4
GEMEENTE MIDDELBURG
Met het oog
op de toekomst
unie55
Enkele punten n.a.v. de Begroting 2000
SCp
Waar doen we het voor?
Week 43
Vernieuwen
riolering
r SïU IJ la II A I ill trokkenheid van de burgers
l. 1*1 v» u li #1 i k. i« met het lokale bestuur jui
chen wij de oprichting van
een lokale stadspartij voor
Middelburg van harte toe maar het
mag duidelijk zijn dat hiermee in
feite een brevet van onvermogen
wordt uitgereikt aan de huidige
volsverlegenwoordigers in de ge
meenteraad van Middelburg.
MAXIMAAL TEXT VANAF PAG. 830
Informatienummer 675 555
Woensdag 27 oktober 1999
FAAM/VLISSINGER
3
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de sectie
Communicatie. Reacties zijn van harte welkom!
Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt
u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2,
telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot
12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur.
Internet site: www.middelburg.nl
info middelburg, nl
CDA
Het CDA vindt dat er meer dan
ooit te doen is in Middelburg. Wij
zullen met het oog op de 21e eeuw
alle hens aan dek moeten halen om
te werken aan een duurzame stad,
waarin mensen prettig kunnen sa
menleven en die voldoende groei
mogelijkheden heeft. Een stad
waarin men oog heeft voor elkaar
en voor onze gezamenlijke toe
komst.
Het CDA wil dan ook dat mensen
weer meer aandacht geven aan hun
medemens, waarbij iedereen zich
persoonlijk verantwoordelijk voelt
om die betrokken samenleving vorm
te geven. Hel CDA wil dal doen van
uit een christelijke visie op mens en
samenleving. In het Evangelie vin
den wij onze inspiratiebron en van
daaruit willen wij dat waarden en
normen in de samenleving vorm krij
gen. Het CDA kiest voor de ander,
kiest voor de samenleving. Zeker in
een nieuw millennium vindt het
CDA dal de nadruk de komende tijd
moet liggen op een zorgzame samen
leving. Vanuit het harmoniemodel
willen wij werken aan een hoge kwa
liteit van die Middelburgse samenle
ving. Want: samenleven doe je niet
alleen.
Communicatie
In de Kwaliteitsatlas staal de integra
le visie op de ontwikkeling van Mid
delburg voor de komende dertig jaar.
Hel CDA wil alle energie steken in
het verwezenlijken van die plannen
uit de toekomstvisie op Middelburg
waar hel CDA voor gekozen heeft.
Daartoe is het zeer belangrijk dat er
een goede communicatie is. Op alle
fronten moeten wij elkaar weten te
vinden. U als kiezers moet het CDA
weten te vinden, de raad en hel colle
ge zullen de burgers moeten infor
meren en in tal van zaken ook uw ad
vies moeten horen, met respect voor
ieders mening.
Inspraakavonden zijn geen wassen
neus: Hel CDA vindt die van groot
belang om kennis te nemen van de
verschillende ideeën die over zo veel
onderwerpen leven. Vanuit zo'n be
trokkenheid kunnen wij met z'n allen
onze schouders eronder zetten en er
voor zorgen dat het goed gaat met
onze stad.
Daartoe zal de raad in een vroeg sta
dium betrokken moeten zijn bij de
beleidsvoorbereiding en meer dan tol
nu toe het geval was moeten partici
peren in de ontwikkeling van nieuwe
plannen.
Verkeer over gebaande wegen
Hel CDA heeft grote zorgen over het
verkeer in Middelburg. In de zomer
is het buitengewoon moeilijk om de
De gemeente heeft de firma Insitu-
form de opdracht gegeven riolen te
vernieuwen in de Nieuwe Kerkgang
en Onder de Toren.
De werkzaamheden in Onder de
Toren zullen in week 44 aanvangen
(1 tot en met 5 november 1999).
Direct daarop volgend zullen de
werkzaamheden in de Nieuwe
Kerkgang uitgevoerd gaan worden
(I I tol en met 12 november 1999).
De riolering zal van binnenuit ver
nieuwd worden. Hierdoor zal de
overlast minimaal zijn.
hindernis van de bruggen te nemen
en vervolgens is hel net zo lastig om
door te rijden omdat het verkeer ver
derop stagneert. De maatregelen om
trent de Poelendaclcweg blijven zor
gelijk in onze ogen. Met nadruk wil
len wij de aanleg van de N57 be
spoedigen. De voorfinanciering is
voor ons dan ook een zaak van het
allergrootste belang. Maar nog voor
dat de N57 gereed zal kunnen zijn,
voorziet het CDA al moeilijkheden
wanneer volgend jaar begonnen
wordt met de bouw van nieuwe kan
toorgebouwen in het stationsgebied.
Voor het CDA heelt een oplossing
van dit probleem absoluut toppriori
teit.
Nog altijd pleit het CDA voor een
groter budget voor het wegenonder-
houd. Veel wegen in de wijken zijn
onvoldoende van kwaliteit en het
CDA windt het belangrijk dat met
voortvarendheid het onderhoud op
een voldoende niveau wordt ge
bracht. Het beleid van Middelburg is
er nog te veel op gericht om alleen
hoofdwegen te verbeteren. Maar wil
men de kwaliteit in de wijken zelf op
een goed niveau houden, dan zal het
beleid aangepast dienen te worden.
Binnenstad
De binnenstad van Middelburg moet
in ogen van het CDA gaan bruisen
van dynamische activiteit. De herin
richting dient snel en in nauw over
leg met de ondernemers in de bin
nenstad ter hand genomen te worden
en de al zo lang beloofde binnen
stadsmanager wil hel CDA graag
snel benoemd zien. Die moet aan de
slag om van Middelburg het winkel
hart van Zeeland te maken.
Zwembad
Al zo lang wacht Middelburg op een
nieuw zwembad. Met zorg ziet het
CDA de periode aanbreken dat het
huidige bad gesloten wordt en dal al
le Middelburgers in andere steden
hun zwembadhei 1 gaan zoeken. Wij
beklemtonen dal er alles aan gedaan
moet worden om de periode dat Mid
delburg geen zwembad heeft, zo kort
mogelijk te houden. Alle energie
dient erop gericht te worden om
vaart te maken met de bouw van een
eigen stadsgewestelijk bad. Voor ons
is dit een speerpunt het komende
jaar. Het CDA pleit voor creatieve
oplossingen waardoor men van het
zwembad gebruik kan blijven ma
ken, zolang we nog geen nieuw bad
bezitten.
Veiligheid en
verantwoordelijkheid
Zeker met het nieuwe millennium
voor de boeg, zullen wij ons moeten
gaan bezinnen op onze maatschappe
lijke verbanden. Wat voor samenle
ving willen wij, hoe willen wij met
elkaar omgaan in de volgende eeuw?
Hoe willen wij dat onze kinderen
kunnen leven in een stad als Middel
burg? Burgers zijn en blijven verant
woordelijk voor hun eigen woonom
geving. Het thema van de maat
schappelijke veiligheid is een zorg
voor ons allemaal, want zinloos ge
weld bedreigt ieder van ons. Het
CDA wil vanuit het christelijk uit
gangspunt van de zorgzame samenle
ving dat wij ons allemaal bewust zijn
van onze eigen verantwoordelijk
heid. Iedere groep in de maatschap
pij, of het nu onze jongeren in Mid
delburg zijn of juist de werkende
middengroep of de ouderen, iedereen
draagt op zijn eigen wijze bij aan hel
gevoel van veiligheid, aan saamho
righeid, aan sociale verbanden, be
strijden van de eenzaamheid, aan
dacht voor de buitenlandse buurman.
Herstructurering van de wijken, zoals
nu met de Magistraatwijk zal gebeu
ren. juichen wij toe. Het woongenot
en de sociale veiligheid zullen toene
men, waardoor het in alle wijken van
Middelburg goed loeven is. De ver
antwoordelijkheid van Middelburg
voor uitkeringsgerechtigde mensen
zal komend millennium moeten blij
ken in een verder optrekken van de
kwijtschcldingsnorm. Exüa facilitei
ten voor deze mensen zijn en blijven
hard nodig om ook hen in de wel
vaart te laten delen. In de woning
bouw moet er bij de nieuwbouwpro
jecten dan ook oog zijn voor de so
ciale woningbouw, zodat nieuwe wij
ken aan een evenwichtige afspiege
ling van de hele bandbreedte van de
maatschappij worden.
Onderwijs
Ook in dit onderwerp is de zorg voor
de ander van groot belang. Een kwa
litatief goed onderwijs is ons doel.
zodat de kinderen in onze stad en de
kernen dicht bij huis op goed niveau
onderwezen worden, met aandacht
voor compuleronderwijs. Vroegtijdi
ge schoolverlaters en kinderen met
teveel schooluitval moeten dan ook
zorgvuldig begeleid worden. De ont
wikkelingen in de Magistraatwijk,
waar de brede school de oude Leeu-
wenburch en de Cypressenhof gaat
vervangen, zijn positief. In dit stadi
um zorgt de activiteit rondom de bre
de school al voor een frisse levendig
heid in de wijk. Voor andere wijken
wil het CDA eerst de ontwikkelingen
in de Magistraatwijk evalueren. Iede
re wijk vraagt om een eigen, speci
fieke aanpak.
Aparte aandacht voor de kernen
Vorig jaar schreven wij dat het CDA
extra aandacht vroeg voor een her
structurering van Amemuiden. Met
eens te meer energie zullen wij ko
mendjaar aandringen op een beleids
visie voor de kleine kernen, uitmon
dend in een specifiek plan van aan
pak, met aandacht voor wonen, wer
ken, onderwijs en recreëren. Alle
kleine kernen rondom Middelburg
moeten een goed woonklimaat kun
nen bieden aan de bewoners, met zo
veel mogelijk voorzieningen onder
handbereik.
Cultuur
Wat betreft de noodzakelijke verbete
ringen in de culturele infrastructuur
pleit hel CDA ervoor om prioriteiten
te stellen. Voor het CDA heeft' het
werken aan een Zeeuwse schouw
burg voorrang boven de plannen
rondom een nieuw museum. Ook in
financieel opzicht, zou de prioriteit
stelling een versnippering van de gel
den kunnen voorkomen.
En wat er nog volgt
Natuurlijk heeft het CDA nog aan
zienlijk meer in gedachten om de ko
mende begrotingsperiode te gaan uit
voeren. Graag willen wij in overleg
met u allen de plannen uitwerken. U
kunt onze openbare fractievergade
ring bezoeken (derde donderdag van
de maand, bel eerst met onze secreta
ris K. Osinga 633690).
U kunt ook altijd met de fractievoor
zitter van het CDA bellen: S. Buis
man, lel. 634823.
DU
heeft en D66 betreurt dit.
De resultaten die momen
teel wel zichtbaar worden,
stammen in de meeste ge
vallen uil bestuursperiodes
van Colleges uit de periode
1990-1997. Dit alles baart
D66 grote zorgen voor de
betrokkenheid van de bur
gers met het openbaar be-
Dr&Finmm&Yrm stuur- uil °°gpunl van be-
En ze dronken een glas en ze de
den een plas en vertelden dat het
allemaal zo erg niet was.
In het beleidsprogramma van du
College van Burgemeester Wet
houders werd in 1997 als eerste en
als centraal thema beschreven:
krachtdadig bestuur, dat voor de
burger duidelijke resultaten boekt.
Eveneens meldde hel beleidspro
gramma dat de communicatie met
de burgers voorop staal en dat de
raad en burgers en belanghebben
den in een vroegtijdig stadium be
trokken worden bij grote projecten.
Inmiddels zijn we drie jaar verder
en valt inderdad te constateren dat
er voor burgers duidelijke resultaten
geboekt zijn zoals:
1 dat dit College van Burgemeester
Wethouders het steeds weer
voor elkaar krijgen om de bur
gers tegen zich in het harnas te
jagen door een 'krakkemikkig'
communiceren met de burgers.
Waar blijven bijvoorbeeld bur
gerparticipatie-avonden, waarvan
was toegezegd dat deze georgani
seerd zouden worden na de ses
sies met BVR?
2 dat Middelburg is verworden tot
de giller van geheel Zuidwest
Nederland als gevolg van de tal
rijke affaires met enkele wethou
ders en de burgemeester;
3 dat alle regels van politiek fat
soen met voeten getreden worden
en beschadigde wethouders en
burgemeester ongebreideld kun
nen voortgaan met het moreel
verval van het politieke ambt als
volksvertegenwoordigers;
4 dat de burgers waarschijnlijk een
zwembadloze periode tegemoet
gaan in Middelburg;
5 dat de verkeersproblematiek
steeds grotere vormen begint aan
te nemen;
6 Dat er miljoenen is uitgegeven
aan adviezen...adviezen die ver
volgens weer gevolgd worden
door nieuwe adviezen om te kij
ken of de oude adviezen reëel
waren om vervolgens weer in een
diepe la weggemoffeld te wor
deneen teken van hel ontbre
ken van bestuurlijke moed door
beslissingen aan anderen over te
laten? Kortom, veel woorden
weinig resultaten.
Helaas moeten wij constateren dat
het huidige College van Burge
meester en Wethouders door interne
twisten, onderlinge tegenstellingen
en communitatieve arrogantie, er
lot op heden onvoldoende in is ge
slaagd om haar ambities waar te
maken. Nimmer is er in Middelburg
een College geweest dat de naam
van Middelburg op een dergelijke
manier verkwanseld en bezoedeld
De Kwaliteitsatlas
De Kwalileitsatlas heeft één geheel
gemaakt van een aantal projecten
die in het verleden reeds eerder
naar voren waren gebracht. D66
heeft in de raad ingestemd met de
kwaliteitsatlas als blauwdruk voor
toekomstige ontwikkelingen. D66
blijft de uilwerking ervan echter
kritisch volgen en per project zullen
wij onze goedkeuring verlenen aan
de realisatie ervan. D66 is van me
ning dat er gestart moet worden met
duidelijk realiseerbare projecten die
voor de burgers van de gemeente
Middelburg een direct belang verte
genwoordigen zoals bijvoorbeeld
het zwembad, de binnenstad, de
(vcrkeers-)infrastructuur, onder
wijshuisvesting en de schouwburg.
De begroting 2000
Tijdens de begrolingsbehandelijng
2000 zullen wij aandacht vragen
voor heen aantal zaken uit ons ver
kiezingprogramma voor de periode
1997-2002, namelijk:
1. Vergroten van de betrokken
heid en het serieus nemen van
de burgers bij het bestuur.
Hierbij gaal het niet allen om het
invoeren van een referendum
(Had de PvdA in haar verkie
zingsprogramma ook iets opge
merkt over het referendum?),
maar kan ook gedacht worden
aan het instellen van dorpsraden,
spreektijd voor het publiek tij
dens raadsvergaderingen, een ge
kozen burgemeester
2. Lastendruk van de burgers
stabiliseren.
In diverse Zeeuwse gemeenten
lukt het aardig om de lasten niet
verder te laten stijgen. Dat moet
toch ook in Middelburg mogelijk
zijn? Ook een evenwichtige ver
deling van de lastendruk voor al-
lestaanden en ouderen;
3. Een adequaat en op de
toekomst gericht verkeers- en
parkeerbeleid.
Hierbij staat niet alleen de auto
centraal.
4. Het instellen van een rekenka
mer (controle op bestedingen in
relatie tot beleidsbeslissingen).
Voor nadere informatie kunt u con
tact opnemen met:
Leo de Kraker,
fractievoorzitter D66 (650707)
Bert Leijnse,
raadslid D66 (614732)
We beleven roerige tijden in Mid
delburg, hoe denkt onze fractie
nu over de vele kwesties die zich
voordoen?
We willen dat belichten uit de ach
tergrond waaruil wij leven en dat is
de Bijbel. De apostel Paulus schreef
in zijn brief aan de gemeente in Ro
me dat ze gehoorzaam moesten zijn
aan de overheid die over hen ge
steld was, want zei de apostel: Zij is
Gods dienares, u ten goede.
Dat was in het Rome dat bekend
stond om z'n "brood en spelen".
De gemeenteraad is de plaatselijke
overheid en zij moet toezicht hou
den op de uilvoering van de beslui
ten door het dagelijks bestuur n.l.
het college van burgemeester en
wethouders.
Wij verstaan onder het dienen van
God bij het besturen van de ge
meente: hel op gepaste wijze om
gaan met de schepping, niet vervui
len en niet verknoeien, respect voor
mens en dier. Zorgen voor een ge
ordende samenleving. Waken voor
onleren van Zijn Naam. En hel hou
den van Zijn geboden.
Voor de burger betekent dit een
goed woon- en leefklimaat, zowel
materieel als ook geestelijk.
We zijn geen collegepartij en dat
maakt ons het spreken wellicht wat
makkelijker. In 1997 is dit college
gestart met veel krachtdadigheid,
zoals men zich voordeed, echter er
is onderling in het college onvol
doende vertrouwen. Daardoor gaal
de daadkracht verloren.
De burgemeester in hel bijzonder
staat onder voortdurend vuur, dat
aangewakkerd wordt door de krant
en radio. Er is niets steekhou
dends gebleken van alles waarvan
hij beticht wordt, dal willen we als
fractie wel verklaren. Maar men
gaat door, "Barbertje moet hangen"
zo is kennelijk hel doel Er wordt
een stemming gekweekt en op den
duur moet ieder het gaan geloven.
De ambtelijke molen draait ook erg
stroef, bureau Berenschot heeft
hiervoor adviezen gegeven, ook dat
geeft weer onrust, maar we hopen
dal hel op niet al te lange termijn
verbetering geelt, zowel voor het
personeel als voor de gemeente in
z'n geheel.
Wij staan voor een belangrijk deel
achter de plannen die in Middel
burg gemaakt zijn. Maar het uitbrei
den van het Veerse Meer, het vol
bouwen van de Oranjepolder met
voor een groot deel tweede wonin
gen en een A-theater aan de Blau-
wedijk, dat heeft onze instemming
niet
We hebben ook legen willen hou-
Staatkundia
Staatkundig!
Gereformeerde Partij
den dal het zwembad Poclendaclc
verdwijnt, maar helaas de plek is al
weggegeven, nu dreigt een lange
zwembadloze periode voor de kern
Middelburg.
Financieel gaat het niet zo slecht,
dat is voornamelijk te danken aan
hogere inkomsten uit het gemeente
fonds. Om al de grootse plannen uil
te voeren is echter veel geld nodig,
en er wordt heel scherp begroot om
toch rond te komen. De reserve is
daarbij wel op een goed niveau dat
zou een geruststelling moeten we
zen.
De onroerende zaak belasting gaat
met het inflatie-cijfer omhoog, de
afvalstoffen-heffing gaat meer om
hoog, vooral voor alleenstaanden.
Dit komt door hogere kosten van
afvalverwerking en door verande
ring in de toerekening, ieder gaat nu
betalen naar de grootte van de con
tainer die men heeft.
Dit alles wordt gekort met de Zalm
snip fl. 100, dat valt dus weer mee.
Zit uw inkomen onder het bij
standsniveau, dan kan kwijtschel
ding worden gevraagd. Het percen
tage is vorig jaar nog verhoogd tot
98% en dat kost fl 400.000. Voorge
steld wordt nu om dat in de tarieven
te verwerken.Dat vinden wij geen
goede zaak, daardoor gaan de tarie
ven omhoog en moet er weer meer
worden kwijtgescholden enz.
Ieder zal wel ervaren dat het onder
houd van wegen in onze gemeente
veel te wensen overlaat, hiervoor
wordt iets meer besteed, maar dal is
een druppel op een gloeiende plaat.
Ook op andere plaatsen zoals de ka
den en de verkeerslichten is grote
achterstand in het onderhoud.
We zijn er dan ook op legen dat met
name in de culturele sector de sub
sidies zo verhoogd worden.
Fl 320.000 voor de schouwburg, fl.
50.000 voor de stichting beeldende
kunst, fl. 65.000 voor evenementen
De inhoud van de voorstellingen is
dikwijls onstichtelijk en vindt dik
wijls op zondagen plaats.
In Middelburg is het uitgegeven be
drag in de sector cultuur 11 152,26
per hoofd van de bevolking en in
Vlissingen 11 83,59 Ook de uilga
ven in de sportsector zijn ontstel
lend hoog. In een gemeente als
Heemskerk 2,3 min (inkomsten
27%) en Middelburg bijna 4 min
(inkomsten 13.5%) voor accommo
daties.
We kunnen hier niet alles behande
len. Wat wc nog wel kwijt willen
dat is dat we het niet eens waren
met de laatste verkeersmaatregelen.
Het naar één richting afsluiten van
de Poelendaeleweg heeft veel ne
gatieve effekien veroorzaakt op di
verse andere punten. Samen met
éénrichtingverkeer op de Turfkaai
vormt het ernstige opstoppingen
rondom de Schroehrug. Zolang als
er geen alternatieven zijn is het be
ter deze maatregelen terug te draai
en.
Voor de toekomst vrezen we ernsti
ge problemen op de Rooseveltlaan
als de aansluiting op de N57 komt.
Niet dat we dat laatste afwijzen,
maar alles moet er aan gedaan wor
den dal deze weg niet de hoofdrou
te wordt naar het zuiden van Wal
cheren.
Vraag verder naar de Algemene
Beschouwingen die wc D.V.
1 november hopen te houden.
SGP fractie lel. 627866
Ook hel afgelopen jaar hebben de
ouderenpartijen in Middelburg hun
nut wel bewezen. Sinds het aantre
den van die partijen in de landspoli-
tiek wordt het behoud van de AOW
nel zo belangrijk gevonden als het
behoud van de hypotheekrenteaf
trek.... En de meeste partijen hebben
nu een "ouderenparagraaf'. Inderd-
da, maar heeft dat enig reslulaat in
de "paarse praktijk"?
Vorig jaar legden we op deze plaats
uit hoeveel de pensioenen zijn ach
tergebleven, nu nemen wc ais spre
kend voorbeeld de zorg in de ver
pleegtehuizen:
Begin vorig jaar bereikte het aantal
mensen op de wachtlijst het dubieu
ze "record" van 8.260! Hiervan
zouden er 5.000 overlijden voor
ze geplaatst konden worden! Hel
heleid is erop gericht mensen zo
lang mogelijk uit de tehuizen te we
ren, eventueel met aanvullende
thuiszorg. Het gevolg is dat men dus
veel later, en dus met een slechtere
gezondheid, opgenomen wordt.
Terminale patiënten worden vaak
niet geaccepteerd, omdat ze het
dubbele kosten van de door de ver
zekeraars uitgekeerd dagprijs. Maar
er zijn toch ook veel bedden bijge
komen? Veel? In vijf jaar lijd
4.300. Maar het aantal verzorgen
den is desondanks niet toegenomen
Er is voor hen ook een enorme
geestelijke belasting, doordat zo
veel patiënten 23.000 per jaar)
sterven, ondanks de goede zorgen.
Daarnaast mag door de verscher
ping van de ARBO-wetgcving één
zuster niet langer een patiënt uit bed
tillen, dat moet met z'n tweeën
Een en ander heeft een enorme
werkdrukverhoging en dus een hoog
ziekteverzuim 10%) tot gevolg.
Het is ook moeilijk nieuw personeel
te vinden door de lage salariëring
(variërend van fl. 2.750 tot fl.
4.000per maand) en de slechte car
rièrekansen. De samenleving (poli
tiek) heeft onvoldoende geld over
voor gespecialiseerde ouderenzorg.
Hart- en vaatziekten en zeldzame
kankervormen scoren, maar demen
te bejaarden hebben geen lobby
in Den HaagOm de werkdruk
te verminderen moet er niinmaal
110 miljard per jaar bij. Gemeen
tebesturen zouden druk op "Den
Haag" moeten uitoefenen om hier
iets aan te doen. Een groot deel van
de kiezers heeft toch wel een fami
lielid in een verpleegtehuis
1999, het jaar van "de ouderen"
Niet veel van gemerkt. Op de markt
komen géén banken met leuningen,
omdat volgens de (PvdA!!) wethou
der "iedereen wel een kop koffie op
een terras kan betalen" (N.B.: In
Nieuw en St Joosland worden wel
banken herplaatst). Over de markt
gesproken: de grijze "hokken" staan
er nog steeds en een fontein zullen
we er wel nooit zien, we moeten hel
doen met wal wij schertsend een
"duo-stortbak" hebben genoemd
Ook aan het lïetsparkeren op
de markt is nog niets gedaan. De
herinrichting van de binnenstad zien
wij ook niet snel gebeuren, gezien
hel feit dat veel ondernemers, waar
onder de grootwinkelbedrijven, er
niets voor voelen om vrijwillig mee
te betalen. Het opleggen van een
baatbelasting kan een langdurige ju
ridische strijd opleveren. En er is al
zoveel op de langc(re) haan gescho
ven in onze stad: de gezamenlijke
huisvesting van politie, brandweer
en ambulance; het zwembad!!!, een
andere huisvesting voor jongeren
(Midgard); een nieuwe schouwburg;
enz. enz. Wij weten ook wel dat al
deze projecten veel tijd kosten aan
voorbereiding, maar van al de voor
spelde "daadkracht" is nog niet veel
terecht gekomen. Het college stelt
nu zelf dat hel komende jaar van
cruciaal belang is Wij vonden
dal eigenlijk al voor dit, hel derde
jaar van dit college gelden
Nog wat andere specifiek Middel
burgse problemen:
Hel bodemtarief van hel rioolrecht
is nog steeds gebaseerd op een ver
bruik van 250 m3 water, terwijkl
juist kleine huishoudens, zoals ou
deren, veel minder verbuiken. De
tariefopbouw zou dus met bijvoor
beeld 75 m3 moeten beginnen. We
zullen, inmiddels voor de vierde
keer, proberen dit, budgettair neu
traal, te veranderen.
Wat de totale woonlasten betreft valt
op dat, zowel voor de eigenaar/be
woner als ook voor de huurder in
hel lage tarief van de afvalstoffen
heffing, een veel grotere stijging van
de lasten (nl respectievelijk 11% en
18,2%) optreedt, dan voor hen in
het hoge tarief (nl respectievelijk
3,6% en 4,4%). Wij vinden dat wel
erg grote verschillen, waar nog over
gesproken moet worden.
Communicatie is nog steeds een
heikel punt. Als de bewoners van de
Stromenwijk één dag van tevoren
een uitnodiging voor een vergade
ring over een asielzoekerscentrum
op hel "Arduin"terrein krijgen, voe
len ze zich terecht "overvallen".
Waarom niet een A4-lje met de
plannen gestuurd en een uitnodi
ging voor een vergadering een week
later? Onze poging om het aantal
asielzoekers in de nieuwe vestiging
te beperken tot 450 (i.p.v 600) is
mislukt. Alle andere partijen (be
halve RPF/GPV) waren tegen onze
motie.
Ook de informatie van het college
naar de raad wil nog wel eens stag
neren, maar aangezien sinds 1 okto
ber de afdeling "Communicatie"
weer compleet is, gaan we er maar
van uit dat er volgend jaar wat dat
betreft, geen klachten meer zullen
zijn. Er is in ieder geval geen ex
cuus meer voor!!
Een schouwburg op de Blauwedijk
is volgens ons onbetaalbaar in ver
gelijking met andere locaties zoals
bijvoorbeeld het Molenwater (de
huidige plaats). Welke politieke par
tij kan een extra last van vele mil
joenen, door Middelburg alléén te
dragen, aan de kiezers "verkopen"?
Voor de grootse toekomstplannen
wordt veel geld gereserveerd. He
laas geldt dat niet voor het onder
houd van slecht onderhouden stra
len, wegen en kadermuren. Wij zul
len er bij de begrotingsbehandeling
op aandringen om eventuele mee
valler in het komend jaar, hiervoor
te bestemmen.
Het hart van de Magistraatwijk
wordt heringericht: de flats gaan te
gen de vlakte, er komt een nieuw
winkelcentrum en een "brede
school". Allemaal prachtig, maar er
zijn enorme tekorten. De flats, ei
gendom van "Woongoed Middel
burg", hebben nog een boekwaarde
van miljoenen!!! Die tekorten moe
ten nu door de kopers van huizen
in de "hoven" in de "Veersche
Poort" worden opgebracht omdat
"Woongoed" dat project mag ont
wikkelen en er zodoende uit
springt!! Wij vinden dat een onaan
vaardbare manier van financieren.
Al jaren hebben wij kritiek op het
functioneren van de Wlestandscom-
missie. Kort geleden kregen wij
steun van staatssecretaris Remkcs:
"willekeur, arrogantie en eigen wij"
zijn enkele van de verwijten. Wij
zijn het er mee eens dal: vergaderi-
nen openbaar moeten worden; er
zoveel mogelijk objectieve criteria
moeten komen; veel meer bouw
werken moeten worden vrijgesteld
van vergunningen. Ook de samen
stelling van de commissie moet ons
inziens op e helling. We hopen een
en ander binnenkort te bereiken.
Hel parkeren dichtbij de stad is erg
belangrijk. Wij vinden het Damplein
een uitstekende plaats om een
(meerverdiepingen-)parkeergarage
te bouwen met een (liefst bewaakte)
fietsenstalling. Het grote probleem
van Middelburg is de bereikbaar
heid van de binnenstad. Er wodt
(nu al!!) gestudeerd op verbetering,
zoals de aanpassing van de verou
derde verkeerslichteninstallaties.
Ook geen voorbeeld van grote daad
kracht De N57 en hel te bouwen
aquaduct zullen pas echt een verbe
tering betekenen. Er is nog steeds
niets bekend over de aanleg en
bouw hiervan voor 2006 aan te kun
nen besteden door middel van vóór
financiering. De ellende van de ver
keersopstoppingen zal dus nog ja
ren en jaren duren.
Maar, ondanks onze kritiek, blijven
wij constructief in onze rol van
"niet-college partij"
Voor de VVD-fractie is het ant
woord op deze titel: voor het wel
zijn van de inwoners van de ge
meente Middelburg!
De VVD-fractie sprak bij de vorige
begrotingsbehandeling de hoop uit
om in 1999 tot een positiever beeld
van de gemeente Middelburg te kun
nen komen. Helaas is hier in de bele
ving van de inwoners van Middel
burg niet veel van terecht gekomen.
De problemen zitten volgens de
VVD-fractie niet zozeer in de strate
gische projecten maar vooral in liet
béstuursklimaat (de cultuur) van
Middelburg en daarvoor zijn het col
lege en de raad verantwoordelijk. Ze
ker in deze lange zittingsperiode (6
jaar en 3 maanden) zal dit klimaat
moeten worden verbeterd teneinde
de strategische projecten van de
grond te kunnen lillen.
Er valt veel uil te leggen om te laten
zien dat hel met Middelburg inder
daad de goede kant uitgaat. Want wat
zijn nu de concrete slappen die geno
men zijn om te komen tot dit positie
vere beeld en in hoeverre zijn we nu
verder dan een jaar geleden?
Zoals Professor Riek Bakker reeds
meldde bij de introductie van de
kwaliteitslatlas:" Als er echt besliss
ingen moeten worden genomen ko
men we in zwaar weer tercht en zal
er een beroep worden gedaan op de
besluitvormende kracht van deze
raad." Juist die kracht is van belang
om te kunnen komen tol datgene wat
het college in goede samenwerking
met de raad wil realiseren. Daad
krachtig bestuur, duidelijk en correct.
Beeldvorming is bepalend
voor meningsvorming.
De VVD vindt dat een herhaling
van zetten op hel gebied van
(dis)communicalie achterwege
moet blijven. Het aannemen van de
nota communicatie in het achterlig
gende jaar biedt daar nog geen ga
rantie voor. Eenduidigheid in de ui
tingen van het colllege zijn in deze
noodzakelijk. Ondersteuning door
collegeleden van onderling, collegi
aal bestuur in de praktijk, dat wil de
VVD-fractie zien!
In het kader van collegiaal bestuur
heeft de VVD er 'geen bezwaar le
gen dal sommige collega's ideeën
van andere fracties ondersteunen en
zelfs lenen. Dit dan echter wel met
bronvermelding!
De perikelen met de burgemeester
hopen wij achter ons te kunnen la
ten. Na vermeende (sexuele) intimi
datie, problemen met spelling en
declaraties heeft de VVD-fractie er
genoeg van.
De VVD-fractie krijgt de indruk dat
er niet op alle overlegniveau's met
de stadsgewestelijke partner Vliss
ingen sprake is van een goede ver
standhouding. Voor de uitvoering
van de vele plannen is het echter
van essentieel belang om in goede
samenwerking met de omliggende
gemeentes een breed draagvlak ter
creëren. De relatie met Vlissingen,
van weerszijden gevoed door emo
ties, vormt ons inziens een belang
rijke bedreiging voor de ambities
van onze gemeente. Het is de hoog
ste tijd dat de emotie plaats maakt
voor hel verstand.
Als raad en college op een profes
sionele wijze met elkaar willen om
gaan, dan houdt dal volgens de
VVD het volgende in:
werken aan teambuilding
verbeteren van sociale/
communicatieve vaardigheden,
relaties met derden w.o. de pers
0 uitbouwen van de
voorbeeldfunctie
De VVD is van mening dat er effi
ciënt vergadert kan worden (onder
voorzitterschap van alerte regi-
seurs) en dat de commissies van ad
vies beter kunnen worden benul.
Deze commissies moeten niet al
leen gebruikt worden om te chec
ken of er voldoende steun is voor
een raadsvoorstel, ze kunnen in di
verse gevallen ook fungeren als
denklank in het voortraject van eva
luaties, beleidsnota's of belangrijke
projecten. Door deze werkwijze
wordt in een vroeg stadium van
een te doorlopen proces de basis
gelegd voor voldoende draagvlak
voor het vervolg.
De VVD moet toegeven dat de
taxatie die wij bij vorige gelegenhe
den hehhen gemaakt over hel mo
gelijk afslanken van de gemeente
lijke organisatie berust op een in
schattingsfout.
Uit onderzoek, o.a. door Beren
schol, is gebleken dat wij de plank
daar hebben mis geslagen.
Op enkele punen dient de organisa
tie tijdelijk te worden uitgebreid
met mensen die op dit moment ca
paciteiten hebben waarover onze
ambtenaren nog niet beschikken.
Wij wllen graag onderstrepen dat
wij scholing van de eigen ambtena
ren op zo kort mogelijke termijn
willen zien aangepast aan de eisen
van deze. lees kwaliteitsatlas, tijd.
De VVD-fractie kijkt reikhalzend
uit naar raadsvergaderingen waarbij
na afloop het gevoel overheerst:
Daar doen we het voor