4 GEMEENTE MIDDELBURG Met het oog op de toekomst unie55 Enkele punten n.a.v. de Begroting 2000 SCp Waar doen we het voor? Week 43 Vernieuwen riolering r SïU IJ la II A I ill trokkenheid van de burgers l. 1*1 v» u li #1 i k. i« met het lokale bestuur jui chen wij de oprichting van een lokale stadspartij voor Middelburg van harte toe maar het mag duidelijk zijn dat hiermee in feite een brevet van onvermogen wordt uitgereikt aan de huidige volsverlegenwoordigers in de ge meenteraad van Middelburg. MAXIMAAL TEXT VANAF PAG. 830 Informatienummer 675 555 Woensdag 27 oktober 1999 FAAM/VLISSINGER 3 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur. Internet site: www.middelburg.nl info middelburg, nl CDA Het CDA vindt dat er meer dan ooit te doen is in Middelburg. Wij zullen met het oog op de 21e eeuw alle hens aan dek moeten halen om te werken aan een duurzame stad, waarin mensen prettig kunnen sa menleven en die voldoende groei mogelijkheden heeft. Een stad waarin men oog heeft voor elkaar en voor onze gezamenlijke toe komst. Het CDA wil dan ook dat mensen weer meer aandacht geven aan hun medemens, waarbij iedereen zich persoonlijk verantwoordelijk voelt om die betrokken samenleving vorm te geven. Hel CDA wil dal doen van uit een christelijke visie op mens en samenleving. In het Evangelie vin den wij onze inspiratiebron en van daaruit willen wij dat waarden en normen in de samenleving vorm krij gen. Het CDA kiest voor de ander, kiest voor de samenleving. Zeker in een nieuw millennium vindt het CDA dal de nadruk de komende tijd moet liggen op een zorgzame samen leving. Vanuit het harmoniemodel willen wij werken aan een hoge kwa liteit van die Middelburgse samenle ving. Want: samenleven doe je niet alleen. Communicatie In de Kwaliteitsatlas staal de integra le visie op de ontwikkeling van Mid delburg voor de komende dertig jaar. Hel CDA wil alle energie steken in het verwezenlijken van die plannen uit de toekomstvisie op Middelburg waar hel CDA voor gekozen heeft. Daartoe is het zeer belangrijk dat er een goede communicatie is. Op alle fronten moeten wij elkaar weten te vinden. U als kiezers moet het CDA weten te vinden, de raad en hel colle ge zullen de burgers moeten infor meren en in tal van zaken ook uw ad vies moeten horen, met respect voor ieders mening. Inspraakavonden zijn geen wassen neus: Hel CDA vindt die van groot belang om kennis te nemen van de verschillende ideeën die over zo veel onderwerpen leven. Vanuit zo'n be trokkenheid kunnen wij met z'n allen onze schouders eronder zetten en er voor zorgen dat het goed gaat met onze stad. Daartoe zal de raad in een vroeg sta dium betrokken moeten zijn bij de beleidsvoorbereiding en meer dan tol nu toe het geval was moeten partici peren in de ontwikkeling van nieuwe plannen. Verkeer over gebaande wegen Hel CDA heeft grote zorgen over het verkeer in Middelburg. In de zomer is het buitengewoon moeilijk om de De gemeente heeft de firma Insitu- form de opdracht gegeven riolen te vernieuwen in de Nieuwe Kerkgang en Onder de Toren. De werkzaamheden in Onder de Toren zullen in week 44 aanvangen (1 tot en met 5 november 1999). Direct daarop volgend zullen de werkzaamheden in de Nieuwe Kerkgang uitgevoerd gaan worden (I I tol en met 12 november 1999). De riolering zal van binnenuit ver nieuwd worden. Hierdoor zal de overlast minimaal zijn. hindernis van de bruggen te nemen en vervolgens is hel net zo lastig om door te rijden omdat het verkeer ver derop stagneert. De maatregelen om trent de Poelendaclcweg blijven zor gelijk in onze ogen. Met nadruk wil len wij de aanleg van de N57 be spoedigen. De voorfinanciering is voor ons dan ook een zaak van het allergrootste belang. Maar nog voor dat de N57 gereed zal kunnen zijn, voorziet het CDA al moeilijkheden wanneer volgend jaar begonnen wordt met de bouw van nieuwe kan toorgebouwen in het stationsgebied. Voor het CDA heelt een oplossing van dit probleem absoluut toppriori teit. Nog altijd pleit het CDA voor een groter budget voor het wegenonder- houd. Veel wegen in de wijken zijn onvoldoende van kwaliteit en het CDA windt het belangrijk dat met voortvarendheid het onderhoud op een voldoende niveau wordt ge bracht. Het beleid van Middelburg is er nog te veel op gericht om alleen hoofdwegen te verbeteren. Maar wil men de kwaliteit in de wijken zelf op een goed niveau houden, dan zal het beleid aangepast dienen te worden. Binnenstad De binnenstad van Middelburg moet in ogen van het CDA gaan bruisen van dynamische activiteit. De herin richting dient snel en in nauw over leg met de ondernemers in de bin nenstad ter hand genomen te worden en de al zo lang beloofde binnen stadsmanager wil hel CDA graag snel benoemd zien. Die moet aan de slag om van Middelburg het winkel hart van Zeeland te maken. Zwembad Al zo lang wacht Middelburg op een nieuw zwembad. Met zorg ziet het CDA de periode aanbreken dat het huidige bad gesloten wordt en dal al le Middelburgers in andere steden hun zwembadhei 1 gaan zoeken. Wij beklemtonen dal er alles aan gedaan moet worden om de periode dat Mid delburg geen zwembad heeft, zo kort mogelijk te houden. Alle energie dient erop gericht te worden om vaart te maken met de bouw van een eigen stadsgewestelijk bad. Voor ons is dit een speerpunt het komende jaar. Het CDA pleit voor creatieve oplossingen waardoor men van het zwembad gebruik kan blijven ma ken, zolang we nog geen nieuw bad bezitten. Veiligheid en verantwoordelijkheid Zeker met het nieuwe millennium voor de boeg, zullen wij ons moeten gaan bezinnen op onze maatschappe lijke verbanden. Wat voor samenle ving willen wij, hoe willen wij met elkaar omgaan in de volgende eeuw? Hoe willen wij dat onze kinderen kunnen leven in een stad als Middel burg? Burgers zijn en blijven verant woordelijk voor hun eigen woonom geving. Het thema van de maat schappelijke veiligheid is een zorg voor ons allemaal, want zinloos ge weld bedreigt ieder van ons. Het CDA wil vanuit het christelijk uit gangspunt van de zorgzame samenle ving dat wij ons allemaal bewust zijn van onze eigen verantwoordelijk heid. Iedere groep in de maatschap pij, of het nu onze jongeren in Mid delburg zijn of juist de werkende middengroep of de ouderen, iedereen draagt op zijn eigen wijze bij aan hel gevoel van veiligheid, aan saamho righeid, aan sociale verbanden, be strijden van de eenzaamheid, aan dacht voor de buitenlandse buurman. Herstructurering van de wijken, zoals nu met de Magistraatwijk zal gebeu ren. juichen wij toe. Het woongenot en de sociale veiligheid zullen toene men, waardoor het in alle wijken van Middelburg goed loeven is. De ver antwoordelijkheid van Middelburg voor uitkeringsgerechtigde mensen zal komend millennium moeten blij ken in een verder optrekken van de kwijtschcldingsnorm. Exüa facilitei ten voor deze mensen zijn en blijven hard nodig om ook hen in de wel vaart te laten delen. In de woning bouw moet er bij de nieuwbouwpro jecten dan ook oog zijn voor de so ciale woningbouw, zodat nieuwe wij ken aan een evenwichtige afspiege ling van de hele bandbreedte van de maatschappij worden. Onderwijs Ook in dit onderwerp is de zorg voor de ander van groot belang. Een kwa litatief goed onderwijs is ons doel. zodat de kinderen in onze stad en de kernen dicht bij huis op goed niveau onderwezen worden, met aandacht voor compuleronderwijs. Vroegtijdi ge schoolverlaters en kinderen met teveel schooluitval moeten dan ook zorgvuldig begeleid worden. De ont wikkelingen in de Magistraatwijk, waar de brede school de oude Leeu- wenburch en de Cypressenhof gaat vervangen, zijn positief. In dit stadi um zorgt de activiteit rondom de bre de school al voor een frisse levendig heid in de wijk. Voor andere wijken wil het CDA eerst de ontwikkelingen in de Magistraatwijk evalueren. Iede re wijk vraagt om een eigen, speci fieke aanpak. Aparte aandacht voor de kernen Vorig jaar schreven wij dat het CDA extra aandacht vroeg voor een her structurering van Amemuiden. Met eens te meer energie zullen wij ko mendjaar aandringen op een beleids visie voor de kleine kernen, uitmon dend in een specifiek plan van aan pak, met aandacht voor wonen, wer ken, onderwijs en recreëren. Alle kleine kernen rondom Middelburg moeten een goed woonklimaat kun nen bieden aan de bewoners, met zo veel mogelijk voorzieningen onder handbereik. Cultuur Wat betreft de noodzakelijke verbete ringen in de culturele infrastructuur pleit hel CDA ervoor om prioriteiten te stellen. Voor het CDA heeft' het werken aan een Zeeuwse schouw burg voorrang boven de plannen rondom een nieuw museum. Ook in financieel opzicht, zou de prioriteit stelling een versnippering van de gel den kunnen voorkomen. En wat er nog volgt Natuurlijk heeft het CDA nog aan zienlijk meer in gedachten om de ko mende begrotingsperiode te gaan uit voeren. Graag willen wij in overleg met u allen de plannen uitwerken. U kunt onze openbare fractievergade ring bezoeken (derde donderdag van de maand, bel eerst met onze secreta ris K. Osinga 633690). U kunt ook altijd met de fractievoor zitter van het CDA bellen: S. Buis man, lel. 634823. DU heeft en D66 betreurt dit. De resultaten die momen teel wel zichtbaar worden, stammen in de meeste ge vallen uil bestuursperiodes van Colleges uit de periode 1990-1997. Dit alles baart D66 grote zorgen voor de betrokkenheid van de bur gers met het openbaar be- Dr&Finmm&Yrm stuur- uil °°gpunl van be- En ze dronken een glas en ze de den een plas en vertelden dat het allemaal zo erg niet was. In het beleidsprogramma van du College van Burgemeester Wet houders werd in 1997 als eerste en als centraal thema beschreven: krachtdadig bestuur, dat voor de burger duidelijke resultaten boekt. Eveneens meldde hel beleidspro gramma dat de communicatie met de burgers voorop staal en dat de raad en burgers en belanghebben den in een vroegtijdig stadium be trokken worden bij grote projecten. Inmiddels zijn we drie jaar verder en valt inderdad te constateren dat er voor burgers duidelijke resultaten geboekt zijn zoals: 1 dat dit College van Burgemeester Wethouders het steeds weer voor elkaar krijgen om de bur gers tegen zich in het harnas te jagen door een 'krakkemikkig' communiceren met de burgers. Waar blijven bijvoorbeeld bur gerparticipatie-avonden, waarvan was toegezegd dat deze georgani seerd zouden worden na de ses sies met BVR? 2 dat Middelburg is verworden tot de giller van geheel Zuidwest Nederland als gevolg van de tal rijke affaires met enkele wethou ders en de burgemeester; 3 dat alle regels van politiek fat soen met voeten getreden worden en beschadigde wethouders en burgemeester ongebreideld kun nen voortgaan met het moreel verval van het politieke ambt als volksvertegenwoordigers; 4 dat de burgers waarschijnlijk een zwembadloze periode tegemoet gaan in Middelburg; 5 dat de verkeersproblematiek steeds grotere vormen begint aan te nemen; 6 Dat er miljoenen is uitgegeven aan adviezen...adviezen die ver volgens weer gevolgd worden door nieuwe adviezen om te kij ken of de oude adviezen reëel waren om vervolgens weer in een diepe la weggemoffeld te wor deneen teken van hel ontbre ken van bestuurlijke moed door beslissingen aan anderen over te laten? Kortom, veel woorden weinig resultaten. Helaas moeten wij constateren dat het huidige College van Burge meester en Wethouders door interne twisten, onderlinge tegenstellingen en communitatieve arrogantie, er lot op heden onvoldoende in is ge slaagd om haar ambities waar te maken. Nimmer is er in Middelburg een College geweest dat de naam van Middelburg op een dergelijke manier verkwanseld en bezoedeld De Kwaliteitsatlas De Kwalileitsatlas heeft één geheel gemaakt van een aantal projecten die in het verleden reeds eerder naar voren waren gebracht. D66 heeft in de raad ingestemd met de kwaliteitsatlas als blauwdruk voor toekomstige ontwikkelingen. D66 blijft de uilwerking ervan echter kritisch volgen en per project zullen wij onze goedkeuring verlenen aan de realisatie ervan. D66 is van me ning dat er gestart moet worden met duidelijk realiseerbare projecten die voor de burgers van de gemeente Middelburg een direct belang verte genwoordigen zoals bijvoorbeeld het zwembad, de binnenstad, de (vcrkeers-)infrastructuur, onder wijshuisvesting en de schouwburg. De begroting 2000 Tijdens de begrolingsbehandelijng 2000 zullen wij aandacht vragen voor heen aantal zaken uit ons ver kiezingprogramma voor de periode 1997-2002, namelijk: 1. Vergroten van de betrokken heid en het serieus nemen van de burgers bij het bestuur. Hierbij gaal het niet allen om het invoeren van een referendum (Had de PvdA in haar verkie zingsprogramma ook iets opge merkt over het referendum?), maar kan ook gedacht worden aan het instellen van dorpsraden, spreektijd voor het publiek tij dens raadsvergaderingen, een ge kozen burgemeester 2. Lastendruk van de burgers stabiliseren. In diverse Zeeuwse gemeenten lukt het aardig om de lasten niet verder te laten stijgen. Dat moet toch ook in Middelburg mogelijk zijn? Ook een evenwichtige ver deling van de lastendruk voor al- lestaanden en ouderen; 3. Een adequaat en op de toekomst gericht verkeers- en parkeerbeleid. Hierbij staat niet alleen de auto centraal. 4. Het instellen van een rekenka mer (controle op bestedingen in relatie tot beleidsbeslissingen). Voor nadere informatie kunt u con tact opnemen met: Leo de Kraker, fractievoorzitter D66 (650707) Bert Leijnse, raadslid D66 (614732) We beleven roerige tijden in Mid delburg, hoe denkt onze fractie nu over de vele kwesties die zich voordoen? We willen dat belichten uit de ach tergrond waaruil wij leven en dat is de Bijbel. De apostel Paulus schreef in zijn brief aan de gemeente in Ro me dat ze gehoorzaam moesten zijn aan de overheid die over hen ge steld was, want zei de apostel: Zij is Gods dienares, u ten goede. Dat was in het Rome dat bekend stond om z'n "brood en spelen". De gemeenteraad is de plaatselijke overheid en zij moet toezicht hou den op de uilvoering van de beslui ten door het dagelijks bestuur n.l. het college van burgemeester en wethouders. Wij verstaan onder het dienen van God bij het besturen van de ge meente: hel op gepaste wijze om gaan met de schepping, niet vervui len en niet verknoeien, respect voor mens en dier. Zorgen voor een ge ordende samenleving. Waken voor onleren van Zijn Naam. En hel hou den van Zijn geboden. Voor de burger betekent dit een goed woon- en leefklimaat, zowel materieel als ook geestelijk. We zijn geen collegepartij en dat maakt ons het spreken wellicht wat makkelijker. In 1997 is dit college gestart met veel krachtdadigheid, zoals men zich voordeed, echter er is onderling in het college onvol doende vertrouwen. Daardoor gaal de daadkracht verloren. De burgemeester in hel bijzonder staat onder voortdurend vuur, dat aangewakkerd wordt door de krant en radio. Er is niets steekhou dends gebleken van alles waarvan hij beticht wordt, dal willen we als fractie wel verklaren. Maar men gaat door, "Barbertje moet hangen" zo is kennelijk hel doel Er wordt een stemming gekweekt en op den duur moet ieder het gaan geloven. De ambtelijke molen draait ook erg stroef, bureau Berenschot heeft hiervoor adviezen gegeven, ook dat geeft weer onrust, maar we hopen dal hel op niet al te lange termijn verbetering geelt, zowel voor het personeel als voor de gemeente in z'n geheel. Wij staan voor een belangrijk deel achter de plannen die in Middel burg gemaakt zijn. Maar het uitbrei den van het Veerse Meer, het vol bouwen van de Oranjepolder met voor een groot deel tweede wonin gen en een A-theater aan de Blau- wedijk, dat heeft onze instemming niet We hebben ook legen willen hou- Staatkundia Staatkundig! Gereformeerde Partij den dal het zwembad Poclendaclc verdwijnt, maar helaas de plek is al weggegeven, nu dreigt een lange zwembadloze periode voor de kern Middelburg. Financieel gaat het niet zo slecht, dat is voornamelijk te danken aan hogere inkomsten uit het gemeente fonds. Om al de grootse plannen uil te voeren is echter veel geld nodig, en er wordt heel scherp begroot om toch rond te komen. De reserve is daarbij wel op een goed niveau dat zou een geruststelling moeten we zen. De onroerende zaak belasting gaat met het inflatie-cijfer omhoog, de afvalstoffen-heffing gaat meer om hoog, vooral voor alleenstaanden. Dit komt door hogere kosten van afvalverwerking en door verande ring in de toerekening, ieder gaat nu betalen naar de grootte van de con tainer die men heeft. Dit alles wordt gekort met de Zalm snip fl. 100, dat valt dus weer mee. Zit uw inkomen onder het bij standsniveau, dan kan kwijtschel ding worden gevraagd. Het percen tage is vorig jaar nog verhoogd tot 98% en dat kost fl 400.000. Voorge steld wordt nu om dat in de tarieven te verwerken.Dat vinden wij geen goede zaak, daardoor gaan de tarie ven omhoog en moet er weer meer worden kwijtgescholden enz. Ieder zal wel ervaren dat het onder houd van wegen in onze gemeente veel te wensen overlaat, hiervoor wordt iets meer besteed, maar dal is een druppel op een gloeiende plaat. Ook op andere plaatsen zoals de ka den en de verkeerslichten is grote achterstand in het onderhoud. We zijn er dan ook op legen dat met name in de culturele sector de sub sidies zo verhoogd worden. Fl 320.000 voor de schouwburg, fl. 50.000 voor de stichting beeldende kunst, fl. 65.000 voor evenementen De inhoud van de voorstellingen is dikwijls onstichtelijk en vindt dik wijls op zondagen plaats. In Middelburg is het uitgegeven be drag in de sector cultuur 11 152,26 per hoofd van de bevolking en in Vlissingen 11 83,59 Ook de uilga ven in de sportsector zijn ontstel lend hoog. In een gemeente als Heemskerk 2,3 min (inkomsten 27%) en Middelburg bijna 4 min (inkomsten 13.5%) voor accommo daties. We kunnen hier niet alles behande len. Wat wc nog wel kwijt willen dat is dat we het niet eens waren met de laatste verkeersmaatregelen. Het naar één richting afsluiten van de Poelendaeleweg heeft veel ne gatieve effekien veroorzaakt op di verse andere punten. Samen met éénrichtingverkeer op de Turfkaai vormt het ernstige opstoppingen rondom de Schroehrug. Zolang als er geen alternatieven zijn is het be ter deze maatregelen terug te draai en. Voor de toekomst vrezen we ernsti ge problemen op de Rooseveltlaan als de aansluiting op de N57 komt. Niet dat we dat laatste afwijzen, maar alles moet er aan gedaan wor den dal deze weg niet de hoofdrou te wordt naar het zuiden van Wal cheren. Vraag verder naar de Algemene Beschouwingen die wc D.V. 1 november hopen te houden. SGP fractie lel. 627866 Ook hel afgelopen jaar hebben de ouderenpartijen in Middelburg hun nut wel bewezen. Sinds het aantre den van die partijen in de landspoli- tiek wordt het behoud van de AOW nel zo belangrijk gevonden als het behoud van de hypotheekrenteaf trek.... En de meeste partijen hebben nu een "ouderenparagraaf'. Inderd- da, maar heeft dat enig reslulaat in de "paarse praktijk"? Vorig jaar legden we op deze plaats uit hoeveel de pensioenen zijn ach tergebleven, nu nemen wc ais spre kend voorbeeld de zorg in de ver pleegtehuizen: Begin vorig jaar bereikte het aantal mensen op de wachtlijst het dubieu ze "record" van 8.260! Hiervan zouden er 5.000 overlijden voor ze geplaatst konden worden! Hel heleid is erop gericht mensen zo lang mogelijk uit de tehuizen te we ren, eventueel met aanvullende thuiszorg. Het gevolg is dat men dus veel later, en dus met een slechtere gezondheid, opgenomen wordt. Terminale patiënten worden vaak niet geaccepteerd, omdat ze het dubbele kosten van de door de ver zekeraars uitgekeerd dagprijs. Maar er zijn toch ook veel bedden bijge komen? Veel? In vijf jaar lijd 4.300. Maar het aantal verzorgen den is desondanks niet toegenomen Er is voor hen ook een enorme geestelijke belasting, doordat zo veel patiënten 23.000 per jaar) sterven, ondanks de goede zorgen. Daarnaast mag door de verscher ping van de ARBO-wetgcving één zuster niet langer een patiënt uit bed tillen, dat moet met z'n tweeën Een en ander heeft een enorme werkdrukverhoging en dus een hoog ziekteverzuim 10%) tot gevolg. Het is ook moeilijk nieuw personeel te vinden door de lage salariëring (variërend van fl. 2.750 tot fl. 4.000per maand) en de slechte car rièrekansen. De samenleving (poli tiek) heeft onvoldoende geld over voor gespecialiseerde ouderenzorg. Hart- en vaatziekten en zeldzame kankervormen scoren, maar demen te bejaarden hebben geen lobby in Den HaagOm de werkdruk te verminderen moet er niinmaal 110 miljard per jaar bij. Gemeen tebesturen zouden druk op "Den Haag" moeten uitoefenen om hier iets aan te doen. Een groot deel van de kiezers heeft toch wel een fami lielid in een verpleegtehuis 1999, het jaar van "de ouderen" Niet veel van gemerkt. Op de markt komen géén banken met leuningen, omdat volgens de (PvdA!!) wethou der "iedereen wel een kop koffie op een terras kan betalen" (N.B.: In Nieuw en St Joosland worden wel banken herplaatst). Over de markt gesproken: de grijze "hokken" staan er nog steeds en een fontein zullen we er wel nooit zien, we moeten hel doen met wal wij schertsend een "duo-stortbak" hebben genoemd Ook aan het lïetsparkeren op de markt is nog niets gedaan. De herinrichting van de binnenstad zien wij ook niet snel gebeuren, gezien hel feit dat veel ondernemers, waar onder de grootwinkelbedrijven, er niets voor voelen om vrijwillig mee te betalen. Het opleggen van een baatbelasting kan een langdurige ju ridische strijd opleveren. En er is al zoveel op de langc(re) haan gescho ven in onze stad: de gezamenlijke huisvesting van politie, brandweer en ambulance; het zwembad!!!, een andere huisvesting voor jongeren (Midgard); een nieuwe schouwburg; enz. enz. Wij weten ook wel dat al deze projecten veel tijd kosten aan voorbereiding, maar van al de voor spelde "daadkracht" is nog niet veel terecht gekomen. Het college stelt nu zelf dat hel komende jaar van cruciaal belang is Wij vonden dal eigenlijk al voor dit, hel derde jaar van dit college gelden Nog wat andere specifiek Middel burgse problemen: Hel bodemtarief van hel rioolrecht is nog steeds gebaseerd op een ver bruik van 250 m3 water, terwijkl juist kleine huishoudens, zoals ou deren, veel minder verbuiken. De tariefopbouw zou dus met bijvoor beeld 75 m3 moeten beginnen. We zullen, inmiddels voor de vierde keer, proberen dit, budgettair neu traal, te veranderen. Wat de totale woonlasten betreft valt op dat, zowel voor de eigenaar/be woner als ook voor de huurder in hel lage tarief van de afvalstoffen heffing, een veel grotere stijging van de lasten (nl respectievelijk 11% en 18,2%) optreedt, dan voor hen in het hoge tarief (nl respectievelijk 3,6% en 4,4%). Wij vinden dat wel erg grote verschillen, waar nog over gesproken moet worden. Communicatie is nog steeds een heikel punt. Als de bewoners van de Stromenwijk één dag van tevoren een uitnodiging voor een vergade ring over een asielzoekerscentrum op hel "Arduin"terrein krijgen, voe len ze zich terecht "overvallen". Waarom niet een A4-lje met de plannen gestuurd en een uitnodi ging voor een vergadering een week later? Onze poging om het aantal asielzoekers in de nieuwe vestiging te beperken tot 450 (i.p.v 600) is mislukt. Alle andere partijen (be halve RPF/GPV) waren tegen onze motie. Ook de informatie van het college naar de raad wil nog wel eens stag neren, maar aangezien sinds 1 okto ber de afdeling "Communicatie" weer compleet is, gaan we er maar van uit dat er volgend jaar wat dat betreft, geen klachten meer zullen zijn. Er is in ieder geval geen ex cuus meer voor!! Een schouwburg op de Blauwedijk is volgens ons onbetaalbaar in ver gelijking met andere locaties zoals bijvoorbeeld het Molenwater (de huidige plaats). Welke politieke par tij kan een extra last van vele mil joenen, door Middelburg alléén te dragen, aan de kiezers "verkopen"? Voor de grootse toekomstplannen wordt veel geld gereserveerd. He laas geldt dat niet voor het onder houd van slecht onderhouden stra len, wegen en kadermuren. Wij zul len er bij de begrotingsbehandeling op aandringen om eventuele mee valler in het komend jaar, hiervoor te bestemmen. Het hart van de Magistraatwijk wordt heringericht: de flats gaan te gen de vlakte, er komt een nieuw winkelcentrum en een "brede school". Allemaal prachtig, maar er zijn enorme tekorten. De flats, ei gendom van "Woongoed Middel burg", hebben nog een boekwaarde van miljoenen!!! Die tekorten moe ten nu door de kopers van huizen in de "hoven" in de "Veersche Poort" worden opgebracht omdat "Woongoed" dat project mag ont wikkelen en er zodoende uit springt!! Wij vinden dat een onaan vaardbare manier van financieren. Al jaren hebben wij kritiek op het functioneren van de Wlestandscom- missie. Kort geleden kregen wij steun van staatssecretaris Remkcs: "willekeur, arrogantie en eigen wij" zijn enkele van de verwijten. Wij zijn het er mee eens dal: vergaderi- nen openbaar moeten worden; er zoveel mogelijk objectieve criteria moeten komen; veel meer bouw werken moeten worden vrijgesteld van vergunningen. Ook de samen stelling van de commissie moet ons inziens op e helling. We hopen een en ander binnenkort te bereiken. Hel parkeren dichtbij de stad is erg belangrijk. Wij vinden het Damplein een uitstekende plaats om een (meerverdiepingen-)parkeergarage te bouwen met een (liefst bewaakte) fietsenstalling. Het grote probleem van Middelburg is de bereikbaar heid van de binnenstad. Er wodt (nu al!!) gestudeerd op verbetering, zoals de aanpassing van de verou derde verkeerslichteninstallaties. Ook geen voorbeeld van grote daad kracht De N57 en hel te bouwen aquaduct zullen pas echt een verbe tering betekenen. Er is nog steeds niets bekend over de aanleg en bouw hiervan voor 2006 aan te kun nen besteden door middel van vóór financiering. De ellende van de ver keersopstoppingen zal dus nog ja ren en jaren duren. Maar, ondanks onze kritiek, blijven wij constructief in onze rol van "niet-college partij" Voor de VVD-fractie is het ant woord op deze titel: voor het wel zijn van de inwoners van de ge meente Middelburg! De VVD-fractie sprak bij de vorige begrotingsbehandeling de hoop uit om in 1999 tot een positiever beeld van de gemeente Middelburg te kun nen komen. Helaas is hier in de bele ving van de inwoners van Middel burg niet veel van terecht gekomen. De problemen zitten volgens de VVD-fractie niet zozeer in de strate gische projecten maar vooral in liet béstuursklimaat (de cultuur) van Middelburg en daarvoor zijn het col lege en de raad verantwoordelijk. Ze ker in deze lange zittingsperiode (6 jaar en 3 maanden) zal dit klimaat moeten worden verbeterd teneinde de strategische projecten van de grond te kunnen lillen. Er valt veel uil te leggen om te laten zien dat hel met Middelburg inder daad de goede kant uitgaat. Want wat zijn nu de concrete slappen die geno men zijn om te komen tot dit positie vere beeld en in hoeverre zijn we nu verder dan een jaar geleden? Zoals Professor Riek Bakker reeds meldde bij de introductie van de kwaliteitslatlas:" Als er echt besliss ingen moeten worden genomen ko men we in zwaar weer tercht en zal er een beroep worden gedaan op de besluitvormende kracht van deze raad." Juist die kracht is van belang om te kunnen komen tol datgene wat het college in goede samenwerking met de raad wil realiseren. Daad krachtig bestuur, duidelijk en correct. Beeldvorming is bepalend voor meningsvorming. De VVD vindt dat een herhaling van zetten op hel gebied van (dis)communicalie achterwege moet blijven. Het aannemen van de nota communicatie in het achterlig gende jaar biedt daar nog geen ga rantie voor. Eenduidigheid in de ui tingen van het colllege zijn in deze noodzakelijk. Ondersteuning door collegeleden van onderling, collegi aal bestuur in de praktijk, dat wil de VVD-fractie zien! In het kader van collegiaal bestuur heeft de VVD er 'geen bezwaar le gen dal sommige collega's ideeën van andere fracties ondersteunen en zelfs lenen. Dit dan echter wel met bronvermelding! De perikelen met de burgemeester hopen wij achter ons te kunnen la ten. Na vermeende (sexuele) intimi datie, problemen met spelling en declaraties heeft de VVD-fractie er genoeg van. De VVD-fractie krijgt de indruk dat er niet op alle overlegniveau's met de stadsgewestelijke partner Vliss ingen sprake is van een goede ver standhouding. Voor de uitvoering van de vele plannen is het echter van essentieel belang om in goede samenwerking met de omliggende gemeentes een breed draagvlak ter creëren. De relatie met Vlissingen, van weerszijden gevoed door emo ties, vormt ons inziens een belang rijke bedreiging voor de ambities van onze gemeente. Het is de hoog ste tijd dat de emotie plaats maakt voor hel verstand. Als raad en college op een profes sionele wijze met elkaar willen om gaan, dan houdt dal volgens de VVD het volgende in: werken aan teambuilding verbeteren van sociale/ communicatieve vaardigheden, relaties met derden w.o. de pers 0 uitbouwen van de voorbeeldfunctie De VVD is van mening dat er effi ciënt vergadert kan worden (onder voorzitterschap van alerte regi- seurs) en dat de commissies van ad vies beter kunnen worden benul. Deze commissies moeten niet al leen gebruikt worden om te chec ken of er voldoende steun is voor een raadsvoorstel, ze kunnen in di verse gevallen ook fungeren als denklank in het voortraject van eva luaties, beleidsnota's of belangrijke projecten. Door deze werkwijze wordt in een vroeg stadium van een te doorlopen proces de basis gelegd voor voldoende draagvlak voor het vervolg. De VVD moet toegeven dat de taxatie die wij bij vorige gelegenhe den hehhen gemaakt over hel mo gelijk afslanken van de gemeente lijke organisatie berust op een in schattingsfout. Uit onderzoek, o.a. door Beren schol, is gebleken dat wij de plank daar hebben mis geslagen. Op enkele punen dient de organisa tie tijdelijk te worden uitgebreid met mensen die op dit moment ca paciteiten hebben waarover onze ambtenaren nog niet beschikken. Wij wllen graag onderstrepen dat wij scholing van de eigen ambtena ren op zo kort mogelijke termijn willen zien aangepast aan de eisen van deze. lees kwaliteitsatlas, tijd. De VVD-fractie kijkt reikhalzend uit naar raadsvergaderingen waarbij na afloop het gevoel overheerst: Daar doen we het voor

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 3