Zacharias lanssen bezongen in musical breed Purisme BOV-trofee voor Hubro im AMI FILA KAPPA NIKE HELLY-HAN5EN PROTEST THE NORTH FACE WOENSDAG 10 NOVEMBER 1999 JAARGANG 101 - NUMMER 45 UW BRUIN- EN WITGOED SPECIALIST M WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP GEHEEL WALCHEREN door Joep Bremmers Op verschillende plaatsen in Zeeland is de af gelopen weken herdacht dat voor een deel van de provincie vijfenvijftig jaar geleden een eind kwam aan vier jaar Duitse bezetting. Jaar lijks trekken de herdenkingen nog veel oud strijders, en niet alleen militairen die aan geal lieerde zijde vochten. Ook Duitse oorlogsvete ranen komen terug naar de plaats waar ook zij een bepalende periode van hun leven hebben doorgemaakt. Het leven van Zacharias Janssen - de Middel burgse brillenslijper die wel de uitvinder van de Zeeuwse verrekijker genoemd wordt - staat centraal in de musical Zacharias Jansen, die de Goese Operette Vereniging volgend voorjaar brengt. De Oost-Souburger Rob van der Meule neemt de hoofdrol voor zijn reke ning. door Marco Evenhuis Sinds een jaar of twee bestaat er een heuse website in en over het Zeeuws. Ik heb die internetpagina's geschreven en hou ze ook bij. Bezoekers hebben de mogelijkheid op de site te reageren door een e-mailtje naar de maker te sturen. Regelmatig ontvang ik zo aardige re acties, interessante vragen en nuttige opmer kingen. Hubro Vleesprodukten uit Goes mag zich dit jaar winnaar noemen van de Beste Onder- nemings Visie-trofee Midden-Zeeland. Dat werd afgelopen vrijdag bekend gemaakt in Ho tel Arion in Vlissingen. expert Kamperman 13 15 9 Informatie over de gemeente Middelburg vindt u op pagina 3 Deze week: •P Voormalige vijanden verbroederen Alan Green uit Manchester en Rudolf Theissen uit Oberhau- sen waren beiden betrokken bij de strijd die in november 1944 een einde maakte aan vier jaar Duitse overheersing op Walcheren. Vijfenvijftig jaar na dato ontmoeten de twee oud-militairen voor het eerst een voormalige tegen stander. De ontmoeting vindt plaats in een appartement aan de voet van de duinen bij Vlissingen. Voor de twee veteranen is de situatie nog wat onwennig. Alan Green maakt een gere serveerde indruk en posteert zich op een hoge stoel vlak naast de buitendeur vanwaar hij de hele kamer kan over zien. Rudolf Theisser maakt het zich gemakkelijk op de bank bij de salontafel. Alleen voor de foto laten de oud-mili tairen hun reserves even voor wat ze zijn en nemen ze haast broederlijk naast elkaar plaats aan de tafel. Daarna nemen Green en Theisser hun ver trouwde posities weer in en Rudolf Theisser begint te ver tellen. „Ik was verbindings man bij de stafcompagnie van de divisie die in 1944 op Wal cheren was gelegerd. Ik moest een apparaat om lichtseinen te geven bedienen vanaf een bunker op de boulevard. Ik was gelegerd in het Strandho- tel dat toen dienst deed als 'Wehrmachtsheim'. Theisser maakte deel uit van de zeven tigste infanteriedivisie die voor een groot deel bestond uit maagpatiënten. „De 'Ma- genkrankendivision' werden we genoemd", vertelt Theis ser, rammelend met zijn maagtabletten die hij nog steeds slikt. Ondertussen zit Green zwijgzaam aan de grote tafel, wachtend op het mo ment dat ook hij z'n verhaal kan vertellen. Net als Theisser was Green in de Tweede We reldoorlog verbindingsman. Als drager van de groene ba ret zette hij voet op het Euro pese vasteland op 6 juni 1944 in Normandië. De tweede keer dat Green deelnam aan een amfibische landing was in Westkapelle in het najaar van 1944. Green vertrok met een landingsboot vanuit Oostende naar de kust voor Westkapel le. „Het was de nacht van 31 oktober op 1 november", ver haalt de Engelsman. „De nacht van Halloween, en grie zelig was het zeker". Green landde op het strand van het zwaar door oorlogsgeweld ge troffen Westkapelle, vlak na de eerste aanvalsgolf. „Ik had een loodzware radio op mijn rug en moest de verbindingen Rudolf Theisser (links) en Alan Green. tussen de verschillende on derdelen tot stand brengen. We kwamen aan land met een LCI, een Landing Craft Infant ry. Vanuit de boot kwam ik meteen tot m'n nek in het ijs koude water te staan. Vanuit Westkapelle zijn we opgerukt in de richting van Domburg". Terwijl in en rond Westkapelle de vrijheid van Walcheren werd bevochten hadden de geallieerden ook in Vlissingen een landing uitgevoerd. Ru- dolf Theisser herinnert zich de komst van de landingsvloot nog goed. „Ik was op de bou levard bezig met het leggen van een kabel voor de com mandant Reinhardt die zijn hoofdkwartier in een bunker bij Hotel Britannia had. Vlis singen was net langdurig be schoten vanuit Breskens en vanaf de boulevard konden we de landingsschepen zien aankomen". Rudolf Theisser werkte als verbindingsman bij de stafcompagnie die verant woordelijk was voor de verde diging van Vlissingen. „Aan vankelijk zat ik bij de vierde compagnie", vertelt Theisser. „Maar bij de stafcompagnie zaten verschillende muzikan ten die mij als accordeonspe ler er graag bij wilden heb ben. De vierde compagnie heeft zware verliezen geleden bij de Sloedam. Eigenlijk heeft de accordeon zo'n beetje mijn leven gered". De gepensio neerde Duitser heeft Vlissin gen voor het eerst terug ge zien sinds 1946. „Toen kwam ik vrij uit krijgsgevangenschap in Engeland. We zijn toen met de boot naar Antwerpen ge bracht en zag ik Vlissingen voor het laatst". Theisser is op zoek gegaan naar herken ningspunten in de Schelde- stad. „We zijn jarenlang naar Zandvoort op vakantie ge weest maar waren eigenlijk nog nooit terug in Vlissingen geweest. Nu wilde ik wel eens kijken of ik nog dingen zou herkennen. Morgen ga ik kij ken of ik 'mijn' bunker op de boulevard nog kan terug vin den". Alan Green kwam in 1984 voor het eerst terug naar Foto Jaap Wolterbeek Walcheren. Sindsdien bezoekt hij bijna jaarlijks de herden king in Westkapelle. Green: „Ik heb veel vrienden in Ne derland en de mensen kennen me hier bijna beter dan in Manchester". Een Duitse ve teraan had Green tijdens zijn bezoeken aan Walcheren nog nooit eerder ontmoet. „Ik kan geen hekel aan een Duitser hebben, toen niet en nu ook niet", besluit Alan Green. „Het is allemaal zo lang geleden en we zijn toch gewoon dezelfde mensen, ieder met een eigen verhaal. Mensen vragen me wel of hij iemand heeft ge dood. Dat weet ik niet en eer lijk gezegd wil ik dat ook niet weten". Zacharias Janssen - nog altijd is er een straat in de provin- ciehoofstad die aan hem her innert - leefde eind zestiende, begin zeventiende eeuw. De markante Middelburger is een tijdlang gezien als uitvinder van de verrekijker, maar te genwoordig is duidelijk dat Zacharias Janssen het instru ment niet zelf verzon maar na maakte: hij had op één van zijn reizen door Europa een soortgelijk apparaat gezien in Italië, gemaakt door de Itali aan Gualtrotti. Zijn verrekijker was eerder een verbetering van dat model dan het resul taat van een eigen ingeving. De Goese Operette Vereniging (GOV) heeft de musical over Zacharias Janssen zelf be dacht en gemaakt. Voorzitter van de GOV Sidney Henne- En zeer regelmatig stelt men mij de vraag of er nu geen mooi Zeeuws woord voor website bestaat. Talloze sug gesties werden mij toege stuurd: webplekke, zaete (Be- velands voor een anker plaats), webblad, infobladzie. En voor e-mail: e-post, e-brief, e-schriefsel en ga zo maar door. Daar zitten best aardige vond sten tussen, maar het lijkt mij vrij zinloos om Zeeuwse woorden voor dergelijke be grippen te bedenken. Natuur lijk is het leuk om te zien dat sommige kinders soms (per ongeluk?) uutvege of kuse ge bruiken voor 'deleten' (wis sen), maar wie realistisch is, ziet dat dergelijke kunstmati ge vormen van taal kansloos zijn. Tenzij je het hebt over een taal met politieke macht. In het prachtige boek 'Taai- trots. Purisme in een veertig tal talen' (geschreven onder redactie van Nicoline van der Sijs) zie je daar mooie voor beelden van. In Vlaanderen, bijvoorbeeld, hebben taalzui veraars (soms met steun van de Vlaamse politiek) heel wat werk verzet om vooral Franse leenwoorden te vervangen door Vlaamse(re) alternatie ven: 'faling' (failissiment), 'lid geld' (contributie), 'omhaling' (collecte), 'broekkousen' (pan ty) en 'klever' (sticker) zijn daar voorbeelden van. Nog even terug naar 't Wal- chers. Hoe leuk ze als woord grapje ook zijn, zogenaamd- Aeremuse of -Westkappelse woorden als overkruupbedde, varreluller, anmekaorefiets, pèrrepluwuppertje (parachu tist), 'o-'ouwer (rem), vrom- stomper (terugtraprem), rien- kelbusse (fietsbel), andnieper (handrem) en zwaoier (drag line) maken maar weinig kans om in het gewone taalgebruik door te dringen. man: „We wilden in het jaar 2000 eens iets extra's doen, een mooie grote Zeeuwse musical neerzetten. Daarom hebben we librettist Jan Burg graaf gevraagd voor ons een familiemusical neer te zetten, waarin hij terugblikt op de ge schiedenis en vooruitziet naar de toekomst". Het resultaat is een verhaal waarbij werkelijk heid en fantasie hand in hand gaan. Zo neemt Zacharias Janssen door zijn verrekijker bijzondere Zeeuwse gebeurte nissen waar uit het rijke Zeeuwse verleden. Maar is hij ook in staat om situaties te zien die zich in de toekomst afspelen. Het publiek komt zo roemrijke figuren als Jantje de Prentenknipper (1867), Michiel de Ruyter (1607-16760, meneer Van Dale uit Sluit en Jacoba van Beieren tegen, om uiteindelijk in het jaar 2000 te belanden. De markante Mid delburger krijgt grote proble men met zijn omgeving wan neer hij zijn bevindingen we reldkundig maakt. Hij wordt beschuldigd van hekserij, maar zoals dat hoort bij een familiemusical loopt het ver haal goed af. De muziek voor de musical werd door de Vlaming Hans Swinnen gecomponeerd. Hij deed dat in de stijl die zich het beste laat vergelijken met die van 'Les Miserables'. In het stuk zijn bovendien regionale Zeeuwse volksliederen te her kennen. Swinnen neemt ook de directie van de musical voor zijn rekening. De Middel burgse Anastasia Arestedes tekent voor het ontwerp van het decor. De Goese Operette Vereniging trok voor de hoofdrollen twee gastspelers aan: Rob van der Meule speelt Zacharias Janssen, Marjolein van Zonneveld zet Zacharias' dochter Maria neer. Rob van der Meule voltooide zijn klassieke zangstudie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Hij studeerde bij Marius van Altena, Meta Bourgonjen, Bernard Kruysen en Hans Smout. Als bas-bari ton verleende hij solistische medewerking aan menig ora torium- en operaconcert. Daarnaast is hij actief als lie- derenzanger met een voor keur voor het impressionisti sche Engelstalige lied. Van der Meule houdt zich ook bezig met koor- en ensemblewerk. Hij dirigeerde het kamerkoor Musica Cordis uit Goes en het barbershopkoor Sea Sound Singers stond ruim elf jaar on- Rob van der Meule kijkt in het Zeeuws Museum naar een instru ment dat Zacharias Janssen ooit maakte. Foto Jaap Wolterbeek der zijn leiding. Met deze groep behaalde hij vier keer een nationale titel, produceer de een cd, trad op voor televi sie en concerteerde met grote regelmaat behalve in Neder land ook in de rest van Euro pa. Hij werkt als coach met ko ren, kwartetten, zangers en di rigenten in Nederland en daarbuiten. Als zanger/performer verzorgt hij regelmatig workshops en is hij aan cursussen en institu ten als (gast)docent verbon den. Hij werkt als freelancer, heeft zijn eigen lespraktijk en is artistiek verantwoordelijk voor twee koren. Als bariton zingt hij in een Nederlandsta lig close harmony kwartet (Ra dio Times) waarvan hij even eens muzikaal leider is en waarvoor hij alle arrangemen ten schrijft. Afgelopen zomer reisde hij naar Amerika voor het volgen van een opleiding tot coach lichte muziek (bar bershop) en recentelijk zijn er wat artikelen van zijn hand ge publiceerd met betrekking tot het interpreteren en uitvoeren van lichte muziek. Marjolein van Zonneveld (sopraan) volgde zanglessen bij zangpe dagoge Maria Daane uit Ber gen op Zoom. In 1994 begon ze met het theoretische deel van de zangstudie aan het conservatorium van Tilburg, waar ze in 1997 voor slaagde. Bij het bekwamen in prakti sche zin liet Van Zonneveld zich niet op het Tilburgse con servatorium begeleiden, maar door Maria Daane, waardoor ze verplicht was haar studie via de weg van het staatsexa men af te leggen. Dat deed ze in 1998. Nu heeft ze een eigen zangpraktijk en is ze free lance werkzaam als zangeres. Van Zonneveld was jarenlang lid van de Goese Operette Ver eniging en vertolkte er diverse rollen, waaronder die van Nik- lausse in de opera-comique Hoffman's vertellingen van Jacques Offenbach, Paris in La Belle Helene en verschil lende soubrette-rollen in Der Graf von Luxemburg, Das Land des Lachelns en Grafin Mariza. In verband met haar studie zegde ze haar lidmaat schap op, maar daarna vervul de ze nog twee gastrollen: Va- lencienne in Die Lustige Wit- we van Franz Lehar en die van Eurydice in Orpheus in de On derwereld, de laatste produc tie van de Goese Operette Vereniging. Zang en dans worden verzorgd door de Goese Operette Vereniging en de Stichting Dansz. Het koor is voor de gelegen heid aangevuld met Zeeuwse jongeren, die daarvoor auditie deden. De muzikale begelei ding is in handen van een or kest van zevenentwintig musi ci. In totaal zullen zo'n hon derd mensen aan de show meewerken. De voorstelling gaat 13 april in première in de Stads schouwburg in Middelburg. Daar is 'ie 14, 15, 16 en 24 (speciale Paasmatiné) op nieuw te zien. 29 april vertrekt de Goese Operette Vereniging naar het Zuidlandtheater in Terneuzen, waar ook nog een voorstelling wordt gegeven. De BOV-trofee is een jaarlijkse prijs van de Junior Kamer Midden-Zeeland en stond dit jaar in het teken van 'grens verleggend ondernemen'. Met een exportpercentage van meer dan tachtig procent kun nen de activiteiten van Hubro Vleesprodukten, geleid door de gebroeders Hugense, zeker grensverleggend genoemd worden. Meer over de BOV-trofee op pagina 11 LANGE NOORDSTRAAT 22,TELEFOON 0118-613373 MIDDELBURG (advertentie) 4 Rembrandt Informatie na. v. de expositie "Rembrandt zelf' L Topstukken van (Rekende personen tonen linn favoriete IVoDsttlk hen boeken of muziek). Komende week; burgemeester mevrouw A. Dok-van Weele 4 Week van het GRATIS bij aankoop van boeken voor f 25.- ZeeUWSC boek "Zve&Larul", gedichten over Zeeland t/m 13 november 1999. 4Nu inschrijven! I anaf 22 november elke maandagmorgen superkoele airsus Internet of introductie PC-gebruik. pag. Meestal is een grondige verbouwing bedoeld om een zaak aan te passen aan de moderne tijd. Bij Indonesisch restaurant Surabaya in Middelburg had de verbouwing echter een heel ander doel. De zaak van Ernst en Netty van Toll is teruggebracht in de sfeer van Tempo Doeloe: de tijd die onherroepelijk voorbij is, maar die voor het echtpaar Van Toll nog altijd een belangrijke inspiratiebron vormt. pag. Cowboys in spe leren in Heinkenszand de beginselen van het westernrijden. En dat gaat niet zonder slag of stoot. pag. In Cine City gaat deze week de film The General's Daughter in première. Echte filmliefhebbers zagen de film al tijdens het filmfestival Film by the Sea, dat in september werd gehouden in de Vlissing- se bioscoop. De Willem Anna polder is nu nog een oase van rust en ruimte. Maar als het aan het Vleutense glastuinbouwbedrijf W. en J. Gressnigt ligt wordt er binnen afzienbare tijd begonnen met de bouw van een glastuinbouwbedrijf met warmte kracht centrale. Advertentieverkoop (01 18) 484 316 Redactie (01 18) 484 276 Bezorgklachten (0800) 023 1231 Uitgebreid colofon: zie pagina zoekertjes (advertentie) 4. A MIDDELBURG - VLISSINGEN - GOES (advertentie) De uitreiking in Hotel Arion in Vlissingen. Foto Jaap Wolterbeek Aankomst Sinterklaas Commissievergaderingen Gladheidbestrijding winter 1999 - 2000 Najaarsconcert in Middelburg

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 1