuur van de stuurgroep. De Stuurgroep Oosterschelde werd in 1977 opgericht, toen het Kabinet besloot de Oosterschel de niet hermetisch af te sluiten, maar - vanwege de milieubelan gen - een waterdoorlatende stormvloedkering te bouwen. In de stuurgroep werkten alle be trokken overheden en belangen organisaties samen om vorm te geven aan de ontwikkeling en het beheer van het Oosterschelde- gebied. Dit werd gebundeld in het 'Beleidsplan Oosterschelde', waarvan alle deelnemers afspra ken zich eraan te houden. Op initiatief van de Stuurgroep Oosterschelde en de provincie Zeeland, heeft de Oosterschelde nu de status gekregen van Nationaal Park (in oprichting). Het Nationaal park krijgt een Overlegorgaan dat zeer breed is samengesteld. Vandaar dat de stuurgroep nu kan worden opge heven. Op verzoek van het provinciaal bestuur heeft Scoop (het Zeeuws Instituut voor zorg, welzijn en cul tuur) de jongste resultaten van het nationale woningbehoefte onderzoek onder de loep te nemen, met het oog op het door de provincie te voeren beleid. Er is vooral gekeken naar de ver houding tussen het wonen in de stad en op het platteland. Voor het provinciebeleid is dit een actueel thema, aangezien er ver schillende plannen op stapel staan waar dit soort gegevens voor gebruikt kan worden, bij voorbeeld: 'vitaal platteland', het 'omgevingsbeleid', een 'strate gische toekomstvisie' en stede lijke vernieuwing). Goed wonen Uit een vergelijking tussen de provincie Zuid-Holland, de rest van Nederland en Zeeland blijkt dat de provincie Zeeland kan wor den gekenschetst als aange naam, veilig, met voldoende par keer- en groenvoorzieningen, maar met een naar verhouding gering gebruik van het openbaar vervoer. De samenstelling van de woning voorraad is eenzijdiger, de bevol king is ouder en men is minder geneigd tot verhuizen. Vergeleken met andere Nederlan ders, is de Zeeuw het meest te vreden met woning en woonom geving. Een en ander illustreert zowel de kracht als de zwakte van Zee land. Een aanbeveling voor de toe komst is de gunstige 'woonposi- tie' te behouden, maar heldere keuzen te maken bij het schep pen van arbeid en voorzieningen. Eén geheel Uit analyses blijkt dat dorpen steeds meer het karakter krijgen van sociale woongemeenschap pen. Het beeld van de platte landsbevolking, wonend volgens traditionele rolpatronen, vervaagt steeds meer. Op het platteland wonen naar verhouding heel wat tweeverdieners, werkzaam in han del en industrie en niet in het agrarische bedrijfsleven. Zwakke plek is het groot aantal ouderen met een laag inkomen dat in het buitengebied woont. Dit verklaart wellicht ten dele de naar verhouding grote vraag om 'meergezinswoningen' op het platteland: de woonzorgcentra zijn er populair. De wisselwerking tussen stad en platteland wordt steeds intensie ver: mensen werken in de stede lijke gebieden - en wonen in de dorpen. Een punt is wel dat het voorzieningenniveau in de steden niet evenredig toeneemt. Het 'buitengebied' draagt daartoe maar zeer beperkt bij. De steden moeten zelfs hun uiterste best doen de inwoners vast te hou den. Vastgesteld wordt dat de gren zen tussen stad en platteland steeds vager worden: het werk en de voorzieningen zijn op korte afstand in de stad; veel mensen wonen naar tevredenheid op het platteland. Dit is een reden om in het beleid de stad en het platteland als één regionaal geheel te benaderen. Het behoud en verbetering van de kwaliteit van de woonomge ving, zowel voor stad als dorp, schept kansen voor Zeeland zich te presenteren als een uitstekend woon- en werkgebied. Het 'wonen' moet dan meer om vatten dan het hebben van een goed huis. Het wordt dan ook bepaald door het landschap, de cultuur en het niveau van voor zieningen. Aanbevelingen zijn o.a. dat Zee land stevig zal moeten werken aan stedelijkheid als motor van de Zeeuwse samenleving. Het huidige provinciebeleid van bun deling van voorzieningen, ver dient krachtige voortzetting. Voor de verdere ontwikkeling van Zeeland is het belangrijk te stre ven naar meer kennisintensieve bedrijvigheid, zijnde een belang rijk antwoord op het probleem van de toenemende vergrijzing. Enkele cijfers Het wonen in Zeeland wijkt op een aantal punten behoorlijk af van Nederland als geheel. In Zeeland woont 87 procent van de bevolking in een eengezins woning (Nederland 69%). Het per centage koopwoningen is 63% (huur 37%); landelijk is dit respec tievelijk 51 en 49%. De 'verhuisgeneigdheid' is in Zee land 18%, in Nederland 24%. Bij vergelijkende cijfers tussen Zuid-Holland, Zeeland en Drenthe, komen er nogal wat verschillen uit de bus, waarbij de laatste twee provincies over het alge meen sterke overeenkomsten vertonen. Gevraagd naar basisscholen zegt ruim 90% van de inwoners van alle drie de provincies: voldoende aanwezig. In Zeeland vindt 76% dat er genoeg winkels zijn (Zuid- Holland 85 en Drenthe 80%). In Zeeland gaat 46% van de bevolking niet met de auto naar het werk (in Zuid-Holland 49%; Drenthe 39%). Overigens gebruikt in Zeeland en Drenthe maar 2 procent het openbaar vervoer om op het werk te komen. Natuurlijk: het zijn allebei mooie provincies en ook om naar je werk te gaan, gebruik je dan de fiets! Voor wie het rond de millen niumwisseling is ontgaan: er is een brochure verkrijgbaar, waarin alle Zeeuwse Statenleden (por tret, adres, politieke wensen en hobby's) zijn vermeld. Het drukwerk is gratis verkrijg baar bij het Informatiecentrum van de provincie, tel. (0118) 63 14 00. Wie gratis voor bijeenkomsten, onderwijsdoeleinden enz. een mooie film over Zeeland wil lenen: keuze volop. Bel met het Informatiecentrum (0118) 63 14 00) en vraag om de - eveneens gratis - catalogus, met bestelbon. Gedeputeerde Staten van Zee land hebben een aanvraag ont vangen van de N.V. Wester- scheldetunnel voor een onthef fing ingevolge de Wegenveror dening Zeeland 1994 voor de Uitvoering van aanpassings- werken aan de provinciale wegen Braakman-Terneuzen (N681) en Philippine-Terneu- zen (N682) in de gemeente Terneuzen. De werken zijn nodig in verband met de aanleg van de toeleidende weg naar de Wester- scheldetunnel. Het betreft in hoofdzaak: de reconstructie, met tracéaan passing in ophoging, van het gedeelte N681 vanaf km 2.060 tot km 2.830 de aanleg van 2 rotondes in genoemd gedeelte N681 ten behoeve van de aansluitingen van de verbindingswegen met de toeleidende weg naar de Westerscheldetunnel de reconstructie in ophoging van het gedeelte N682 vanaf km 4.550 tot km 5.310 de bouw van viaducten ter plaatse van de toekomstige kruisingen van de N681 en de N682 met de toeleidende weg naar de Westerscheldetunnel. Gedeputeerde Staten zijn voorne mens de ontheffing te verlenen, met voorschriften ter bescher ming van de veiligheid van weg gebruikers, ter voorkoming van onnodige beperking van de vrij heid van het verkeer en ter ver zekering van de kwaliteit van de te maken werken. De ontheffingaanvraag ligt vanaf 20 januari 2000 tot en met 16 februari 2000 ter inzage bij de Directie Infrastructuur en Vervoer te Middelburg, Abdij 6, kamer D103 en in het regiokan toor te Terneuzen, Willem Alexanderlaan 45, op werkdagen van 8-17 uur en desgevraagd buiten kantooruren. Voor het inzien buiten kan tooruren, een mondelinge toelichting en kopieën van de ter inzage gelegde stukken kunt u zich wenden tot de heer F.C. Mol, telefoon (0118)- 631554. Belanghebbenden kunnen tot uiterlijk 17 februari 2000 hun zienswijze omtrent de ontheffin gaanvraag en de voorgenomen ontheffingverlening schriftelijk naar voren brengen bij Gedepu teerde Staten van Zeeland, Post bus 6001, 4330 LA Middelburg, of mondeling bij de heer F.C. Mol, Abdij 6, kamer D101 te Middelburg, telefoon (0118)- 631554 Gedeputeerde Staten van Zee land hebben een aanvraag (met bijbehorend milieu-effectrapport) ontvangen om een vergunning Wet milieubeheer van N.V. Elektriciteits- Produktiemaat- schappij Zuid-Nederland EPZ te Eindhoven voor: 1. het bouwen en in bedrijf ne men en houden van instal laties voor het ontvangen, lossen, opslaan, transpor teren, mengen en doseren van naar verwachting 120.000 ton (droge stof) biomassa en afvalstoffen per jaar op de kolencentrale Borssele te Borsele met het doel deze biomassa in de kolencentrale (eenheid 12) bij te stoken. Een opsomming van de soorten bij te stoken biomassa is in de aanvraag opgenomen; 2. het verruimen van de band breedte van de stookwaarde van de toe te passen steen kool, in plaats van 25-29 MJAg wordt thans 19-31 MJAg aangevraagd. De ver- wachtingswaarde is 23 MJAg gemiddeld op jaarbasis. 3. het aanvragen van 25% asge- halte van de steenkool in plaats van 20%; 4. de kolen op- en overslag niet alleen gebruiken voor kolen, maar ook voor de biomassa. De inrichting (kolencentrale Bors sele) is gelegen aan de Zeedijk 34 te Borsele, kadastraal bekend gemeente Borsele, sectie A, nummers 829, 1066, 1067, 1081 (ged.), 1082 (oud 1225 en 1226), 1227, 1228, sectie B, nrs. 2293 en 2431 en sectie O, nr. 293. Gedeputeerde Staten willen de vergunning verlenen met voor schriften ter bescherming van het milieu. De ontwerp-vergunning ligt van 20 januari tot en met 16 februari 2000 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 8-17 en des gevraagd buiten kantooruren en in het gemeentehuis van Borsele, Stenevate 10 te Hein- kenszand, maandag tot en met vrijdag van 8.30-12.30 uur, op donderdagavond van 17.00- 20.00 uur. Daarna, tot het einde van de be roepstermijn, liggen de stukken ter inzage op genoemde plaatsen en tijden. Een ieder kan tot en met 17 fe bruari 2000 schriftelijke be denkingen tegen de ontwerp- vergunning indienen bij Gedepu teerde Staten van Zeeland, Directie Ruimte, Milieu en Water, postbus 165, 4330 AD Middel burg. Hierbij kan worden verzocht per soonlijke gegevens niet bekend te maken. Tot en met 9 februari 2000 kan een ieder verzoeken om een gedachtenwisseling over de ontwerp-vergunning (0118- 631773). Bij de gedachtenwisse ling wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld aanwezig te zijn en kunnen mondelinge be denkingen worden ingebracht. Alleen zij die bedenkingen hebben ingediend tegen de ontwerp-ver gunning, de adviseurs die advies hebben uitgebracht over de ontwerp-vergunning en belang hebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben inge bracht tegen de ontwerp-vergun ning kunnen later beroep instel len. Voor het inzien buiten kan tooruren, mondelinge toelich ting en kopieën van ter inzage gelegde stukken kunt u zich wen den tot dhr. P.Wattel, (tel. 0118- 631773). Gedeputeerde Staten van Zee land hebben aanvragen ontvan gen om vergunningen Wet milieubeheer en de Wet ver ontreiniging oppervlaktewa teren van de Koninklijke Schelde Groep B.V te Vlissingen-Oost voor het bewerken, op- en overslaan en afvoeren van van wrakstukken afkomstige onderdelen. Deze wrakstukken zijn afkomstig van buiten de inrichting gelegen loka- ties in de Westerschelde, afkom stig van het project wrakoprui ming voor het verdiepen van de Westerschelde. De werkzaamheden zullen wor den uitgevoerd op kade E van de bestaande scheepsreparatie- en nieuwbouwbedrijf, gelegen aan de Ritthemsestraat 500 te Vlis singen-Oost. De aanvragen worden op grond van de Wet milieubeheer gecoör dineerd behandeld. Gedeputeerde Staten en de Minister van Verkeer en Water staat willen de vergunningen ver lenen met voorschriften ter be scherming van het milieu. De ontwerp-vergunningen liggen van 20 januari tot en met 16 februari 2000 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 8-17 uur en desgevraagd buiten kantooruren en bij Rijkswater staat directie Zeeland (kamer 156), Koestraat 30 te Middel burg, op werkdagen van 9-12 en 13 -16 uur en in het gemeente huis van Vlissingen, op werkda gen van 8.30-12.30 uur en 13.30-15.00 uur en (na telefoni sche afspraak 0118-487204) op woensdagavond van 17.15-20.15 uur. Daarna, tot het einde van de be roepstermijn, liggen de stukken ter inzage op genoemde plaatsen en tijden. Een ieder kan tot en met 17 fe bruari 2000 schriftelijke be denkingen tegen de ontwerp- vergunning Wet milieubeheer in dienen bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, directie Ruimte, Milieu en Water, postbus 165, 4330 AD Middelburg. Schriftelijke bedenkingen tegen de ontwerp-vergunning Wet verontreiniging oppervlaktewa teren dienen te worden gericht aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, doch te worden ge zonden aan Gedeputeerde Staten van Zeeland. Hierbij kan worden verzocht om persoonlijke gegevens niet be kend te maken. Tot en met 9 februari 2000 kan een ieder verzoeken om een ge dachtenwisseling over de ontwerp-vergunning(en) (tel: 0118-631773). Bij de gedachten- wisseling wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld aanwezig te zijn en kunnen mondelinge bedenkingen worden inge bracht. Alleen zij die bedenkingen hebben ingediend tegen de ontwerp- vergunning(en), de adviseurs die advies hebben uitgebracht over de ontwerp-vergunning(en) en belanghebbenden aan wie rede lijkerwijs niet kan worden ver weten geen bedenkingen te heb ben ingebracht tegen de ontwerp- vergunning(en) kunnen later be roep instellen. Voor het inzien buiten kan tooruren, mondelinge toelich ting en kopieën van ter inzage gelegde stukken kunt u zich wen den tot dhr. P.Wattel (tel. 0118- 631773). Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben een sanerings plan ontvangen van de heer W. Maas te Middelburg met be trekking tot bodemverontreiniging op een braakliggend perceel aan het Parelwegje (ong.) te Middel burg. Gedeputeerde Staten zijn van plan met het saneringsplan (artikel 39 Wet bodembescher ming) in te stemmen. De ontwerp-beschikking ligt van 19 januari tot en met 16 februari 2000 ter inzage bij de directie Ruimte, Milieu en Water, Het Groene Woud 1 te Middelburg op werkdagen van 8-17 uur en desgevraagd buiten kantooruren, en in het gemeentehuis van Middelburg, dienst stadson twikkeling, afd. milieuzaken, op werkdagen van 8-12 en 13-16 uur en (na telefonische afspraak 0118-675241) op donderdag avond van 18-21 uur. Belanghebbenden kunnen in dezelfde periode schriftelijk of mondeling hun zienswijze op de aanvraag en de ontwerp-be schikking naar voren brengen bij Gedeputeerde Staten van Zee land, Postbus 165, 4330 AD Middelburg, tel. 0118-631736. Voor het inzien buiten kan tooruren, mondelinge toelich ting en kopieën van ter inzage gelegde stukken kunt u zich wen den tot de heer G. Schrage (tel. 0118-631736). Artrose, de meest voorkomende vorm van reuma. Met geld helpt u mij en 650.000 andere artrosepatiënten. Bedankt! Amsterdam. Bank 35.76.74.812. Reuma Informatie Centrum: 0900 - 20 25110 Nationaal Reumafonds In samenwerking de met vier landelijke patiënten verenigingen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2000 | | pagina 7